eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست. آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت (ع) امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد. آیت الله جوادی آملی در این پیام با بیان اینکه مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است، اظهار داشتند: عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: عنصر اول این است که مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد که این ثروت مملکت را نباید به دست سفیهان سپرد، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. ایشان اظهار داشتند: عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ملتی که ستون فقراتش شکسته است، قدرت قیام ندارد، اظهار داشتند: عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است. ایشان با بیان اینکه ثروت، باید در بخش عمومی باشد، بیان داشتند: عنصر چهارم آن است که ثروت نه باید در دست دولت باشد نه بخش خصوصی، نه بخش خصولتی، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست، اظهار داشتند: نظام مردمی، بدون بانک‌های منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه می‌کند. متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء )علیهما آلاف التحیة و الثناء( بهم نتولّیٰ و من أعدائهم نتبرّء الی الله». مقدم شما فرهیختگان اقتصادی و فرهنگی را گرامی می‌داریم. عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛[۲] یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. می‌گوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد می‌کنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد می‌کند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾[۳] به همین معناست. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ادامه فرمایشات آیت الله جوادی آملی: پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است. عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است. عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاری سوسیال شرق باشد که شکست می‌خورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست می‌خورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایه‌داران باشد که شکست می‌خورد و اگر مردمی باشد که محفوظ می‌ماند و این بدون بانک‌های منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾.[۴]بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه می‌کند. مزدوری در اسلام مکروه است! مسئله بعدی آن است که مزدوری در اسلام مکروه است. نهی‌های فراوانی شده که انسان مزدور دیگری نباشد، چون تمام حیثیت‌های علمی و عملی خود را در طَبَق اخلاص برای کارفرما می‌گذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامت‌های آنهاست. از مجموع این چند آیه روشن می‌شود که چرا علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلّین) در زمان حکومت، تازیانه به دست می‌گرفت و بازار کوفه را تهدید می‌کرد می‌فرمود: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»،[۵] تا الگوی بازار اسلامی را به جامعه ارائه کند؛ فرمود اوّل آشنایی به مسائل فقهی، تا از گزند ربا و آسیب نزول برهید، بعد تجارت کنید: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، این کار را وجود مبارک امیرالمؤمنین انجام داد تا بازار مسلمان‌ها از حلال ارتزاق کند و جامعه نه گرفتار فقر و وابستگی بشود و نه آلوده به مسائل حرام. امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد. پروردگارا! نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، ملّت و دولت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرما! روح مطهّر امام راحل و شهدا را با اولیای الهی محشور بفرما! دولت و ملّت و مملکت را در سایه ولیّ‌ات حفظ بفرما! خطر بیگانگان را به استکبار و صهیونیسم برگردان! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ شَرِيفِ بْنِ سَابِقٍ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّكَ نِعْمَ اَلْعَبْدُ لَوْ لاَ أَنَّكَ تَأْكُلُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَعْمَلُ بِيَدِكَ شَيْئاً قَالَ فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْحَدِيدِ أَنْ لِنْ لِعَبْدِي دَاوُدَ فَأَلاَنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْحَدِيدَ فَكَانَ يَعْمَلُ كُلَّ يَوْمٍ دِرْعاً فَيَبِيعُهَا بِأَلْفِ دِرْهَمٍ فَعَمِلَ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ دِرْعاً فَبَاعَهَا بِثَلاَثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ أَلْفاً وَ اِسْتَغْنَى عَنْ بَيْتِ اَلْمَالِ فضل بن ابى قرّه گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ‌ به داوود عليه السّلام وحى كرد كه تو بنده خوبى هستى (ولى حيف اين است كه) از بيت المال ارتزاق مى‌كنى و با دست خودت كارى انجام نمى‌دهى! داوود عليه السّلام چهل صبح گريست، و پس از آن خداوند عزّ و جلّ‌ به آهن وحى كرد و فرمود: براى بنده‌ام داوود، نرم شو. بدين‌سان خداوند آهن را براى داوود عليه السّلام نرم كرد، و هرروز يك زره مى‌ساخت و آن را هزار درهم مى‌فروخت. وى سيصد و شصت زره ساخت و سيصد و شصت هزار درهم درآمد كسب كرد، و بدين ترتيب از مصرف بيت المال بى‌نياز شد. الکافي , جلد۵ , صفحه۷۴ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ اَلْجَامُورَانِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَعْمَلُ فِي أَرْضٍ لَهُ قَدِ اِسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِي اَلْعَرَقِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَيْنَ اَلرِّجَالُ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قَدْ عَمِلَ بِالْيَدِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي فِي أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ هُوَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ آبَائِي عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ كُلُّهُمْ كَانُوا قَدْ عَمِلُوا بِأَيْدِيهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اَلصَّالِحِينَ . على بن ابى حمزه گويد: ابا الحسن عليه السّلام را ديدم كه در حال كار بر روى زمين بود و قدم‌هايش (خاك زير پايش) از عرق خيس شده بود. عرض كردم: فدايت شوم! كارگران كجايند؟ فرمود: اى على! كسانى با دست خود كار كردند كه در روى زمين از من و پدرم بهتر بود. عرض كردم: آنها كيانند؟ فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله، امير مؤمنان على عليه السّلام و پدران بزرگوارم عليهم السّلام همۀ اينان با دست خويش به كار پرداختند. چنين كارى از عمل پيامبران، مرسلين، اوصيا و صالحان است. الکافي , جلد۵ , صفحه۷۵ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔘 منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود 📌 دکتر محمد نعمتی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 درخصوص منابع طبیعی و نفت و گاز درواقع باید توزیع علی‌السویه میان مردم صورت بگیرد. البته توزیع علی‌السویۀ ریالی به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه منابع طبیعی، به متولّی کارآمد نیاز دارد، از طرفی حرمت خام‌فروشی نیز باید مدنظر قرار گیرد. 🔖 منافع منابع طبیعی متعلق‌به مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود. نفت و گاز ابزار قدرت هستند و ذره‌ذرۀ آن ارزشمند است که باید به بالاترین ارزش افزوده تبدیل شود. 🔖 این شیوۀ تقسیم علی‌السویه البته موجب ایجاد تورم هم نمی‌شود؛ زیرا در این طرح، اولاً درآمد‌هایی که قرار است بین مردم تقسیم شود، مابه‌ازای تولید در سطح زنجیرۀ ارزش گستردۀ نفت و گاز است و همچنین برای نظام تولید نیز راهکارهای مناسبی ارائه می‌شود تا بتواند با قدرت خرید مردم همگام و همراه شود. 🌐 @rouyesh_andisheh
‏بی‌صبرانه منتظر فردا هستم و دانشجویانی که دو سال است فقط از پشت مانیتور با انها گفتگو کرده‌ام دانشگاه ما از فردا به طور کامل حضوری می‌شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌 مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران برگزار می‌کند: 📝اولین جلسه درسواره‌های تعاون ♦️ میراث ایرانی تعاون؛ بازتولید و احیا ظرفیت‌های بومی و اصیل ایرانی برای کسب‌وکارهای تعاون‌بنیان ♦️ مدرس: ✅ دکتر محمود مهام (استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) زمان: 🗓 یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه 1401 ⏰ ساعت 10 الی 12 لینک جلسه: 👉 https://meet.google.com/fpn-cecn-fqm
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۴ اندیشکده اقتصاد مقاومتی کرسی آزاداندیشی با موضوع واکاوی مفهوم عدالت در تخصیص انرژی با حضور دکتر محمد نعمتی دبیر جلسه: دکتر محمد قایدامینی https://www.instagram.com/masireqtesad/live
✳️ بحران‌های دوره‌ای اقتصادی ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دوره‌ای، بحران‌های کالایی مختلفی را تجربه کرده است. بحران نهاده دام، بحران گوشت، بحران روغن، تخم مرغ و امروز هم بحران مرغ. نکاتی را در این زمینه باید توجه کرد. 🔹اول این که این بحران‌ها به بحران‌های همه‌جانبه نیانجامیده است. یعنی به لطف خدا کشور در قحطی و گرسنگی فرو نرفته است. وگر نه این بحران‌ها این امکان را دارند که با کمی تعمیق، مردم را در دشواری‌های غیرقابل جبران وارد کنند. این بحران‌ها عموما در سطح کالاهای اساسی رخ داده‌اند. یعنی ثقل آن‌ها، زندگی معیشتی مردم بوده است. 🔹دوم این‌که دوره‌ای بودن بحران‌ها می‌تواند نشان از تعمدی بودن آن باشد. بحران‌آفرینانی که زندگی مردم را هدف گرفته‌اند، نتوانسته‌اند بحران را همه‌جانبه بر کشور القاء کنند. لذا با تجمیع نیروی خود، هر چند وقت یک بار، گوشه‌ای از زندگی مردم را هدف می‌گیرند. 🔹سوم این که این بحران‌ها مداوم وجود دارد. یعنی به صورت دومینویی، کالاهای مختلفی را هدف می‌گیرد. اگر چه این کالاها، به دلیل معیشتی بودن رفتار‌های مشترک، مرتبط و نزدیکی دارند اما عدم بروز همزمان آن‌ها در همه کالاهای این گروه نشان از آن دارد که حملات معیشتی، هدفمند است و تقابلی نادیدنی میان نیروهای اقتصادی ایرانی و دشمن وجود دارد. اگر بحران، یک بحران طبیعی درون بازار بود، دلیلی وجود نداشت که رفتار بحران نقطه‌ای باشد. 🔹چهارم این که از انتهای دهۀ ۱۳۶۰ تلاش شد که ایران در کالاهای اساسی خود، وابسته شود. نزدیک به نیمی از واردات کشور در سال‌های عادی را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهند. و این درصد در شرایط بحرانی بالاتر هم می‌رود (البته نه به لحاظ حجم که به لحاظ نسبت). بروز بحران‌های اخیر این مسئله را واضح می‌کند که تفکری که وابستگی در کالاهای اساسی را دامن زده است و امروز هم در دولت، افرادی چون عیسی کلانتری آن را فریاد می‌زنند، تفکری است که نهایتی جز قحطی و گرسنگی را برای کشور به دنبال ندارد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
✳️ بحران‌های دوره‌ای اقتصادی ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دوره‌ای، بحران‌های کالایی مختلفی را
این پیام را ۲۴ اسفند ۹۹ یعنی حدود ۱۴ ماه قبل در کانال گذاشته ام. ماجرا هنوز هم همان است.
💢مرثیه ای بر انقلابی گری برخی انقلابیون در شرایط سخت اطرافم، چه در واقعیت چه در مجازستان، بچه انقلابی هایی میبینم که یا یه پاشون امام رضاست یا قم یا راهیان نور یا صبح تا شب از داخل ماشین گرفته تا رختخواب در حال گوش دادن به (سلام فرمانده..) بچه انقلابی هایی که این روزها، سخت روزه سکوت گرفتند و فکر می کنند هر چه کمتر حرف بزنند بین اطرافیان عالم تر و دانا تر نشون داده میشن برادر و خواهر ایمانی از این جَو بیا بیرون.. حوادث چند روز گذشته رو دیدید؟ دیدید چقدر از قشر مذهبیه طرفدار نظام راه رو گم کردن؟ بچه انقلابی باید سیاست بدونه، باید اقتصاد بدونه، باید هنر بدونه، باید رسانه بشناسه، اصلا تو شرایط فعلی بچه انقلابی باید بدونه عرضه و تقاضا چیه؟ بچه انقلابی باید بدون یارانه و کارکردش چیه؟ بچه انقلابی باید بدونه اقتصاد بازار آزاد یعنی چی؟ یارانه پنهان به چی میگن؟ بچه انقلابی باید بدونه ارز ترجیحی بودنش یا حذفش چه معایب و فوائدی داره.. بچه انقلابی باید تحلیل کنه که وضعیت اقتصاد جهان چه تاثیری بر اقتصاد کشورش داره میزاره؟ بچه انقلابی باید بفهمه رمز ارز چیه و نقاط تقابلش با مکتب اقتصادی اسلام کجاست؟ بچه انقلابی باید بره مقالات علمی و اقتصادی رو از گوگل دربیاره، اگه زبانش خوب نیست جمله به جمله تا نصف شب تو گوگل ترانسلیت ترجمه کنه.. بچه انقلابی باید بفهمه که اگر الان جای رئیس جمهور یا وزیر یا معاون وزیر یا نماینده شهرشون بود دقیقا چه کاری می خواست انجام بده،، بچه انقلابی برای چیزی که بهش انتقاد میکنه باید طرح و ایده داشته باشه.. بچه انقلابی باید محل سوال و محل رجوع خانواده و فامیل و اطرافیان باشه.. بچه انقلابی باید دایرکت اش پر از سوال های مخاطبینش باشه.. بچه انقلابی باید بتونه حداقل چهار نفر از اعضای خونواده و فامیل و دوستانش رو اقناع کنه که در اقتصاد و تورم و گرونی و نون و گندم و یارانه و سیاست و روابط خارجی و هسته ای و بسته ای موشکی و پوشکی، دقیقا چه اتفاقی داره میافته.. بچه انقلابی اگه دستش نمیرسه فیلم بسازه، اگه دستش نمیرسه مستند بسازه، اگه دستش نمیرسه بره تو صداوسیما برنامه بسازه، اگه روی جلوی دوربین اومدن نداره، حداقل باید بتونه بنویسه، تولید محتوا کنه، مقاله چاپ کنه نگید چقدر توقع رو بردی بالا!! چون بچه انقلابی رو تقلیل دادیم به کسی که زیارت میره و شب تا صبح پای منبر حاج فلانی و حاج بهمانی سینه میزنه،، الان فکر می کنیم اینها توقعات زیادیه اما در حوادث واقعه مشخص میشه، چه کسی، عیارش چقدره بچه انقلابی ساکت و آروم نمیخوایم.. بچه انقلابی یعنی میثم تمار که انقدر در دفاع از علی حرف زد که زبونش رو از پشت سرش کشیدن بیرون.. بچه انقلابی یعنی جناب ابوذر که انقدر حرف زد که تبعیدش کردن.. ما که نه زبونمون رو قراره بکشن بیرون، نه تبعیدمون کنن.. نهایتش چهارتا بد و بیراهه اونم بصورت مجازی.. پس سکوت برای چیه؟ مگر اون کسی که ادعا میکنیم (واااای اگر حکم جهادم دهد) نفرمود که اگر شما برای مردم روایت نکنید که چه اتفاقی در حال رخ دادنه،، دیگران روایت میکنن! به شیوه ی خودشون هم روایت میکنن! عرصه ی امروز، عرصه تبیین اقتصاده..اقتصاد.. اقتصاد بس کنیم این انقلابی گری های دوزاریِ پر از شک و شبهه ی آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه رو.. در قیامت، همونقدر که برای حرفامون مسوولیم، برای سکوت مون هم مسوولیم پاورقی: در پست بعدی انشالله حوادث اقتصادی چند وقت اخیر رو با نگاهی تحلیلی بررسی میکنم.. ✍️ ا. انصاری زاده 🌐 @a_ansarizadeh
📝موش و حفره و انبار دولت ✍️ محمد هادی محمودی جناب مولانا (ره) در مثنوي معنوي، ذيل داستان پادشاه يهود و وزير نصارا و در وصف تقليد عوام، مَثَل اعمال تقليدي ما را مثل آن دهقاني مي‌داند كه چهل سال در جمع گندم كوشيده است و باز انبارش خالي است، چرا كه «موش تا انبار ما حفره زده است، وز فنش انبار ما ويران شده است». اين كه موش «فن» دارد از ريزه‌كاري‌هاي مولانا است. «فن» در فارسي قديم هم به معناي مكر و حيله و فريب است و هم به معناي هنر و صنعت؛‌ هنوز هر دو معنا را تك‌تك، در دو تعبير «فوت و فن» و «علم و فناوري»، و با هم در «فن كُشتي» مي‌شنويم. موشِ تمثيل مولانا پنهان‌كار است؛ پنهان نيست كه اصلاً ديده نشود، اما به جا آورده نمي‌شود، مثل وزير پادشاه يهود كه خود را نصارا جا زد و مردم را در لباس نصرانيت به حكومت يهود برگرداند. اين موش با قايم‌موشك بازي از ديده پنهان نمي‌شود،‌ بلكه به آشكارترين شكل روي صحنه خودنمايي مي‌كند، اما نمي‌بينيمش، لباس ما را پوشيده است و در لباس ما روي صحنه است، ما خودمان را روي صحنه مي‌بينيم، اما ما نيستيم. چه بسا فنِ اين موش همان فوت و فنِ علم و فناوري باشد. چندي پيش دوست تحليلگري يادداشتي نوشته بود كه «بچه‌هاي شيكاگو از سانتياگو تا تهران» آمده‌اند و نهاد علمي درست كرده‌اند و به سازمان برنامه «نفوذ» كرده‌اند و براي دولت جديد هم برنامه نوشته‌اند و به اسم «علم اقتصاد» براي دولت تصميم‌سازي مي‌كنند. اين نفوذ اما نفوذي نيست كه امنيتي‌ها أصلاً بتوانند آن را تشخيص دهند، نفوذ جاهلان مغرضي نيست كه «به اسم» علم اقتصاد وارد دولت شده باشند، بلكه نفوذ خود علم اقتصاد است. دولت به علم اقتصاد اطمينان كرده و علم اقتصاد برايش تصميم‌سازي مي‌كند، هرچند هنوز قلت و ان قلت‌هايي هم پيش روي تصميمات پيشنهادي مي‌گذارد و روند اصلاحات را كند مي‌كند. از قضا، دولت قبل هم اجمالاً همين كار را مي‌كرد و بسياري از آن تصميمات مناقشه‌برانگيز مثل گراني بنزين، صرفنظر از شيوه اجرا، پيشنهاد عالمان اقتصاد دولت بود. هر دولت ديگري هم بيايد پيشنهاد علم تغييري نمي‌كند. آيا عالمان اقتصاد نفوذي‌اند؟ علم اقتصاد علي القاعده درست مي‌گويد. يافته‌هاي علم اقتصاد ظاهراً مستند به تجارب مكرر، أصول مسلم و ارزيابي همه‌جانبه اند، نمي‌خواهم در اينها خدشه كنم و جايش اينجا نيست، اما به فرض همه‌ي اينها، «اطمينان» به علم اقتصاد چطور مي‌تواند درست باشد؟ آيا علم اقتصاد مي‌تواند تصميم بگيرد؟ چرا عالمان اقتصاد «همان» سياستمداران نيستند؟ چرا به لباس سياستمداران نيازمندند تا روي صحنه بيايند؟ لباس سياستمداران لباس تصميم است. ما چيز زيادي راجع به تصميم نمي‌دانيم، چندان به آن فكر نمي‌كنيم و حتي‌المقدور و به هر شكل ممكن آن را به تعويق يا به گردن ديگري مي‌اندازيم. تصميم برد و باخت دارد، پيروزي و شكست دارد، وضعيتي پنهان با تصميم رقم مي‌خورد، با تصميم مسئوليت آنچه نميدانيم را برعهده مي‌گيريم. عالمان اقتصاد در بهترين حالت مي‌توانند برخي عواقب كار را روشن كنند و نقطه‌ي تصميم را بنمايند، اما گرفتن تصميم كار ديگري است. عواقب تصميم به كلي بر عهده تصميم‌گيرنده است، حتي عواقب روشن شده و روشن ناشده‌ي تصميم هم، بارِ عالمان اقتصاد هم به دوش سياستمداران است. آيا مي‌توانيم تصميم بگيريم؟ صرفنظر از آنكه اين دولت و مسئولانش از تصميم چه مي‌فهمند و چقدر تصميم‌گيرنده‌اند، در روند چندين ساله دولت در ايران، سياستمداران روز به روز بي‌تصميم‌تر شده‌اند. نفوذ روزافزون عالمان اقتصاد به دولت درست از همين «حفره» است، حفره‌اي كه در درك دولت از خودش ايجاد شده. ماجراي گندم امروز هم پرده‌اي از همان ماجراي گندم چهل ساله مولانا است. دولت نمي‌تواند تصميم بگيرد و به عالمان اقتصاد اطمينان مي‌كند. البته عالمان اقتصاد هم همه هم‌نظر نيستند و بعضي نظرات و پيشنهادهاي ديگري دارند، اما اطمينان به آن‌ها اگر به معناي واگذاري تصميم و مسئوليت تصميم به آن‌ها باشد، مثل جايگزين كردن اين نفوذي با نفوذي ديگر است. مردم سياستمداران را مسئولان تصميم مي‌شناسند. متقابلاً انتظار دارند سختي تصميم را در چهره‌ي آن‌ها ببينند، از اميد آن‌ها به نتيجه تصميم باخبر شوند و آماده باشند. نتيجه چنين تصميمي هرچه باشد ما را در كنار هم نگه مي‌دارد، اما تصميم پنهاني و ناگهان و اين و آن را اصلاً تصميم نمي‌دانند. تصميم نمايشي‌ترين نقشي است كه سياستمدار بايد به نمايش بگذارد. اگر مسئوليت تصميم به دولت برگردد، آنگاه شايد تصوير دولت از علم اقتصاد هم بازتر شود و امكانات بيشتر و اقتصاددان‌هاي ديگري را هم ببيند كه منتظرند دولت مسئوليت تصميم پيشنهادي آن‌ها را بر عهده بگيرد و چه بسا تصميماتي به صلاح‌تر براي همه ما باشد. ▪️ امروز فرصت ماست 🔸 علم و سیاست فارسی🔸 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔰ششمین نشست از سلسله جلسات *دوشنبه های اندیشه ورزی* با محوریت *«آرمان شهر تعاون»* با حضور معاون محترم امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می گردد. 👌با ارائه: 🔰 *دکتر عباس جهانبخش* (عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو گروه تحقیقات کاربردی فرهنگستان علوم اسلامی قم) 📘موضوع :*الگوی شهرسازی تعاون پایه* 🔰 *مهندس امیرحسین کمالی تقوی* (مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی) 📘موضوع:*الگوی اشتغالزایی غیر متمرکز و تعاون پایه* 🔸و با حضور و ارایه نظر جمعی از اساتید و نخبگان حوزه تعاون 🔹و با حضور بر خط مدیران و معاونین تعاون استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🔹 زمان: دوشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ، ساعت۱۸ تا۲۰ 🔸مکان : ساختمان معاونت امور تعاون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیو را ببینید... خیلی خیلی جالب است... حرف‌هایی که زده می‌شود عجیب و قابل تأمل است... در جنگ داشتن ایدیولوژی و اندیشه، داشتن هدف و توانمندی برای متحد کردن نیروها کار بزرگی است که فقط با پرورش مربیان بزرگ به دست می‌آید... اینجا شما کلمات و جملاتی را می‌شنوید که باور کردنش سخت است... این چیزی که گفته می‌شود اعتقادی است.... دم آن کسی که ترجمه کرد واقعا گرم... @syriankhabar
متن خبر ♦️ارز دیجیتال داخلی تولید و جایگزین اسکناس می‌شود! ▪️بانک مرکزی هدف خود از طراحی رمزریال را تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی اعلام کرده تا با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند شود. 🔶🔹 پی‌نوشت جناب آقای رئیسی، رییس‌جمهور محترم! تا الان چنین بوده که در موضوعات حساس ملی که نیازمند مطالعات عمیق، جامع و بومی است؛ از دیدار و انتقال محتوا و مستندات به جنابعالی محروم بوده‌ایم. هر چند از همین مجموعه‌های دانشگاهی، به‌وضوح می‌بینیم که لیبرال‌ها دسترسی نسبتاً راحتی به شما دارند! اما با بخشی از تصمیم‌سازان دولت در خصوص و ، مفصلاً به مدت چند ساعت صحبت کردیم. از کتب و مقالاتی که سال‌ها پیش نوشتیم، گرفته تا اسناد تحلیلی اتاق‌فکرهای دشمن. حتی سند ارائه کردیم که یک پای اصلی مطالبه‌ی رمز ریال در ایران، بهایی‌ها هستند❗️ و لازم هست بررسی شود حرف آنها از کجا با ظواهر روکش شده و جعلیاتی مثل «دور زدن تحریم»، به سیستم رسیده❗️ به دوستان اثبات شد که رمز ریال، وضعیت تبادلات پولی و مالی و در نتیجه تمام اقتصاد را به‌شدت ناامن می‌کند و همگی تأیید کردند. جناب آقای رئیسی! وقتی صحبت از رمز ریال می‌کنید یعنی در حوزه‌های: 1⃣ حاکمیت 2⃣ کنترل 3⃣ امنیت و دفاع 4⃣ سایبرنتیک 5⃣ فنی 6⃣ مدیریت 7⃣ اقتصاد 8⃣ فقه 9⃣ حقوق باید مطالعات مدون و‌ مستقل انجام شده باشد. من دیدم که این مطالعات انجام نشده‼️ ⭕️ هشدار می‌دهیم که کشور در صورت اجرای رمز ریال و حذف اسکناس، به‌شدت در معرض انواع تهدیدات راهبردی قرار می‌گیرد. ✴️ اجازه ندهید تصمیمات دولت، تحت تأثیر تفکر کسانی باشد که به بهانه‌ی صلاح مردم و کشور، را به سیستم تزریق می‌کنند. ❌ به مشاوران بفرمایید استراتژی چرچیل را که در جنگ جهانی دوم علیه آلمان، طراحی و اجرا شد؛ مورد توجه قرار دهند. پیش از تنفیذ جنابعالی عرض کردم سیگنال‌های بازاجرای این استراتژی توسط دشمن، در کشور دیده می‌شود! ⬅️ یعنی دشمن در سر دارد تلاش بی‌وقفه‌ی شما و دولت، از طریق القای تصمیمات اشتباه، به‌جای تقویت کشور باعث تضعیف کشور گردد. ✅ اگر کشور، یک روز کامل بدون بنزین باشد، میزان وقوع آشوب‌های اجتماعی و انواع تهدیدات دیگر، به مراتب کمتر از این است که یک روز کامل، هیچ معامله‌ای امکان انجام شدن نداشته باشد. ⬅️ در آن جلسه اثبات شد که کنترل ارزهای رمزی به‌صورت مستقل در اختیار شما نخواهد بود؛ بلکه نهایتاً به‌صورت درجه دوم و تابعی از کنترل دشمن است. 💠 فراموش نکنید کسی که سلطه بر پول داشته باشد، سلطه بر حاکمیت دارد. ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
✅ معجزه تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید دانش‌بنیان ✳️یکی از اشتباهات ما در دهه‌های اخیر استمرار دادن یارانه به واردات اقلامی چون دانه های روغنی، نهاده دامی و دارو بود، این کار نه تنها نیاز ما به دلار را تشدید کرد، بلکه مانع از تقویت تولید داخلی و موجب شکنندگی در امنیت غذایی و دارویی شد. ❇️ در شرایط کنونی بهترین گزینه پرداخت یارانه به تولیدکنندگان این اقلام با اولویت به شرکتهای دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید داخلی است. با این کار می توان انقلابی در بخش کشاورزی ایجاد کرد. ✅ ما می توانیم حتی در افق یک ساله راندمان تولید دانه‌های روغنی را با فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی بالا ببریم و هم رانت واردات حداقل ۴ میلیارد دلار ی آن را از بین ببریم و هم از تقاضای ارزی کشور بکاهیم و به تقویت ارزش پول ملی کمک کنیم. ✅ این اقدام حرکت در مسیر تحقق شعار سال یعنی تولید اشتغالزایی و دانش‌بنیانی است. ❇️در مقابل، حذف یارانه تولید اقلام مورد اشاره و دادن یارانه به مصرف‌کننده بدون داشتن طرح جدی برای تقویت تولید داخلی، با تشدید تورم و در ادامه بالا بردن نرخ ارز باعث می شود که در ادامه مجبور باشیم ارز بیشتری برای تامین گندم، دانه‌های روغنی و نهاده دارو بدهیم. ✅ ترکیه در برهه‌ای همین اشتباه را در مورد دارو مرتکب شد و به شدت در زمینه سلامت با مشکل مواجه شد و هر سال باید مقادیر زیادی دلار برای واردات دارو به شرکتهای چندملیتی خارجی می‌داد. ✳️ در این زمینه وظیفه وزارت جهادکشاورزی بسیار خطیر است. به جای دادن سیگنال کمبود روغن و ناتوانی تولید داخلی، بیایید همه امکانات را بسیج کنیم برای تقویت امنیت غذایی و دارویی کشور با افزایش تولید داخل گندم ،نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و نهاده دارو. ✅ ما می توانیم، اگر بخواهیم! ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔴رهبر انقلاب: کارگران در صف مقدم مقابله با سیاست دشمن برای از کار انداختن تولید کشور ایستادند 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگران: کارگران دوران انقلاب تاکنون نشان دادند که انگیزه‌های ملی آنها در همه‌ی عرصه‌ها انگیزه‌های درخشان و برجسته‌ای است، در همه‌ی عرصه‌ها، یعنی هم در عرصه‌ی نظامی، هم در عرصه‌ی اقتصادی، هم در عرصه‌ی سیاسی. 🔹 در عرصه‌ی نظامی؛ صحنه‌ی نمایان و جلوی چشم، دوران دفاع مقدس است. ما چهارده هزار کارگر شهید داریم، چهارده هزار. 🔹 در مورد عرصه‌ی اقتصادی؛ البته از اول انقلاب این سیاست استکبار بود، در این ده،‌ پانزده سال اخیر خیلی روشن سیاستشان از کار انداختن تولید کشور بود، سیاست دشمن این بود. همه ی این تحریمها و این حرفها همه‌ برای این بود که در کشور تولید از کار بیافتد. 🔺 کارگران ما ایستادند در صف مقدم و نگذاشتند این اتفاق بیافتد و آنچه که در این زمینه ستون اصلی این خیمه بود کارگر بود. 🔴به پویش بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔴آیا تخریبها علیه وزیر کار پایان می یابد؟ امروز رهبر انقلاب گزارش و تصمیمات وزیر کار در حوزه کار و کارگر را بسیار خوب ارزیابی کردند و درخواست پیگیری این تصمیمات تا تحقق کامل را داشتند. امیدواریم این سخنان پایانی باشد بر فشارها و تخریبها برای کنار گذاشتن وزیر کار و آغازی باشد بر ثبات مدیریت در این وزارت خانه راهبردی دولت 🔴به پویش بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
📚 هشدار یک اقتصاددان به فرماندهان اقتصاد؛ «خرمشهر ارزی» دست دشمن افتاده 🔻 حسین صمصامی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📝 یکی از مشکلات ما در جنگ اقتصادی این است که چون جنگ نرم است، متأسفانه دانش جنگ و بصیرت لازم در جنگ را نداریم. «خرمشهر ارزی» ما دست دشمن افتاده، اما متوجه نیستیم و ضمن عقب‌نشینی سنگربه‌سنگر به نفع دشمن، به او کوچه می‌دهیم تا پیش بیاید و گرا می‌دهیم تا سرزمین ما را بزند! با این شرایط منتظر تضعیف بیشتر پول ملی کشور باشید! 📝 من می‌گویم برجام و مذاکرات برجام، بازی کردن در زمین دشمن است و مادامی‌ که ما کار خودمان را در داخل سفت نگرفته‌ایم و تبادل‌های ارزی ما در بازار غیرقانونی توسط قاچاقچی و سعودی و اماراتی و فرار سرمایه و سایر متقاضیان و عرضه‌کنندگان غیرقانونی بدون نظارت و اشراف ما کلید می‌خورد، و بعد هم در کلیۀ ارکان اقتصادی ما پله‌پله رسوخ می‌کند و می‌نشیند، مادامی که این هست ما داریم در زمین دشمن بازی می‌کنیم و دردی از ما دوا نمی‌شود. 📝 راهکار قطعی این است که ما سیاست ارزی خودمان را اصلاح کنیم. امکان سیاست‌گذاری ارزی خود را از بازار آزاد غیرقانونی بگیریم. آن نظارت‌ها را روی بازار ارز ایجاد کنیم. جلوی خروج سرمایه را بگیریم. جلوی قاچاق و سفته‌بازی را بگیریم. با کنترل‌های دقیقی که روی خروج و ورود ارز انجام می‌شود ما ارزها را درست تخصیص دهیم. اجازه ندهیم کالاهای غیرضروری وارد شود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27842 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
خدایا دولت محترم را در اجرای سیاست اقتصادی اخیر به نحوی موفق بفرما که منافع آن برای مردم و نظام حداکثر شود و هیچ آسیبی به مردم وارد نشود. آمین یا رب العالمین. الدعا یرد القضا و لو ابرم ابراما... 🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️رهبر انقلاب: کارهای اقتصادی امروزِ دولت مهم است و همه به دولت کمک کنند 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگران: امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ی اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و احتیاج به کمک همه دارد. یعنی همه‌ی دستگاهها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه باید به دولت ان‌شاءاللّه کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند. 🔴 ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید که قانون های موجود به این ماشین ها اججازه تردد و داشتن پلاک نمی دهند. راهکار آن یک خط قانون است: ماشین هایی که توسط معاینه فنی تایید می شوند می توانند پلاک شوند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi