eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرونا و تغییر اذان ‏موذن کویتی به دلیل شیوع کرونا به جای حی‌ علی الصلاه، بخاطر جلوگیری از شیوع کرونا میگه، الصلاه فی بیوتیکم یک بار دیگر هم به بهانه ای دیگر اذان را تغییر دادند! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
ط اضطرار را تجربه کنیم با این توجه که ما و هم سن و سالان‌مان این تجربه را در زمان بمباران و موشک باران صدام لعنتی به نوعی دیگر از سر گذراندیم.  در مرحله اول مردم برای رسیدن به نقطه ثقل جدید و عوض کردن عادات نیازمند زمان بودند و هستند و البته ارائه خدمات نیز، نیازمند تعریف جدید. ناخالصی‌های شرایط اضطرار(در داخل کشور) خود را خیلی زود نشان داد و البته خوبی‌ها و خدمتها و جهادها و ایثارگری‌ها و همدلی‌ها خود را بسیار بسیار پر رنگتر و نورانی‌تر نشان دادند . یعنی به فضل خدا و به برکت همه ایثارها و ایثارگری ها که در رگ و ریشه این وطن جاری است،همچنان با جامعه‌ای اخلاقی سر و کار داریم که خوبی‌ها و همدلی‌ها دارای ارزش متعالی‌اند و پست فطرتی‌ها و منفعت طلبی‌ها محکوم و مطرود. پزشکان متعهد و کادر درمانی غیورمان، با فداکاری، از خودگذشتگی،دلسوزی و ایثارگری مثال زدنی، قیمت بالای خود را به رخ کشیدند و مرام و مروت را متجلی ساختند. کارگران و تولیدکنندگان برای نیاز مردم به لوازم بهداشتی و سلامتی تلاش‌شان را مضاعف و چند شیفته کار کردند و عیار خالص خود را به نمایش گذاشتند. معلمان دلسوز همه همت‌شان را بکار گرفته تا دانش آموزان، تا حد ممکن از درسهای خود عقب نیفتند. دانشگاهها تجربه حضور در فضای مجازی و انجام وظایف‌شان را به همت اساتید و دانشجویان عملی کردند. متولیان و سیاستگذاران امر بهداشت و درمان با فعالیت 24 ساعته، تلاش کردند که کار را با نهایت توان، مدیریت و تدبیر نمایند. همه این اقشار به نسبت درگیری‌شان با موضوع از هرچه تا کنون بودند بالاتر و بالاتر رفته و ارزش والاتری یافتند و موجبات افتخار و غرور شدند و تعصب اسلامی و ایرانی شان را مثل سال‌های نه چندان دور ایثارگری در میدان های رزم یادآور شدند. جالب اینکه این میدان ایثار هم تبدیل به میدانی رفاقتی-رقابتی شد که نااهلان جرات نزدیکی بدان را نداشتند همان طور که در میدان و مصاف جنگی هم اینگونه خود را افشا کرده بودند. 5-اما در آن سوی مرزها، در ماجرای انتشار اخبار و باصطلاح اطلاع رسانی در خصوص این ویروس، دم خروس به اندازه‌ای بیرون زد که صدای همپالکی‌های‌ مواجب بگیر را هم در آورد. البته این دومین بار بود که این اتفاق می‌افتاد. بار اول در واقعه جانسوز شهادت سردار سرفراز‌مان حاج قاسم این رسوائی نمود پیدا کرد و عده ای هلهله کنان خود را رسوا و ذلیل کردند البته بعد که دیدند ایران هنوز شهادت طلب انقلابی است، زود دست و پای‌شان را جمع کردند و بجز معدودی زنجیر پاره کرده و طغیان گر، سایرین سکوت پیشه نمودند. با این همه، بعد از واقعه غم انگیز سقوط بوئینگ اوکراینی، مجدداً محمل و فرصتی پیدا کردند که باطن ذات خبیث خود را پشت پرده این رویداد مصیبت بار نشان دهند. حالا اما در قضیه ویروس، پشت همه توجیهات خبری و اطلاع رسانی شبکه‌های معاند مثل بی بی سی، ایران اینترنشنال و من و تو، یک واقعیت مثل روز عیان شد (تا جائی که برخی شان به برخی دیگر تشر "شرم کن و حیا کن" زدند) و آن واقعیت اینکه: قیمت انسانیت مزدوران و مواجب بگیران، آنقدر نازل و بی‌ارزش شده که حاضرند تن و پشت انسانها (جدای از اینکه هم وطن مادری‌شان هستند) را بلرزانند و آنها را با بمباران ملغمه‌ای از خبرهای راست و دروغ و ایجاد جنگ روانی از درون خالی کنند و حتی تا سرحد مرگ و قتل‌شان پیش بروند و بعد هم ژست انسانهای متمدن بگیرند. . . حالا خوب می‌فهمم؛ What’s your price? یعنی چه. . . حالا خوب می‌فهمم "اگر دین ندارید، لا اقل آزاده باشید"  کجا را هدف گرفته است، حالا خوب می‌فهمم "اگر انصاف رفت، دیگر مسیری برای رشد و تعالی نمی ماند" چه هشدار انسانی و جدی است. . . . . هر قدر شیوع ویروس کرونا به ظاهر برای مردم ما تجربه ناخوشایندی بود (و همه از خدا عبور از این مرحله همراه با عافیت را می‌طلبیم) ولی از این جهت که گرگان در لباس گوسفند را بیشتر و بیشتر افشا نمود و درون کریه شان را آشکار کرد، جای شکر و سپاس دارد. هم گرگان داخلی که در یک فرصت، حریص و طماع بودنشان بیرون زد و هم آن بنگاههای باصطلاح خبری (و در واقع بی خبری) جیره خوار ترامپ و سعودی را که آشکارا ترس و دلهره را بزک می‌کنند و بعنوان "آگاهی" می‌فروشند،بدون اینکه بفهمند این انسانیت شان است که در معرض حراج و تاراج قرار داده اند و به نوعی تن فروشی مدرن رسیده و البته بدان عادت کرده اند تا جائی که کراهتش هم اذیت شان نمی کند ؛چقدر ذلیل و خوار نشان دادند و چقدر بی مرام و مروت و چقدر بی قدر و انصاف. . . . اما روزهای روشن خیلی زود فرا می‌رسد و آفتاب سرزمینم، برف آدمهای خاکستری را آب می‌کند، آن گاه سیاهی درون شان، اول و بیش از همه خودشان را پریشان و پشیمان می‌کند (البته اگر ته مانده قیمت، مروت و انصافی باقی مانده باشد). دکتر مصباح‌الهدی باقری پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
 ۱. سال اول دانشگاه بودم و اولین کلاس مکالمه زبان. استاد بعد از سلام و علیک ابتدائی به زبان انگلیسی سوالی را طرح کردند: ?What's your price (قیمت‌تون چنده؟) بیشتر بچه‌ها با توجه به کلماتی که بلد بودند سعی کردند بهترین جواب را بدهند فلذا یکی از بچه‌ها که گفت: infinitive: (بی نهایت)، بقیه هم از این جواب خوششان آمد و تکرار کردند. نوبت رسید به یکی از رفقایمان که متفاوت از بقیه جواب داد:  one million toman (یک میلیون تومان)، استاد پرسیدند: Why? Have you married ? (چرا؟ شماازدواج کرده‌اید؟) جواب شنید: Yes, و استاد گفتند: OK. اوکی آخر نشان داد استاد فهمیده چرا این رفیق‌مان قیمتش رو اینقدر پائین آورده. بعد از این مکالمه، استاد شروع کرد نکته‌ای را به همان زبان انگلیسی متذکر شدن و آن اینکه زندگی پر است از محدودیتها و اقتضائات،مواظب باشید تا حد ممکن،در برخورد با آنها قیمت‌تان تغییر نکند یا خیلی کم نشود. بعد با مثال‌هاdی حرف خودشان را شرح دادند: مثلاً می‌خواهید کاری پیدا کنید و محتاج کار هستید، طوری رفتار کنید و موضع بگیرید که پیدا کردن کار، عزت شما را کم نکند و به سالوسی و تملق نیفتید. می‌خواهید زن بگیرید، می‌خواهید ارتقا پیدا کنید، می‌خواهید جائی پذیرش شوید، می‌خواهید . . . در همه این احوالات، مراقب باشید قیمت‌تان تغییر نکند و کم نشود یا لااقل زیاد تغییر نکند. مثلاً این دوستتان می‌خواهد ازدواج کند و برای ازدواج یک میلیون نیاز دارد(که در سال‌های دهه ۷۰، مبلغ زیادی بود)، حالا برای رسیدن به این یک میلیون مراقب باشد که قیمت خودش را زیاد پائین نیاورد و خود را کوچک و صغیر و ذلیل نکند. بعد گفت: البته این کار آسان نیست. چون نیاز، آدمها را تغییر می‌دهد بعضی وقتها خیلی بیشتر از خود نیاز و ارزش آن. . . 2. کلاس اخلاق تمام شد. بچه‌ها دور استاد حلقه زدند تا چیزی بپرسند و البته بیشتر چیزی بفهمند. در این میان، یکی از بچه‌ها پرسید: حاج آقا! برای عاقبت بخیری، به چی نیاز داریم؟ همه فکر کردیم الان استاد فهرستی از کارهای پسندیده را می‌شمرند، امااستاد با همان سر همیشه پائین، جواب ساده و مجملی دادند: «به مروت نیاز دارین. . . » بعد ادامه دادند: «جوانمردی رو تو خودتون تقویت کنید. هر چقدر با مرام و مروت باشین، سربزنگاه دست‌تون رو می‌گیرن و کمک‌تون می‌کنن. اصلاً بهتون راه و مسیر درست رو نشون می‌دن. بهتر بگم اصلاً شما رو به مقصد می‌رسونن. » بعد یک گریزی به کربلا زدند و فرمودند: «جناب حر، عاقبت بخیر شد با اینکه سال‌ها جای دیگه‌ای بود و با کسای دیگه‌ای. اما یه چیزی راهش رو جدا کرد و سربزنگاه بهترین تصمیم رو گرفت. اون چیزی نبود مگر مرام و مروت. . . . اصلاً اینکه حضرت سید الشهدا س می‌فرمایند: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید، مترتب همین معناس. یعنی آدمای جوانمرد، فرقان‌شون(محک تمییز حق از باطل شون) کار می‌کنه و می‌تونن سره رو از ناسره به آنی تشخیص بدن. آخر سر هم فرمودند:" البته جوانمرد شدن، مرد می‌خوادا. . . خیلی آسون نیست". ۳. سر کلاس بازاریابی بودم. استاد در خصوص مسئولیت اجتماعی(انجام کاری در جهت خدمت به مردم و منفعت عمومی جامعه) شرکت‌ها صحبت می‌کردند: در دنیای امروز، حتی مفاهیم خوبی مثل مسئولیت اجتماعی در چنبره نگاه منفعت‌گرای بازاریابی اسیر شده. یعنی حتی شرکتهای امروزی مفاهیمی متعالی مثل مسئولیت اجتماعی رو بشدت تقلیل دادن و اغلب برای کسب منفعت بیشتر از طریق کسب اعتبار و ارتقای ارزش اجتماعی برند شرکت و محصول شون اونا رو تعریف و تعقیب می‌کنن. " بعد ادامه دادند: "پس بدونیم که همه مفاهیم خوب هم می‌تونن ذیل هدف تحقق سود حداکثری شرکتها و سازمانها، تبدیل به یک ابزار بشن. اصلاً راحت‌تون کنم هر چیز که در این قاموس منفعت گرائی نگنجه در بازاریابی فاقد اعتبار می‌شه. پس شرکت می‌گه من می‌خوام سود بیشتری ببرم حالا یا از طریق تبلیغ و سایر ابزارهای پیشبردی یا از طریق ارائه خدمت به اجتماع. بعد استاد گفتند "متأسفانه این دام اینقدر پهن و گسترده است که خیلی از مفاهیم اخلاقی و دینی رو یا در ماشین خودش تبدیل به یه معنای انحرافی می‌کنه یا اصلاً حذف و بی اعتبارش می‌کنه. " استاد برای تبیین بیشتر به دو مفهوم انصاف و برکت اشاره کردند که "در ماشین معنائی غرب، اصلاً پذیرفته نیست مگر بعنوان ابزاری برای منفعت بیشتر". نهایتاً سرشان را به نشانه تأسف عمیق تکان دادند و گفتند: "این طور نگاهها به مفاهیم ارزشی، کلاً سبب بی‌اعتمادی مردم به این مفاهیم می‌شه و آرام آرام چیزائی مثل انصاف و برکت از معنای زندگی‌شون و سفره روابط شون حذف می‌شه. اونوقت بدونین اگه انصاف نباشه، مطابق سلوک آدم حسابیای عالم، دیگه حرکت بر مسیر رشد و تعالی ممکن نیست. . . . " 4- بیست روزی می‌شود که عالیجناب کرونا زندگی به روال متعارف‌مان را مختل نموده است. در واقع، بایست زیست جدیدی برای زندگی در شرای
بنیاد راکفلر در سال 1948 با این تفکر که درک ارتباطات و تغییر گرایش ها برای سیستم آموزشی آمریکا و مدیران سازمان های بزرگ و برای کسانی که نگران عقاید سیاسی و رفتار مردم هستند؛ ضروری است؛ بودجه بزرگی را در اختیار هاولند می گذارد تا تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام دهد که به صورت کلی پروژه های مربوط به کنترل اذهان عمومی و جهت دهی آن را در بر می گیرد. کارل هاولند که از محققین دانشگاه ییل و از اعضاء کارگروه علوم اجتماعی در بنیاد راکفلر بوده است میگوید: «مجبور نیستید برای ایجاد ترس درد و رنج ایجاد کنید. کورتکس قدامی مغز انسان عملکرد ذاتی برای فکر در مورد ترس را به عهده دارد. ما کاملا مجهز شده ایم تا بتوانیم تصور کنیم که چه چیزی ممکن است روی دهد و سپس احساسات مقدماتی را تجربه کنیم. این موضوع در تکامل ما موثر بوده است اما می تواند موجب مشکلاتی مانند ترس از اتفاقاتی که ممکن است هرگز روی ندهند شده و در نتیجه باعث ایجاد استرس در ما شود که می تواند منجر به پذیرش ترغیب از سوی دیگران شود» ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
◀️ حوزه کدام علم؟ ◀️ قسمت دوم... ⏪ حال سال‌هاست که خودم به قم مهاجرت کرده‌ام تا سوالاتم را از اساتید فن بپرسم و در محضر آن‌ها شاگردی کنم و بیاموزم. ⏪ سوالم از سطح درگیری این بزرگواران با مسئله است. آیا حوزه علمیه، بسیج و نیروهای انقلابی، نباید سطح درگیری جدی‌تری با مسئله داشته باشند. آیا در آن سطح از درگیری نمی‌توانند دل مردم محروم را شاد کنند؟ اگر هدف تبلیغ دین در مواجهه مستقیم با مردم است، آیا معماری شهری و منطقه‌ای، تفکر اقتصادی و فرهنگی را مواجهه مستقیم‌تر با مردم نمی‌دانند؟ آیا مجازیم که این مناطق پر اهمیت را به سازه نئولیبرال واگذار کنیم؟ آیا اثربخشی آن‌ها در سطوح جدی‌تر، بیشتر نیست؟ آیا کارکرد علمی حوزۀ علمیه، در کارگری و نه حتی دخالت در نقشه و سیاست ساخت خلاصه می‌شود؟ ⏪ در ماجرای اخیر نیز طلاب انقلابی و مخلص بزرگوار، گام مهمی در کمک به رفع آلام بیماران انجام دادند. در این‌جا نیز همین مسئله ذهن من را درگیر کرده است. آیا سطح درگیری حوزه علمیه با بیماری فعلی در همین گام خلاصه می‌شود؟ آیا سیاستگذاری در طب، نحوه ارزیابی علمی مواجهه با بلایا، افکارسازی عمومی جهت مواجهه صحیح مردم با ابتلائات، رهبری معنوی و فکری جامعه، تنظیم روابط اجتماعی و اجتماعات معنوی و ... همگی را باید بدنۀ کارشناسی دانشگاهی از معارف لائیک دانشگاهی اخذ کند و حوزه علمیه در هیچ‌کدام نقشی نداشته باشد؟ ⏪ این جمله که این روزها از زبان برخی از بزرگواران حوزوی مشهور شده است که ما مطیع محض فلان مجموعه کارشناسی هستیم با کارکرد حوزۀ علمیه تناسب دارد؟ ⏪ حوزه علمیه روز به روز از عرصه‌های مدیریت اجتماعی و فردی، علمی، فکری و سبک زندگی عقب نشسته است و در جایابی خود در عرصۀ مدیریت اجتماع، به حداقل‌هایی بسنده کرده است که کمترین سطح اثربخشی را دارند. اگر چه حرکت‌های جهادی مرسوم در کوتاه مدت ممکن است تصور مردم را نسبت به حوزه و اخلاص و سادگی و صمیمیت طلاب تعدیل کند اما در دراز مدت، اجتماع را نسبت به اثربخشی حوزه در مناسبات زندگی اجتماعی بی‌تفاوت‌ می‌کند. ⏪ لذاست که هرگز در پی انکار صحت عملکرد طلاب جهادی نیستم، اما این سوال جدی را دارم که حوزه در زندگی مردم دقیقا چه‌کاره است؟ در انقلاب اسلامی دقیقا چه کارکردی دارد؟ در ترسیم استراتژی حرکت اجتماعی چه نقشی دارد؟ و خود را در نظام تناسبات علمی عالم در کجا تصور می‌کند؟ ⏪ آیا حوزه علمیه در تبعیت محض از مجموعه‌های دانشی که مقومات آن‌ها از نظام لائیک علمی مدرن حاصل می‌شود، حجیت شرعی کافی را دارد؟ آیا حوزه علمیه که در قرن‌های متمادی در طب، ریاضیات، نجوم، اقتصاد و سیاست ورود می‌کرده، ورودش در این ساحت‌ها از جهت وجوب کفایی بوده است؟ وجوبی که دیگر امروز با وجود دانشگاهیان احساس نمی‌شود؟ آیا آن‌چه محصول ورود حوزه در این ساحت‌ها بوده است، از حیث روش‌شناختی و حجیت شرعی با آن‌چه امروز در دانشگاه‌ها و در مراکز جهانی همچون WTO، WHO، WB، IMF و ... تولید می‌شود تفاوتی ندارد؟ ⏪ نهایتا من نیز به عنوان یک مقلد، هر آن‌چه در مقام عمل از سوی علمای دین مطرح شود را به دیده اطاعت می‌پذیرم، اما به عنوان یک دانشگاهی که کمی طعم شیرین حوزه علمیه را چشیده ام، این سوالات را از اساتید خودم دارم. بی ادبی من در ورود به این سطح از بحث را ببخشید. این دغدغه‌ها را از این جهت مطرح کردم که خود نیز سال‌هاست توفیق شاگردی اساتید مکتب امام صادق علیه‌السلام در حوزه علمیه را دارم و این را افتخار زندگی خود می‌دانم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
◀️ حوزۀ کدام علم؟ ◀️قسمت اول... ⏪مسئله مربوط به ماجرای اخیر نیست. 1⃣ سال ۱۳۸۳، در اولین اردوی جهادی‌ام که در منطقه زیلایی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، می‌دیدم که اساتیدم و اساتید دیگر دانشگاه‌ها و دانشجویان بسیجی با تخصص‌های مختلف، گرد هم آمده‌اند و خانه، مسجد، غسال‌خانه، دستشویی و ... می‌سازند. این سوال همان زمان در ذهنم بود که آیا اساتیدی با این سطح تخصص و دانشجویانی با رشته‌های مختلف تحصیلی، آیا نمی‌توانند کارکردی جدی‌تر در مناطق محروم و در جهت محرومیت زدایی داشته باشند؟ 2⃣ این بود که اردوی جهادی بعدی را خودم برگزار کردم. دانشجویانی از رشته‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیاز منطقه را گرد هم آوردم و هر کدام از گروه‌های کشاورزی، دامپزشکی، راه‌سازی، بهداشت محیط، پزشکی و ... را تحت نظر یکی از اساتید همان رشته‌ تحصیلی مسئول بررسی ضعف‌های تخصصی منطقه کردم. آن اردو ۳۰ روز طول کشید، در گرمای ۵۰ درجه خوزستان. میدیدیم، مطالبه می‌کردیم، نهادها را به منطقه فرا میخواندیم و تلاش می‌کردیم با مطالعه آمایش منطقه، به سند توسعه عملیاتی برای آن منطقه برسیم. استاندار را به منطقه دعوت کردیم و ضمن مطالبه گری دانشجویی جدی، از او خواستیم که این سند را عملیاتی کند. سند را به رئیس جمهور وقت رساندیم و بارها پیگیر اجرای آن شدیم. با گذشت بیش از ۱۵ سال از آن زمان، همچنان دانشجویان دانشگاه ما، در همان منطقه و با همان شیوه مشغول به فعالیت هستند. محکم و استوار. 3⃣در زلزله سرپل ذهاب در سفری که برای بررسی استراتژی‌های اقتصادی جهت برون‌رفت از بحران به مناطق زلزله زده سفر کرده بودم، طلاب و بسیجیانی را دیدم که مشغول به کارگری بودند. یعنی سال‌ها پس از آن دغدغه، این عزیزان که در نیت، اخلاص، بزرگواری، تواضع و روحیه جهادی به گرد پای آن‌ها هم نمی‌رسم، باز هم نازل‌ترین فعالیت اجرایی ممکن را انجام می‌دادند و در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظام توسعه منطقه‌ای، شیوه معماری، توزیع بودجه و ... کار را کاملا به ساختار حکمرانی نئولیبرال واگذار کرده بودند و به گونه‌ای رفته‌بودند برای رفع محرومیت، اما از نگاهی هم شده‌بودند کارگر نظام نئولیبرال... 4⃣ یا در سفری که به همراه چند نفر از اساتید اقتصاد، مدیریت مالی و آینده‌پژوهی به منطقه سیل‌زده پل دختر و مناطق سیل‌زده خوزستان رفته بودم نیز این انگاره‌ام تقویت شد. طلاب و بسیجیان، در مهم‌ترین سطح عملیات، بیل به دست شده‌ بودند برای خارج کردن پسماندهای سیل از خانه‌ها. ⏪ به هیج وجه در صدد آن نیستم که اخلاص و بزرگمنشی این بزرگواران را نادیده بگیرم. ادامه دارد... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
📍 سازمانهای استعماری 🔻 جان پرکینز در کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی: یکی از اهداف صندوق بین المللی پول درهم شکستن دولتهای کشورهای در حال توسعه ای است که دنبال استقلال هستند. 🔻 جان پرکینز سالها برای سازمانهای آمریکایی به عنوان یک جاسوس اقتصادی کار می کرده تا خواسته های شرکتهای آمریکایی را از طریق وامهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برآورده کند. 🆔 @mashgh626
⭕️ کمک ۲ میلیون دلاری کارگردان چینی به ایران برای مقابله با کرونا 🔹‏«زو ژنگ» کارگردان و بازیگر مشهور چین، ۱۵میلیون یوان (معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) برای کمک به مردم ایران در مقابله با ‎کرونا اهدا کرد که ۵۰۰ دستگاه اکسیژن‌سنج خون (Pulse Oximeter)، ۲۵ دستگاه‌ اکسیژن ساز و یک دستگاه CPR را هم شامل می‌شود. ✅ مصاف @Masaf
سلبریتی های اونا👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ایرانی هویت دارد. فرهنگ دارد. نوع‌دوست است. همان ایرانی که موعد سیل و زلزله از دارایی‌هایش برای هم‌وطنش می‌بخشد، امروز کاملا حواسش به هم‌وطنش هست و دست به احتکار خانگی نمی‌زند. ▫️من یقین دارم در این ایام که برخی کاسبی‌ها کساد شده‌اند، ایرانی اجازه نخواهد داد همسایه‌اش به محنت بیفتد. @syjebraily
✍از زندان آپارتاید به مذبح نئولیبرالیسم 🔸️مگر ممکن است که فلان رسانه سوپرانقلابی در عرصه سیاست، تبدیل به تریبون نئولیبرالیسم در اقتصاد شود؟ مگر می‌شود که فلان شخصیت سیاسی انقلابی نامزد ریاست مجلس آتی، نگارش اکشن پلن! اقتصادی خود را به تفکر نئولیبرالی بسپارد که اخذ وام از صندوق بین‌المللی پول را تئوریزه می‌کند؟ تجربه آفریقای جنوبی می‌گوید می‌شود... 🔸️در آفریقای جنوبی کسی نمی‌توانست در انقلابی و مبارز بودن نلسون ماندلا تردیدی ایجاد کند. سوابق درخشان مبارزاتی او چنین اجازه‌ای نمی‌داد. ماندلا ۲۷ سال را در زندان‌های رژیم آپارتاید گذرانده بود و پس از آزادی در تاریخ یازدهم ژانویه ۱۹۹۰، رهبر بلامنازع جنبش استقلال طلب کشورش شد تا ملت خود را از زیر سلطه رژیم آپارتاید رهایی بخشد. 🔸️آزادی ماندلا از زندان، نماد پایان رژیم آپارتاید بود. اما کنگره ملی آفریقا به رهبری ماندلا برای اینکه رژیم حاکم، به شکل مسالمت‌آمیزی قدرت را واگذار کند، مذاکراتی را با فردریک دکلرک رئیس جمهور رژیم برای انتقال قدرت برگزار کرد. دکلرک در جریان مذاکرات، قدرت سیاسی را به طور کامل واگذار کرد و آپارتاید برچیده شد. 🔸️اما به موازات مذاکرات سیاسی، یک مذاکرات اقتصادی نیز در جریان بود و توجه زیادی هم جلب نمی‌کرد. دکلرک موفق شد با این عنوان که اقتصاد یک مسئله "فنی" است و تنها یک راه برای اداره اقتصاد وجود دارد و آن سیاست‌های نئولیبرالی "اجماع واشنگتن" است، انقلابیون را متقاعد کند که طراحی پایه‌های اقتصادی نظام جدید را به اقتصاددانان "مستقل" رژیم حاکم، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بسپارند. 🔸️اینگونه بود که دولت جدید، در ریل نئولیبرالیسم قرار گرفت: الحاق آفریقای جنوبی به گات و پس از آن به سازمان تجارت جهانی را امضا و موانع واردات را برداشت. با اجرای سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول، کنترل دولت از روی معاملات ارزی و ورود و خرج ارز برداشته شد و راه برای سوداگری‌های ارزی و خروج سرمایه از کشور باز شد. دروازه‌ها به روی سرمایه‌های خارجی گشوده شد تا بلکه خارجی‌ها ثروت بیافرینند و تنگدستان با ریزه‌خواری از این ثروت، سهمی نصیبشان شود. خدمات دولتی و زیرساخت‌های کشور خصوصی‌سازی شد و دارایی‌های ملی که اقلیت سفید پوست تصاحب کرده بودند، مصادره نشد. آموزش مدیران نظام جدید نیز به تیم‌هایی از بانک جهانی سپرده شد تا نئولیبرالیسم درونی‌سازی شود. حتی رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی آپارتاید در مقام خود تثبیت شدند، چون اقتصاد یک مسئله "فنی" بود! 🔸️نتیجه این روند البته روشن بود: سال به سال به میزان فلاکت مردم آفریقای جنوبی افزوده شد. در نظام جدید ضدآپارتاید، نرخ بیکاری سیاهان دو برابر شد، دو میلیون نفر بی‌خانمان شدند، یک میلیون نفر از مزارع اخراج شدند، تعداد آلونک‌نشین‌ها پنجاه درصد بیشتر شد، و آفریقای جنوبی به مقام نابرابرترین کشور جهان نائل آمد. 🔸️آیا ماندلا و آزادیخواهان آفریقای جنوبی طالب چنین وضعی بودند؟ هرگز. همه ماجرا این است که ماندلا و یارانش معنی "آزادی سیاسی" را خوب می‌فهمیدند، اما هیچ فهمی از "آزادسازی اقتصادی" نداشتند. آنها گرگ‌های نئولیبرال را بیش از پیش "آزاد" کردند که سیاهان ستمدیده از آپارتاید را که مست رهایی بودند، بدرند. @syjebraily
رحمت خدا بر دکتر جبرائیلی با این متن.‌ احسنت. 👆👆👆👆
🔴 افزایش خرید مشروب، ماری‌جوانا و اسلحه در آمریکا روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی اعلام کرده است که مردم آمریکا از نگرانی به وجود آمدن #قحطی، جهت خرید اسلحه و دفاع از خود، مقابل اسلحه فروشی ها صف بسته‌اند. به نظر می‌رسد چیزی که بیش از #کرونا آمریکایی‌ها را نگران کرده، ترس غارت شدن منازل و اموالشان توسط دیگران می‌باشد. 🆔 @mashgh626
روح بی قرار مجاهد خاکی و باصفا، مهندس حسینعلی عظیمی آسمانی شد. سالهاست که هر بار درباره #مدیریت_جهادی حرفی به میان می آمد اسم مهندس عظیمی را می شنفتیم. کتاب رسم جهاد کتابی است که به گوشه ای از تجربیات او پرداخته است و خواندنی برای امثال من. او از اولین کسانی است که در سال 1359 دو روز پیاده رفت تا به بشاگرد برسد. در مهندسی جهاد سازندگی بود و در ساخت پل بعثت روی اروند نقش موثری داشت. در بازسازی منطقه زلزله زده منجیل و رودبار حضوری فعال و موثر داشت. جانبازی که سالها به سختی نفس می کشید و همچنان دغدغه اش اشاعه فرهنگ و مدیریت جهادی بود و با آرزوی استقرار تفکر جهادی جان را به جان آفرین تقدیم کرد. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد. @meisamlatifi
▪️هنر جمهوری اسلامی تربیت انسان‌هایی است که برخلاف تمام دنیا که با شیوع بیماری #کرونا به فروشگاه‌ها هجوم بردند و غارت کردند، نه تنها قحطی مصنوعی درست نکردند بلکه در کنار هم و با بسیج عمومی و نذر اقلام بهداشتی برای یاری رساندن به یکدیگر رفتند. چیزی که سرچشمه آن #اربعین_حسین است. 💬 Amirreza Gharghani @Fars_plus
بسم الله الرحمن الرحیم این روزها که فرصت برای مطالعه بحمدالله فراوان است، کتاب توحید شهید مطهری (ره) و توحید آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) را می خوانم یکی از مسائل جالب در بحث توحید، مساله 《شر》 در عالم است از بحث ها میگذرم، که البته بسیار خواندنی هستند... یکی از نکات جالب بحث شر این است که شرور اساسا نسبی هستند. به این فکر می کردم که ویروس کرونا، به ما کمک کرده تا قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم... کمک کرده بدانیم به مرگ نزدیکیم و بیشتر به فکر آخرت و کرده هایمان باشیم... کمک کرده که به سادگی از کنار امور به ظاهر ساده مثل تماس و ارتباط صمیمی با نزدیکان نگذریم... کمک کرده که یکدیگر را بیشتر بشناسیم... کمک کرده که فضایل نهفته بسیاری از انسانهای شریف شکوفا شود... کمک کرده که دست برخی افراد ناشایست رو شود... کمک کرده کتاب خوان تر شویم (البته اگر از فرصت استفاده کنیم)... به برخی کمک کرده تا استعدادها و خلاقیت هایشان را بروز دهند... کمک می کند که ان شاءالله در برابر بروز حوادث مشابه آتی برنامه ریزی های دقیق تری داشته باشیم... کمک کرده که برخی که اصلا یاد خدا نبودند، به تضرع بیفتند... و ... بله، سختی و دشواری هم دارد. مثلا برخی از کار عملا بیکار شده اند. اما شاید همین هم برایشان فرصتی شود تا طرحی نو در اندازند و مثلا کسب و کارشان را گسترش دهند به فضای مجازی یا طرح های مبتکرانه دیگری بدهند... ظاهرا 《شر》 است، اما حقیقتا منشا برکات زیادی خواهد بود ان شاءالله، اگر از فرصت ها بهره ببریم... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🔺 واکنش طعنه آمیز سفیر انگلیس در تهران به رفتار هموطنانش ‼️ 🔻راب مک ایر با انتشار تصویری از قفسه‌های دستمال توآلت در فروشگاهی در صفحه توییترش نوشت: 🔹خرید امروز در تهران. همان چیزی که شما نگرانش بودید. 🔹این توئیت سفیر انگلیس در واکنش به رفتار هموطنانش بود که ظرف یک ساعت فروشگاه‌های انگلیس را خالی کردند. 【 #زمانه: آنچه یک تحلیلگر بایست بداند】 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔺اگر تحلیل های راهبردی میخوانید 🆔 eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
این اون اتفاقی هست که باید همیشه بیفته. مرجع فرهنگی دنیا باید کشورهای متمدن باشند. 👆👆👆
مجموعه جهادی پزشکی ای را آرزو می‌کنم که با حضور جدی در حرم‌ها، ضمن ایمن‌سازی زیارت و نظارت بر بهداشت این اماکن مقدس، شرایط لازم را برای زیارت عاشقان اهل بیت فراهم کند که نه افراط شود و نه تفریط... کما این‌که حضور این مجموعه‌ها در سایر اماکن عمومی همچون پارک‌ها، کارخانه‌ها، مراکز فروش و ... نیز می‌تواند ضمن ایمن‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و عمومی مردم، استراتژی فقط تعطیل کنید را به استراتژی انتخاب از میان چند گزینه تبدیل کند! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
🔸پروژه اسلام هراسی به بهانه تکمیل شد 🔻نفوذیهائی که در پروژه متهم سازی قم و مذهب در انتشار ویروس کرونا از قم به جهان موفق نشده بودند به دنبال ایجاد شانتاژ رسانه ای بودند تا حرف خویش را اثبات کنند که این شانتاژ دولبه قیچی کاملا هماهنگ باهم داشت ۱- اصرار به بستن حرم بدون هیچ ضرورتی توسط دولتیها ۲- اغتشاشگری به بهانه بسته شدن حرم توسط تشیع لندنی 🔶 این دو رکن که مانند دولبه قیچی از قبل گویا با هم هماهنگ بودند زمینه موج رسانه ای را ایجاد کردند تا مؤثر بودن قم و مذهب در انتشار ویروس چهره ای واقعی پیدا کند و بصورت وصله ای نچسب باقی نماند.... 🔸از امروز با خوراک رسانه ای فراهم شده میگویند : دیدید درستی ادعای ما که أهل قم مخالف قوانین بهداشتی بودند و عامل انتشار ویروس شدند⁉️ 🔸از همینجا درستی إصرار ما بر غلط بودن بستن حرم و مشکوک بودن إصرار بر آن با آنکه خلوت است و هیچ ضرورتی ندارد روشن شد و روشن شد که این إصرار نابجا غرضی جز تولید خوراک رسانه ای نداشت و اگر نصایح ما شنیده می شد و دوستان انقلابی در این مطالبه گری معقول و مستدل ما را یاری می کردند کار به اینجا کشیده نمیشد 🔴 باید دید دولتیهای تدبیر وامید که در ماجرای آتش زدن سفارت عربستان ،نقش داشتند و گویا مشتاق وقوع آن بودند تا بهانه ای برای برخورد با ارزشی ها را درست کنند ، آیا در این پروژه نیز دخیل بوده اند؟!⛔️ و آیا چه أهدافی را تعقیب میکردند؟ ✍دشتی 🕌 @HowzehEnghelabi 🔆
COVID-19.pdf
2.42M
اقتصاد کرونا! کتابش هم دراومد در حالی که هنوز اقتصاددانان ما در قرنطینه‌ ذهنی به سر می‌برند، اقتصاددانان آن‌ها اولین کتاب اقتصادی در موضوع کرونا را چند روز قبل منتشر کردند! این که جسم اقتصاددانان در قرنطینه باشد را می‌فهمم، اما ذهنشان را نه! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
2450011.mp3
3.48M
اینم دعای رهبری تقدیم به شما
متن خلاصه گفتگوی لایو بنده با مجموعه در موضوع حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا قسمت اول... تقریبا یک ماه است که ماجرای کرونا مطرح شده است. من نگاهی به شاخص های جهانی در حوزه بازار سرمایه بازار انرژی داشتم. خیلی جالب بود که تاریخ 29 بهمن ماه خاطرتان هست که اعلام شد که کرونا وارد ایران شده است. خیلی عجیب است که شاخص های بازار سرمایه دقیقا از همان روز سقوطشان شروع می شود. مثلا شاخص داو جونز که سهام شرکت‌های عمده آمریکایی هست که در بورس نیویورک مبنای سنجش ارزش سهام هست از آن روز تا امروز نوزده درصد افت ارزش پیدا کرده است.و شاخص اس اند پی همینطور دقیقا نوزده درصد افت کرده است. شاخص ftse۱۰۰ را هم من مرور می کردم. شاخص سهام عمده بازار لندن هست که این شاخص هم در این مدت ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است. از همه اینها مهم تر از همین تاریخ ۲۹ بهمن تا به امروز قیمت انرژی یک کاهش بسیار عمده ای پیدا کرده است قیمت نفت روز 29 بهمن حدود 60 دلار بوده است الان که داریم صحبت می کنیم سبد اپک ۳۳ دلار است. سبد های دیگر مثلا WTI از سبد ما هم قیمت آن پایین تر است. این ها حکایت از یک اتفاق می کند اتفاقی که من بعد از جنگ جهانی دوم مشابه آن را ندیدم به این شدت ما بحران هایی را داشتیم در حوزه ی اقتصاد در جنگ جهانی دوم و بعد از آن بحران هایی را که در نیمه دوم قرن بیستم داشتیم علی الخصوص بحران حذف پشتوانه طلایی دلار که نیکسون رقم زد و عملا حجم عمده‌ای از دارایی‌های دنیا را یک‌باره دزدید. بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰. ولی هیچ کدام شبیه این نیست ما البته بحران ۲۰۰۸ آمریکا را داشتیم که دومینو وار کشور های اروپایی را تحت شعاع خود قرار داد و ضربه زد ولی این ماجرا خیلی برای من عجیب است یعنی روند افت شاخص روند افت قیمت ها یعنی اولین باری است که همه جهان به یک باره دارد تعطیل می شود. یعنی ما در هیچ کدام از بازه های زمانی حتی در دوره ی جنگ جهانی دوم نداشتیم جهان تعطیل بشود این اتفاق ویژه است و به نظر می آید که خیلی جدی تر از این است که الان به آن می پردازیم بحثی که من بنا است عرض کنم حکمرانی اقتصادی کشور است طبیعتا من وقتی می خواهم به این مسئله بپردازم کمی جدی تر باید به این مسئله نگاه کنم. یک گله و شکایتی دارم از مجموعه‌های مدیریتی و رسانه ای کشور که به شدت به وجوه پزشکی کرونا متمرکز هستند. از این جهت که توجه کنند به سلامتی مردم خوب است و لازم هم هست ولی آنقدر این توجه زیاد شده است که ذهن سیاست گذاران و ذهن مردم ما از وجوه اقتصادی کرونا منحرف شده است. به عبارتی ما سیاست تعطیل سازی را به جای سیاست ایمن سازی در پش گرفتیم در حالی که بعضی کشور ها هستند که رفتند سراغ ایمن سازی و این تعطیل سازی کشور الان سه هفته طول کشیده است من خاطرم هست وقتی که می گفتیم با تعطیل کردن اقتصاد مخالف هستیم عده ای می گفتند یک هفته دو هفته این ماجرا طول می کشد من شاهدم این بود که سه ماه قبل از آن ماجرای چین شروع شده بود و هنوز تمام نشده است این ماجرا که شروع شده است احتمالا سه چهار ماه طول می کشد و اقتصاد ما کشش این را ندارد که سه چهار ماه این فرآیند فعلی را دنبال کنیم. لذا باید بریم سراغ سیاست های ایمن سازی بجای تعطیل کردن اقتصاد و امیدوارم که بعد از نوروز هم متخصصین ما تلاش کنند این سیاست ها را بیابند هم سیاست گذاران ما به این مسئله اندکی توجه داشته باشند. مسئله اقتصادی کرونا خیلی مهم است من یک شاهد برای شما بیاورم همین استراتژیست های امریکایی وقتی می خواهند امریکا را معرفی کنند شرایط امروز آمریکا را خیلی شبیه شرایط نیکسون می دانند و ترامپ را تالی تلو و جانشین نیکسون می دانند نیکسون چه کسی بود؟ فردی بود که در نیمه دوم قرن بیستم قماری در اقتصاد انجام داد که برای چهل پنجاه سال یک تنفس مصنوعی جدی داد به اقتصاد آمریکا زمانی که برتون وودز را شکست و طلا را از پشتوانه ی دلار حذف کرد و گفت ما تعهدی نداریم که به پشتوانه ی دلاری که در سراسر دنیا منتشر شده است طلا به کشور ها بدهیم بعضی کشور ها هم که شاکی شدند نیکسون به آنها گفت بروید هر جا در دنیا می خواهید مبادله کنید دلار با آن کالا بخرید... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
متن خلاصه گفتگوی لایو بنده با مجموعه در موضوع حکمرانی اقتصادی در مواجهه با پدیده کرونا قسمت سوم ... عربستان سعودی این چند وقت تهدید کرده است که حجم تولید نفت خود را افزایش می دهد و صرفا تهدید عربستان سعودی وجود داشته است و البته تهدید روسیه مبنی بر عدم کاهش عرضه نفت. اقتصاددان مرسوم همه دارند می گویند که این دو عامل باعث شده است که قیمت نفت حدود 30 ـ40 دلار کاهش پیدا کند من سوال می پرسم که اگر صرفا تهدید این دو کشور می تواند اینقدر روی سبد انرژی اثر بگذارد ما به عنوان بزرگترین دارنده ی انرژی دنیا چرا از ظرفیت اقتصاد سیاسی خودمان استفاده نمی کنیم برای برگرداندن قیمت؟ آیا ظرفیت اقتصاد سیاسی عربستان بیش از ماست؟ یعنی آقای زنگنه را در روزهای اخیر مشاهده فرمودید؟ جایی فقط در مصاحبه اجلاس اوپک شاید مثلا کمتر از ده ثانیه فقط همین آقای زنگنه به عنوان سکان دار انرژی ایران در قیمت گذاری الان دارد چه کند؟ آقای ظریف من صرفا دیدم یک صحبت تلفنی با وزیر خارجه صربستان داشته است که آنها گفتند ما حاضریم ماسک و... به شما بدهیم آقای ظریف به عنوان سکان دار حوزه ی سیاسی کشور ما در مذاکرات اقتصادی در چنین شرایطی که همه مرزهای اقتصادی ما را بستند در چه حالی هست؟ من این سوال جدی دارم وزیر اقتصاد ما در حال چه فعالیتی هست برای برون رفت از بحران در سطح بین الملل؟ البته من در یکی از دو روز اخیر دیدم خیلی تشکر می کنم بعضی از مسئولین ما مثل آقای همتی و آقای نوبخت را دیدم که تلاش هایی را برای جبران برخی از شکست ها در حوزه کسب و کارها انجام دادند. البته ما می دانیم که در بحران بین المللی این خیلی عمیق تر و جدی تر هست در چنین فضایی ما چه باید بکنیم من یکی دو آمار به شما می دهم : ما رشد اقتصادی مان تا قبل از کرونا با نفت منفی ۷ درصد بوده است بدون نفت حدود صفر بوده است. رشد منفی ۷ درصدی یعنی نزدیک به یک میلیون بیکاری حالا شما فرض کنید این رشد منفی ۷ درصدی ما در صورت ظاهر شدن پیامدهای کرونا چه شرایطی خواهد داشت؟ در این شرایط ما تقریبا صادرات غیر نفتی ما هم در یک ماه اخیر صفر شد. ما نزدیک 50 میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم که تقریبا در سال گذشته به صفر نزدیک شد! 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی. اگر این هم صفر بشود یعنی تولید ما به ازا این 50 میلیارد دلار نیز صفر می شود. این 50 میلیارد دلار یا باید مردم خودمان مصرف کنند که ما شرایط مصرفی این را نداشتیم که صادر می کردیم وگرنه اصولا عادت ما ایرانی ها بر این نیست که وقتی تولیدی را مصرف می کنیم صادر کنیم یا این 50 میلیارد دلار می خواهد متوقف بشود. اندازه اقتصاد ما 500 میلیارد دلار است یعنی 10درصد از اقتصاد ما هم از اینجا می خواهد افت کند من پیش بینی ام این است که ظرف دو سه ماه آینده با یک رشد اقتصادی منفی 20 تا 25 درصد مواجه بشویم یک چنین رشد اقتصادی یعنی یک چهارم اندازه کشور ما می خواهد کم بشود برای این چه تدبیری داریم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi