هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
1⃣ از 2⃣
عمده واکنشها در فضای نیروهای انقلابی به مناظره درخشان ـ غنینژاد به ارزیابی اخلاقی و محتوایی ـ منطقی این گفتگو و به طور خاص پرفسور درخشان معطوف بوده است. در میان مکتوبات، نوشتهای از یک ژرونالیست دیدم که با ژِستی علمی و تعابیری توهینآمیز و زشت، سعی داشت پرفسور درخشان را شخصیتی تصویر کند که هاله اطرافیان و علاقهمندان مانع نمودار شدن بیسوادی و پوپولیسم علمی او شده است. من چنین نوشتهای را مشتی نمونه خروار نفهمی از درک مناسبات علم و سیاست و رسانه میدانم.
فرآیند علمورزی و مدیریت تحوّلات علمی در نسبت با سیاست جاری جمهوری اسلامی، اینقدرها هم با روندهای منطقی و استدلالی متعارف علمی پیش نمیرود. ما که عادت کردهایم مباحث علمی و به ویژه دغدغه علوم انسانی اسلامی را در کنج عزلت و محافل خودمانی پی بگیریم و امری حاشیهای در تصمیمگیریهای جمهوری اسلامی باشیم، اتّفاقا باید به استقبال نحوه مواجهه پرفسور و اتّفاقی که در مناظره رخ داد، برویم. لذت بردن از قوّت و قوام روششناختی و معرفتشناختی و محتوایی مباحث علمی، نباید ما را چنان مدحوش کند که صحنه به شدت خشنی که در تصمیمگیریهای اقتصادی کشور در جریان است، را نبینیم. تصویری که پرفسور از مناسبات نهادی علم و سرمایهداری در ابتدای گفتگو تلاش کرد خلق کند، به حسب تجربهای چند دههای بود که شخصاً از نزدیک در متن آن حضور داشت و با پوست و گوشت درک کرده بود.
همچنین در کنار تیتر بد روزنامه فرهیختگان ـ «شب بد اساتید»! ـ نوشتهای در سایت این روزنامه دیدم با عنوان «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی». واقعاً فهم این مطلب برای نگارنده مقدور نیست که چگونه با نظر به این مناظره، این همه دلالت اخذ شد و این همه رطب و یابس در این نوشته به همه بافته شد و این نتیجه استنتاج شد که «یک موج» فروکش کرد. من البته ـ برخلاف نویسنده آن نوشته ـ معتقدم فتح بزرگ درخشان این بود مسئله اقتصاد اسلامی را به لحاظ سیاسی و رسانهای برجسته کرد و این مناظره اتّفاقا «آغاز اقتصاد اسلامی گام دوم» ـ با هر قرائتی، ولو متفاوت با ایده پرفسور درخشان ـ بود. درخشان در این مناظره، حدّ و اندازه خود را بزرگتر از یک ایده خاص در اقتصاد اسلامی دید و در وزان گشایشدهنده به یک مجموعه بزرگ از نخبگان و اندیشمندان اقتصادی وارد میدان شد.
@social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
2⃣ از 2⃣
حرف ساده پرفسور درخشان که «من نظریه اقتصادیام را بر دیدگاه امام خمینی و رهبری استوار میکنم» در عین سادگی، بسیار پیچیده و با یک پشتوانه نظری و مطالعه تاریخی عمیق همراه است. علاقهمندان به فهم نظری اقتصاد را به استماع مجموعه 16 جلسهای از ارایه تاریخ عقاید اقتصادی پرفسور درخشان دعوت میکنم تا طرح نظری مورد نظر او ـ «تابعیت اقتصاد از سیاست» یا «هماهنگی نظم سیاسی، نظم فرهنگی و الگوی اقتصادی» ـ را با تبیینی تاریخی در متن تحوّلات اقتصادی غرب مدرن درک نمایند. درخشان معتقد است که اقتصاد همواره و همیشه تابع سیاست بوده و در پی یک طرح سیاسی آمده و تغییرات نظم سیاسی، تغییرات الگوهای اقتصادی را رقم زدهاند. لذا اگر اشارهای به امام و رهبری دارد، از سر تعارفات مذهبی و انقلابی متعارف نیست.
برخلاف نظر نویسنده مقاله «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی»، مسیر درخشان، بی آنکه بخواهد با سروصدا و فخرفروشی علمی بر تبل اختلاف با نحلههای اقتصاد اسلامی بکوبد، غیر از آن چیزی است که توسط اساتید حوزوی اقتصاد اسلامی دنبال شده است. جمله مهم او که «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی است» شاید حمل بر پنهان شدن پشت شعار رسمی جمهوری اسلامی تلقّی شود، امّا او واقعاً معتقد است که نقش او به عنوان نظریهپرداز اقتصاد، ارایه تبیینی نظری از یک الگو و راهبرد اقتصادی در هماهنگی با طرح اقتصاد سیاسی موردنظر ولی فقیه است؛ نه در انداختن یک طرح نظری اقتصادی و تلاش برای الصاق سیاسی آن به دیدگاه ولی فقیه. اینکه درخشان همه آبروی خود را پای ایده «تجمیع بانکهای خصوصی و دولتی در یک بانک ملّی و حذف بانک مرکزی» آورده، نه از سر ساده دیدن پیچیدگیهای اقتصاد، بلکه برآمده از درک او از تاثیر مناسبات مالی بانکی بر جریان تولید در کشور و زمینهسازی برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
در پایان، به نکتهای که در آغاز اشاره شد برمیگردم. نیروهای تحوّلخواه انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید بیاموزند که تصمیمگیری در نظم سیاسی و اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی، محیط پرتنش و همراه با کشمکشهای خشنی است که با پز علمی و ژستهای علمورزانه نمیتوان با آن رو به رو شد. درخشان فداکارانه و خودآگاه، خود را به مثابه یک لیدر «سیاسی» جلو انداخت و راه گفتگو از اقتصاد اسلامی را در سیاست رسمی جمهوری اسلامی باز کرد. کسی اگر درکی از رسانه داشته باشد، میفهمد که حتّی تیتر منفی روزنامه هممیهن ـ «شکست استاد» ـ نشانه ترک برداشتن دیواری است که بین اندیشمندان انقلابی اقتصاد و سیاست رسمی جمهوری اسلامی طی دهههای اخیر کشیده شده است.
@social_theory
هدایت شده از حمیدرضاابراهیمی|گامینو
🔥خدا هم اقتصاددان نیست❗️
🔻دکتر #غنینژاد به نمایندگی از جریان لیبرال در مناظره با دکتر درخشان، صراحتا اعلام کرد که فقهای دین، حتی ولی فقیه هم نباید در #اقتصاد دخالت کنند!
🔻اما یک سئوال باقی می ماند مگر فقهای راستین چه حرفی می زنند که بدون تخفیف، مستحق چنین مجازاتی در دادگاه لیبرالها شده اند؟!
🔻فقیه، یعنی کسی که فقط حرف خدا و فرستادگان خدا را متناسب با نیازهای جامعه بیان می کند همین!
🔻پس تا اینجا مشکل فقط امثال خمینی و خامنهای نیستند، مشکل حرف آنهاست این بعنی یعنی مشکل خود #خدا است!!
🔻حالا مگر خود خدا چه می گوید؟
خدا می گوید سرمایه نباید بطور انحصاری فقط در دست یک عده سرمایهدار پاسکاری شود و بقیه دنبالشان بدوند و مثل بازی خرسوسط یا دستش ده(آیه۷ سوره حشر).
🔻اوووف؛ چقدر خطرناک! اساسا نظریات #لیبرالیسم_اقتصادی مگر برای هدفی جز حفاظت از تسلط سرمایه سالاران بر ملتها، بافته شده است ؟ شک دارید از تاریخچه روز کارگر و روز زن تا جنبش ۹۹ درصدی وال استریت آمریکا در همین چند سال قبل، را بخوانید!
🔻خدا میگوید ربا ممنوع است؛ فقرا نباید پایمال شوند؛ حق کارگر باید کامل و سریع پرداخت شود؛ ثروت نباید محیط زیست را تخریب کند، عدالت اجتماعی، بر همه اقدامات اقتصادی اولویت دارد، در سن پیری و بازنشستگی که شیره جان افراد برای کار کشیده شده است باید مورد حمایت کامل باشند...
🔻خب اگر بنا باشد این حرفهای خدا که از دهان رسولان و فقها بیرون می آید وارد بحث اقتصاد لیبرال شود؛ تمام شالوده لیبرالیسم از هم میپاشد و چیزی از آن باقی نمی ماند!!
🔻لیبرالیسمی که در مبانی نظریاش، برای فقرا حتی حق رای قائل نیست و انسانها را گرگ یکدیگر می داند حالا باید بخاطر حرف خدا برای همه انسانها شأن و جایگاه یکسان و کریمانه لحاظ کند!!
🔻پس بهترین راه این بود که لیبرالیسم بگوید حرف خدا نه؛ فقط حرف خود انسان؛ حرف خود انسان هم توسط رسانههای لیبرال جهت دهی شود.
🔻لیبرالها برای نجات خود ترفند کثیفی را استفاده می کنند و متافیزیک و خداباوری را باطل و خرافه و #غیر_علمی تبلیغ می کنند و تراوشات ذهنی خود را ناف علم!!
🔻حالا معلوم شد چرا امامین انقلاب حق ندارند حرف اقتصادی بزنند!!!!
🔻فقط معلوم نیست «کشتی غنینژاد و دوستان» وسط دریای مردم مسلمان و انقلاب اسلامی چکار می کند و چرا با این سهم بالا ماهیگیری می کند؟
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❎ دکتر #غنی_نژاد در مناظره با دکتر #درخشان میگفت ما قوانین را کشف میکنیم، قاعدتاً هم منظورش قواعدی است که بر افراد حاکم است.
❇️ ایشان بین قوانین عینی و قوانین وضعی خلط کردهاند. قانون تقاضا یک قانون عینی است که از رفتار انسانها کشف میشود، ولی قانون مالیاتی قاعدهای است که برای تنظیم رفتار وضع میشود.
✅ قوانین عینی شدیداً تحت تأثیر قوانین وضعی قرار دارند، حتی قانون تقاضا متاثر از این است که شما چه قواعدی بر بازار حاکم کنید.
❎ بله دکتر غنی نژاد تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض است که از قانون طبیعی (natural law) و نظم طبیعی (natural order) حمایت میکند که بر اساس آن هر نظم فاقد مداخلهای مطلوب است حتی اگر به بیعدالتی و استثمار محرومان بینجامد، که البته از نظر ایشان محصول نظم به اصطلاح خودجوش بازار عین عدالت است. در واقع حرف آنها این است که نباید مداخله کرد و همان نظم بازاری را پذیرفت، یعنی نباید قانون تنظیمی وضع کرد.
✅ همین امر اختلاف دیدگاه امثال ایشان با اقتصادهای الهی از جمله اقتصاد اسلامی است، قوانین اقتصادی مطلوب قوانینی نیستند که از نظم کور بازاری حاصل میشوند، بلکه قواعدی میباشند که وضع میکنیم تا نظم بازار را در راستای عدالت اقتصادی تنظیم کنیم، در صدر این قواعد، قوانینی است که خداوند متعال وضع کرده است مانند قانون ممنوعیت ربا، منع خوردن به ناحق مال مردم و ...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
پن: این کلیپ را یکی از شما مخاطبین عزیز تولید کرده است. به همین راحتی میتوانید شما هم در این جنگ نابرابر رسانهای_اقتصادی سهیم باشید
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔥لزوم بازنگری در کتب اقتصادی دانشگاهها و مدارس با رویکرد اسلامی و سیاسی
🔥خروجی تفکرات اقتصادی و عملکرد او با لیبرالها هیچ تفاوتی ندارد. مشکل کجاست؟ ۱. استفاده از کتب با رویکرد غربی و به ویژه کُتبی که در خود غرب هم سالها رد شده و اقتصاد آنها را به بن بست و بیعدالتی رسانده است. ۲. عدم نگاه همه جانبه به اقتصاد و عدم توجه به پشت پردههای سیاسی تفکرات اقتصادی ۳. دور شدن از مبانی اسلامی؛ قطعا اصلاح پایههای تفکری اقتصادی نقش عمدهای در اصلاح اقتصاد دارد و ورود فوری نهادهای مذکور لازم و ضروری است.
لینک حمایت در فارس من:
https://www.farsnews.ir/my/c/194272
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
🎥 @SOHEILSALIMI
بهشتی؛ همچنان مظلوم...
دکتر موسی غنی نژاد، اقتصاددان مدافع مکتب لیبرالیسم، در مناظره اخیر، شهید دکتر بهشتی را متأثر از چپهای کمونیست نامید و به تلاش برای دولتیسازی اقتصاد قانون اساسی متهم کرد!
و اما نظرات اقتصادی شهید دکتر بهشتی:
- ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای غیر دولتی کردن اقتصاد تکیه کنیم. خط جمهوری اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است.
- نقش دولت به صورت مستقیم و دخالت مستقیم روزبه روز باید کمتر شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر میشود، نباید جایش را به قطبهای سلطه اقتصادی یعنی سرمایهداری یا قطبهای سلطه سیاسی بسپارد.
- حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن، میتوانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت سرمایه داری شوم هم کشانده نشویم.
شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
برخی از مدعیان اقتصاد اسلامی که مفتخر به همزیستی مسالمت آمیز با لیبرال ها در بانک و بورس و بیمه بوده اند و پیوندهای مشترکی داشته اند، این روزها از دکتر درخشان شاکی اند. چون ماجرا را به قدری شفاف کرد که همه از پشت شیشه پیدا شده اند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
@dr_izadkhah
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیفت؛ ابریشم؛ و ۲۰ گزارهی بیربط!
- بازار پرسود صادرات پارچه و فرش ابریشمی در دنیا
- سهم بازار جهانی ۱۶ میلیارد دلاری ابریشم در سال ۲۰۲۱ و پیشبینی ۳۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۳۱
- قدمت ۷۰۰۰ ساله تولید و صادرات فرآوردههای ابریشم در ایران
- قدمت ۷۰۰۰ ساله واردات نوغان و پیله ابریشم چین به ایران و فرآوری و صادرات به اروپا
- سهم کنونی ایران در تولید پیله و نخ ابریشم دنیا فقط ۱ درصد!
- وجود بیش از ۱۰۰۰۰ هکتار درخت توت موجود فقط در تهران
- وجود صدها هزار هکتار زمین مستعد در کشور
- نبود نهال توت اصلاحشده و تخم نوغان مرغوب و کافی در کشور
- سهم ۸۰ درصدی کشورهای حاشیه خلیج فارس از صادرات ابریشم ایران و سهم ناچیز بازارهای بزرگ دنیا
- نبود بازاریابی صادراتی شبکهای و بازاریابی دیجیتال
- ثروتآفرینی مضاعف و اشتغال دانشبنیان زنجیرههای پاییندستی ابریشم
- خانههای مولّد؛ اشتغال خانگی
- وجود فارغالتحصیلان دانشگاهی جویای کار
- وجود دانشگاهها و دانشکدههای متعدد نساجی در کشور و دسترسی به تکنولوژی روز
- نبود دانشگاه متولی توسعهگری زنجیرهی ارزش ابریشم
- نبود پلتفرمهای توزیع، تجمیع و بهینهسازی حملونقل و یکپارچهسازی شبکهای
- وجود استارتاپهای دانشبنیان
- نبود هاب لجستیکی فرآوری در کشور
- وجود سرمایههای خرد مردمی و سرگردانی در بازارهای سفتهبازی
- بود و نبود هنر مدیریت!
#احیای_زنجیرههای_ارزش
#نقشه_ورود_مردم_به_اقتصاد
#شیفت
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مهمترین ویژگی لیبرالیسم نفاق است!
همیشه پشت واژههای زیبا مثل آزادی و علم و رفاه و ... پنهان شده است! آنقدر در این نفاق تبحر دارد که حتی پشت عبارت "بندگی خدا" هم پنهان میشود!
این افشاگری تاریخی پرفسور درخشان اتفاق مبارکی بود که برای برخی از لیبرالهای مذهبی هم گران آمده!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تهافتهای دکتر #غنی_نژاد در مناظره با #پروفسور_درخشان (۱)
🔰در این برش از مناظره، دکتر غنی نژاد با شبهاتی به پروفسور درخشان، و در حقیقت به اندیشه مخاطب هجوم میکند که:
مگر #امام_خمینی و آقای خامنهای اقتصادداناند؟! اگر ما اهل علمیم، چرا باید دیدگاههای اقتصادی آنها را قبول کنیم؟! آنها مگر اقتصاد خواندهاند که اظهار نظر اقتصادی میکنند؟!
🔰اما چند پرسش از این #استاد_لیبرال و همه هواداران لیبرال و نولیبرال ایشان:
⁉️اولاً، مگر حضرت "#هایِک" که جنابتان مروج اندیشههای اوئید و تحصیلاتش علوم سیاسی بوده، اقتصاد خوانده است که از اندیشههای اقتصادی او پیروی میکنید؟! معیارتان برای متخصص دانستن یک فرد در اقتصاد چیست؟!
⁉️ثانیاً، مگر امام خمینی در تمام عمرش سابقه یک ساعت تحصیلات آکادمیک در #علوم_سیاسی و #سیاست داشته است که شما در همین فیلم او را بزرگترین #سیاستمدار معاصر مینامید؟! چرا ایشان متخصص در سیاست است، ولی در اقتصاد نه؟!
⁉️ثالثاً، آیا از مباحث اقتصادی مفصلی که طلبهها، از جمله امامین انقلاب، حداقل در دو کتاب درسی #شرح_لمعه و #مکاسب میخوانند اطلاع دارید؟!
⁉️رابعاً،اصلاً دو اصطلاح #اقتصاد_دستوری و #اقتصاد_تجویزی به گوشتان خورده و فرق آنها را میدانید؟! وقتی میگوئیم اسلامْ اقتصاد دارد، در سطح اقتصاد دستوری است.
⁉️خامساً،میدانستید امام خمینی در #منشور_روحانیت فرموده است: "داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان،...درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم...از ویژگیهای یک مجتهد جامع است"؟!
ادامه دارد...
🆔️ @rajaaei_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎جنگ آمریکا با ما برای حفظ حاکمیت دلار است نه تسخیر لانه جاسوسی
✳️ دکتر #غنی نژاد در مناظره با دکتر #درخشان وانمود کرد که ریشه دشمنی آمریکا با ما تسخیر لانه جاسوسی بوده است
❇️ این برداشتی بسیار سطحی از اقتصاد بینالملل است
✳️ آمریکا با ما و امثال ما در دنیا می جنگد چون منافعش را به خطر انداختیم،چون جهان روایی دلار به مثابه ابزار چپاول جهان به خطر افتاده است.
✅داستان از کنفرانس برتون وودز بعد از جنگ جهانی دوم آغاز می شود که در آن آمریکا علیرغم مخالفتهای جان مینارد کینز دلا را جهانروا کرد
👈 با این اقدام «نظام پرداخت دلار» در تمام دنیا جاری شد و بانک مرکزی آمریکا چند دستاورد مهم کسب کرد:
🔸١) امکان رصد نقل و انتقال پول و در نتیجه تجارت بینالمللی کشورها و در صورت لزوم محدود کردن آن!
🔸٢) توان مسدود کردن داراییهای کشورها!
🔸٣) #صدور_تورم به سایر کشورها با انتشار #دلار_بدون_پشتوانه.
👈 در صدور کالا از چین به روسیه، تاجر چینی روبل روسیه را قبول ندارد و یوآن چین یا دلار آمریکا را میپذیرد؛ از سوی دیگر تاجر روس، یوآن در اختیار ندارد و ناچار است به دلار معامله کند. دولت روسیه به فراخور میزان واردات کشورش همواره به مقدار قابل توجهی «دلار مبادلاتی» نیاز دارد؛ اما آمریکا این دلارها را مجانی در اختیار کشورها قرار نمیدهد، بلکه در ازای آن کالا یا خدمات وارد میکند. آمریکا با این حربه علاوه بر مبادلات داخلی، به اندازهی کل مبادلات بینالمللی برای دلار تقاضا بهوجود میآورد، که این به معنای ورود بدون زحمت همین اندازه ثروت به این کشور است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دکتر محمد جواد ایروانی، یک دانشمندِ میداندیده است؛ شخصیتی آکادمیک که سطوح و عرصههای مختلف مدیریتی را نیز تجربه کرده است. سخنان او درباره ریشههای تورم و راهکارهای مهار آن، حتما شنیدنی خواهد بود.
@syjebraily
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
عده ای اقتصادددان #نئولیبرال پکیج فروش، اسم این «گناه کبیره» را می گذارند سرمایه گذاری!!!
و عده ای ثروتنمند با خرید واحدهای مسکونی، طلا، خودرو و ارز بدون نیاز مصرفی عمل «سرمایه گذاری» گناه کبیره را به بهترین وجه انجام می دهند!
بارها گفته ایم که اگر جلوی تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایه ای گرفته نشود، ثروت و سرمایه تبدیل به سیلی از تورم برای نابودی زندگی مردم جامعه می شود؛ دولت باید هر گونه خرید بیش از نیاز مصرفی مسکن ساخته شده، خودرو اضافی برای احتکار، ارز برای نگهداری و طلا برای ذخیره کردن را پر هزینه و ممنوع اعلام کند!
https://eitaa.com/hokmraniirani
📜 بخشی از مقدمهی #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
🔹 #اقتصاد وسیله است نه هدف
«در تحکیم بنیادهای اقتصادی،
اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست،
نه همچون دیگر نظامهای اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی؛
زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است
و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی میشود،
ولی در اسلام اقتصاد وسیله است
و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمیتوان داشت.
با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی
فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیتهای متفاوت انسانی است
و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و
رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او
بر عهده حکومت اسلامی است.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فصل چهارم #قانون_اساسی،
اصول مربوط به «#اقتصاد و امور مالی» است
که شامل:
اصل «چهلوسوم ۴۳» تا اصل «پنجاهوپنجم ۵۵»
اصول۱۷۷گانهی قانون اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اما آنچه که اینروزها زیاد مورد بحث و ارجاع قرار میگیرد
و اتفاقاً باید به آن بسیار توجه شود و
تاکنون در نظر بسیاری از مردم، مغفول مانده؛
«اصل۴۳» و «اصل۴۴» #قانون_اساسی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
برای رسیدن به
«مشارکت مردمی در #اقتصاد» و «مردمیسازی اقتصاد»
باید به این دو اصل #قانون_اساسی (اصل۴۳ و اصل۴۴)
توجه و عمل کنیم
که ابتدا،
«تبیین» برای مردم،
و «مطالبه» از مسئولین را میطلبد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📜 «اصل ۴۳» #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
«برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشهكن كردن فقر و محرومیت و
برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او،
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار میشود:
۱- تأمین نیازهای اساسی: مسكن، خوراك، پوشاك، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امكانات لازم برای تشكیل خانواده برای همه.
۲- تأمین شرایط و امكانات كار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال كامل و قرار دادن وسایل كار در اختیار همه كسانی كه قادر به كارند ولی وسایل كار ندارند، در شكل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر كه نه به تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یك كارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاكم بر برنامهریزی عمومی اقتصاد كشور در هر یك از مراحل رشد صورت گیرد.
۳- تنظیم برنامه اقتصادی كشور به صورتی كه شكل و محتوا و ساعات كار چنان باشد كه هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان كافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شركت فعال در رهبری كشور و افزایش مهارت و ابتكار داشته باشد.
۴- رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به كاری معین و جلوگیری از بهرهكشی از كار دیگری.
۵- منع اضرار به غیر و انحصار و احتكار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام.
۶- منع اسراف و تبذیر در همه شئون مربوط به اقتصاد، اعم از مصرف، سرمایهگذاری، تولید، توزیع و خدمات.
۷- استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد كشور.
۸- جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد كشور.
۹- تأكید بر افزایش تولیدات كشاورزی، دامی و صنعتی كه نیازهای عمومی را تأمین كند و كشور را به مرحله خودكفایی برساند و از وابستگی برهاند.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📜 «اصل ۴۴» #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران:
«نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی
با برنامهریزی منظم و صحیح استوار است.
بخش دولتی شامل كلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانكداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبكههای بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، كشتیرانی، راه و راه آهن و مانند اینها است كه به صورت مالكیت عمومی و در اختیار دولت است.
بخش تعاونی شامل شركتها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع است كه در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشكیل میشود.
بخش خصوصی شامل آن قسمت از كشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات میشود كه مكمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است.
مالكیت در این سه بخش تا جایی كه با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی كشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی است.
تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین میكند.»
🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔗 دریافت فایل پیدیاف
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مدرسان فقه در حوزه علمیه گفته است:
«اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود، اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.»
🔻گوینده این جمله، آگاهانه یا ناآگاهانه، و خواسته یا ناخواسته، به شکلی واضح تفاوت #فقه و #فقیه «جامعهزده»، «منفعل»، «پیرو» و «عرفزده» را با فقه و فقیه «جامعهپرداز»، «فعال»، «پیشرو» و «عرفساز» ابراز کرده است.
جمله فوق الذکر در واقع، باور کسانی است که میکوشند با عینک فقه فردگرا و غیراجتماعی، وظایف اجتماعی و فرهنگی پیروان فقه ساختارساز و انقلابی را بیان کنند! با قبول چنین عینکی، وظیفه فقه و فقیهان و بالتبع جامعه مقلدان، سکوت در برابر منکرات نهادینه و فسادهای سیستمی خواهد بود! به تعبیر دیگر زبان حال و قال چنین افرادی در مواجهه با منکرات جامعهپسند یا عرفپسند آن است که باید تسلیم «جامعه منکراتی» شد!
در کف شیر نر خونخوارهای
غیر تسلیم و رضا کو چارهای
و عجیب این است که چنین رخوت و بیتحرکی و خمودی و سکوتی را وظیفهای شرعی و الهی نیز میدانند! احتمالاً فعالیتهای پیامبران در مواجهه با طاغوتهای زمان و ناهنجاریهای فرهنگی نهادینهشده زمان خود را رفتاری نامشروع و مخالف فقه اسلامی میپندارند!
🔻این در حالی است که اساساً انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، محصول «فقه جامعهساز» و «ساختارساز» #امام_خمینی (ره) بود. و الا فقه «فردگرا»، «منفعل» و «انزواطلبی» که نمود آن را در جمله فوقالذکر میبینیم نه تنها با انقلاب اجتماعی و سیاسی میانهای ندارد؛ که هیچ نقشی در فرهنگسازی و جامعهپردازی هم برای فقه و فقیهان و جامعه مقلدان قائل نیست! اصولاً بر اساس چنان نگاهی مبارزه امام خمینی با حکومت دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی و حرکت او در جهت براندازی رژیم فاسد پهلوی و تغییر فرهنگ عمومی، مبارزهای مشروع و فقهپسند نبوده است!
نیازی به توضیح ندارد که
چنین فقهی و چنین نگاهی به فقه و فقاهت، هیچ تناسبی با سبک و سیره تبلیغی پیامبران ندارد.
چنین فقهی تناسبی با اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی و الهی ندارد.
چنین فقهی هرگر فقه اسلامی و قرآنی نیست. کجای قرآن ما را دعوت به سکوت در برابر منکرات نهادینهشده یا منکرات جامعهپسند میکند؟ کدامیک از پیامبران الهی در برابر چنین منکراتی سکوت کردند. مگر غیر از این است که
لیک دعوت واردست از کردگار
با قبول و ناقبول او را چه کار
نوح نهصد سال دعوت مینمود
دم به دم انکار قومش میفزود
هیچ از گفتن عنان واپس کشید
هیچ اندر غار خاموشی خزید
اگر حضرت نوح هم پیرو چنین فقهی بود که نیازی به آن همه دعوت و آن همه مجاهدت در مبارزه با منکرات و ناهنجاریهای اجتماعی قوم خود نداشت. اگر حضرت لوط هم از چنین فقهی تبعیت میکرد که در مقابل رفتارهای ناهجنار قوم خود قیام نمیکرد و همینطور حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء علیهم صلوات المصلین.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امام زمان سرباز میخواهد. بسم الله...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
جواب این بزرگوار:
به خاطر اینکه سال هاست در کشور ایران، گروهی اقتصاد خوانده طرفدار نئولیبرالیسم، مخالف دخالت دولت در بازار هستند، آن ها با حذف وزارت بازرگانی با قدرت دادن به اتاق بازرگانی، با خصوصی کردن بانک ها و موسسات مالی و با خلع سلاح کردن دولت مانع کنترل انحصار، دلالی و سوداگری شده اند!
نتیجه این عدم مداخله دولت در بازار باعث به وجود آمدن لایه ای دلال، انحصارگر و سوداگر در کشور شده است که هر قیمتی با هر کیفتی بخواهند به مردم و مصرف کننده تحمیل می کنند!
https://eitaa.com/hokmraniirani
این هم یک مترجم از خدا بی خبر دیگر که انقلاب اسلامی را متهم به کمونیسم می کند.
استاد ما چه چوبی کرده در لانه از خدا بی خبرهای منحط
امام خمینی ره:
مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عدهای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» میخوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینهها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi