eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
8.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری دلخراش از زنده به گورکردن دهها میلیون جوجه! وقتی واردات ذرت دست یک نفر باشد وضعیت بهتر از این نخواهد بود دستور معدوم سازی جوجه ها توسط انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه های یکروزه بوده اما سوال این بود که نمیشد به جای این کار، این زبان بسته‌ها را به صورت رایگان به روستاییان توزیع کرد؟ @Bisimchimedi
این چندمین بار است که این دولت، برای تنظیم بازار، اسراف های نجومی و غیراخلاقی می کند. 👆👆👆 البته در دولت قبل برای جلوگیری از اسراف، توزیع رایگان می کردند و متاسفانه از جانب اصولگرایان و اصلاح طلبان، متهم به عوام فریبی و خرید رأی می شدند. هزینه یک کار درست را که بالا ببری باید منتظر چنین اعمال شنیعی باشی.
✍آزادی فعالیت اقتصادی در اسلام از منظر رهبر حکیم انقلاب اسلامی 🔸️از مسئله آزادی اقتصادی در اسلام سوء استفاده‌های زیادی شده است. از طرفی طرفداران مکاتب چپ سوء استفاده کرده و گفتند اسلام طرفدار اقتصاد آزاد و بنابراین طرفدار استثمار است، و اسلام را به این بهانه کوبیدند. عده‌ای از افرادی که مایل بودند از اسلام دفاع کنند اما تفکر عمیق اسلامی را هم درست نمی‌دانستند، آنها هم سوء استفاده یا اشتباه کردند و از ترس حمله گروه های چپ، بکلی آزادی فعالیت اقتصادی در اسلام را نفی کردند و منکر شدند. یک عده هم عملا سوء استفاده کردند، یعنی در سایه آزادی های اقتصادی در اسلام جیب‌های خودشان را پر کردند و چه پیش از پیروزی انقلاب - که البته نظام آن روز این را بیشتر تشویق میکرد- و چه حتی بعد از پیروزی نظام اسلامی، از آزادی هایی که بود، سوء استفاده کردند و بر ثروت‌ها و اندوخته‌ها و سوء استفاده‌های خودشان هرچه خواستند افزودند. 🔸️ در اقتصاد جامعه اسلامی اگرچه مردم در فعالیت‌های اقتصادی میدان باز و وسیعی دارند و آزادی‌های زیادی دارند و هرکسی این حق را دارد که فعالیت و تلاش اقتصادی بکند، اما در کنار این حق و اختیار برای مردم، یک اختیار و حقی هم برای دولت اسلامی و قدرت حاکم بر جامعه اسلامی قرار داده شده است و آن حق کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق برای حاکم اسلامی نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاست‌های دولت تلاش اقتصادی را شروع کنند و انجام بدهند این یقینا در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغی، به فساد منتهی خواهد شد و همان وضعی پیش خواهد آمد که در دنیای سرمایه داری هست. اسلام فعالیت اقتصادی را آزاد می‌داند منتها برای دولت در اشراف و نظارت بر این حرکت آزاد، اختیارات بی حد و حصر قائل است. ✒منبع: ، صص ۳۹۱-۳۸۵ (بیانات نقل شده از حضرت آقا مربوط به سال‌های ۶۴ و ۶۶ است) @syjebraily
📢 آیا زمان بازگشایی علیهم السلام فرا نرسیده است؟ 🔸از ابتدای شیوع کرونا و با فضای رسانه‌ای ایجادشده، بسیاری از ترددها و تجمعات مردم به صورت داوطلبانه کاهش یافته بود و تعداد بسیار کمی از مردم برای زیارت به حرم‌ها می‌رفتند و عملا حرم‌ها بسیار خلوت شده بود؛ بااین‌حال، به‌خاطر ترس از ازدحام بیش از اندازه در زمان تحول سال نو، حرم‌ها و حتی مساجد کاملا تعطیل شد. 🔸در ابتدا اینگونه بیان می‌شد که این تعطیلی صرفا محدود به تعطیلات روزهای ابتدایی نوروز است، اما بعد تا پایان تعطیلات نوروز تمدید شد و پس از آن نیز همچنان این تعطیلی تداوم پیدا کرده است. 🔸اگرچه ما از ابتدا با سیاست تعطیلی مخالف بودیم و به جای آن، را پیشنهاد کرده بودیم، اما از این بازگشایی تدریجی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حمایت می‌کنیم. 🔸با این حال، آنچه این روزها اهمیت دارد، بازگشایی امکان مذهبی و زیارتی است. ظاهرا قرار است این هفته اجازۀ بازگشایی مساجد هم داده شود؛‌ مساجدی که خلأ جدی آنها هم از لحاظ پرکردن خلأ معنوی جامعه و هم از لحاظ مرکز سازماندهی نیروهای مردمی، احساس می‌شد. 🔸به نظر می‌رسد پیشنهاد منطقی، بازگشایی این اماکن تا قبل از شروع ماه رمضان تحت پروتکل‌های بهداشتی معین است تا فرصت کافی برای مدیریت تجمعات شب‌های قدر وجود داشته باشد. 🔸اگر این اقدام الان صورت نگیرد، فرصت بعدی بازگشایی تا حداقل یک ماه دیگر پیش نخواهد آمد. 🆔 @QasdWay @hamidrezamaghsoodi
ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود مصاحبه هابرماس با روزنامه لوموند یورگن هابرماس آلمانی که اینک از ٩٠ سالگی عبور کرده، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان در قید حیات دنیای امروز محسوب می‌شود. او که به تازگی در آلمان "تاریخ فلسفه"ی بزرگ خود را در دو جلد منتشر کرده، در گفتگویی با روزنامۀ فرانسوی لوموند، نتایج اخلاقی و فکری اپیدمی جهانی کووید ١٩ را می‌شکافد و قبل از هر چیز بر "نادانی" انسان تأکید می‌کند. روزنامۀ لوموند در نخستین سؤال از هابرماس می‌پرسد: این بحران بیماری جهانی از نظر اخلاقی، فلسفی و سیاسی چه به ما می‌آموزد؟ هابرماس پاسخ می‌دهد: "از نظر فلسفی، می‌بینیم که این اپیدمی جهانی، اندیشیدن را نزد همه تقویت کرده. نوع تفکری که تاکنون منحصر به کارشناسان بود، حالا نزد مردم عادی بیشتر شده: هر کس باید تصمیم بگیرد و دست به عمل بزند، آنهم با آگاهی از ندانستن"... هابرماس تأکید می‌کند که دولت‌ها و یا کارشناسان همه چیز را در مورد ویروس کرونا نمی‌دانند. دولت‌ها کاملاً آگاهند که متخصصان ویروس‌شناس که به آنها مشاوره می‌دهند دانسته‌های محدودی دارند و بنابراین باید با اتکاء به همین دانسته‌های محدود تصمیم‌گیری کنند. شهروندان نیز این وضعیت را به خوبی می‌بینند. هیچوقت مردم به این روشنی ندیده بودند که تصمیم‌گیری سیاسی در شک و تردید و "ندانستن" انجام می‌شود. به باور هابرماس "شاید این تجربۀ کم‌سابقه تأثیری بر آگاهی عمومی داشته باشد". چالش‌های اخلاقی اپیدمی هابرماس در ادامۀ گفتگو با لوموند، گوشزد می‌کند که به طور کلی "حق هر انسان برای زیستن و برخوردار بودن از سلامتی جسمی" یک اصل بنیادین است که مثلاً در قانون اساسی آلمان هم ذکر شده است. اما شرایط کنونی، گاه شبیه به وضعیت جنگی است: پزشکان گاه ناچار می‌شوند که گزینشی عمل کنند و اصل "برابری درمانی و بهداشتی" را زیر پا بگذارند. مثلاً مجبور می‌شوند که به بیمار جوان‌تر الویت بدهند. هابر ماس می‌افزاید: "ولی حتی در مواردی که بیمار سالخورده داوطلبانه از حق خود می‌گذرد – که این رفتاری تحسین‌آمیز است – باز هم باید پرسید: یک پزشک چگونه می‌تواند زندگی یک انسان را ارزش‌گذاری کند؟" هابرماس بدون اینکه پزشکان را محکوم کند، می‌گوید که در این نوع داوری یا ارزش‌گذاری نباید واقعیت را از چشم پزشک، که از سوی بیمار نگریست. هابرماس در عین حال تأیید می‌کند که در "شرایط فاجعه‌بار"، پزشک چارۀ دیگری ندارد و باید تا جایی که ممکن است فقط با اتکاء به معیارهای حرفه‌ای و علمی تصمیم بگیرد. بازگشت به وضعیت عادی: چالشی دیگر هابرماس به دوران پایانی اپیدمی نیز می‌اندیشد و در اینجا نیز چالش اخلاقی و سیاسی بزرگی می‌بیند. تصمیم به خروج از شرایط اضطراری و به‌راه انداختن چرخ اقتصاد، الزاماً خطرهایی در پی دارد: از جمله بعید نیست که بیمارستان‌ها ناگهان به حد اشباع برسند و شمار تلفات افزایش یابد. هابرماس می‌گوید: "مسئولان سیاسی وقتی از یکسو به زیان‌های اقتصادی و اجتماعی فکر می‌کنند و از سوی دیگر به تعداد تلفاتی که می‌تواند قابل جلوگیری باشد، باید از وسوسۀ تفکر ابزاری و فایده‌گرا (اوتیلیتاریستی) بپرهیزند". پرسش اصلی از نظر هابرماس چنین است: آیا ما حاضریم که به خاطر رونق مادّی و اجتناب از فجایع اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی، شمار مرگ و میر بیشتری را بپذیریم؟ اتحادیۀ اروپا و اصل همبستگی یورگن هابرماس که سخت طرفدار اتحادیۀ اروپاست و تاکنون مطالب زیادی در این باره نوشته، معتقد است که تنها راه‌حل عملی، ایجاد یک "صندوق مشترک کرونا" در سطح اروپایی است تا کشورهایی که اقتصاد شکننده‌تر و یا بدهی‌های بیشتر دارند، بتوانند از پس هزینه‌های کمرشکن مقابله با اپیدمی برآیند. او به شدت از مخالفت‌های دولت آلمان با این صندوق انتقاد می‌کند و به وزیر اقتصاد فرانسه توصیه می‌کند که مبادا نظریات آلمانی را بپذیرد. هابرماس می‌گوید که وی و یارانش (گروهی از روشنفکران) آنگلا مرکل و وزیر اقتصاد آلمان را در این مورد مؤاخذه کرده‌اند. هابرماس تأسف می‌خورد که نگرش‌های ناسیونالیستی و خودخواهی‌های ملی‌گرایانۀ دولت آلمان مانع همبستگی بیشتر اروپایی‌ها می‌شود. او می‌گوید: "اگر امانوئل ماکرون در روابط با آلمان تنها یک خطا کرده باشد، همانا نادیده گرفتن میزان ناسیونالیسم آنگلا مرکل است". هابرماس درپایان گفتگو با روزنامۀ لوموند بار دیگر اصرار می‌ورزد که تنها راه منطقی برای اروپا، تأکید بر دموکراسی و اتحاد است و تنها "چنین شهامتی است که می‌تواند ما را از این بن‌بست پسادموکراسی برهاند". https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/04/10/jurgen-habermas-dans-cette-crise-il-nous-faut-agir-dans-le-savoir-explicite-de-notre-non-savoir_6036178_3232.html @qasdway @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود مصاحبه هابرماس با روزنامه لوموند یورگن هابرماس
تا کنون در هیچ کجای تاریخ چنین پیوندی میان فیلسوفان مختلف وجود نداشته است! از مدرنیست ها تا پست مدرن ها، از تجربه گراها تا اجتماع گراها، همگی در سیطره بحران کرونا، سیاست های مشترکی را پیشنهاد می کنند. و نقطه عزیمت شیطان به دنیای پسا دنیا، همین هژمونی تک صداست. آیا ما حرف دیگری داریم؟ @hamidrezamaghsoodi
🔴اصالت با جیب آقایان است! همه فعالیت ها براساس منافع آقایان مدیریت می‌شود نه نظام توزیع عادلانه! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
📢حمایت از تولید در تاریخ انگلستان 🔸صنایع نخی و کتانی هند در اواخر قرن ۱۷ کاراترین و پیشرفته‌ترین صنعت آن زمان بود که به دلیل نیروی کار ارزان و روحیه قناعت مردمان بیشمار هند، مهارت و قرن‌ها تجربه در اوج بود. 🔸صنایع نخی و ابریشمی نوزاد انگلستان توان رقابت با چنین صنعتی را نداشتند. اگر بریتانیا اجازه صادرات محصولات پنبه‌ای و ابریشمی هند و کشورهای آسیایی را به انگلستان می‌داد کارخانه‌ها و کارگاه‌های ابریشم‌بافی و پنبه بافی این کشور به‌سرعت روبه نابودی می‌گذاشت زیرا پارچه‌های نخی و ابریشمی شرقی بسیار باکیفیت و ارزان‌تر بودند. 🔸بریتانیا که به‌خوبی این حقیقت را درک کرده بود در سال ۱۷۰۰ شروع به ایجاد موانعی بر واردات تولیدات نخی باکیفیت هندی کرد. بر اساس نظریه مزیت نسبی در ظاهر به نفع انگلستان بود که پارچه‌های نخی و ابریشمی از هند وارد کرده و مواد خام یا طلا به هندی‌ها بدهند. 🔸اما بریتانیا همانند صنایع پشمینه بافی ناکارا و کم کیفیت خود در قرون ۱۵ و ۱۶، روند معکوسی را در پیش گرفت و از صنایع نخی ناکارای خود حمایت کرد. صنایعی که تا سال‌های ۱۷۸۰ همچنان صنایعی عقب‌مانده، ناکارا، کوچک بود که جز با حمایت توانایی رقابت با پارچه¬های نخی توری و ارزان‌قیمت هندی در کیفیت و قیمت نداشتند. 🔸حمایت‌های انگلیس از صنایع نخی و ابریشمی و قوانین تحمیلی بر هند این صنعت ریشه‌دار در هند را از اساس نابود ساخت. با تسلط بریتانیا و کمپانی هند شرقی و انحصاری شدن تجارت هند در دستان این کشور در سال ۱۸۱۳ این صنعت در هند به‌طورکلی نابود شد. 🆔 @QasdWay @hamidrezamaghsoodi
این مطلب را سعید حجاریان نوشته است: «🔹دولت –در معنای عام آن- طی چند دهه اخیر، بنا به سیاست‌هایی، به سمت چاپ اسکناس بدون پشتوانه حرکت کرده است؛ در حالی که التفات دارد اسکناس، پول اعتباری محسوب می‌شود و برخلاف دینار و درهم فاقد ارزش ذاتی است. این عمل دولت، مصداق «بَخس در مکیال» است 🔹بخس در مکیال و نهادینه شدن آن، از جمله مصادیق افساد فی الارض است؛ گزاره‌ای آشنا در عالم اقتصاد و سیاست! مفسد/مفسدان فی‌الارض فرد/افرادی هستند که از افزایش حقوق ۲۱ درصدی کارگران سخن می‌گویند و با نمایش‌های آماری، آن را در عالم واقع بیش از ۳۰ درصد می‌خوانند! افزایش ۲۱ درصدی در کنار تورم افسارگسیخته بدان معناست که کارگر بهره‌مند شده از این افزایش، در میانه سال –و حتی کمی زودتر- تورم را دو برابر افزایش دستمزد خود می‌بیند اما ناگزیر از کار است و باید دیده بر کم‌فروشی دولت ببندد!» 🐏 سعید حجاریان، ادبیات فقهی را سر دست گرفته تا با آن، نظریه مقداری پول را اثبات کند. این کد حجاریان به غرب‌گراهاست که باید برای اثبات مکتب شیکاگو سراغ افرادی بروید که حاضرند فقه را دستمایه توجیه آراء باطلشان کنند. 🐖 جالب آن‌جاست که تصمیم گرفته است فقهی اقتصادی سخن بگوید. و اقتصادی سخن گفتن او نیز در این شرایط با نظریه‌هایی است که سال‌هاست بطلان آن‌ها مشخص شده است. 🦂 مسئله چاپ اسکناس بدون پشتوانه را ارباب لیبرالیسم در ۱۹۷۱ رقم زد تا دنیا را دلاریزه کند. حال اما ما نباید چاپ کنیم چون بدون پشتوانه است. نباید چاپ کنیم چون میخواهیم به قشر مستضعف بدهیم تا این بحران اقتصادی دست‌ساخته ارباب لیبرالیسم را بگذرانند. البته از امروز منتظر باشید تا رسانه‌های زنجیره‌ای، در شرایط رکودی، سیاست‌های انقباضی را دوباره بر دولت تحمیل کنند. سیاست‌هایی که در این شرایط مردم را به خاک سیاه می‌کشاند. 🌾 در شرایط رکودی، اقتصاددانان دنیا از پاشیدن پول روی سر مردم و کسب و کارها سخن می‌گویند اما سعید حجاریان منتظر فریدمن است که از قبرش بیرون بیاید و نظریه پردازی کند. @hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔹در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی: 🔹یک‌عده هستند که کشور چین را جزو بلوک چپ شرق می‌دانند و جزو بلوک کمونیسم تصور می‌کنند. 🔹خوب طبیعتاً این‌ها، اینکه حزب کمونیست چین، حاکمیت امور در چین برعهده دارد را تسری می‌دهند به اینکه نظریه اداره و حکمرانی چین هم یک نظریه‌ی به‌عبارتی چپ‌گرایانه و کمونیستی است. 🔹یک عده هم تصوری که از چین دارند این است که چین دو – سه دهه است که سیاست‌های را پیشه کرده است، و با پیوستن به نظریه اقتصادی سرمایه‌داری تلاش کرده که ضمن حفظ ظاهر که کمونیستی است، اما کنش‌های اقتصادی‌اش کنش‌های نظام سرمایه‌داری است و به همین دلیل چین توانست توسعه پیدا کند. 🔹آن دسته اول هم توسعه چین را به سیستم اداری متمرکز چین برمی‌گردانند. در حالی که به نظر می‌رسد چین هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔹شاید یکی از علل فقر تحلیل درباره چین این است که زبان چینی خوب در ایران دیده نشده؛ زبان چینی حتی در دنیا هم خوب دیده نشده و این یکی از مزیت‌های چین است که درباره همه دنیا تحلیل دارد و همه دنیا نسبت به چین تحلیل کمی دارند. 🔹در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=655 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دکترین اقتصادی چین، یک ایده بی‌سابقه است. 🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی 🔹در حالی که به نظر می‌آید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بی‌سابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه می‌شود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه می‌شود ایده‌هایش را به نظام سرمایه‌داری فعلی ارتباط داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
📢و ما ادراک ما ال‍ «بورس»! 🔸حضرت آقا در ۲۸ آبان ۹۸ در دیدار در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی بیانات بسیار مهمی دربارۀ‌ تولید و وظیفۀ مردم در آن فرمودند اما از مجموع این بیانات، فقط این جمله در رسانه‌ها شنیده شد: «یک جاهایی در بورس» 🔸خیلی‌ها هم سردست گرفتند که بله، حضرت آقا هم فرمودند در بورس سرمایه‌گذاری کنید! اما فقط یکبار آن هم در «یک جاهایی از بورس» در بیانات ایشان بود. 🔸 اما در همان جلسه، ایشان چندین بار از تعاونی‌ها و کسب‌وکارهای خرد و مردمی و کار جهادی سخن گفتند و بر آن تأکید کردند اما در رسانه‌ها شنیده نشد! چرا؟ مثلا به این جملات در همان سخنرانی دقت کنید: 🔅بنده اعتقاد زیادی به تعاونی‌ها دارم. 🔅تعاونی‌ها بسیار پدیدۀ مطلوبی هستند 🔅اگر بشود این تعاونی‌ها را شبکه‌سازی کرد... خیلی برکات دارد؛ 🔅این تعاونی‌ها را باید دنبال کنند. 🔅با جدّیّت مسئلۀ تعاونی‌ها را دنبال کنید 🔅این مشکلاتی را که ذکر کردند در مورد تعاونی‌ها، برطرف کنید 🔅در سرمایه‌گذاری‌های مولّد حتماً شرکت کنند، از جمله در همین تعاونی‌ها 🔅فرهنگ کار جهادی و همکاری و تعاون را مردم بین خودشان ترویج بکنند. 🔅من خودم چند تجربۀ موفّقِ عینیِ شخصی دارم در قضیّۀ کمک‌های مردمی و تعاون‌های مردمی برای این جور حوادث. 🔅در بخش نفت و گاز، بخش خصوصی و تعاونی میتوانند حضور همه‌جانبه داشته باشند. 🔸گاهی اوقات تعلقات و ذهنیات حاکم بر ما آنقدر عمیق و خدشه‌ناپذیر می‌نماید که در صحبت‌های دیگران صرفا دنبال کوچکترین اشاره‌ها می‌گردیم تا آن انگاره‌ها را تأییدشده بدانیم! 🆔 @QasdWay
پاتک به کرونا با کشاورزی / بارندگی‌ها و زمینه‌ای که برای جهش صادرات فراهم شد. http://snn.ir/003Wfj @hamidrezamaghsoodi
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های مختلف از سوی نظام مورد تحریم قرار گرفته و طی سالیان اخیر، شدت این تحریم‌ها بسیار افزایش یافته و کشورهای اروپایی و سازمان‌های جهانی نیز در این روند با ایالات متحده آمریکا هم‌سو و هم‌دست شده‌اند. 🔹افزایش تحریم‌ها و عدم امکان تجارت آزاد با کشورهای مختلف جهان باعث شده تا میزان روابط تجاری ما با کشور چین افزایش یابد. 🔹به جهت بررسی نوع ارتباط اقتصادی کشورمان با چین و آسیب‌شناسی این رابطه، گفت‌و‌گوی ویژه‌ای با «دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی انجام شده است. در ادامه متن گفت‌و‌گو تقدیم می‌گردد: 🔹نوع ارتباط اقتصادی کشور ما و چین به چه شکل است؟ 🔹درباره نحوه ارتباط اقتصادی ما با چین به نکته جالبی اشاره می‌کنم: مدت‌هاست که تعداد زیادی از چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند که در ایران تحصیل کنند. 🔹من با رئیس یکی از دانشگاه‌هایی که مأمور پذیرش دانشجوی خارجی در کشور است بحث می‌کردم، ایشان می‌گفتند که ما چند هزار دانشجوی چینی داریم؛ این‌ها موظفند که بیایند در دانشگاه ما زبان فارسی را یاد بگیرند، و بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتند در دانشگاه‌های دیگر، یک رشته تخصصی را دنبال کنند؛ و نکته خیلی جالبی که می‌گفتند این بود که چینی‌هایی که به ایران می‌آیند، عموماً بلافاصله بعد از اینکه زبان فارسی را یاد می‌گیرند از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند؛ علتش هم همین است که این‌ها آمده‌اند زبان فارسی را یاد بگیرند، نیامده‌اند که تحصیل کنند. چون بلافاصله پس از یادگیری زبان فارسی در سراسر کشورمان برای بازاریابی کالاهای چینی در ایران توزیع می‌شوند. 🔹این دقیقاً برعکس فرآیندی است که ما ۱۵ – ۲۰ سال پیش داشتیم که تجار ایرانی به چین می‌رفتند و کالا می‌آوردند؛ الان رفته‌رفته حتی وظیفه انتقال کالا را هم خودشان انجام می‌دهند. 🔹خوب این مسئله یک عدم تعادل در نسبت تناسب روابط ایران و چین ایجاد کرده، علت اساسی این است که ما در ارتباط صادراتی به چین دولتی عمل کردیم و در ارتباط وارداتی به چین مردمی عمل کردیم؛ یعنی نظام حکمرانی ما عرصه صادرات را واگذار نکرده به مردم و در عرصه واردات از مردم پشتیبانی نکرده است؛ یعنی صادرات متمرکز نفتی به چین داشتیم و ارز حاصل به تعداد واردکننده توزیع می‌شده و این‌ها کالا وارد می‌کردند. یعنی نظام ارتباطی منطقی با چین برقرار نکردیم. 🔹در حالی که ما باید تنوع صادراتی با چین ایجاد کنیم تا بتوانیم تنوع صادراتی را جبران کنیم. 🔻ادامه مطلب؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=712 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است. 🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان می‌توانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین 🔰گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش دوم) 🔹عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترل‌مان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است. 🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان می‌توانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
✅نشست علمی مجازی آثار اقتصادی کرونا در سطح ملی و بین الملل 🔸ارائه دهنده: دکتر حمیدرضا مقصودی 🔹ناقدان:اعضای هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔵دبیر علمی:حجت الاسلام حمزه معلی ⏰دوشنبه(99/2/1)ساعت12تا13 ⬅️لینک شرکت مجازی در نشست🔰 🖥https://join.skype.com/bVUi8V9R5hGv ✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🆔https://eitaa.com/emh_ismc_ir https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
📢کشاورزی، محور سیدمحمدجواد رضوی راد 🔸به احتمال زیاد سریال حضرت یوسف را دیده‌اید. ایشان ازطریق کشاورزی، اقتصاد کشوری با آن عزمت را چرخاند؛ چطور؟ 🔸ایشان زمین هایی که متعلق به فرمانروای مصر بود رو در اختیار کشاورزها قرار داد که گندم بکارند و گندم رو خود حکومت تحویل گرفت و به مردم پخش کرد. 🔸بنده کاری ندارم که در اوضاع قحطی این اتفاق افتاده و حکومت مصر این گندم را بدون پول از کشاورزها تحویل می‌گرفت (این هم به خاطر استراتژی مقابله با قحطی بود) بنده فقط و فقط با این قسمت کار که زمین های حکومت را به کشاورزها دادند که در آن کشاورزی کنند کار دارم. 🔸الان خدارا شکر در کشوری قرار داریم که چهار فصل است و در هر شهر یک استعداد کشاورزی داریم. کشاورزهایی که زمین دارند که هیچ کارشان مشخص است و کشاورزهایی که زمین هایشان به هر دلیل زمین هایشان از بین رفته دولت با اختصاص دادن زمین هایی که برای خودش است (انفال) اجازه کشت و کار را در این زمین ها بدهد (در اقتصاد اسلامی هم این قسمت هم وجود دارد در زمینی را آباد کند صاحب محصول این زمین است.) 🔸براساس همین قاعده کشاورز صاحب محصول زمین است و دولت موظف است خود محصولات را به تناسب نیاز داخل وشور بخرد و به دست مصرف کننده برساند. و بقیه را یا خودش و یا کشاورز صادر کند. 🔸در مورد زمین هایی که بایر هستند دولت می‌تواند این امکان را به شرکت های دانش بنیان بدهد که در این گونه زمین‌ها مطالعاتی انجام دهد و در حد توان زمین را درحد زمین زراعی تبدیل کنند و دوباره بدست کشاورز بسپارد. 🔸وزرات جهاد کشاورزی باید گروه هایی تشکیل دهد و به سرتاسر کشور بفرستد و استعدادهای کشاورزی هر منطقه را بررسی کند. 🔸«زمین» یکی از عوامل مهم تولید است که اگر دولت آن را به رایگان دراختیار کشاورزان (و حتی صنعتگران) قرار دهد، می‌تواند هزینه های تولید را تا حد زیادی کاهش دهد. البته واگذاری زمین باید مشروط به بهره‌برداری و آبادکردن آن باشد و اگر کسی زمینی را گرفت ولی روی آن کار نکرد، دولت باید فورا از او پس بگیرد و به کسی بدهد که توان و انگیزۀ بهره‌برداری از آن را دارد. 🔸با ورود دولت(وزارت جهاد کشاورزی) نتایج زیر حاصل می‌شود: ۱-حذف دلال و محصولات کشاورزی با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد ۲-تنظیم درست محصولات کشاورزی در داخل کشور ۳- جلوگیری از مصرف بی رویه ی محصولات کشاورزی و خالی شدن کشور از محصولات 👈حرف آخر 🔅مصر به کمک خدا فقط با یک محصول کشاورزی توانست اقتصاد خود را بچرخاند‌. 🆔 @QasdWay
الان بهترین سیاست برای نجات اقتصاد ایران ایده Helicopter money است. خیلی از کشورها با این کار در دوران کرونا فرصت سازی کردند.... بین سیاست های مالی، بیمه اجتماعی و بیکاری و پول هلیکوپتری بهترین راه حل همین است. اصل ایده پول هلیکوپتری یا پول پاشی این است که در شرایط حاضر بانک مرکزی می تواند برای حساب دولت ایجاد اعتبار کند....هرچند این رویکرد برای بسیاری از اقتصاددانان و سیاستگذاران تابو و حرام شمرده می شود. متاسفانه دولت فکر می کنه الان در شرایطی هستیم که باید هر جور شده ازش خارج بشیم... براساس تحقیق و بررسی دارم میگم که بعضی دولت ها با پشتوانه اقتصاددانان خودشون این را بهترین فرصت برای رونق و نجات اقتصاد می دونن و یکی از ایده ها همین است... در برخورد با شرایط فوق العاده اصول مقدس تاحدی سست تر می شوند... خود اقتصاددانان غربی اینو میگن برای بعضی از اقتصادخونده های ما این مقدس تره کمبود تقاضا در ماه های آتی پدر مردم و اقتصاد رو در خواهد آورد. احسان ولدان. پژوهشگر اقتصادی @hamidrezamaghsoodi
🔅، مولد نیست سرمایه‌گذاری در ، کمکی به اقتصاد واقعی نمی‌کند سرمایه‌كذاری در بورس، فقط دلالی است سرمایه‌گذاری در بورس، به تولید کمک نمی‌کند... *** 🔅وقتی نرخ بازدهی در بورس اینقدر بالاست که اساسا قابل مقایسه با بخش واقعی نیست، کدام فعال اقتصادی انگیزۀ سرمایه‌گذاری در تولید پیدا می‌کند؟! از این نظر، بورس هم مثل بانک است، فقط بانک نرخ ثابت می‌دهد اما بورس نرخ بازدهی متغیر داره، ولی هر دوی اینها تولید واقعی را بی‌صرفه می‌کنند *** 🔅بورس پول را از کدام بازارها جمع می‌کند؟ از بازار طلا و ارز و دلالی مسکن؟ که خب این صرفا انتقال دلالی از اون بازارها به بازار بورس هست و باز هم ربطی به تولید نداره اما بورس مقداری از سرمایه های بازار واقعی را هم جذب خود می کند و از این طریق کاملا ضدتولیدی عمل می کند *** 🔅حتی در عرضۀ اولیه سهام هم پولی که در بازار بورس جمع میشه صرف تولید نمیشه، بلکه به جیب صاحبان قبلی سرمایه واریز میشه. تنها در جایی که شرکتی بخواد به طور مشخص برای یک طرح تولیدی خاص اوراق بهاداری منتشر کنه و محل مصرفش هم مشخص باشه که می‌دونید این حجمش اساسا چیزی نیست! 🆔 @QasdWay
🔅، مولد نیست سرمایه‌گذاری در ، کمکی به اقتصاد واقعی نمی‌کند سرمایه‌كذاری در بورس، فقط دلالی است سرمایه‌گذاری در بورس، به تولید کمک نمی‌کند... *** 🔅وقتی نرخ بازدهی در بورس اینقدر بالاست که اساسا قابل مقایسه با بخش واقعی نیست، کدام فعال اقتصادی انگیزۀ سرمایه‌گذاری در تولید پیدا می‌کند؟! از این نظر، بورس هم مثل بانک است، فقط بانک نرخ ثابت می‌دهد اما بورس نرخ بازدهی متغیر داره، ولی هر دوی اینها تولید واقعی را بی‌صرفه می‌کنند *** 🔅بورس پول را از کدام بازارها جمع می‌کند؟ از بازار طلا و ارز و دلالی مسکن؟ که خب این صرفا انتقال دلالی از اون بازارها به بازار بورس هست و باز هم ربطی به تولید نداره اما بورس مقداری از سرمایه های بازار واقعی را هم جذب خود می کند و از این طریق کاملا ضدتولیدی عمل می کند *** 🔅حتی در عرضۀ اولیه سهام هم پولی که در بازار بورس جمع میشه صرف تولید نمیشه، بلکه به جیب صاحبان قبلی سرمایه واریز میشه. تنها در جایی که شرکتی بخواد به طور مشخص برای یک طرح تولیدی خاص اوراق بهاداری منتشر کنه و محل مصرفش هم مشخص باشه که می‌دونید این حجمش اساسا چیزی نیست! 🆔 @QasdWay
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری 🎤گفت‌و‌گوی ویژه‌ با «دکتر حمیدرضا مقصودی» 🔻(بخش سوم) 🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکان‌پذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net