eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
ارتباط با ما @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
با بررسی سیر تطور خانه در طول تاریخ اسلام شاهد گسترش کمی و کیفی حیاط در خانه های شهرهای اسلامی و به ویژه ایرانی هستیم. پس از دوره صفویه، حیاط به اصلی ترین عنصر در خانه ها تبدیل می شود. در دورة قاجاریه نیز همین حیاط مرکزی با اتاق ها و تالارهای اطراف آن به بهترین نحو ممکن، در عین پاسخگویی به سایر نیازهای مورد توقع، جوابگوی اجرای مراسم عزاداری و روضه خوانی در ماه های محرم و صفر می باشد؛ مراسمی که خانه های امروزی نه تنها جوابگوی آن نیست، بلکه قابلیت برگزاری جلسات هفتگی و خانوادگی -که یکی از آداب محترم خانواده ها تا گذشته ای نه چندان دور بوده است- به دلیل مساحت کم یا طرح و هندسة خاص خانه ها که عموماً متأثر از فرهنگ و معماری برگرفته از غرب و بدون پشتوانة تفکر بومی است را نیز ندارد. به نظر می رسد عزاداری بر مصائب اهل بیت(ع) که جزئی از سبک زندگی شیعیان پس از استقرار تشیع در فلات ایران بوده، توانسته است بر نحوة شکل گیری معماری خانه های سنتی در محدودة اقلیم مرکزی ایران تأثیرگذار باشد. در این مقاله سعی گردیده است تعامل نزدیک و چگونگی تأثیرگذاری این بخش از سبک زندگی شیعیان در نحوة شکل گیری حیاط خانه های سنتی در محدودة مرکزی ایران و به خصوص شهر یزد، از طریق تحقیقات میدانی و بررسی اسناد و منابع تاریخی، مورد بررسی قرار گیرد. ترابیران ارمغان معماریِ ایرانی عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
TORABIRAN.pdf
1.01M
مطلب بالا ☝️ چکیده مقاله‌ای بود که به بررسی زمینه شکل گیری حیاط در خانه‌های ایرانی پرداخته‌ایم. حیاط‌به‌مثابه‌حسینیه عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
الهی آمین ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📢 ما از شرایط تقیه به‌طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند و حرکت شیعه به‌سمت ظهور را کُند می‌کنند. 💠 آیت‌الله میرباقری: «ما برای عبور به‌سمت عصر ظهور، یک شرایط تقیه داریم. ما از شرایط تقیه به طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند؛ اینها وارد عرصه اجتماعی می‌شوند و مداخله‌گری می‌کنند، ولی چالش‌های غیرضرور و درگیری‌های بیخود ایجاد می‌کنند و ما را در یک میدان دیگری از چالش‌ها قرار می‌دهند که نباید در آنجا تمرکز کنیم و افزوده‌ای هم ندارد. این، یک نوع جریان انحرافی است و واقعاً هم انحراف است. ائمه علیهم‌السلام در عین اینکه شیعه را مدیریت می‌کردند که در درون جامعه اسلامی شکل بگیرد، ولی جامعه شیعه را کاملاً با تقیه ساختند. از کسانی که این تقیه را خیلی خوب بحث کرده‌اند مرحوم شیخ علی‌آقا هستند که: تقیه را ما نباید به معنی ترک اقدام بگیریم؛ یعنی اقدام متناسب با برنامه‌ریزی دقیق و با شناخت شرایط. در عین این که کاملاً واضح است تقیه‌ای که ما می‌گوییم، به معنی این‌که یک گسست نسلی اتفاق بیفتد و ما اعتقادات شیعه را به نسل بعدی منتقل نکنیم نیست. ائمه علیهم‌السلام هم به ما زیارت عاشورا یاد دادند و هم تقیه را یاد دادند و مراعات هم می‌کردند. امام صادق علیه‌السلام یک حوزه‌ای داشتند که کاملاً معارف شیعه را بسط می‌دادند. اما وقتی با منصور مواجه می‌شدند، گاهی می‌فرمودند امیرالمؤمنین. این معنایش این نیست که حضرت دارند انفعال به خرج می‌دهند ولی دارند یک تدبیری می‌کنند برای این که شیعه را عبور بدهند و جامعه شیعه ساخته بشود. به نظر می‌آید بعضی‌ها در جامعه این ظرفیت را ندارند و درست نمی‌توانند این مسئله را ملاحظه و درک کنند. برای جلوگیری از گسست در جامعه شیعه لازم نیست ما تقیه را زیر پا بگذاریم. اینها به نظر من انحراف است و دشمن‌تراشی می‌کنند و درگیری‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. حالا اگر بعضی‌هایشان وابسته نباشند، ولی آنهایی هم که وابسته نیستند، تفکرشان اینطوری است و واقعاً برای ما بحران‌سازی می‌کنند. ما دنبال پان‌اسلامیسم نیستیم، ما دنبال بسط مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در عالم هستیم. منتها راه بسط مکتب اهل بیت را خود اهل بیت به ما یاد داده‌اند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد و با غفلت از این مسیر صحیح، یک نوع انحراف پیدا می‌شود و دشمن‌تراشی‌های بیخود و درگیری‌های هزینه‌ساز بیخود برای جامعه شیعه می‌کند و حرکت شیعه به سمت ظهور را کُند می‌کند.» 🔗 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4815 ☑️ @mirbaqeri_ir
سمه تعالى‏ إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏ به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏ رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى ‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏ خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد؛ و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران برگزار می‌کند: 🔹پنجمین جلسۀ درسواره‌های تعاون🔹 ♦️بررسی تجارب موفق کشورها در تعاونی‌های کشاورزی♦️ ✅ دکتر حمیده‌سادات آقامیری پژوهشگر فوق دکترای جغرافیای انسانی دانشگاه شهید بهشتی 🗓 دوشنبه ٢۴ مرداد ‌۰۱ ⏰ ساعت ۱۰ تا ١٢ لینک جلسه: https://meet.google.com/fpn-cecn-fqm پخش زنده از صفحه اینستاگرام درسواره‌های تعاون 🆔 https://eitaa.com/darsvaretaavon
⚡️ فتواي قتل سلمان رشدي حادثه‏اي بود كه در موضوع ولايت كفار دست برد. علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: «خدا رحمت كند امام(ره) را. فتواي سلمان رشدي انصافاً حادثه‏اي بود كه در موضوع ولايت كفار دست برد. خيلي زيبا هم دست برد. آنها آمدند قطعنامه را درست كردند، يعني شرائطي را درست كردند كه امام يك چيزي را امضاء كند. امضاء كه بكند يعني سازمان ملل را امضاء كرده. سازمان ملل را كه امضاء كرد، يعني در آن شرايط حق قضاوت كفر بر اسلام را امضاء كرده. امام فوري از اين راه قطعنامه را امضاء كرد ولي از آن راه پاره كرد. نحوه پاره كردنش اين نبود كه بگويد جنگ بكنيد بلكه عواطف عمومي نسبت به دين را براي نقض كردن اصول دموكراسي آنها وسيله قرار داد. آنها بر اساس امور دموكراسي آمده بودند، يعني فرهنگ ولايت غرب گفته بود كه كسي حق ندارد در امر كشوري ديگر دخالت بكند، امام خميني(ره) فرمود دين مي‏گويد كه كسي كه بد گفته است حكم او قتل است. معناي آن اين است كه ايشان در يك وجه، چنان حادثه ايجاد كرد كه آنها به انفعال افتادند. در ابتدا نيز سفيرهايشان را خواستند و اوضاع را پي‏گيري كردند اما بعداً مجبور شدند با سرافكندگي خاصي آنها را برگردانند. البته بعضي از وزراء مملكت نيز در ابتدا بسيار نگران بودند. بعضي مي‏گفتند كه چرا امام اين دستور را داده است. ولي سياست‌هاي كلان هميشه رهين توسعه است، تصميم‏هاي كلان قدرتي ندارند اگر عزت يك حكومت از بين برود. سياست‌هاي كلان كشور در امور اقتصادي كه ما حالا چه كارهائي بكنيم چه تصميم‌هایي بگيريم درباره پول، درباره توليد، درباره بازار كار... (درباره چهاربازاري كه ذكر مي‏كنند)؛ اين رهين وقتي است كه شما قدرت داشته باشيد.» (کد پژوهشی ۱۶۴) ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
الإمام الباقر (عليه السلام): 🔰قال يومًا رجل عنده: اللهم أغننا عن جميع خلقك! فقال أبو جعفر عليه السلام: «لا تقل هكذا و لكن قل: اللهم أغننا عن شِرار خلقك، فإن المؤمن لا يستغني عن أخيه.» (تحف العقول ١-٢٩٣) 🔹روزي شخصي در حضور آن حضرت گفت: خداوندا!ما را از تمام خلقت بي ‌نياز فرما! ،امام باقر عليه السّلام خطاب به او فرمود: اين گونه مگو، بلكه بگو: «خداوندا ما را از بدان و اشرار خلقت بي ‌نياز فرما»، كه بي‌ شكّ‌ فرد مؤمن از برادر خود بي ‌نياز نخواهد بود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
مردمی بودن، اصلی‌ترین جهت‌گیری دولت سیزدهم رئیسی در جلسه هیات دولت: 🔹گفتمان مقاومت تنها راهکارِ موثرِ غلبه بر مسائل جهان اسلام به ویژه مسئله فلسطین است. 🔹«مردمی بودن» اصلی‌ترین جهت‌گیری دولت سیزدهم است؛ مردمی بودن و عدالت محوری بعنوان گفتمان اصلی دولت، نیازمند تبیین دقیق است. 🔹در شرایطی که دشمنان، به کمک ابزارهای رسانه‌ای و جریان‌سازی‌های دروغین، به دنبال نفی کارآمدی نظام اسلامی هستند، بی‌اعتنایی به افکار عمومی یا انفعال در این زمینه خطایی نابخشودنی است. @SajIRAN