eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
راهپیمایی بزرگ مردم اندونزی در حمایت از . و ما نیز از می هراسیم. فسوف یأتی الله بقوم...
 موضوعات داغ “بیانیه حضرت آیت الله اراکی پیرامون طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران” پژوهش انجام شده توسط پژوهشگران گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام برای دست یابی به نمونه ای از بانک مطلوب اسلامی،نمونه خوبی در جهت حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی است  “بسم الله الرحمن الرحیم” انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قیام تمام  قد و همه جانب امت مسلمان ایران بر علیه تمدن منحط و ظالمانه غرب بود و جمهوری اسلامی به عنوان حکومت بر آمده از این انقلاب اسلامی در مسیر تحقق دولت و در نهایت تمدن نوین اسلامی با حذف و یا اصلاح مدل ها و نهادهای برآمده از تمدن غربی در صدد است تا در همه عرصه ها نظام اسلامی را معرفی و محقق سازد که از جمله آن نظام اقتصادی اسلام است. نظام اقتصادی اسلام بر پایه توحید و عدل و رابطه امامت و امت استوار است و نرم افزار مدیریت آن، همان شریعت اسلام است که به عنوان آخرین شریعت تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان ها تا روز قیامت می باشد. از این رو لازم است همه نهادهای فعال در عرصه اقتصاد بر اساس اصول مترقی نظام اقتصادی اسلام طراحی شده و در مسیر اهداف این نظام حرکت نماید. یکی از نهادهای موثر در نظام اقتصاد سرمایه داری بانک است که منطبق بر مبانی تمدن غربی و در مسیر اهداف سرمایه داری عمل می نماید. متأسفانه در جمهوری اسلامی و دیگر کشور های اسلامی به جای طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام، اکثر تلاش ها به این معطوف شده است که بانکداری غربی با اصلاح ظاهری و طراحی ابزارهای مختلف بر اساس عقود اسلامی عملیاتی گردد که تجربه بیش از چهل ساله جمهوری اسلامی نشان دهنده آن است که هم به لحاظ شرعی دچار آسیب های جدی و هم به لحاظ آثار اقتصادی دچار مفاسد فراوان است. متأسفانه با وجود این تجربه همچنان مشاهده می شود که ظرفیت های مختلف کشور به جای اینکه معطوف به طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام عمل نماید، در صدد توجیه و تثبیت وضعیت فعلی بانکداری بوده که طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران که چند سالی است در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و کلیات آن یکبار در مجلس دهم و به گونه دیگری در مجلس کنونی به تصویب رسید از این قبیل است. اگر چه طراحان این قانون تلاش نموده اند برخی از آسیب ها مانند ضعف قدرت نظارتی بانک مرکزی و میزان استقلال آن از دولت و برخی مناشئ فساد در بانکداری را اصلاح نمایند اما متأسفانه نگاه تحولی نداشته و هیچ نشانه ای از حرکت در جهت طراحی نهاد پولی بر اساس نظام اقتصادی اسلام در آن دیده نمی شود و مهمترین اشکالات شرعی از قبیل خلق پول، استفاده از حیل، صوری سازی در عقود، کسب سود با تضمین سرمایه، توزیع ناعادلانه ثروت نه تنها حل نشده بلکه در برخی موارد قانونی نیز شده است و در مواردی می تواند تبعات زیان باری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. در این میان حوزه های علمیه رسالت بزرگی بر عهده داشته و لازم است ضمن ورود به حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی، پیشگام در ارائه راه کارهایی جهت طراحی نهادهای مورد نیاز بر اساس مطلوب اسلامی و تحول در وضعیت موجود و حرکت به سمت مطلوب باشد. در این زمینه پژوهش انجام شده توسط پژوهشگران گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام برای دست یابی به نمونه ای از بانک مطلوب اسلامی، نمونه خوبی در این جهت محسوب شده که می تواند آغاز یک حرکت بزرگ در جهت اصلاح نهاد پولی در نظام اسلامی و البته الگویی برای حضور هر چه بیشتر متخصصان حوزوی در عرصه های اساسی مورد نیاز نظام اسلام باشد. محسن اراکی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔸کالایی سازی آموزش و تبعیض بین نسلی(۲) ✍️حجت‌الاسلام قنبریان 🔹استدلال نخست در بحث کالایی‌سازی دانش، قاعده مشهور عدالت است. وقتی موضوع بحث از طریق قاعده عدالت خوب منقح شود، مشخص می‌شود که کالایی‌سازی دانش، موجب تبعیض آموزشی و تبعیض بین نسلی می‌شود و ثروت را تبدیل به قدرت در نسل بعدی می‌کند. 🔹استدلال دوم مبتنی بر حقوقی است که برای حاکم اسلامی ثابت می‌شود و در فقه نیز حاکم اسلامی وظایفی دارد. برای نمونه در خطبه٣۴ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌‌فرمایند:« فامّا حقکم علیَّ .... تَعلیمُکُم کَیلا تَجهَلوا »... 🔹 استدلال سوم را شیخ انصاری در مکاسب بیان داشته که اگر چیزی از حق مخلوقین شد، یعنی ثابت شد که حق مخلوق است، در قبال پرداخت این حق نمی‌توان اجرتی طلب کرد. محقق اصفهانی بر آن قیدی زده که این حق باید یک حق مصرح شرعی باشدو... 🔹چهارمین استدلال هم از طریق واجبات نظامیه است. در واجبات نظامیه جناب میرزای نائینی از استثناء قضاوت در بین واجبات نظامیه استفاده کرده و اجرت گرفتن از قضاوت را درعین‌حال که واجب نظامیه است، حرام دانسته است. چراکه این شغل مانند سایر حرفه‌ها نیست که اجرت خود را از مراجعین به دادگاه بگیرد... ✅ باسواد شدن را نمی‌توان فروخت و مثل کالای خصوصی با آن برخورد کرد و آن را وارد رقابت‌ها و سایر مناسبات بازار کرد. ✅بر طبق اصل٣٠ قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش‌وپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به‌طور رایگان گسترش دهد. 🔰مشاهده کامل مطلب: 📌http://public.qasd.ir/articles/573#start 🆔@Qasdway
دزدخیزترین کشورهای جهان! نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان می‌دهد. کشورهای غربی که اساس تمدن آن‌ها بر سرقت‌های کلان و تاریخی است در بالای جدول قرار گرفته‌اند. ایران از میان حدود ۸۰ کشور، رتبه ۶۲ را دارد اما متاسفانه تحقیر تاریخی و عدم اعتماد به نفس در میان مردم ما باعث ترویج انگاره‌های نادرست دربارۀ جامعۀ ایران می‌شود. بیایید با نگاه مقایسه‌ای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم. 🆔 @Qasdway
هدایت شده از مرتضی رجائی
🔴 چهار توصیه مهم درباره انتخابات (در حاشیه یک جلسه علمی در صبح روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) 1️⃣ چند روز است مدام با همه تماس می‌گیرم که بچه‌های طرفدار انقلاب، فارغ از اینکه طرفدار کدام کاندیدا هستند، در این باید یک داشته باشند. (ایشان بدون تأکید بر کاندیدای واحد، بر جلوگیری از تعارض خیلی تأکید داشتند).   2️⃣ الآن چرا عدالتخواه‌ها برای رد صلاحیت داوطلبان و با از شورای نگهبان مطالبه نمی‌کنند؟! الآن باید روی این موضوع تمرکز کند و مدام بیانیه و یادداشت تولید کند. ما نباید در مطالبه این موضوع کوتاه بیاییم. نتیجه مهم نیست؛ این خواستۀ درست از ، الآن باید مطرح شود.   3️⃣ مراقب باشید سطح تلاش و حرف‌هایتان در ایام انتخابات، در پاسخ به ادبیات منفعلان در برابر و نباشد. (ایشان ایدۀ حجت الاسلام حسین مهدیزاده را شینده‌اند و ناظر به آن فرمودند:) باید روایت و طرح و به قول آقای مهدیزاده (@iranian_social_dream)، رویای خودتان را دنبال کنید؛ نه اینکه در بازی‌سازی‌های آن‌ها و آن‌ها قرار گیرید.   4️⃣به دوستان انقلابی بفرمایید روایت شما از دولتی که می‌خواهید تشکیل دهید، نباید فقط ناظر به مشکلات داخلی باشد. وقتی می‌خواهد مشکلات را در نسبت با دنیای بیرونی حل کند، شما نمی‌توانید روایتتان را از جدی توضیح ندهید. باید طرح آن را بدهید؛ یعنی باید طرح جهانی‌تان را با صدای بلند توضیح دهید. راوی: آقای مهدیزاده 🆔️ @m_rajaaei
باسمه تعالی جناب آقای محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سلام علیکم. توفیقات جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. اخیراً کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است. کم‌توجهی نمایندگان مجلسِ «انقلابی» به پیامدهای این طرح واقعاً شگفت‌آور است. نگران هستم که این مجلس نتواند با دولت انقلابی آینده همراه شود. این طرح از پشتوانۀ ‌دانش و تخصص کافی برخوردار نیست. آثار منفی و مخرب این طرح بر نظام پولی و بانکی کشور دیده نشده است. هیچ‌یک از تعارضات نظام بانکی موجود با حرمت ربا و خلق پول را حل نکرده است. معیار عدالت اسلامی در تخصیص اعتبارات مطلقاً لحاظ نشده است و این طرح را هیچ‌یک از علمای بزرگ و مراجع عظام منطبق با ضوابط شرعی ندانسته و حتی آن را به‌مثابه گامی استوار به‌سوی بانکداری اسلامی تلقی نکرده‌اند. تصویب نهایی این طرح قطعاً سرآغازی برای ایجاد اختلاف بین رئیس کل بعدی بانک مرکزی با مجلس فعلی  خواهد بود. چرا ناآگاهانه زمینۀ تقابل دولت انقلابی آینده را با مجلس و به عکس فراهم می‌کنید؟ بازنگری نظام پولی و مالی کشور و اصلاح ساختار بانک مرکزی مدتهاست در دستور کار مجلس و بانک مرکزی قرار دارد. چرا چند ماه دیگر نیز صبر نمی‌کنید که رئیس کل بانک مرکزی در دولت آینده که ان‌شاءالله فردی آگاه و انقلابی باشد بتواند دیدگاه‌های خود را در خصوص این طرح با مجلس در میان بگذارد تا با همفکری و توافق و مشارکت صادقانۀ دولت و مجلس ان‌شاءالله مشکلات پولی و بانکی کشور و کاستی‌های بانک مرکزی حل و فصل شود؟   مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ۱۴۰۰/۳/۱ 💠 @profderakhshan
رسانه و انتخابات .mp3
9.93M
🎧 آیت‌الله میرباقری | ضرورتِ مقابله با نقش‌آفرینیِ رسانه‌های دشمن در انتخابات ریاست جمهوری ⚡️ جمهوری اسلامی باید در مقیاس تمدن‌سازی اسلامی بیندیشد. رئیس‌جمهورِ جمهوری اسلامی باید مأموریت انقلاب اسلامی را ایجاد و زمینه‌سازی ظهور بداند. ⚡️ انقلاب اسلامی موفق شد ابزارهای طراحی‌شدۀ دشمن برای سلطۀ جهانی و مهار رقبا (مثل ترور و جنگ نظامی، انقلاب مخملی، تحریم، دیپلماسی و...) را ناکارآمد کند و از بسیاری از آنها عبور کند. امروز، اَهرمِ به‌روزشدۀ دشمن برای فشار بر انقلاب اسلامی و اثرگذاری بر انتخابات، و است که با آن، عملیات انجام می‌دهند و دستگاه محاسباتی نیروهایمان را از درون تغییر می‌دهند. در انتخابات پیشِ رو، شک نکنید که از ابزار جنگ رسانه‌ای استفاده خواهند کرد تا را تقویت کنند. ما از امام راحل یاد گرفته‌ایم که هر کاندیدایی را امپراطوری‌های رسانه‌ای دشمن معرفی کنند، یقین پیدا می‌کنیم که آمدنِ او به نفع جبهۀ انقلاب اسلامی نخواهد بود. ⚡️ اگر ملت ایران ظرفیتی پیدا کند که بر ابزارهای رسانه‌ای دشمن و فضاسازی‌ها و حادثه‌سازی‌های آنها غلبه کند، این اهرمِ فشار هم کم‌کم شکست خواهد خورد. ما در این انتخابات باید تمرکز کنیم که ظرفیت مردم را در مقابله با دشمن بالا ببریم. ۱۴۰‌۰/۲/۲‌۸ ☑️ @mirbaqeri_ir
‏در اوج فشار اقتصادی شهرک‌های صنعتی پیشگامان تولید و اشتغال کشور اولین انتخاب ‎ توسط دولتمردان هستند علی برکت‌الله ✋ @hzamanim
مسئله برق و برق محلی... دانش می‌تواند هر مقیاسی از تولید را بهینه کند. لذا این که کدام مقیاس بهینه است، مسئله فنی و اقتصادی نیست. بلکه مسئله مکتبی، ایدئولوژیک و سیاسی است. همین مسئله در تولید انرژی و از جمله برق نیز وجود دارد. حاکمیت‌ها با پذیرفتن ایدئولوژی تولید برق در مقیاس‌های ملی، ضمن حمایت‌های تسهیل‌گرانه بی‌اندازه، نیروگاه‌های بزرگ را راه‌اندازی کرده‌اند و همین‌ها هم برای بهینه کردن تولید در آن مقیاس، تلاش کرده‌اند. از تولید رشته‌های تحصیلی تا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشکده ‌ها و نخبگان. لذا این که برق یک مسئله علمی در مقیاس کلان است، محصول حکمرانی‌هاست. اما همین برق می‌تواند در مقیاس خرد و کوچک نیز بهینه شود. کما این که بسیاری از محصولات دیگر اینگونه شده است. این اما نیازمند توجه حکمرانی به این سطح از تولید است. از ایجاد رشته تحصیلی تا حمایت از بنگاه‌های ارائه خدمات انرژی خرد و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه. همانطور که اشاره شد، مقیاس‌ها به مکاتب و ایدئولوژی‌ها و نحوه توزیع قدرت در کشورها و دنیا بستگی دارد. این نحوه توزیع، گاه سرمایه‌دارمدار است و گاه مردم مدار. بدیهی است که توزیع مردمی قدرت، توزیع در واحدهای اقتصادی را نیز دگرگون می‌کند. نظام مالکیت را متوازن می‌سازد و اصول برابری را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. حال که این مقدمات گفته شد، باید به این سوال پاسخ دهیم که نظام تولید انرژی در کشور باید در چه مقیاسی بهینه شود؟ مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی، این مقیاس، مردمی است و فرایند تولید و توزیع و مصرف انرژی باید مردمی شود. در اینجاست که مسئله برق محلی اهمیت می‌یابد. برقی کنترل‌ناپذیر (که از مزیت‌های مقیاس محلی است. بعدها از کنترل‌ناپذیری بیشتر خواهم نوشت انشاالله)، پایا، کم ریسک، موزائیکی و البته بهینه. اگر خود را از چنبره این تفکر ایدئولوژیک و به ظاهر فنی برهانیم که می‌گوید مقیاس بالا بهینه است، می‌توانیم کاری کنیم که تولید انرژی در مقیاس‌های محلی، به گونه‌ای متنوع و با بازدهی بالا صورت پذیرد و بسته به نظر رئیس جمهور و وزیر و صلاحدید سیاسی این و آن و کمبود آب و منابع طبیعی کل کشور را مختل نکنیم. توضیح فنی و دقیق این مدعا در این مجال نمی گنجد. چرا که نیازمند تبیینی است که بتواند ۳۰۰ سال سرمایه‌دارمداری را به چالش بگشد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi