برای تطبیق یک حکم بر یک موضوع، علاوه بر اقتصاد، دانش فقه هم لازم است. و علاوه بر این دو، توانایی تطبیق.
مسئله به این راحتیها نیست. وگر نه فقها و اقتصاددانان اسلامی سالها بود در این مورد به اجماع رسیده بودند.
مسئله به شدت اختلافی است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
حتی یک طنزپرداز هم نمیتونست با ساعتی تفکر به چنین راهکار خنده داری برسد.
برای راهکار اقتصادی بحران آب میگوید آن را در #بورس عرضه کنیم.
جناب الحسینی بزرگوار
اگر راهکارهای شما محدود به فضای مجازی و اقتصاد آنلاین بود حرفی نبود اما لابی سنگین شما در عرضه این منویات عیانه..
نکنید..🙏
آب مایه ی حیاته
مایه ی نوسانگیری و بازارگردانی شما نیست.
آب دیگر فقیر و غنی و کارگر و کارفرما نمی شناسد.
شما را به همان اقتصاد جهانی که می پرستید قسم، روح آن مرحومان را در گور نلرزانید.
خود اسمیت و فریدمن هم فکر نمیکردند نظرات استعماری شان انقدر به لجن کشیده شود.
حرمت نگه دارید.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
قرار بود بازارها را مسجد کنیم. اما گویا کمانه کرده. مساجد را بازار کردیم...
⭕️ خلق پول خصوصی؛ عامل اصلی تورم در ایران
نه مسئله نقدینگی
✍️ احسان ولدان
🔸هایمن مینسکی اقتصاددانی روایی است که در تقابل اقتصاد ریاضی و اقتصاد روایی، کمتر از اقتصاد ریاضی استفاده کرده است. او در سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت. در آن زمان، آثارش در حاشیه بود تا زمانیکه بحران مالی ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. بعد از بحران ۲۰۰۸ کتابهایش دوباره به چاپ رسید و در آمریکا و اروپا بهشدت بر سر زبانها افتاد. چرا که روایتی که از بازارهای مالی کرده بود با بحران مالی سال ۲۰۰۸ تطابق داشت.
✳️ هایمن نظریهای تحت عنوان نظریه تورم قیمت داراییها دارد. او در این نظریه توضیح میدهد چگونه تورم قیمت داراییها با قواعدی بر قیمت دیگر کالاها اثر میگذارد. تورمهای ادواری در ایران نیز کاملاً منطبق با این نظریه است که تورم را ناشی از تورم قیمت داراییها و تاثیر بر انتظارات میداند. به بیان سادهتر وقتی قیمت در بازار داراییها بالا میرود، انتظارات تورمی در میان مردم برای تأثیر گذاشتن بر روی قیمت کالاهای دیگر شکل میگیرد و شروع این جریان از طریق طبقه بانکی و مالی و خلق پول خصوصی شکل میگیرد.
✅ هایمن در مقالهاش فرآیند تاثیر خلق پول خصوصی بر تورم را که از آن با عنوان چرخه مینسکی یاد میشود را اینگونه توضیح میدهد: در مواقعی که اقتصاد در ثبات است، نهادهای مالی شروع به سرمایهگذاری در بازارهای دارایی مختلف میکنند و این سرمایهگذاری بیش از آن چیزی است که باید باشد...
❇️ بهصورت تطبیقی در ایران نیز در دو سال گذشته ما شاهد تورم قیمتهای داراییها بودیم و...
🔰ادامه مطلب:
http://public.qasd.ir/articles/604#start
💠 @QasdWay
این نامه نشان میدهد، رگولاتوری شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند به شدت متأثر از فشارهای جانبی باشد.
انشاالله اعضای جدید شورا بتوانند در یک منظرگاه مستقل و ورای فشارهای سیاسی تصمیمی ضدانحصاری و متناسب با منافع مردم و نه طبقه خاص را اتخاذ کنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🗒 #یادداشت تحلیلی جالب و دقیق استاد عابدینی عزیز، از تجمعات و تحصنات صد روز اول دولت سیزدهم و ارتباط آن با علائم ظهور 👇👇
✅ «حرکت مردمی پشتوانه حرکت عدالت طلبانه دولت اسلامی»
🔸 #استاد_عابدینی :
بسم الله الرحمن الرحیم
رب یسر و لا تعسر
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
«... قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ...»
▫️ از علائم نزدیک شدن #ظهور، رشد مردم در فهم و ادراک است، بالخصوص در میزان ادراک و حساسیت یافتن به #ظلم و #عدل.
🔺 هرچند شاید در برهه هایی از تاریخ، ظلم فراگیری در تمام عرصههای حیات انسانی اتفاق افتاده باشد، ولی آنچه که وضعیت قبل از ظهور را ممتاز میکند، ادراک و حساسیت مردم نسبت به ظلم و جور و قسط و #عدالت است، که البته ارتباط مستقیمی هم با #شفافیت و #شفاف_سازی دارد.
▫️ وضعیت امروز مردم در حساسیت داشتن ایشان بر تحقق عدالت، و اعتراضشان به ظلم، از برکات #رشد_مردم است که البته دشمنان هم به دنبال ایجاد انحراف و سوء استفاده از آن میباشند. این درحالیست که اتفاقاً از جمله موفقیت های #دولت_اسلامی در به صحنه آوردن مردم و توجه به حساسیت آنها میباشد.
✅ خود این فعالتر شدن مردم نسبت به امور، نشان دهنده این است که در این دوره از #دولت، به شنیده شدن حرفشان امیدوارتر شده اند، و نشان دهنده امید بالاترشان به #نظام_اسلامی است، چرا که در دوره دولت سابق به لحاظ عملکرد ضعیف و متکبرانه بعض مسئولین، موجب بی تفاوتی و نا امیدی مردم نسبت به عملکرد آنها شده بود.
▫️ این دغدغه مندی و حساسیت عالی مردمی اگر درست مورد توجه قرار بگیرد، از اسباب تثبیت #مردم_سالاری_دینی و استقرار حاکمیت دینی میباشد، که از توان مغفول مانده مردمی در جهت اصلاح نقصها و رفع ظلمها و احقاق عدالت میتوان بهره برد و این خود، قدمی هم در راستای نزدیک شدن ظهور #منجی_موعود خواهد بود.
▫️ استفاده از این توان عظیم مردمی در اصلاح #اجتماعی، هرچند ممکن است چالشهایی را هم در ابتدا ایجاد کند، ولی در صورت #شرح_صدر_مسئولان، و اقدام به موقع در حد مقدور و برخورد #صداقتآمیزشان، فرهنگی الهی را محقق میکند که برکات آن بسیار عظیم خواهد بود.
▫️ در این #فرهنگ_الهی، مردم مَحرَمترین و محکمترین پشتوانه دولت اسلامی میشوند، که حتی اگر سختیهایی در انجام امور باشد، سختیها برای مردم صبور ما تحملپذیرتر شده، و بدانند که به دست خودشان برطرف میشود.
▫️ در هر صورت، مانند #امام_خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) قدر این مردم نجیب و صبور را باید دانست، و الحمدلله #رئیس_جمهور محترم دولت اسلامی هم با عزم بر خدمت #جهادی، با #ایمان و اقدام #تخصصی به میدان آمده اند، و انشاء الله حرکت همگانی در راه خدا و خدمت به خلقش، همه ما را به تحقق فرج و ظهور حجّت الهی نزدیک بگرداند.
✍🏻 محمدرضا عابدینی.
🔻 جمعه 5 آذر ماه 1400 شمسی. قم.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @besatemardom
——————————
✅ بروزترین پایگاه خبری طب اسلامی
@t_124ir
#حقایق_را_نشر_دهیم
وقتی حامیان مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، بانکهای خصوصی، سرمایهداران خاص، دلالان نفتی و شرکتهای دولتی تخریب کننده محیط زیست باشند، همین انتظار هم میرود که محصولات این دانشکده:
۱- از خصوصیسازی فاسد امروز حمایت کنند.
۲- از بانکهای خصوصی رانتخوار حمایت کنند.
۳- از خام فروشی بی مبنا حمایت کنند.
۴- از شرکتهای فولاد آببر در بیابان حمایت کنند و درخواست کنند که آب را در بازار بورس به مردم بفروشید.
و دهها نظریه که جز تقویت اقتصادسیاسی جریان سرمایهداری چیزی ندارد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حسین زمانی میقان
توقع نداشتیم در دولت آقای رئیسی از لیبرالهای اقتصادی (نیلی و شاگردان ریشدارش) برنامه تحولاقتصادی طلب کنند!
#حسین_زمانی_میقان
♻️کانال گزیدهگوییهای یک اقتصادخوان
@hzamanim
از دوستان مدرسه مشکات انتظار میرود که ضمن جریانشناسی دقیق از تفکرات اقتصادی، راه را برای حضور تفکرات انقلابی و اسلامی در اقتصاد حوزه علمیه فراهم کنند. نه اینکه همانهایی که در دانشگاه شریف نئولیبرالیسم را ترویج میکنند، متکفل تربیت طلاب شوند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
Samuelson:
“I don't care who writes a nation's laws, if I can write its economics textbooks”
ساموئلسون: برای من مهم نیست چه کسی قانون کشور را مینویسد، اگر بتوانم متن کتاب های اقتصادی را بنویسم.
Reference:
Paul A. Samuelson, ‘Foreword’, in Phillip Saunders and William Walstad (eds), The Principles of Economics Course: A Handbook for Instructors, New York: McGraw-Hill Publishing, 1990, ix–x.
در اینصورت شکست ملتها را باید چه کسی نوشت؟🤔
#بزرگان_اقتصاد
کتاب درسیهای ما را چه کسانی مینویسند؟
تشکر از یکی از مخاطبان کانال که این متن را که مدتها به دنبالش بودم برای من فرستادند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
امیدوارم "مؤثرین اجتماعی" حربه این جماعت معاند رو خنثی و ذهن مردم رو از خبرسازیهای دروغین دور کنند.
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
در نظام فکری که خدا هیچ کاره است، یک روز آب را از کوهرنگ طلب می کنند و یک روز از خلیج فارس. نگاهشان با آسمان هم برای بارور کردن ابرهاست.
اما خدا و دعا و نماز باران غریب ترین است...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
از اساسی ترین اصول اقتصاد اسلامی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📍بی قراری بر گرسنگی مظلومان۱، تعهد دانشمندان علوم انسانی بخصوص اقتصاددان ها هم باید باشد. آنها از راه حل و چاره هم دور نیستند اگر مقلد و مترجم صرف نباشند و ابتکار و خلاقیت هم بیاورند. محمد یونس اقتصاددان مسلمان بنگلادشی با ابتکار بانک تهیدستان و کارآفرینی برای آنان لایق جایزه نوبل صلح در۲۰۰۶شد.
• بانک او هم بدیلی برای بانک های سرمایه داری شد و هم با چهار ابتکار در خدمتِ ریشه کنی فقر قرار گرفت:
۱.قرض دادن به گروه به جای فرد!
تعهدجمعی به جای ضامن بانک سرمایه داری نشست. تجربه او ثابت کرد وجود احساس مسئولیت جمعی در برابر وام ها، نظم پرداخت اقساط وام ها را به شدت(۹۰٪) افزایش می دهد که با بانک های سرمایه داری و وثیقه های سنگین قابل مقایسه بود.
۲.هدف گیری زنان در پرداخت وام
مطالعه نشان داده بود زنان در بازپرداخت این وام های ضروری صادق تر و متعهد ترند و وام را برای بهبود کسب و کار ضروری و رفع فقر مصرف می کنند.
۳.وام هایی که مرحله به مرحله افزایش می یابد
از وام کوچک شروع و بازپرداخت منظمِ اقساط، شایسته گرفتن وام های بزرگتر می شوند. این مشوق هم موجب بازپرداخت بهتر و هم ایجاد اعتبار برای وام گیرندگان می کرد.
۴.نرخ متعارف بهره
این موجب می شد بانک صرفا متکی به خیرین نباشد و در عین حال از بهره بانک های سرمایه داری و رباخواران محلی، بهره کمتر داشته باشد. تجربه نشان داد فقرا آنرا ترجیح دادند.
پاورقی:
۱. خطبه۳نهج البلاغه
#اقتصاد_مردمی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🖌 "زندهرود و آب طلب نکرده"
به گواهی تاریخ، زایندهرود بارها خشک شده و دوباره جان گرفته؛ چنان جانگرفتنی که اجازه خطور احتمال خشکی را به ذهن نمیداده تا جایی که برخی گمان کردهاند این اولین خشکی زاینده رود است اما غافل از اینکه مردمان قبل، همین خشکی و زایش دوباره آب را در آن دیده بودند که زایندهرودش خواندند.
اما این خشکی با تجربههای قبل تفاوتی عمده دارد:
در خشکیهای قبل، یک عامل تغییردهنده وجود داشت و آن هم مشیّت الهی بود که به جهات مختلف حاکم میشده است. در این حالت، حکمت و قدرت الهی متضمّن رضایت خاطر انسان میشده و از طریق دعا و توسل و انابه، چشم بهسوی باری تعالی و فرمان او بر ابرهای آسمانش داشتهاند و چه خوش راهکاری بوده است؛ چرا که از این راه پیوند معنوی مجددی، بین نیاز انسانی و اجابت الهی برقرار میشده و به بیان آیه شریفه، این جریان محملی بوده برای نشاندادن و دیدن رحمت الهی و گوشزد کردن ولایت انحصاری او بر مخلوقاتش:
هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «٢٨شوری»
اما در خشکی امروز، میتوان گفت یکی از جهات قرارگرفتن اراده الهی بر خشکی، دخالتهای بیشازحد انسانی و تدبیرهای او در عرض تدابیر الهی است. ریشه مشکل از آن جایی است که انسان ناسی که حالا خود را مدیر و مسئول میداند، گمان میکند متولی تأمین آب یک جمعیت سرزمینی است و خودش باید چارهای اندیشد. غافل از اینکه او و قلمرو ظاهری حاکمیتی او، جزء کوچکی از قلمرو بیحد و حصر فرمانروایی الهی است و این انسان اگر هم به فکر تدبیر مُدُن است باید اذن و توفیقش را از یگانه مدبّر هستی بخواهد و الّا نتیجه تدبیرش، بیتدبیری محض است. آنگونه که مرزهای سفاهت انسانی را تا جایی درمینوردد که برای مشکل آب، بحران آب میآفریند. این چنین افرادی برای این بیت از شیخ اجل سعدی شیرازی، تبدیل به مثال نقض میشوند:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد نیابم به قدر وُسع بکوشم
شایسته و بایسته است که به این نوادر روزگار فهماند که نشستن باطل آنها از چه جایگاه رفیعی برخوردار است.
تعجب برانگیزتر آنکه مردمان ما برای رفع و دفع بلیّه رسیده از دست چنین انسانهایی، بار دیگر متوسل به همانها شدهاند. کسانی که در رثای تفکر و تدبیر و عملشان میتوان چنین سرود:
هر لحظه که می کوشی در کار کنی تدبیر
رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر
درحالی که باید خطاب به آنها این مصرع را فریاد زد که:
مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان.
در تحلیل های امروزی، یک خطای راهبردی در جریان است و آن اینکه، سطح چارهاندیشیها و کنشگریها در لایه انسانی و مسئولین دولتی که مسبّبان وضع موجودند، باقیمانده و نگاه به بالا و دخیل کردن اراده الهی بر تغییر شرایط موجود از یادها رفته است.
دوصد البته که این نگاه، توجیهگر اشتباهات انسانی و رافع مسئولیت تصمیمسازان و تصمیمگیران و متولّیان اوضاع کنونی نیست و باز هم باید چاره اندیشید و تدبیر کرد اما با استمداد از مدبّر یکتا...
#یادداشت_وارده
🆔 @SSL_Qasd
مگه نمیگن ما تو پزشکی خیلی خوب و نایس هستیم و هر سال چندهزارتا پزشک ایرانی رو توی دنیا میخرن؟
خوب تربیت کنید و صادر کنید. چه اشکالی داره؟
تازه دانشگاه های علوم پزشکی هم پر رونق میشه.
اونایی که دوست دارن دنیا دیده بشن هم میشن.
قاعده اقتصادی میگه اگه تقاضای یک کالا بالا رفت، به صرفه هست که عرضه رو بالا ببری.
من نمیفهمم چرا رگولاتوری بهداشت و درمان دوست داره پزشک زیاد نشه!
مگر اینکه دنبال انحصار باشن! یا اینکه ادعاهای این که ما خیلی خوبیم رو بی خود مطرح می کنن...
اگه خارج هم میرن، از محل پولی هست که با انحصار و مافیا تو خود ایران پارو می کنن.
خارج هم نمی رن که درمان کنن. با پول مریض های فلک زده ایرانی میرن عشق و حال. جیبشون که خالی میشه دوباره بر می گردن.
درسته؟ یا چی؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
« در اجتماعى كه پول حكومت دارد، كليد نيكى كردن هم در پول داشتن است.
بخشش، رحم، كمك به ديگران، نجات گرسنه از گرسنگى و رهاندن بيمار از چنگ بيمارى در گرو پول داشتن است؛
و «پول» با «بدى» به دست مى آيد. با ربودن حاصل كار همانها كه بايد بر آنان رحم آورد و ياریشان كرد، با غارت كردن همان ها كه بايد از گرسنگى نجات شان داد، با بیخانمان كردن «هـمان ها» كه بايد پناهشان داد.
پس «خوبى» «دروغ» ميشود، غيرممكن مى شود.
چون در جامعه سوداگر؛ وسيلهٔ نيكیكردن با بدى كردن به دست مى آيد!»
✍ برتولت برشت
تشکر از دوستی که این متن را برای من ارسال کرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دیوانهها دوباره دست به کار شده اند.
نشانههایی از آغاز فاز بعدی کروناهراسی در سطح بینالملل پدیدار شده است.
تنها راه، نترسیدن است. این نترسیدن در سطح عامه مردم با پرهیز از دیدن اخبار رسمی و غیررسمی رقم میخورد. در سطح نخبگان نیز اگر اخبار را میبینند، باید به کفایت، بر روح و قلب خود مسلط باشند تا پادزهرها را استخراج کنند.
اگر جان خود و مردم را دوست داریم، نباید بترسیم و باید با اقتدار به زندگی عادی خود ادامه دهیم و بر مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور متمرکز شویم. به همین سادگی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
در کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه و با دست افراد خود ملتها، کشورها را به دام استثمار میکشانند. باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آنها مهلت ندهید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
میدانید که چرا عدهای که در خارج از کشور، به راحتی خود را لیبرال میخوانند و در داخل کشور مرتب از بازار آزاد سخن میگویند، از اینکه در کشور به آنها گفته شود #لیبرال ناراحت میشوند؟
چون خمینی کبیر به ما آموخته است که به آنها مهلت ندهیم...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi