لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آن جریانی که این ماجرا را مدیریت میکند فرقی ندارد که این اتفاق جلو مجلس بیفتد یا در وزارت کار. این که شعار رئیسی دروغگو بگویند یا وزیر بیکفایت یا سیسمونی رو رها کن.
آن جریان به دنبال تکثر چنین تجمعاتی در کف خیابان و انعکاس جدی آن در فضای مجازی است. همان اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و ایران را سالها دچار توقف کرد.
همان جریان را اینجا باید رهگیری کرد. جریانی که حیاتش به این است که معلمان، کارمندان دادگستری یا کارمندان فلان وزارتخانه در کف خیابان حاضر شوند. همان کارمندانی که در شرایطی بسیار سخت تر و عجیبتر، هرگز در دولت قبل خود را آفتابی نکردند. همانها باید آدرس داده شوند برای حرکتهای جمعی.
تجربه تاریخی ما نشان میدهد که این جریان، همواره ریشههای امنیتی جدی دارد. لذا از نهادهای امنیتی نظام که به آنها اعتماد جدی داریم خواستار برخورد با این جریان هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این درسته...
فقط کپی پیست کنید...
فقط...
باور کنید مشکلات حل میشه.
اینجا کپی پیست واجبه.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
@syjebraily
آسید یاسر کاری کرده همه نئولیبرالا از تو لونه شون ریختن بیرون.
کاملا هم علمی! دارن بحث می کنن! هر چی فحش بلد بودن رو دارن تو شبکه اجتماعی به نکات آقای دکتر جبرائیلی میدن.
برای همین به درستی میشه به اونها گفت: توتالیتار و تمامیت خواه.
حالا فقط باید بهشون بگم:
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت...
سه دهه تون تمومه مقلدهای فریدمن...
اینجا مصلای پردیسان قم است. چندین سال است که ساخت آن شروع شده اما همچنان تکمیل نشده. جمعیت حاضر بیش از ظرفیت مصلی است و جمعیت زیادی بیرون از مصلا نشسته اند.
این را مقایسه می کنم با چندین #مال و بیمارستان خصوصی که در سالهای اخیر برای متمولین در قم ساخته شده است.
شاید گفته شود، آنها خصوصی هستند! و بخش خصوصی انگیزه بالای سرمایه گذاری دارد.
حال آنکه این مصلی را هم مردم ساخته اند. اتفاقا کسانی که در پردیسان زندگی می کنند می دانند که پردیسانی ها بسیار پرانگیزه هستند و در موارد مختلف دارایی های خود را در طبق اخلاص گذاشته اند.
اما نه!
درست است. آنها خصوصی و اختصاصی هستند و اینها مردمی.
آنها دسترسی های عجیب و غریب به تسهیلات بانکی و دولتی دارند که اتفاقا متعلق به این مردم است.
آنها قدرت اقتصادسیاسی لازم برای اختصاص دارایی های ملی و مردمی به نفع خود را کسب کرده اند. هم بزرگترین بدهکاران بانکی هستند و هم بیشترین اعتماد سیستم بانکی به آنهاست.
این تفاوت در سرعت ساخت را باید در ساختار اقتصاد سیاسی جستجو کرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر امیرالمومنین علیه السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان میریختیم؟
💠 @profderakhshan
بازار آزاد و عدم دخالت دولت، تنها یک خواب و خیال در ذهن کودکانی است که ذهنشان را در اختیار استعمارگران قرار داده اند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دعای #جوشن_کبیر مصداق خوبی برای رد هر آنچه علم غیرالهی است.
از جمله این علوم را می توان اقتصاد دانست بویژه آنجا که خدا را
از هر معادله و مدل و فرض و تحلیلی
جدا می کند و نمی بیند
۱۰۰۱ نام و صفت خدا در این دعای عزیز است که هرگاه تصمیم به سیاستی گرفتید باید در معادلات خود در نظر بگیرید
با این نگاه هر آنچه از لیبرالیسم و کمونیست
و امثال کینز و اسمیت و فریدمن
و هایک و مارکس
و هر حرف و سخنی که زندگی امروز مردم را تحت تاثیر قرار میدهد جدا از اختلافات موجود ناقص است.
زیرا مفهومی به نام خدا از آن حذف شده است..
ریاضی زدگی و مدلسازی های افراطی ریاضی محور در اقتصاد نیز از این نقص بی بهره نیستند..
در هیچ مدلی تدبیر الهی و قواعد انسانی را محاسبه نمیکنند
و یک نگاه مکانیکی صفر و یکی به امورات دنیای فانی دارند آن هم با هدفی نامشخص..
برای مثال معاد جایگاهی در هیچ تحلیل اقتصادی ندارد..
حرف بسیار است..
انشالله روزی برسد که تعداد اقتصاددانان اسلامی به قدری زیاد شود که
فروض خدامحور با قواعد الهی به عنوان اقتصاد متعارف جهت زندگی اقتصادی مردم شناخته شود..
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فرزند سردار جانشین سپاه سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.
او هم یک آقازاده بود.
به فاصله چند روز از بازی سیسمونی گیت...
آیا این آقازاده هم دیده می شود؟
یا فقط باید آن ماجراها منعکس شوند؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔥از #سیسمونی_انگیسی هم بگو❗
🔻الحمدالله جریان اصلاحات این روزها شدیدا وطن دوست و طرفدار تولید ملی، دلسوزی برای اقشار ضعیف در گرانی ها و دوری خانواده مسئولان از سفر خارجی شدند...!
🔻این را به عنوان یک تحول صدوهشتاد درجه ای به فال نیک می گیریم.
حالا کاش با همین حرارت، برای نمونه در مورد وضعیت:
🔸نرگس خاتمی، دختر محمد خاتمی،ساکن انگلیس؛
🔸لیلا خاتمی،
دختر دیگرش، مقیم آمریکا؛
🔸عماد خاتمی
برای تحصیل همسر در آلمان
🔸حسین خاتمی
فرزند علی خاتمی، ساکن انگلیس؛
🔸فاطمه خاتمی
دختر محمدرضا خاتمی ساکن انگلیس؛
🔸عارفه تاجزاده،
دختر مصطفی تاجزاده مقیم کانادا گزارشی تهیه کنند.
🔻پ.ن: برخی جویندگان عدل و بهار هم که آنسوی سکه اصلاحاند می توانند در این مهم به وظیفه خود عمل کنند و بدون اینکه ذرهای از زشتی #سیسمونی ترکیهای کاسته شود، در مورد سیسمونی انگلیسی و آمریکایی و کانادایی و ... برای مردم روشنگری کنند.
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
✅جهش نرخ ارز عامل اصلی سه موج تورمی در اقتصاد ایران
✅ جهش تورم در سالهای ۷۴, ۹۲ و ۱۴۰۰ عمدتا ناشی از فشار هزینه تولید و آن هم متاثر از افزایش نرخ ارز است
❎ افزایش دو، سه و شش برابری نرخ ارز، هزینه تولیدات به شدت وابسته به واردات را به شدت افزایش داده است(تعلق بیش از ۸۰ ٪ واردات به کالای واسطه و سرمایهای)
❎ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت از تولید و رساندن نرخ آن به حدود ۲۴۰۰۰ تومان (افزایش ۶ برابری) یعنی افزایش شدید هزینه تولید که در دولت قبل با برخی اقلام شروع شد و در دولت جدید به کالاهای اساسی رسید.
❎متاسفانه در سه دهه اخیر تورم عمدتا به افزایش نقدینگی نسبت داده شده و آن را هم بدون توجه به نقش برجسته بانکها به گردن کسری بودجه دولت انداختهاند، در حالیکه نقدینگی متاثر از افزایش هزینه تولید افزایش یافته است.
✳️با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، نمی توان تورم را ناشی از فشار تقاضای ناشی از افزایش نقدینگی دانست(تعلق بالای ۷۰٪ نقدینگی-شبه پول- به ۱٪ سپردهگذاران، یعنی عمده مردم نقدینگی ندارند که فشارش بخواهد تورم ایجاد کند)
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
از تویوپت تا لکسوس!
سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد.
این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند.
یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند".
امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند.
یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.#
این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود...
برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی میرسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیتهای مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟
مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
دکتر سید یاسر جبرائیلی
https://twitter.com/syjebraily/status/1517884728124264448?s=20&t=mPL0rPU5cdDpPVID6zWYkA
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳
❓ اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟!
❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای!
• "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود!
- دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد!
- پول در مقابل آموزش ضروری!
- خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی!
• از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است!
- کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد!
- نکته "تاکُلون التُراث"!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
🇵🇹🔰 قتلعام در کشتی حجاج هندی
❗️«واسکودوگاما» افسر نیروی دریایی دربار #پرتغال، که امروزه از او به عنوان کاشف و جهانگرد و قهرمان ملی پرتغالیها یاد میکنند، اولین فردی است که توانست آفریقا را دور زده و از راه دریا وارد #هندوستان شود.
❗️وی دنبال این بود تا هندیها را به نحوی مرعوب کند، لذا یک کشتی بزرگ حامل #حجاج هندی را غارت کرد و همه ۴۰۰ نفر سرنشین آن را همراه با کشتی سوزاند و کشتی را غرق نمود!
‼️ همراهان #واسکودوگاما مشاهدات خود را از این قضیه چنین نوشتهاند: حجاج التماس میکردند که اجازه بدهید برگردیم به ساحل، ما ثروتی که داریم را در اختیار شما میگذاریم، لااقل بگذارید کودکان به ساحل برگردند، اما توجهی به این التماسها نشد.
‼️ غرق شدن کامل کشتی چند روز طول کشید و در تمام این روزها واسکودوگاما تماشا میکرد و اگر کسی میخواست فرار کند همانجا او را میکشتند!
📚 کتاب: تاریخ علم مردم
👤 اثر: کلیفورد کانر | مترجم حسن افشار.
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
دکتر حمیدرضا مقصودی
🇵🇹🔰 قتلعام در کشتی حجاج هندی ❗️«واسکودوگاما» افسر نیروی دریایی دربار #پرتغال، که امروزه از او به ع
این همان تمدنی است که آب از لب و لوچه بعضی غرب پرست ها آویزان کرده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایهداریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد.
بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود.
💠 @profderakhshan
این چهار صفحه از کتاب "نیکوکاران نابکار: افسانه تجارت خارجی آزاد و تاریخچه پنهان سرمایهداری" اثر پرفسور چانگ -مدیر گروه #مطالعات_توسعه دانشگاه #کمبریج- را درباره صنعت #خودروسازی_ژاپن مطالعه بفرمایید!
💠 @h_abasifar
تا زمانی که نئولیبرالیسم را در ایران زمین گیر نکنیم، حرف از "دولت اسلامی" زدن، سخنی گزاف است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi