✨مردمیسازی اقتصاد به معنای وضع قوانینی توسط دولت برای فراهم کردن بستر حضور همگانی مردم در فعالیتهای اقتصادی و مبارزه با انحصار سرمایه داران، از وظایف دولت اسلامی می باشد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📌بهترين راه براى اينكه آزادى اقتصادى تأمين بشود در يك جامعه ى اسلامى، اين است كه حكومت اسلامى و دولت اسلامى سياستى اتخاذ بكنند و قوانينى وضع بكنند كه بر طبق آن قوانين همه ى افراد در جامعه ى اسلامى قادر باشند آزادانه فعاليت اقتصادى كنند و همه ى قشرهاى مردم از فعاليت اقتصادى خود بتوانند بهره مند بشوند؛ اين يكى از آن وجوه امتياز و جدائى بين نظام اسلامى در اقتصاد و نظام هاى غربى است. در نظامهاى غربى اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانين معمولى و اساسى مردم آزادند كه فعاليت اقتصادى داشته باشند، اما در حقيقت اين آزادى متعلق به همه ى مردم نيست؛ اين منابع عظيم ثروت، اين درياها، اين منابع طبيعى، اين دشتهاى حاصلخيز، اين معادن، اين همه امكاناتى كه جزو ثروتهاى عمومى جامعه محسوب ميشود، اينها اينجور نيست كه راحت در اختيار همه ى قشرهاى جامعه قرار بگيرد و هر كسى بتواند بر روى آن بهره بردارى و كار بكند و منتفع بشود، بلكه آن كسانى عملًا و واقعاً آزادند كه داراى ثروتهاى انباشته و زياد هستند، كه سررشته ى اقتصاد جامعه، بلكه حتى خواهم گفت سررشته ى سياست جامعه و اداره ى جامعه در دست آنهاست؛ آنها هستند كه در حقيقت از منابع ثروت استفاده ميكنند و بر آنها تسلط و سيطره دارند و استفاده و بهره بردارى را آنها ميكنند و آنها فضا را براى استفاده ى عموم جامعه تنگ كردند؛ لذا شما مىبينيد در جوامع سرمايه دارى، چه جوامع پيشرفته ى سرمايه دارى و چه جوامع عقب افتاده ى سرمايه دارى، مثل بيشتر كشورهاى جهان سوم، اغلب مردم در يك فقر شديدى هستند؛ بخصوص در اين كشورهاى عقب افتاده؛ در حالى كه اجتماعات عظيمى از مردم دچار فقر و بيكارى و بىجائى و بىمسكنى و محروميت از بيشتر مواهب زندگى هستند، يك عده ى معدودى آزادانه تلاش ميكنند، فعاليت ميكنند، ثروت درمى آورند، معادنى دارند، معادن ديگرى را ميگيرند؛ كارخانجاتى دارند، كارخانجات ديگرى را ايجاد ميكنند، داير ميكنند؛ زمين هائى دارند، زمین هاى ديگرى را به آن اضافه ميكنند؛ از درياها استفاده ميكنند، از همه ى منابع طبيعى در حقيقت يك عده معدود از جامعه استفاده ميكنند؛ ديگران چه كسبه ى جزء، چه كارگران، چه كارگران معادن، چه كارگران كشاورزى، چه كارگران كارخانجات، در حقيقت ريزه خوار خوان آنها و استفاده كننده از زيادى ثروت آنها و گوشه ى سفره ى آنها هستند؛ خودشان امكان تلاش، امكان توليد، امكان بهره بردارى، امكان كار سازنده، امكان توليد ثروت به آن معناى حقيقى ندارند. پس راه اينكه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقيقى خودش در جامعه به وجود بياوريم، اين است كه از اين انحصار جلوگيرى كنيم؛ امكانى در جامعه به وجود بيايد كه اغلب افراد جامعه، بيشتر قشر هاى جامعه يا همه ى كسانى كه قدرت كار دارند، اينها بتوانند از امكانات طبيعى، از زمين، از دريا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده كنند.
🗓 ۱۳۶۶/۰۷/۲۴ بیانات حضرت آقا در خطبه هاى نماز جمعه تهران
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#بصیرت_اقتصادی
@jebhetse
هدایت شده از نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودیپور
❇️هر که ازش هر کاری می آید راجع به اقتصاد باید بکند. ننشیند یک طبقه [که] یک طبقۀ دیگر بکند. آنهایی که در کارخانه ها کار می کنند کم کاری نکنند، سستی نکنند، امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است. اینطور نیست که یک وقت آرامش باشد، بگویید خوب ما نمیخواهیم زیاد منفعت ببریم. این اختیار با خودتان است. اینجا دیگر اختیار با مردم نیست. این اختیاری است که خدا دست اوست و او امر کرده است به این معنا.
🔰باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. باید همۀ قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند، و کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای این که، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند.
🔆خدا زمین به ما داده، آب هم به ما داده، زمینهای زیاد، زمینهای موات زیاد، آبهای هرزبرو، شط کارون همین طوری دارد هرز می رود، یا زمینهای اطرافش هم همین طور مانده است زمین. باید همه دست به دست هم بدهند، و کار، کار الهی است،کاری است که عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز کشاورزی، و باید این کشاورزی را تقویت کرد. هر کس هر جور میتواند باید تقویت بکند، به طوری که ان شاءالله ما از این گرفتاری خارج بشویم. و از سایر گرفتاریها هم امیدوارم که خارج بشویم؛ گرفتاری فرهنگیمان، گرفتاریهای سیاسی مان، همه شان را [حل] بکنیم.
📚صحیفه امام ج ۱۱ ص ۴۲۵
💠 @najvaeqtesad
🔴مخالفت نماینده تهران با برخی خبرها در خصوص افزایش قیمت بنزین
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفسهای دلار در جهان به شماره افتاده است؛ عربستان در حال تبدیل بخشی از ذخایر ارزی خود از دلار به یوان است، روسیه نفت خود را به دلار نمی فروشد، بخش بزرگی از تبادلات اقتصادی چین با روسیه و هند با ارزهای ملی دوطرف صورت می گیرد.
اکثر کشورهای دنیا متوجه افول اعتبار دلار شدهاند اما نئولیبرال های معتاد به دلار در ایران، قصد ترک اعتیاد خود را ندارند.
اینک بزرگترین پروژه ملی ایران، باید حذف دلار و دلارزدایی باشد تا اقتصاد ایران نجات پیدا کند. چیزی که رهبری سالهاست فریاد میزند اما صاحبان سودهای کلان دلاری و امپراتوری های رسانهای در کشور نمی گذارند حتی صدای رهبری به جایی برسد.
بیایید ما رسانه باشیم برای نجات ایران ... برای برپایی جشن آزادسازی اقتصاد ایران از حاکمیت دلار بزودی زود انشاءالله.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@ahmad_nabavian
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
خطر مترفین!
✍سید مقدام حیدری: پیامبر خاتم(ص) که به اسلام برانگیخته شد، سرمایهداران و مرفهان بیدرد بودند که او را تکذیب کردند. و خدا به پیامبر(ص) وحی کرد که این مرفهان بیدرد را چند صباحی مهلت دهد و به خودش بسپارد؛ (وَذَرۡنِی وَٱلۡمُكَذِّبِینَ أُو۟لِی ٱلنَّعۡمَةِ وَمَهِّلۡهُمۡ قَلِیلًا)[مزمل/۱۱]
و این فقط داستان پیامبر ما با مرفهان بیدرد نیست، کلا هر پیامبری که به شهر و دهی فرستاده شد، مرفهانِ آنجا علم تکذیب و کفر بلند کردند. گزارش خدا این است: در هر شهری که پیامبر هشداردهندهای فرستادیم، مرفّهان بیدردش گفتند: «دینی را که مأمور رساندنش هستید، ما باور نمیکنیم؛ (وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ) [سبأ/۳۴]
این از فهم و درک و شعورشان، که حقانیت و نور رسالت انبیا را نمیگیرند و کفر و ظلمت و ضلالت را انتخاب میکنند. رفتارشان هم طبیعتا به فراخور فهم و شعورشان فساد است. از این رو خداوند میفرماید: وقتی بخواهیم شهری را نابود کنیم، اول مرفّهان بیدردش را به کارهای خوب دعوت میکنیم، ولی بساط فسق و فساد راه میاندازند، که سزاوار عذابمان میشوند و آن شهر را از بیخوبُن ویران میکنیم؛ (وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا) [اسراء/۱۶] یعنی هر چه دست این جماعت بازتر باشد، این خطر بیشتر میشود که خود و همشهریهای خودشان را به فنا بدهند. این جماعت نه فکرشان درست است، نه عملشان.
حتی قرآن به تحجر و تصلّب فکری مرفهان بیدرد، به عنوان پای ثابت ویژگی اینها درطول تاریخ اشاره کرده است؛ آنجا که فرمود: قبل از تو هم در هر شهری که پیامبر هشداردهندهای فرستادیم، مرفّهان بیدردش اینطور میگفتند: «دیدیم که پدرانمان دنبال آیینی هستند. خب ما هم دنبالشان راه افتادیم؛ (وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ) [زخرف/۲۳] یعنی با همهی ادعای روشنفکریشان حاضر نیستند فکر کنند و مسائل را از زاویهی دیگری بررسی کنند یا در آن چه تا کنون آموختند، تجدید نظر کنند!
حال که چنین است، بر مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی فرض است که «اولي النعمة» و «مترفین» را در جامعهی ما شناسایی کنند. ببینند کدام جریانهای سیاسی نمایندهی مترفیناند. ببینند کدام ایده و تحلیل و نظر، و به عبارت بهتر کدام نسخهی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، نسخهی مترفین است. و کدام روزنامه و سایت و رسانه حرف مترفین را در جامعه تبلیغ میکند. حرفها و نظریهها و تحلیلهای اقتصادی مترفانه را تشخیص دهند و یقین کنند که غلط است.
این یک سیاست قرآنی است که هر چه مترفین گفتند و عمل کردند، ناصواب است و جامعه را به نابودی میکشاند. راه نجات، کوبیدن نسخههای مترفین به دیوار است.
https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از دقیقههای اقتصاد اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دقیقههای اقتصاد اسلامی
تبرّی در اقتصاد
کاری نکنیم که دشمنشاد شویم
♻️ قسمت ۲۸ از ۱۰۰
🗣 دکترحمیدرضا مقصودی
@eq_qasd
از خدای دلار تا خدای ما
کتاب رزقی نو
صفحه ۲۹
#نه_به_دلار
#نه_به_نئولیبرالیسم
#اقتصاد_ندان_ها
https://eitaa.com/khorramshahr_eqtesadi
تا وقتی نسبت به رشد قارچگونه بانکهای خصوصی، مالها و فروشگاههای زنجیرهای پرزرقوبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازهها، نه تنها معترض نیستیم که جنونوار به دنبال آنها از هم سبقت میگیریم، بدحجابی و #بی_حجابی امری طبیعی است!
#نه_به_سرمایه_داری
✍ دکتر سعیدی عضو هیئتعلمی دانشگاه
پژوهشگر اندیشکده قصد
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 EQUILIBRIOM
توسط همه کس و در همه جا شعار عدالت سر داده میشود!
همیشه و همهجا بالاخره تعادلی برقرار میشود!
اما هر تعادلی عدالت نیست!
نابرابریهای شدید و شکافهای طبقاتی را هر فطرت پاکی ظلم میپندارد اما در نظام سرمایهداری لازمهی توسعه اقتصادی وجود این شکافهای عمیق است.
مساله دانش اقتصاد تعادل (Equilibriom) است. اهمیتی ندارد که این تعادل عادلانه باشد یا خیر! فرض بر این است که دست نامرئی بازار تعادل و عدالت را همزمان برقرار میکند!
اما حقیقت آن است که مُشت نامرئی بازار رقابتی بر صورت عدالت خواهد کوبید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨چرا سیاست ارز ۴۲۰۰ موفق نشد؟!
ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۷ و بهنام سیاست تثبیت متولد شد؛ در حالی که هیچ ارتباطی به سیاست تثبیت نداشت. لازمه این سیاست آن بود که دولت همه صادرکنندگان را مکلف کند تمام ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۴۲۰۰ تحویل بانک مرکزی دهند و بانک مرکزی با همین قیمت، آن را برای واردات نیازهای اولویتدار کشور، به واردکنندگان تخصیص دهد(پیمانسپاری ۱۰۰درصد). همین نرخ نیز مبنای قیمتگذاری محصولات داخلی یعنی فولاد و پتروشیمی و... در بورس کالا باشد. اما هیچ کدام از این تدابیر اتخاذ نشد. دولت آقای روحانی فولادیها و پتروشیمیها را رها کرد تا بخشی از ارز خود را در بازار نیما و بخشی دیگر را در بازار آزاد به قیمتهای بسیار بالاتر بفروشند. مهر ۹۷ نیز هیئت دولت با مصوبهای به پالایشگاهها و پتروشیمیها و فولادیها اجازه داد که قیمت محصولات خود را نه با دلار ۴۲۰۰ که با دلار نیما محاسبه کرده به داخل بفروشند (یعنی قیمتهای جهانی ضربدر دلار نیما). عدم اجرای پیمان سپاری ۱۰۰درصد و تغییر نرخ تسعیر ارز از ۴۲۰۰ به نیما توسط دولت برای قیمتگذاریهای داخلی، باعث شد این سیاست شل شده و از رسمیت بیفتد و اساسا مرده به دنیا بیاید.
نتیجه این شد که فقط ارز حاصل از صادرات نفت به نرخ ۴۲۰۰ به متقاضیان داده شد. اشتباه دیگر این بود که به هر کس، برای هرچیزی و به هرمقداری ارز ۴۲۰۰ نفتی داده شد. این بود که چنانکه انتظار میرفت، منابع نفتی دولت کفاف اینهمه تقاضا را نداد و دولت شروع کرد به حذف ۴۲۰۰. برای همه کالاها این ارز حذف شد جز اقلام مرتبط با سفره مردم.
با آغاز به کار دولت جدید، بجای اینکه سیاست غلط گذشته اصلاح شود و تمام صادرکنندگان مکلف شوند ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ -که نرخ رسمی کشور بود- در اختیار دولت قرار دهند و دولت به اولویتهای کشور تخصیصش دهد، نئولیبرالهای مرتبط با ذینفعان گرانی ارز جنجال کردند که ارز ۴۲۰۰ محل رانت و فساد است و باید حذف شود. در واقع، ارز ۴۲۰۰ برای این حذف شد که مبادا دولت تصمیم بگیرد همه صادرکنندگان را ملزم کند ارز خود را به ۴۲۰۰ بفروشند و این ارز معیار قیمتگذاری برای محصولات فولادی و پتروشیمی و... قرار گیرد. به عبارت روشنتر، نفع فولادیها و پتروشیمیها در حذف ارز ۴۲۰۰ بود.
دولت را دوره کردند و فریاد رانت و فساد و قاچاق سردادند و گفتند روحانی شجاعت حذف ۴۲۰۰ برای اقلام غذایی را نداشت و آقای رئیسی باید با شجاعت از آبرویش بگذرد و این جراحی لازم برای اقتصاد را انجام دهد. لذا ارز ۴۲۰۰ برای غذا هم حذف شد و دولت نهایتا پذیرفت از نرخ پتروشیمیها و فولادیها تبعیت کند و ارز نفتی خود را که قبلا ۴۲۰۰ میفروخت، به قیمت نیما بفروشد. این بود که تورم مواد غذایی سر به فلک کشید.
در آن سو، این تبعیت و دنبالهروی دولت از نرخ تعیین شده توسط فولادیها و پتروشیمیها، به آنها شجاعت داد که بازهم نرخ ارز را بالاتر ببرند و بردند و بردند و بردند...
امروز در نقطهای قرار گرفتهایم که باز هم دولت زورش به این شرکتها نمیرسد. دولت مجددا تصمیم گرفته ارز نفت را به قیمت ۲۸۵۰۰ به اقلام غذایی تخصیص دهد، اما پتروشیمیها و فولادیها دلارشان را به قیمتهای بالاتر بفروشند! ابتدای سال هم دیدیم که اینها نرخ دلار برای قیمتگذاری محصولاتشان را از ۲۸۵۰۰ به ۳۶ هزار تومان تغییر دادند و این داستان ادامه دارد... باید منتظر باشیم که به زودی از فساد و رانت ارز ۲۸۵۰۰ بگویند!
نتیجه اینکه اولا بدانیم سیاست تثبیت در ۴۲۰۰ سیاست غلطی نبود، اما واقعیت این است که در عمل، سیاست تثبیت ارز در یک نرخ و پیمانسپاری ۱۰۰درصد اجرا نشد. بلکه دولت چند نرخ را به رسمیت شناخت و نرخ ۴۲۰۰ را صرفا به ارز نفتی محدود کرد. ثانیا رانت واقعی، نه در ارز ارزان ۴۲۰۰، که در ارز گران بود که ذینفعان گرانی ارز، ماجرا را برعکس تعریف کردند و کار را به اینجا کشاندند.
حرف آخر اینکه هیچ راهی جز این نیست که همه ما ملت یکصدا فریاد بزنیم که سیاست تثبیت ارز روی ۱۵ هزار تومان به همراه الزامات آن که عبارتست از پیمانسپاری ۱۰۰درصد و ملاک بودن همین نرخ برای قیمتگذاریهای داخلی (در گام بعدی باید قیمتگذاریها کاملا ریالی و غیردلاری باشد)، با قدرت اجرا شود. امروز دولت آقای رئیسی نیازمند این فریاد مطالبه و حمایت از سوی مردم است. کمکش کنیم.
این فیلم را که شرح مفصل ماجرای تورم و راهکارهای مهار تورم است، ببینید و تا میتوانید پخش کنید؛ مردم را آگاه و همراه سازید.
https://www.aparat.com/v/TIJrL
@syjebraily
📢 #اطلاعیه
💠 دورهٔ آفلاین «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
1⃣ هفتهٔ اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ ه.ق
👤 حجتالاسلام دکتر سوزنچی
⏰ ۳ ساعت محتوای آموزشی
🔖 به همراه ارائه گواهی معتبر
🔴 مناسب برای فعالین فرهنگی و دغدغهمندان عرصهٔ جهاد فرهنگی
📝 لینک ثبتنام و تهیه دوره
❓ کسب اطلاعات بیشتر: @emobaleq1
➖➖➖➖➖➖
به شبکۀ فعالین فرهنگی انقلاب اسلامی بپیوندید...
🆔 @emobaleq
🌐 emobaleq.ir
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
نشست تخصصی «شیفت» با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد
۸ فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۱):
- با کلیت طرح شیفت، کاملاً موافق هستم. در شرایط فعلی، تجارت خارجی را اولویت اول کشور برای پیشرفت و طلیعهی تمدنسازی برای انقلاب اسلامی میدانم. تجارت زمینی، قطعاً زمین بازی تمدن را عوض خواهد کرد و ایران میتواند محور این تغییر بزرگ باشد. در دانشکده اقتصاد، با تمرکز بر راه ابریشم، پایاننامههایی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد ناظر بر مسیر افغانستان، مسیر پاکستان، مسیر ترکیه و سایر کشورها انجام دادهایم و همچنان دنبال میکنیم.
- یک فرضیهی قابل تأمل آن است که: تمدن غرب زمانی توانست خود را شکل دهد که تجارت زمینی را به تجارت دریایی تبدیل نمود. از دوران صفویه تاکنون، غرب با ناامن نمودن منطقهی خاورمیانه، توانست تجارت زمینی این منطقه را تا حد زیادی از بین ببرد. اختلافافکنی بین ایران و عثمانی و هند (نزاعهای هندوهای مهاراجه و پارسزبانان شافعی گورکانی در هند)، توسط اسپانیاییها، پرتغالیها، هلندیها و سپس انگلیسیها، با استفاده از ابزارهای ملیتگرایی و قومیتگرایی و مذهبگرایی، و تبدیل منطقه به یک منطقهی ناامن تکهپاره، در این چارچوب، دنبال میشدهاست.
- توسعهی ترانزیت، لازمهی توسعه شیفت و زنجیرههای ارزش است و نباید بین این دو امر مثبت، تقابل ایجاد شود. میل به ترانزیت، سبب همکاری کشورها با ایران میشود و این امر طبیعی است که همهی کشورها میل به ترانزیت کالای نهایی دارند. در طول تاریخ، سیستم تلفیقی ترانزیت و فرآوری و ترابری در ایران وجود داشته است؛ در عین ترانزیت ابریشم چینی از ایران، پیلهی ابریشم (ماده خام) نیز از چین ترانزیت میشدهاست و در مناطق شرقی ایران بزرگ (هرات و بیرجند)، صنعت نوغانبافی خیلی یشرفته، عملیات فرآوری پیله به نوغان و صادرات محصول نهایی به اروپا را دنبال مینمودهاست.
- نظام تجارت ایران، از لحاظ تاریخی، تجارت خرد بودهاست. کاروانها با تاجران پرشمار شکل میگرفته است. نظام تجارت مبتنی بر کشتی، معطوف به حرکت انسان همراه با کالا و در نتیجه، انتقال فرهنگی نیست. ایجاد اشتغال انبوه، انتقال فرهنگی و اثرات اجتماعی، موارد مهمی هستند که بایستی در توزیع بهینهی گونههای حملونقل بینالملل لحاظ شوند. فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ، اساساً از طریق تجارت منتقل شده است و رشد تبادلات و همبستگیهای انسانی، نقطهی قوت فرهنگ ما خواهد بود. از این رو انسانمحور بودن تجارت، حائز اهمیت است.
- در تجارت جادهای، عنصر مهم «انسان» در تجارت حضور دارد که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد. حجم تعداد قابل توجهی تجارت خرد مردم، میتواند از حجم معدودی تجارت بزرگمقیاس سرمایهداران، بیشتر باشد (نظریه اعداد بزرگ در مقیاس تجارت). نظام حملونقل جادهای در ایران، خویشفرمایی است. سیستم حملونقل جادهای، به انتقال نظم فرهنگی، انسانمحور بودن تجارت، مناسبات و نظم فرهنگی، اشتغال حملونقل، روابط سیاسی، عدالت منطقهای و توزیع مواهب، توجه بیشتری نسبت به گونههای انبوهبر دارد. توسعهی سیستم ریلی، به شدت پسندیده است، مشروط بر این که در کنار توسعهی ریل، جاده نیز توسعه یابد و در بهینهسازی نسبت حمل جادهای و ریلی و دریایی، انسانمحور بودن تجارت مردمی (و در نتیجه، نظام توزیع درآمد و نظام اشتغال و نظم فرهنگی) مورد خدشه قرار نگیرد.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۲):
- در طرح شیفت، مرزنشینان، به عنوان بازوان یاریگر تجارت بینالملل ایران که تعداد بسیار زیادی هستند و حجم بسیار بالایی از تجارت را میتوانند جابجا کنند و از مزیت نظام ارتباطات فرهنگی با همسایگان نیز برخوردارند، بایستی به عنوان فرصت به رسمیت شناخته شوند و نقش ویژهی ایشان طراحی شود و قاعدهمند گردد. استفادهی بهینه از پتانسیل عظیم تجاری مردم مرزنشین، امری مغفول است.
- طراحی نظام تجارت شیفت و قاعدهگذاریها و رگولاتوریها، میتواند با ملاحظهی تجارت انبوه خردمقیاس و ترسیم «نقشه راه ورود مردم به اقتصاد» (مطالبهی رهبر انقلاب) انجام شود، به گونهای که با کوچک شدن مقیاسها حجم عظیمی از مردم، درگیر تجارت شوند و یک فرد فرآوری کننده در مقیاس کارگاهی نیز بتواند نقش مؤثر خود در چنین نظامی را درک نماید.
چند مثال:
۱- در صورت طراحی بازار، قیمتگذاری مناسب، طراحی شبکهی مسیرها و رگولاتوری تشویقی و تنبیهی، تهدید قاچاق بنزین در ایران به فرصت تجارت انبوه خردمقیاس بنزین، قابل تبدیل است که ارزآوری و اشتغالزایی مناسبی نیز میتواند در پی داشته باشد.
۲- در پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، به جای توسعهی پالایشگاههای بزرگمقیاس، سیاستگذاری کشور میتواند به سمت توسعهی مجوز احداث پالایشگاههای کوچک در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک باشد؛ در اینصورت، نظام تأمین مالی احداث زیرساختهای مذکور، به صورت مردمی (بهکارگیری مکانیزمهای Crowd Funding) و از طریق سرمایههای خرد مردمی شکل خواهد گرفت.
۳- تسهیلگری، مکانیزمهای تشویقی و اعطای مجوز جهت تجارت خردمقیاس انواع کالا با سایر کشورها میتواند طراحی شود به نحوی که اقتصاد ترانزیت، تهاتر و خلق ارزش افزوده صرفاً در انحصار افراد خاص و تجار بزرگ باقی نماند و مردم امکان ورود به این عرصهها را بیابند (مثال: تجارت انواع کالا با کشورهای CIS). استفاده از پتانسیل مردمی برای هدایت تجارت به سمت فرآوری و خلق ارزش افزوده، قابل اتکا و پایدار تر از ورود به بازی تجاری چند تاجر بزرگ بینالمللی است.
۴- در خودروسازی، دولت، با تغییر رگولاتوری، توان خود را به جای دخالت در ساخت خودرو، به سمت ارتقای نظارت شدید، مثلاً از طریق مراکز بسیار پیشرفتهی استاندارد و معاینهی فنی سنجش کیفیت متمرکز نماید، و مجوز تولید خودرو را از انحصار چند کارخانهی بزرگ، به اجازهی عمومی برای همهی مردم تغییر دهد. در این صورت، توانمندیها و ابتکارات عظیم فنی مهندسی، امکان بروز و ظهور مؤثر مییابند و تولید انبوه صادراتی شکل خواهد گرفت. مشابه چنین سیاستی، در حال حاضر، در اروپا دنبال میشود.
۵- در طول تاریخ، فولاد در مقیاس خرد تولید میشدهاست و بسیاری از نوآوریها در این حوزه، هم در طول تاریخ و هم در حال حاضر، ابتدا در مقیاس خرد صورت میپذیرفتهاست. ولی امروزه به دلیل آن که سیاستگذاریهای کشور، دانش و تکنولوژی و انواع مزیتهای انرژی ارزان و قیمتگذاری و بازار صادرات و واردات و... را در خدمت تولید بزرگمقیاس قرار دادهاست، مقیاس خرد همواره مغفول و مورد بیمهری قرار گرفتهاست.
۶- نشانهای مشهور تکنولوژی دنیا همچون ساعتهای سوئیس و یا بنز آلمان، شامل کارگاههای خردمقیاس متعدد (در آلمان تحت عنوان میتل استندها) هستند که توسط سامانهی داخلی، بصورت عمودی یکپارچه میگردند.
۷- تجارت انبوه خردمقیاس، قابلیت آن را دارد که بسیاری از معضلات مهم کشور همچون تحریمهای بینالمللی را کماثر نماید. به عنوان یک مثال کوچک، وبسایت ایرانی egerd که توسط چند جوان ایرانی (به صورت خویشفرما) راه اندازی شدهاست، با ایجاد شبکهای از افراد داخل و خارج کشور، توانسته فرآیند خرید کالا از فروشگاههای بزرگ دنیا همچون آمازون را به راحتی برقرار کند و عملاً تحریمهای سنگین بینالمللی را به راحتی دور زده است.
۸- در حوزهی نساجی، نظم تاریخی هفت هزار سالهی نساجی ایران، با ورود کارخانجات بزرگ نساجی (از حدود صد سال پیش) نابود شد. در طول تاریخ، انواع پارچه در طرحها و رنگهای متنوع در مناطق مختلف ایران تولید میشدهاست. ایجاد کارگاههای کوچک نساجی و فرآوری متوالی این کارگاهها، راهکاری امکانپذیر و مناسب برای صنعت نساجی فعلی ایران است. اخیراً در شهر میقان قم، یک کارآفرین توانسته است با فعالسازی و یکپارچه سازی عمودی حدود ۵۰ کارگاه کوچک نساجی، محصولات باکیفیتی را تولید نمودهاست. تک تک نخبگان ایرانی میتوانند به عنوان متولیان زنجیرههای ارزش، نقش یکپارچهسازی عمودی را در نظام تجارت انبوه خردمقیاس برعهده گیرند.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
چرا ۲۶ نهاد متولی کارهای فرهنگی (از جمله حجاب و عفاف) تقریبا منفعل شدهاند؟
آلبرت بندورا، روانشناس معروف، معتقد است زمانی که افراد باید تصمیم بدی بگیرند، این کار به صورت گروهی آسانتر انجام میپذیرد و احساس مسئولیت در گروه را کاهش میدهد. وی، نام این توجیه اخلاقی را 《تقسیم مسئولیت (لوث مسئولیت)》مینامد (نک: اولسون و هرگنهان، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ص ۴۱۳).
مانند این است که پدر خانواده به ۵ فرزند خود بگوید سر راه نان هم بگیر. خب طبیعی است وقتی هر ۵ نفر مخاطب بودهاند، مسئولیت تقسیم شده است و احساس گناه ناشی از عدم انجام کار ممکن است کاهش پیدا کند.
گویا در موضوع عفاف و حجاب هم همه داریم به یکدیگر نگاه میکنیم ببینیم چه کسی کاری انجام میدهد.
منظورم از این ارسال، توجیه تراشی برای 《ترک فعل》نیست، بلکه میخواهم بگویم این عذرها در فردای قیامت معلوم نیست پذیرفته شود!
آقا و خانم روانشناس و مشاور و متخصص علوم تربیتی، قبلا در کانال توضیح داده بودم که انجمن روانشناسی امریکا برای پذیراندن همجنسگرایی که یک عمل بسیار زشت و ناپسند و خلاف عقل و شرع و فطرت و عرف و قانون بود، نقش ایفا کرد و با صدای بلند اقدام خود را علنی نمود.
آیا من و شما در شرایط امروز جامعه نقشی نداریم؟
تقسيم مسئولیت در این دنیا توصیف میشود ولی در پیشگاه خداوند عذر و بهانه ای نخواهیم داشت!
دشمن علیه فطرت و عقل قیام کرد، آنوقت من و شما برای حرف حق و عمل مطابق با عقل و فطرت و شرع و عرف ساکت شدیم؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
🔴راهکاری برای مواجهه با پدیده بیحجابی:
گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶وضعیت جامعه از نظر پوشش و رعایت ارزشهای ایرانی و اسلامی، متأسفانه وضعیت مناسبی نیست و به نظر میرسد در روزها و ماههای آینده نیز به مراتب بدتر خواهد شد؛ ظواهر نشان میدهد «انگیزهها»، «خواستهها» و «ارادههای» تجمیعشدهای در حال سوق دادن عدهای از دختران و زنان این سرزمین به سوی برهنگی کامل هستند.
🔶احساس این بنده، به عنوان یک ناظر بیرونی این است که مسؤولان فرهنگی کشور و نهادهای مسؤول در حوزه فرهنگ نیز هیچ طرح و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند. البته جز «صدور بیانیهها» و «تولید آییننامههایی» در حوزه حجاب و عفاف؛ و پر واضح است که چنین بیانیهها و آییننامههایی نه تازگی دارند و نه تأثیری!
🔶این بنده بر این باورم که «از جمله مهمترین» عوامل شیوع و گسترش این وضعیت ناهنجار، که در تغایر آن با فرهنگ چندهزارساله ایرانی ما و همچنین در تضاد آن با ارزشها و آموزههای دینی و اخلاقی ما و حتی در تضاد آن با فطرت انسانی، جای هیچ شکی نیست، «اراده»، «جدیت»، «همت» و «خستگیناپذیری» یک نفر را هرگز نباید نادیده گرفت! (خانم علینژاد). کسی که به هر دلیلی، سالیانی است تصمیم گرفته است علیه ارزشهای اسلامی قیام کند. او کسی است که چندین سال است همه زندگی خود را برای این هدف نامبارک، یعنی برهنهسازی زنان ایران، وقف کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که بخشی از تواتمندیهای مالی و رسانهای و فکری دشمنان ایران و اسلام نیز در خدمت او بوده و هست. اما این زن در راه رسیدن به مقصود خودش از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده و نمیکند و هماکنون نیز بخشی از میوههای این تلاشهای خستگیناپذیرش را همگان مشاهده میکنیم.
🔶بنده هر چند شخصاً از چنین وضعیتی ناراحتم، اما این وضعیت فرهنگی را برای ارزشهای اسلامی و باورمندان به جهانی و جاودانگی ارزشها و آموزههای اسلامی، یک وضعیت مبارک و مغتنم میدانم! و معتقدم ما باید بتوانیم و حتماً میتوانیم بر این وضعیت فایق آییم: حجاب و عفاف یک امر فطری و انسانی است، بیحجابی و بیعفتی خلاف فطرت انسانی است افزون بر اینکه یک سنت و ارزش چندهزار ساله در ایران عزیز بوده است. و اگر یک امر خلاف فطرت توانسته است خودش را به این شکل در دنیا و ایران رواج دهد و یک فرهنگ ریشهدار را با چالش مواجه کند، حتماً یک امر فطری و انسانی و تاریخی و ریشهدار، اگر به درستی تبلیغ شود و به درستی معرفی شود، بهتر و سهلتر میتواند رواج یابد.
🔶پیشنهاد این بنده این است که در کنار همه کارهایی که در موضوع عفاف و حجاب در حال انجام است، یکی از مراکز فرهنگی ما، درباره نحوه عملکرد این زن (علینژاد) یک کار تحقیقی و علمی دقیق انجام دهد و تکنیکها و تاکتیکهای تبلیغی او را استخراج کند و سپس به صورت مهندسی معکوس همان تکنیکها و تاکتیکها توسط چند چهره جهادی و خستگیناپذیر و معتقد به حجاب، در ترویج عفاف و حجاب زنان و مردان ما به کار گرفته شود. (کاری که چند سال قبل خانم الهام چرخنده در کشور شروع کرد اما متأسفانه به هر دلیلی نتوانست ادامه بدهد). بنده شخصاً هیچ تردیدی در نتیجهبخش بودن چنین کاری ندارم.
خدا رحمت کند آن مبلغ بزرگ شیعی، علامه سیدعبدالحسین #شرفالدین عاملی، را که حاصل یک عمر تجربه تبلیغیاش را چنین بیان کرد:
«لایَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال؛ هدایت رواج پیدا نمیکند مگر از همانجایی و به همان روشی که ضلالت رواج یافته است»
#اخلاق
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔃 *مراقب "قوانین معکوس" دنیا باشیم!*
✅ در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل میکند و این سرُّالاَسرار دنیاست.
◀️ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم میکند اما در واقع معکوس عمل میکند و ما را از فقر نجات میدهد.
✳ امام معصوم(علیهالسلام) میفرمایند:
◀️اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده!
◀️خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنیتر میکند.
◀️دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل میکند و او مثل سایه به دنبال تو میدود.
◀️ فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل میکند و دنیایمان را آباد میکند.
◀️ وقتی وقتمان را صرف نماز ، دعا و عبادت کردیم ، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان میدهد.
◀️وقتی به خودمان در راه خدا سخت می گیریم، معکوسش این است که سختی های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان میشود و گاهی آسان تر.
◀️معکوس کمتر خوردن، سلامتی ست.
◀️وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل میکند و دلمان زنده و شاداب میشود.
◀️ چشم هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می بینیم و میفهمیم!
◀️ وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند جلوه میکنیم.
◀️حجاب و پوشاندن خود از نامحرم، "وقار" را بیشتر گرفتن میکند و قرآن نیز بر این موضوع تاکید دارد.
◀️وقتی جانت را در راه خدا میدهی و شهید میشوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده میداند :
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند، مرده مپندارید بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
◀️وقتی نیرنگ میزنیم و چاهی برای کسی میکنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ میشویم و اول در چاه می افتیم!
◀️وقتی مهمان دار میشویم، برکت به سفره مان می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی، همه سیر میشوند.
◀️وقتی بچه دار میشوی نیز قانون معکوسهای دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی ات زیاد میشود!
◀️ برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشی و دل دیگران را شاد کنی تا دل خودت شاد شود.
✅ و این گونه است که خدا از مردم میخواهد اندکی در کار دنیا و قانون حاکم بر آن( معکوس عمل کردن) تأمل کنند بلکه به بیراهه ای که شیطان به دروغ جلو آنها تزئین میکند، پا نگذارند
📎تلنگر
#اقتصاد_فرهنگی در بسیاری از موارد بر این معکوس ها بنا شده است. قواعد دنیایی بر اقتصاد فرهنگی اسلامی لزوما حاکم نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آیا این گفته که دولت در ایران کوچک است، با این گزاره که دولت تصدی گری بالایی دارد در تعارض است؟
۱- شاخص اندازه دولت، شاخص نسبت بودجه به gdp است. اندازه دولت ایران در این شاخص حدود ۱۱ درصد است. همه اروپایی ها در این شاخص بیشتر از ۲۰ درصد هستند.
۲- کوچک یا بزرگ بودن دولت، دخلی در تصدی گری یا عدم تصدی گری آن ندارد. یک دولت ممکن است کوچک باشد اما تصدی گری زیادی داشته باشد یا بزرگ باشد اما تصدی گری کمی داشته باشد. به عنوان مثال، یک دولت که همه امکانات کشور را در اختیار بخش مردمی یا خصوصی قرار داده باشد و با مالیات ستانی تغذیه شود می تواند بسیار بزرگ باشد. یعنی بودجه بسیار زیادی داشته باشد. اما یک دولت ممکن است همه امکانات ملی را قرق کرده باشد و از آنها استفاده نکند. این دولت امکان تولید را حداقل می کند. پس حجم مالیات یا درآمد شرکتی خود این دولت ممکن است بسیار پایین باشد. یعنی دولت بسیار کوچکی باشد.
در مورد دولت در ایران، ما یک دولت بسیار کوچک با تصدی گری و قرق منابع بسیار بالا داریم.
اما لیبرال ها با این بهانه دروغ که دولت ایران بزرگ است، همواره راهکارهای تعدیلی و انقباضی را پیشنهاد می کنند. تا بودجه دولت محدود شود و قدرت کنش گری حاکمیت در ایران به حداقل برسد تا نتواند خود را اداره کند و در تبدیل ایران به یک قدرت جهانی موفق شود. دیگر اینکه به راحتی می توان از دولت کوچک دزدی کرد. چون قدرتی ندارد. دولت کوچک محملی است برای سرمایه خواران تا با توجیهات متفاوت، سرمایه هایی که باید دولت قوی برای تولید دراختیار مردم قرار دهد را از دولت جدا کنند و به سرقت برند.
پس اینکه دولت ایران بزرگ است یکی از دروغ های لیبرال هاست برای هموار کردن سرمایه خواری و فروپاشی اقتصاد کشور.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آیا معنای مسرف بودن ایرانی ها این است که ما به نسبت کشورهای غربی پرمصرف هستیم؟
پرمصرف ترین کشورهای دنیا هم در انرژی، هم در سایر مصارف، کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. در مقایسه سرانه مصرفی کل، این داده ها واضح است. پس ایرانی ها در مقابل غربی ها اصلا پرمصرف نیستند. شاخص هایی چون توسعه انسانی نیز این گزاره را تایید می کنند.
اما لیبرال ها، شاخص هایی موضعی مثل مصرف خانگی گاز را مستمسک می کنند برای نشان دادن اینکه ایرانی ها مسرف هستند. هدفشان چیست؟ گران کردن انرژی در داخل به منظور تسهیل امکان بهره برداری غرب از منابع انرژی ایران و سخت کردن مصرف برای مردم ایران. داده های مربوط به مقایسه مصرف را قبلا معرفی کرده ایم.
اما آیا ایرانی ها، نسبت به آنچه باید باشند مسرف نیستند؟ چرا. ما با تنظیم الگوی مصرف می توانیم زمینه را برای بهره برداری مستضعفان دنیا از انرژی فراهم کنیم. می توانیم از انرژی در گسترش حوزه تمدن ایرانی اسلامی بهره گیریم. می توانیم ریال را جهانی کنیم (توضیح این ماجرا مفصل است). راهکار این ماجرا هم به هیچ وجه گران کردن نیست. تربیت است. فرهنگ سازی است. اقتصاد فرهنگی است.
پس بله: لیبرال ها دروغ می گویند که ایرانی ها پر مصرف هستند.
و نگاه رهبری بر اسراف را باید در مقیاسی تمدنی فهم کرد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
نقشه سرانه مصرف انرژی در دنیا. همانگونه که در نقشه پیداست، هر ایرانی کمتر از هر آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، عربستانی، ترکمنستانی، روسی، نروژی، سوئدی، هلندی، نیوزلندی و ... انرژی مصرف می کند. مصرف انرژی سرانه در ایران یا کمتر یا در حد عموم کشورهای اروپایی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
أيا می دانید مطابق با آمار EIA ۲۰۱۹، شهروندان ایرانی به طور سرانه در رتبه ۹۳ از مصرف برق دنیا هستند. یعنی هر کدام از شهروندان ۹۲ کشور دیگر از هر ایرانی برق بیشتری مصرف می کنند. تقریبا همه کشورهای اروپایی و کشورهایی که خود را پیشرفته می دانند مصرف سرانه بالاتری از ما دارند.
اما آیا این به معنای آن است که ما اسراف نمی کنیم؟
خیر. ما باید مطابق با تعالیم دین از منابع خدادادی بهترین استفاده را انجام دهیم.
اما این به معنی آن نیست که کشورهای غربی مصرفی بهینه تر از ما دارند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مطابق با داده های بین المللی همانطور که قبلا هم بیان شد، نقدینگی در ایران هم به لحاظ سرعت رشد و هم در نسبت با تولید بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. اما همین نقدینگی اندک هم در اختیار معدودی از سرمایه خواران قرار گرفته است. از جمله بانک های خصوصی و ... لذا اگر همین مقدار کم در اختیار عده ای معدود قرار گیرد، به آن عده قدرت تخریب می دهد.
بانک های خصوصی با به کار انداختن این نقدینگی در مال سازی، سفته بازی و سایر فعالیت های غیر مولد، کشور را به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تخریب می کنند.
حال آنکه نقدینگی هم در توزیع باید عادلانه باشد و هم در اندازه لازم است که کافی باشد.
پس ما همزمان دو سیاست مکمل را دنبال می کنیم:
۱- تعطیل کردن بانک های خصوصی و نهادهای سفته باز غیرمولد.
۲- تقویت نقدینگی با توزیع همگانی
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
اقتصاد ما مجازی.pdf
5.67M
این روزها هر جا که بری، صحبت از مشکلات اقتصادی و این چیزهاست. همه هم یه پا متخصصیم ماشاالله و در تحلیل و نظریهپردازی دستی بر آتش داریم.😄 معمولا هم حرفها به اینجا کشیده میشه که میگن: «کجای دنیا خودروشون این جوره؟ کجای دنیا حقوقها این شکلیه؟ کجای دنیا وضع مسکن اینه؟ کجای دنیا فلان؟ کجای دنیا بهمان؟»
بعدش یه جو ناامیدی شدید درست میشه!🤦🏻♂ طبیعتا هم نه غرب و آمریکا و چین و ژاپن خوب دیده میشه، نه وضع ایران!
حالا بستگی داره طرف گفتگو کی باشه، اگه یارو دلش با انقلاب صاف نباشه، قشنگ شروع میکنه به شستن سر تا پای نظام که: یه مشت بیعرضه مملکت رو گرفتن دستشون و هیچ غلطی نکردن هیچ، ما رو تو همه چیز کردن آخر دنیا.😂 بعضیها هم نسخهی دبی میپیچن که باس کل انقلابمون رو بدیم بره که یکم زندگی کنیم.🤦🏻♂
بحث که به اینجا کشیده میشه، احساس میکنیم که داره بیانصافی میشه، بعد سعی میکنیم که جواب بدیم ولی نمیتونیم. مثلا میخوایم از دستاوردها نظام، یا از مشکلات غرب، یا از ریشهی مشکلات بگیم که مشخص بشه مشکل از انقلاب نیست، اتفاقا از کار غیر انقلابیه.. ولی نمیتونیم چون اطلاعاتمون کمه.🤦🏻♂
فکر کنم این کتاب «اقتصاد ماه» اولین کتابی باشه که pdfش رو کامل تو گوشی خوندم.😄 خدایی حرفهای بهدردبخور رو انتخاب کرده. هیچ جا هم بحث رو جوری تخصصی نکرده که منِ اقتصاد نخونده نتونم بفهمم. تو بحثها هم کمکم کرد قشنگ بتونم ورق رو برگردونم و فضا رو انقلابی کنم.😁
🔻این فایل رو خود تولید کننده با هدیهی یک صلوات منتشر کرده.
تو کانالش عضو بشید👇 @eghtesademah
https://eitaa.com/sayedmeqdam
واکنش آیت الله تحریری به سخنان بعضی مسئولین.mp3
649.5K
🎙 #کلیپ_صوتی
💠 واکنش آیت الله تحریری در درس اخلاق ۲۶ اسفند به موضع گیری های اخیر وزیر گردشگری در رابطه با #حجاب
#حجاب
#صراط_مستقیم
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔════════════════╗
🆔 @seratemostaghim_ir
╚═════════════