نکته های آیات اول سوره معارج از استاد قرائتی👇👇
«معارج» جمع «مَعرج» به معناى محلّ عروج و صعود است و مراد از آن، آسمان هاست كه محلّ نزول و عروج فرشتگان مى باشد.
مرحوم علامه امينى قدس سره در كتاب شريف الغدير(1) نام سى نفر از بزرگان مفسّرين و محدّثين، از قرن سوم هجرى تا قرن چهاردهم را نقل كرده
كه گفته اند: شأن نزول آيه «سأل سائل» مربوط به شخصى مى باشد كه به پيغمبر گفت: نصب اميرالمؤمنين به خلافت در روز غدير از طرف خودت بود يا از طرف خدا؟! ما را به حج و روزه و زكات فرمان دادى و ما قبول كرديم، امّا راضى نشدى، تا آن كه پسر عموى خودت را بر ما حاكم كردى! سپس گفت: «اللّهم اِن كان هذا هو الحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السماء»(2) خدايا اگر اين امر حق است از آسمان سنگى بباران (تا نابود شويم و شاهد چنين روزى نباشيم). سنگى فرود آمد و او نابود شد و اين آيه نازل شد. «سأل سائل بعذاب واقع»
-----
1) الغدير، ج 1، ص 239 تا 246.
2) انفال، 32.
پیام های آیات اول سوره معارج
از استاد قرائتی👇👇👇
- يادآورى برخى حوادث جزئى و فردى، براى عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود.
(سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولى اين ماجرا در متن قرآن مطرح مى شود تا تمام انسان ها در طول تاريخ بخوانند.) «سأل سائل بعذاب واقع»
- تقاضاى نابجا، مغرضانه و لجوجانه مى تواند حادثه آفرين باشد. «سأل سائل بعذاب واقع»
- تا وقتى عذاب الهى نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابى كه در حال نزول است، راه نجاتى از آن نيست. «بعذاب واقع... ليس له دافع»
هدایت شده از قبله از این طرف است
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"هیأت سکولار"
🔰هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم.
عبدصالح الهی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظلّه:
هیئتها نمیتوانند سكولار باشند؛
هیئتِ امام حسینِ سكولار ما نداریم!
هركس علاقهمند به امام حسین است، یعنی علاقهمند به اسلام سیاسی، اسلام مجاهد، اسلام مقاتله، اسلام خون دادن و اسلام جان دادن است؛
معنای اعتقاد به امام حسین این است.
✨🕋@ghebleh
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً (19)
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (20)
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً (21)
إِلَّا الْمُصَلِّينَ (22)
الَّذِينَ هُمْ عَلَي صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ (23/معارج)
همانا انسان، بى تاب و حريص آفريده شده است.
هرگاه بدى به او رسد، نالان است.
و هرگاه خيرى به او رسد، بخيل است.
مگر نمازگزاران.
آنان كه بر نمازشان مداومت دارند.
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ (24)
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ (25)
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ (26)
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ (27)
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ (28)
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (29)
إِلَّا عَلَي أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (30)
فَمَنِ ابْتَغَي وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (31/معارج)
و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم.
براى افراد سائل و محروم.
و آنان كه روز جزا را باور دارند.
و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند.
زيرا از عذاب پروردگارشان ايمنى نيست.
و آنان كه دامن هاى خود را (از گناه) حفظ مى كنند.
مگر بر همسران يا كنيزانشان كه در اين صورت، در خور ملامت نيستند.
پس كسانى كه جز اين را طلب كنند، اينان همان تجاوزگرانند.
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (32)
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ (33)
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَي صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (34)
أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ (35/معارج)
و آنان كه رعايت كننده امانت ها و قراردادهاى خويشند.
و آنان كه به (اداى) شهادت هاى خود قيام مى كنند.
و آنان كه بر نمازشان مراقبت دارند.
اينان در بهشت ها گرامى داشته مى شوند.