هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛واکنش عجیب به کلمات قرآن در یکی از روستاهای سودان که مردمش اهل سحر و جادو هستند
یاد صحنه ای از فیلم حضرت سلیمان میافتیم که شیاطین بعد حضور حضرت سلیمان از وجود مردم خارج میشدند...
@Afsaran_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽یک بار برای همیشه، وظیفہرهبرےاز زبان ایشان
@Afsaran_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔴 چرا میگن رضاخان روحت شاد؟
🔻 یک روز رضاخان به مازندران مسافرت کرد، قرار شد یک روز در بابل توقف نماید،ولی خیلی از مردم بخاطر مصادره املاکشان توسط شاه به گدایی افتاده بودند، شهردار به خاطر اینکه رضاخان گدایان شهر را نبیند آنهاراجمع و درحمامهای عمومی شهرزندانی کرد تا رضاخان از شهر خارج شود،ولی بدلیل بارندگی شدید رضاخان ۳ روز در شهر ماند، پس از رفتن رضاخان وقتی در حمام ها را باز کردند,متاسفانه ۶۰_۷۰ نفر به دلیل نرسیدن غذا و نبود هوا از گرسنگی وخفگی مرده بودند.
منبع:تاریخ20ساله ایران/حسین مکی(نماینده مجلس در زمان پهلوی)/جلد۶/صفحه۱۰۱_۱۰۲
#عکس_نوشت
@Afsaran_ir
هدایت شده از اندیشه پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#حجاب
🔹 صددرصد بی حیا باشید ! به جای خود ! صددرصد باحیا باشید آن هم به جای خود !
⁉️ دلیلی کاملا منطقی و عقلانی، بر وجوب حجاب در جامعه ...
#استاد_رحیم_پور
کانال اصلی اندیشه پژوهان استاد حسن #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
💠ما از این جا خواهیم رفت، هیچ شکی نیست!
🔹ما از این جا خواهیم رفت، هیچ شکی نیست، من زودتر و شما هم بعدا می آیید، این مسأله ای نیست، بلااشکال است مسأله
🔹باید فکر این را بُکنیم که حالا که رفتیم، آن جا از ما پرسیدند که شمایی که رئیس جمهور بودید برای مردم چه کردید؟ شمایی که نخست وزیر بودید چه کردید؟ شمایی که وزیر بودید چه کردید؟ شمایی که وکیل بودید چه کردید؟
🔹ملّت را ازشان می پرسند که شما برای اسلام چه کردید؟ عمده این است که ما آن جا آبرو داشته باشیم. اگر این مطلب را درست بکنیم، هم این جا درست می شود و هم آن جا درست می شود.
🔹اگر خدای نخواسته بخواهیم یک تخلفی بکنیم، نه این جا خیرش را می بینیم، نه آن جا خیرش را بینیم من از خدای تبارک و تعالی توفیق و سعادت و سلامت همه شما را خواستار هستم و از همه تان تشکر می کنم که در یک همچو موقعی همه با حسن تفاهم، باخوبی و با صفا مشغول خدمت هستید.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٩ ، صفحه ٢۴٠
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
«سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک میجویند»
چهار فریاد شیطان
و چهارمین فریاد شیطان
عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَهَ بْنِ صَدَقَهَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع:
أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ
1⃣ یَوْمَ لُعِنَ
2⃣ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ
📚قرب الاسناد ص ۹ حدیث ۳۰
در کتاب قرب الاسناد، روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند:
من از پدرم امام باقر (علیه السلام) شنیدم که پدرم فرمودند:
۴ زمان شیطان از اوج ناراحتی فریاد کشید.
۱: اولین بار اولین بار زمانی بود که از درگاه الهی طرد شد
۲: دومین بار زمانی بود که از بهشت اخراج شد؛ (زمانی که حضرت آدم و حوا از درخت ممنوعه تناول کردن همه با هم از بهشت اخراج شدند.)
سؤالات بسیاری درباره شیطان مطرح میشود
از جمله اینکه چرا وقتی شیطان رجیم در جریان سجده به انسان شکایت و اعتراض کرد، از درگاه خداوند رانده شد
ولی فرشتگان دیگری که به اصل خلقت انسان اعتراض کرده بودند و میگفتند انسان در روی زمین خونریزی و قتل میکند، از درگاه خداوند رانده نشدند
بلکه خداوند متعال با کمال احترام به آنها جواب کریمانه داد؟
تفاوت سؤال و اعتراض شیطان با فرشتگان
در تبیین اینکه
چرا خداوند، شیطان را در برابر سجده نکردن و اعتراض، از درگاهش راند
ولی فرشتگان که به اصل خلقت انسان اعتراض داشتند، رانده نشدند.
به چند نکته باید توجه کرد:
1⃣ استفهامی؛
اگر کسی یا کسانی نسبت به یک موضوع، که حکمت آن را نمیدانند، سؤال میکنند تا آن را بفهمند، استفهام رخ داده است.
یعنی در طلب فهم چیزی هستند که نمیدانند و طالب فهماند.
این نوع پرسش نه تنها نکوهیده نیست که از نگاه دین و عقل، بسیار ستوده و با ارزش است.
اساسا کلید آگاهی و تعالی علمی و عقلی انسان همین گونه پرسشها و کنجکاویهاست.
✍خداوند در دو جا از قرآن کریم میفرماید:
«فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛
هر چه را نمیدانید از اهل ذکر (دانایان) سؤال کنید»
📚(نحل/43)
✍پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
من لم یصبر علی ذل التعلم ساعه بقی فی ذل الجهل ابدا؛
هر کس ساعتی ذلت پرسیدن و آموختن را تاب نیاورد، تا ابد در ذلت نادانی خواهد ماند.
📚(بحارالانوار، ج 1، ص 71.)
✍امام صادق علیه السلام فرمود:
من رق وجهه رق علمه؛
هر کس از پرسیدن حیا کند، علمش نازک و نحیف خواهد بود
📚(بحار، ج 68، ص 331)
2⃣ استنکاری و استکباری؛
گاهی پرسش با انگیزههایی غیر از آموختن و فهمیدن صورت میگیرد.
پرسشگر یا میداند
و یا تنها در صدد انکار و بی اعتبار کردن یک گزاره است؛
سؤال میکنند تا طرف مقابل را زیر سؤال ببرند.
نظیر
«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ؛
آنها را نگه دارید که باید باز پرسی شوند»
📚(صافات/24)
از گنهکاران سؤال اعتراضی میپرسند.
با توجه به تفاوت دو نوع پرسش،
روشن است که اعتراض و سؤال فرشتگان (فرشتگانی که مخصوص اهل زمین هستند نه همه فرشتگان) از قسم اول بود؛
یعنی مطلبی را نمیدانستند و برای آنها روشن نبود،
پرسیدند تا اینکه چیزی یاد بگیرند.
این سؤال نه تنها استکباری نبود که مؤدبانه هم بود.
لذا هم در اول و هم در آخر سؤال، «تسبیح» مطرح است و به نزاهت و پیراسته بودن خداوند از کارهای غیر حکیمانه اعتراف دارند
📚جوادی آملی، تفسیر اعراف، همان، جلسه 30
فرشتگان بعد از فهمیدن اینکه سجده (تواضع) در برابر انسان، به بدن او نیست که از خاک آفریده شده است،
بلکه تواضع در برابر مقام انسانیت و خلیفه خداست که در کالبد او روح خداوند دمیده شده است،
«فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ؛
هنگامى که کار آن را به پایان رساندم، و در او از روح خود (یک روح شایسته و بزرگ) دمیدم، همگى براى او سجده کنید»
📚(حجر/29)
وجود دارد و در حقیقت این سجده بر خداست،
چرا سجده بر خداست❓
چون خلیفه یعنی: جانشین،
و جانشین، خود استقلال رای ندارد،
بلکه باید، حرف او و کارهای او را انجام بدهد و همین خلیفه، شاگرد خداست.
چون خداوند اول معلم انسان است
و همین انسان، استاد ملائک است
و تعظیم در برابر او هیچ محذوری ندارد
در مقابل او سجده کردند و خاضعانه به فرمان الاهی گردن نهادند.
بنابراین، سؤال فرشتگان نه تنها زشت نبود که ممدوح نیز بود.
به همین خاطر بعد از بر طرف شدن شبهه
«که منظور از انسان آن جنبه خاکی و خونریزی او نیست»
همه آنها در برابر عظمت انسانیت سر تعظیم فرود آورند.
اعتراض شیطان از نوع دوم، یعنی استنکاری و اعتراضآمیز بود.
شیطان نگفت: من نمیدانم،
بلکه گفت: میدانم ولی سجده نمیکنم!
یعنی ربوبیت تو را قبول ندارم!
وقتی خداوند به او فرمود:
«قالَ ما مَنَعَکَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ؛
(خداوند به او) فرمود:
«در آن هنگام که به تو فرمان دادم، چه چیز تو را مانع شد که سجده کنى؟»
گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل»
📚 (اعراف/12)
دلیل و قیاس درست کرد:
«... قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ؛
گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل»
و هیچ کاملی برای ناقص سجده نمیکند.
پس من نیز نباید بر او سجده کنم.
در اعتراض شیطان دو چیز نهفته است:
❌ یکی این که من بهترم و تو پستتر از من را بر من ترجیح دادی
❌ و دوم این که من فرمان تو را بر نمیدارم و سجده نمیکنم؛
یعنی هم عدالت و حکمت خداوند را زیر سؤال برد
و هم در برابر فرمان او گردن فرازی و عصیانگری کرد.
خداوند قیاس او را ابطال کرد و فرمود:
این تکبر است.
تو عالی و مهتر نیستی و انسان هم دانی و کهتر نیست.
آتش هیچ گونه مزیت و ارزشی بر خاک ندارد.
تو فقط یک بُعد وجود او را دیدی که من آن را از خاک خلق کردم و سجده را بر بدن خاکی او پنداشتی!
ولی بُعد دیگر او که «نفحت فیه من روحی؛ در او از روح خود دمیدم» را ندیدی و حقیقت انسان هم روح اوست، نه بدن خاکی او.
بنابراین جهالت و تکبر و مهمتر از اینها کفر شیطان، موجب شد که از درگاه خداوند رانده شود
و الاّ هیچ کس به خاطر ترک یک سجده، مستحق جهنم نمیشود.
بلکه او خود را در برابر خداوند، صاحبنظر و مسقل پنداشت؛
در حالی که حق نداشت فرمان خدا را زیر سؤال ببرد
«لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ؛
هیچ کس نمىتواند بر کار او خرده بگیرد ولى در کارهاى آنها، جاى سؤال و ایراد است»
📚 (انبیاء/23)
ملائکه در امتحان الهی سر فرازانه قبول و به کرامت الهی دست یافتند
ولی شیطان در امتحان ذلیلانه رد شد و از درگاه الهی دور شد!
أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ
1⃣ یَوْمَ لُعِنَ
2⃣ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ
3⃣ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ ص
4⃣ وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ
📚قرب الاسناد ص ۹ حدیث ۳۰
در کتاب قرب الاسناد، روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند:
من از پدرم امام باقر (علیه السلام) شنیدم که پدرم فرمودند:
۴ زمان شیطان از اوج ناراحتی فریاد کشید.
۱: اولین بار اولین بار زمانی بود که از درگاه الهی طرد شد
۲: دومین بار زمانی بود که از بهشت اخراج شد؛ (زمانی که حضرت آدم و حوا از درخت ممنوعه تناول کردن همه با هم از بهشت اخراج شدند.)
۳: سومین بار زمانی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به پیامبری مبعوث شدند.
۴: و چهارمین بار در روز غدیر بود.