ملائکه در امتحان الهی سر فرازانه قبول و به کرامت الهی دست یافتند
ولی شیطان در امتحان ذلیلانه رد شد و از درگاه الهی دور شد!
أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ
1⃣ یَوْمَ لُعِنَ
2⃣ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ
3⃣ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ ص
4⃣ وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ
📚قرب الاسناد ص ۹ حدیث ۳۰
در کتاب قرب الاسناد، روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند:
من از پدرم امام باقر (علیه السلام) شنیدم که پدرم فرمودند:
۴ زمان شیطان از اوج ناراحتی فریاد کشید.
۱: اولین بار اولین بار زمانی بود که از درگاه الهی طرد شد
۲: دومین بار زمانی بود که از بهشت اخراج شد؛ (زمانی که حضرت آدم و حوا از درخت ممنوعه تناول کردن همه با هم از بهشت اخراج شدند.)
۳: سومین بار زمانی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به پیامبری مبعوث شدند.
۴: و چهارمین بار در روز غدیر بود.
چرا ابلیس در روز غدیر دادش در آمد❓
به این خاطر که بعد از بعثت، شیطان هنوز امیدوار بود که این دین به طریقی و به شکلی منحرف شود.
همانند سایر ادیان، پس از فوت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم دین اسلام نیز منحرف شود.
اما در روز عید غدیر فهمید که دیگر امکان ندارد.
«اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتى» نیز برای این است.
حق الناس یک اصطلاح فقهی خاص در ابواب قضا، شهادت و حدود است.
در لغت به معنای «حق مردم» است در کنار حق الله، به این مفهوم حق الناس حق متعلق به مردم است.
به عبارت دیگر: حق الناس حقوقی است که افراد در مقابل سایر افراد جامعه بر گردن دارند. مانند بازگرداندن قرض، عذرخواهی و جلب رضایت در قبال اشتباهات و زیانهایی که به آنها رسانده و همچنین حسن ظن و سوء ظن به ایشان.
بر مبنای اعتقادات اسلام حق الناس از حق الله مهم تر است.
پاسخ دادن به حق الناس در روز قیامت دقیق تر از پاسخ دادن به حق الله است. چرا که خداوند حق خود را آسان تر می بخشد ولی حق مردم را باید صاحبان آن (مردم) ببخشند.
زیرا حق الناس در حیطهء بخشش خداوند نیست و باید با خود صاحبان حق مسئله را حل کنیم و با گریه و زاری توبه و دعا، برطرف نمی شود. چون باید حق ادا شود وحق الناس میدان وسیع است که از مال گرفته حتی مثلا پارک دوبله ماشین حق مردم را ضایع می کند.
حق الناس اقسامی دارد
حق الناس را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
1⃣ حق الناس مالی
2⃣ حق الناس غیر مالی
کسی که حقی یا مالی را از دیگران ضایع کرده باشد، نخست باید از این گناه بزرگ توبه کند، و از خدا عذر خواهی نماید. زیرا در درجه اول قانون خدا نا دیده گرفته شده، یعنی اول حق الله ضایع شده، سپس حق الناس. پس از توبه و استغفار، جبران حق الناس واجب است، مالی باشد یا غیر مالی.
1⃣ هر حق الناسی، حق الله هم محسوب می شود.
علتش هم این است که وقتی انسان (مثلا) غیبت می کند علاوه بر آن که آبروی دیگران را می ریزد، از اطاعت دستور الهی هم سرپیچی کرده است؛ بنابراین کسی که حق الناس کرده، علاوه بر آن که باید رضایت صاحب حق را کسب کند، باید با دعا و استغفار، رضایت خدای متعال را هم جلب نماید.
2⃣ راه ادای حق الناس، در اساسی ترین گام، طلب رضایت از خود شخصی است که حقش ضایع شده است؛ بنابراین اگر مال کسی را برده باشیم، معنایی ندارد که بخواهیم با پرداخت صدقه، رضایت صاحب مال را کسب کنیم❗️ یا اگر آبروی کسی را برده باشیم، معنایی ندارد که بخواهیم با صرف استغفار، حق او را ادا کرده باشیم❗️