✅ هر کس باید به وظیفه خودش عمل کند ؛ چون هر کس یک نسخه مخصوص به خودش دارد. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو رکعت نماز شب می خواندند و می خوابیدند و بعد دو مرتبه بیدار می شدند و دو رکعت دیگر می خواندند . مخصوص خود ایشان است. برو ادا در نیاور.
✅ اگر کسی این طور عمل کند و ادا در بیاورد بعداً نمی تواند ادامه بدهد. وضعش عوض می شود . سلیقه ای عمل نکنید. انسان باید زمام امورش را به دست شارع بدهد؛باید هر طور که شارع برای او خواسته عمل کند؛ لذا من به « سلیقه ای عمل کردن » تعبیر کردم. اینکه در روایات با عبارات تندی داشت : «والمخلصون » ، « والموقنون» ، آن هم « عَلی خطرٍ عظیم» . یک بُعدِ این خطر عظیم (این است که)بجای این که صعود کنی ، سقوط خواهی کرد.
✳️ [ از فرمایشات حاج آقا مجتبی تهرانی ، ادب الهی ، کتاب دوم ، تهران ، مؤسسه مصابیح الهدی ، 1391 ، ص34 ]
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
✅عید یعنی بازگشت به خویش
✍️حاج آقا قرائتی:
واژه عید از «عود» به معنای بازگشت است.
در عید نوروز، دید و بازدید، صحرا رفتن و کوهنوردی، شادی و خنده وجود دارد.
اما کمی هم باید به خود برگردیم.
عودِ به خود کنیم.
چه میتوانم باشم و چه هستم.
همین فکرها، راه را برای انسان باز میکند.
اگر در انسان تغییری پیدا نشود، اگر استعدادهای انسان شکوفا نشود و اگر انسان، گُل ندهد، این درخت از چرخه حیات بیرون خواهد افتاد.
همان گونه که این درخت در راهی که خدا میخواهد میرود، من هم تصمیم بگیرم در راهی که خدا میخواهد، بروم؛ اینها همه درسهایی است که انسان در کنار جوی آب مینشیند، زیر درختهای گُل مینشیند، استراحت میکند و مرور میکند.
باید خودش دست خودش را هم بگیرد.
📚کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
💠 آیت الله فاطمی نیا :
انسانها مثل چراغند و تذکرات مانند روغن
✍انسان همیشه نیازمند موعظه وتذکر است
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
♻️ داستان سیلی به آیتالله شریعتمداری
در این چند روز و پس از درگذشت آیتالله ریشهری(ره)، شبکههای اجتماعیِ مجازی، پر شد از مطالبی پیرامون برخی جریانات مرتبط با زندگی و اقدامات ایشان؛ که به خاطر مسؤولیتهای مهم او، قابل توجه هستند.
جدای از عده قابل توجهی که علاقمندان و ارادتمندان آیتالله ریشهری را شکل میدهند، عده بسیار کمی نیز از مرگ وی خوشحال و برخی نیز، متنهایی پر نیش و کنایه نثار ایشان و اقدامات او نمودند؛ و با آب و تاب فراوان منتشر کردند.
.
یکی از مهمترین مسائلی که مخالفان آیتالله ریشهری مطرح نمودند، داستان سیلی زدن ایشان و یا لگ زدن وی، به حضرت آیت الله شریعتمداری(ره) است؛ که متنها و ویسهایی پیرامون این مسأله از سوی «راویان» و یا «راویانِ راویان» داستان، در شبکه مجازی دست به دست شد.
.
به همین مناسبت، از یکی از دوستان آیتالله ریشهری صحت این داستان را پرسوجو نمودم؛ و ایشان فرمودند: «بنده یکبار از حاج آقا پرسیدم. قسم خوردند که من چنین کاری نکردم. [همچنین دوست ایشان ادامه دادند که:] به روحیه حاج آقا هم نمیخورد.
افزون بر این، حاج عباس سلیمی (قاری قرآن) نیز میگفتند: روزی پیرمرد ترکزبانی در حرم سید الکریم [شاهعبدالعظیم]، حاج آقا را دیدند و با عصبانیت داد و بیداد کردند. محافظان میخواستند مانع شوند؛ ولی حاج آقا گفته بودند بیا جلو. پیر مرد با عصبانیت جلو میرود و به حاج آقا میگوید تو به مرجع [تقلید] من سیلی زدی؟ حاج آقا همان جا با لحن نرم، چند سوگند جلاله میخورد که، این [داستان] دروغ است. پیرمرد هم حلالیت طلبیده و آرام میشود».
.
این مطلب منقول از دوست آیتالله ریشهری، را به عرض برخی مخالفان ایشان در شبکههای مجازی رساندم؛ هیچ افاقه نکرد. حتی به راحتی ادعا نمودند که وی دروغ میگوید؛ و برخی گفتند که: «کسی که توانایی سیلی زدن به مرجع تقلید را داشته باشد، توانایی دروغگفتن نیز دارد».
.
سؤال
اکنون ما به عنوان مخاطبان این داستان، و با شنیدن سخن راویانِ مخالف و موافق، چگونه میتوانیم راستیآزمایی کنیم که کدام طرف، درست میگویند؟
.
نکته
جالب است که یک داستان معاصر، که حدود چهل سال از آن گذشته است، این گونه روایتهای ضد و نقیض دارد؛ به طوری که مخالفان و موافقان یک شخصیت، بر سر درستی نظر خود، دهها استدلال درونی و بیرونی ابداع و اختراع میکنند. آنها به گونهای بررسی صحت واقعه را پیچیده مینمایند که، بدون چند ماه صرف وقت و صرف هزینه برای پژوهش پیرامون آن، صحت داستان، قابل راستیآزمایی نیست.
آن وقت ما چگونه توقع داریم که وقایع 1400 قبل که در مسیر مناقشات پر رنگ فرقهای و تحریفات سهوی و عمدی تاریخی قرار داشته، و نبود امکانات نگارشی و ارتباطی نیز ابهام آن را پیچیدهتر کرده است، قابلیت راستیآزمایی داشته باشد.
✍ کاظم استادی
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
🔹 دوران کودکی یادش بخیر!
ایام سال نو چه شور و شوقی داشتیم!
انتظارِ پوشیدنِ لباس های نو!
تعطیل شدن مدرسه ها!
لحظاتِ انتظارِ این که خاله و عمو امسال چه قدر عیدی میدن!
🔹روز اولِ بعد تعطیلات هم که با لباس نو میرفتیم مدرسه و هر کی از جمع عیدی هاش میگفت!
حواسمون به هیچی دیگه هم نبود؛
اما هر چی گذشت کم کم این جذابیت ها از بین رفت، فهمیدیم هر عید که می آید یعنی یه سال از عمرمون گذشته، یه سال پیرتر شدیم، یه سال به مرگمون نزدیک تر شدیم!😔
◀️ روزهای نوروز نمیخوام کامتون رو تلخ کنم اما گذشت عمر و تموم شدن فرصت رو نمیشه پشت گوش انداخت.
✅ آیه ۳۷ فاطر رو یه نگاهی ببندازیم؛ اهل جهنم به خدا میگن ما رو برگردون به دنیا تا جبران کنیم، بهشون گفته میشه:
اون مقداری که برای تذکّر گرفتن و درست شدن نیاز داشتین بهتون عمر دادیم.
🔸در روایت فرمودن منظور ازون مقداری که برای اتمام حجت نیازه ۱۸ ساله ، فقط ۱۸ سال!
✅ان شاء الله سالی داشته باشیم که بیشتر به خدا نزدیک بشیم و بیشتر به خلق خدا خدمت کنیم .
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
@nabavi_chanel
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
#تلنگـــــر♨️
✍برای صدقه دادن
توی جیبهایمان به دنبال
ڪمترین مبلغ «سڪه» میگردیم!
اونوقتـــــ از خداوند بالاترین
درجه نعمتها را هم میخواهیم
چه ناچیز می بخشیم!
وچه بزرگـــــ تمنا میکنیم🚶🏻♂💔
ماه مبارک رمضان نزدیک است
۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۲۲۰۷۱۶
مرکزنیکوکاری مهرآفرینان
گزارشی کاملا واقعی و مستند از لحظات مرگ
🌷این گزارش رو حضرت علی (ع) از لحظاتی که جان انسان میخواهد از بدنش جدا شود ارائه کرده،
👈اگه میخواهید بدونید آخرین لحظات چه اتفاقاتی براتون میافته این گزارش رو بخونید:
🔻با ورود مرگ، اعضاء و جوارحشان سست شده و رنگ صورت و بدن آنها تغيير میکند.
🔻آنگاه مرگ لحظه به لحظه شروع میکند به زياد شدن و پيكر آنها را فرا میگیرد،
🔻تا اینکه زبان از كار میافتد ولی هنوز چشم و گوش از كار نيفتاده است،
🔻با ديدگانش میبيند و با گوشهايش میشنود، عقلش نيز تمام و صحيح است و ادراكاتش بجا و به موقع است.
🔻مرگ كمكم پيشتر میآيد تا جائی كه بر گوش او هم غلبه ميكند و گوشش به پيروی از زبانش كه قدرت خود را از دست داده بود، از قدرت میافتد و شنوائی خود را از دست میدهد.
🔻و در اينحال در ميان اهل خود كه اطراف او گرد آمدهاند، بطوری است كه نه با زبان میتواند سخنی بگويد و نه با گوش سخنی بشنود؛
🔻ولی با چشمش كه هنوز از كار نيفتاده است دائماً در چهرۀ اطرافيان خود نگاه ميكند و پيوسته ديدگان خود را به اينطرف و آنطرف میگرداند؛
🔻و آنچه را كه آنها میگويند، حركت زبانهای آنها را با چشم میبيند ولی برگشت صدای آنها را با گوش نمیشنود.
🔻و مرگ پيوسته قدم جلوتر میگذارد و با او چسبندگی بيشتری پيدا میكند،
🔻تا آنكه چشم او نيز بدنبال گوشش بسته میشود،
🔻و جانش از كالبدش بيرون میرود،
🔻و بصورت مرداری در بين اهل خود در میآيد.
📛بطوریكه تمام اهل و نزديكان او از او به وحشت میافتند و از كنار او دور میشوند؛
و آن مردۀ مسكين نيز نمیتواند با گريۀ خود به گريۀ آنان كمك دهد،
و سخن آنان را كه در سوگ او به ناله و فغان سخنانی را به او خطاب مینمايد پاسخ گويد.
🔘سپس جنازۀ او را بر میدارند بسوی گوری كه برای او کندهاند، و او را در ميان زمين به عملش میسپارند و از او دور میشوند و از زيارت و ديدار او منقطع میگردند،
📕نهج البلاغه #خطبه_107
⚘شهید مصطفی چمران :
من نمی گویم که ولی فقیه معصوم است
اما ملتی که به امر خدا به امر ولی فقیه اعتماد می کنند، خدا اجازه اشتباه به آن رهبر را نمی دهد و به نوعی به آن رهبر معصومیت می بخشد .
💠امام علی «علیه السلام»
♦️فتنه ها وقتى كه روى آرند عامل اشتباه شوند، و چون از ميان بروند حقيقت آن بر همه معلوم گردد. به وقت آمدن ناشناساند، و هنگام رفتن شناخته مى شوند. همچون باد در گردشند، به شهرى اصابت مى كنند و از شهرى مى گذرند. بدانيد كه ترسناكترين فتنه ها به نظر من در زندگى شما فتنه اى است كور و تاريك و فراگير، و بلايش مخصوص مردم با ايمان است، آن كه در آن فتنه ها بصير و داناست بلا دامنگيرش مى گردد، و هر كه كور دل و نابيناست بلا از او دور مى ماند!
📚نهج البلاغه، #خطبه_92
🔶 با دقت تمام بخوانید
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ماشاءالله ۹ تا بچه😄
هزار ماشاءالله.
چه حس زیباییه👌😍
کاش این فرهنگ اشتباه "تکفرزندی" رو به خورد جامعه نمیدادن!!!
زندگی با فرزند زیاد، شیرین و با نشاط میشه.
چرا زندگیهای الان، اون شادی شور و نشاط رو نداره....!!!؟؟؟ 👶👼
📣باید بیشتر اندیشه کنیم...!!
#فرزندآوری
#فرزند_برکت_خانه
#طعم_شیرین_مادری
#سختی_شیرین
✨﷽✨
#داستان_پندآموز
✍در بازار شهر تبریز در زمان قاجار، دو عالمی در مورد اداره یک مسجد ، شیطان در بین شان راه یافت و به اختلاف خوردند .و بنایی را صدا کردند که مسجد را از وسط دیواری کشید و دو نیم کرد و درب دیگری برآن نهادند تا اهل بازار راحت تر برای نماز به آنجا روند. و کسی عبادت آنها را نبیند. و سماور و استکان های مسجد را هر چه بود نصف کردند.
مرد ظریفی و مومنی در بازار بود که سیفعلی نام داشت و اصالتا از اهالی ارومیه بود که غرفه ای در بازار داشت. از این کار به شدت ناراحت بود. روزی سماور مسجد سمت بازار را روشن کرد و قلیان ها حاضر نمود ( در آن زمان در مسجد قلیان اجباری و از ملزومات بود) و جار زد و اهل بازار را برای چای و قلیان مسجد دعوت کرد. هر کس چای و قلیان کشید سوال کرد، این مراسم برای چیست؟ سیفعلی گفت: مراسم ختم خداست و خدا مرده است و برای او مجلس ختم گرفته ایم!!! همه از شنیدن این سخن در حیرت افتاده و او را دعوت به استغفار و سکوت می کردند. سیفعلی گفت: مسجد را نگاه کنید، اگر خدا نمرده است ( العیاذ بالله) خانه او را ورثه پیدا نمی شد دو قسمت کند و اموال مسجد را تقسیم نماید.
این حرکت سیفعلی در بازار پیچید و آن دو عالم به وسوسه شیطان در وجود خود پی بردند و استغفار کردند و مانند گذشته، دیوار از وسط مسجد برداشته و اموال را یکی کردند.
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
هدایت شده از تسنیم
💠🌐💠
🌐💠
💠
زندگی به سبک نهج البلاغه
🔰درس چهاردهم🔰
_عدالت؛ تلخ ترین شیرینی_
کاش دنیا فقط میدان ادعا و شعار بود و هیچ شعاری، با عمل محک زده نمی شد❗
کاش می شد درباره حق و خوبی فقط شعر گفت و سخنرانی کرد و کتاب و پایان نامه های رنگارنگ نوشت❗
⏪ افسوس و صد افسوس که پشت هر شعاری باید اقدامی باشد و پشت هر ادعایی، عملی.
⚠️ همواره در تاریخ مدعیان اگرچه سروصدا و طمطراق داشته اند ولی پایان شاهنامه، روایت پیروزی مردان میدان عمل بوده و خواهد بود.
👌خصوصا وقتی سخن از عدالت و حق و پذیرش آن باشد، قَلَّ الدَّیانون ❗(کم هستند دینداران)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ابتدای خطبه ۲۱۶ فرمودند: ⬇️
💠 " حق در مقام توصیف و شعار، گسترده ترین مجال را دارد ولی در عرصه پذیرش و انصاف، تنگ ترین مجال!"
◾ماجرای پیمان شکنی اصحاب جمل خصوصاً سران آن یعنی طلحه و زبیر، نمونه بارز این دوگانگی ادعا و عمل است.
◾یک روز مردم را برای بیعت با اميرالمؤمنين علیه السلام بسیج کردند ولی چون با چهره عدالت گستر و حق محور حکومت اسلامی مواجه شدند، برنتافته و شورش بصره را رقم زدند.
🔻🔻
در حالی که مولا در دومین سخنرانی خویش پس از بیعت رسماً اعلام فرموده بودند: ⬇️
↩️" به خدا بیت المال تاراج شده را هرجا بیابم به صاحبان اصلی آن بازمیگردانم.
👌 گرچه با آن ازدواج کرده یا کنیزانی خریده باشید؛ ⤵️
زیرا در عدالت، گشایش برای عموم است و کسی که اجرای عدالت بر او گران آید، تحمل بی عدالتی و جور برایش دشوارتر خواهد بود ."
🔶◾🔶◾🔶
🚫 و طلحه و زبیر در زمان خلیفه سوم بیشترین اموال را از بیت المال تاراج کرده بودند و انتظار داشتند حضرت علی آن را نادیده بگیرد .... 🚫
👈 آری! عدالت، تلخ ترین شیرینی دنیاست...👉
( خطبه ١۴، نهج البلاغه)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
https://chat.whatsapp.com/HwoZuNInUct5xc2XifEYda
@tasnim_mjk
💠
🌐💠
💠🌐💠