🥀🌸🥀🌸🥀🌸
👌حدیث قدسی
✍خدای تعالی وحی نمود بر حضرت داود علیه السلام که: اى داود ! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولى مردم آنها را در پنج چیز دیگر مى جویند و نمى یابند:
۱ - علم حقیقی را در گرسنگى(نه تن پروری) و تلاش و كوشش قرار داده ام، ولى مردم آن را در سیرى و راحتى مى جویند و نمى یابند.
۲ - عزّت را در اطاعت از خودم نهاده ام ولى مردم آن را در خدمت به سلاطین و صاحب منصبان طلب مى كنند و نمی یابند.
۳ - بى نیازى را در قناعت قرار داده ام، ولى مردم آن را در مال زیاد مى جویند و نمی یابند .
۴ - رضایت خودم را در نافرمانی از نفس و دوری از گناه نهاده ام، ولى مردم آن را در رضایت نفس طلب مى كنند و نمی یابند.
۵ - راحتى و آسایش را در بهشت قرار داده ام، امّا مردم آن را در دنیا مى جویند و نمى یابند .
📚 بحار الأنوار ، ج۷۵ ،ص ۴۵۳
@meysamrey
*⚠بایدهای بعد از ترک اعتیاد*
بعد از ترک اعتیاد، جسم شما به تقویت بیشتری نیاز دارد. مواد مخدری که تا پیش از ترک، مشکلات جسمانی فرد را تا حدودی پنهان می کرد دیگر وجود ندارد، در نتیجه این مشکلات خود را نشان خواهند داد. تغذیه مناسب به همراه ورزش و استراحت کافی، نقش مهمی در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد ایفا می کند. برای تقویت بدن خود می توانید از دستور العمل های زیر پیروی کنید.
*ورزش روزانه*
ورزش روزانه و منظم انرژی بدن و اعتماد بنفس را بالا می برد و روحیه و خلق فرد را بهبود می بخشد. ورزش منجر به کاهش استرس و افسردگی ناشی از ترک اعتیاد می شود. ورزش همچنین باعث کاهش میل به مصرف مجدد می شود. باید توجه کنید که ورزش فقط نقش سرکوب کننده میل مصرف را دارد و برای جلوگیری قطعی از بازگشت فرد تحت نظر متخصص باشد. لازم نیست از همان ابتدا با زمان های طولانی فعالیت جسمی را شروع کرد. می توان با 10 دقیقه ورزش روزانه آغاز کرد و به تدریج به نیم ساعت در روز رسید.
*نوشیدن آب کافی*
لازم است حداقل روزی 8 لیوان آب در روز بنوشید. آب می تواند به تخلیۀ مواد سمی کمک کند و آسیبی که در اثر اعتیاد به دستگاه گوارش شما وارد شده است را جبران نماید. نوشیدن یک لیوان آب قبل از وعدههای غذایی به این هدف کمک می کند.
*مصرف وعده های کوتاه و منظم*
در زمان بعد از ترک مواد مهم است که همواره خود را سیر نگه دارید. شما باید سعی کنید در فواصل دو تا چهار ساعت وعده غذایی داشته باشید. این کار باعث می شود تا قند خون ثابت بماند و بدن شما بهتر بتواند در برابر سایر مشکلات جسمانی مقاومت کند. در صورتی که امکان مصرف وعده های غذایی برایتان وجود ندارد، توصیه می شود تنقلات مغذی مثل آجیل همراه خود داشته باشید و در طول روز مصرف کنید.
*اصلاح عادات غذایی*
تغییر هر عادتی از جمله عادت های غذایی نیز مانند ترک مواد مخدر باید به صورت تدریجی یا با جایگزین کردن عادتی جدید انجام شود. برنامه غذایی بعد از ترک باید به تدریج و با جایگزینی برخی مواد به جای بعضی دیگر تغییر کند
#اعتیاد
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
*⚠تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد*
اغلب افراد در زمان مصرف مواد، تصور می کنند که مواد مخدر به آنها انرژی می دهد. در واقع آنچه از مصرف مواد نصیب فرد می شود کاهش اشتها، سوء هاضمه، نقص عملکرد کبد و لوزالعمده، کم کاری روده و نیز عدم دفع مناسب سموم از بدن است.
بعد از ترک اعتیاد، متخصص به شما کمک می کند تا بتوانید اعتیاد خود را کنترل کنید و مانع از بازگشت اعتیاد شوید. یکی از موارد مهمی که در این زمان به آن پرداخته می شود، برنامه غذایی مناسب و ورزش است. در واقع مصرف طولانی مدت مواد مخدر، فشار روانی زیادی را به فرد وارد می کند. در کنار جلسات مشاوره که حتما باید دریافت شود، تغذیه مناسب می تواند به تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کمک کند و بازگشت به اعتیاد را کاهش دهد.
#اعتیاد
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
📍انسان كنونى با از دست دادن ارزش هاى معنوى دچار اضطراب و پريشانى گرديده است و به دنبال يافتن پناهگاه و مايه آرامشى مى باشد. از اين رو زمانى كه اوضاع را بر وفق مراد خود نمى بيند، ميزان دلبستگى وى به تفريحات زودگذر افزايش مى يابد.
تنگناهاى زندگی و بيشتر سهل انگارى ها و بى دقتى ها در انتخاب دوستان، از جمله مواردى است كه بى شك در تسريع بيشتر اعتياد به مواد مخدر نقش مهم و بسزايى را ايفا مى كنند. مواد مخدر، انسان ها را در عالم خيال سير مى دهد و آنها را از واقعيت هاى زندگى دور نگه مى دارد از اين رو كاميابى خيالى و تسكين خاطر موقتى براى كسانى كه در صحنه هاى واقعى زندگى موفقيتی به دست نياورده اند، مى شود.📍
#اعتیاد
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
به رفع نیازهای هم توجه کنیم
اگر میخواهیم در خانواده روابطمان مستحکم باشد باید یکسری از نیازهای طرف مقابل را متعهدانه برطرف کنیم و این موضوع به ویژه در روابط زوجین نمود بیشتری دارد. انسان دو دسته نیازهای کلی دارد: 1-نیازهای اولیه یا جسمی 2- نیازهای ثانویه یا روحی.
همسر، پدر، مادر و فرزندان مکلف هستند به نیازهای اولیه و ثانویه هم توجه کنند؛ چراکه اگر اعضای خانواده این نیازها را رفع نکنند فرد در جای دیگری نیازهای خود را برآورده میکند و این تهدیدی برای خانواده است. به طور مثال اگر با جوان خود در منزل رفتار خوب نداشته باشیم، محبت نکنیم، مسافرت نرویم و با او همراه و همقدم نباشیم همان فرزند برای خانواده تهدیدی میشود، زیرا نیازهای او بر طرف نشده است و حتماً در جای دیگری به دنبال رفع آنها میگردد و، چون به بیراهه میرود برای خودش و خانواده مشکلساز میشود. اگر همسر در خانه نیاز به تأیید، توجه و امنیت دارد باید در خانه و در کانون گرم خانواده تأمین شود و در صورت برآورده نشدن این نیازها هر یک از زوجین در بیرون از منزل و خارج از قاعده و هنجارها نیازهایش را تأمین میکند که این قطعاً تهدیدی برای خانواده است و موجب تزلزل و فروپاشی آن میشود.
رفع نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک، نیاز به جنس مخالف و نیازهای ثانویه نظیر توجه، تأیید، احترام، امنیت و... باید از سوی همسران و در خانواده برآورده شود نه جایی خارج از خانه و خانواده.
# تحکیم خانواده
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
📍پدیده اعتیاد یک موضوع چند وجهی است و محصول علت خاص نیست، بلکه معلول علل مختلف مرئی و نامرئی است. کسی که از درون آرامش ندارد، سعی می کند از محیط بیرون با مسائلی مانند موادمخدر خلاء خود را پرسازد. در حقیقت کسی که آرامش درونی را تجربه نمی کند، به سمت موادمخدر گرایش می یابد.📍
#اعتیاد
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
حجاب تضمین کننده سلامت جامعه و مصونیت آن در برابر حیله شیطانی و تهاجم فرهنگی است.
# حجاب
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات
فرهنگی دین و اندیشه
کد خبر: ۶۹۷۹۶۷
۱۲:۱۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
اهمیت عفاف و حجاب در قرآن و احادیث
مراجع عظام و عالمان اسلامی برای وجوب پوشش بانوان به قرآن، سنت پیامبر(ص)، روایات معصومان و سیره زنان مسلمان (سیره مسلمین) استناد کرده اند.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراجع عظام و عالمان اسلامی برای وجوب پوشش بانوان به قرآن، سنت پیامبر(ص)، روایات معصومان و سیره زنان مسلمان (سیره مسلمین) استناد کرده اند که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:
الف ـ حجاب در قرآن
۱ ـ (قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون;(۱)به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و کانون عفت خویش را حفاظت نمایند. این عمل برای آنها پاکیزه تر است. تحقیقاً خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است. )
انسان، مقدس تر و پاک تر از این است که درباره شرمگاه ها بیندیشد، چرا که نگاه به موضع حرام، باعث تفکر می شود. بر این اساس، بعضی معتقدند مراد از این فراز آیه (یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم)، ستر عورت است; یعنی بر مرد و زن واجب است عورت خود را از یکدیگر بپوشانند، اما ما تقریباً جزم داریم که (یغضوا من ابصارهم) اختصاص به نظر به عورت ندارد، بلکه شاید بیشتر اختصاص به نظر به غیر عورت داشته باشد; بنابر این ممکن است مقصود آیه، حفظ شرمگاه ها و نگاه به آنها هر دو مورد توجه باشد.(۲)چون چشم چرانی و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ایمان است و غالباً مردان گرفتارآن هستند و زنان نیز تشویق می شوند.
در ادامه آیه، به ضرورت حجاب زن پرداخته و می فرماید: (و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ّ و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن ّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن ّ علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن ّ الا لبعولتهن ّ… ;(۳)به بانوان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه به اجنبی فرو پوشند و دامن خویش را (از آلودگی) پاک نگه دارند و زینت و جمال خود را جز آنچه که به طور طبیعی نمایان است، از نامحرمان بپوشانند. و مقنعه و روسری خویش را بر روی سینه ها افکنند و زینت و مواضع زیبایی ها را جز برای شوهران خود نمایان نسازند و…. )
مطابق آیه، زن نباید زینت خود را ظاهر سازد، مگر در دو مورد: یک استثنا در مورد خود زینت است، یعنی مگر بعضی از زینت ها و به تعبیر قرآن، زینت ظاهر، و استثنای دوم در مورد افراد است; یعنی و مگر برای بعضی از طبقات که غیر شوهر او هستند; مانند پدر پسر، برادرزادگان، خواهرزادگان، فرزندان شوهر و چند طبقه دیگر. (۴)
۲ ـ (یا ایّها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن ّ من جلابیبهن (۵)ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین;(۶) ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو که چادر خویش را بر خود فرو پوشند. این کمترین چیزی است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند. )
شأن نزول آیه
اگر به شأن نزول آیات سوره نور توجه کنیم، فلسفه حجاب به طور کامل روشن می شود.
ابن مرویه از حضرت علی(ع) بازگو می سازد: (جوانی از انصار در مسیر راه، با زنی روبرو گردید که مقنعه خود را پشت گوش هایش انداخته و قسمتی از گردن و سینه های خود را نمایان ساخته بود. همین طور که با چشمانش زینت ها و گام هایش را بدرقه می کرد، ناگهان صورتش به استخوان بر آمده از دیوار اصابت کرد و خون جاری شد. جوان سوگند یاد کرد با همین وضع خدمت رسول خدا شرفیاب شده، موضوع را بازگو نماید. تا چشم پیامبر به جوان افتاد، متأثر شد و فرمود: این پاداش گناه توست، و بی درنگ این آیه نازل گردید.)(۷)
قرآن در آیه ۳۰ این سوره، مردان را از چشم چرانی نهی می کند و در آیه ۳۱، زنان را از نگاه و عدم رعایت حجاب کامل بر حذر می دارد، چون می خواهد هم زنان را از بهره کشی مردان از راه چشم و گوش و قوه لامسه باز دارد و هم آنان را از مسابقه پایان ناپذیر در نشان دادن اندام، عشوه گری ه، طنازی ه، آرایشگری ها مانع شود تا در نتیجه آن، هوس رانی، تجدد طلبی و نوخواهی را در نهاد مردها زنده نسازند و سرنوشت خود را به فلاکت نیندازند. وانگهی دامن زدن به شهوات و هوس های خفته مرده، در واقع افروختن و شعله ور ساختن آتشی است که نوعاً زن ها در آن خواهند سوخت و یا به ابتذال و سقوط شخصیت آنان منجر خواهد گردید.
ب) حجاب از نظر روایات
روایات فراوانی در باره وجوب پوشش از ائمه معصومین نقل شده است، که ما فقط به یک نمونه بسنده می کنیم.
فضیل در حدیثی از امام مصعوم(ع) پرسید: آیا بازوهای بانوان از زینت هایی است که خداوند متعال پوشاندن آن را واجب دانسته و فرموده است: زن نباید زینت خود را جز برای همسران و سایر محارم ظاهر سازد؟ فرمود: بلی. (۸)
فلسفه حجاب
پوشش بانوان در اسلام، یک اصل تعبدی نیست، بلکه مصلحت ها و حکمت هایی دارد; از جمله:
۱ ـ زن مانند مرد، حوایج و نیازمندی هایی دارد که برای تأمین آن، ناگزیر باید از محیط خانه خارج
گردد تا بتواند آنها را فراهم سازد. در کتاب های فقهی و حدیثی، خروج زن با اذن شوهر برای تأمین حوایج و شرکت در نمازهای عید فطر، عید قربان، نماز جمعه و جماعت، تجویز شده است; پس حجاب برای خروج زن از محیط خانه، تشریع گردیده است.
۲ ـ شرکت زن در فعالیت های عبادی، سیاسی و اجتماعی و دفاع از حقوق شخصی، تعلیم و تعلّم. در این صورت رعایت حجاب واجب می شود تا کام یابی ها منحصر در محیط خانه شود و محیط خارج تنها برای کار و فعالیت باشد.
۳ ـ احساس امنیت روحی و حراست آنان از خطرات احتمالی و بیماران جنسی و عناصر لا ابالی. پناه بردن برخی از دختران سفید پوست غربی به سیاه پوستان، علاوه بر قدرت جنسی بیشتر، به دلیل قدرت جسمی و دفاعی آنان است.
۴ ـ حجاب، عامل خودسازی و تهذیب نفس است، چرا که زنان را از خود آرایی، طنازی، خودنمایی و صیادی باز می دارد.
۵ ـ حفظ نظام خانوادگی و علایق زوجیت، بستگی تام به پوشش بانوان دارد.
ارزش حجاب
امام خمینی (ره) در باره ارزش حجاب می فرماید: (حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من فقیه نیست; این نص صریح قرآن است. آن قدری که قرآن مجید بیان کرده، نه ما می توانیم از آن حدود (محدوده) خارج شویم و نه زنانی که معتقد به این کتاب بزرگ آسمانی هستند. (۹)
باید به دنیا تفهیم کنیم که دست یابی به مدارج علمی به معنای پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و رویکرد به مظاهر فریبای تمدن غربی نمی باشد.
از این جا روشن می شود که چرا فرانسه در ممنوعیت تحصیل دختران با حجاب اسلامی در دانشگاه ها پیشگام شده است، چون نقش آن را در پیروزی الجزایر چشیده است.
فرانس فانون می نویسد: (هر چادری که دور انداخته می شود، افق جدیدی را که بر استعمارگران ممنوع بود، در برابر او می گشاید و بدن زن الجزایری را که عریان شده است، به او نشان می دهد و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امیدهای حمله ور شدن اشغال گران ده برابر می گردد. هر بار که یک زن کشف حجاب می کند، در واقع وجود جامعه الجزایری را بر سیستم دفاعی سست بنیاد، باز و متلاشی شده به اشغال گران اعلام می دارد. (۱۰)
بنابر این، حجاب، پاسخی است به ندای فطرت، نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامی است، فزونی بخش حرمت زنان و مایه سلامت جسم و آرامش روان جامعه است.
# حجاب
حوزه مقاومت بسیج ۳۶۰ میقات