آیه۴۷ فصلت
إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ #السَّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ #ثَمَراتٍ مِنْ #أَکْمامِها وَ ما #تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاَّ بِعِلْمِهِ وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکائِی قالُوا آذَنَّاکَ ما مِنَّا مِنْ شَهِیدٍ
آگاهی به زمان وقوع قیامت تنها به خداوند باز میگردد،
و هیچ #میوهای از #غلاف خود خارج نمیشود و هیچ مادّه ای #باردار نمیشود و بار نمیگذارد مگر به #علم او، و روزی که (خداوند) آنان را ندا کند: شرکای من (که میپنداشتید) کجا هستند؟» گویند: ما عَرضه داشتیم که هیچ گواهی (بر گفتار و عقیدۀ خود) نداریم
________________________
▪«أکمام» جمع «کم» به معنای چیزی است که روی میوه را میپوشاند.
«کم» آستین را گویند که دست را میپوشاند و «کمة» چیزی است که سر را میپوشاند، مثل عرقچین.
▪«آذَنَّاکَ» از «ایذان»، به معنای اعلام است.
💠در شأن نزول این آیه آمده است که مردم از پیامبر اکرم پرسیدند: قیامت چه زمانی است؟ این آیه نازل شد و پاسخ داد:علم آن مخصوص خداوند است.
✅خداوند به مسایل جزئی هستی نیز آگاه است. «أَکْمامِها»
👈علم خداوند تنها مربوط به جنسیّت جنین نیست؛ بلکه به تمام خصوصیات جنین است. «وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ» ...
❌ مشرکان بارها مورد بازخواست قرار میگیرند و عجز خود و معبودهایشان را اعلام میکنند. «آذَنَّاکَ»
🔴پرهیز از غرور زدگی در نعمت ها
❌نه از نعمتش مغرور باش، و نه از سلب نعمت مأیوس!
آیات ۴۹ و ۵۰ فصلت
🔸لا یَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ #الْخَیْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ #فَیَؤُسٌ #قَنُوطٌ
انسان از دعای خیر خسته نمیشود، و هر گاه شرّی به او رسد پس بسیار #مأیوس و نومید میشود.
🔸وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ #رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ هذا لِی وَ ما #أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلی رَبِّی إِنَّ لِی عِنْدَهُ لَلْحُسْنی فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِینَ #کَفَرُوا بِما عَمِلُوا وَ لَنُذِیقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِیظٍ
و اگر بعد از سختیای که به انسان رسیده از طرف خود رحمتی به او بچشانیم حتماً میگوید: «این رحمت، حقّ من است» (و چنان #مغرور میشود که میگوید:) گمان نمیکنم #قیامتی بر پا شود و اگر هم به سوی پروردگارم بازگردانده شوم حتماً برای من نزد او بهترین (منزلت) خواهد بود.» پس ما کسانی را که کفر ورزیدند، حتماً به آن چه انجام دادهاند آگاه خواهیم کرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهیم چشاند.
🔸وَ إِذا #أَنْعَمْنا عَلَی الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأی بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَرِیضٍ» و هر گاه به انسان نعمتی بخشیم، روی گرداند و خود را کنار کشد و هر گاه شرّی به او رسد پس دعایی طولانی میکند.
______________________
👈بعضی کلمۀ «فَیَؤُسٌ» و «قَنُوطٌ» را مرادف هم گرفتهاند.
👈ولی فخر رازی میگوید:
▪یأس، نومیدی در درون است
▪قنوط، اظهار نومیدی به دیگران است.
👈شاید مراد از #خیر در آیه #ثروت_دنیا باشد چنان که در جای دیگر میخوانیم: اگر کسی از دنیا رفت و خیری بر جا گذاشت، چنین و چنان کنید. «إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ» «بقره، ۱۸۰»
👈انسان از طلب خیر، سیر و خسته نمیشود و به خاطر حرص و آز و افزون خواهی که جزو سرشت اوست، همۀ چیزهای خوب را برای خود میخواهد. «لا یَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَیْرِ»
❌ انسان، کم ظرفیّت است و در اولین برخورد با سختیها خود را در بن بست میپندارد.«فَیَؤُسٌ قَنُوطٌ»
⚠️#دنیاگرایی عامل #غفلت و گاهی ا#نکار_معاد است.
💠در سورۀ کهف آیۀ ۳۵ میخوانیم که شخصی وارد باغ و بستان خود شد و همین که سرسبزی آن را دید گفت: این باغ از بین رفتنی نیست «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً» و قیامتی هم در کار نیست «ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» و اگر مرا در قیامت برگردانند، بهتر از این باغ و بستان خواهند داد «لَأَجِدَنَّ خَیْراً مِنْها» ...
❌ انسان کم ظرفیّت و #مغرور است و در اولین مرحله رسیدن به نعمت بد مستی میکند. «لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً ... لَیَقُولَنَّ هذا لِی»
چنان که در اولین برخورد با شرّ از درون مأیوس میشود «فَیَؤُسٌ قَنُوطٌ» و فریاد میزند.«إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً» «معارج، ۲۰»
👈 انسان، از خداوند طلبی ندارد و به هر نعمتی برسد از لطف اوست.«رَحْمَةً مِنَّا»
👈سرچشمۀ رحمت از اوست «رَحْمَةً مِنَّا» ولی سرچشمۀ سختیها عملکرد و خصلتهای خود انسان است.«ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ» و نفرمود: «ضراء منا»
👈 تلخ و شیرینی دنیا اندک است در حدّ چشیدن و لمس کردن.«أَذَقْناهُ»، «مَسَّتْهُ»
❌انسان خودخواه است و کامیابیها را حقّ قطعی خود میپندارد. «هذا لِی» (چنان که قارون می گفت: سرمایهام به خاطر علمی است که نزد من است.«عَلی عِلْمٍ عِنْدِی» «قصص، ۷۸»)
👈 رفاه و نعمت، نشانۀ لیاقت و استحقاق و عاقبت به خیری نیست.«هذا لِی»
❌هر چه انسان به خودش توجّه کند، از مبدأ و معاد غافل میشود.«هذا لِی وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً»
❌ کمترین نعمت، برخی انسانها را به باطل میکشاند تا آنجا که میگوید: نعمت حقّ من است. «هذا لِی» قیامت نیست. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» بر فرض که قیامت باشد،بهترینها برای من است. «إِنَّ لِی عِنْدَهُ لَلْحُسْنی»
❌ کفّار برای خود منطق و استدلال ندارند و عقیده آنان بر اساس گمان است«وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ»
❌ شک و تردید در قیامت،نشانه کفر است«وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً ... الَّذِینَ کَفَرُوا»
👈نعمتها از خداست «أَنْعَمْنا»ولی حوادث تلخ نتیجه عملکرد یا خصلتهای بد خود انسان است. «مَسَّهُ الشَّرُّ»(شرّ به خدا نسبت داده نشده است).
💠مشکلات و تنگناهای زندگی در مقابل نعمتهای اعطا شده از سوی خداوند به او اندک است(برای نعمت کلمه «أَنْعَمْنا» آمده، ولی برای شرّ کلمه «مَسَّهُ» آمده که به معنای تماس ساده است.)
▪«نَأی» به معنای دور شدن است و هر گاه با واژه «جانب» به کار رود، کنایه از #تکبّر و #غرور است.
▪«نَأی بِجانِبِهِ» یعنی به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متکبرانه خود را کنار کشید.
▪«عَرِیضٍ» به معنای پهن و کنایه از دعای زیاد است.
💠 تفاوت #غرور و #تکبر
غرور با تکبر متفاوت است. تکبر یعنی خود را بزرگتر و برتر از دیگران دیدن اما همان گونه که گفته شد غرور الزاماً همراه با تکبر نیست و تنها دلگرم شدن به غیر از خدا و به همان اندازه خود را بی نیاز دیدن از خدا غرور نام دارم. اما نکته مهم این است که غرور معمولاً منجر به ایجاد تکبر در وجود انسان میشود.
آیه ۵۳ فصلت
سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی #الْآفاقِ وَ فِی #أَنْفُسِهِمْ حَتَّی یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ #الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یکفِ بِرَبِّک أَنَّهُ #عَلی_کلِّ_شَی ءٍ #شَهِیدٌ.
به زودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می دهیم تا آشکار گردد که او حق است: آیا کافی نیست که او بر همه چیز شاهد و گواه است.
__________________________
✅ تمام هستی،کلاس خداشناسی است.«فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ»
💠آیات آفاقی همچون آفرینش خورشید و ماه و ستارگان با نظام دقیقی که بر آنها حاکم است و آفرینش انواع جانداران و گیاهان و کوهها و دریاها با عجائب و شگفتی های بی شمارش و موجودات گوناگون اسرار آمیزش که هر زمان اسرار تازه ای از خلقت آنها کشف می شود و هر یک آیه و نشانه است بر حقیت ذات پاک او.
💠 آیات انفسی همچون آفرینش دستگاههای مختلف جسم انسان و نظامی که بر ساختمان حیرت انگیز مغز و حرکات منظم قلب و عروق و بافتها و استخوانها: و انعقاد نطفه و پرورش جنین در رحم مادران: و از آن بالاتر اسرار و شگفتی های روح انسان می باشد: که هر گوشه ای از آن کتابی است از معرفت پروردگار و خالق جهان.
✅جلوههای قدرت و حکمت خدا تمام شدنی نیست.
👈درست است که این آیات قبلا به اندازه کافی از سوی پروردگار ارائه شده: اما با توجه به جمله سَنُرِیهِمْ که فعل مضارع و دلیل بر استمرار است: این ارائه به طور مستمر ادامه داردو اگر انسان صدها هزار سال نیز عمر کند هر زمان کشف تازه و ارائه جدیدی از آیات الهی خواهد داشت چرا که اسرار این جهان پایا ن پذیر نیست! تمام کتابهای علوم طبیعی و انسان شناسی در تمام ابعادش (علم تشریح: فیزیولوژی: روان شناسی: روانکاوی) و علوم مربوط به شناخت گیاهان و حیوانات و مواد آلی طبیعت: و هیئت: و غیر آن: در حقیقت همه کتب توحید و معرفة اللَّه هستند: چرا که عموما پرده از روی اسرار شگفت انگیزی بر می دارند که بیانگر علم و حکمت و قدرت بی پایان آفریننده اصلی این جهان است.
در پایان این آیه این بیان لطیف و جالب را با جمله زیبا و پر معنای دیگری تکمیل کرده: می افزاید: آیا برای آنها کافی نیست که خداوند شاهد و گواه بر هر چیز است (أَ وَ لَمْ یکفِ بِرَبِّک أَنَّهُ عَلی کلِّ شَی ءٍ شَهِیدٌ
چه شهادتی از این برتر و بالاتر که با خط تکوین قدرت خود را بر پیشانی همه موجودات نوشته است: بر صفحه برگهای درختان: در لابلای گلبرگها: در میان طبقات اسرار آمیز مغز: و بر روی پرده های ظریف چشم: بر صفحه آسمان و بر قلب زمین: و خلاصه بر همه چیز #نشانه_های_توحید خود را نوشته و #گواه_تکوینی داده است. آنچه در بالا گفته شد یکی از دو تفسیرمعروف و مشهور این آیه است که بر طبق این تفسیرگفتگوی آیه تمام پیرامون مسأله #توحید و#ظهور_آیات_حق در #آفاق و #انفس است. اما تفسیردیگر ناظر به اعجاز قرآن است که مسلمان ها در مکه به هنگام نزول این آیات آنچنان در اقلیت قرار داشتند که توانائی هیچ گونه فعالیت مثبتی برای آنها وجود نداشت اماوسیله این آیه مبارکه وعده داد به زودی نشانه های آفاقی مانند پیروزی اسلام در میدانهای مختلف نبرد: و در میدان مبارزه منطقی: و سپس درنقاط مختلف به شما نشان خواهیم داد که آئین اسلام چگونه جزیرةالعرب را فرا می گیرد و بر افکار مردم حاکم می گردد: آری همان یک مشت ناتوانان به فرمان پروردگار هجرت کردند و در مدت کوتاهی همه جا زیر پرچم آنها در آمد: و مکتب آنها از سوی گروه عظیمی از مردم سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.
و آیات انفسی پیروزی مسلمانان بر مشرکان مکه در جنگ بدر: و در روز فتح مکه: و نفوذ نور اسلام در قلب بسیاری از آنها بود.
✅ آری! آیات آفاقی و انفسی نشان از این است که #قرآن مجید با اخبار از آینده و تحقق یافتن آنها بر حق است و شکی در آن نیست!!
#قرآن نامه💌 خدا❤️ست!
علی رضا به قرائت #قرآن بسیار اهمیت می داد. مهم تر از آن به ترجمه و معانی آن بسیار توجه می کرد. یک بار در گوشه ای از مسجد نشسته بود. غرق در قرآن بود.بعد هم رفت پیش یکی از دوستان در مورد بعضی از آیات شروع به سؤال و جواب کرد.وقتی می خواستیم از مسجد بیرون برویم، گفتم:«خیلی تو#قرآن غرق شدی؟».
با تعجب نگاهم کرد.خیلی آرام گفت:«ما خیلی غافل هستیم. ما فقط داریم عمرمون رو هدر میدیم.این #قرآن مثل یه نامه💌 است که خدا برای ما نوشته ما نباید بدونیم خدا چی گفته و از ما چی می خواد!؟».
برای من شنیدن این جواب از بچه ای که شوخ و کم سن و سال بود،خیلی عجیب بود.من بعدها خیلی روی حرفهای این پسر فکر می کردم. علیرضا واقعاً انسان خود ساخته ای بود.خیلی بزرگتر از سنش می فهمید.
خاطرات شهید علی رضا کریمی🌷
____________________________
🌸📖🌸کانال همراه با قرآن کریم👇
⬅️ سوره بقره ⬅️ سوره یوسف ⬅️سوره حج
⬅️سوره آل عمران ⬅️ سوره رعد ⬅️سوره مومنون
⬅️ سوره نساء. ⬅️ سوره ابراهیم ⬅️سوره نور
⬅️ سوره مائده ⬅️ سوره حجر ⬅️سوره فرقان
⬅️ سوره انعام ⬅️ سوره نحل ⬅️سوره شعراء
⬅️سوره اعراف ⬅️ سوره اسراء ⬅️سوره نمل
⬅️ سوره انفال ⬅️سوره کهف ⬅️سوره قصص
⬅️ سوره توبه ⬅️ سوره مریم ⬅️سوره عنکبوت
⬅️ سوره یونس ⬅️ سوره طه ⬅️سوره روم
⬅️ سوره هود ⬅️ سوره انبیاء ⬅️سوره لقمان
_______________
⬅️سوره سجده ❌سوره شوری
⬅️سوره احزاب 👈شروع دوشنبه ۵ شهریور
⬅️سوره سباء
⬅️سوره فاطر
⬅️سوره یس
⬅️ سوره صافات
⬅️سوره ص
⬅️ سوره زمر
⬅️#سوره_غافر
⬅️#سوره_فصلت
✅لطفاً کانال《همراه با قرآن 》
را به دیگران معرفی کنید.👇
https://eitaa.com/hamrahbaquran
💠 سوره شوری
💠#سوره_شوری از سورههای مکی قرآن است وجه تسمیه این سوره به «شوری»از آیه ۳۸ گرفته شده است؛ در این آیه #مشورت را یکی از صفات مؤمنان میشمارد.
🔰محتوای سوره شوری:
موضوع محوری و هدف اصلی سوره شوری
✴️مسئله #وحی است
✴️ مسئله توحید،
✴️صفات مومنان و کافران
✴️معاد
✴️توبه، توبهپذیری خداوند
✴️توصیه به استقامت رسول خدا(ص) در امر تبلیغ دین و دعوت مردم به سوی خدا،
✴️وحدت ادیان آسمانی،
✴️نهی مردم از تفرقه و اختلاف در دین خدا،
✴️عفو لغزشهای دیگران و غلبه بر خشم خود
✴️امر به مشورت و همکاری در امور جامعه و حکومت
🟧 🟧شأن نزولآیه ۲۳ و ۲۷و ۵۱ سوره شوری:
🔸🔸مودت اهل بیت
آیه ۲۳ سوره شوری
«...قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ...؛ بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان.» از ابن عباس نقل شده، هنگامی که پیامبر اسلام(ص) به مدینه آمد، به دلیل حوادثی با تنگدستی مواجه شد؛ به همین روی برخی از انصارمالی جمع کرده نزد آن حضرت آوردند و خواستار کمک به پیامبر شدند. پس از این بود که آیه ۲۳ سوره شوری نازل شد و به جای اجر رسالت، مودت خویشان خود را از آنان خواستار شد.
ابوالفتوح رازی نیز به نقل از قتاده، نزول این آیه را در پاسخ به سخن اهل مکه مبنی بر اینکه پیامبر برای ادای رسالتش طمع مزد دارد، میداند.امام باقر(ع) در روایتی امامان(ع) را قربی دانسته است .
🔸🔸تمنای مال دنیا
آیه ۲۷ سوره شوری
«وَلَوْ بَسَطَ اللَّـهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَـٰكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ؛ و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند، مسلماً در زمين سر به عصيان برمىدارند، ليكن آنچه را بخواهد به اندازهاى [كه مصلحت است] فرو مىفرستد. به راستى كه او به [حال] بندگانش آگاهِ بيناست.» درباره کسانی است که آرزومند اموال بنی نضیر و بنی قریظه بودند و بر اساس روایت ابو عثمان مؤذن از عمرو بن حریث این آیه دربارهاصحاب صفه است که نعمت و ثروت دنیا را تمنا میکردند. علامه طباطبائی مفسر شیعه در توضیح این روایت میگوید بر اساس این روایت آیه در مدینه نازل شده است (زیرا ماجرای صفه مربوط به مدینه است) در حالی که سوره شوری مکی است پس میتوان گفت که این آیه بر اصحاب صفه تطبیق شده نه این که در شأن آنان نازل شده باشد.
🔸🔸وحی به پیامبران
آیه ۵۱ سوره شوری
«وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّـهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ؛ و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [از راه] وحى يا از فراسوى حجابى، يا فرستادهاى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد.» را در جواب یهود دانستهاند که عدم ایمان خود به پیامبر را به این دلیل میدانستند که پیامبر چرا مانند موسی با خدا سخن نمیگوید و به او نمینگرد. این آیه، سخن گفتن انسان با خدا را فقط از طریق وحی یا از فراسوی حجاب و یا با ارسال فرستادگان دانستهاست.
🟠 🟠 آیات مشهور سوره شوری:
🟠🔸آیه مودت
«ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّـهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ شَكُورٌ﴿۲۳﴾»
اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند [بدان] مژده دادهاست. بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان.» و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهيم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.
این آیه مودت اهل بیت (ع) را مزد رسالت پیامبر اسلام(ص) دانستهاست. علامه طباطبایی ذیل این آیه معتقد است، اگرچه در قرآن بارها تاکید شده پیامبر برای رسالتش هیچ اجری طلب نمیکند و اجر رسالت را فقط پذیرش دعوت خود قرار داده؛اما در این آيه، خداوند برابر رسالت پیامبر اجری قرار داده که باتوجه به آیات دیگر میتوان به این نتیجه رسید که طلب اجر در این آیه نیز مانند دیگر آیات، در طول رسالت و پذیرش دعوت پیامبر است.
💐امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا و زمانی که به عنوان اسیر در شام به سر میبردند، در جواب بیحرمتی مردی دمشقی، فرمودند آیه ۲۳ سوره شوری را خواندهای؟پاسخ داد آری، امام فرمود قربی در این آیه ما هستیم.
🟠🔸آیه مشورت
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴿۳۸﴾»
و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كردهاند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان دادهايم، انفاق مىكنند.
این آیه به دنبال دو آیه قبل برخی دیگر از صفات مؤمنان را معرفی می کند و اموری مانند: اقامه نماز، مشورت در کارها و انفاق را از مصادیق استجابت دعوت خداوند قرار داده است.
💐 پیامبر اسلام مشورت راهی برای رسیدن به خیر و رشد معرفی شده است.
💐امام علی(ع) در روایتی مشورت کردن با مردان بزرگ را شریک شدن در عقل و دانش آنها دانسته است.