🔰سوره احقاف
💠سوره اَحْقاف از سورههای مکی قرآن است. این سوره را به دلیل واژه احقاف در آیه ۲۱ احقاف نامیدهاند که درباره داستان و سرزمین قوم عاد، یعنی قوم حضرت هود(ع)، سخن میگوید که بعداز نافرمانی از پیامبرشان ، به عذاب الهی دچار شدند.
💠احقاف، جمع کلمه حِقًف، به معنای تپههای شنی و ریگی است که به بزرگی کوه نیستند.
این واژه فقط یک بار در قرآن آمده است.
💠 قرآن کریم در سوره فجر، از تمدن قوم عاد در #سرزمین_احقاف، به عنوان تمدنی یاد کرده است که مثل آنها در آن زمان نبوده است.سرزمین احقاف قبل از دچار شدن قوم عاد به عذاب، سرسبز و آباد بوده است.
💠 در تعیین مکان کنونی این سرزمین اختلاف وجود دارد؛ اما علامه طباطبایی معتقد است این مکان یقیناً در جنوب شبه جزیره عربستان قرار داشته است.در سرزمین احقاف از قبری یاد شده که مزار حضرت هود دانسته شده است.
🔰محتوا سوره احقاف:
🔹معاد و تعیین جایگاه مؤمنان وکافران،
🔹سفارش به نیکی کردن به پدر و مادر،
🔹اشاره به اینکه خلقت آسمان و زمین و جهان هستی لغو و بیهوده نیست و خدایی که در آفرینش آسمانها و زمین درمانده نشده است، توانایی دارد که مردگان را زنده کند و به روح بقا بخشد.
🔰آیات مشهور:
🟦 آیه ۱۵ احقاف
در شأن امام حُسین❤️ علیه السلام
💐در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که آیه ۱۵ سوره احقاف (...مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنیا آورد. و باربرداشتن و از شیرگرفتن او سی ماه است...) درباره امام حسین(ع)نازل شده است.
در این روایت آمده است حضرت فاطمه (س) به سبب خبر پیامبر(ص) درباره کشتهشدن فرزندش به دست برخی از امت پیامبر(ص)، حمل و زاییدن حسین(ع) را با ناخرسندی (مشقت و سختی) انجام داد.سپس امام صادق عليهالسلام افزود: در دنيا مادری ديده نشده كه پسری بزايد و خوشحال نباشد، ولی فاطمه خوشحال نبود، زيرا دانست او كشته خواهد شد.براساس برخی از روایات مدت حمل امام حسین(ع) شش ماه بوده است.
🟦 آیه ۳۵ احقاف
صبر پیامبران اولوالعزم
فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ
پس همان گونه كه پيامبران نستوه، صبر كردند، صبر كن، و براى آنان شتابزدگى به خرج مده.
➖نیازمندی انسان به الگو و تأثیرش در رشد وسازندگی او،
➖اختلاف درجات پیامبران و نیز اختلاف صبر آنان،
➖ اولو العزم بودن پیامبر اکرم(ص) به سبب مأموریتش بر صبری مانند صبر آنها،
➖ضرورت سعه صدر برای رهبر
➖سنت خداوند بر مهلت دادن به مردم ( شتاب نکردن در عذابشان) از نکاتی است که از این فراز از آیه استفاده شده است.
نوح، ابراهیم، موسی، عیسی ومحمد(ص) از پیامبران اولوالعزم هستند. اولوالعزم کسانی هستندکه پیش از همه پیامبران به خداوند و دیگر پیامبرانی که پیش و بعد از آنان بودهاند اقرار کرده و با وجود تکذیب و آزار و اذیت مردمان، آنان بر صبرشان استوار و مصمم بودند.
🟦 آیههای ۲۹-۳۲ احقاف
شنیدن قرآن از سوی چند تن از جنیان و رفتن به سوی قوم خود و دعوت آنان.
✳️فضیلت و خواص خواندن سوره احقاف :
💐امام صادق(ع): هر کس سوره احقاف را هر شب یا هر جمعه بخواند، خداوند وحشت دنیا را از او برمیدارد، و از وحشت روز قیامت نیز در امان میدارد.
💐پیامبر(ص): هر کس سوره احقاف را قرائت کند، به تعداد تمامی ریگهای موجود در دنیا به او ده حسنه داده میشود و ده گناه از او پاک میشود و ده درجه بر درجات او افزوده میشود.
✳️برای این سوره خواصی نیز در روایات ذکر شده است از جمله آنکه اگر کسی آن را بنویسد و با آب زمزم بشوید و بنوشد، سبب خوشنامی، آبرومندی، محبوبیت و قدرت حافظه میشود.
💐پیامبر(ص):هر کس این سوره را بنویسد و بر خود یا کودک یا شیرخوارهای بیاویزد یا اینکه این سوره را نوشته و پس از شستن از آب آنها بیاشامد، دارای جسمی نیرومند و سالم خواهد بود و کودکان از آفات و خطراتی که به آنها میرسد در امان میمانند و شیرخواره در گهوارهاش مایه چشم روشنی میشود.
🔻قرآن بخوانیم....
#دشمن_شناسی
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ
وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘبَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ
وَ مَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ
إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
اى کسانى که ایمان آورده اید!
#یهود و #نصارى را دوست و تکیه گاه خود، انتخاب نکنید.آنان اولیاى یکدیگرند.
#کسانى_که_از_شما با آنان دوستى کنند، از آنان هستند. خداوند، گروه #ستمکاران را هدایت نمى کند.
مائده آیه ۵۱
هدایت شده از یادحُسین علیه السلام💙یادخدا
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌این سخنان شهید ابراهیم عقیل، فرمانده شهید حزب الله پاسخی به سوالات این لحظهی ماست...
بدانید که یاری خدا نزدیک است..
#روشنگری🇮🇷
♦️صفحه ۵۰۲ سوره احقاف♦️
🍃🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
1 - حا، میم
2 - این کتاب از جانب خدای شکست ناپذیر حکیم نازل شده است
3 - [ما] آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق و تا سر آمدی معین نیافریدیم، و کسانی که کافر شدند، از هشدارهایی که داده میشوند رو گردانند
4 - بگو: به من خبر دهید، آنچه را غیر از خدا میخوانید، به من نشان دهید که چه چیزی از زمین را آفریدهاند و یا در [خلقت] آسمانها شرکت داشتهاند! اگر راست میگویید [دلیلی از] کتابی که پیش از این [قرآن] است یا اثری علمی [از پیشینیان] برای من بیاورید [که ادعای شما را ثابت کند]
5 - و کیست گمراهتر از آن کس که به جای خدا کسی را میخواند که تا روز قیامت هم او را پاسخ نخواهد داد و آنها از دعایشان بیخبرند!
♦️صفحه ۵۰۲ سوره احقاف♦️
✅ آسمانها و زمین و تمام هستی به حق آفریده شده اند و زمان و فرجامی حساب شده و سنجیده دارند و اتفاقی و بیحساب نیستند. «خَلَقْنَا ... بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی»
👌توجّه به محدودیّت دنیا و ناپایداری نعمتها و پدیدهها، زمینه حقگرایی و دل نبستن به دنیا و هشداری برای انسان است. «أَجَلٍ مُسَمًّی»
🔴🔴یکی از عوامل اساسی انحراف انسان، عدم توجّه به محدود بودن و فانی بودن دنیا و توهّم جاودانه بودن خود است، لذا انسان به فرموده قرآن به راهها و روشهای گوناگونی برای جاودانه ماندن خود دست میزند:
_گاهی برای بقای خود به جمع مال و ثروت و شمار و حساب و کتاب آن میپردازد و توفیق هیچ انفاقی ندارد. «الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ. یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ»/همزه، ۲-۳
_گاهی برای جاودانگی خود بناهایی محکم میسازد. «وَ تَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ»/شعرا، ۱۲۹
_گاهی برای همیشگی خود به زورگویی و لشکرکشی و قدرتطلبی روی میآورد. «وَ اسْتَکْبَرَ هُوَ وَ جُنُودُهُ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنا لا یُرْجَعُونَ»/قصص،۳۹
_گاهی به پندار خود، در صدد مقابله با مرگ و قهر الهی برمیآید. «وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ»/حشر،۲
غافل از آنکه محدودیّت عمر، حقیقتی است که در مورد همه جریان دارد. «أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ»/نساء ، ۷۸
👈آری! قرآن همواره خطر غفلت را به انسان تذکّر داده است. «ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی»
آیات ۱-۳ احقاف
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ حم
* تَنْزِیلُ الْکِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ * ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی وَ الَّذِینَ کَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ»
«به نام خداوند بخشندۀ مهربان حا، میم. نزول (این) کتاب، از جانب خداوند عزیز حکیم است. ما آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست، جز بر اساس حق و زمانبندی مشخّص نیافریدیم، (ولی) کسانی که کفر ورزیدند، از آنچه بدان هشدار داده شدهاند، روی گردانند.»
____________________________
♦️♦️سرآغاز هفت سورۀ غافر، فصّلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف، حروف مقطعۀ «حم» است که به «حوامیم سبعه» معروف است.
👈از تکرار آیۀ «حم*، تَنْزِیلُ الْکِتابِ* ...» در چند سوره پشت سر هم، میتوان فهمید که مسائل مهم و اساسی را باید تکرار کرد.
🔴عزّت، از اوصاف و کمالاتی است که هم برای خدا آمده، «مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ»، هم برای کتابِ خدا، «إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ» (فصلت،۴۱) هم برای پیامبر خدا و مؤمنان به خدا آمده است. «ان لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» (منافقون،۸)
💠با کمی دقّت در آیاتی که پس از حروف مقطعه «حم» آمده، نتیجه میگیریم که قرآن: از سرچشمۀ علم و عزّت خداوند است. «تَنْزِیلُ الْکِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ» (غافر،۲) از سرچشمۀ رحمت و محبّت اوست. «تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» (فصلت،۲) از سرچشمۀ قدرت و حکمت اوست. «کَذلِکَ یُوحِی ... اللَّهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» (شوری،۳) کتابی روشن و روشنگر و مایۀ اندیشه و تعقّل است. «الْکِتابِ الْمُبِینِ ... قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» (زخرف،۲-۳) کتابی مبارک و مایۀ برکت است. «وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ» (انعام، ۱۵۵)
✅ نزول قرآن، تنها از جانب خداوند عزیز و حکیم مقدور است و از عهدۀ بشر خارج است. «تَنْزِیلُ الْکِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ»
👈 برنامههای قرآن، هر چند آسمانی و متعالی است، امّا در حدّ فکر و توان محدود بشر، نازل شده است. «تَنْزِیلُ الْکِتابِ»
👌چون نزول قرآن از سوی خداوندی است که سرچشمۀ عزّت و حکمت است، لذا برنامهها و دستورات آن فرد و جامعه را به سوی عزّت و استواری سوق میدهد. «مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ»
✅ عزّت و قدرت خداوند، آمیخته با حکمت و کاردانی است. «اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ»
✅آفرینش هستی، حکیمانه و بر اساس حقّ است.
در نظام آفرینش، کژی، انحراف، سستی، پستی، نادرستی و بیهودگی جایی ندارد. «ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ»
👈 آسمانها و زمین و تمام هستی، زمان و فرجامی حساب شده و سنجیده دارند و اتفاقی و بیحساب نیستند. «خَلَقْنَا ... بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی»
👈 لازمۀ حقّانیّت آفرینش، وجود جهانی پس از آن است. (اگر معاد نباشد، بسیاری از نابرابریها و بیعدالتیها جبران نشده و موجّه نخواهد بود.) «ما خَلَقْنَا ... إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّی»
👌توجّه به محدودیّت دنیا و ناپایداری نعمتها و پدیدهها، زمینه حقگرایی و دل نبستن به دنیا و هشداری برای انسان است. «أَجَلٍ مُسَمًّی»
❌نظام تکوین و تشریع برای هدایت و کمال انسان است؛ با این حال، برخی ناسپاسی کرده و کفر میورزند. «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ»
👈اعراض از حق، نشانۀ اراده و اختیار انسان است. «مُعْرِضُونَ»
آیه ۴ احقاف
«قُلْ أَ رَأَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِی ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّماواتِ ائْتُونِی بِکِتابٍ مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»
«بگو: آیا آنچه را به جای خداوند میخوانید، دیدهاید؟ به من نشان دهید که چه چیزی را از زمین آفریدهاند، یا در (آفرینش) آسمان ها چه مشارکتی داشتهاند؟ اگر راستگو هستید، کتابی پیش از این (قرآن) یا نشانهای علمی (بر ادّعای خود) برای من بیاورید.»
_________________________
💠مشرکان نیز قبول داشتند که آفریدگار آسمانها و زمین خداوند است. «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» ( لقمان، ۲۵) لذا خداوند آنها را توبیخ میکند که چرا به سراغ بتها و دیگران میروند و به جای خدا، آنها را میپرستند و از آنان کمک میخواهند.
💠منطق توحید به قدری قوی و مستدل است که میتوان با آن به مجادله با مشرکان پرداخت و آنان را محکوم کرد.
💐امام باقر علیهالسّلام فرمود: مراد از «کتاب» در این آیه، تورات و انجیل و مراد از «علم»، سخنان جانشینان انبیاست.
👈 در تبلیغ و ارشاد، میتوان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار کرد و آنان را به تفکر و اندیشه واداشت. «أَ رَأَیْتُمْ ... ما ذا خَلَقُوا»
👈 استقامت و پایداری، شرط اساسی تبلیغ است؛ حتّی پس از اعراض کفار دست از تبلیغ برندارید. «مُعْرِضُونَ قُلْ أَ رَأَیْتُمْ»
✅ موجودی صلاحیّت استمداد و خوانده شدن دارد که قدرت آفرینش داشته باشد.
✅ریشۀ توحید در عبادت، توحید در خالقیّت است. «ما تَدْعُونَ ... ما ذا خَلَقُوا»
❌ بتها و معبودهای خیالی، از هر جهت عاجزند؛ نه نقشی در آفرینش زمین دارند، «ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ» و نه سهمی در برپایی آسمانها. «أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّماواتِ»
👈در مجادله و استدلال، دلیل یا باید فطری و شهودی باشد، «أَ رَأَیْتُمْ» یا نقلی، «بِکِتابٍ» یا عقلی، «أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ» و شرک هیچ دلیلی ندارد.