eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۳۶ انفال إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‌ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ همانا آنان كه كافر شدند، اموال خود را صرف مى‌كنند تا از (رفتن مردم به) راه خدا جلوگيرى كنند. در آينده نيز اين گونه خرجها را خواهند داشت، سپس (اموال هزينه شده) مايه‌ى حسرت آنان مى‌گردد و آنگاه شكست مى‌خورند. و آنان كه كافر شدند، به سوى دوزخ محشور خواهند شد. ___________________ 👈بعضى نزول اين آيه را درباره‌ى بودجه‌ى سنگينى كه كفّار مكّه براى جنگ بدر خرج كردند، مى‌دانند، ولى عموميّت آيه، شامل همه‌ى بودجه‌هايى مى‌شود كه صرف مبارزه و مقابله با اسلام مى‌شود. تكرار جمله‌ى‌ «الَّذِينَ كَفَرُوا» شايد براى آن باشد كه برخى از كفار سرمايه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پول‌هاى خرج شده را مى‌خوردند، برخى هم كه بر كفر باقى ماندند و اهل دوزخ شدند. آرى، جهنّم براى كفّارى است كه بر كفر خود باقى مى‌مانند، امّا مؤمنان اگر به نتيجه هم نرسند حسرت نمى‌خورند، چون خداوند اجر آنها را مى‌دهد. ❌كفّار همواره براى جلوگيرى از گسترش اسلام، اموال خود را خرج مى‌كنند، ولى در نهايت نتيجه‌اى جز حسرت و شكست قطعى ندارد. 👈پيامبر صلى الله عليه و آله، خبر غيبى مى‌دهد كه در آينده نيز بر ضد اسلام سرمايه‌گذارى خواهند كرد، ولى پيروزى با اسلام است. فَسَيُنْفِقُونَها ... ثُمَّ يُغْلَبُونَ‌ ❌ تلاش كافران تنها شكست دنيوى ندارد، بلكه عذاب اخروى نيز دارد.
✅ راههای نجات از های آخر الزمان: 👈بصیرت 👈رجوع به قرآن 👈تمسک به اهل بیت علیه السلام 👈دعای غریق « یا اللّه یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبّت قلبی علی دینک» 👈دعای «أَلّلهُمَّ عرّفنی نفسک» را زیاد بخوانید. ((اى خدا تو مرا به خود شناسا كن كه اگر تو شناسايم به خويش نفرمايى رسولت را نخواهم شناخت  اى خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت  خدايا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دين خود گمراه خواهم شد  اى خدا مرا به مرگ جاهليت نميران و از قلبم پس از آنكه مرا هدايت كردى ظلمت گمراهى دور دار)) 👈پرهیز از تفرق و پراکندگی 👈برخورد نرم و روشنگرانه از سوی خواص 👈 برخورد سخت و قاطعانه از سوی حکوت اسلامی 👈تقویت اعتقادات 👈انتظار فرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔸 صفحه ۱۸۲_سوره انفال 41 - و بدانید ‌هر‌ گونه‌ غنیمتی‌ ‌به‌ دست‌ آوردید، یک‌ پنجم‌ ‌آن‌ ‌برای‌ ‌خدا‌ و پیامبر و ‌از‌ ‌آن‌ خویشاوندان‌ و یتیمان‌ و تنگدستان‌ و ‌در‌ راه‌ ماندگان‌ ‌است‌، ‌اگر‌ ‌به‌ ‌خدا‌ و ‌به‌ آنچه‌ ‌بر‌ بنده‌ی‌ ‌خود‌ ‌در‌ روز جدایی‌ [حق‌ ‌از‌ باطل‌]، روزی‌ ‌که‌ ‌آن‌ دو گروه‌ ‌با‌ ‌هم‌ رو ‌در‌ رو شدند، نازل‌ کردیم‌ ایمان‌ آورده‌اید و خداوند ‌بر‌ ‌هر‌ چیزی‌ تواناست‌ 42 - آن‌گاه‌ ‌که‌ ‌شما‌ نزدیک‌تر [‌به‌ مدینه‌] بودید و ‌آنها‌ دورتر، و کاروان‌ [تجاری‌] پایین‌تر ‌از‌ ‌شما‌ ‌بود‌، و ‌اگر‌ ‌شما‌ ‌با‌ یکدیگر وعده‌ی‌ [جنگ‌] گذاشته‌ بودید، قطعا ‌در‌ باره‌ی‌ قرار جنگ‌ [‌به‌ خاطر کثرت‌ دشمن‌] اختلاف‌ می‌کردید، ولی‌ [چنین‌ شد] ‌تا‌ ‌خدا‌ کاری‌ ‌را‌ ‌که‌ می‌بایست‌ انجام‌ گیرد تحقق‌ بخشد، ‌تا‌ ‌هر‌ ‌که‌ گمراه‌ می‌شود ‌از‌ روی‌ حجت‌ گمراه‌ شود، و ‌هر‌ ‌که‌ هدایت‌ می‌شود ‌از‌ روی‌ حجت‌ هدایت‌ شود همانا خداوند شنوای‌ داناست‌ 43 - [یاد کن‌] آن‌گاه‌ ‌که‌ خداوند تعداد آنان‌ ‌را‌ ‌در‌ خوابت‌ ‌به‌ تو اندک‌ نشان‌ می‌داد و ‌اگر‌ شمارشان‌ ‌را‌ بسیار نشان‌ می‌داد مسلما سست‌ می‌شدید و حتما ‌در‌ کار [جنگ‌] منازعه‌ می‌کردید، ولی‌ ‌خدا‌ [‌شما‌ ‌را‌] ‌به‌ سلامت‌ داشت‌، چرا ‌که‌ ‌او‌ ‌به‌ راز دل‌ها آگاه‌ ‌است‌ 44 - و آن‌گاه‌ ‌در‌ هنگامی‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌هم‌ رو ‌به‌ رو شدید، ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ چشم‌ ‌شما‌ کم‌ نشان‌ داد و ‌شما‌ ‌را‌ [نیز] ‌در‌ چشم‌ ‌آنها‌ کم‌ می‌نمود، [‌که‌ جنگ‌ اتفاق‌ افتد] ‌تا‌ خداوند کاری‌ ‌را‌ ‌که‌ باید انجام‌ گیرد تحقق‌ بخشد [و دشمن‌ شکست‌ بخورد] و کارها ‌به‌ خداوند باز می‌گردد 45 - ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! چون‌ ‌با‌ گروهی‌ [‌از‌ دشمن‌] رویارو شدید پایداری‌ کنید و ‌خدا‌ ‌را‌ بسیار یاد کنید، ‌باشد‌ ‌که‌ رستگار شوید. 🔶🔸 صفحه ۱۸۲_سوره انفال
آیه ۴۱ انفال بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهل‌بيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بنده‌ى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى‌ايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست. ____________________ ❎پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ❎حال كه با نصرت الهى در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهل‌بيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد. غَنِمْتُمْ‌ ... فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ✅ اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقى را پذيرفته است. «لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‌» ❎ محروميّت زدايى، از برنامه‌هاى اسلام است و بايد از ثمره‌ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» ❎ ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است. لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ ❎دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى‌مانند. غَنِمْتُمْ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ‌ ... ✅ نشانه‌ى ايمان كامل، خمس دادن است. بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‌فرمايد: لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ ... بنابراين خمس، واجب دائمى ومستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است.
🔴خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژه‌اى برخودار است، از جمله اين‌كه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى‌شود و نمى‌تواند در آن تصرّف كند. 🔴فقها، خمس را در هفت چيز واجب مى‌دانند: 1. سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2. گنج، 3. معادن، 4. گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مى‌آيد، 5. مال حلال مخلوط به حرام، 6. زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7. غنيمت جنگى. 👈بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است. 👈برپايه‌ى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است. و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مى‌شود. 👈ذى القربى، به دليل روايات بسيار از شيعه‌ و نيز برخى روايات اهل‌سنّت، همه‌ى بستگان پيامبر صلى الله عليه و آله نيستند، بلكه مراد، امامان اهل‌بيت عليهم السلام مى‌باشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر. 👈علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذى‌القربى، در رديف «للّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانه‌ى آن است كه ذى‌القربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند. 👈از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى‌هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود.در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّت‌هاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همه‌ى فقراى جامعه مى‌باشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازه‌ى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مى‌شود، نه بيشتر. 💐امام رضا عليه السلام فرمودند: «تصميم‌گيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد شش گانه‌ى ذكر شده در آيه، با امام است».
آیه ۴۵ انفال أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه با گروهى (از دشمن) روبرو شديد، باشيد و بسيار_ياد_كنيد تا شما رستگار شويد. _________________ ✅ لازمه‌ى ايمان، ثابت قدمى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا ✅ ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‌ايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايدارى را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا» /بقره۲۵۰ ✅ فضاى جبهه‌ى مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا❤️ باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ✅در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. 🤲مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانى نيست، بلكه توجّه درونى و ياد لطف‌ها و امدادهاى و وعده‌هاى و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است. 💐امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر اطاعت الهى باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند».
🌸🍃الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّه. پیامبر (ص):هرکس زیاد خدا را یاد کند خدایش او را دوست دارد.