eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۳۴ و۳۵ یونس ❌بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده‌ايد، كسى هست كه بتواند آفرينش را ايجاد وآغاز كند و سپس آن را بازگرداند؟ بگو: (فقط) خداوند، آفرينش را آغاز مى‌كند و سپس باز مى‌گرداند. پس چرا (از حقّ) بازگردانده مى‌شويد؟! ❌بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار داده‌ايد، كسى هست كه به سوى حقّ هدايت كند؟ بگو: (فقط) خداوند به حقّ هدايت مى‌كند. پس آيا كسى كه به سوى حقّ هدايت مى‌كند براى پيروى شايسته‌تر است، يا كسى كه خود هدايت نمى‌شود مگر آنكه هدايتش كنند؟ شما را چه مى‌شود؟ چگونه حكم مى‌كنيد؟! _______________________ ❌شريك خدا، جز ساخته‌ى اوهام بشرى نيست. «شُرَكائِكُمْ» ✅ملاك پرستش دو چيز است: يكى توانايى بر پديد آوردن و ديگرى قدرتِ برپا كردن دوباره‌ى آن. يَبْدَؤُا ... ثُمَّ يُعِيدُهُ‌ ❌ شريك‌پندارى، نشانه‌ى بى‌خردى است. «فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ» ✅هدايت صحيح، به گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبّت و هدف نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده ديگران نمى‌توانند هادى باشند. بت‌ها و طاغوت‌ها چگونه مى‌توانند هادى باشند؟ «قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ» ✅كسى شايسته‌ى پيروى است كه به حقّ راهنمايى مى‌كند. «أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ»
❌❌نکوهش شدید آيات قرآن و روایات درباره و عدم مطالب علمی ⛔️1 ـ «وَما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاّ ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لایُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً»؛ اکثر آنها در قضاوت هاى خود تنها از ظن و گمان پیروى مى کنند در حالى که حقیقت_نمى رساند.سوره یونس آیه ۳۶  ⛔️2 ـ در جاى دیگر، در ردیف قرار داده شده: «إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الاْ َنْفُسُ»؛ آنها تنها پیروى از گمان و هواى نفس مى کنند.سوره نجم آیه ۲۳ ⛔️3 ـ در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «إِنَّ مِنْ حَقِیقَةِ الاِْیمانِ أَنْ لایَجُوزَ مَنْطِقُکَ عِلْمَکَ»؛ از حقیقت ایمان این است که علمت_فزون_تر_نباشد و بیش از آنچه مى دانى نگوئى ⛔️4_در حدیث دیگرى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم از پدرانش چنین نقل مى کند: «لَیْسَ لَکَ أَنْ تَتَکَلَّمَ بِما شِئْتَ لاِ َنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ وَ لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»؛ تو نمى توانى هر چه را مى خواهى بگوئى، زیرا خداوند متعال مى گوید ⛔️5 ـ در حدیث دیگرى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «إِیّاکُمْ وَ الظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَکْذَبُ الْکَذِب» ؛ ⚠️از گمان بپرهیزید که .
⚠️؛ نتیجه پیروی از ظن و گمان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙 صفحه ۲۱۴_سوره یونس 43 - و برخی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌به‌ تو می‌نگرند [ولی‌ نمی‌بینند]، مگر تو کوران‌ ‌را‌ هدایت‌ توانی‌ کرد ‌هر‌ چند ‌که‌ نبینند! 44 - ‌خدا‌ ‌به‌ مردم‌ هیچ‌ ستمی‌ نمی‌کند، لیکن‌ مردم‌ ‌به‌ خودشان‌ ستم‌ می‌کنند 45 - و روزی‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ گرد می‌آورد، چنان‌ ‌که‌ گویی‌ تنها ساعتی‌ ‌از‌ روز ‌در‌ دنیا بوده‌اند، [‌در‌ حدی‌ ‌که‌] یکدیگر ‌را‌ ببینند و شناسایی‌ کنند [بنابر ‌این‌] کسانی‌ ‌که‌ لقای‌ ‌خدا‌ ‌را‌ دروغ‌ شمردند زیان‌ کردند و هدایت‌ نیافتند 46 - و ‌اگر‌ پاره‌ای‌ ‌از‌ آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آنها‌ وعده‌ می‌دهیم‌ ‌به‌ تو نشان‌ دهیم‌ ‌ یا ‌ تو ‌را‌ بمیرانیم‌، ‌در‌ ‌هر‌ صورت‌ بازگشتشان‌ ‌به‌ سوی‌ ماست‌، ‌پس‌ [بدانند ‌که‌] ‌خدا‌ ‌بر‌ آنچه‌ می‌کنند ناظر ‌است‌ 47 - و ‌هر‌ امّتی‌ ‌را‌ پیامبری‌ ‌است‌، ‌پس‌ هنگامی‌ ‌که‌ پیامبرشان‌ بیاید [حجت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ تمام‌ و] میانشان‌ ‌به‌ عدالت‌ داوری‌ می‌شود و ‌به‌ ‌آنها‌ ستم‌ نمی‌رود 48 - و می‌گویند: ‌اگر‌ راست‌ می‌گویید، ‌این‌ وعده‌ چه‌ وقت‌ ‌است‌! 49 - بگو: ‌من‌ ‌برای‌ ‌خود‌ زیان‌ و سودی‌ ‌در‌ اختیار ندارم‌ مگر آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌خدا‌ بخواهد ‌هر‌ امّتی‌ ‌را‌ اجلی‌ محدود ‌است‌ ‌که‌ وقتی‌ اجلشان‌ ‌به‌ سر رسید، نه‌ ساعتی‌ ‌از‌ ‌آن‌ تأخیر کنند و نه‌ پیشی‌ گیرند 50 - بگو: ‌به‌ ‌من‌ بگویید، ‌اگر‌ عذاب‌ ‌او‌ شب‌ ‌ یا ‌ روز ‌به‌ سراغتان‌ بیاید [آیا می‌توانید ‌آن‌ ‌را‌ دفع‌ کنید]! ‌پس‌ مجرمان‌ ‌برای‌ چه‌ ‌به‌ [‌آن‌ عذاب‌] عجله‌ می‌کنند! 51 - سپس‌ آیا آن‌گاه‌ ‌که‌ عذاب‌ واقع‌ شد ‌به‌ ‌آن‌ ایمان‌ می‌آورید! آیا حالا! ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ قبلا [‌به‌ تمسخر] شتاب‌ ‌در‌ ‌آن‌ ‌را‌ می‌خواستید 52 - آن‌گاه‌ ‌به‌ کسانی‌ ‌که‌ ستم‌ کردند گفته‌ شود: عذاب‌ ابدی‌ ‌را‌ بچشید آیا جز ‌به‌ کیفر آنچه‌ می‌کردید مجازات‌ می‌شوید! 53 - و ‌از‌ تو می‌پرسند: آیا ‌آن‌ عذاب‌ راست‌ ‌است‌! بگو: آری‌! ‌به‌ ‌خدا‌ قسم‌ ‌که‌ ‌آن‌ یقینا راست‌ ‌است‌ و ‌شما‌ نمی‌توانید مانع‌ ‌آن‌ شوید. 💙 صفحه ۲۱۴_سوره یونس
آیه ۴۵ یونس وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً مِنَ النَّهارِ يَتَعارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ و روزى كه خداوند آنان را محشور و جمع مى‌كند، گويا جز ساعتى از روز را (در دنيا يا برزخ) نمانده‌اند. آن روز يكديگر را مى‌شناسند. قطعاً آنان كه ديدار خدا (معاد يا قيامت) را تكذيب كردند، زيان كار شدند و هرگز هدايت يافته نبوده‌اند _________________________ 🙏عظمت روز قيامت چنان است كه زندگانى پيش از آن بسيار كوتاه جلوه مى‌كند. 💠«لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحاها» گويا در دنيا يا برزخ شبى بيشتر نبودند./نازعات، 46 💠«وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا» «گمان مى‌كنيد جز مدّت كمى قبل از قيامت نبوده‌ايد./اسراء، 52 💠«إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً» فكر مى‌كنيد جز ده روزى ساكن نبوده‌ايد./طه، 103. 💠«لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ» فكر مى‌كنيد روز يا پاره‌اى از روز در دنيا يا برزخ بوده‌ايد/مؤمنون، 112. 💠«ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ» فكر مى‌كنيد يك ساعتى بيشتر نبوده‌ايد./روم، 54 👈كوتاهى عمر دنيا، يا به جهت زودگذرى آن است، يا به خاطر بهره نگرفتن از زمان و فرصت، يا در مقايسه با عمرآخرت و يا بدان جهت كه انسان‌ها در برزخ گويا در خوابند و پس از بيدارى احساس مى‌كنند كه زمان اندك بوده است. ❌زيانكاران واقعى آنانند كه با تكذيب قيامت، از بهره‌هاى ابدى آخرت محرومند و تنها به لذّات دنيوى قانعند. در حالى كه مؤمنان، هم در دنيا از نعمت‌هاى الهى كاميابند، هم در آخرت نصيب دارند. «قَدْ خَسِرَ
آیه ۵۰ و ۵۱ یونس بگو: آيا انديشيده‌ايد، اگر عذاب خداوند شب يا روز به سراغ شما آيد (چه مى‌كنيد؟) گناهكاران چه چيزى را از او به شتاب مى‌خواهند (كه مى‌گويند: «مَتى‌ هذَا الْوَعْدُ» عذاب خدا چه وقت است) آيا پس از آنكه (عذاب) نازل شد، به آن ايمان مى‌آوريد؟ حالا؟ در حالى كه پيشتر خواستار زود آمدن عذاب بوديد؟ ___________________________ 👈 قهر الهى، ناگهانى است و شب و روز در آن مطرح نيست. «بَياتاً أَوْ نَهاراً» 🤔خردمند، با احتمال عذاب بايد احتياط كند، نه شتاب. «ما ذا يَسْتَعْجِلُ» 👈 به هنگام قهر خدا كه مجرمان را غافلگير مى‌كند، «بَياتاً أَوْ نَهاراً» راه نجات بسته است. «ما ذا يَسْتَعْجِلُ» ❌ ايمان آوردن هنگام خطر، اثرى ندارد. آلْآنَ‌ ... ❌ مشركان همواره خواهان تسريع در عذاب الهى بوده‌اند. «كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ»