#شعر
#صائب_تبریزی
مایه اصل و نسب در گردش دوران زر است
هر کسی صاحب زر است او از همه بالاتر است
دود اگر بالا نشیند کسر شأن شعله نیست
جای چشم ابرو نگیرد چونکه او بالا تراست
ناکسی گر از کسی بالا نشیند عیب نیست
روی دریا، خس نشیند قعر دریا گوهر است
شصت و شاهد هر دو دعوی بزرگی میکنند
پس چرا انگشت کوچک لایق انگشتر است
آهن و فولاد از یک کوه میآیند برون
آن یکی شمشیر گردد دیگری نعل خر است
کاکل از بالا بلندی رتبهای پیدا نکرد
زلف، از افتادگی قابل به مشک و عنبر است
پادشه مفلس که شد چون مرغ بیبال و پر است
دائماً خون میخورد تیغی که صاحب جوهر است
سبزه پامال است در زیر درخت میوهدار
دختر هر کس نجیب افتاد مفت شوهر است
صائبا! عیب خودت گو عیب مردم را مگو
هر که عیب خود بگوید، از همه بالاتر است
#معرفی_کتاب
این کتابِ فوق العاده عالی😊
پاسخگوی نیازمندیهای دختران و پسران در رابطه با ازدواج است. در آغاز نگارنده پس از ذکر کلیات و عوامل موثر در ازدواج، به ازدواج از دیدگاه نظریههای خانوادهدرمانی میپردازد. آنگاه اصول و فنون مشاورة ازدواج و سپس مراحل ازدواج و همسرگزینی را بازگو میکند. آموزش قبل از ازدواج، آخرین مطالب کتاب حاضر را تشکیل میدهد
حتما دوستانی که قصد ازدواج دارن تهیه و یک روزه مطالعش کنن👌
همه نکات بسیار مهم که باید قبل ازدواج رعایت کنی رو مو به مو دقیق گفته💖
📚 کتاب آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، سید مهدی حسینی بیرجندی، نشر آوای نور ، تلفن ۶۶۹۶۷۳۵۵
@Hamsafar2
#روانشناسی
#اختلالات_فکری
علائم وسواس فکری در OCD اختلال وسواس فکری و عملی:
_داشتن ترس شدید از آلودگی و کثیفی
_داشتن ترس بی دلیل از تصادف، عبور از خیابان، ترس از دزد و قفل کردن و چک کردن مکرر در های منزل
_ترس از افکار خطرناکی که به ذهنش می رسد و می ترسد که آنها را عملی کند.مانند: اعمال خشن و سوء رفتار جنسی
_ترس از بی نظمی و عدم قرینگی اشیاء: این افراد دوست دارند که چینش تمام وسایل به صورت قرینه باشد.
@Hamsafar2
#روانشناسی
#اختلالات_فکری
علائم دیگر سواس عملی در OCD اختلال وسواس فکری و عملی
افراد مبتلا به ابن اختلال معمولا افرادی هستند که می دانند به وسواس فکری مبتلا هستند و تلاش دارند که با انجام یک سری اعمال خاص این ترس بی منطق خود را سرکوب کنند که این اعمال منجر به وسواس عملی می شود. که یک سری از نشانه های وسواس عملی عبارت است از :
شستن مکرر دست ها و استحمام زیاد با مدت زمان طولانی
ممانعت از دست دادن با دیگران و دست زدن به دستگیره در
بررسی مکرر قفل در و شیر گاز و اجاق گاز و بخاری
چیدن بسیار منظم وسایل در منزل و نگرانی از بهم خوردن این نظم
داشتن برنامه غذایی هفتگی و خوردن غذاهای تکراری به صورت منظم
تکرار لفظ و یا دعایی خاص به صورت مکرر
@Hamsafar2
#روانشناسی
#اختلالات_فکری
طبقه بندی و انواع اختلالات وسواسی – جبری و اختلالات مرتبط مطابق کتاب DSM5 به شرح زیر می باشد:
اختلال شخصیت وسواس – جبری
اختلال بدریخت انگاری بدن (وسواس به اندام بدن)
اختلال احتکار و یا انباشت گری (وسواس در خرید بیش از حد)
وسواس کندن مو
وسواس کندن پوست
اختلال وسواس جبری مرتبط با دارو
اختلال وسواس مرتبط با یک بیماری طبی دیگر
سایر اختلالات وسواس جبری و اختلالات مرتبط معین
اختلال وسواس جبری مرتبط نامعین
@Hamsafar2
#روانشناسی
#اختلالات_فکری
دسته بندی اختلالات رشد عصبی (Neurodevelopmental Disorders)
اختلالات رشد عصبی گروهی از بیماری ها هستند که در دوره رشد بروز میکنند. به دوران کودکی تا قبل از سن مدرسه اوایل دوران رشد میگویند. علائم اختلالات رشد عصبی تا قبل از سن مدرسه رفتن بروز میکند. نقص های رشدی باعث تخریب کارکرد های اجتماعی، شخصی، شغلی و تحصیلی فرد مبتلا به اختلال میگردد. در کتاب DSM5 این اختلالات را به هفت دسته کلی تقسیم بندی کرده اند. گستردگی این نقایص رشدی از محدودیت های خاص یادگیری یا کنترل کارکرد اجتماعی شروع و به نقص های کلی مهارت های اجتماعی یا هوشی ختم میگردد. سر فصل های اصلی این دسته بندی ها به شرح زیر می باشد:
کم توانی ذهنی Intellectual Disabilities
اختلالات ارتباطی Communication Disorders
طیف اختلال در خودماندگی (اوتیسم) Autism Spectrum Disorder
اختلالات کم توجهی/ بیش فعالی Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
اختلال یادگیری اختصاصی Specific Learning Disorder
اختلالات حرکتی Motor Disorders
سایر اختلالات رشدی عصبی Other Neurodevelopmental Disorders
@Hamsafar2
#روانشناسی
#کم_توانی_ذهنی
اختلال رشدی هوش یا کمتوانی ذهنی دارای چهار شدت خفیف، متوسط، شدید و عمیق می باشد. مشخصات این اختلال نقص کلی توانایی ذهنی مانند استدلال، حل مسله، برنامه ریزی، تنفکر انتزاعی، قضاوت، آموزش تحصیلی و یادگیری حاصل از تجربه م یباشد. فردی که دارای اختلال رشدی هوش می باشد بطور کلی قادر نیست به استاندارهای استقلال فردی و اجتماعی در جنبه های مختلف زندگی روزمره برسد. برای تشخیص این اختلال می بایست فرد مبتلا قادر به رسیدن به نقاط عطف رشدی مورد انتظار در چند زمینه کارکرد هوشی و ذهنی نیست.لازم بذکر است میتوان تشخیص اختلال رشد عصبی را در خصوص افرادی که کم توانی ذهنی انها حاصل از آسیب های اکتسابی دوران رشد مانند آسیب شدید به سر ایجاد می شود را نیز گذاشت.
@Hamsafar2
#روانشناسی
#اختلال_کم_توجهی_بیش_فعالی
این اختلال دارای مشخصاتی از جمله درجاتی از کاهش توجه، نابسامانی و یا بیش فعالی و تکانشگری که سبب عدم توانایی فرد در تداوم کار و یا گم کردن اشیاء و بی توجه به سخنان دیگران که با سن تقویمی فرد هماهنگ نیست را دااست. بیش فعالی یا تکانشگری سبب پرتحرکی، وول خوردن، عدم توانایی یکجا نشستن، عدم توانایی صبر کردن می شود. در دوران کودکی ADHD با اختلال برونی ساز همپوشانی دارد. اختلالات برونی ساز شامل اختلال نافرمانی مقابله جویانه و اختلال سلوک میگردد. اختلال ADHD اغلب تا بزرگسالی ادامه دارد که موجب افت عملکرد فرد در حیطه های مختلف میگردد.
@Hamsafar2