🔆 #تاریخچه_حجاب در ایران
🔹از ابتدای اسلام تا دوران صفویان
🔰 در پایان دوره #ساسانیان اسلام وارد ایران گردید و پس از ورود اسلام به ایران نیز #حجاب با تأثیرپذیری از فرهنگ غنی اسلام شکوه بیشتری یافت و زنان ایرانی همچنان از فرهنگ عفت و حجاب پاسداری نمودند.
در این دوره گرچه حجاب زنان با تغییراتی همراه بوده است، ولی همچنان فرهنگ استفاده از چارقد و #چادر بلند و دوری از اختلاط با مردان بیگانه تأکید می شد که مستندات تاریخی در کتب مختلف ثبت و ضبط گردیده است.
🔻 کلاویخو در سفرنامه اش می نویسد: «زن های شهری معمولًا روی پوشیده اند و چادر سفید داشته اند و نقاب سیاه»
«چادر که سرتاسر بدن را می پوشاند، معمولًا سیاه رنگ بود و همراه با آن در جلوی صورت خود از روبند نیز استفاده می کردند.»
📚تاريخ پوشاك ايرانيان نوشته محمد رضا چيت ساز،ص 236 _ص 396.
@khaAbar_amariyon
🔵 توصیه بنیاد دفاع از دموکراسیها به عربستان: زمان عادیسازی با اسرائیل است
🔹گزارش
🔹 بنیاد صهیونیستی «دفاع از دموکراسیها» در یادداشتی به قلم ریچارد گلدبرگ از اعضای سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ به بنسلمان ولیعهد عربستان توصیه کرده تا پیش از استقرار دولت بایدن، به عادیسازی رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی بپردازد.
🔹 نویسنده به دو چالش جدی عربستان با دولت بایدن اشاره میکند. اول احتمال تأیید طرح توقف فروش تسلیحات به عربستان از سوی کاخ سفید که سال پیش کنگره تصویب ولی ترامپ وتو کرده بود و دوم پیگیری مجازات عاملان قتل جمالخاشقچی از سوی وزارت خارجه آمریکا.
🔹 در این یادداشت، بازگشت آمریکا به برجام و دستاوردهای اقتصادی این توافق برای ایران و همچنین مخالفت بایدن و آنتونی بلینکن با تداوم جنگ یمن و سیاستهای احتمالی دوحزبی در آمریکا برای پایان این جنگ، از دیگر تنشهای حاکمان سعودی با دولت آتی آمریکا برشمرده شده است.
🔹 پیشنهاد گلدبرگ به عربستان برای غلبه بر این چالشها، عادیسازی روابط با اسرائیل است. او با اشاره به حمایتهای دولت و کنگره آمریکا از مصر، اردن، امارات، بحرین و سودان پس از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، بیان میکند که «وقتی کشوری در خاورمیانه ریسک صلح با اسراییل را بپذیرد، واشنگتن پاسخ حمایتآمیزی به آن میدهد».
🔹 طبق ادعای این یادداشت، تداوم فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان، تشکیل یک صندوق سرمایهگذاری سهجانبه سعودی، آمریکایی و اسرائیلی و همچنین مشارکت استارتآپها و فناوریهای نوین رژیم صهیونیستی در ساخت شهر نئوم و طرح 2030 عربستان از دستاوردهای عادیسازی روابط خواهد بود.
🔸 یادداشت بنیاد دفاع از دموکراسیها نشان میدهد این اندیشکده، خواهان رسمیت یافتن هر چه سریعتر همکاریهای عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران است. به نظر میرسد نویسنده، فارغ از تبعات این عادیسازی برای موقعیت حکام سعودی در جهان اسلام، ایجاد اتحاد عربی-عبری را برای اهداف صهیونیستها در منطقه، ضروریتر از هر مسئله دیگر می داند
@khaAbar_amariyon
🔵 واکنشها به پیشنهاد مقتدی برای احیای «بیت شیعی»
🔹گزارش_کوتاه
🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی پیشنهاد اخیر مقتدی صدر برای ایجاد اجماعی جدید بین نیروهای شیعه عراقی و احیای «بیت شیعی» پرداخته است.
🔹 ریاض المسعودی، عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق در گفتوگو با المانیتور با بیان اینکه رسانهها، تعبیر صحیحی از توئیت رهبر جریان صدر ارائه ندادهاند، معتقد است که احیای بیت شیعی به معنای بازبینی اشتباهاتی است که از سوی احزاب شیعه در التزام به یک تعهد ایدئولوژیک برای مواجهه با چالش گروههای مخالف و رادیکال اخذ شده است.
🔹 المسعودی مدعی است، اگرچه احزاب سیاسی شیعه از فراخوان صدر استقبال كردند، اما از ترس اینکه صدر مبارزات انتخاباتی یا گفتوگوها را رهبری كند و در انتخابات آینده تأثیر بگذارد، اقدامات عملی برای مذاکره درباره این ایده انجام نخواهند داد.
🔹 عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز به المانیتور میگوید: «با توجه به شرایط سیاسی کشور و در پیش بودن انتخابات پارلمانی، هماهنگی میان احزاب شیعه ضروری است... البته پیشنهاد مقتدی لزوماً به معنای اتحاد انتخاباتی نیست، بلکه میتواند طرحی برای پیشبرد مبارزات انتخاباتی و توافق درباره شرایط پساانتخابات و جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته در تشکیل دولت باشد».
🔹 نعیم العبودی، یکی از نمایندگان عصائب اهل الحق در پارلمان عراق هم به المانیتور میگوید: «ما معتقدیم فراخوان صدر، بسیار مهم است. زیرا خاستگاهی فرقهای نداشته و به دنبال تحقق منافع ملی است. بنابراین باید از فرصت استفاده کرد».
🔹 در این میان اما ائتلاف النصر با صدور بیانیهای پیشنهاد داد به جای بازگشت به سازوکار سنتی بیت شیعی، چارچوبی برای پیگیری اصول ملی با حضور همه شخصیتها و نیروهای عراقی تدوین و تصویب شود.
🔹 نویسنده یادداشت در پایان به جدایی صدر از حزب کمونیست و جریان مدنی یا همان معترضان انقلاب اکتبر اشاره میکند و معتقد است مقتدی در ابتدا تصور میکرده که کسب جایگاه نخستوزیری برای صدریها، صرفاً در گرو ائتلاف با جریان سنتی شیعیان است، اما با مشاهده مخالفتهای مردمی در قبال توئیتهای اخیرش، هدف خود را «اصلاح ایدئولوژیک» و نه یک فراخوان سیاسی اعلام کرده است.
@khaAbar_amariyon
🔵تاثیر شجاعت آیت الله یزدی کمتر از خون شهدای شاخص انقلاب نبود
✍️دکتر محمود رضا امینی
🔸 تاسف و تاثر ازفقدان این عالم برجسته و ارزشمند انقلابی، آشنائی من با ایشان به پیش از انقلاب و در مسیر طلبگی برمیگردد، از ابتدای انقلاب با توجه به روحیاتشان مورد توجه ما قرار گرفتند و با تشکیل لجنه ای متشکل از جمعی از مسئولین انقلابی از جلسات ماهیانه درس اخلاق و تفسیر آیت الله یزدی تا قریب یک ماه قبل از فوت ایشون بهره می بردیم و بهانه ای برای بحث و تبادل نظر و مرور اخبار و موضوعات مختلف و راهنمایی گرفتن از ایشان بود، همچنین از اواخر دوره اول و اوایل دوره دومی که ایشان در قوه قضائیه مشغول به کار بودند، سالیانی را به عنوان مشاور راهبردی با ایشان همکاری داشتم. این رفاقت، ارادت و همکاری، باعث یک نزدیکی گفتمانی و ذهنی مابین ما شد، نکات که می توانیم در عالم بیرونی در خصوص ویژگیهای شخصیتی ایشان مطرح کنیم شاید با گفته های حوزوی و فقهی تفاوت کند، ویژگیهایی مانند:
1️⃣ شجاعت :ایشان در رابطه با مسائل انقلاب بسیار شجاع و بی پروا بود. یعنی اگر بخواهیم بگوئیم که بین علمای اعلام چه کسی حریم اسلام، انقلاب، امامت امام و رهبری را بیش از هر کس دیگری رعایت و مراقبت می کرد به جرات می توانیم بگوئیم که آیت الله یزدی بود و در حدی که شاید تنها فقیهی بود که بر خودش احساس تکلیف می کرد که هر شذوذات یا کم توجهی مسئولین را در حد مشاوره و یادآوری و یا تذکر به هر مسئولی در دستور کارش قرار دهد.
اگر به این نتیجه می رسید که باید یادداشتی برای کسی بنویسد، می نوشت؛ همانطور که بارها یادداشت هایی به روسای جمهور مختلف نوشتند.
2️⃣ ولایتمداری:ایشان با اینکه در کمیته نظارت بر رهبری مجلس خبرگان هم بودند. اما نسبت به مقام معظم رهبری ارادت ویژه و مخلصانه ای داشت تا این حد که به رغم جایگاه علمی و کبر سنی، به محض اینکه حضرت آقا درسشان را شروع کردند، آیت الله یزدی هم رفتند و پای درس ایشان نشستند که در بین علما این حرکت بسیار قابل ملاحظه است.
3️⃣ جدیت و تواضع : ایشان با همه با جدیت سخن می گفت و به همان جدیت نظرش را بیان می کرد، به عبارتی آیت الله یزدی در جدیت وشجاعت برای مسئولین کشور، علما، بزرگان، نخبگان و فرهیختگان یک شاخص بود و انگار همان ابهتی که حضرت امام (ره) داشتند، آیت الله یزدی هم دارا بودند. من از نزدیک چنین رویکردی را در جلسات مشاوره و بحث ها به دفعات دیده بودم. هیچ وقت به دنبال پست و مقام نبود و تا جائی که من به یاد دارم این پست و مقام بود که دنبال ایشان می دوید.
حتی شاید در تاریخ ثبت شود که تا امروز و شاید تا آینده ای دور هم تنها فردی باشد که در چنین جایگاهی (ریاست قوه قضائیه) بوده و با شکایت یک شاکی خصوصی شخصا در دادگاه حاضر شده و از قاضی خواست که کار قضاوتش را بدون در نظر گرفتن سمت او انجام دهد.
4️⃣امانت داری و مسئولیت پذیری: امین بودن ویژگی بسیار مهم آیت الله یزدی بود حتی درمواجه با کسانی که مشی سیاسی متفاوت و یا مخالف او داشتند. من به خوبی یادم است که در جریان فائزه هاشمی، مرحوم هاشمی رفسنجانی خطاب به آیت الله یزدی گفتند که اگر شما پرونده را رسیدگی می کنید من حرفتان را قبول دارم، در مسئولیت پذیری این گونه بودند که اگر برای حل مسئله ای باید به ملاقات وزیری برود، تردید نمی کرد که دور از شان من است بلکه این کار را انجام می داد تا مشکل حل شود.
✅ بطور کلی آیت الله یزدی مجموعه ای از علم، تعبد، زهد، تقوا، شجاعت و مسئولیت پذیری و حکمت بسیار بود و چندبار هم با ایشان مطرح کردیم که همه این ظرفیت ها اقتضای مرجعیت می کند ولی ایشان به رغم اینکه صلاحیتشان از خیلی ها بیشتر بود، اما انگار وقف شدن برای نگهداری از دستاوردهای امام و انقلاب را ترجیح می دادند.
*متن کامل در خبرگزاری موج*
@khaAbar_amariyon
🔵 آینده ناتو از نگاه اندیشکده اروپایی
🔹گزارش
🔹 در بهار سال 2020 اظهارنظر مکرون رئیسجمهور فرانسه مبنی بر اینکه «ناتو دچار مرگ مغزی شده است» با واکنشهای بسیاری همراه بود. همزمان با این واکنشها دبیرکل ناتو از گروهی از پژوهشگران خواست تا درباره آینده ناتو به بحث و تبادل نظر بپردازند. نتیجه تحت عنوان «ناتو 2030: اتحادی برای دوره جدید» منتشر شد که موارد زیر خلاصهای از آن ارزیابیها است:
1️⃣ تهدید کلاسیک روسیه تقویت شده و چین نیز به تهدیدی سیستمی بدل شده است. تقویت نهادهای مشورتی ناتو و افزایش همکاری راهبردی با ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، استرالیا و احتمالاً هند بهویژه در حوزههای اطلاعاتی و فناوریهای نوین ضروری است.
2️⃣ گرچه ناتو اتحادی نظامی است ولی با توجه به تنوع و تکثر تهدیدات جدید مانند حملات سایبری، تغییرات آبوهوایی و شیوع بیماریهای همهگیر مانند کرونا لازم است تدابیری برای اتخاذ اقدامهای راهبردی برای مقابله با این تهدیدات و حفظ امنیت اعضای ناتو اندیشیده شود.
3️⃣ حفظ انسجام داخلی ناتو از طریق افزایش جلسات وزرای خارجه عضو، تنظیم معیارهایی برای جلوگیری از تخطی اعضا از اصول دموکراتیک و ایجاد مکانیسمهای اجماعآفرین میان ناتو و اتحادیه اروپا مبتنی بر سرعت و کارآمدی، دیگر پیشنهاد اصلی این گزارش بوده است.
🔸 به نظر میرسد آینده ناتو میان دو گرایش حداقلی (محدودشدن به بازدارندگی و دفاع مشترک) و حداکثری (توسعه اقدامات ناتو به مسائل غیرنظامی) در نوسان است. این گزارش درصدد تقویت رویکرد دوم برآمده ولی تبعات اقتصادی کرونا که به توسعه نفوذ چین در اروپای شرقی انجامیده و همچنین مشکلات درونی آمریکا که رهبری دو سوی اقیانوس اطلس را با ابهام مواجه ساخته است، از چالشهای این رویکرد خواهد بود.
@khaAbar_amariyon
🔵 تمدن نوین اسلامی
❇️مردم سالاری دینی
🔻واژه «مردم سالاری دینی»، اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب، نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمییز دهد. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است.
🔸مقام معظم رهبری از این روش حکومتی، به «مردم سالاری دینی» تعبیر نموده اند، و در توضیح آن می فرماید: «این مردم سالاری (دینی) به ریشه های دمکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً مردم سالاری دینی دو چیز نیست؛ این طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این مردم سالاری هم متعلق به دین است. مردم سالاری هم دو سر دارد... یک سر آن عبارت است از این که تشکیل نظام به وسیله اراده و رأی مردم صورت بگیرد؛ یعنی مردم نظام را انتخاب می کنند؛ دولت را انتخاب می کنند... انتخاب مردم یکی از دو بخش مردم سالاری دینی است.
🔹مردم بایستی انتخاب کنند، بخواهند، بشناسند و تصمیم بگیرند تا تکلیف شرعی درباره آنها منجز بشود. بدون شناختن و دانستن و خواستن، تکلیفی نخواهند داشت. سر دیگر قضیه مردم سالاری (دینی) این است که حالا بعد از آن که من و شما را انتخاب کردند، ما در قبال آنها وظایف جدی و حقیقی داریم...»
به طور خلاصه در تبیین مفهوم مردم سالاری دینی، می توان چنین بیان نمود:
مردم سالاری دینی، ناظر به مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار است و در راستای حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش می کند. این مدل، بر دو پایه استوار است:
1️⃣ از سویی ریشه در آموزه های وحیانی دارد
2️⃣ این آموزه ها را از رهگذر خواست و اراده مردم دنبال می کند
🔻از این رو در نظام مردم سالاری دینی، نظام سیاسی بر دو رکن الهی و انسانی استوار است و این نظام با در نظر داشتن اصول اعتقادی اسلام، رابطه مردم و حکومت را تبیین می کند.
@khaAbar_amariyon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی محمد حسينی ملعون مجری دلقک در tv بيگانه با روح الله زم و مسائل فتنه ٨٨ . او قول داده که فقط مساجد شیعه را آتش بزنند نه مساجد اهل تسنن! و به آن افتخار می کند. او شاگرد روح الله زم بود.
أقای امجد مبارکتان باشد. از نظر آقای امجد این ارازل و اوباش و قاتل که سربازان دشمنان اسلام و مسلمین می باشند، شهدای زنده هستند!
خدا نابودشان کند. کی فکر می کرد سید محمد حسینی، افتخارش آتش زدن مساجد شیعیان بشود! و استاد اخلاق از این طیف پشتیبانی کند و اعدامی های این طیف را شهید بنامند🤔😔
@khaAbar_amariyon
♦️ مصونیت قضایی مادامالعمر رؤسای جمهور در روسیه
🔹 ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه قانونی را به امضا رسانده است که مطابق آن رؤسای جمهور روسیه حتی پس از خروج از قدرت، از مصونیت قضایی برخوردار خواهند بود و میتوانند پس از ریاستجمهوری به عنوان سناتور به عضویت شورای فدرال روسیه در آیند. پیش از این، چنین مصونیتی محدود به اقدامات دوران ریاستجمهوری بود.
🔹 امضای این قانون در راستای تغییرات و اصلاحات سیاسی است که پوتین از سال جاری میلادی آغاز کرده و اقدامی در چارچوب متمم قانون اساسی است که در رفراندوم تابستان گذشته به تصویب رسید. طبق این تغییرات، پوتین میتواند تا سال 2036 در قدرت باقی بماند.
@khaAbar_amariyon
🔵 درخواست اقلیم کردستان عراق از آمریکا برای استقرار گشتهای نظارتی در «فیش خابور»
🔹گزارش
🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی درخواست مقامات دولت اقلیم کردستان عراق(KRG) از آمریکا برای استقرار گشتهای نظارتی در مرز عراق با شمال شرق سوریه پرداخته است.
🔹 معاون دفتر نخستوزیر اقلیم کردستان عراق در گفتوگو با المانیتور با اشاره به تماس تلفنی مسرور بارزانی با وزیر خارجه آمریکا، اهداف پیشنهاد استقرار نیروهای آمریکایی در مرز «فیش خابور» که مرکز اصلی تأمین نیروهای ائتلاف مستقر در شمال شرق سوریه است را شناسایی عملیاتهای قاچاق در مرز و جلوگیری از انتقال افراد و تجهیزات توسط PKK از پایگاههای شمال عراق به خاک سوریه برشمرده است.
🔹 نویسنده یادداشت در ادامه به درگیری نیروهای وابسته به KRG با جنگجویان PKK و YPG اشاره میکند که در امتداد رود فیش خابور به وقوع پیوست و به مجروح شدن چند نفر منجر شد. پس از این درگیری و بیانیه تند مقامات اقلیم، YPG ضمن رد اتهامات KRG، از مقامات اقلیم خواست از سخنان و اقدامات تحریکآمیز اجتناب کنند و به میز گفتوگوها بازگردند.
🔹 در این میان اما به اعتقاد نویسنده یادداشت، نیروهای آمریکایی تمایلی به حمایت از هیچکدام از طرفین ندارند و به همین دلیل تاکنون خواستههای اقلیم برای جلوگیری از اقدامات کردهای سوریه را بیپاسخ گذاشتهاند. با این حال، استقرار نیروهای آمریکایی در فیش خابور، میتواند مانع از ورود ترکیه به خاک عراق از این مسیر شود و از نفوذ احتمالی نیروهای روسیه و وابسته به ایران در این منطقه جلوگیری کند
@khaAbar_amariyon
🔵سیاست امریکا در قبال مسئله فلسطین و دورنمای حل منازعه
#گزارش
🔸 اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در مقالهای به بررسی سیاست آمریکا در قبال مسئله فلسطین پرداخته است و نتیجهگیری میکند که کاهش علاقه آمریکا به ایفای نقش یک میانجی معتمد در این زمینه امکان یک توافق صلح را غیرمحتملتر کرده است.
🔹 نویسنده معتقد است از مدتها قبل ایالات متحده در غرب آسیا اهداف راهبردی به هم مرتبطی مانند حفظ امنیت منابع انرژی حیاتی، مقابله با نفوذ شوروی و ایران، تضمین بقای اسرائیل و متحدان عربی، مقابله با تروریسم، ارتقای دموکراسی و کاهش جریان پناهندگان را دنبال کرده است.
🔹 بنابراین در مسئله فلسطین که محرک عمدهای در تحولات منطقه بوده نگاه آمریکا به اهداف راهبردی فوق بوده است. به علاوه نگرانی جامعه یهودی آمریکا و مسیحیان اوانجلیک در این خصوص عامل دیگری بوده است که آن را برای آمریکا با اهمیت میساخته است.
🔹 مطابق این مقاله در سالهای اخیر علاقه آمریکا به حل مساله فلسطین کاهش یافته است و علت آن حوادث بهار عربی، دیگر منازعات منطقهای مانند جنگ سوریه و یمن، تلاش ایران برای برتری در منطقه و گروههای تروریست مانند القاعده و داعش بوده است که تهدیداتی فوریتر برای منافع امریکا ایجاد کرده است.
🔹 به علاوه روابط آمریکا با ایران و کشورهای عربی نیز دیگر به نظر نمیرسد که وابسته به مسئله فلسطین باشد؛ به همین دلیل اولویت این مساله برای آمریکا کمتر شده است.
🔹 طبق این تحلیل علاقه آمریکا به کل غرب آسیا نیز در زمانی که دیگر مناطق اولویت یافتهاند کاهش یافته است. این کاهش علاقه به غرب آسیا در سیاست چرخش به شرق اوباما برجسته شد و دولت ترامپ با تغییرات قابلتوجه در سیاستگذاری آمریکا به دنبال این بوده است که منازعه را به نفع اسرائیل حل کند و یک راهحل را بر فلسطینیها تحمیل کند.
🔹 این مقاله با ذکر سابقه آمریکا در حمایت از راهحل دو دولتی و تغییر رویکرد دولت ترامپ معتقد است عواملی مانند روند عادیسازی روابط میتواند اسرائیلیها و فلسطینیها را در مسیر راهحل تک دولتی قرار دهد که بسیاری از متخصصان آن را خطرناک تلقی میکنند؛ راهحلی که به ادعای نویسنده در اسرائیل طرفداران بیشتری پیدا کرده است و مطابق یک نظرسنجی بیش از یک سوم فلسطینیها نیز از آن حمایت میکنند.
@khaAbar_amariyon
🍃شهدا الگوی جاودانگی🍃
خاطره ای که در ادامه می آید روایتی است از سردار جانباز میرزا محمد سلگی فرمانده گردان ۱۵۲حضرت اباالفضل نهاوند در مورد دو برادر ۱۴ و ۱۶ ساله که بیانگر لحظات شهادت و مواجهه برادر کوچکتر با پیکر بیجان آن شهید است . خاطرات این جانباز توسط حمید حسام در کتابی با عنوان ” آب هرگز نمی میرد ” گردآوری شده است . در ادامه شما را به خواندن گوشه ای از این روایت سوزناک اما پر معنا دعوت می کنیم .
میرزا محمد سلگی فرمانده گردان : جلوتر رفتم ، مهدی ظفری معاون گروهان یکی از شهدایی را که توسط تیر قناسه چی ها تیر به وسط پیشانی اش خورده بود نشان داد . یک جوان ۱۶ ساله به اسم مرتضی میرزایی ، که قد بلندی داشت و به دستور مهدی ظفری روی این شهید جوان یک پتو کشیده بودند که مبادا برادر کوچکتر او که ۱۴ ساله بود و مقابل قناسه چی ها می جنگید از شهادت برادرش مطلع شود . اتفاقا در اوج درگیری برادر کوچکتر از محل درگیری کمی به عقب آمد و سراغ برادر بزرگترش مرتضی را گرفت . مهدی ظفری گفت : “مرتضی آنجاست ، خسته بود . خوابیده”
مصطفی برادر کوچکتر باور کرد و دوباره رفت سر وقت عراقی ها و دقایقی بعد که قناسه چی های عراق خاموش شدند ، برگشت و پرسید : مرتضی هنوز خوابه ؟!
مهدی ظفری به او گفت : تو تیربار چی خوبی هستی اگر کمک می خواهی من بجای مرتضی کنار تو هستم ، بگذار او بخوابد
مصطفی این حرف را که شنید مشکوک شد و رفت پتو را از صورت مرتضی کنار زد و زیر نور مهتاب شب چهارده ، دید که تیر وسط پیشانی برادر بزرگترش را سوراخ کرده است . همینجا بی هیچ اعتراضی به ما ، پتو را روی خودش و مرتضی کشید و کنارش خوابید .
نتوانستم بی تفاوت بمانم . نزدیک شدم ، صحنه ای دیدنی در هنگامه آتش و خون بود با دست در موهای برادر بزرگترش می کشید و با او حرف می زد و نجاو می کرد .
باور نمی کرد که او شهید شده ، سرش را از روی خاک بر می داشت و روی شانه ی خود می گذاشت و صورتش را نوازش می کرد . کم کم گریه اش گرفت و از کودکی و خاطرات مشترکشان در روستا و از مدرسه حرف زد .
دوباره پتو را روی صورت برادرش کشید و گفت : داداش مبادا سردت شود من زود برمیگردم .
ما فقط نگاه می کردیم و محو این عاطفه ورزی او در اوج سختی جنگ بودیم . مصطفی پرسید : اسلحه مرتضی کجاست ؟ می خواهم با اسلحه ی او بجنگم.
بچه ها یک قبضه کلاش دست او دادند و سریع به سمت عراقی ها رفت .
{ حمید حسام ، آب هرگز نمی میرد ، ۱۳۹۳ ، ص ۲۰۰ }
@khaAbar_amariyon
♦️ حمایت دموکراتهای کنگره آمریکا از بازگشت محدودیتها بر برنامه هستهای ایران
🔹 150 نماینده دموکرات کنگره آمریکا در بیانیهای از سیاست اعلام شدۀ جو بایدن در بازگشت به توافق هستهای ایران حمایت کردند. جن شاکوفسکی از افرادی که نقش اصلی را در جمع کردن امضاهای این بیانیه داشتند در توئیتی از اهداف خود در تهیه این بیانیه نوشته است:
🔹 «من کمک کردم تا به صورت مشترک نامهای خطاب به رئیسجمهور منتخب بایدن تهیه شود در حمایت از هدف وی در برداشتن قدمهای دیپلماتیک ضروری جهت بازگرداندن محدودیتها بر برنامه هستهای ایران و بازگشت ایران و آمریکا به اجرای تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان نقطه آغازی برای مذاکرات بیشتر. ما 150 امضا جمعآوری کردیم که نشاندهنده حمایت گسترده از سیاستی است که قابل راستیآزمایی و در متوقف کردن برنامه هستهای ایران کارا بود.»
@khaAbar_amariyon