eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
321 دنبال‌کننده
777 عکس
205 ویدیو
16 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
درس بزرگ مهربانی حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی علما را معمولا به گاه خاکسپاری جای مشهور و مقدس در کنار مضاجع شریفه و مراقد ائمه و امام زادگان دفن می کنند اما همسرانشان را در جای گمنام، گویی همسر او نقشی در مقام و منزلت او نداشت. اما پیکر مطهر علامه عزیزتر از جان حسن زاده آملی در آرامگاهی که در حیاط خانه خود برای همسرشان ایجاد کرده بودند در روستای ایرا لاریجان اتاقکی با بام سبزرنگ به خاک سپرده می شود. معنای این خاکسپاری متمایز چیست؟ می گویند علامه حسن زاده آملی همواره از مهربانی‌های همسر خود می‌گفت و وقتی از ایشان درباره چرایی دفن همسرشان در منزل سوال شده بود فرمودند می‌خواهم بیشتر به ایشان خدمت کنم. علامه نام اتاقی را که همسر گرامی شان در آن آرمیده، بیت الرحمه نامیده است. این روح ملکوتی در «بیت الرحمه» در کنار همسر قرار می گیرد تا باز مهربانی کند و مهربانی بیند. شاید راز این تصمیم در فص آخر باشد. علامه شارح و تکمیل کننده فصوص‌الحکم ابن عربی است و سر «فصّ حکمة فردیة فی کلمة محمدية» را نوشيده است عشق به همسر به مثابه یکی محبوب های سه گانه محمدی(ص) را شرح نموده و با «فصّ حكمة عصمتية في كلمة فاطمية» كار بزرگ شیخ اکبر را تکمیل کرده است. شاید آخرین سخن آن سالک توحیدی درک هستی شناختی راز زوجیت و عشق به همسر باشد. ✍️ علی اصغر اسلامی تنها 🆔@hamshenasi
🌸💠آرمیدن در بیت الرحمه💠🌸 پیکر پاک و مطهر علامه حسن‌زاده آملی در منزل و کنار همسرش در روستای ایرا آرام گرفت. آرمیدن در «بیت الرحمة» سلوکی است که از عارفان « بیت المودة» و سر «لیلة القدر» منتظر است. 🔻ادامه.... @hamshenasi
🌸💫بیت الرحمه و بیت الموده💫🌸 🔸پیکر پاک و مطهر علامه حسن‌زاده آملی در منزل و کنار همسرش در روستای ایرا آرام گرفت. آرمیدن در «بیت الرحمة» سلوکی است که از عارفان « بیت المودة» و سر «لیلة القدر» منتظر است. می گویند پدر عرفان اسلامی ابن عربی بیش از هرچیزی در تمام طول حیات خود ، در پی سکنی گزیدن در «سایه ساری زنانه» بوده است. و چرا نباشند آنان که عشق ورزی را از پیامبر رحمت(ص) آموخته اند که فرمود (خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُم) و نشان داد در «بیت المودة» نسبت به ام المومنین خدیجه کبری و ام ابیها فاطمه زهرا در همه عمر به ویژه در عام الحزن و یوم الکسا. 💠حدیث کسا روایت سایه ساری زنانه حق است بر حضرات خمس در حضرات خمس آن که با نعلین بر عرش برین رفت و ماند از رفتنش روح الأمین در سرای فاطمه چون پای سود آن سرا را غیرت أسری نمود یک جهان جان جای در آن خانه ساخت غیرت فردوس را کاشانه ساخت. 💠حدیث تسبیحات نیز نور آرایی زنانه حق است برای عبور از ساعات خمس با صلوات خمس. 🔸و چه عمیق و انیق علامه ذو فنون فرموده که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام «لیلة القدر» و «یوم الله» است، و از منازل سیر حبّی وجودی در قوس نزولی، به «لیل و لیالی» و در قوس صعودی، به «یوم و ایّام» تعبیر می کنند و به همین دلیل، حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام ، هم «لیلة القدر» است و هم «یوم الله» و یازده قرآن ناطق از این لیلة القدر فرود آمده و آن جناب امّ الائمّه است؛ چنان که انسان کامل کتاب الله و حضرت فاطمه علیهاالسلام «امّ الکتاب». 🔸و چه بلیغ و دقیق فرموده شیخ اکبر در صلوات بر صاحب حدیث کسا و تسبیحات. ✨صلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرهِ القُدسیَّه فی تعیُّنِ الإنسیّه ، صورهِ النَّفسِ الکُلیّهِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّهِ ، بِضعَهِ الحَقیقهِ النَّبویّهِ ، مطلع الأنوارِ العلویّهِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّه ، النّاجیهِ المُنجیّهِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمره شَجَره الیقین ، سیده نساء العالمین ، المعروفه بالقَدْر ، المجهولهِ بِالْقَبرِ ، قُرّهِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ العذراء البتول✨ ✍️ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
💐تبریک به گاه تسلیت ♦️نخست، تبریک به آمل، شهری کوچک با مردانی بزرگ و مردمانی سترگ، عالم دوست و نابغه پرور و با این تجلیل و تشییع مشعشع در چنین شرائطی. ♦️دوم، تبریک به حضرت حسن زاده آملی، فقیه مست شوریده، که با مرگ، سابقه رفاقت داشت و با آن به طنز سخن می گفت معذالک آن را چه تحقیرها که نکرد. آن شیخ برخوردار از «بیداری» و گریزان از «دلمردگی»، «زنده بیدار» و فرزانه‌ی بی‌تاب ، «دل از دست داده» تمام عیار و «تنهای بزرگ»، یک عمر، خدا خدا گفت و جلودار سوته دلان دوران بود. همواره گریزان از بازار گرم «خودفروشی»، روزها کوکو می‌کرد و شب‌ها هوهو می‌گفت، و چه سال‌ها که منتظر وصال بود و حضرت مرگ را بدقول و «دیر آمده»، می دید. از پیش، در شب شعر خلوت خویش، شعر شب رحلت خویش چنین سروده بود: مژده ای دل که شب هجر به پایان آمد پیک روح القدس از جانب جانان آمد تن خاکی بسوی خاک روان است ولی دل عرشی بسوی عرش خرامان آمد چون به گورم بسپردید بنشینید به سور نه که درسوگ کسی باشد ونالان آمد حمدلله که حسن تا زندای خوش دوست ارجعی را بشنیده ست غزلخوان آمد ✍️ استاد @hamshenasi
💫آیت الله العظمی حسن زاده؛ آیت غیر مجازی و مرجع ایمان💫 ♦️آیت الله العظمی حسن زاده، زاده‌ی عشقی مقدس که پایان نداشت، و آیت غیر مجازی خدا بود، فراتر از مرجع تقلید، مرجع ایمان خلق نیز بود و گرچه خود را رانده از بارگاه قدس و به دنبال راهی به پیشگاه انس می‌خواند اما بی شک، مرجع و تکیه گاه خلق و لایق مشورت با حقیقت الحقایق بود، چشم از دنیا، شسته و دیده به دیدار الله دوخته، دائم در ابتهاج، و شعله وری که خاموش و بی صدا می‌سوخت و از این سوختن لذت می برد. ♦️ حسن زاده، چهار تکبیر زده بر دنیای ما، و اهل اشارت غیب و «فقر الی الله» بود و این «فقرباوری»، او را چه غنی ساخته بود، پلکان مراتب توحید را یک به یک شناخت و به شناختن، بسنده نکرد بلکه یک به یک آن را بالا رفت. ♦️ اهل کشف بود در این عصر کور، و کاشف بسیاری سرزمین‌های ناشناخته در عالم معنی، که لقمه‌های نور می بلعید و بی رغبت به شهادت انفس و آفاق، متوجه به غیب آفاق و انفس شده و خلوت و طهارت را از غبار کثافت، محفوظ داشته بود. ♦️ به ملکوت اسفل نیز اکتفا نکرد و ملکوت اعلا می‌خواست و اینک از علم‌الیقین بسوی عین‌الیقین فراتر رفت و رهسپار اندرونی منزل دوست و خلوت حضور شد و صدها بار، نوشش باد. بر او درود و بدرود. ✍️ استاد @hamshenasi
هشتم مهر؛ روز بزرگداشت مولوی، شاعر نامی ایرانی گرامی باد 💦 همزبانی خویشی و پیوندی است مرد با نامحرمان چون بندی است ای بسا هندو و ترک همزبان ای بسا دو ترک چون بیگانگان پس زبان محرمی خود دیگرست همدلی از همزبانی بهترست غیرنطق و غیر ایما و سجل صد هزاران ترجمان خیزد ز دل 💦 🆔@hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 نظر رهبر حکیم و ادیب انقلاب درباره مثنوی مولوی مثنوی اصول اصول اصول دین 🔹به مناسبت روز بزرگداشت شاعر عارف مولوی 🆔hamshenasi
صلی الله علیک یا اباالقاسم یا رسول الله ماتم گرفت حال و هوای مدینه را پوشید کعبه رخت عزای مدینه را رُکن علی شکست ز فقدان مصطفی در برگرفت خاک، صفای مدینه را زین غم که در محاق نهان ماه یثرب است ابر عزا گرفت فضای مدینه را ای دل بیا چو شاخه حنانه ناله کن بنگر به ناله ارض و سمای مدینه را آدم گریست تا که ملائک به روی دست بردند سوی سدره هُمای مدینه را جسم نبی سه روز زمین ماند و آسمان سایه فکند کرب و بلای مدینه را بر بام بیت وحی برافراشت دست کفر از دود درب خانه لوای مدینه را دردا که جای تسلیت، از کین، عدو شکست آئینه رسول نمای مدینه را دردا که دشمنان جلوی چشم فاطمه بستند دست عقده گشای مدینه را @hamshenasi
معلم اول، صاحب خلق عظیم، اسوه مردم و رئیس مدینه حکمت، رسول خاتم(ص) فرمودند: مؤمن مانند زنبور عسل است. 🆔 hamshenasi
معلم ثانی، صاحب نبأ عظیم، باب مدینه حکمت، امیر مومنان و امام اوّل(ع) فرمود: مانند زنبور عسل باش. پس در همه ساحت های از خانه تا خیابان، از کارخانه تا دانشگاه . پاکیزه بخور پاکیزه برگذار پاکیزه برنشین. 🆔 hamshenasi
و به خصوص به علم جویان ، دانش طلبان فرمود: از هر منبع دانشى بهترينش را انتخاب كن. 🆔 hamshenasi
✨ما با‌ «گذشته» و «آینده»، «حال» می‌سازیم. 🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان. آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد. آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟ در تبیین هستی و چیستی «حال» نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند. سیبویه حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصل باشند و بین آنها فاصله نیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟ 🔻نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشته گریز و آینده ستیز است و یا گذشته فراموش است و آینده‌ای را منتظر نیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال» است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» . 🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بی پایان است برای «حالگیری سیاسی». او با آدم‌های "گذشته گرای آینده گشای باحال" نمی کند. اگر معرکه گیران سیاسی توده را بر ضد خردمندان می‌شورانند حال گیران سیاسی خردمندان را در معرکه سیاست، عامه پسند و توده مند می خواهند. خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفاف است اما شفافیت دیگران را فریاد می کنند. یکی از ترفندهای کنونی شان این است که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائل زمانه و زمینه کنونی خودشان کنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چوله های حال می‌اندازند یا به اکنونی ‌آشنایی زدایی شده می برند هرچه نزدیکتر، بهتر! با فن آشنازدایی «اکنون» را زشت تصویر می‌کنند و «حال» را زشت تر. مدام از «حال» مردم می‌پرسند بی آنکه از گذشته مسبب آن بپرسند یا برای آینده بهگشت آن فکری کنند! 🔻می گویند جامعه‌ای که «حال»اش خوب و قابل دفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشته‌هایش دلخوش باشد. بله ملتی که مشاهیر گذشته اش را فراموش می کند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران» شهره اش، «حال» کند! ناچار است در میدان زندگی روزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئله‌های روزمره را بهتر از اسطوره‌ها، ریشه ها و اصول اش بلد باشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا». 🔻این حال گیران سیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایات روزمره را آن‌چنان برجسته می‌کنند و افکار عمومی را آن‌قدر به چاله های پیش پاهایشان مشغول می‌کنند تا‌ مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح». طُرفه آن‌که این گذشته گریزان و آینده ستیزان، خود نیز با «امروز» حال نمی‌کنند. آنها نه با ریزه‌کاری‌های آغاز و پایان‌جهان کاری دارند نه با سرزمین‌های دور. نه با تاریخ‌، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقد مدنی زیستگاه را می‌شناسند و همیشه در لحظه فکر‌ می‌کنند! 🔻امروز در سرزمین ما، آنان با دو گفتمان مواجه اند. در یک سو گفتمان گام دوم مدرنیته است که به چنین کسانی توصیه می کند کتابهای روان درمانگران اگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناسان اجتماعی لحظه حال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیروی حال» را کشف کرده و با «تمرین نیروی حال»، «شکوه زندگی در لحظه حال» را تجربه کنند شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد. و در سوی دیگر، گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی که به آنان توصیه می کند اخبار زندگی و سوانح حیات را از «یوم الشهاده» تا «یوم الدین»، از «یوم البعثة» تا «یوم الظهور» با فصل های درخشان «غدیر و عاشورا» و روز های شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطرات روزمره روایت فتح را در شاهنامه و امام نامه بخوانند تا «نیروی گذشته» تجربه شده را دوباره حس کنند و با «تذکر نیروی گذشته»، «شکوه زندگی در لحظه دوم انقلاب» را روایت کنند شاید «ظهور زمانه ای نو» پاداش آن باشد. 🔻اگر علامه آملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» می برد اگر حکیم خامنه ای ما را به عصر رسالت، یوم الظهور و ایام الله اسلام و انقلاب ارجاع می دهند نه برای گم شدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانه ها و آیات. اینان اهل تفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل و تاهل اند. مبشران و منذران آیات قرآنی اند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راه آمده را گم نکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعه قرآنی» و «جمهوری تقوا» ساخته شدنی است ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی. ما میتوانیم به حوله و قوته. ۱۴۰۰٫۷٫۱۶ ✍️علی اصغر اسلامی تنها 🆔@hamshenasi
🌷رهبر حکیم انقلاب: ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🆔@hamshenasi
🍂✨گونه شناسی اهل پژوهش✨🍂 فرانسیس بیکن فیلسوف انگلیسی برای بیان اهمیت مرحله روش (جمع آوری و پردازش اطلاعات)، در اثر مشهور خود به نام ارگانن نوین با یک تمثیل اهل تحقیق را به سه دسته مورچگان، عنکبوتان و زنبوران عسل تقسیم می‌کند. او می‌گوید: 1️⃣ 🐜برخی از اهل تحقیق مانند مورچه‌‌اند. ویژگی بارز مورچه این است که همیشه در حال جمع‌آوری و ذخیره مواد مورد نیاز خود است، اما هیچ‌گاه با استفاده از آنچه گردآوری کرده محصول جدیدی تولید و عرضه نمی‌کند. برخی از اهل پژوهش نیز دائم در حال جمع‌آوری اطلاعات‌اند. این افراد با آنکه تلاش زیادی می‌کنند و فیشهای زیادی نیز فراهم می‌آورند، اما نتیجه کار آنها چیزی بیشتر از انتقال و یادداشت کردن دسته‌ای از اطلاعات در محلی دیگر نیست. به تعبیر رایج، چنین افرادی معمولاً در حال تبدیل اطلاعات چاپی به اطلاعات دست‌نویس و سپس چاپ دوباره همان اطلاعات هستند و هیچ پردازش و تولید تازه‌ای در کار آنها مشاهده نمی‌شود. 2️⃣ 🕷دسته دوم از اهل پژوهش به عنکبوتان شبیه اند. ويژگی بارز عنکبوت آن است که بدون جمع‌آوری ماده‌ای خاص، دائم به تنیدن تار مشغول است. منظور او از این تشبیه آن است که گروهی از نویسندگان و نظریه‌پردازان بدون اتکا به اطلاعات کافی اعلام نظر می‌کنند. کارشان صرفا دسته بندی ها و تفسیر تکراری و بی ثمر است. این گونه نظریه‌پردازی بیشتر به بافته‌های بی‌ارزش عنکبوت شباهت دارد تا نظریه‌های علمی و تحقیقاتی. 3️⃣ 🐝 محققان حقیقی‌، همچون زنبورهای عسل‌اند. زنبور عسل ابتدا به سراغ بهترین منابع، یعنی گلهای تازه و معطر می‌رود و به ‌اندازه کافی شهد آنها را جمع‌آوری می‌کند. او به آنچه جمع‌ کرده است قانع نمی‌شود و تلاش می‌کند با استفاده از یافته‌هایش محصولی مفید و ارزشمند چون عسل تولید کند. محقق واقعی نیز کسی است که بتواند با بهره‌گیری از اطلاعات گردآوری شده و پردازش آن، با ایده‌ای نو، پاسخی جدید و نوآوری و ابتکاری سودمند ارائه کند. هر چند چنین فردی از هيچ‌گونه تلاش و تتبعی برای یافتن و جمع‌آوری اطلاعات فروگذار نمی‌کند، اما مورچه‌وار در پی انبار کردن انبوه اطلاعات نیست. او همچون زنبور عسل با جستجو در میان منابع گوناگون، صرفاً مواد و اطلاعاتی را که احتمال می‌دهد به‌ نحوی در تولید محصول مورد نظرش تأثیرگذار باشد گزینش می‌کند. با گردآوری این مواد، زمینه لازم برای تولید محصول و ارائه نظریه جدید فراهم شده است. اما با جابه‌جا کردن اطلاعات و مواد اولیه اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد؛ همان‌گونه که با انتقال شهد گلها به کندو، عسل تولید نمی‌شود. توليد دانش و ارائه محصولی سودمند و قابل استفاده نیز در گرو پردازش و تحول در اطلاعات است. در تحقیق نیز در صورتی می‌توان از یافته‌ها و معلومات قبلی به عصاره ارزشمند علم جدید و هدف والای تولید علم رسید که از مسیر پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات عبور شود. پردازش اطلاعات نشان‌دهنده حضور فعال محقق در عرصه تحقیق و بارورکننده اطلاعات و فرایند تحقیق است. البته اگر این پردازش با اتکا به اطلاعات صادق، کافی و معتبر انجام نشود، محصولی جز کتابسازی و بافته‌هایی عنکبوت‌وار نخواهد داشت. در حقیقت محقق واقعی دغدغه ای اصیل، بینشی وسیع و عمیق، پرسشی نیکو و ایده نوآورانه دارد لذا در جمع آوری بهترین اطلاعات کوشش می کند و با پردازش خلاقانه، آنها را فرآوری کرده و دانش مفید و علم نافع تولید می کند. 4️⃣ البته باید به تمثیل بیکن قسم چهارم را افزود چرا که برخی نیز مگس‌اند و این مگس‌صفتان بر سر سفره پژوهش دیگران دزدانه می نشینند، انتحال و سرقت علمی کرده و آثاری از دیگران برداشته، آلوده کرده و به نام خود روانه بازار می‌کنند. 🆔hamshenasi
کتاب حال جوانان ما کتابهای روان درمانگر‌اگزیستانس اکهارت تول(Eckhart Tolle) که در جامعه ایمانی، جوانان ما می خوانند تا با راهنمایی او «سفر به خویشتن» را آغاز « نیروی‌حال» و «قدرت اکنون» را کشف‌کرده و با «تمرین نیروی‌حال»، «شکوه زندگی در لحظه‌حال» و «ملکی دیگر، ملکوتی دیگر» را تجربه کنند. شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد. 🔥این ملکوت است یا هپروت؟ 🔥این معنویّت است یا نا-دینیّت؟ 🔥این بیداری معنوی است یا بی خیالی معنایی؟ 🔥چرا اینان معلمان معنوی جوانان ما شده و می شوند؟ 🤫 🆔 @hamshenasi
کتاب سلوک عاشورایی از قلب درمان روشنفقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی که در جامعه ایمانی، جوانان باید بخوانند تا با کاروان حسین در مسیر بلا منزل به منزل کنند. 🌸منزل اول تعاون و همیاری 🌸منزل دوم امر به معروف و نهی از منکر 🌸منزل سوم هجرت و مجاهدت 🌸منزل چهارم دین و دینداری 🌸منزل پنجم استقامت و پایداری 🌸منزل ششم حق و باطل 🌸منزل هفتم عزت و ذلت 🌸منزل هشتم غیرت دینی 🌸منزل نهم بینش و نگرش 🌸منزل دهم شرح خطبه منا حسین(ع) چراغ هدایت و طریق ملکوت است. 🆔@hamshenasi