eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
321 دنبال‌کننده
769 عکس
203 ویدیو
16 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام معظم رهبری: مکتب مجاهدات معنوی و مخلصانه است. گرامی باد 🆔 @hamshenasi
توسعه پای‌دار بررسی و نقد سند2030 📚 🌀نقد عالمانه دوست دانشمند و عزیزم دکتر حسین رمضانی بر سند ۲۰۳۰ دومین سند جنجال‌برانگیز یک دهه اخیر جمهوری اسلامی پس از برجام 🆔 @hamshenasi
📙🌀 توسعه پایدار یا توسعه پای دار مسأله این است؟ دکتر حسین رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نقد عالمانه سند۲۰۳۰ نشان می دهند که این سند فرهنگی آموزشی دستورکار « است نه «». در معرفی کتاب بررسی و نقد سند ۲۰۳۰؛ توسعه پای دار می توان گفت شاید ادعای اینکه سند ۲۰۳۰ دومین سند جنجال‌برانگیز یک دهه اخیر جمهوری اسلامی پس از برجام است، به گزافه نباشد! علی‌رغم مطالب گفته شده درباره اجرایی شدن این سند در دولت، متأسفانه نخبگان و همچنین قشر جوانِ دانشگاهی کشور نیز با پژوهشی کارشناسی شده درباره بررسی سند مواجه نشدند؛ حجم پرداخت‌ها درباره سند ۲۰۳۰ بیش از آنکه علمی باشد ژورنال بود؛ بیش از آنکه دقیق و کامل باشد، سطحی و ناقص بود! به دلیل کمبود مطالب متقن و کارشناسی، فضای جامعه درگیر مباحث سیاسی برآمده‌ از سند شد! بدان گونه که سطوح نخبگانی و عمومی جامعه درگیر وجه سیاست‌زده موضوع شد! نتیجه این وضعیت، شکل‌گیری انگاره‌های ذیل در اذهان جامعه بود: ۱ـ سند مزبور الزام آور نیست. ۲ـ سند به صورت ناقص مورد بررسی قرار گرفته است و تمام سند آن نیست که جریان حزب‌اللهی کشور با شانتاژ رسانه‌ای در پی اثبات آن است. ۳ـ دلیل رد سند بدان جهت است که نگاه حاکمیت به غرب و هر آنچه که از غرب آمده، نفی مطلق و پر از سیاهی دیدن آن است. ۴ـ ادعای اینکه سند ۲۰۳۰ برآمده از بنیادهای نظری و فلسفی غرب است بیشتر در حد خیال‌بافی‌های موهوم بوده و در راستای همان سیاهی مطلق دیدن غرب است. این انگاره‌‌ها نشان از آن دارد که هنوز بسیاری پسِ پنهان سند را نمی‌دانند. اینکه سند حاضر محصول تغییر نگاه به توسعه – که پس از جنگ جهانی دوم توسط جامعه‌شناسان مطرح شد- بوده، به عنوان یکی از مفاد هفده گانه سنده میلینیوم در جامعه جهانی شناخته شده و در نهایت بخشی از پازل گسترش نئولیبرالیزم –فارغ از اینکه آن‌را پروژه بدانیم یا پروسه – است. کتاب با ملاحظه این زمینه ها، در دو بخش آسیب‌های ناظر به خود دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعۀ پایدار و آسیب‌های معطوف به موجودیت، هویت و شرایط جمهوری اسلامی ایران، مواجهه‌ای انتقادی با متن این سند دارد. چاپ دوم این کتاب در ۳۰۰ صفحه توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 🆔 @hamshenasi
📙علم زور؛ ارتباط پژوهی و جنگ روانی۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰ ✍️کریستوفر سپمپسون ترجمه محسن بدره و مهدی یوسفی با مقدمه پروفسور حمید مولانا و یادداشت اختصاصی نویسنده بر ترجمه فارسی نشر آرما 📚 🌀 علم ارتباطات و اطلاعات در غرب از جهتی علم زور و فشار است. علمی که با کنترل مغز ها و ذهن ها، با کنترل سازمان ها و نظام های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی سر و کار دارد. تاریخ اطلاعات و ارتباطات انسانی تاریخ موجودیت و زندگی بشر است و از همه لوازم و زیر ساخت های زندگی بشری پیشین تر است. 🌀کتاب «علم زور»، داستان شکل گیری این علم زور را به شکل مستند روایت می کند. این کتاب نقش سی آی ای و وزارت دفاع و دیگر آژانس های امنیتی و اطلاعاتی و تبلیغی ایالات متحده در تکامل و شکل گیری حوزه ارتباطات بررسی می کند و ارتباط وسیع این حوزه با جنگ روانی و پروپاگاندیستی را می کاود که علم ارتباطات از آنها برگرفته شده است. در این زمینه سوابق کسانی که به عنوان شخصیت های علمی مشهور ارتباطات مطرح بوده اند و بعضاً جریان اصلی و غالب دانش ارتباطات، آنان را پدران و پیشگامان این رشته به حساب می آورد، بررسی شده است. همچنین به تأثیر طرح های امنیتی و اطلاعاتی و افکار عمومی اجرا شده توسط این افراد در شکل گیری مفاهیم و روش های ارتباطات توجه می شود. 🆔@hamshenasi
📚 🔹صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن: انسان‌شناسی توسعه‌نیافتگی و واگیره پیشرفت پایدار و همه‌سویه فرادادی و فتوتی در ایران ✍️دکتر مرتضی فرهادی 📚انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی(ره) کتاب از یک مقدمه مفصل،یک موخره، و ده فصل تشکیل شده که برخی از این فصول را می شد به عنوان کتاب کوچک مستقلی منتشر کرد فصل اول: «راه‌ها و چاه‌ها و چاره‌ها؛ دوگانگی و چندگانگی فرهنگ و نظام سوداگری در غرب، توسعه و تکنولوژی و تبعات آن» فصل دوم: «توسعه پایدار دانشگران و دانشگاه‌های ما» فصل سوم: «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» فصل چهارم: «مکتب نوسازی، روستو و خیز گلایدری»، فصل پنجم: «آزار ایرانی‌الاصل و هلندی الاسم و پیامدها و بسامدهای غیراقتصادی آن در ایران» فصل ششم: «پیامدها و بسامدهای غیراقتصادی اقتصاد بادآورده» فصل هفتم: «جامعه‌ی فرامصرف‌گرا و تولید ستیز ایران (آزار ناسور و عود علائم نونما و نوفزود اقتصاد بادآورده و از آن جمله آزار هلندی و نفرین نفت)» فصل هشتم: «ژاپنی پسرعموی شرقِ شرقیِ ما چه کرده است و ما چه می‌کنیم؟» فصل نهم: «چین چه چاره کرده، ما چه می‌کنیم؟» فصل دهم: «هندیان، دیرینه‌تر خویشان ما چه کرده‌اند ما چه می‌کنیم؟» 🆔@hamshenasi
🌴درخت روی ریشه خودش سبز می‌شود🌴 🌟 یکی از مشخصه‌های بارز پروژه فکری مرتضی فرهادی، انسان‌شناس برجسته ایرانی، ظرف بیش از ۵۰ سال کار علمی، تمرکز بر این محور بوده که سنت نه‌تنها مانع توسعه نیست؛ بلکه توسعه در غرب نیز از دل ریشه‌های سنتی برآمده است. 🌟 از این منظر، استفاده از فناوری‌های جدید در ایران بدون شناخت فناوری‌های تاریخی ایرانیان ناشی از بی‌اطلاعی و بی‌اعتنایی ما نسبت به شناخت «استعدادهای فرهنگی» این سرزمین است ✍️ نوشته‌ای بر پشت جلد کتاب انسان شناس ایرانی دکتر فرهادی، نظر خواننده را به خود جلب می‌کند که عیناً نقل می شود : ✨ «یکی از گونه‌شناسی‌های دانش در فرهنگ‌های شرقی، بخش‌بندی علوم به دانش‌های آشکار و در اختیار همگان (علوم جلیه) و دانش‌های نهانی (علوم خفیه) است. دانش هزارلایه و هزارتوی میان‌رشته‌ای و میان‌معرفتی توسعه، در غیاب هر گونه معنویت و اخلاق خیرخواهانه و انسان‌گرایانه، همچون علم کیمیای نهان در نهان و خفیه در خفیه، هادی و خدمت‌بخش حاکمیت غرب و مضل و گمراه‌کننده برای شرق است. کشورهای مرکز به هزار بهانه و روش دست می‌زنند تا کشورهای پیرامون را در کار توسعه حیران، ناامید و سرگردان کنند. در بهترین حالت به تمثیل لئو تولستوی آنان همچون مورخ ناشنوایی‌اند که به پرسش‌هایی که از آنان نشده است پاسخ می‌دهند! مولف در این نوشته به برخی از فنون و ترفندهای آنان اشاره‌کرده و کوشیده است که با حذف صداهای گوش‌خراش بازار پرمکر و مکاره‌ی مسگری نظام سوداگری استعماری، گلستان سکوت و فضایی آرام برای خواننده ایجاد کند که صداهای بسیار ظریف اما پرژرفای آوازهای آدمیان همچون صدای تنبور عارفانه‌ی ایرانی را از اقصا نقاط جهان بشنود و شاید خواننده به مولف حق دهد که همه‌ی این قیدها را به واژه توسعه و واگیره مورد نظرش برای آن بیفزاید! به‌قول لفتن استاوروس استاوریانوس "جهان سوم دربرگیرنده گروهی از کشورها نیست، بلکه دربرگیرنده مجموعه‌ای از روابط است". گزاره‌ اصلی شکاف جهانی بر این پایه است "واپس‌ماندگی" پدیده‌ای داخلی (درون‌زا) و برآمده از ساختار کشورهای جهان سوم نیست، بساکه محصول نظام سرمایه‌داری جهان و مکمل آن است. برای چیرگی بر واپس‌ماندگی راهی جز پایان‌دادن به وابستگی و ساختارهای آن وجود ندارد. اینجاست که درمی‌یابیم پیشرفت مسئله‌ای صرفاً اقتصادی نیست که با تزریق سرمایه به دست آید. بنابراین این گفته‌ زلال و گران چون حقیقت زیگموند فروید درباره‌ تمدن غرب که "تکامل‌یافته‌ترین ابزار برای تکامل‌نایافته‌ترین اهداف" بسیار بجاست». ✨ 🆔@hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌌«یلدا» از معنا زدایی تا معنا دهی🌌 ✨گفت: چه عیدی بود یلدا، نه حیوانی گردن زده شد و نه انسانی در آئينی به خاک افتاد و کرنش کرد. همچون نوروز همتایش، فقط مهربانی بود، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن. ✨گفتم؛ «نوروز، تیرگان، مهرگان و یلدا» چهار آیین و عید باستانی ایرانی است و در این چارگان، یلدا عیدی است که دراوج تاریکی آن ایزدمهر (میترا) زاده می شود و حیوانی مقدس(گاو) قربانی می شود تا از برکت او نخستین زوج انسان(مشی و مشیانه) زاده شود و ولادت آغاز . یلدا عیدی است که در آن انسانی فرهمند زاده می شود (فریدون) و دوباره گاوی قربانی می شود تا از مردمان، آهنگر دادخواهی (کاوه) قیام کند تا با یاریش ابرقدرت ستمگری گردن زده شود.(ضحاک). و ایرانی به شکرانه اش آیین نوروز، تیرگان و مهرگان بر پا کند. ✨آری، اگر اسطوره ها در ذهن ها بمیرند، درک تاریخی زمان نابود می شود و تقویم های سنتی فرو می پاشند، مناسبت‌های کهن بی معنا می شود. آنگاه کنش‌گر بی حال گرفتار زمان حال و خسته از ملال زندگی روزمره برای آن معنازایی میکند. غافل از آن که معنا به غیاب رفته و برای حضور دوباره تنها نیازمند اسطوره شناسی است. 🆔@hamshenasi
📚 🔹اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی ✍️دکتر محمد امین قانعی راد 📚انتشارات علمی و فرهنگی مرحوم دکتر قانعی راد در مطالعه جامعه شناختی نهضت شعوبیه نشان میدهد اخلاق تعارفی در ایران قرون سوم تا پنجم موجب رشد علم تجربی و شکل گیری دوره طلایی تمدن اسلامی شد. نام این کتاب را می توان« اخلاق تعارفی و روح علم جویی» نیز نهاد. 🆔@hamshenasi
🔅اخلاق تعارفی و روح علمی اخلاقیات شعوبی یک تفسیر از اخلاق اسلامی بود که به ویژه توسط مسلمانان ایرانی در دوره ی خلافت بنی عباس و در فرایندهای مبادله/مناظره/ مبارزه ی سیاسی و اجتماعی به عمل آمد. حاملان گوناگون نهضت شعوبیه، با برداشت های یکسویه از ارزش های دین نبوی، اندیشه های ناهمگونی را شکل دادند که ویژگی نامنسجم و متعارض واقعیت تاریخی جنبش مزبور را موجب گردید. هنجارهای اساسی اخلاقی شعوبی عبارت بودند از ۱_تعلق ۲_ تسویه ۳_ تعارف. شعوبیه عناصر مزبور را، با تأکیدات و ترکیب های متفاوت به آیه ی 13 سوره ی حجرات استناد می دادند. 1️⃣ اصل تعلق : در دورانی که رویکرد اسوه ای مهاجرت از وطن و قطع پیوستگی اجتماعی را رمز رستگاری می دانست، نویسندگان این عصر (مثل جاحظ، ابن فقیه همدانی، مسعودی ، یعقوبی و ...)وطن دوستی را سرشتی خدایی نامیدند و انس با دوستان و دلدادگی به وطن و سرزمین خود را نشانه کمال اخلاقی و خردمندی دانستند. 2️⃣ اصل تسویه: در دورانی که اهل تفضیل فضایل خود و مثالب و عیوب دیگری(عرب) را بر می شمردند و آن را به فقدان توانایی های ذاتی آن ها نسبت می دادند و این امر موجب اعتماد به نفس آنها می شد اهل تسویه با باور به برابری نژاد ها به مقایسه عملی اقوام پرداختند و تفاوتهای قومی نه بر اساس تفاوتهای نژادی بلکه بر اساس تمایزات فرهنگی تبیین کرده و در جستجوی علل و عوامل موثر در برتری و عقب ماندگی های قومی برآمدند. 3️⃣ اصل تعارف: تعارف به معنای شناخت متقابل، ضمن شناخت دیگری خود را شناختن و با شناخت خود دیگری را دانستن مستلزم رویرویی فرهنگ ها و روابط گروه های اجتماعی با همدیگر است. اسلام انگیزه تعارف را در بین پیروان خود تشویق کرد. تعارف نه تنها شیفتگی یا تشنگی به شناخت دیگران بود، بلکه منطق این شناخت را تعیین کرد و تاثیر تکوینی و تنظیمی در رشد علم داشت. 🆔@hamshenasi
🔅شعار برخی دانشگاه های جهان و ایران هاروارد : حقیقت Veritas (لاتین) استنفورد : نسیم آزادی می وزد. Die Luft der Freiheit weht(آلمانی) شیکاگو : بگذار تا دانش بیشتر و بیشتر رشد کند ، تا زندگانی بشر غنی شود.(لاتین) Crescat scientia; vita excolatur کمبریج : دستاورد ما در این جا فراگیری معرفت و دانسته های ارزشمند است.(لاتین) Hinc lucem et pocula sacra پرینستون : شکوفایی در پرتو انوار الهی اکسفورد : پروردگار روشنی بخش من است . کلمبیا : در پرتوی نور تو ، نور را خواهیم یافت . ییل : نور و حقیقت پنسیلوانیا : قانون بدون اخلاق ، هیچ است . دوک : دانش و دین نیویورک : استقامت و پیشرفت گوتینگن : برای صلاح همه هامبورگ: پژوهش، یادگیری و ساختن هایدلبرگ:. همیشه باز تهران : میاسای ز آموختن یک زمان شیراز: خرد، کوشش تبریز: تزکیه تعلیم علم و صنعت: هیچ چیز غیرممکن نیست. الزهرا: زنان آگاه جامعه پیشرفته تربیت مدرس: خرد باید و دانش و راستی فردوسی؛. خرد باید و دانش و راستی خوارزمی: آموختن برای زندگی بهتر امام صادق. تربیت اسلامی مرجعیت علمی قم. سرآمدیِ علمی، تربیت ولائی و نشاط معنوی دفاع ملی: سوگند به قلم و آنچه می نویسند 💠شعار دانشگاه ما چیست؟ پیشنهاد من: 🔅همشناسی علمی؛ شکافتن دانش ها برای شکوفایی زندگی🔅 🆔 @hamshenasi
ژان پیاژه روانشناس مشهور فرانسوی، در اتاق کار خودش. دفن شده میان کتاب ها و نوشتجات 🆔 @hamshenasi
شهاب الدین مرعشی نجفی، فقیه و محدث معروف ایرانی در اتاق کار خودش. غرق شده در میان کتابها و نوشتجات. 🆔 @hamshenasi
وقتی این فقیه ایرانی و آن دانشمند غربی در مسیر علم جویی و دانش طلبی دراتاق کار خود اینگونه میان کتاب ها و نوشتجات غرق و دفن اند چگونه ما طلبه های جوان، یا دانشجوی های انقلابی علوم انسانی عجولانه و مغرورانه میخواهیم با تلاش کم(با مطالعه حداقلی جزوه، پاور پوینت و ...) و خیلی زود و سریع یک نظام روانشناختی/جامعه شناختی/سیاسی/ ارتباطی و... آن هم اسلامی یعنی بر اساس تفقه دینی و اجتهاد اسلامی در مقابل غول های کل تاریخ دانش غرب بنا کنیم. و اون رو زمین بزنیم. خطیب بغدادی در دو كتاب مهم« تاریخ بغداد» و «الفقیه و المتفقه» سخن معروفی را از فقیه و متکلم معتزلی ابو اسحاق نظّام بصری نقل کرده‌است: «العلم شیء لا یعطیک بعضه حتی تعطیه کلک فإذا أعطیته کلک فأنت من إعطائه لک البعض علی خطر علم چیزی است که هرگز قسمتی از خودش را در اختیار تو نمی‌نهد مگر اینکه تو تمام وجودت را به او اعطا کنی تازه وقتی که تو خودت را به علم بخشیدی شاید قسمتی از علم به تو اعطا شود. آری "علم" وجودی تمامیت خواه، غیور و متکبر دارد. اگر تمام وجودت رو بهش بدی شاید یه ذره از وجود خودش رو بهت بده. علم جویی و دانش طلبی سرسره بازی نیست از روی کتابها و سطرها سر نخوریم باید در دریای علم غرق بشیم تا مروارید صید کنیم 🆔 @hamshenasi
فرانس روزنتال کتاب مهم خود (knowledge triumphant) را که به عربی «العلم في تجلٍّ: مفهوم العلم في الإسلام في القرون الوسطى» و به فارسی «دانش پیروزمند؛ مفهوم علم در اسلام قرون وسطا» ترجمه شده، را با همین جمله نظّام بصری به نقل از جاحظ آغاز می کند. “KNOWLEDGE is something that will not give part of itself to you until you give your all to it, and when you give your all to it, then you stand a chance but you cannot be sure that it will give you that part” (anNazzâm as quoted by al-Jâiz) 🆔 @hamshenasi
وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. 📚سوره آل عمران آیه ۱۶۹ ☫ @hamshenasi
📷 لوح | ماندگار در تاریخ ✍ رهبر انقلاب: شهادت سلیمانی در تاریخ ثبت شد به عنوان یک نقطه روشن. و شهید سلیمانی، هم قهرمان ملّت ایران شد و هم قهرمان امّت اسلامی شد. ۱۳۹۹/۹/۲۶ ☫ @hamshenasi
☀️حاج قاسم میدان علم اجتماعی کیست؟ قسمت اول ⚡️ سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید مقاومت امت اسلامی» درمیدان عمل و جهاد نظامی با تجدّد استکباری و تحجّراستسلافی است. حاج قاسم علوم اجتماعی نیز باید مجتهد و فقیه میدان نظروجهاد علمی تجدید استکمالی و تمدّن استخلافی اسلام باشد. کسی است که صورت بندی نظری «شهادت»، «مقاومت» و «امت» را در ساحت هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی انجام دهد. کسی که در میدان نبرد نظری با روشنگری تجددگرا و روشنفکری تقلیدی، نظریه پردازی چگونگی «مقاومت امت در عالم شهادت» را هدف و وظیفه خود بداند. ⚡️ روشن است که دستیابی به این هدف جز با روشنگری اجتهادی و روشن فقهی نوآورانه از فقه الانوار و المعارف تا فقه الاحکام و الشرایع ممکن نیست. کار نظریه پرداز و مجتهد نظر کردن به حقیقت و آزاد کردن آن از بند جزمیت و جهالت است. امروز در امت اسلامی هر دانشور روشنگری برای این کار خود را در دوراهی «تسلیم و تقلید» یا «مقاومت و اجتهاد» می یابد چراکه او در زمینه و زمانه ای اندیشه ورزی میکند که در یک سو جریان دین فهمی متحجر و متجمّد در کنار جریان ترجمه و مصرف اندیشه متجدد لیبرال غربی که با همان جزمیت اندیشه مارکسیسم شرقی در فضای آکادمیک سربرافراشته و ساحت تفکر انسان مسلمان را به «تعطیل، تسلیم و تقلید» فرا می خواند قرار دارد و در سوی دیگر نیازهای و مسائل امت اسلامی در کنار نهضت نرم افزاری و تولید علم، که با همان قطعّیت انقلاب شکوهمند اسلامی ظهور نموده و ساحت تفکر او را به اجتهاد و نوآوری فرا میخواند. ⚡️حاج قاسم علوم اجتماعی کسی است که شهامت عبور از فضا وگفتمان «ترجمه، تکرار، تسلیم و تقلید» به فضا و گفتمان «تفکر، ابداع، مقاومت و اجتهاد» دارد. درگفتمان علمی «ترجمه» که در مواجه با مدرنیته غربی است؛ کسی متفکرتر دانسته می شود که مترجم تر باشد. چنین کسی جرئت و اجازه اجتهاد در برابر غرب را ندارد. او تنها مجاز است در طول فرهنگ ترجمه بیندیشد نه عرض آن. چراکه تالیفات فیلسوفان، جامعه شناسان، فرهنگ شناسان، ارتباط شناسان، روان شناسان، اقتصاد دانان، حقوق دانان و دانشمندان غربی متون علمی و البته مقدس شده اند که شیوه و چگونگی حرکت فرد و جامعه انسانی را در مسیر توسعه و رفاه به خوبی نشان داده و می دهند. این متون تنها نیازمند ترجمه و بومی سازی اند. ⚡️ برای چنین کسی در جامعه ما «قال الکانط و الهیجل» و «قال الوبر و الدورکهایم» در ردیف «قال الله و الرسول» و «قال الباقر و الصادق(ع)» نشسته و او را از زحمت تفکر و اجتهاد راحت نموده است. در گفتمان «تقلید» نیز که در مواجه با سنت بومی است کسی متفکرتر دانسته می شود که مقلدتر باشد. در این گفتمان در میانه سخنان اجتهادی «الاستاذ البشر» و «صدرالمحققین» و «العلامه المجتهدین» در فقه اکبر و اصغر جایی برای اندیشه ورزی و نوآوری «اصاغر الطلاب» نیست. گویی آنان چنان اجتهاد جامع و کاملی داشته اند که به همه پرسش های و نیازهای امت اسلامی برای همه اعصار و امصار پاسخ داده اند. تراث و روش آنها فقط باید تدریس، تدرّس، تفسیر و تشریح شوند لذا از تکرار مکررات «قال الشیخ» و «قال الاخوند» ذره ای نباید تردید داشت و لو یقین داشته باشیم هیچ ثمره عملی و مفیدی نداشته باشد. ⚡️ روشن است که لبّ سخن هر دو گفتمان « تقلید» است. البته گفتمان نخست چشم به ظاهرحال بیگانه غربی دوخته و گفتمان دوم دل در گرو گذشته خودی دارد. اولی وضع ظاهری و فعلی انسان غربی یا همان مدرنیته غربی را همان وضع معهود دانسته و تراث موجود را مانع رسیدن به آن می داند دومی تراث موجود را وضع معهود تلقی کرده و ذهن دانشور و دانشجوینده را تنها به تکرار، شرح و تفصیل تراث نه نقد، بسط و نوآوری فرا می خواند. راهبرد هر دو نیز یکی است یعنی تسلیم و تقلید با این تفاوت که اولی ذهن اندیشه ورز امت را به تسلیم به اندیشه مدرن و تقلید بومی شده از غول های سکولار مدرنیته غربی فرا می خواند. و دومی به رکود و تسلیم در برابر اندیشه ناکارآمد سنتی خودی و تقلید مطلق از بزرگان سنت بومی دعوت می کند ✍️علی اصغر اسلامی تنها 🆔@hamshenasi
☀️حاج قاسم میدان علم اجتماعی کیست؟ قسمت دوم ⚡️ حاج قاسم علوم اجتماعی در مقابل این دو گفتمان باور دارد که انقلاب اسلامی آغاز عصر روشنگری اسلامی و احیای تفکر دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی است. عصری که صدای بلبلان نوخواسته امت اسلامی در لابلای پژواک سهمگین صدای خفاشان پیر تمدن جدید غرب و طوطیان مقلد غربزده آن باید شنیده شود و نظریه های منجمد شده گلادیاتورهای نظری کلاسیک و جدید غرب در کنار اندیشه های راکد و ناکارآمد سنت تاریخی خود به میدان نقد و تفکر اجتهادی سربازان و مجاهدان جوان اندیشه مقاوم و محکم اسلامی فراخوانده شوند. ⚡️ ویژگی اساسی تفقه تعالی بخش او و مکتب اش « پاسخ گویی به خدا»، « پاسخ گویی به امت» و« پرسشگری مسئولانه و نقد ملتزم، متعهد و سازنده » و یا به عبارت دیگر«نظریه شهادت»، «نظریه امت» « نظریه مقاومت» است. ⚡️ مقاومت در کاربردشناسی دیدمان و شنیدمان اسلامی با چهار معنای اساسی « قیام(ایستادن)، قوم(گروه ایستاده)، قومَة (بیداری)و قِیم(ارزشها)» پیوند مستحکم دارد مقاومت نه رسیستنس(resistance) رهایی بخش گفتمان مدرن هابرماسی و نه آرام بخش گفتمان پست مدرنیسم فوکوی یا استورات هالی است و نه انتظار تعطیل بخش اخباری و تفکیکی بلکه مقاومت در معنای حکمی تعالی یافته و تعالی بخش آن «قیام» نظری و عملی «قومِ» «قَومت» یافته است برای دفع شروری که امت در زمان غیبت «قائم(عج)» در جهان شهادت بدان مبتلی شده اند البته مبتنی بر «قیم» فطری و ارزشهای انسانی که دین «قیّم» خاتم تکمیل اش کرده است. ⚡️ آری، حاج قاسم علوم اجتماعی، فقیه شهید و حکیم مجاهدی است که گفتمان تحجّر و تجمّد قدرت نقد اندیشه اجتماعی مطهراش را ندارد و گفتمان ترجمه و تقلید توان مناظره با مصباح اندیشه فرهنگی اش را ؛ لذا یا اقدام به ترورشخص(علامه حاج مرتضی مطهری) یا شخصیت اش (علامه حاج محمد تقی مصباح) می کنند. ✍️علی اصغر اسلامی تنها 🆔@hamshenasi
رهبر انقلاب: سلام بر شهیدان گمنام 🔹پیام رهبر انقلاب به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س): سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه‌ی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه‌ی شهادتشان کشور را با رائحه‌ی معنویت و جهاد، معطّر می‌سازند و پرچم افتخار به خونهای ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز در می‌آورند. 🔹تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه‌ برگشته، با روز شهادت صدیقه‌ی طاهره (س) مبشّر ابدیّت یاد و خاطره‌ی آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه‌ی آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد ان‌شاءالله. 🔹به ارواح طیبه‌ی این شهیدان و به چشمها و دلهای منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود می‌فرستم و فضل و رحمت فزاینده‌ی پروردگار را برای همه‌ی آنان مسألت می‌کنم. @Farsna @hamshenasi
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 🔰 شهادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها را به تمامی مسلمین جهان تسلیت می‌گوییم. عن أبي عبدالله(علیه السلام) أنّه قال: «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدر»؛ اللّیلة فاطمة (علیهالسلام) و القدر الله. فمن عرف فاطمة (علیهالسلام) حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة (علیهاالسلام) لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها. از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمودند: در آيه شریفه: «إِنَّـا أَنـزَلـنـاهُ فـِي لـَيـلَـةِ الـقَـدر» « ليله »: حضرت فاطمه زهراء(عليهاالسلام) « قدر »: الله(جل جلاله) است. پس هر كس حضرت فاطمه زهراء(سلام الله عليها ) را به گونه اي كه حق معرفتش است بشناسد بدرستیکه شب قدر را درك كرده است و همانا ناميده شده است فاطمه(سلام الله عليها) چون خلايق از شناختن او عاجزند.    (بحارالانوارج۴۳،ص ۶۵) https://eitaa.com/hamshenasi