1️⃣بخش اول کتاب فارسی اول:
نگاره ها
👈۱۰ تا نگاره داریم در ماه مهر آموزش دهید
هفته ۱و۲ هر هرهفته ۲نگاره،
هفته ۳و۴ هر هفته ۳نگاره
آموزش داده شود
👈از نگاره ۲ کلمات هم آغاز وهم پایان گفته شود
👈از نگاره ۳ بخش کردن کلمات باه کمک دست زدن یا پازدن آموزش داده شود
(اول بگویید اسم خودتان را بخش کنید)
👈هدف در نگاره ها واج آموزی هست
یعنی ما هرچقدر صدای هم آغاز و هم پایان را جدی تر تمرین کنیم یادگیری حروف الفبا آسان تر می شود.،
#ماتریس
دستورزی ماتریس در کلاس با چینه
👇👇
@hamyari_1
نامگذاری حروف الفبای فارسی
حروف الفبا شامل صامت ها و مصوتها میشه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مصوتها شامل
آ اول- اغیراول
ایـ اول- یـ وسط - ی آخر - ای مستقل
او اول- و غیراول
اَ اول - ــــــَـــــــــــ غیراول
اِ اول - ـــــــــِــــــ غیراول -
ـه آخرِ چسبان - ه آخرِ تنها
اُ اول - ــــــــُـــــــــــ غیراول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صامت ها❤️❤️❤️
بْـ غیرِ آخر بْ آخر بِ
پـْ غیرِ آخر پْ آخر پِ
تـ ْغیر آخر تْ آخر تِ
ثْـ غیرآخر ثْ آخر ثِ
جْـ غیرآخر جْ آخر جیم
چـ غیرآخر چ آخر چِ
حْـ غیرآخر حْ آخر حِ
خْـ غیرآخر خْ آخر خِ
دْ یک شکلی دال
ذْ یک شکلی ذال
رْ یک شکلی رِ
زْ یک شکلی زِ
ژْ یک شکلی ژِ
سـْ غیرآخر سْ آخر سین
شْـ غیرآخر شْ آخر شین
صْـ غیر آخر صْ آخر صاد
ضْـ غیرآخر ضْ آخر ضاد
طْ یک شکلی طا
ظْ یک شکلی ظا
عْـ غیرِ آخر ـعْـ وسط
ـعْ آخرِ چسبان عْ آخر عَین
غْـ غیرِآخر ـغْـ وسط
ـغْ آخرِ چسبان غْ آخر غَین
فـْ غیرِآخر فْ آخر فِ
قْـ غیرِآخر قْ آخر قاف
کْـ غیرِآخر کْ آخر کاف
گْـ غیرآخر گْ آخر گاف
لْـ غیرِآخر لْ آخر لام
مْـ غیرِآخر مْ آخر میم
نْـ غیرِآخر نْ آخر نون
وْ یک شکلی واو
هْـ غیرِآخر - ـهـْ وسط -
ـْه آخرِ چسبان - هْ آخرِتنها - هــــِ
یْـ غیرِآخر یْ آخر ی
ــــــــــّـــــــــ تشدید
خوا استثنا
و - ــــــــُـــــ استثنا
➖➖➖➖➖
#ماتریس
دستورزی ماتریس در کلاس با چینه
👇👇
@hamyari_1
اهداف نگاره های کلاس اول👌
👈 در نگاره ی۱،
محیط شاد و صمیمانه ی خانه و روحیّه ی کار و تلاش حاکم بر آن، با ﺗﺄکید بر درس و کتاب و مطالعه و یگانگی و رابطه ی سالم و عاطفی اعضای خانه را القا و تفهیم می کند.
👈 در نگاره ی۲،
آزاده در حال آماده شدن برای اوّلین روز مدرسه است و اعضای خانواده با خوش حالی او را آماده و بدرقه می کنند و برادر کوچک تر نیز با شوق او را می نگرد و هم چنین پدر در حال آماده شدن است تا آزاده را در اوّلین روز مدرسه هم راهی نماید. در این نگاره اهمّیّت دادن خانواده به درس و مدرسه ﺗﺄکید شده است.
👈 در نگاره ی۳،
آزاده و بقیّه ی دانش آموزان راه مدرسه را می پیمایند و با کوچه و خیابان و محلّه و مقرّرات عبور و مرور و چراغ راهنمایی و محل ّخط کشی عابر پیاده و پلیس راهنمایی آشنا می شوند. خیابان، پیاده رو، مغازه ، مسجد، میدان و مجسّمه ی مادر نیز از بخش های دیگر این نگاره به شمار می رود.
👈 در نگاره ی۴،
معرّفی محیط و کارکنان و محیط مدرسه هم راه با القای شور و نشاط و شادابی صورت می گیرد.
👈 در نگاره ی۵،
معرّفی محیط کلاس صورت می گیرد و بیننده با بچّه ها به کلاس درس می رود و آموزگار و محیط کلاس و متعلّقات آن را از نزدیک مشاهده می کند و خود را در محیط آشنای کلاسی می بیند که خودش اینک در آن قدم گذاشته است.
👈 در نگاره ی۶،
دانش آموزان با جریان یک روز تعطیل خانواده در محیط شاد پارک (بوستان)، سرگرمی های سالم، آموزش دوستی با طبیعت، رعایت نوبت و برقراری روابط سالم اجتماعی با دیگران را فرا می گیرند.
👈 در نگاره ی۷،
دانش آموزان با زندگی سرشار از تلاش روستائیان و نقش آنان درپیش رفت کشور، دوستی و مراقبت از حیوانات خانگی، محصولات، مشاغل، فراورده های تولیدی، لباس و ابزارهای کار روستائیان آشنا می شوند.
👈 در نگاره ی ۸،
القای نگرش عاطفی مهربانی با حیوانات مدّ نظر بوده که در قالب بازدید و آشنایی با باغ وحش و معرّفی حیوانات در آن صورت می گیرد.
👈 در نگاره ی ۹،
آشنایی دانش آموزان با نهاد مذهبی مسجد و آداب و رسوم مذهبی در حدّ توان یادگیری کودک با آهنگی ملایم و جذّاب صورت می گیرد.
👈 در نگاره ی۱۰،
دانش آموزان با یکی از آداب و سنن زیبا و کهن ایرانی (عید نوروز)، دید و بازدید، دوستی و نگه داشتن حرمت بزرگان خانواده آشنا می شوند.
🔷 بهتر است بدانیم که:
🔺۱- هر نگاره مجموعه ی متنوّعی از اطّلاعات و یک کلّ یک پارچه است که ابتدا دانش آموز با کلیّت آن آشنا می شود و در مرحله ی بعد اجزایی از درون آن استخراج می گردد و درمعرض دید وی قرار می گیرد تا توان ذهنی، قدرت و نگه داری مطالب درحافظه، میزان گسترش حوزه ی واژگان، میزان تسلّط بر زبان و میزان انطباق آموخته های او با اهداف، دراین بخش سنجیده می شود.
🔺۲- مدّت زمان تدریس برای نگاره ها (دو هفته ی اوّل مهر هر هفته دو نگاره و دو هفته ی آخر مهر ماه هرهفته سه نگاره) جمعاً ده نگاره پیش بینی شده است. البتّه هم کاران محترم می توانند مدّت زمان بیش تری را به صلاحدید خودشان به این امر اختصاص دهند.
🔺۳- آموزش کلمات (هم آغاز - هم پایان) از نگاره ی۲، آغاز می شود.
🔺۴- بخش و صداکشی کلمات به عنوان یک فن و نه یک روش، می تواند در کتاب کارمورد استفاده قرار گیرد و به علّت رویکرد کلّی در کتاب فارسی بخش و صداکشی کلمات جایگاهی ندارد.
💝💝
شعر برای نگاره_یک
❤️(به خانه ما خوش آمدی)❤️
آی بچه ها آی بچه ها! خوش آمدید خانه ی ما
اگر که خوب گوش بکنید
یاد می گیرید خیلی چیزا
این خانه را که می بینید یک در دارددوپنجره
از هرجایی که فکر کنید خانه ما قشنگ تره
راستی یادم رفته بگم که اسم من آزاده است
خدای مهربون به من مادر خوبی داده است
مثل تمام شماها من هم کلاس اولم
درس ها راخوب یاد میگیرم فکر نکنید که تنبلم
شکر خدا باید بگم بابای من مهربونه
وقتی میادازسرکار
خنده رو لب ها مهمونه
تصویر را خوب نگاه کن
حالا بگو دوست عزیز
پنجره کو؟پرده کجاست؟
فرش وگل وکتاب ومیز
اعضای خانه هر کدام
دارند یه کاری می کنند
مادروبابا وامین
بگو چه کاری می کنند
شعر خوانی کمک می کند بچه هایی که هوش موسیقیایی دارند از درس لذت ببرند و دامنه لغات خود را افزایش دهند و به تقویت حافظه آنها کمک شود
❌❌❌هیچوقت حفط شعر را اجباری نکنید بگذارید آنهایی که دوست دارند حفظ کنند👌
👇👇
@hamyari_1
آزمون مستمر فارسی بخش نگاره ها صدا شناسی).pdf
924.5K
ارزشیابی عالی از بخش نگاره ها👇👇
@hamyari_1
4_5825419883373923433.pdf
11.64M
تم ۱ تا ۲۵
خشتِ_اول
ریاضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر انار
زنده یاد خسرو شکیبایی
@hamyari_1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش صدای اول (کلماتی که با مصوت ها شروع میشوند)
مصوتها یعنی الف شامل اَ اِ اُ آ او ای
@hamyari_1
4_5832705853009955325.pdf
635.4K
📚طرح_درس_روزانه
🎓فارسی_اول_ابتدایی
جدول ترکیب.pdf
177.1K
جدول ترکیب خام جهت چسباندن در کتاب نگارش(جدول دوستی)
@hamyari_1
فارسی مهر1.pdf
307.2K
نمونه ارزشیابی برای پوشه کار
@hamyari_1
36786801543454.pdf
26.57M
نمونه سرمشقهای تکالیف فارسی من
@hamyari_1