⏰👈 داستان نشانه اُ استثنا اول ابتدایی
☑️👈 #درس13 : خروس خوش آواز [ نشانه اُ استثنا ]
❎👈 #سری1
يه روز خُرشيد خانوم از خواب بيدار ميشه. به دور و برش نگاه ميكنه و يه خميازه بلند ميكشه و دستاشو ميبره بالا تا خودشو بكشه. يهو دستش به
(. ُ. ) بالا سرش ميخوره و اُ مي افته از رو سرش پايين. خـ غير آخر زود اونو ميگيره و دستشو ميگيره ك تو آسمون گم نشه. آخه خيلي كوچولوه.
خُرشيد ديگه اينجوري شده بود. خورشيد.
كلي ناراحتي كرد و آ اول اومدو گفت تو اولين نفري نيستي كه اين اشتباهو كردي. منم ديگه نميتونم واست كاري كنم. خود بچه ها يواش يواش با كمك معلمشون ميتونن شما كه ــُـ تون افتاده پايين رو بخونن. شما ديگه استثنا هستيد و چاره اي نداريم.
خورشيد گفت ديگه چه كلمه هايي مثل من حواسشون نبود و استثنا دارن؟
آ اول گفت: نوك. دو
و يكسري ديگه ك خانم(آقا) معلم يادتون ميده
🔖👈 هشتگ ها : #فارسی , #نشانه_اُ , #درس13فارسی ,
#کلاس_اولی_با_ما_باش
...
👇👇🏽
@hamyari_1
⏰👈 روش آموزش نشانه اُ استثنا اول ابتدایی
☑️👈 #درس13 : خروس خوش آواز [ نشانه اُ استثنا ]
نشانه ی اُ استثنا با سایر نشانه ها تفاوت دارد. در آموزش این نشانه باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:
☑️👈 1- از بخش و صدا کشی کلمات دارای اُ استثنا پرهیز شود.
☑️👈 2- شکل کلی این کلمات باید در حافظه ی بصری دانش آموزان حفظ شود بنابراین نوشتن درشت این کلمات و نصب آن ها در کلاس درس و منزل کمک زیادی به کاهش اشکالات املایی آنان می کند.
☑️👈 3- از گفتن کلمات زیاد و نامانوس در این نشانه باید خودداری گردد.
☑️👈 4- از کلماتی باید املا گفت که دانش آموزان قبلا آن ها را در مشق و جمله سازی به کار برده اند.
☑️👈 5- برای یادگیری آسانتر بهتر است از گروه کلمات برای آموزش استفاده شود. ( مثلا گروه کلمات خود - خود کار - خود نویس - خودم - خودت - خودمان - خودتان - خودشان و یا کلماتی چون :نوک - خوش مزه - خوش آواز - خورشت - خورشید - دو - روشن - موز )
فقط سعی شود هر روز دانش آموزان این کلمات را چه در غالب جمله و یا به صورت کلمه نویسی بنویسند تا در حافظه ی بصری آنها قرار گیرد.
❇️👈 چون ابتدای بسیاری ازکلماتی که با -ُاستثنا نوشته می شوند با( ﺧُ) شروع می شود؛ دانش آموزان سعی می کنند همه ی کلمه ها مثل( خشک،خدا،خرما،خروس و...) رانیزبا -ُاستثنا بنویسند.بنابراین توصیه می شود هنگام گفتن املا ازگفتن این دو نمونه کلمه درمجاورت هم خود داری کنید
❎👈 #سری1
🔖👈 هشتگ ها : #فارسی , #نشانه_اُ , #درس13فارسی ,
...
👇👇🏽
@hamyari_1
🔴 « اُ » استثنا
کلمات اُ استثنا در زبان فارسی متفاوت از شنیدن آنها نوشته می شوند. ولی این کلمات در بعضی از گویش ها صحيح تلفظ می شوند و جزءکلمات اُ استثنا به حساب نمی آیند.
🔹🔹 چند نکته در تدریس اُ استثنا 👇
💠 صدا کشی نکنید.
💠 بخش نکنید.
💠 ترکیب نکنید.
💠 کلی آموزی باشد.
💠 کلمات در جلوی دید دانش آموزان نصب شوند.
💠 هنگام دیکته، اگر نیاز هست اجازه دهید دانش آموز به کلمات نصب شده نگاه کند.
💠 اگر هنگام نوشتن دیکته یا جمله سازی دانش آموزی از شما سؤال کرد که آیا با اُ استثناست؟ حتما پاسخ صحیح را بدهید.
💠 از کلمات اُ استثنا خارج از کتاب زیاد استفاده نشود.
💠 برای آموزش اُ استثنا می توان از داستانی ساده که باعث سهل و تثبیت یادگیری شود استفاده کنید، زیاد دانش آموزان را نپیچونید و یا با داستان های طولانی آنها را خسته کنید و در آخر هم داستان کمکی به یادگیری نکند.
💠 نگران نباشید، دانش آموزان با تکرار و تمرین و تقویت حافظه دیداری این کلمات را یاد می گیرند.
#کلاس_اولی_با_ما_باش
...
👇👇🏽
@hamyari_1
pdf دیکته شب.pdf
23.45M
دیکته شب اشرف کریمی
...
👇👇🏽
@hamyari_1
داستان نویسی.pdf
2.38M
داستان نویسی کلاس اولی هامون رو شکوفا کنیم.
...
👇👇🏽
@hamyari_1
پیک ادینه اول.pdf
594.2K
پیک ادینه هفته ی اول بهمن ماه
...
👇👇🏽
@hamyari_1
👌