💥دانستنی های ریاضی
💥ریاضی چهارم و پنجم وششم
💥طبقه بندی زاویه ها
👇👇👇👇👇👇👇👇
1. انواع زاویه : تند(حاده)- راست(قائمه)- باز(منفرجه)- نیم صفحه .
2. اندازه ی زاویه ی تند از 5/0 درجه شروع می شود تا 90 درجه .
3. اندازه ی زاویه ی راست 90 درجه است .
4. اندازه ی زاویه ی باز از 90 درجه شروع می شود تا 180 درجه .
5. اندازه ی زاویه ی نیم صفحه 180 درجه است .
6. اندازه ی زاویه ی راست نصف زاویه نیم صفحه است .
7. اندازه ی زاویه ی نیم صفحه 2 برابر زاویه ی راست است .
8. واحد اندازه گیری زاویه درجه نام دارد،كه علامت آن o است 90ْ (می خوانیم 90 درجه).
9. زاویه های تند و راست و باز از زاویه ی نیم صفحه كوچك تر هستند .
10.زاویه های راست و باز و نیم صفحه از زاویه ی تند بزرگ تر هستند .
11.زاویه به سه طریق خوانده می شود .
12.زاویه را می توانیم از رأس بخوانیم .
13.زاویه را می توانیم از هر ضلع بخوانیم .
14.زاویه راست را باگونیا معلوم می كنیم .
15.نیم ساز خطی است كه از رأس زاویه بگذرد و زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم كند .
16.نیم ساز زاویه ی 20 درجه 10 درجه است .
17.نیم ساز زاویه ی راست45 درجه است .
18.نیم ساز زاویه ی نیم صفحه زاویه ی راست است .
19.نیم خط از طرف نقطه خوانده می شود .
20.پاره خط را می توانیم از دو طرف بخوانیم .
21.دو خطی كه همدیگر را قطع كنند محل قطع را نقطه ی تقاطع می گوییم .
22.دو خطی كه همدیگر را قطع كنند دو خط متقاطع می گوییم .
23.هر گاه ردو خطی راهرقدر ادامه دهیم، همدیگر را قطع نكنند دو خط موازی(متوازی) می گویند .
24.هر گاه دو خط همدیگر را قطع كنند،4 نیم خط به وجود می آید .
25.هر گاه دو پاره خط همدیگر را قطع كنند 2 پاره خط و 4 نیم خط به وجود می آید .
26.اگردو خط راست همدیگررا قطع كنند به طوری كه زاویه ی بین آن ها 90 درجه باشد دو خط را عمود می گوییم .
27.اگر یك خط راست از وسط یك خط راست بگذرد و بر آن عمود باشدعمود منصف می گوییم .
28.عمود منصف یعنی هم عمود است وهم نصف كرده است .
29.عمود یعنی قطع كرده و زاویه ی راست تشكیل شده است .
30.عمودو عمود منصف را نیز به وسیله ی گونیا رسم می كنیم .
31.برای عمود و عمودمنصف یك ضلع عمود گونیا را با خط راست موازی می كنیم و از ضلع دیگر خط می كشیم .
32.گونیا دو ضلع عمود بر هم دارد، كه با هم زاویه ی راست تشكیل می دهند .
33.عددی كه رقم آخر آن دهگان هزار باشد 5 رقمی است .
34.عددی كه رقم آخر آن یكان میلیون باشد 7 رقمی است .
35.ارزش مكانی یعنی جایی كه رقم قرار دارد .
36.ارزش رقمی یعنی بزرگترین یا كوچكترین رقم عدد .
37.بالاترین (بیشترین) ارزش مكانی را اولین رقم از سمت چپ دارد.
38.پایین ترین (كمترین)ارزش مكانی را اولین رقم از سمت راست دارد .
39.كمترین ارزش رقمی را كوچكترین رقم داردو بیشترین ارزش رقمی را بزرگترین رقم دارد.
40.برای خواندن یك عدد،عدد را 3رقم ، 3رقم از سمت راست جدا می كنیم.
(3 رقم اول یكیها- 3رقم دوم هزارها- 3رقم سوم)
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفری به درون برگ 🍀
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آموزش صحیح تیمم گرفتن و احکام آن
هدایت شده از کانال همیاری پایه ششم (کشوری)
✅ برای ورود به سوالات و فیلم های ششم ، کافیه روی درس مورد نظر کلیک کنید.
🌼🌺 گروه کلاس ششم 🌺🌼
🌻درس ریاضی 🌼 درس هنر و زیبایی
🌼درس مطالعات 🌻 درس تفکر و پژوهش
🌻درس علوم 🌼آزمون آنلاین
🌼درس فارسی 🌻 کاردستی
🌻درس هدیه ها 🌼 گروه کلاس ششم
🌼درس قرآن 🌻 فیلم و سوالات
💕مابا شماخوشحالیم وپیشرفت میکنیم💖
💞ما را به دوستانتان معرفی کنید💞
هدایت شده از کانال همیاری پایه ششم (کشوری)
.
🔶کانال گام ب گام ششم دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam6
حتما عضو شین 👆جهت استفاده
💥💥💥💥_نهاد_گزاره
هر جمله از دوقسمت
1_نهاد
2_گزاره
تشکیل می شود.
💥نهاد:
قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری داده می شود.
💥گزاره:
گزارش یا خبری است که درباره ی نهاد داده می شود.
نکته ی مهم: نهاد یا گزاره ممکن است شامل یک کلمه یا چندین کلمه باشد.
💥نحوه ی تشخیص نهاد و گزاره در جمله
👇👇👇👇
برای تشخیص نهاد در جمله می توان از جمله ی سؤالی
👇👇👇👇👇👇👇👇
💥چه کسی؟ یا چه چیزی؟
استفاده کرد.
پس از تشخیص نهاد بقیّه ی جمله گزاره محسوب می شود.
مثال۱:علی به مدرسه رفت. نهاد:علی 👈👈 گزاره:به مدرسه رفت
مثال۲: انقلاب اسلامی ایران، یک حادثه ی بزرگ تاریخ است.
💥 نهاد:انقلاب اسلامی ایران 👈گزاره:یک حادثه ی بزرگ تاریخ است
مثال۳:ما باید تاریخ گذشته و امروز خود را بشناسیم.
💥نهاد: ما 👈 گزاره:باید تاریخ گذشته و امروز خود را بشناسیم
💥اجزای گزاره:
گزاره از اجزایی تشکیل می شود که مهم ترین جزء آن فعل است که معمولاً در پایان جمله قرار می گیرد از اجزای دیگری که در قسمت گزاره قرار می گیرد می توان به مسند، مفعول، متمّم و...
اشاره کرد.
💥نهاد_فاعلی:
💥نهاد چه وقتی #فاعل است ؟
و آیا هر نهادی می تواند فاعل باشد ؟
جملات زیر را با دقت نگاه کنید
1⃣خداوند جهان را آفرید
2⃣خداوند دانا است
3⃣سارا به مدرسه رفت
4⃣سارا زرنگ است
💥قبلا گفتیم در اولین تقسیم بندی هرجمله شامل دوقسمت یعنی نهاد وگزاره می باشد.
درجمله ی اول خداوند نهاد و جهان را آفرید
💥گزاره
درجمله ی دوم خداوند نهاد دانا است گزاره
در جمله ی سوم سارا نهاد به مدرسه رفت گزاره
در جمله ی چهارم سارا نهاد و زرنگ است گزاره
💥واما ساده ترین تعریف نهاد :
قسمتی از جمله بود که در باره ی آن خبر می دادیم
💥فاعل
کسی یا چیزی که کاری ازاوسرزده باشد یا انجام دهنده کار درجمله
💥حالا در جمله ی اول خداوند نهاد بود و دراینجا خداوند کار انجام داده است پس می تواند فاعل جمله هم باشد
💥در جمله ی دومی خداوند نهاد ولی فاعل نیست چون کاری انجام نداده است و صفت دانا یی را به خداوند نسبت داده ایم
💥درجمله ی سومی سارا نهاد جمله بود ونقش دستوری فاعل هم دارد چون کاری انجام داده است
💥اما در جمله ی چهارمی سارا نهاد بود ولی نقش دستوری فاعلی ندارد چون کاری انجام نداده است و صفت زرنگ بودن را به او نسبت داده ایم
💥پس نهاد فقط زمانی می تواند نقش دستوری فاعل هم درجمله داشته باشدکه
💥انجام دهنده ی کار در جمله باشد
💥نکته ای اساسی:
هر فاعلی نهاد جمله هم می تواند باشد اما هر نهادی نمی تواند فاعل جمله باشد
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
سلام
روش شمارش جمله ها در نظم( شعر) و نثر( متن)
فعل های موجود + فعل های حذفی+ شبه جمله(( منادا+اصوات))
مثال۱🌺
لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت: از بی ادبان(( آموختم))......(چهار جمله)....سه تا فعل موجودِگفتند،آموختی وگفت
و یک فعلِ حدفیِ ((آموختم))
مثال۲🌺
ای مادر عزیز که جانم فدای تو....دو جمله
مادر...منادا
باشد.....فعل حذفی( جان من فدای توباشد)
فعل موجود ندارد (صفر)
مثال ۳🌺
گران سنگ تیره دل سخت سر/زدش سیلی و گفت دور ای پسر.....چهارجمله
دوتا فعل موجودِ...زد،گفت
یک فعلِ حذفی( شو) گفت دور شو
منادا...پسر
مثال ۴🌺
شیخ خندید وبگفتش ای سلیم/ این درخت علم باشد ای علیم....پنج جمله
سه فعل موجود ...خندید،گفت،باشد
علیم و سلیم....منادا
فعل حذفی ندارد.
مثال ۵🌺
گفت مرا دوبال بر شانه است/
آه ،مادر، نگو ،نمی بینی....شش جمله
فعل های موجود...گفت، است،نگو نمی بینی
آه.....اصوات
مادر....منادا
اصوات: بیان کردن احساس و عواطف انسانی
مانند احسنت، آفرین ،آری، ماشاءالله، آه ،دریغ،افسوس،زینهار،به۰
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
💥💥💥#ششم
📚 یادآوری نکات فارسی
🔴 قواعد دستوری
📌 جمله از نظر محتوا و پیام چهار نوع است:
✨ا_جمله ی خبری:جمله ای است که خبری را می رساند. مثال: احمد به مدرسه رفت.
✨۲- جمله ی پرسشی: جمله ای است که سؤالی را می پرسد. مثال: احمد کجا رفت؟
✨۳- جمله ی امری: جمله ای است که انجام عملی را می خواهد. مثال:کتابتان را باز کنید.
✨۴-جمله عاطفی:جمله ای است که یکی از عواطف واحساسات انسانی مثل تعجّب، تأسف،
📌اجزای جمله:
📌هرجمله ازدوقسمت نهادوگزاره تشکیل می شود.
✨نهاد: قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری داده می شود.
✨گزاره: گزارش یا خبری است که درباره ی نهاد داده می شود.
نکته ی مهم: نهاد یا گزاره ممکن است شامل یک کلمه یا چندین کلمه باشد.
📌نحوه تشخیص نهاد و گزاره در جمله: برای تشخیص نهاد در جمله می توان از جمله سؤالی
چه کسی؟ یا چه چیزی؟ استفاده کرد پس از تشخیص نهاد بقیّه ی جمله گزاره محسوب می شود.
📌 مفعول چیست ؟ مفعول به کسی یا به چیزی گفته می شود که کار بر روی آن واقع می -شود به عبارت دیکر مفعول پذیرنده ی کار باشد.
✨مثال 1 : دانش آموز درس می خواند. دانش آموز : نهاد ( فاعل ) درس : ( مفعول
💥💥💥#ششم_کوشا
📚دستورزبان فارسی
🔴جمله
📌مجموعه ای ازکلمات است که پیامی راازگوینده به شنونده یا ازنویسنده به خواننده می رساند.
مثال : شهریار به مدرسه می رود.
هرجمله از دو بخش اصلی تشکیل شده است .1- نهاد 2- گزاره
📌نهاد: قسمتی ازجمله است که درباره ی آن خبری می دهیم.
📌راه تشخیص نهاد: به این منظور " چه کسی؟ یا چه چیزی؟"را به فعل جمله اضافه می کنیم پاسخ نهاد جمله است .
مثال: مریم به باغ رفت . چه کسی رفت ؟ مریم
چه چیزی رفت ؟
📌نهاد گاهی یک کلمه وگاهی بیشترازیک کلمه است .
مثال : بچه های مدرسه ی دخترانه خندیدند .
✨نکته : بعد از مشخص شدن نهاد بقیه جمله گزاره است.
🔴تعریف گزاره : خبری است که درباره ی نهاد داده می شود. مثال : مریم به کتابخانه رفت.
📌نکته : فعل همیشه درقسمت گزاره است.
📌نکته :اگرگزاره فقط یک کلمه باشد آن کلمه حتما فعل است . گزاره گاهی بیش از یک کلمه است .
مثال : زهرا کتابش را به دوستش داد
🔴انواع نهاد :
نهاد می تواند فاعل یا غیر فاعل باشد .
نهاد (فاعل) نهاد زمانی فاعل است که فعل آن برانجام کاری دلالت کند .
مثال : شهریارکتاب میخواند. شهریار به مدرسه رفت
نهادغیر فاعل: نهاد زمانی فاعل نیست که فعل آن حالتی را نشان دهد .مانند : همایون گرسنه است.
📌نکته: درجمله هایی که فعل تام دارند
نهاد فاعلی است...........
..............درجمله هایی....... که فعل اسنادی است نهادغیرفاعلی می باشد .
🔴ترتیب اجزای جمله :
اجزای جمله باید به ترتیب خاصی در کنار هم قرار بگیرند .
نهاد + فعل---------- حسین آمد .
نهاد + مفعول + فعل —----------- زهرا کتاب را خواند .
نهاد +مسند + فعل —--------------هوا سرد شد
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
آریایی :
💥💥جمع ومفرد :
💥اسم:کلمه ای است که برای نامیدن شخص یا حیوان یا چیزی به کار می رود. مانند : اسب ، درخت ، مادر
اسم می تواند مفرد باشد و یا جمع .
💥اسم مفرد : اگر اسم بر یک فرد یا یک چیزی دلالت کند ، آن را مفرد می گوییم. مانند : گل ، خانه، دختر
💥اسم جمع :
جمع ان
اسم جمع :
اگر اسم بر بیش از یکی دلالت کند ، آن را اسم جمع می گوییم . مانند گل ها، خانه ها، دختران
نکته : اسم مفرد در زبا ن فارسی علامت خاصی ندارد. علامت جمع در زبان فارسی ” ها ” و “ان ” است که به اسم مفرد اضافه می شود . مانند کتاب + ها کتاب ها ، پسر + ان پسران
( برای جمع بستن تمام کلمه ها می توان از ” ها ” استفاده کرد . اما از ” ان ” تنها برای اسم جانداران و بعضی کلمه ها می توان استفاده کرد .)
*اگر در آخر اسمی (ه) بیاید هنگام جمع بستن با ” ان ” حرف (ه) را برداشته و به جای آن حرف میانجی (گ) را می گذاریم. مانند “:
چرنده + ان چرندگان رفته + ان رفتگان برنده+ان برندگان
واژه + ان واژگان فرشته + ان فرشتگان
پرنده + ان پرندگان فرزانه + ان فرزانگان
*اگر در آخر کلمه ای ( الف ) یا ( واو ) بیاید ، هنگام جمع بستن با “ان” بین کلمه و “ان” جمع ، حرف ( ی) اضافه می شود . مانند
دانا + ان دانایان جنگجو + ان جنگجویان
آشنا + ان آشنایان هنر جو + ان هنر جویان
*البته کلمه هایی وجود دارد که به آن ها ( ی ) اضافه نمی شود. مانند بانو+ان بانوان بازو + ان بازوان
نکته : در اسم مکان ها ” ان ” نشانه ی جمع نیست. مانند تهران ، کرمان ، سیرجان
نکته : اگر “ان ” را از آخر کلمه برداریم باید مفرد آن باقی بماند . در غیر این صورت ، ” ان ” نشانه ی نیست . مانند بستان ( بستان ، اسم مفرد است و نمی توان “ان ” را از آن جدا کرد.)
جمع ان
همیشه “ان ” آخر کلمه نشانه ی جمع نیست و گاهی بر مفهوم زمان و گاهی بر مفهوم مکان دلالت می کند. مانند
بهاران ( هنگام بهار )
سحر گاهان( هنگام سحر ) بامدادان ( هنگام بامداد )
گیلان ( محل سکونت مردم گیل )
*وقتی آخر کلمه (ه) بیاید و صدای (ا ) ندهد بهتر است در موقع جمع بستن با “ها ” ، ها به آن بچسبد. مانند
چاه + ها چاهها کاه + ها کاهها
گروه + ها گروهها
شاه + ها شاهها
راه + ها راهها ماه + ها ماهها
سیاه + ها سیاهها
کلاه + ها کلاهها
*وقتی آخر کلمه (ه ) بیاید و (ه) صدای (ا) بدهد ، بهتر است در موقع جمع بستن با “ها” ، ها به کلمه نچسبد. مانند
موزه + ها موزه ها
کوزه + ها کوزه ها
خانه + ها خانه ها
کوچه + ها کوچه ها لانه + ها لانه ها شانه + ها شانه ها
2نکته : برای جمع بستن بعضی از کلمه هایی که از زبان عربی وارد فارسی شده اند از ” ات ” استفاده می کنیم . مانند
خطر+ات خطرات تعطیل + ات تعطیلات
حشره+ات حشرات
قطره + ات قطرات
کلمات فارسی
*جمع بستن کلمه هایی که در اصل فارسی هستند با ” ات” کاملا نادرست است. مانند
گزارش + ات گزارشات ( نادرست است .) گزارش + ها گزارش ها ( درست است .)
دستور + ات دستورات ( نادرست است. ) دستور + ها دستور ها ( درست است .)
آزمایش + ات آزمایشات ( نادرست است. ) آزمایش + ها آزمایش ها ( درست است .)
سفارش + ات سفارشات ( نادرست است. ) سفارش + ها سفارش ها ( درست است .)
فرمایش + ات فرمایشات ( نادرست است. ) فرمایش + ها فرمایش ها ( درست است .)
گرایش + ات گرایشات ( نادرست است. ) گرایش + ها گرایش ها ( درست است.)
پیشنهاد + ات پیشنهادات ( نادرست است. )
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عجایب علمی شگفت انگیز اعضای بدن انسان
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دنیای قارچها
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی اجزای میکروسکوپ
کاری از دانش آمور خوبم
📚
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6