eitaa logo
کانال همیاری پایه ششم (کشوری)
26.1هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
4.6هزار ویدیو
5.7هزار فایل
🟢لینک گروه همیاری پایه ششم 👇 لینک کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3257204952C1ae8c65302 👇 @hamyari_6
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام روش شمارش جمله ها در نظم( شعر) و نثر( متن) فعل های موجود + فعل های حذفی+ شبه جمله(( منادا+اصوات)) مثال۱🌺 لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت: از بی ادبان(( آموختم))......(چهار جمله)....سه تا فعل موجودِگفتند،آموختی وگفت و یک فعلِ حدفیِ ((آموختم)) مثال۲🌺 ای مادر عزیز که جانم فدای تو....دو جمله مادر...منادا باشد.....فعل حذفی( جان من فدای توباشد) فعل موجود ندارد (صفر) مثال ۳🌺 گران سنگ تیره دل سخت سر/زدش سیلی و گفت دور ای پسر.....چهارجمله دوتا فعل موجودِ...زد،گفت یک فعلِ حذفی( شو) گفت دور شو منادا...پسر مثال ۴🌺 شیخ خندید وبگفتش ای سلیم/ این درخت علم باشد ای علیم....پنج جمله سه فعل موجود ...خندید،گفت،باشد علیم و سلیم....منادا فعل حذفی ندارد. مثال ۵🌺 گفت مرا دوبال بر شانه است/ آه ،مادر، نگو ،نمی بینی....شش جمله فعل های موجود...گفت، است،نگو نمی بینی آه.....اصوات مادر....منادا اصوات: بیان کردن احساس و عواطف انسانی مانند احسنت، آفرین ،آری، ماشاءالله، آه ،دریغ،افسوس،زینهار،به۰ . 👇👇👇🏿 @hamyari_6
💥💥💥 📚 یادآوری نکات فارسی 🔴 قواعد دستوری 📌 جمله از نظر محتوا و پیام چهار نوع است: ✨ا_جمله ی خبری:جمله ای است که خبری را می رساند. مثال: احمد به مدرسه رفت. ✨۲- جمله ی پرسشی: جمله ای است که سؤالی را می پرسد.      مثال: احمد کجا رفت؟ ✨۳- جمله ی امری: جمله ای است که انجام عملی را می خواهد.    مثال:کتابتان را باز کنید. ✨۴-جمله عاطفی:جمله ای است که یکی از عواطف واحساسات انسانی مثل تعجّب، تأسف، 📌اجزای جمله: 📌هرجمله ازدوقسمت نهادوگزاره تشکیل می شود. ✨نهاد: قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری داده می شود. ✨گزاره: گزارش یا خبری است که درباره ی نهاد داده می شود. نکته ی مهم: نهاد یا گزاره ممکن است شامل یک کلمه یا چندین کلمه باشد. 📌نحوه تشخیص نهاد و گزاره در جمله: برای تشخیص نهاد در جمله می توان از جمله  سؤالی چه کسی؟ یا چه چیزی؟ استفاده کرد پس از تشخیص نهاد بقیّه ی جمله گزاره محسوب می شود.   📌 مفعول چیست ؟  مفعول به کسی یا به چیزی گفته می شود که کار بر روی آن واقع می -شود به عبارت دیکر مفعول پذیرنده ی کار باشد. ✨مثال 1 :  دانش آموز درس می خواند.  دانش آموز :  نهاد ( فاعل )         درس : ( مفعول 💥💥💥 📚دستورزبان فارسی 🔴جمله 📌مجموعه ای ازکلمات است که پیامی راازگوینده به شنونده یا ازنویسنده به خواننده می رساند. مثال : شهریار  به مدرسه می رود. هرجمله از دو بخش اصلی تشکیل شده است .1- نهاد 2- گزاره 📌نهاد: قسمتی ازجمله است که درباره ی آن خبری می دهیم.  📌راه تشخیص نهاد: به این منظور " چه کسی؟ یا چه چیزی؟"را به فعل جمله اضافه می کنیم پاسخ نهاد جمله است  . مثال: مریم به باغ رفت . چه کسی رفت ؟ مریم چه چیزی رفت ؟ 📌نهاد گاهی یک کلمه وگاهی بیشترازیک کلمه است . مثال : بچه های مدرسه ی دخترانه خندیدند . ✨نکته : بعد از مشخص شدن نهاد بقیه جمله گزاره است. 🔴تعریف گزاره : خبری است که درباره ی نهاد داده می شود. مثال : مریم به کتابخانه رفت. 📌نکته : فعل همیشه درقسمت گزاره است. 📌نکته :اگرگزاره فقط یک کلمه باشد آن کلمه حتما فعل است . گزاره گاهی بیش از یک کلمه است . مثال : زهرا کتابش را به دوستش داد 🔴انواع نهاد : نهاد می تواند فاعل یا غیر فاعل باشد . نهاد (فاعل) نهاد زمانی فاعل است که فعل آن برانجام کاری دلالت کند . مثال : شهریارکتاب میخواند.                   شهریار به مدرسه رفت نهادغیر فاعل: نهاد زمانی فاعل نیست که فعل آن حالتی را نشان دهد .مانند : همایون گرسنه است. 📌نکته: درجمله  هایی که فعل تام دارند نهاد فاعلی است........... ..............درجمله هایی....... که فعل اسنادی است نهادغیرفاعلی می باشد . 🔴ترتیب اجزای جمله : اجزای جمله باید به ترتیب خاصی در کنار هم قرار بگیرند . نهاد + فعل---------- حسین آمد . نهاد + مفعول + فعل —----------- زهرا کتاب را خواند . نهاد +مسند + فعل  —--------------هوا سرد شد . 👇👇👇🏿 @hamyari_6
آریایی : 💥💥جمع ومفرد : 💥اسم:کلمه ای است که برای نامیدن شخص یا حیوان یا چیزی به کار می رود. مانند : اسب ، درخت  ، مادر اسم می تواند مفرد باشد و یا جمع . 💥اسم مفرد : اگر اسم بر یک فرد یا یک چیزی دلالت کند ، آن را مفرد می گوییم. مانند : گل ، خانه، دختر 💥اسم جمع : جمع ان اسم جمع : اگر اسم بر بیش از یکی دلالت کند ، آن را اسم جمع می گوییم . مانند گل ها، خانه ها، دختران نکته  : اسم مفرد در زبا ن فارسی علامت خاصی ندارد. علامت جمع در زبان فارسی ” ها ” و “ان ” است که به اسم مفرد اضافه می شود . مانند  کتاب + ها             کتاب ها      ، پسر + ان                  پسران  ( برای جمع بستن تمام کلمه ها می توان از ” ها ” استفاده کرد . اما از ” ان ” تنها برای اسم جانداران و بعضی کلمه ها می توان استفاده کرد .) *اگر در آخر اسمی (ه) بیاید هنگام جمع  بستن با ” ان ” حرف (ه) را برداشته و به جای آن حرف میانجی (گ) را می گذاریم. مانند “: چرنده + ان             چرندگان                 رفته + ان                 رفتگان           برنده+ان                                       برندگان واژه + ان                واژگان                   فرشته + ان                فرشتگان پرنده + ان            پرندگان                   فرزانه + ان                   فرزانگان  *اگر در آخر کلمه ای ( الف ) یا ( واو ) بیاید ، هنگام جمع بستن با “ان”  بین کلمه و “ان”  جمع ، حرف ( ی) اضافه می شود . مانند دانا + ان              دانایان                        جنگجو + ان                      جنگجویان آشنا + ان             آشنایان                    هنر جو + ان              هنر جویان  *البته کلمه هایی وجود دارد که به آن ها ( ی ) اضافه نمی شود. مانند بانو+ان         بانوان   بازو + ان      بازوان نکته : در اسم مکان ها ” ان ” نشانه ی جمع نیست.  مانند تهران ، کرمان ، سیرجان نکته : اگر “ان ” را از آخر کلمه برداریم باید مفرد آن باقی بماند . در غیر این صورت ، ” ان ” نشانه ی  نیست . مانند بستان ( بستان ، اسم مفرد است و نمی توان “ان ” را از آن جدا کرد.) جمع ان همیشه “ان ” آخر کلمه نشانه ی جمع  نیست و گاهی بر مفهوم زمان و گاهی بر مفهوم مکان دلالت می کند. مانند بهاران ( هنگام بهار )        سحر گاهان( هنگام سحر )                  بامدادان ( هنگام بامداد ) گیلان ( محل سکونت مردم گیل ) *وقتی آخر کلمه  (ه) بیاید و صدای (ا ) ندهد بهتر است در موقع جمع بستن با “ها ”  ، ها به آن بچسبد. مانند چاه + ها             چاهها                    کاه + ها                کاهها              گروه + ها             گروهها شاه + ها                 شاهها              راه + ها                 راهها               ماه + ها               ماهها سیاه + ها                    سیاهها         کلاه + ها               کلاهها *وقتی آخر کلمه (ه ) بیاید و (ه) صدای (ا) بدهد ، بهتر است در موقع جمع بستن با “ها” ، ها به کلمه نچسبد. مانند موزه + ها     موزه ها   کوزه + ها             کوزه ها    خانه + ها            خانه ها کوچه + ها          کوچه ها                 لانه + ها                 لانه ها              شانه + ها             شانه ها 2نکته : برای جمع بستن بعضی از کلمه هایی که از زبان عربی وارد فارسی شده اند از ” ات ” استفاده می کنیم . مانند خطر+ات               خطرات                        تعطیل + ات                تعطیلات حشره+ات             حشرات                 قطره + ات                قطرات کلمات فارسی *جمع بستن کلمه هایی که در اصل فارسی هستند با ” ات” کاملا نادرست است. مانند گزارش + ات                گزارشات  ( نادرست است .)       گزارش + ها                گزارش ها  ( درست است .) دستور + ات                دستورات  ( نادرست است. )        دستور + ها                    دستور ها    ( درست است .) آزمایش + ات            آزمایشات   ( نادرست است. )       آزمایش + ها                    آزمایش ها ( درست است .) سفارش + ات              سفارشات ( نادرست است. )       سفارش + ها                    سفارش ها  ( درست است .) فرمایش + ات              فرمایشات ( نادرست است. )       فرمایش + ها                  فرمایش ها   ( درست است .) گرایش + ات                 گرایشات ( نادرست است. )       گرایش + ها گرایش ها   ( درست است.) پیشنهاد + ات                 پیشنهادات ( نادرست است. )     . 👇👇👇🏿 @hamyari_6
4_5841655310724369450.pdf
378.8K
نمونه سوال با جواب فصل پنجم . 👇👇👇🏿 @hamyari_6
حل چند نمونه از حجم فصل پنجم . 👇👇👇🏿 @hamyari_6
. 👇👇👇🏿 @hamyari_6
✅ برای ورود به سوالات و فیلم های ششم ، کافیه روی درس مورد نظر کلیک کنید. 🌼🌺 گروه کلاس ششم 🌺🌼 🌻درس ریاضی 🌼 درس هنر و زیبایی 🌼درس مطالعات 🌻 درس تفکر و پژوهش 🌻درس علوم 🌼آزمون آنلاین 🌼درس فارسی 🌻 کاردستی 🌻درس هدیه ها 🌼 گروه کلاس ششم 🌼درس قرآن 🌻 فیلم و سوالات 💕مابا شماخوشحالیم وپیشرفت میکنیم💖 💞ما را به دوستانتان معرفی کنید💞
. 🔶کانال گام ب گام ششم دبستان 👇🏾🔗👇🏽 @Gambgam6 حتما عضو شین 👆جهت استفاده
هدایت شده از 🌹کانال تبادلات ایتا📌
💢اطلاعیه شماره 6 جهت مشاهده روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏽 http://eitaa.com/joinchat/1174405123C85918d0dafدر صورت اعتراض ب مدیر مدرسه اطلاع دهید