سلام
روش شمارش جمله ها در نظم( شعر) و نثر( متن)
فعل های موجود + فعل های حذفی+ شبه جمله(( منادا+اصوات))
مثال۱🌺
لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت: از بی ادبان(( آموختم))......(چهار جمله)....سه تا فعل موجودِگفتند،آموختی وگفت
و یک فعلِ حدفیِ ((آموختم))
مثال۲🌺
ای مادر عزیز که جانم فدای تو....دو جمله
مادر...منادا
باشد.....فعل حذفی( جان من فدای توباشد)
فعل موجود ندارد (صفر)
مثال ۳🌺
گران سنگ تیره دل سخت سر/زدش سیلی و گفت دور ای پسر.....چهارجمله
دوتا فعل موجودِ...زد،گفت
یک فعلِ حذفی( شو) گفت دور شو
منادا...پسر
مثال ۴🌺
شیخ خندید وبگفتش ای سلیم/ این درخت علم باشد ای علیم....پنج جمله
سه فعل موجود ...خندید،گفت،باشد
علیم و سلیم....منادا
فعل حذفی ندارد.
مثال ۵🌺
گفت مرا دوبال بر شانه است/
آه ،مادر، نگو ،نمی بینی....شش جمله
فعل های موجود...گفت، است،نگو نمی بینی
آه.....اصوات
مادر....منادا
اصوات: بیان کردن احساس و عواطف انسانی
مانند احسنت، آفرین ،آری، ماشاءالله، آه ،دریغ،افسوس،زینهار،به۰
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
💥💥💥#ششم
📚 یادآوری نکات فارسی
🔴 قواعد دستوری
📌 جمله از نظر محتوا و پیام چهار نوع است:
✨ا_جمله ی خبری:جمله ای است که خبری را می رساند. مثال: احمد به مدرسه رفت.
✨۲- جمله ی پرسشی: جمله ای است که سؤالی را می پرسد. مثال: احمد کجا رفت؟
✨۳- جمله ی امری: جمله ای است که انجام عملی را می خواهد. مثال:کتابتان را باز کنید.
✨۴-جمله عاطفی:جمله ای است که یکی از عواطف واحساسات انسانی مثل تعجّب، تأسف،
📌اجزای جمله:
📌هرجمله ازدوقسمت نهادوگزاره تشکیل می شود.
✨نهاد: قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری داده می شود.
✨گزاره: گزارش یا خبری است که درباره ی نهاد داده می شود.
نکته ی مهم: نهاد یا گزاره ممکن است شامل یک کلمه یا چندین کلمه باشد.
📌نحوه تشخیص نهاد و گزاره در جمله: برای تشخیص نهاد در جمله می توان از جمله سؤالی
چه کسی؟ یا چه چیزی؟ استفاده کرد پس از تشخیص نهاد بقیّه ی جمله گزاره محسوب می شود.
📌 مفعول چیست ؟ مفعول به کسی یا به چیزی گفته می شود که کار بر روی آن واقع می -شود به عبارت دیکر مفعول پذیرنده ی کار باشد.
✨مثال 1 : دانش آموز درس می خواند. دانش آموز : نهاد ( فاعل ) درس : ( مفعول
💥💥💥#ششم_کوشا
📚دستورزبان فارسی
🔴جمله
📌مجموعه ای ازکلمات است که پیامی راازگوینده به شنونده یا ازنویسنده به خواننده می رساند.
مثال : شهریار به مدرسه می رود.
هرجمله از دو بخش اصلی تشکیل شده است .1- نهاد 2- گزاره
📌نهاد: قسمتی ازجمله است که درباره ی آن خبری می دهیم.
📌راه تشخیص نهاد: به این منظور " چه کسی؟ یا چه چیزی؟"را به فعل جمله اضافه می کنیم پاسخ نهاد جمله است .
مثال: مریم به باغ رفت . چه کسی رفت ؟ مریم
چه چیزی رفت ؟
📌نهاد گاهی یک کلمه وگاهی بیشترازیک کلمه است .
مثال : بچه های مدرسه ی دخترانه خندیدند .
✨نکته : بعد از مشخص شدن نهاد بقیه جمله گزاره است.
🔴تعریف گزاره : خبری است که درباره ی نهاد داده می شود. مثال : مریم به کتابخانه رفت.
📌نکته : فعل همیشه درقسمت گزاره است.
📌نکته :اگرگزاره فقط یک کلمه باشد آن کلمه حتما فعل است . گزاره گاهی بیش از یک کلمه است .
مثال : زهرا کتابش را به دوستش داد
🔴انواع نهاد :
نهاد می تواند فاعل یا غیر فاعل باشد .
نهاد (فاعل) نهاد زمانی فاعل است که فعل آن برانجام کاری دلالت کند .
مثال : شهریارکتاب میخواند. شهریار به مدرسه رفت
نهادغیر فاعل: نهاد زمانی فاعل نیست که فعل آن حالتی را نشان دهد .مانند : همایون گرسنه است.
📌نکته: درجمله هایی که فعل تام دارند
نهاد فاعلی است...........
..............درجمله هایی....... که فعل اسنادی است نهادغیرفاعلی می باشد .
🔴ترتیب اجزای جمله :
اجزای جمله باید به ترتیب خاصی در کنار هم قرار بگیرند .
نهاد + فعل---------- حسین آمد .
نهاد + مفعول + فعل —----------- زهرا کتاب را خواند .
نهاد +مسند + فعل —--------------هوا سرد شد
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
آریایی :
💥💥جمع ومفرد :
💥اسم:کلمه ای است که برای نامیدن شخص یا حیوان یا چیزی به کار می رود. مانند : اسب ، درخت ، مادر
اسم می تواند مفرد باشد و یا جمع .
💥اسم مفرد : اگر اسم بر یک فرد یا یک چیزی دلالت کند ، آن را مفرد می گوییم. مانند : گل ، خانه، دختر
💥اسم جمع :
جمع ان
اسم جمع :
اگر اسم بر بیش از یکی دلالت کند ، آن را اسم جمع می گوییم . مانند گل ها، خانه ها، دختران
نکته : اسم مفرد در زبا ن فارسی علامت خاصی ندارد. علامت جمع در زبان فارسی ” ها ” و “ان ” است که به اسم مفرد اضافه می شود . مانند کتاب + ها کتاب ها ، پسر + ان پسران
( برای جمع بستن تمام کلمه ها می توان از ” ها ” استفاده کرد . اما از ” ان ” تنها برای اسم جانداران و بعضی کلمه ها می توان استفاده کرد .)
*اگر در آخر اسمی (ه) بیاید هنگام جمع بستن با ” ان ” حرف (ه) را برداشته و به جای آن حرف میانجی (گ) را می گذاریم. مانند “:
چرنده + ان چرندگان رفته + ان رفتگان برنده+ان برندگان
واژه + ان واژگان فرشته + ان فرشتگان
پرنده + ان پرندگان فرزانه + ان فرزانگان
*اگر در آخر کلمه ای ( الف ) یا ( واو ) بیاید ، هنگام جمع بستن با “ان” بین کلمه و “ان” جمع ، حرف ( ی) اضافه می شود . مانند
دانا + ان دانایان جنگجو + ان جنگجویان
آشنا + ان آشنایان هنر جو + ان هنر جویان
*البته کلمه هایی وجود دارد که به آن ها ( ی ) اضافه نمی شود. مانند بانو+ان بانوان بازو + ان بازوان
نکته : در اسم مکان ها ” ان ” نشانه ی جمع نیست. مانند تهران ، کرمان ، سیرجان
نکته : اگر “ان ” را از آخر کلمه برداریم باید مفرد آن باقی بماند . در غیر این صورت ، ” ان ” نشانه ی نیست . مانند بستان ( بستان ، اسم مفرد است و نمی توان “ان ” را از آن جدا کرد.)
جمع ان
همیشه “ان ” آخر کلمه نشانه ی جمع نیست و گاهی بر مفهوم زمان و گاهی بر مفهوم مکان دلالت می کند. مانند
بهاران ( هنگام بهار )
سحر گاهان( هنگام سحر ) بامدادان ( هنگام بامداد )
گیلان ( محل سکونت مردم گیل )
*وقتی آخر کلمه (ه) بیاید و صدای (ا ) ندهد بهتر است در موقع جمع بستن با “ها ” ، ها به آن بچسبد. مانند
چاه + ها چاهها کاه + ها کاهها
گروه + ها گروهها
شاه + ها شاهها
راه + ها راهها ماه + ها ماهها
سیاه + ها سیاهها
کلاه + ها کلاهها
*وقتی آخر کلمه (ه ) بیاید و (ه) صدای (ا) بدهد ، بهتر است در موقع جمع بستن با “ها” ، ها به کلمه نچسبد. مانند
موزه + ها موزه ها
کوزه + ها کوزه ها
خانه + ها خانه ها
کوچه + ها کوچه ها لانه + ها لانه ها شانه + ها شانه ها
2نکته : برای جمع بستن بعضی از کلمه هایی که از زبان عربی وارد فارسی شده اند از ” ات ” استفاده می کنیم . مانند
خطر+ات خطرات تعطیل + ات تعطیلات
حشره+ات حشرات
قطره + ات قطرات
کلمات فارسی
*جمع بستن کلمه هایی که در اصل فارسی هستند با ” ات” کاملا نادرست است. مانند
گزارش + ات گزارشات ( نادرست است .) گزارش + ها گزارش ها ( درست است .)
دستور + ات دستورات ( نادرست است. ) دستور + ها دستور ها ( درست است .)
آزمایش + ات آزمایشات ( نادرست است. ) آزمایش + ها آزمایش ها ( درست است .)
سفارش + ات سفارشات ( نادرست است. ) سفارش + ها سفارش ها ( درست است .)
فرمایش + ات فرمایشات ( نادرست است. ) فرمایش + ها فرمایش ها ( درست است .)
گرایش + ات گرایشات ( نادرست است. ) گرایش + ها گرایش ها ( درست است.)
پیشنهاد + ات پیشنهادات ( نادرست است. )
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عجایب علمی شگفت انگیز اعضای بدن انسان
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دنیای قارچها
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی اجزای میکروسکوپ
کاری از دانش آمور خوبم
📚
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مساحت دایره
از استاد فرهادی
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم نحوه تکثیر مخمر
📚
➖➖➖➖➖➖➖➖
*🔻:
#ششم_دبستان
.
👇👇👇🏿
@hamyari_6
هدایت شده از کانال همیاری پایه ششم (کشوری)
✅ برای ورود به سوالات و فیلم های ششم ، کافیه روی درس مورد نظر کلیک کنید.
🌼🌺 گروه کلاس ششم 🌺🌼
🌻درس ریاضی 🌼 درس هنر و زیبایی
🌼درس مطالعات 🌻 درس تفکر و پژوهش
🌻درس علوم 🌼آزمون آنلاین
🌼درس فارسی 🌻 کاردستی
🌻درس هدیه ها 🌼 گروه کلاس ششم
🌼درس قرآن 🌻 فیلم و سوالات
💕مابا شماخوشحالیم وپیشرفت میکنیم💖
💞ما را به دوستانتان معرفی کنید💞
هدایت شده از کانال همیاری پایه ششم (کشوری)
.
🔶کانال گام ب گام ششم دبستان
👇🏾🔗👇🏽
@Gambgam6
حتما عضو شین 👆جهت استفاده
هدایت شده از 🌹کانال تبادلات ایتا📌
💢اطلاعیه شماره 6 #رتبه_بندی
جهت مشاهده روی لینک زیر کلیک کنید
👇🏽
http://eitaa.com/joinchat/1174405123C85918d0daf
✅در صورت اعتراض ب مدیر مدرسه اطلاع دهید