تمریناتی برای تقویت و هماهنگی نیمکره های مغز
فعالیت های حرکتی دست ها ، خصوصا انگشتان دست ، ارتباط مستقیم با تقویت عملکرد مغز دارد . به ویژه وقتی هر دو دست به طور همزمان درگیر باشند ، دو نیمکره با هم هماهنگ شده و به همکاری با هم عادت می کنند.
فعالیت هایی مانند رسم خطوط ، رنگ آمیزی ، جدا کردن حبوبات و بازی هماهنگ انگشتان از این جمله اند.
ضعف هماهنگی دو نیمکره مغز ، نقش مهمی در بروز مشکلات یادگیری بویژه مشکلات نوشتن و ریاضی دارد
☘
نکاتی برای درمان نارساخوانی:
۱- تاکید به از راست به چپ خواندن
۲- کشیدن خط زیر کلمه
۳- کلمه را درشت روی کارتی بنویسید وجلوی کودک قراردهید ، قسمتی ازکلمه را مخفی کنید و از اوبخواهید کلمه رابا توجه به قسمت دیده شده تشخیص بدهد.
۴- درموقع خواندن انگشت را زیر کلمه قراربدهید
۵- کلمه راروی تخته بنویسید واز او بخواهید همزمان با تعقیب حروف باانگشت صدای آن ها را بلند بخواند
۶- برای کلمه ای که قادر به خواندن آن نیست یک جمله یا داستان و یا مطلب کوتاهی بگوید
۷- یک توپ کوچک آویزان که درحال حرکت است باچشم تعقیب کند، بدون تکان دادن سر دریک زمان محدود
۸- استفاده از روش چندحسی فرنالد
۹- روش گلینگهام- استیلمن، که دراین روش حرف را ببیند، باصدای بلند بخواند، صدارا بشنود، بعد کلمه را بنویسد(دیداری- شنیداری- شنیداری- جنبشی)
☘
چه نقطه ضعف هایی باعث اختلال_یادگیری_ریاضی میشوند
به طور کلی تخریب چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مشخص شده است.
1. مشکلاتی در مهارتهای زبانی (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نمادها)
2. مشکلاتی در مهارتهای ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام)
3. عدم فهم مهارتهای ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب)
4. مهارتهای مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده )
☘