#حفظ_موضوعی73
#قرآن_برترین_کلامها
🔺الله نزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَبًا مُّتَشَابِهَا مَّثَانِي تَقشعرُ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَون ربهم ثُمَّ تلینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِى بِهِ مَن يَشَاءُ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
🔻 خدا نیکوترین سخن را نازل کرد ، کتابی که (آیاتش در نظم ، زیبایی ،فصاحت ، بلاغت و عمق محتوا )شبیه یکدیگر است مشتمل بر داستانهای پندآموز[ و امر ، نهی ، وعده ، وعید ، حلال و حرام] است.
از شنیدن آیاتش پوست کسانی که از پروردگارشان می هراسند به هم جمع میشود آن گاه پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم میگردد و آرامش مییابد
این هدایت خداست که هر که را بخواهد به آن راهنمایی میکند و هر که را خدا[ به کیفر کفر و عنادش] گمراه کند او را هیچ هدایت کننده ای نخواهد بود ( زمر/۲۳ )
#توضیح
قرآن کریم نیکوترین سخنان است ،آیاتش یکدیگر را تصدیق مینماید در آن هیچ نشانی از تضاد و مخالفت نیست از فصاحت و شیوایی بینظیری برخوردار است .
آیات عذابش مؤمنان را به خوف و هراس افکنده و آیات دل نشین ثوابش آنان را به فضل الهی امیدوار میکند
#حدیث
پیامبر اکرم(ص):
فَضْلُ الْقُرْآنِ عَلى سائر الكلام كفضل الله عَلَى خَلْقه
برتری قرآن بر دیگر سخنان، چون برتری خداوند بر مخلوقاتش است .
.
#تک_موردی_های_قرآن
👌این عبارت را فقط یک بار در قرآن کریم می بینیم:
#فَإِنَّ_اللَّهَ_لَغَنِيٌّ_حَمِيدٌ
🌸👈آیه۸سوره مبارکه ابراهیم
🌸وَقَالَ مُوسَىٰ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا #فَإِنَّ_اللَّهَ_لَغَنِيٌّ_حَمِيدٌ
با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم....☺️
.
🔰#نهجالبلاغه
🔰#حکمت72
🔰#رابطه_دنياوانسان
قَالَ علی عليهالسلام
اَلدَّهْرُ يُخْلِقُ اَلْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ اَلْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ اَلْمَنِيَّةَ
وَ يُبَاعِدُ اَلْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ
دنيا بدنها را فرسوده، و آرزوها را تازه مىكند، مرگ را نزديك و خواستهها را دور و دراز مىسازد، كسى كه به آن دست يافت خسته مىشود، و آن كه به دنيا نرسيد رنج مىبرد.
💧💧💧💧💧💧💧💧💧
امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميز و بيدارگر، آثار گذشت روزگار را در وجود انسانها بيان مىداردو چند نكتۀ مهم را يادآورد مىشود:
🔺نخست اينكه گذشت روزگار بدنها را كهنه و فرسوده مىكند و اين از واضحات است كه بسيارى از مردم به آن توجه ندارند؛ هر سال و ماه، بلكه هر روز و ساعتى كه بر انسان مىگذرد، بخشى از قوا و نيروهاى خود را از دست مىدهد. درست مانند لباسى كه بر اثر مرور زمان كهنه و پوسيده مىشود و هيچگونه استثنايى در آن نيست، بنابراين بايد كوشيد در مقابل آنچه از دست مىرود چيزى به دست آورد تا گرفتار خسران نشود.
آيات شريفۀ «وَ اَلْعَصْرِ * إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ» نيز به همين معنا اشاره دارد.
🔺دردومين نكته مىفرمايد: «گذشت روزگار آرزوها را نو مىكند» اين مطلب به تجربه ثابت شده كه حرص بزرگسالان بر جمع مال و به دست آوردن مقام از جوانان بيشتر است و شايد دليل آن اين باشد كه انسان هر چه خود را به مرگ نزديكتر مىبيند احساس مىكند وقت كمترى براى رسيدن به آرزوها در اختيار دارد. به عكس جوانان فكر مىكنند وقت طولانى براى رسيدن به آرزوها دارند.
در حديث معروف نبوى مىخوانيم:
«يَشيٖبُ ابْنُ آدَمَ وَيَشُبُّ فيٖهِ خِصْلَتٰانِ
انسان پير مىشود ولى دو صفت در او جوان خواهد شد: حرص و آرزوهاى دور و دراز».
🔻 در سومين و چهارمين نكته به نزديك شدن انسان به مرگ و فاصله گرفتن از خواستهها اشاره مىكند.
#دانستنیهای_قرآنی
#دانستنی6
🔰سورهای که در تمام آیات آن کلمه الله وجود دارد؟
💧مجادله
🔰 سورهای به اسم یک حکومت یا کشور؟
💧روم
🔰معوذتین شامل کدام سورههاست؟
💧فلق و ناس.
🔰دو سوره که اگر نامهایشان را برعکس بخوانی باز هم همانست؟
💧 لیل و تبت
🔰سبع المثانی کدام سوره است؟
💧حمد
🔰زهراوین کدام سورههاست؟
💧بقره و آل عمران
#اصول_کلاسداری
#روشهای_متنوع_پرسش
🔷2⃣ پرسش آیه ای :
✍ در این شیوه تلاوت از جایی که استاد تعیین میکند شروع می شود و بعد به ترتیب، هر یک از افراد حاضر در کلاس یک آیه تلاوت می کنند تا محدوده مورد پرسش به اتمام برسد.
✅ #مزایا :
🔴 چون نوبت با سرعت نسبتا زیادی بین افراد جابه جا می شود، نشاط خوبی به کلاس القا میشود و احساس خستگی کمتر پیش می آید.
علی الخصوص در کلاس مخاطبین کودک و نوجوان
🔵 مشخص بودن نوبت تلاوت هر فرد موجب میشود استرس پرسش کمتری در افراد ایجاد شود.
✅ #چند_نکته_مهم :
🔷در این شیوه پیوند و ارتباط آیات مورد توجه قرار نمیگیرد و در صورتی که استادی در استفاده از این روش افراط کند ممکن است موجب ضعف مهارت پیوسته خوانی در شاگردان شود.
🔺استاد هوشمند این شیوه را در مقاطعی که نیازمند توجه ویژه به پیوستگی آیات است به کار نمی گیرد.
🔺از آن جا که نوبت تلاوت هر فرد مشخص است بعضی شاگردان، حین تلاوت دیگر دوستانشان مشغول محاسبه و تمرین آیه نوبت خودشان می شوند و حضور ذهنشان در کلاس کمرنگ می شود.
💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧
🔷 برای این که این آسیب ها را پوشش دهید می توانید با این شیوه ها به پرسشتان تنوع دهید:👇
🔺اجازه بدهید هر نفر ضمن تلاوت آیه مربوط به خودش، ابتدای آیه بعد را هم تلاوت کند.
🔺گاه به گاه حین تلاوت ترتیب تلاوت ها را تغییر دهید.
🔺مثلا اگر یک دور نوبت از راست به چپ رفت دور دوم اعلام کنید از چپ به راست نوبت تلاوت ها برگردد یا یک در میان افراد تلاوت کنند و در نوبت بعد یک در میان نوبت تلاوت برگردد.
🔺میزان تلاوت ها را تصاعدی بالا ببرید.
🔺مثلا در دور اول هر نفر یک آیه بخواند و دور بعد هر نفر دو آیه، سپس هر نفر سه آیه و...
🔺نوبت ها را خودتان تعیین کنید.
مثلا بگویید همه به من نگاه کنید. به هرکس اشاره کردم آیه بعد را تلاوت کند.
این شیوه در کلاس نشاط بخش است.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮
http://eitaa.com/hamyartaali
╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
.
صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْکَ یا أباعَبْدِاللّٰه
#شب_جمعست_هوایت_نکنم_میمیرم
✅️ زیارت امام مهدی علیه السلام در روز جمعه
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ
وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ
ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ،
اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ،
اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ،
وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ،
وَ اَسْئَلُ اللهَ
اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد،
وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ،
وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ
في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ،
يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ
صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ
هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ،
الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ،
الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ،
وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ،
وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ،
وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ،
وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ،
فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ
وَ عَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#حدیث
🍀حضرت محمّد صلى الله عليه و آله فرمودند:
مَن أخَذَ لِلمَظلومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعِيَ في الجَنَّةِ مُصاحِبا.
هركه داد ستمديده را از ستمگر بگيرد، در بهشت با من يار و همنشين باشد.
📜بحارالٱنوار، جلد۷۵، صفحهی ۳۵۹، حدیث ۵۹
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮
http://eitaa.com/hamyartaali
╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#انگیزشی
✅ آبادی و احیاء قلب
✍همانطوری که خانه ویران نزد مردم بی ارزش است، دلی خالی از قرآن نیز پیش خداوند بی ارزش است.
💠قال رسول الله صلّی الله علیه وآله💠
✨اِنَّ الَّذی لَیسَ فی جَوفِهِ شَیءٌ مِنَ الْقُرآنِ
کالْبَیتِ الْخَراب.✨
✅«کسی که در درونش چیزی (سوره یا آیه ای) از قرآن نباشد،همانند خانه ویران است.»
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮
http://eitaa.com/hamyartaali
╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
#اصول_حفظی
🔸روش مفهومی درحفظ قرآن2
✅ راهکارهایی برای اثربخشی بیشتر مطالعه ترجمه و مفاهیم آیات
#مباحثه_مفاهیم👇
✍ علاوه بر حفظ، ترجمه و مفاهیم را هم مباحثه کنید. مثلا هر روز ترجمه و تفسیر ۵_۳ صفحه را مطالعه و بعد مباحثه کنید.
توضیح مطلب برای دیگری اثر فوق العاده ای بر ثبت آن مطلب در ذهن شما دارد.
#کنفرانس_مفاهیم 🔻
👌میتوانید در بحث مفاهیم، کنفرانس ترجمه هر صفحه را بعد از حفظ آن و یک هفته بعد از آن و دو ماه بعد از آن در برنامه داشته باشید و مخاطب فرضی برای خود در نظر بگیرید و در حد توان و در مدت ده دقیقه، مفاهیم آیات را از روی متن عربی یا با اتکاء به حافظه ارائه دهید.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮
http://eitaa.com/hamyartaali
╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯