eitaa logo
کانال احکامی حمزه سید الشهدا ع
399 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
492 ویدیو
1 فایل
https://eitaa.com/hamze_seyedo_shohada کانال احکامی حمزه سیدالشهدا علیه السلام تمامی سوال ها و جواب های مورد نیاز شما در رابطه با احکام در اینجا پیدا میکنید پشتیبان گروه رسالت حسینی ۴ ادمین کانال حاج آقای اسدی @Ya313zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اگر باشد تکلیف چیست؟ ✅پاسخ: مالی که مخلوط به می شود، چهار قسم می باشد: 🔹الف: مقدار و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد. 🔹ب: مقدار مال باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه و یا از طرف صاحب حق به فقیر مستحق یا اصطلاحا بدهد. 🔹ج: مقدار مال مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال کند و رضایت او را بگیرد و یا بگیرد. 🔹د: قسم چهارم آن است که هم مقدار معلوم نباشد و هم صاحب مال معلوم نباشد، به عبارت دیگر، مال با مال به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به یا نماینده او به عنوان بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده می شود. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
❗️پدری که فطریه فرزندان را نمی دهد ❗️یا همسری که فطریه زن خودرا نمدهد ✅️حکم ان چیست؟ ✅️ ⁉️ پدرى یا همسری كه نمی دهد، تكليف زن و فرزند او چه می شود؟ 📝 بر آنان تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
در این بحث چند موضوع داریم: 1. استفراق (قی یا بالا آوردن) 2. آروغ (باد گلو) 3. ترش کردن 4. پرخوری و بالا آوردن مقدار غذا در حالت خم شدن و خوابیدن. 🤮 استفراغ به معنی خروج با فشار محتویات داخل معده از راه دهان به بیرون است و حالتی را که پیش از استفراغ دست می‌دهد تهوع گویند. ✔️ استفراغ عمدی مانند اینکه عمدا کاری کند که استفراق کند مثلا با فروبردن انگشت در حلق یا فشار آوردن به خود. ✅ استفراغ سهوی یعنی بی‌‌اختیار استفراغ کند مانند خانم باردار، ماشین گرفتگی عمدی روزه را باطل می‌کند و فرقی ندارد یک دفعه باشد یا چند دفعه، مواد خارج شده غذا باشد یا زردآب و کم باشد یا زیاد. بی‌اختیار، ، و پرخوری روزه را باطل نمی‌کند و اگر چیزی در دهان بیاید، باید آن را بیرون بریزد ولی اگر بی‌اختیار فرو رود، روزه صحیح است. ❇️ طمع و مزه‌ی که هنگام آروغ، ترش کردن و استفراغ در دهان حس می‌شود مبطل روزه نیست. 🔹 خارج کردن چیزی از گلو حکم استفراغ، را ندارد و روزه را باطل نمی‌کند. 🤔 به هنگام تعویض پوشک فرزندم حالت تهوّع و استفراغ کردن به من دست مى‌دهد و گاهى نیز استفراغ مى‌کنم، روزه‌ام چه حکمى دارد؟ ✍️ چون عمدی نیست اشکالى ندارد. فقط 🤔اگه روزه باشيم و حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا چیز دیگری باشد، روزه باطله يان؟ ✍️خیر، روزه صحیحه. 🤔اگر روزه‌دار به دليل مريضي یا مسمومیت غذایی مجبور شد استفراغ كند، روزه باطل می‌شود؟ ✍️اگر عمدا استفراغ کند روزه باطل می‌شود ولی بی‌اختیار نه گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆
‼️بیدار نشدن جهت غسل جنابت 🔷هر گاه کسی در شب ماه رمضان جنب شود و پس از جنابت به‌گمان این‌که پیش از اذان صبح بیدار می‌‌شود و غسل می‌‌کند، به خواب رود و تا هنگام اذان بیدار نشود،‌ قضای آن روز بر او واجب نیست. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
🌺 به فضای دهان نرسیده: روزه را باطل نمی‎کند. 🌼 به فضای دهان برسد و سهواً فرو رود: روزه را باطل نمي‌كند. 🌸 به فضای دهان برسد و عمدا فرو ببرد: ✍️ آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری: روزه را باطل نمي‌كند. ✍️ بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل مي‌كند. 👌در اين مسئله مقلدین بقیه مراجع می‎توانند به آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری رجوع کنند و روزه‎شان (حتی روزه‌های گذشته که در آن اخلاط را فرو برده) صحیح است. 📚 توضيح المسائل، مراجع م 1580؛ آقا اجوبه‏ ، س 799 و رساله نماز و روزه م 822 گروه پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/535036162C0f8f04b5b2
💢 استفاده از پوشیه 💠سؤال: آیا پوشیه لباس شهرت محسوب می‌شود؟ ✅ جواب: 🔹: به‌طورکلی پوشيه، لباس عفاف و حجاب محسوب مى‌شود و حکم لباس شهرت را ندارد و استفاده از آن در هر مکانی اشکال نداشته، بلکه احتیاط مستحب در استفاده از آن است و نیاز به اجازه‌ی کسی ندارد. 🔹 آیات عظام (، ، ): استفاده از پوشیه برای بانوان، اشکال ندارد؛ بلکه احتیاط مستحب در پوشاندن وجه و کفین است و لباس شهرت بر چنین پوششی منطبق نیست و به حرف کسانی که این‌چنین می‌گویند، اعتنا نکنید. 🔹 آیت‌الله : پوشيه‌زدن اشکالی ندارد و در صورت استفاده، عمل به احتیاط کرده است؛ اما درصورتی‌که سبب شود شخص انگشت‌نما شود، احتياط در ترک آن است. بلی؛ درصورتی‌ که نپوشیدن وجه و کفین مفسده‌ای به دنبال داشته باشد، از باب مقدمه‌ی نهی‌ازمنکر لازم است، پوشیده شود. 📚 پی‌نوشت: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات ۳ جلدی امام خمینی، ج۳، ص۲۴۷، س ۲ و ۳ و ۴، منهاج الصالحین آیت‌الله سیستانی، ج۳، کتاب النکاح، م ۱۸، منهاج الصالحین آیت‌الله وحید خراسانی، استفتائات جدید آیت الله مکارم شیرازی، ج۱، س۸۲۶ گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭ 🌸 -⊰ ✨ ۞﷽‌۞ ✨ ⊱- 🌼 ╮ ❌ حکم اجبار به جماع در حال روزه   ⁉️ سوال: 1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟ 2-کفاره زن بر عهده کیست ؟ 3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟ ✅ پاسخ 👇👇 ✍آیت الله خامنه ای: 1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود. 2) بر عهده زوج است. 3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است. ✍آیت الله مکارم شیرازی: ‌ 1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند. 3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی می‌شود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده می‌باشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود. ✍آیت الله فاضل لنکرانی: چنانچه زن را مجبور كرده باشد، كفّاره روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد. اگر زن به جماع راضى بوده بر هر كدام يك كفّاره واجب مى شود . چنانچه در ابتدا زن را مجبور كرده باشد ولى در بين جماع زن راضى شود، بنابر احتياط واجب بايد مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره بدهد. عبارت اجبار و مجبور دراین فتاوا تسامح است و در اصل اکراه منظور است. اجبار با اکراه فرق دارد. در جایی که زن را تهدید کنید و با اکراه خودش تن به نزدیکی بدهد روزه باطل می شود، اما اجبار آن است که زن هیچ اختیار نداشته باشد مثلا دست و پای او را بگیرد به زور نزدیکی کند طوری که نتواند مانع شود، دراین فرض روزه زن باطل نمی شود. ✍ آیت الله وحید خراسانی:   اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر زن و مرد هر دو راضی به نزديکی باشند، در اين صورت: ۱ - هر دو گناه کرده اند. ۲ - روزه آنها باطل است. ۳ - بنابر احتياط واجب تا مغرب امساک کنند. [یعنی مبطلات روزه را انجام ندهند]. ۴ - بايد هر کدام کفاره روزه خود را بپردازند. يعنی شصت فقير را سير کنند، يا به هر کدام از آنها ۷۵۰ گرم طعام بدهند و يا شصت روز روزه بگيرند. صورت دوم: اگر مرد همسر خود را اکراه به نزديکی کرده باشد، در اين صورت سه حالت وجود دارد: حالت اول: اجبار مرد به نحوی است که زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزه‌اش باطل شده و بايد کفاره بدهد. حالت دوم: اکراه مرد به نحوی است که زن قدرت بر تمکين نکردن دارد، ولی به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت: ۱ - مرد گناه کرده و روزهاش باطل میشود. ۲ - مرد بايد کفاره روزه خودش و بنابر احتياط کفاره روزه همسرش را بدهد. ۳ - زن گناه نکرده ولی روزه اش باطل است. حالت سوم: اگر زن مجبور به نزديکی شده باشد ولی در بين نزديکی راضی شود، در اين حالت بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره بدهد. صورت سوم: اگر زن شوهر خود را مجبور به نزديکی کند [گناه کرده و روزهاش باطل است، ولی] واجب نيست کفاره روزه شوهر را بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: ١- باطل مى شود وكفاره او بر مرد است ٢- در اكراه هم همين حكم است ٣- اجبار به اين معنى است كه با زور است واكراه به معناى تهديد است.   📚 منبع:   استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
❇️ پرداخت فطریه به فقیر به عنوان هدیه❇️ 💠 * سوال: آیا جایز است زکات را به عنوان هدیه به خویشاوندان آبرومند بدهیم؟ 💠 پاسخ : ✍🏼 لازم نیست به فقیر بگوید که زکات است، بلکه اگر آن فرد خجالت می کشد، مستحب است آن را به او داده و بودنش را به زبان نیاورد، ولی خودش باید قصد زکات نماید. --------- منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1935؛ سبحانی، توضیح المسائل م 1839؛ خامنه ای، استفتا گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
🌺🌸💎✨۞﷽‌۞✨💎🌸🌺 ⁉️تیره شدن مُهر 🔶س: وظیفه ما در مورد مهرهایی که سطح آنها تیره است، چیست؟ ✅ج: صِرف تیره شدن، مانع سجده نیست، اما اگر چرکِ روی مهر، ضخامت و جِرم داشته باشد، به گونه ای که مانع رسیدن پیشانی – به مقدار لازم - به مهر گردد، سجده بر آن صحیح نیست. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹