eitaa logo
کانال احکامی حمزه سید الشهدا ع
399 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
492 ویدیو
1 فایل
https://eitaa.com/hamze_seyedo_shohada کانال احکامی حمزه سیدالشهدا علیه السلام تمامی سوال ها و جواب های مورد نیاز شما در رابطه با احکام در اینجا پیدا میکنید پشتیبان گروه رسالت حسینی ۴ ادمین کانال حاج آقای اسدی @Ya313zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💢 روش تطهیر کف خانه و مانند آن 💠 سؤال: اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟ ✅ جواب: پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر می‌توان آنجا را تطهیر نمود: ۱: آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد. ۲: آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنا بر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد). گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💢 وضوی فرد وسواسی 💠 بر فرد وسواسی که حساسیت شدیدی در مورد اعمال دینی دارد، مثلاً در کارهای وضو خیلی شک می‌کند یا به مسح و شستن، راحت اطمینان پیدا نمی‌کند، واجب است مانند افراد معمولی و متعارف رفتار کند و نباید به شک خود اعتنا نماید. 🔸 توجه: وسواس حرام است و شخص وسواسی جایز نیست که به شک خود اعتنا کند (حتی یقین چنین فردی نیز اگر برخاسته از وسواس باشد، معتبر نیست). 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص139. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 روش تطهیر کف خانه و مانند آن 💠 سؤال: اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟ ✅ جواب: پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر می‌توان آنجا را تطهیر نمود: ۱: آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد. ۲: آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنا بر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد). گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از امیر زبردست
سؤال شما👇 سلام اگر جنسی دربازار خواستیم بفروشیم مثلا مشتری سفارش میده براش قیمت میگیریم مثلا این جنس یک ملیون تومن میشه. بهش میگیم یک میلیون بعد گشتیم جنسی همون مارک همون کارخونه ازجای دیگه پیداکردیم مثلا۶۰۰تومن بعد همون ۶۰۰تومنیه را به همون مشتری بدیم یک ملیون جایزهست یانه؟ ✍️پاسخ سلام علیک اگر مشتری، شما را صرفاً واسطه میداند ونه بیشتر، چنین کاری جایز نیست اما اگر مشتری، شما را فروشنده بداند و شما را طرف حساب خود می‌بیند و کالا را از شما میخرد، ایرادی ندارد که به قدر انصاف، سودی را بر قیمت کالا اضاف کنید. آیدی ارتباطی@Rasalathoosaine313
فقها می‌گویند: خواندن نماز در چند جا مکروه است که از آن جمله است: روبروى عکس و مجسمه‌ی چیزى که روح دارد، مگر آن‌که روى آن پرده بکشند، و در جایى که عکس باشد، اگر چه روبروى نمازگزار نباشد. پس نماز خواندن در جایی که تابلوهای عکس انسان و حیوان در محل نمازگزار باشد، اعم از آن‌که آن محل مسجد باشد یا غیر مسجد و اعم از این‌که آن تصویر رو بروی نمازگزاران باشد یا در جهت دیگر، مکروه است و بهتر است که در موقع نماز روی آن پوشانده شود. فقها در باره‌ی نقاشی کردن صورت انسان و حیوان در مساجد، چنین گفته‌اند: امام خمینى(قدس سره): بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و هم‌چنین نباید صورت چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند. و نقاشى چیزهایى که روح ندارد، مثل گل و بوته مکروه است. آیت الله العظمی بهجت: بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و هم‌چنین نباید صورت چیزى را نقّاشى کنند و بکشند، مخصوصاً چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد که در غیر مسجد هم اشکال دارد و احتمال دارد نماز خواندن در این مساجد هم مکروه باشد، ولى نوشتن قرآن و احادیث صحیحه در مسجد مانعى ندارد. آیت الله العظمی فاضل: بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و هم‌چنین نباید بنابر احتیاط صورت چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند. و نقاشى چیزهایى که روح ندارد، مثل گل و بوته مکروه است. آیت الله العظمی مکارم: مسئله تزیین کردن مسجد به طلا اشکال دارد و هم‌چنین احتیاط آن است که صورت چیزهایى که روح دارد مثل انسان و حیوان در مسجد نقش نکنند. آیت الله العظمی سیستانى: احتیاط واجب این است که مسجد را به طلا زینت نکنند و احتیاط مستحبّ آن است که به صورت چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد زینت نکنند. حکم نصب تصاویر و عکس در مساجد چیست؟ آیت الله العظمی خامنه‌ای در پاسخ به سؤالی در رابطه با نصب عکس در مساجد می‌گوید: اشکالی ندارد، لکن اگر در شبستان باشد بهتر است هنگام نماز، به طریقى روى آن پوشانده شود. امروزه در بعضی از مساجد و یا مکان‌هایی که نماز جمعه اقامه می‌شود، عکس‌ها و پوسترهایی روبروی نمازگزاران نصب می‌شود، آیا نماز خواندن در این مکان‌ها اشکال دارد؟ جواب: نماز صحیح است، هر چند در مقابل نمازگزار بودن آن کراهت دارد و کراهت رفع می‌شود به این‌که روی آن‌را به وسیله‌ای بپوشانند. آیا در مقابل نمازگزار حرام است که عکس مکه باشد؟ عکس‌های غیر از عکس مکه چطور؟ جواب: حرام نیست و اگر تصویر ذی روح باشد مکروه است. عکس‌های شهدا که در مساجد می ‌نند و...، چه حکمی دارد؟ ج: اشکال ندارد.
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
سوال؟؟؟ دارم برای ازدواج پول پس انداز میکنم ،آیا خمس دارد؟ حضرت آیة الله خامنه ای: اگر پول را برای حج واجب پرداخته و پس انداز برای مسکن در حد دو، سه ماه باشد خمس ندارد و پس انداز برای ازدواج اگر راه منحصر در پس انداز باشد و پول به همان نیت اندوخته شود هم خمس ندارد.  حضرت آیة الله بهجت: چیز هایی که در زندگی به آن احتیاج دارد، مانند خانه، اثاثیه و جهیزیه دختر اگر نمی تواند یک دفعه آن را تهیه نماید ولی می تواند تدریجا در طول چند سال آنها را تهیه نماید، خمس ندارد، مثلا اگر یک سال زمین را و در سال بعد قسمتی از وسائل ساختمان را بخرد که در این صورت اگر چه زمین بیا آهن و آجر و یا سایر وسایل مدتی بدون استفاده میماند خمس ندارد که شرح کامل آن در مسئله 1391 رساله آمده و اما وجه ثبت نام حج اگر از درآمد سال ثبت نام کرده و در وقت اعلام مشرف شود خمس ندارد و اگر سال را آن گذشته و بعد ثبت نام کرده و خمس دارد.  حضرت آیة الله تبریزی: خمس دارد.  حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: چنانچه برای تهیه منزل یا ازدواج ناچار به پس انداز باشد خمس ندارد. ولی آنچه برای ثبت نام حج می پردازند و سالهای بعد مشرف می شود خمس دارد. مگر این که قبلا حج بر او مستقر شده باشد.  حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: پولی که به حساب حج ریخته اید چنانچه از عواید همان سالی است که به حساب ریخته بوده، اگر به حج برود ولو پس از گذشت چند سال خمس ندارد. همچنین پولی که جهت خرید خانه مورد حاجت برای سکونت کنار بگذارد در صورتی که قدرت خرید خانه بدون جمع کردن پول در طی سنوات متعدده نداشته باشد خمس ندارد ولی پول جمع کردن برای ازدواج در صورت گذشت سال بر آن بنابر احتیاط خمس دارد.  حضرت آیة الله سیستانی:  پول ازدواج و مسکن خمس دارد و اما پول حج اگر برای حج واجب باشد و راهی دیگر برای رفتن به حج نباشد خمس ندارد.  حضرت آیة الله مکارم شیرازی: پولی که برای ازدواج یا خرید مسکن پس انداز می شود مشمول خمس است ولی پولی که به حساب سازمان حج ریخته  می شود و انسان به این وسیله در نوبت قرار می گیرد، در صورتی که از درآمد همان سال ثبت نام باشد خمس ندارد. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💢 وسائل جا مانده از میهمان 💠 سؤال: میهمان، وسیله‌ای در خانه ما جا گذاشت و با اینکه قرار شد بیاید و آن را ببرد ولی مدت‌ها گذشت و نیامد، الآن هم هیچ دسترسی به او نیست، در حال حاضر چه تکلیفی داریم؟ ✅ جواب: اگر از دسترسی به مالک آن مأیوس هستید، می توانید خود مال یا پول آن را از طرف مالک به فقیر صدقه دهید. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💢 رعایت نکردن مقدار مسح پا 💠 سؤال: ظاهراً بر حسب فتوای جنابعالی مسح پا باید تا مفصل کشیده شود. لطفاً توضیح فرمایید اگر شخصی مسح پا را تا روی برآمدگی می‌کشیده است، آیا باید نمازهایی را که با این نوع وضو گرفتن خوانده است قضا نماید؟ آیا این شخص به تکلیف خود عمل نکرده است؟ ✅ پاسخ: نسبت به گذشته محکوم به صحّت است و از این به بعد، تا مفصل، مسح نماید. 📚 پی‌نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💢 بیرون بردن مهر و قرآن مسجد 💠 سوال: مُهر یا قرآن مسجد را اشتباهی به خانه آوردم، آیا می‌توانم آن را در مسجدی دیگر بگذارم؟ ✅ جواب: همه مراجع تقلید: قرار دادن مهر در جای دیگر جایز نیست و باید آن را به جای اول برگردانید، مگر آنکه یقین کنید برای مسجد خاصی وقف یا هدیه نشده است. خارج کردن قرآن از مسجد بدون توجه به شرایط وقف حرام است. 🏷 پی‌نوشت: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م ۹۱۰؛ امام، استفتائات، ج۲، وقف، ص ۳۴۵، س ۲۶ و ج۳، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص ۵۷۲، س ۱۰؛ گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
‼️اعتنا به وسواس در عبادات ⁉️آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✍️در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
💠 وظیفۀ وسواس 💬 سوال: چند سالی است که به بيماری وسواس مبتلا شده ‏ام، اين موضوع مرا بسيار عذاب می‏ دهد؛ روز به روز اين حالت در من تشديد می‏ شود تا جايی که در همه چيز شک می‏ کنم و همه زندگی ام بر پايه شک استوار گشته است، اين باعث شده که در زندگی با سختی ‏های زيادی روبرو شوم، وظیفۀ شرعی من نسبت به مواردی که دچار شک می شوم چیست؟ ✅ پاسخ: وظیفۀ شما عدم اعتنا به شک است، تا زمانی‌که یقین به چیزی پیدا نکرده اید، تکلیفی ندارید. 🔹مکلف باید از دخالت دادن ذوق و سلیقۀ شخصی در احکام شرعی، اجتناب کند و متعبد و مؤمن به دستورهای شرع مقدس باشد. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹