eitaa logo
کانال احکامی حمزه سید الشهدا ع
400 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
492 ویدیو
1 فایل
https://eitaa.com/hamze_seyedo_shohada کانال احکامی حمزه سیدالشهدا علیه السلام تمامی سوال ها و جواب های مورد نیاز شما در رابطه با احکام در اینجا پیدا میکنید پشتیبان گروه رسالت حسینی ۴ ادمین کانال حاج آقای اسدی @Ya313zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
‼️ زکات گندم آبی ـ دیمی 🔷س 564: در روستای ما گندم بیشتر با آب چاه آبیاری می‌شود البته تا عید با آب باران آبیاری می‌شود حکم زکات ما چگونه است؟ مثلاً در ۴۰ تن گندم چقدر باید زکات داد؟ ✅ج: به نسبتی که با آب چاه آبیاری شده، یک بیستم و به نسبتی که با آب باران آبیاری شده، یک دهم؛ بنابراین اگر نصف با آب باران آبیاری شده و نصف با آب چاه آبیاری شده باشد، زکات چهل تن گندم، سه تن گندم می‌شود. زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسه‏خروار). گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از پاسخگو
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. https://eitaa.com/joinchat/535036162C0f8f04b5b2
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
🍇 اگر غذایی را با انگور و آب انگور پخت کنند خوردنش حرام است مگر اینکه دو سوم آب انگور هنگام پخت كم شود در این صورت حلال می‌شود. 🌺✍️ همه مراجع بجز مکارم و بهجت: جوشاندن و سرخ کردن آن، اشکال ندارد. 🌸✍️ آیت الله بهجت: بنابر احتياط واجب، نجس و خوردن آن جايز نيست. 🌼✍️ آیت الله مکارم: مويز و كشمش اگر در غذا بجوشد و آب به داخل آن نفوذ كند و آب داخلش نيز بجوشد حرام مى‏شود ولی سرخ كردن و دم كردن در برنج و امثال آن مانعى ندارد. سرخ کردن خرما اشکال ندارد. و جوشاندن خرما اگر آب آن در غذا مستهلك شود مانعى ندارد ولی اگر زیاد باشد و مستهلک نشود نمى‏توان آن را خورد. : جوشاندن و سرخ کردن بقیه مواد غذایی مانند: غوره، آبغوره، سرکه، زرشک، جو، جو‌پرک، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت و ... اشکال ندارد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 113 و 114، آقا رساله آموزشی ج 1 درس 8 گروه‌ پرسش و پاسخ https://eitaa.com/joinchat/535036162C0f8f04b5b2
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
سلام علیکم مطابق با فتاوای بیشتر مراجع هست اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می­‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی­‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه­‌های اصلی و پوست برسد. اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد می­‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می­‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 حکم کاشت ناخن... برای کسی که از ناخن کاشت استفاده میکنه و آرایشگری که این کار رو انجام میده.... ❇️گروه پرسش و پاسخ دینی https://eitaa.com/joinchat/2032599400C45997910c8
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
‼️کسی که بعد از غسل بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است: 1⃣غسل ارتماسی بوده: باید دو باره غسل کند، چه جای آن را بداند یا نداند. 2⃣غسل ترتیبی بوده    ✅جای آن را نمی داند:        باید دوباره غسل کند.    ✅جای آن را می‌د‌اند:        🔸در طرف چپ است: شستن همان مقداری که شسته نشده کافی است.        🔸در طرف راست است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف چپ را بشوید.        🔸در سر و گردن است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف راست و چپ بدن را بشوید. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
‼️کیفیت غسل 🔷غسل را به دو گونه می‌شود انجام داد: 1⃣ ترتیبی: اول این که با ترتیب مخصوص بدن را بشوید، به این که ابتدا سر و گردن، بعد تمام نیمه راست بدن و در آخر تمام نیمه چپ بدن را بشوید. 2⃣ ارتماسی: دوم این که تمام بدن را یک‌باره در آب فرو ببرد به طوری که آب به همه جای بدن برسد. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
‼️احکام غسل 🔷رو به قبله ایستادن در وقت غسل واجب نیست. 🔷 شستن پشت و یا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نیت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. 🔷 اگر غسل ترتیبی را بر خلاف ترتیبی که قبلاً گفته شد به جا آورد - چه عمداً باشد و چه از روی فراموشی و چه به سبب ندانستن مسأله - باطل است. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
هدایت شده از اسدی // پاسخگو
🏴 زیارت از محدودۀ اطراف حرم 🔷س ۶۲۰۴: در ایام اربعین به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی و گاهی بین ‌الحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است، و گاهی موجب اذیت دیگران می‌شود. در این شرایط آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟ ✅ج: در فرض مذکور کفایت می کند. 📕منبع: leader.ir گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹