فانوسخانه / قسمت 3
ملائکه بر حضرت آدم علیه السلام سجده نکردند، بلکه بر نور امام سجده کردند. یعنی «ظاهر» سجده بر خاکِ آدم بود و «باطن» سجدۀ تکریم بود بر مقام نورانیّت اهلبیت صلوات الله علیهم. باطن سجده بر «نور ولایت» بود؛ و چون این سجده به امر خدا بود، «عبادت» بود. یعنی خدا اینگونه اراده کرد که سجدۀ تکریم بر مقاماتِ امام و اهلبیت صلوات الله علیهم را عبادتِ خویش قرار داد. امروز هم همین است. ظاهراً اسمش «نماز» است، اما در باطن همان تکریمِ مقاماتِ اهلبیت صلوات الله علیهم است. خودشان فرمودند که « نحن الصّلاة في كتاب اللّه » یعنی ما آن نمازی هستیم که در قرآن آمده است و اصل نماز و حقیقت نماز و روح نماز و قلب نماز و باطن نماز همان اعتقاد به نور امام است. اعتقاد به ولایت است. هر کس چنین اعتقادی دارد، او از «نمازگزاران» است. یعنی همین که شما معتقدید که این خانواده در مراتب اعلی درجات هستند، شما از نمازگزاران هستید. همین که شما معتقدید که اطاعت از این خانواده همان اطاعت از خداست، شما از نمازگزاران هستید؛ و البته که باید «ظاهر» را نیز حفظ کرد. یعنی باید نماز ظاهری را به جا آورد و خواند. اما «حقیقت نماز» همان اعتقاد به امام و اهل بیت است. آیهای در قرآن هست (سوره مدثر آیه 43) که میگوید وقتی از جهنمیها میپرسند آخر چه شد که شما جهنمی شدید؟! پاسخ میدهند چون ما از نمازگزاران نبودیم. امام باقر علیه السلام فرمودند: یعنی از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام نبودند.
نمازت را بخوان، بار معنایی اولش این است که «معتقد باش به ولایت و نورانیت اهل بیت صلواتاللهعلیهم» و در معنای دوم همان است که مطهر رو به قبله بایستیم و نماز بخوانیم. امام به هر دو امر نموده است. ظاهر و باطن.
ادامه خواهیم داد ان شاالله.
ارادتمند.
مجید پورولی کلشتری
یا علی مدد
#فانوسخانه
#ادامه_دارد....
#غزل
#مناجاتی
کو یک نفر که یاد دلِ خستگان کند؟
یا لا اقل حکایت ما را بیان کند...
تب کردم از مرور گناهان کوچکم
کو آتشی که خجلت ما را نهان کند؟
ما بیسلیقهایم، تو حاجات ما بخواه
ور نه گدا مطالبۀ آب و نان کند
آتش میاورید که اشکم مرا بسوخت
کار شرار نار تو، آب روان کند...
محرم نمیشود به مناجات نیمه شب
هر کس که رو به محفل نامحرمان کند
درهم بخر که سخت گرفتار و درهمیم
خوب است گرچه چشم تو ما را نشان کند
صبح قیامت از تو، به تو میبرم پناه
آغوش تو مگر که مرا میهمان کند
#محمد_سهرابی
#میدونستید
#قهر_کردن
#اختلال
''قهر کردن'' یک نوع اختلال شخصیتی و نوعی بیماری روانی است که فرد با تکیه بر آن از روبرویی با مشکلاتش می گریزد و طرف مقابل را تنبیه می کند.
- کسانی که بیش از اندازه قهر می کنند افرادی هستند که تصور میکنند بهترین کار برای تسلط روی افراد، این است که آنها را تحت کنترل درآورند. البته این شیوه برخورد، خودخواهانه به نظر می رسد چون بدین ترتیب فرصت حرف زدن را از طرف مقابل هم سلب می کنند.
- قهر کردن یکی از اختلالات شخصیت نابالغ است که ممکن است ریشه درکودکی فرد داشته باشد ؛ این افراد معمولا راه حلهای موقت و ناکار آمدی مثل قهر کردن را به شیوه های صحیح حل مشکلات ترجیح می دهند.
- قهر، حاصل خشم افراد درونگرا، کم جرات، منفعل پرخاشگر، خجالتی و پرتوقع است. این افراد به دلیل عدم بلوغ شخصیت در ابراز احساساتشان ناتوان هستند.
- برای برخورد با کسانی که به صورت مداوم قهر می کنند مهمترین نکته اینست که نباید به آنها برای قهرشان جایزه دارند.
#روانشناسی
#سلامت_روان
✨@hamzehalipoor✨
همه عیب خلق دیدن نه مروت است و مردی
نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری
#سعدی
@robaiiyat_takbait
#تک_بیتی
به کام دل نرسیدیـم اگر در این دنیـــا
به این خوشیم که دنیای دیگری هم هست
#سعید_بیابانکی
@robaiiyat_takbait
سخن گرچه هر لحظه دلکش تر است
#کشکول
#دفتر_اول
#مدح_خاموشی
چو بینی خموشی از آن بهتر است
در فتنه بستن دهان بستن است
که گیتی به نیک و بد آبستن است
پشیمان زگفتار دیدم بسی
پشیمان نگشت از خموشی کسی
شنیدن زگفتن به ار دل نهی
کزین پر شود مردم از آن تهی
صدف زان سبب گشت جوهر فروش
که از پای تا سر همه گشت گوش
همه تن زبان گشت شمشیر تیز
بخون ریختن زان کند رستخیز
#شیخ_بهایی
✨@hamzehalipoor✨
یا رب سرِ لطف یار را برگردان
آن مظهر اقتدار را برگردان
مگذار خزان به ریشهی ما بزند
بر دامن ما بهار را برگردان
✍#نوروز_رمضانی
مثل سابق غزلم ساده و بارانی نیست
هفت قرن است در این مصر فراوانی نیست
به زلیخا بنویسید نیاید بازار
این سفر، یوسف این قافله کنعانی نیست
حال این ماهیِ افتاده به این برکه خشک
حال حبسیهنویسی است که زندانی نیست
چشم قاجار کسی دید و نلرزید دلش
بشنوید از من بیچشم که کرمانی نیست
با لبی تشنه و بیبسمل و چاقویی کُند
ما که رفتیم ولی رسم مسلمانی نیست
عشق رازیست به اندازهی آغوش خدا
عشق آن گونه که میدانم و میدانی نیست
#حامد_عسگری
@golchine_sher
✨فاغفر لنا فیما بقی منه✨
این کوه گناه را نبخشی چه کنم؟!
گر آخر ماجرا نبخشی چه کنم؟!
نزدیک شده موسم ماه رمضان
شعبان برود، مرا نبخشی چه کنم؟!
#علی_مقدم
#عاصی_خراسانی
#شعبانیات