اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود: ياران مهدی علیهالسلام دوستیشان چنان محکم است که: «كَأَنَّما رَبّاهُمْ أَبٌ واحِدٌ وَ أُمٌّ واحِدةٌ، قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَةٌ بِالْمَحَبَّةِ وَ النَّصِيحَةِ؛ گويی برادران تنیاند و يک پدر و مادر آنان را پروريدهاند، دلهای آنان با محبّت و خيرخواهی به يکديگر پیوسته است.
الزام الناصب، جلد 2، صفحۀ 165.
شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت و تعزیت باد.
💠 @HamzehMohammadi_ir
بحثی در باب «غیبت» امام زمان علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت دوازدهمین حجت اعظم الهی و آخرین وصیّ برحقّ پیامبر صلی الله علیه وآله، حضرت امام ابوالقاسم محمد بن الحسن العسکری علیهما السلام مبارک باد.
میدانیم همزمان با شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (۸ ربیعالاول سال ۲۶۰ هق)، و از همان بدو امامت مهدی صاحبالزمان عجل الله فرجه، غیبت آنحضرت نیز آغاز شده، ارتباط شیعیان با پیشوای معصومشان، از طریق نوّاب خاص:
- عثمان بن سعید عَمرِی: ۶ سال.
- محمد بن عثمان عَمرِی: ۴۰ سال.
- حسین بن روح نوبختی: ۲۱ سال.
- علی بن محمّد سَمُری: ۳ سال.
برقرار میشده؛ که قریب به ۷۰ سال به طول انجامید، و از آن با عنوان دوران «غیبت صغرا» یاد میشود؛ و دورهی پس از آن نیز (از سال ۳۲۹ هق تا هرزمان که ارادهی الهی باشد) دورهی «غیبت کبرا» نام گرفته است.
سؤال این است: چرا دو غیبت (صغرا و کبرا) برای حضرت تعریف شد؟! چرا همان مدل غیبت صغرا (ارتباط مردم با امام، از طریق نائب خاصّ) تداوم نیافت؟!
در پاسخ (خلاصه و فهرستوار) باید گفت:
۱. آنچه منظور نظر خداوند بوده، اصل «غیبت» است، نه «غیبت صغرا» و «غیبت کبرا».
۲. فلسفهی غیبت صغرا، تنها عادت دادن شیعیان به مسألهی نامأنوس «ندیدن امام» بوده، که تا آنزمان سابقه نداشته است.
۳. و فلسفهی عدم تداوم مدل غیبت صغرا، جلوگیری از سوءاستفاهی افراد سودجو از مسألهی نیابت خاصّه (و ادعای دروغین نیابت) بوده است؛ مسألهای که در همان دهههای آغازین غیبت هم تا حدودی رخ نمود، و افراد سرشناسی (مانند شلمغانی و دیگران) مدعی آن شدند و مشکلات و فتنههایی را در جامعهی شیعه موجب گشتند.
به عبارت دیگر، خدا میخواست امام دوازدهم برای مدت بسیار طولانی غایب باشد، ولی در عینحال، در ۷۰ سال ابتدایی آن (به جهت مصالحی)، ارتباط مردم با امام را به طور کلی قطع نکرد و نواب اربعه، رابط بین مردم و حضرت بودند (یعنی امام، هم غایب بود، هم نبود). ولی استمرار ارتباط مردم با حضرت از طریق نوّاب خاص، در بردارندهی تالیفاسدهایی بود که آن هم به مصلحت نبود.
و باز به عبارت روشنتر: حضرت مهدی عجل الله فرجه، یک غیبت بیشتر ندارد، و آن، دو مرحله داشته:
- مرحلهی اول: دوران ارتباط مردم با امام از طریق نوّاب خاص (غیبت صغرا).
- مرحلهی دوم: دورانی که چنین ارتباطی بین مردم و امام وجود ندارد و مردم، به فقهای جامعالشرائط رجوع میکنند (غیبت کبرا).
مطالعهی بیشتر؛ : منتخبالاثر آیةالله صافی گلپایگانی؛ دادگستر جهان آیةالله امینی؛ حیاة الامام المهدی عج باقر شریف قرشی؛ درسنامهی عصر غیبت آقایان جباری عاشوری و حکیم؛ و ...
27.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#پادپخش | نتیجه و آثار عرضه اعمال به امام زمان(عج)
💠 @HamzehMohammadi_ir
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#پادپخش | شناخت خدا
💠 @HamzehMohammadi_ir
🔰 صفات خوب دنیا و آخرت در کلام امام صادق(ع)...
💠 @HamzehMohammadi_ir
هدایت شده از شبکه امامت
12.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬#تصویری | امیرالمومنین ع: اگر تقوا نبود...
💠 @HamzehMohammadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هفته دفاع مقدس گرامی باد💐
💠 @HamzehMohammadi_ir