eitaa logo
حقیق
6.6هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1هزار ویدیو
125 فایل
حقیق به معنی شایسته و لایق برگرفته از آیه شریفۀ «حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» اعراف ۱۰۵ مرجع ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اصیل اسلامی ارتباط @H_chegeni کانال روبیکا : https://rubika.ir/haqiq_center
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱اندکی درنگ 🔹صفات عالیه انسان را ده فرسخ ده فرسخ جلو می اندازد. یک خشم فرو خوردن آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند، یک دل شاد کردن تو را خیلی زودتر می رساند، یک مادر خوشحال کردن زودتر می رساند از اینجا باید شروع کنیم. اینجا را درست کن بعد هزار رکعت نماز خودش می آید، خودت مشتاق می شوی. 🎙آیت الله فاطمی نیا ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
💢 صاحبنظران و رهبران دینی و آزادیخواهان دنیا دربارۀ شهید سلیمانی چه گفتند؟ 🧑‍💼رئیس مرکز مطالعات لبنان ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
آلمان محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و تله‌گرام را به شدت کنترل می‌کند! از اکتبر سال 2017 قانونی در آلمان برای کنترل محتوای شبکه‌های اجتماعی اعمال شد. بر اساس این قانون در صورتی که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مطالب غیرقانونی مانند سخنان نفرت را حذف نکنند، جریمه‌های سنگین می‌شوند. این قانون Netzwerkdurchcezungsgesetz - NetzDG یا قانون اقدام شبکه نامیده می‌شود. بر اساس این قانون، شبکه‌های اجتماعی بزرگ (آن‌هایی که بیش از دو میلیون کاربر آلمانی دارند) موظف‌ند ظرف ۲۴ ساعت پس از اعلام دولت نسبت به حذف «محتوای ناخوشایند غیرقانونی» اقدام کنند. برای مطالبی که خیلی جدی نیستند، شبکه‌هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام ۷ روز مهلت دارند تا نسبت به بررسی و حذف پُست‌ها اقدام کنند. عدم رعایت این مهلت می تواند منجر به جریمه تا ۵۰ میلیون یورو شود!!! چقدر جای قوانین سایبری و فضای مجازی و کنترل هوشمندانه در کشور ما خالی است. سایت انگلیسی بی بی سی در مورد NetzDG بیشتر بررسی کرده است: https://www.bbc.com/news/amp/blogs-trending-41042266 ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 ❣️تابوت غرق در گل 🔖برگرفته از: ➖زندگینامه داستانی شهدای روحانی 🌱 شهید غلامرضا رضایی ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
📌 رابطه تنگاتنگ علوم شناختی و رسانه 📎 علوم شناختی کمک می‌کند تا رسانه زبان مخاطبانش را بهتر بشناسد و فرآیند جذب و متقاعدسازی را بهبود ببخشد. در واقع از آن منظر که علوم شناختی با ذهن مخاطب در ارتباط است و رسانه نیز اساسا در راستای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب و تصاحب آن اقدام می‌کند، لذا علوم شناختی و رسانه رابطه‌ای تنگانگ با یکدیگر دارند. 🖇 برای همین است که هر چه رسانه‌ها، کنشگری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود را بر مبنای اصول مبتنی بر علم شناختی قرار دهند، میزان تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهند داشت؛ چه در حوزه موفقیت در سیاست‌گذاری‌ها و تزریق اندیشه و چه در جهت مدیریت بهتر افکار عمومی جامعه. 🖌 محمد جوانی (علوم شناختی در جنگ شناختی، ص ۱۱) ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
🔳⭕️ببخشید دماغ شما چند متر است؟ مجتبی لشکربلوکی لحظه ای با خود خلوت کنید و به این سوال صادقانه (تاکید می‌کنم صادقانه) پاسخ دهید: کدامیک از ما در زندگی مان مانند یک قدیس معصوم بوده ایم و کاملا پاک، بدون خطا و اشتباه بوده ایم؟ همه ما در برهه هایی از زندگی کارهایی کرده‌ایم که بعدها آرزو کرده‌ایم کاش هیچوقت آن ها را انجام نداده بودیم. تلاش می کنیم که آن ها را از حافظه خود نیز پاک کنیم. یکی در بخشی از زندگی اش سیگاری بوده، یا شیشه می کشیده. فرد دیگری در زندگی اش چند باری تقلب کرده. بخشی دیگر روابطی داشته که به خانواده اش منتقل نکرده. فرد دیگری یک بیماری دارد که هیچکس جز اعضای خانواده اش نمی دانند. اما شبکه‌های اجتماعی به جایزالخطا بودن انسان‌ها احترامی نمی‌گذارند. کافی است اشتباه کوچکی از شما سر بزند، دیگر باید منتظر باشید که روزی کسی آن را منتشر کند و شما را به نابودی بکشاند. اگر فرد مشهوری باشید که اوضاع خیلی خیلی بدتر می شود. همه ما به خودمان حق می دهیم که دماغ مان تا هر جا که می توانیم در زندگی فرد مشهور فرو کنیم و از آن بدتر به خودمان حق می دهیم که هر چه فهمیدیم را سخاوتمندانه و پیروزمندانه با دیگران به اشتراک بگذاریم و از این دو بدتر اینکه بدون اطلاعات کافی در مورد زمینه، شرایطی که منجر به آن رفتار شده در مورد او قضاوت کنیم. اما آیا این *«هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده»* به نفع من و شما و نسل آینده است؟ جامعه ای با دهان های گشاد و دماغ های بزرگ، جامعه کامیاب و شادی نخواهد بود. امروز پرده از زندگی من برداشته می شود و فردا قطعا نوبت شماست. *☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی: تکنولوژی و رسانه ها دسترسی ما را به اطلاعات به شدت گسترش داده اند اما انگار که دکمه بمب اتم را گذاشته باشی زیر دست یک انسان نخستین. خاصیت تکنولوژی برطرف کردن محدودیت هاست. در ازای هر تکنولوژی ای که خلق می شود و به کار گرفته می شود حداقل یک محدودیت از پیش روی آدمی کم می شود و دقیقا همین جاست که ما محتاج آنیم که چیزی این مساله را مهار کند و متوازن کند؛ یعنی هر چقدر این محدودیت ها کمتر و کمتر می شود باید چیزی وجود داشته باشد که این انسان آزادتر شده را مهار و محدود کند: دیسیپلین شخصی. به عبارت دیگر به ازای هر آزادی که فناوری به ما می دهد باید یک قاعده اخلاقی در ما نهادینه شود. برای تمرین دیسیپلین شخصی در حوزه رسانه (کاهش میزان فرو کردن دماغ در زندگی شخصی سایرین) تکنیک سه پرسش سقراطی بسیار مفید است.. هر زمان که تیتری دیدید در مورد رسوایی زندگی شخصی فلان آدم معروف یا غیرمعروف از «سه پرسش سقراطی» استفاده کنید. هر زمان که کسی خواست مطلبی را بگوید یا شما مطلبی را بگویید این تکنیک را به کار ببرید. یک روز فرد بزرگي که از آشنايان سقراط بود، با هيجان آمد پیش او و گفت: ميداني راجع به يکي از شاگردانت چه شنيده ام؟ سقراط پاسخ داد: قبل از آن سه سوال از تو می پرسم. اولين سوال این است که کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد: نه. فقط در موردش شنيده ام. حالا سوال دوم؛ آنچه را که در مورد شاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ مرد جواب داد: نه! سقراط گفت: پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درمورد آن مطمئن هم نيستي بگويي؟ و اما سوال سوم؛ آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي براي من فایده ای هم دارد؟ مرد کمی فکر کرد و پاسخ داد راستش نه! سقراط گفت: اگرمي خواهي به من چيزي را بگويي که نه حقيقت دارد و نه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!! این سه سوال به ترتیب پرسش حقیقت، پرسش خوبی، پرسش سودمندی نام دارند و دیسیپلین شخصی در عرصه رسانه ای یعنی اینکه من با این سه پرسش، دماغ خودم را کوتاه کنم. درست آن است که آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما با بودجه های هزار میلیاردی در من و شما این دیسیپلین شخصی را ایجاد کنند. ادبستان که بعدها شد دبستان، در اصل هدف اصلی اش همین آموزش دیسیپلین شخصی یعنی حد نگهداشتن و مودب شدن بود که متاسفانه فروکاسته شد به خواندن و نوشتن. وظیفه جمعی ما این است که نقصان‌های اساسی سیستم آموزشی و رسانه ای (شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما) را جبران کنیم. حال که این سیستم ها در خلق یک فرهنگ درست درمانده اند، باید خودمان دست به کار شویم و دیسیپلین شخصی را ابتدا در خودمان و سپس در نسل بعدی تمرین کنیم و پایدار کنیم. «هتاکیِ جمعیِ هنجار شده» را باید تبدیل کنیم به «جامعه ای با دهان ها و دماغ‌های با دیسیپلین». مقدمات کامیابی را تمرین جمعی کنیم. ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
🌱اندکی درنگ 💠امام علی علیه السلام 🔹عظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَكَ، يُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ 🔸«عظمت خالق هستی نزد تو، پدیده ها را در چشمت کوچک می کند». 📜، حکمت۱۲۹ ⬅️دقت کرده ای وقتی سوار هواپیما می شوی و می روی آن بالا، چقدر همه چیز در چشمت کوچک می شود؟! ⬅️وقتی آدم به بزرگی خدا فکر می کند، دقیقاً همین احساس را دارد. خوب که فکر کنی، می فهمی خدا طوری جهان را در آغوش گرفته است که هیچ چیز از دسترسش بیرون نمی ماند و این بیانگر عظمت اوست. حالا در برابر چنین خدایی، دریاها و کوه ها و جنگل ها چه ارزشی دارند؟! بزرگ ترین پدیده های جهان هم در مقابل بزرگی او کم می آورند. ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
🥀19 دی 🔘 حادثه قم در قم تمام نشد! ⛱با حقیق همراه باشید 🏴@haqiq_center
💠 جان مرشایمر از بزرگترین دانشمندان آمریکایی علوم سیاسی در پاسخ سوال : 📌آیا اسرائیل می تواند در دراز مدت به عنوان یک کشور آپارتاید باقی بماند ؟ در اسرائیل بزرگ شامل کرانه باختری ، غزه و اسرائیل داخل در دایره سبز ، قریب ۷.۳ میلیون فلسطینی و ۷.۳ میلیون یهودی زندگی می کنند . بنابرین در اسرائیل بزرگتر ، تقریبا شمار آن دو ، برابر است و این بدان معناست که نمی توان هم کشوری یهودی بود هم نظام دموکراتیک داشت. خوب اما اگر شما راه حل دو دولت را نخواهید در آنصورت باید چه کار کنید؟ در آنصورت اسرائیل یک کشور آپارتاید خواهد بود و اسرائیل خوب می داند که این در دراز مدت ، شدنی نیست همانطور که در آفریقای جنوبی نشد. آنها می دانند که نمی توان فلسطینی ها را به عنوان شهروند پذیرفت و اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی بماند و نظام دموکراتیک هم داشت از این‌رو از نظر آنها بهترین راه برون رفتن از این معضل اینست که غزه و کرانه باختری را پاکسازی قومی کنند همان کاری که آنها در سال ۱۹۴۵ در دایره سبز اسرائیل انجام دادند و همان کاری که آنها در سال ۱۹۶۷ در بخش اعظم کرانه باختری کردند. ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center
🔰 خطّ مبارزه و خطّ آگاهى‌بخشى 🔻در اينجا بايد يكي از مشخّصه‌هاي مهمّ نهضت اسلامي ايران را بيان كنم. اين مشخّصه عبارت است از وجود دو خط در اين نهضت، كه تعامل ميان اين دو خط، تشكيل‌دهنده‌ي روند تكاملي حركت به سمت اسلام در اين كشور بوده: 🔻نخست، خطّ مقابله‌ي ديني با دستگاه حاكم، كه برخاسته از عقيده‌ي ديني بود. 🔻دوّم، خطّ بيدارگري فكري و ارائه‌ي برنامه‌ي اسلامي براي زندگي، با گفتماني نو. يا به عبارت ديگر: خطّ نوسازي انديشه‌ي ديني. 🔻از يك‌سو، كساني بودند كه خطّ مقابله با دستگاه حاكم را در پيش گرفتند، ولي از يك انديشه‌ي مترقّي اسلامي برخوردار نبودند، بلكه دچار تحجّر و جمود فكري بودند. آنها به انگيزه‌ي غيرت اسلامي‌شان به مقابله با قدرت حاكمه‌اي برخاسته بودند كه حريم مقدّسات مسلمانان را مورد اهانت قرار داده بود. 🔻از سوي ديگر، كساني هم بودند كه در خطّ بيدارگري حركت مي‌كردند و افكار روشني در زمينه‌ي اسلام داشتند؛ مي‌كوشيدند دين را با زبان روز به جامعه عرضه كنند، با كج‌روي‌هاي فكري هم مبارزه مي‌كردند، امّا در خطّ مقابله با قدرت حاكمه حركت نمي‌كردند. 🔻در آغاز نهضت امام خميني (رضوان‌الله‌عليه) در سال 1342 باآنكه ايشان خود پيشگام عرصه‌ي بيدارگري فكري بودند، امّا عامل «مقابله»، در نهضت برجستگي داشت. در اوايل، تمركز نهضت روي مبارزه با دستگاه حاكمه‌ي دين‌ستيز بود. پس از آنكه روحيه‌ي مقاومت ديني در جامعه محكم و استوار شد و نهضت توانست به سمت ارائه‌ي نظريه‌ي انديشه‌ي اسلامي به نحو مطلوب پيش برود، متحجّران عقب ماندند؛ امّا كساني كه بصيرت ديني داشتند و از فكر باز و روشن بهره‌اي داشتند، در مسير نهضت ماندند. 🔻سپس، بويژه طي سالهاي 1345 و 1346 كه دشوارترين سالها براي انقلابيون بود و شاه همه‌ي گروه‌هاي مقاومت سياسي را قلع‌وقمع و از ميدان بيرون كرده بود، بسياري از شخصيتهاي نهضت اسلامي، گرايش به خطّ دوّم (خطّ روشنگري ديني) را ترجيح دادند. 🔻كساني بودند كه هم در آغاز و هم در پايان زندگي جهادي خود، در ميدان مقاومت حضور داشتند، امّا در سالهاي يادشده، همّ خود را مصروف روشنگري فكري كردند. شهيدان بزرگوار، و و از اين جمله‌اند. 🔻در اينجا بايد براي ثبت در تاريخ بگويم كه من از اندك افراد معدودي بودم كه در همه‌ي لحظات نهضت، هر دو خط را باهم آميختم و به اين ويژگي معروف بودم. در تمام زندگي مبارزاتي خود، همواره هر دو خطّ «مقاومت» و «روشنگري» را باهم ادامه دادم و معتقدم اين دو را كاملاً باهم درآميختم. 🔻نهايت سعي من اين بود كه دين را چنان‌كه خداي متعال خواسته، به‌عنوان روشي براي رفتار عملي، و برنامه‌اي براي زندگي، و تغييري مستمر به‌سوي كمال مطلوب بفهمم و ارائه كنم. در همه‌ي كارهاي فكري و عملي‌ام، و در سخنراني‌ها و درسهايم، روي اين خط تمركز داشتم. همين گرايش به درك آگاهانه و روشن از اسلام، مرا واداشت تا به كتابهاي اسلام‌گرايان عرب روي بياورم. 🔻در كنار اين، به هر فعّاليتي كه مي‌توانست مردم را عليه قدرت حاكم بسيج كند و به‌صورت هسته‌اي براي رهبري مردم به‌سوي برپايي حكومت اسلامي درآيد، دست ميزدم. 📌📌 ميان برادرانمان نيز كساني بودند كه اين هر دو خط را باهم ادامه دادند. آقاي يكي از برجسته‌ترين آنها بود. يك بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ايشان گفتم: در اين پانزده سال گذشته، يك روز هم از زندگي من بدون مقاومت عليه رژيم نگذشت؛ در اين مدّت، يك شب هم بدون نگراني نخوابيديم؛ چون شبهاي ما يا در زندان ميگذشت يا در تبعيدگاه، و يا در انتظار زندان و تبعيد. آقاي هاشمي گفت: من هم همين‌طور. البتّه برادراني كه در «خطّ فكري» بودند، ما را پشتيباني و ياري ميكردند. 🔻شهيد مطهّري هجده سال از من بزرگ‌تر بود _ يعني يك نسل از من مسن‌تر بود _ بااين‌همه، باهم دوستي فوق‌العاده‌اي داشتيم. ايشان همواره مي‌كوشيد از جايگاه اجتماعي من حمايت كند و در سخنراني‌ها و مجالسِ خود از من ياد مي‌كرد. 🔻دكتر نيز زندگي اسلامي خود را در ميدان مقاومت آغاز كرد و سپس به روشنگري و آگاهي‌بخشي روي آورد. من درباره‌ي افكار او ملاحظاتي دارم كه در جاي خود بيان خواهم كرد. برادرانم، برخي به مبارزه‌ي سياسي مي‌پرداختند و برخي نمي‌پرداختند؛ امّا چنان‌كه گفتم، با يكديگر همكاري و تشريك مساعي داشتيم. فعّاليت اسلامي اقتضا مي‌كند كه همه‌ي نيروها با قابليت‌ها و سليقه‌هاي گوناگون جذب شوند. مردم در اين زمينه باهم متفاوتند... 🔻به عقيده‌ي من اگر فعّاليت آگاهانه‌ي فكري اسلامي از جنبش و مبارزه جدا شود، خشك و بي‌روح مي‌شود. روح مبارزه‌ي ديني هم اگر از آگاهي و انديشه عاري گردد، دچار ارتجاع و تحجّر مي‌گردد. تركيب مقاومت با آگاهي‌بخشي و رشد فكري، خطّ انقلاب اسلامي را تشكيل مي‌دهد. خون دلی که لعل شد، صص 56 - 59. ⛱با حقیق همراه باشید @haqiq_center