عبارات شورای کلسدان در خصوص اتحاد طبایع الهی و انسانی مسیح اینگونه میگوید: ” همین مسیح، پسر، خداوند، فرزند یگانه در دو طبیعت شناخته می شود که این سرشت ها باهم اختلاط و آمیزش نمی یابند، تغییر نمی کنند، و از هم جدا نمیشوند. تمایز دو طبیعت به هیچ وجه، بر اساس اتحاد دو طبیعت مخدوش نمیشود، بلکه ویژگیهای متمایز کنند هر دو سرشت، محفوظ باقی میماند. هر دو طبیعت ، در یک شخصیت و یک اقنوم متحد میشوند. این طبیعت ها منشعب و تقسیم به دو شخصیت نمیشوند، بلکه باهم وجود پسر، فرزند یگانه، خدا، کلمه، خداوند عیسی مسیح، را تشکیل میدهند.” این زبان به روشنی اعلان میکند که اتحاد دو طبیعت کامل است. یکی با دیگری بدون اینکه آن را مخدوش سازد، در هماهنگی و اتحاد کامل بسر میبرد.
تاملات سیریل اسکندرانی با اعتقادات شورای کلسدان همسو بود و او نیز معتقد بود که بشریت مسیح به معنای وجود یک شخص مجزا نیست. اما در عوض لوگوس(کلمه)، از مجموعهای از خصوصیاتی پس از تجسم برخوردار گشته است … بنابراین خدا، لوگوس متولد گشته، لوگوس متحمل رنج شده، لوگوس بر روی صلیب مرد و برخواست.”[21] فرِد سندرز استدلال سیریل را اینگونه خلاصه میکند: “اگر آنکه بر روی صلیب مرد و درگذشت، شخص دوم تثلیث نبود، بنابراین آن مسیح توانایی نجات ما را نمیداشت. باید خون خودِ خدا بر روی صلیب ریخته میشد تا بتواند ما را بازخرید نماید.[22] درک سیریل از نجات و فهم کتاب مقدس او را واداشت تا در باب مرگ مسیح اینگونه سخن گوید. بدین سبب، برخی از مسیحیان با یادآوری اتحاد کامل تبایع بر این باورند که “خدا بخاطر اتحاد با مسیح، بر روی صلیب رنج میبرد.”[23]
بسوی تعریفی بهتر
به نظر میرسد پاسخ، پرسشی که در بالا ذکر شد و نویسنده در این مقاله به بررسی آن پرداخته است، در فهم رابطه سرشت انسانی مسیح با طبیعت الهی وی و همچنین سایر اقنوم تثلیث نهفته است. هرگاه در مورد خصوصیات الهی صحبت میکنیم باید آن را در رابطه با آموزه تثلیث بحث کرد و از بررسی جداگانه صفات الهی خودداری نماییم. در این رویکرد، شخص و کار مسیح نقش محوری را ایفا میکند که با توجه به آن نگرش تازهای از خدا به ما معرفی میشود. این چشمانداز، از دیدگاهی که یهودیت نسبت به خدا دارد؛ نگرشی که خدایی را میبیند که در طول تاریخ مشغول به امور بشری است، پیچیدهتر است. به همانسان از تعبیر یونانیان از خدا نیز که او را موجودی فراباشندهی مطلق که آفرینش او را هرگز لمس نمیکند میپندارند، پیچیدهتر است. هر رویکرد تقلیلگرایانهی دیگر به منظور وفادار ماندن به یک نظر بدون پذیرش هرگونه تغییر و اصلاحی، راز بزرگ تجسم و مرگ مسیح را نادیده میانگارد. و سرانجام آموزهای را شکل خواهد داد که در بدترین حالت آن، از مکاشفه کتاب مقدس فاصله جدی گرفته، و در بهترین وضعیتش، درک ما را از این موضوع تیره خواهد ساخت. اگر این استدلال را در مورد خدا و مرگ عیسی مسیح، در چند اصلی که در کتاب مقدس یافت میشود بتصویر کشیم، میتوان به روشنی گفت:
هرچند اگر کتاب مقدس صریحا در مورد تغییرناپذیری خدا صحبت نمیکند، اما این مفهوم در این حقیقت، که خدا در وعدههایش همواره وفادار میباشد، قابل رویت است.[24] آیات بسیاری به این جنبه از وجود خدا اشاره میکنند. (عبرانیان ۱۳: ۱۸، ملاکی ۳: ۶، عبرانیان ۱: ۱۰-۱۲، تثنیه ۷: ۶-۹) تمایز بین آفرینش و آفریدگار ما را به این سوی هدایت خواهد کرد.
عیسی مسیح رنج کشیده و بر صلیب مرد. (متی ۲۷: ۱-۵۴، مرقس ۱۵: ۱-۴۰، لوقا ۲۳: ۱- ۴۸، غلاطیان ۲: ۱۹: ۲۰)
این دو حقیقت بوسیله واقعیت تجسم به هم مرتبط میباشند. (غلاطیان۴: ۴، اول یوحنا۴: ۲، لوقا۱: ۳۵)
مولتمان پرسشی نیکو میپرسد. او سوال میکند: صلیب عیسی برای خودِ خدا چه معنایی دارد؟ به عبارت دیگر، مسیح شناسی، همانطور که پیشتر هم ذکر شد، خداشناسی ما را جهت بخشیده، پاسخی به پرسشی که مولتمان طرح میکند ارائه میدهد. زمانی که در بحث مسیحشناسی به واقعه صلیب و رنج پسر خدا میرسیم، با توجه به اصل نخست[25] و وفاداری به آن، میتوانیم در باب تاثرپذیری الهی نیز بیاندیشیم و البته باید با هوشیاری به این گمانهپردازی روی آورد. این یک حقیقت است که خدا در جلال و کاملیت خود، مستقل و آزادانه از خلقت، وجود دارد زیرا خلقت به ارادهی وی در زمانی خاصی بوجود آمد. بنابراین، هرگاه از تاثرپذیری خدا سخن میگوییم باید اراده وی را در این باب در نظر بگیریم. منظور این است که خداوند تا آنجایی تاثرپذیر است که خود اراده نماید. تاثرپذیری وی داوطلبانه و آزادانه است. در اینجاست که مسیحیان میتوانند بگویند که خدا برای ما مرد و در عین حال از پارادکوسی که در این عبارت وجود دارد، آگاه باشند.
تناقضی در این رویکرد وجود ندارد (بلکه این تنها یک پارادوکس است). زیرا تجسم پسر خدا، تمام ناسازگاری را که در ایده رنج الهی وجود دارد بر میدارد. مسیح پلی است که ما از طریق وی تمام اصول زِبَریاد را به هم وصل کرده، آنها را به یک دم ادا مینماییم. تجسم و واقعهی صلیب، دو حقیقت متعال بودن خدا و توانایی انسان در تجربه رنج را، در یک رابطه رازآلود به هم پیوند میدهد. مسیحیان، چون آموزه صلیب، زمانی که در مورد مسیح صحبت میکنند، زبانی ترکیبی دارند. وقتی از مسیح صحبت میکنیم، منظور ما پسر خدایی است که متعال میباشد و زمانی که از عیسی صحبت میکنیم، منظور ما پسر تجسم یافته خداست.
پدران کلیسا مانند ایگناسیوس این راز را اینگونه بیان میکنند: “او که روحانی بود، در جسم بود و اويی که تاثرناپدیر بود، در تَنی تاثرپذیر بود. اويی که فناناپذیر بود، در بدنی فانی قرار داشت. با اینکه او حیات بود، اما در معرض فساد و تباهی قرار گرفت. تا جانهای بیمار ما را که بی خدا بودند و از شهوات رنج میبردند، از مرگ و فساد آزاد نموده و تا روحهای ما را شفا داده و بجهت سلامتی احیا نماید.[26]
شایسته است تا گفته طرطولیان را بار دیگر یادآور شویم که گفت: “خدا همه چیز را به روش خود احساس میکند، بطوریکه نمیتوان آن را با تجربه انسانی مقایسه نمود و یا انتظار داشت که با ذهن محدود بشری قابل درک باشد. به عبارت دیگر”خداوند رنج میبرد.” به نظر میرسد آنانی که تمایل دارند تا در بین مسیحی که رنج میبیند و مسیحی که خداست، تمایزی مشخص قائل شوند، ناخواسته به سوی زبانی گرایش مییابند که ذاتا نسطوری[27] است. آنها مایل هستند تا در وضعیتی قرار بگیرند که بتوانند صفات را به طور دقیق به طبعیتی از شخص مسیح نسبت دهند که به آن مربوط است.
مرزبندی در بیانات الهیاتی
بنظر نویسنده، در جایی که کتاب مقدس ضروری نمیداند، پرورش بیاناتی که به یک زبان دقیق و تعهد بیقید و شرطی گرایش دارد، لازم نیست. در واقع، درک دقیق موضوع و مشاهده صادقانه چالشهای کلیسا و مشاجراتی که پیرامون این موضوع است، ما را به سوی واژگان و عباراتی رهنمود میسازد که شورای کلسدان ارائه میدهد. فرمول غنی که در این اعتقادنامه بیان گشته، راهنما و مسیری است برای اینکه کلیسا در ایمنی در آن سفر نماید. آنچه کلسدان ارائه داد توضیحی کامل برای خلاصی از رمز و راز نبود. کلیسا بر آن نبود تا حجابی که جنبه متعال ذات الهی را که پنهان نموده است، از هم بدرد. این وظیفهای است که فراتر از قلمرو افریده است که البته ورود به آن جایز نیست.
با این حال، کلسدان، برای کلیسا مرزها را مشخص نمود. اعتقادنامهها به ما این امکان میبخشند تا به طور واضح و دقیق صحبت کنیم و ضمنا این فرصت نیز وجود دارد تا در حالی که کلیسا در باب شخص مسیح تامل مینماید، چند کلمهای نیز بر تفکرات پیشین خود اضافه نماید. اما به همان سان، اعتقانامهها به ما میاموزند که هنگامی که در خصوص امور الهی و واقعه با شکوه تجسم سخن میگوییم، در ترس و احترام به این امر مشغول باشیم. کلیسا فضای کافی را برای راز باقی گذاشته است تا روحیه پرستش و ستایش مومنین را برانگیزد.
جمع بندی
خلاصه اینکه، فیلسوفان گذشته و اصلاحگران دینی عصر مدرن، هر دو در تلاشند تا حجاب را کنار زده و به چشمان خدای نامرئی نظر کنند. نتیجه یا به تقلیلگرایی ختم شده و یا بهای نادیده گرفتن سِّر تجسم خدا، رخت الوهیت وی را از تنش کنده است. لازم به ذکر میباشد که بستری که این گفتگوها در آن صورت میگیرد، وزن هر کدام از اصولی را که گفته شد، تعیین مینماید.
هرگاه شخصی در نقش مدافع ایمان مسیحی با دنیای بیایمان وارد گفتگو میگردد، باید ساختار مباحثه را نیز در این رویارویی در نظر گیرد. احتمال دارد که چنین زمینهای او را به سوی رویکدری سوق دهد که بیشتر فلسفی است. در آن زمینه شاید تاثرناپذیری الهی باید تاکید گردد. اما وقتی این گفتگوها در میان جامعه مونین انجام میپذیرد، مکانی که عبادت و نیایش محرک این گفتمان است، مسیحیان باید اجازه دهند تا کتاب مقدس سخن گوید، زیرا کلام خدا چارچوب و ساختار واژگان ما را تعیین مینماید. در جامعه مونین، شاید وقتی صحبت از مرگ عیسی میشود، بتوان گفت که: “خدا برای ما مرد” ( منبع: سایت کشیش آبنوس)
زمستان ۲۰۲۰
[1] Sanders, F., Issler, K. D., & Bray, G. L. (2007). Jesus in trinitarian perspective. Nashville, TN: B & H Academic.p.14
[2] تأثرناپذيري، ديدگاهي كه معتقد است وقايع و رخدادهاي خلقت تأثيري بر خدا ندارند و اوهيچ تأثيري از آنها نمي پذيرد.
هدایت شده از کتابفروشی تخصصی تبلیغ
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و اعضای محترم کانال
به خاطر اینکه عزیزان طلبه و مذهبی بتوانند به راحتی و بدون مشکل کتب مورد نیاز خود را تهیه کنند این کانال راه اندازی شده است.
لذا برای درخواست کتاب، چند نکته حائز اهمیت است:
۱. بعلت حجم بالای درخواستها برای پاسخگوئی به پیامتان لطفاً شکیبا باشید.
۲. لیست تمام کتب موجود، در کانال گذاشته می شود.
3. برای سفارش به آیدی زیر مراجعه فرمائید:
@meisam_em
4. هزینه بسته بندی و ارسال(پستی یا اتوبوسی) به عهده خریدار می باشد.
5. ارسال کتاب بعد از تسویه امکان پذیر است.
هدایت شده از کتابفروشی تخصصی تبلیغ
📚کتابفروشی تخصصی تبلیغ📚
@Tabligh_Specialized_Bookstore
با حضور گرمتون همراهمون باشید.
پاتوقی برای دیدن،خواندن، خریدن کتاب و محصولات فرهنگی
📚📚📚📚📚📚
ارتباط با آدمین جهت سفارش کتاب
@meisam_em
📚📚📚📚📚📚
بعلت حجم بالای درخواستها از اینکه صبورانه منتظر هستید متشکریم.
@Tabligh_Specialized_Bookstore
1.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
#کشیششان که #نژادپرست باشد چه توقّعی از #ترامپ و پلیس آمریکا...؟!
#امریکا
#افول_آمریکا
#نژاد_پرستی
💌 شورای پاپی واتیکان از نامه آیتالله #اعرافی تشکّر کرد.
◻️شورای پاپی گفتگوی #ادیان #واتیکان طی نامهای ضمن اعلام دریافت نامه آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه به مناسبت روز دعا در ۲۰ مه ۲۰۲۰ از این نامه اظهار تمجید نمود.
متن نامه:
hawzahnews.com/news/904480
برگزاری #نماز_جمعه این هفته در کنار تظاهرکنندگان در آمریکا:
بسیاری از افرادی که به عنوان برده به آمریکا رفتند مسلمان بودند و الان هم علاقه به اسلام در بین جوانان این کشور کم نیست.
برخلاف #اسلام، #مسیحیت امروز دغدغه ظلم ستیزی ندارد و یکی از دلایل اسلام ستیزی دولت آمریکا هم همین است.
💬 Foad Izadi
✡️ خاندان راکفلر؛ بانکداران آخرالزمانی (١)
1⃣ سابقه حضور #خاندان_راکفلر در آمریکا به نیمهٔ قرن هجدهم میلادی میرسد، هنگامی که در زمان «ویلیام راکفلر» از آلمان به آمریکا نقل مکان کردند.
2⃣ بنیانگذار ثروت این خانواده را دو برادر، به نامهای #جان_دیویس_راکفلر و #ویلیام_اوری_راکفلر میدانند.
3⃣ جان دیویس راکفلر تنها ١٧ سال پس از تأسیس غول نفتی #استاندارد_اویل بهعنوان اولین شرکت نفتی چندملیتی آمریکایی در سال ١٨۶٢، کنترل ٩٠ درصد پالایش نفت ایالات متحده آمریکا را بهدست گرفت.
4⃣ در سپتامبر ١٩١۶، وی اولین آمریکایی بود که داراییاش از یک میلیارد دلار فراتر رفت.
5⃣ همچنین مجلهٔ معتبر #فوربز او را با دارایی به ارزش ٣۴٠ میلیارد دلار در سال ١٩٣٧ ثروتمندترین فرد تاریخ معرفی کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ خاندان راکفلر؛ بانکداران آخرالزمانی (٢)
1⃣ ثروت عظیم #خاندان_راکفلر نفوذ آنها را در آمریکا گسترش داد. بسیاری از شخصیتهای آمریکایی که از دهه ١٩٣٠ تاکنون به پستهای کلیدی رسیدهاند، در این بنیاد یا سازمانهای تابعه آن فعالیت داشته یا از کمکهای آن استفاده کردهاند. در بین سیاسیون، مشهور است که #بنیاد_راکفلر رختکن مسئولین کاخ سفید برای ورود به عرصهٔ قدرت است!
2⃣ این بنیاد دارای بخشهای مطالعاتی پیشرفته در زمینهٔ مطالعات استراتژیک، روانشناسی، جامعهشناسی و رسانه است. این بخشها در زمینهٔ شناخت چالشهای آمریکا و تدوین راهبردها و سیاستهای جهانی این کشور فعالیت میکنند.
3⃣ جالب اینکه «ستاد سازمان ملل متحد» موقوفهٔ #خانواده_راکفلر است! ساختمان سازمان در نیویورک در کنار «ایست ریور» بنا شد. زمین این ملک را «جان دی راکفلر جونیور» بهقیمت ٨.۵ میلیون دلار خرید و پس از احداث بنا توسط فرزندش #نلسون_راکفلر آن را به سازمان ملل متحد اهدا کرد.
4⃣ این سطح از قدرت، تصمیمات #سازمان_ملل را بهکلی تحتتأثیر منویات این بنیاد قرار داد. بهعنوان نمونه: در دیماه ١٣٩۵، پس از تصویب تنها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه #اسرائیل درخصوص محدودیت شهرکسازی، بنیاد راکفلر بهخاطر این مصوبه، کمکهای مالی خود به این نهاد بینالمللی را محدود کرد!
5⃣ در این زمینه مثالهای فراوانی وجود دارد که نشان میدهد حاتمبخشی این بنیاد، بیدلیل نبوده و استیلای این خانواده بر سازمانملل و نهادهای تابع آن را کاملاً تضمین کرده است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ گزارش مجله معتبر فوربز از دارایی جان دی راکفلر: دارایی راکفلر در زمان مرگش در سال ١٩٣٧، برابر ١.۵ درصد تولید اقتصادی کل آمریکا بود!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از محمدتقی سیفایی
بسم الله الرحمن الرحیم
حوزه علمیه مسئولیت های متناسب با این کار بزرگ«ایجاد تمدن اسلامی» را دارد؛ باید انجام بدهد.
مقام معظم رهبری دام ظله(۱۳۹۸/۰۲/۱۸)
💥#تربیت_کادر_تراز_تمدن_اسلامی💥
به صورت کوتاه مدت
ویژه طلاب فرهیخته حوزه های علمیه
#موسسه_فرهنگی_ملت_ابراهیم با همکاری #سازمان_تبلیغات_اسلامی اولین دوره آموزشی #تربیت_کادر_تراز_تمدن_اسلامی را برگزار می نماید.
🔰 اهم سرفصلهای دوره
📚 جریان شناسی جهان اسلام
📚شاخصه های تمدن اسلامی
📚مدیریت اجرایی
📚مدیریت فرهنگی
📚تبیین روحیه جهادی و انقلابی
📚عوامل و آسیب های افراطی گری در جهان اسلام
📚نقش وحدت در تمدن اسلامی
📚 آشنایی با رسانه های جهان اسلام
◻️زمان: #تیرماه۱۳۹۹
◻️مکان: #شهر_مقدس_قم
🔴ظرفیت محدود🔴
جهت ثبت نام به سایت موسسه فرهنگی ملت ابراهیم http://mellateebrahim.ir مراجعه نمایید.
◀️ مهلت ثبتنام:۳۱ خرداد ماه
🔰 مدارک مورد نیاز
🔸عکس کارت ملی
🔸عکس پرسنلی
🔸آخرین مدرک حوزوی/ دانشگاهی
🔰 اولویت های دعوت به دوره
سابقه اجرایی
آشنایی با جهان اسلام
سابقه تبلیغی
سابقه کار جمعی
🔰 مزایای دوره
🔷استفاده از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔷کارگاههای انتقال تجربه با حضور فعالان عرصه تمدن
🔷اردوهای میدانی
🔷 اردوی یک روزه خانوادگی
🔷 تجلیل از برترین ها
🔷معرفی برگزیدگان به عنوان مبلغ تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🔷 معرفی برگزیدگان به ارگانها و نهادهای مرتبط جهت همکاری
🔷اعطای مدرک پایان دوره
اطلاعات بیشتر
شناسه@masha1518
تلفن 09106195829
@TKTTIslami
🔺 در بوستون آمریکا سر از تن مجسمه #کریستوف_کلمب جدا کردند در ریچموند مجسمه شو آتش زدند و به آب انداختند.. ماشاالله به این برادران بسیجی آمریکایی 😜
.
#آمریکا #امیرکا_تنتفض #ترامپ #بی_بی_سی #ترامب #کرونا #مرگ_بر_آمریکا #DethToAmerica #حقوق_بشر #نژادپرستی #اعتراضات_آمریکا #آزادی #BLM #Freedom #Icantbreathe #US #USA #Terrorism #blacklivesmatter #Trump #georgefloyd #BBC #CNN #FOXNEWS #DonaldTrump #BLACK_LIVES_MATTER #blackouttuesday #racism
👉 @roshangarii 🚩