eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
202 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟ یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت. به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی را که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است. ✅ فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید مستلزم توجه به چند نکته است: 🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند. 🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبت دارد و کارکردهای منفی. نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد و راهکارها و هشدارهای ما را نپذیرد (هرچند به واقع درست باشد). 🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون چه از سوی «شهروندان» و چه از سوی «نهادهای حاکمیتی» با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است. 🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار: 🔘 اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود، 🔘 ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود، 🔘ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری نادرست است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد، 🔘رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود، البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است. 🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی. 💢 دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد. ✍️حسینعلی رحمتی 📆 18 فروردین 1400 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«اخلاق درعصر فناوری‌های مخرب:نقشه راه عملیاتی» Ethics in the Age of Disruptive Technologies: An Operational Roadmap کتابی است که اخیرا واتیکان با همکاری دانشگاه سانتاکلارا درباره استفاده اخلاقی از فناوری های جدید از جمله منتشر کرده است. این کتاب توضیح می‌دهد چگونه اخلاق باید فناوری‌های تحول‌آفرینی همچون هوش مصنوعی را جهت دهی کند. ♦️حوزه های علمیه ما هم گرچه اخیرا به مباحث هوش مصنوعی توجه جدی کرده اند ولی درباره (اخلاق هوش مصنوعی) باید تلاش های گسترده تری انجام ، و گامهای برنامه ریزی شده و هدفمند برداشته شود. لازمه این کار، یکی تربیت اخلاق پژوهان هوش مصنوعی () است و دیگر، تهیه منابع مکتوب بنیادین و مرجع. حسینعلی رحمتی 17 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔹اخلاق در عصر رقابت پلتفرم ها دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها مي شود. حسينعلي رحمتي 14 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«آیین‌نامهٔ اخلاق‌پژوهانه برای هوش مصنوعی اطمینان‌بخش» 📝 نویسنده: گروه تخصصی ارشد در حوزهٔ هوش مصنوعی(AIHLEG) مترجم: محدثه آهی 🌐 متن کامل این آیین‌نامه را بخوانید:https://ethicshouse.ir/ai-ethics-guidelines/ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 آیا زمان احتضار شبکه های اجتماعی فرارسیده است؟ 🔘در سال های آینده شبکه های اجتماعی چه‌گونه خواهد بود و از نظر اخلاقی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ این سوالی است که اخفاپژوهان کشورمان باید در صدد پاسخ به آن باشند. به باور نگارنده دست کم تا یکی دو دهه آینده شبکه های اجتماعی همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. از این رو کسانی که به بررسی اخلاقی شبکه‌ها مشغول اند باید جدیت و ناظر به تحولات آینده، به بررسی مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به شبکه‌ها ادامه دهند. تزاحم های اخلاقی یکی از این مسائل است. 🔘 در برخی از کشورها از هم اکنون بررسی های علمی درباره آینده شبکه های اجتماعی و طراحی سناریوهای مختلف درباره پیامدهای آن آغاز شده است. به عنوان مثال نشریه Proceedings of the IEEE در سال 2014م یکی از شماره های خود را به این موضوع اختصاص داد. جسیکا فِلَک و رایزا دی سوزا، سردبیران این شماره، ضمن اشاره به فناوری های آینده، خاطرنشان کردند که متخصصان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون با شناخت وضعیت فعلی این شبکه ها تاثیرات آتی آنها را بر جامعه انسانی مورد بررسی قرار دهند. 🔘 در کشور ما تا جایی که نگارنده مطلع است آینده پژوهی اخلاقی درباره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی متاسفانه هنوز جدی گرفته نشده است و این کم کاری به احتمال زیاد در آینده جامعه ما را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد کرد. 🔻حسینعلی رحمتی، کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی»، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401. برای خرید کتاب کلیک کنید👈🏿 https://b2n.ir/z64022
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد. ادامه👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/635
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد. براین اساس، شما به عنوان یک مبلغ، مربی یا پدر و مادر باید اساس کارتان بیشتر بر این باشد که نوعی «اقناع و کنترل درونی» برای نوجوان و جوان امروزی ایجاد کنید، نه اینکه بخواهید در تربیت دینی یا در اخلاقی عمل کردن او را مجبور کنید. مشکل اجبار این است که تا عامل فشار برقرار باشد آن ها مراعات می کنند اما وقتی این عامل برداشته شد، به گونه ای دیگر رفتار می کنند. 🔻اجبار معمولاً برای این نسل جواب نمی دهد، چون نسبت به نسل گذشته مستقل تر شده و حرف شنوی اش از بزرگترها کمتر شده است. به همین خاطر است که می بینیم پدر و مادرها در قانع کردن فرزندانشان نسبت به رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی با مشکل مواجه شده اند. برای مثال پدر و مادر معتقدند که گذاشتن فلان عکس یا فیلم یا انتشار فلان مطلب در فضای مجازی یا عضویت در بعضی صفحات، کار درستی نیست اما فرزندشان به دلایل خاص خودش دیدگاهی خلاف نظر آنها دارد و ادله آنها برایش قابل پذیرش نیست. این به یک معضل بزرگ در جامعه ما تبدیل شده است. بنابراین، باید همه ما در این زمینه بیاندیشیم که چگونه می توانیم برای این نسل نسبت به پذیرش و مراعات آموزه های اخلاقی و رفتار درست در فضای مجازی و فیزیکی اقناع و پذیرش درونی ایجاد کنیم. این کار گرچه دشوار است ولی غیرممکن نیست. باید با سختی های آن بسازیم و خودمان را آماده کنیم. 🔻«مسئله اقناع» و ایجاد ارتباط و پذیرش درونی به خصوص درباره فضای مجازی اهمیت بیشتری دارد، چون شما در فضای فیزیکی ممکن است بتوانید فرزندتان را به انجام یا ترک کاری وادار کنید اما در فضای مجازی نمی توانید لحظه به لحظه او را کنترل کنید که در چه سایت و صفحه ای رفته است یا چه عکس ها و فیلم هایی را دیده است. چون ابزار کارش یک گوشی تلفن است که در همه جا همراه دارد. گر بچه ها از نظر فنی بیش از پدر و مادر با فضای مجازی آشنا باشند که معمولاً هم همینطور است، به راحتی می‌توانند طوری عمل کنند که شما نتوانید کنترلی بر آنها داشته باشید و رد پای خودشان را پاک و مخفی می کنند. یکی از پیامدهای اجبار این است که بچه ها را کنجکاوتر و در مواردی وادار به مخفی کاری یا فریب بزرگتر ها وادار می کند. 🔻بنابراین شما چاره ای ندارید غیر از این که کاری کنید که خود آنها در این فضا مقید به اخلاق باشند. ✍️حسینعلی رحمتی 📆 22 تیر 1400 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مرب
🎧 آیامصادیق بایدها و نباید های والدین قابل تجدید نظر است یا همه اش وحی منزل تلقی می شود ؟ رحمتی: قطعا وحی منزل نیست، نه همه آنچه فرزندان می گویند نادرست است نه همه سخنان والدین درباره فضای مجازی درست است. ناظر به این است که این دو نسل نمی توانند با هم حرف بزنند و به یک نقطه اشتراک برسند.نخستین گام این است که کمک کنیم تا فضای ارتباطی صمیمانه و براساس اعتماد و احترام بین دو نسل شکل بگیرد. این که چه چیز درست است یا نادرست، بحث بعدی است. 🎧 بنظر من اولویت با چی درست وچی نادرست است می باشد .چون تا زمانی که والدین متوجه نشوند که سکویی که بر آن برای هدایت ایستاده اند دارای عیوبی است دور از ذهن است که بتواند ذهن جوان یا نوجوان خود را به سمت استدلال اقناعی حرکت دهد .در خصوص نوجوان و جوان هم این ایراد وارد است که تا نوجوان و جوان متوجه نشود که یکجاهایی ممکن است آنها اشتباه کنند وحق با بزرگترها است نمی شود آنها را قانع کرد . رحمتی: شما و همسرتان برای خرید به یک بازار شلوغ رفته اید که صدا به صدا نمی رسد.برای این که بدانید چه چیزی می خواهید بخرید اول کار این است که گوشه ای بروید که سروصدا نباشد و حرف همدیگر را متوجه شوید. این که در فضای مجازی چه کا رهایی درست یا نادرست است موضوع مهمی است ولی نسل جوان با نسل پیشین امروز صدای هم را نمیشنوند (به دلایل مختلفی که در جای خود باید بررسی شود). لذا در قدم اول باید گوشه ای را پیدا کنند تا بتوانند حرف بزنند.
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مرب
🔻آن گوشه دنج برای حرف زدن لازمه اش اینست که در دو طرف تعامل این حس یا فهم ایجاد شود که احتمال دارد موضع آنها اشتباه باشد وحرف وسخن مقابل درست باشد .در واقع برای ایجاد ارتباط اولیه باید یک زبان مشترک پیدا کرد که بنظر من آن زبان مشترک عدول از همه چیز دان بود خود است بویژه از ناحیه والدین . 🔷رحمتی: نکته دقیق و درستی است. و این موارد باید به والدین آموزش داده شود. به همین خاطر به نظر می رسد والدین بیش یا پیش از فرزندان نیاز به آموزش ا ی نسبت به فضای مجازی دارند. اما این که چگونه می توان و الدین را به این نتیجه رساند که همه چیز دان نیستند و در مواردی ممکن است حق با فرزندان شان باشد موضوعی است که جای بررسی دارد. 🔻بچه‌ها سطح آگاهیشون بالاتر رفته برا همین باید والدین سطح آگاهی‌شون رو بالا ببرن که با دلایل منطقی‌تر و درست‌تر بتونن فرزند رو قانع کنن.با دستور کارساز نیست باید حالت گفت و گو باشه و نظرات بچه رو بشنون‌ و ی جاهایی حرفای‌ درستشو‌نو تایید و حرفای نادرستشونو‌ با دلیل منطقی ایراد بگیرن. 🔷رحمتی: حرف درستی است. درمباحث مربوط به فضای مجاز ی نباید نسل جوان را به چشم ببینیم. بخش عمده ای از کار باید درباره بزرگترها (از قبیل والدین،‌ معلمان، مبلغان دینی، مدیران) انجام شود.اتفاقا یکی از دلایلی که گفت وگوی بین نسلی شکل نمی گیرد همین آزردگی نسل جوان از نوع نگاه بزرگترهابه آنهاست.
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی،‌ و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مرب
🔘سواد رسانه از مهد کودک باید شروع شود. 🔸رحمتی:بله، یکی از راهکارها سوادآموزی رسانه ای از دوران کودکی است.اما به عوامل دیگر هم باید اندیشید. مخصوصا برای نسلی که امروز بزرگ شده بدون این که از ابتدا سواد رسانه ای لازم را کسب کرده باشد.البته نباید انگشست اتهام را فقط به سوی فرزندان برد. والدین هم گاهی بیش از فرزندان نیازمند آموزش هستند. 🔘 خب ما الان فضایی داریم به اسم شاد که اغلب همین سطح جامعه در اون حضور دارنباید چطور این فضای آموزشی رو به سمت آموزش فضای مجازی و سواد رسانه پیش ببریم 🔸رحمتی: بله، تجربه استفاده از برنامه شاد و مانند آن نشان داد که باید نوعی و درباره فضای مجاز ی داشته باشیم و قبل از این که هر نرم افزار یا سخت افزاری در دسترس جامعه قرار گیرد ابتدا به همه مرتبطان با آن (مثلا والدین، دانش آموزان، معلمان) آموزش های لازم را بدهیم. برهمین اساس، از هم ا کنون باید آموزش های اخلاقی و رسانه ای مربوط به را شروع کنیم (هرچند کمی هم دیر شده است)
💢در برخی سایت ها گفته شده ظاهراکسی که درخواست داده یک است. امیدوارم این خبر درست نباشد. چون اولا ادیان الهی و کتب شان در اسلام مورد احترام اند، ثانیا چنین کاری میتواند فضای مثبت و همدلانه ای را که در پی به نفع اسلام و قرآن در جهان شکل گرفته بود تحت الشعاع قرار دهد. ✍️حسینعلی رحمتی 📆 23 تیر 1400 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 نخستین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» آنچه تحت عنوان میکرومجله (=مَجَلک) اخفاپژوهی تقدیم می شود مجموعه مطالبی درباره تامل و تحقیق درباب اخلاق فناوری اطلاعات است. امید است توفیق حق رفیق راه شود که بتوان آن را هرازگاهی به محضر علاقه مندان این وادی تقدیم کرد. ✅ان شاءالله مخاطبان گرامی با ارایه مطالب مرتبط، همچنین با انتقادها و پیشنهادهای خود به ارتقای کیفیت وتداوم آن یاری رسانند. حسینعلی رحمتی 24 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢حرکتی بر مدار دایره فطرت قيام امام حسین (ع) براي حفظ دين، اصلاح جامعه اسلامي، از بين بردن بدعت ها ، نجات انسان ها از جهالت و ناداني ، مبارزه با ظلم ، احياي عدالت، زندگي با عزت، شجاعت، آزادگي و مردانگي انجام گرفت. اين اهداف و آرمان ها، كه در قالب شعارهاي امام و يارانش نمايان شده، اموري است فرا زماني، فرا مكاني و سازگار با فطرت و ارزش هاي والاي انساني؛ از اين روست كه تا امروز ماندگار شده است. (کتاب از کعبه تا عشق، انتشارات روزنامه اطلاعات) حسینعلی رحمتی 26 تیر 1402
مهادي و ترشاني، اهومص و مقاصد الشريعه.pdf
473.6K
«مقاصد الشريعه و اخلاق هوش مصنوعي: برخي چالش هاي معاصر» نويسندگان: مولود مهادي و ياسر ترشاني، مجله مقاصد الشريعه، س2، ش2، 2023م زبان: انگليسي ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
اخلاق در فناوری اطلاعات،اثر جیمز رینولدز ،ترجمه:گروه مترجمان،نشردانشگاه اصفهان، 1399، 653ص. منبعی تخصصی و کاربردی برای دانشجویان و پژوهشگران ودیگرعلاقه مندان . 🔻پ ن:ترجمه آثاری از این دست هرچند ضروری است، ولی نباید موجب غفلت از منابع علمی به زبان فارسی شود. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«سلوان مومیکا» فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، امروز نیز تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم اهانت کرد. 🔻پ ن: لحاظ نکردن ملاحظات اخلاقی در دادن مجوز به اهانت هایی که تحت عنوان آزادی بیان نسبت به مقدسات میلیون ها انسان میشود،موجب نقض غرض، وحتی تضعیف ارزشهای مدنظر مدعیان این آزادیها میشود. حسینعلی رحمتی ۲۹ تیر ۱۴۰۲ @harahmati
یکی ازنشانه های حسینی زیستن در آن است که هرگونه فعالیت ما در این فضا، چه به صورت فردی (مانند گذاشتن یک پست یا کامنت یا انتشار یک تصویر)، چه گروهی (مانند مشارکت در چالش های اینترنتی) با و هدف اصلاح دیگران باشد.
💢 دومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» ✅با توجه به ماه محرم، عمده مطالب این شماره ناظر به موضوع «دین، اخلاق، فضای مجازی» است. ✅ هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید. ✅ نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند حسینعلی رحمتی 30 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔻«شهرهای هوشمند و چالش‌های اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی» ✍️ نویسندگان: ایمان تات داودآبادی، حسینعلی رحمتی فصلنامه اخلاق پژوهی، دوره ۵، ش16، پاییز 1401، ص 133-149. 🔻چکیده: فناوری‌های آینده‌‌‌‌، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدّل می‌سازند. شهرهای هوشمند‌‌‌‌، به‌رغم زمینه‌سازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی‌‌‌‌، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز می‌شوند که باید برای رفع آنان چاره‌ای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسان‌ها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید می‌آید. در این پژوهش‌‌‌‌، به روش تحلیلی‌‌‌‌، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقت‌ورزی و نوع‌دوستی‌‌‌‌، کاهش عبرت‌آموزی اخلاقی‌‌‌‌، از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری و کمرنگ شدن نقش اسوه‌های اخلاقی پرداخته شده و با نیم‌نگاهی به آموزه‌های اخلاقی اسلام‌‌‌‌، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای‌‌‌‌، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید‌‌‌‌، افزایش ارتباطات انسانی‌‌‌‌، ارائه شده است. متن مقاله👈🏿 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13530.html ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«شیعه حسینی شیعه اخلاقی است؛ حتی در فضای مجازی»
هدایت شده از گفتار پسندیده
آیا عاشورا زنده است؟ حجت‌الاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت: 🔻هرسال میلیون‌ها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا می‌گیرند و مراسم متعددی برپا می‌کنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا می‌شود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟ 🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود. 🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز می‌توان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گره‌گشایی و کارگشایی است؟ 🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم. 🔻به‌تعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا. 🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسان‌پروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگی‌بهتر) و شخصیت آنها را روزبه‌روز رشدیافته‌تر سازد. (انسان رشدیافته‌تر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند. 🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب‌وکار، و تجارت و بازرگانی به شاخص‌های مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیک‌تر شود. http://fdn.ir/page/240049/