🟣 نسل جدیدِ دختران
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند.
🔺مطالعه سبک زندگی این نسل از دختران را جدی بگیریم ... گرچه ممکن است تصور ما از زن و زنانگی در جامعه ایرانی را به هم بریزد.
حسینعلی رحمتی
27 مهر ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🌀طلبه ها و نسل جدید
جوانان و نوجوانان امروزی مسائل،دغدغه هاو دلمشغولی هایی دارند که تا اندازه ای با نسلهای پیشین متفاوت است.از آنجا که آینده مکتب و کشور در دست اینان است.عدم توجه جدی و شناخت کافیِ #حوزویان نسبت به این نسل میتواندخطر گسست ارتباط بین آنها و بخشی از مخاطبانشان را در پی داشته باشد.
📌از آنجا که این نسل هم از فضای مجازی تاثیر می گیرد هم بر آن تاثیر می گذارد، روحانیون هم باید ماهیت این تعامل دو سویه را به خوبی بشناسند و راه مواجهه معقول و منطقی با آن را بدانند.
✍️حسینعلی رحمتی
27 مهر ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
📌اما نسل جدید و طلبه ها: چه خوش که «مهربانی» از دو سر بی
نمی شود فقط به طلبه ها ایراد گرفت که با تحولات زمان بیگانه اید، زبان نسل جدید را نمی فهمید و با آنها ارتباط ندارید. «ارتباط» فرایندی دوسویه است. روی دیگر این سکه آن است که نسل جوان هم شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه»ای از حوزه های علمیه داشته باشند، از تحولات آن آگاه شوند و آن خوش بینی و اعتمادی که از طلبه ها توقع دارند خود هم نسبت به آنها داشته باشند. ارتباط تعالی بخش و سازنده مستلزم همدلی، همفکری، همدردی و همراهی جوانان با طلاب و روحانیون «هم» است. فضای مجازی ابزاری بسیار مناسب و در دسترس برای این کار است... بسم الله.
✍️حسینعلی رحمتی
۲ آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢از کِی؟...از کودکی
به گفته پلیس فتا یک پسربچه ۱۶ ساله تحت عنوان فروش نرمافزارِ هک،تلفنهای همراه خریداران را هک و از مخاطبین آنها اخاذی میکرد.
📌نوجوانان در فضای مجازی، برخلاف فضای فیزیکی، دست بازتری برای کارهای غیراخلاقی از قبیل هک کردن، سرقت اطلاعات و نقض حریم خصوصی دیگران دارند. همین یک دلیل کافی است برای این که #تربیت_اخلاق_رسانه_ای آنها را از #کودکی بایدجدی بگیریم.
✍️حسینعلی رحمتی
3 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢مدرن شدن مستلزم تخریب سنت نیست
هنگام ساخت یک موزه در کانادا،معماری اش به گونه ای انجام شد که ساختمان قدیمی حفظ شود.
📌 هنر آن است که ضمن توجه به اقتضائات دنیای جدید، از داشته های پیشین خود هم به درستی استفاده کنی. نه تصلب در #سنت، نه تقدیس تجدد. راه چاره #مواجهه_انتقادی با هر دو است.
حسینعلی رحمتی
5 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🎉 واگعیه یا کیکه؟ دقیقا مسئله این است
در روزهای اخیر ویدیوهای نوجوان شیرین زبانی در فضای مجازی فراگیر شده که با نشان دادن تصاویر مختلف می پرسد این تصاویر واقعی است یا به صورت کیک درست شده .
📌این دقیقا همان سوالی است که همه ما در مواجهه با هر عکس، فیلم، خبر، مطلب و لینکی در فضای مجازی باید از خود بپرسیم. فضای مجازی عرصه صحنه سازی های شگفت انگیز و فریبنده است و تنها کسانی از افتادن در دام رذالت های اخلاقی آن در امان می مانند که قبل از هر تصمیم، هر اقدام و هر قضاوتی ابتدا از خود بپرسند: «واقعیه یا فیکه؟»
حسینعلی رحمتی
6 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود.
ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
ناقد:
🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی
(معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث )
🎙مدیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر محمد رکعی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76438
@quran_hadith
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟
قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی
✍️حسینعلی رحمتی
قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764
قسمت دوم: https://eitaa.com/harahmati/775
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟
قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی
✍️حسینعلی رحمتی
قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764
✅ب) جذابیت های ناظر به فُرم
«قالب» و «فُرم» ظرف و ابزار انتقال پیام هستند. از این رو هنگام برنامه سازی برای نوجوانان و جوانان بایستی به این مسئله توجه جدی شود. یک محتوا هراندازه هم ارزشمند و قوی باشد اگر به گونه ای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطب تولید نشود به ذهن او منتقل نمی شود یا در آن «ته نشین» و ماندگار نمی گردد.
در ویدیوهایی از سنخ دافی و ساسی و تتلو به این شاخصه ها توجه جدی شده است. به عنوان مثال، استفاده از موسیقی دارای ضرب آهنگ تند و پرتحرک، به کارگیری واژه ها و اصطلاحات رایج بین نوجوان ها (مثل سین کردن، پین کردن، کندی شاپی، میک آپ کردن، بیبی فیس، لوک دادن)، و حتی سبک گویش آنها (مثل مُلدی، دانسیدن، صاب تَوَل، چوقیدم)، همچنین استفاده از رنگ های شاد و اِلِمان های شادی بخش، نشانه هایی از ذائقه شناسی سازندگان این برنامه ها است که طبیعتا در جذب مخاطب نوجوان تاثیر فراوان دارد.
✅ج) عوامل و انگیزه های فرامتنی:
افزون بر مواردی که بیان شد، مجموعه ای از عوامل غیرمستقیم و زمینه های ناپیدا هم وجود دارد که هرچند مستقیما به این ویدیوها مربوط نمی شود ولی به طور غیرمستقیم در استقبال نوجوانان از ویدیوهایی چون دافی و ساسی و تتلو تاثیرگذار است. از این رو،کسانی که در صدد برنامه ریزی و برنامه سازی برای این نسل هستند چنانچه نسبت به این عوامل غفلت یا تغافل داشته باشند چه در شناسایی مسائل این نسل چه در ارائه راه حل برای آنها به مشکل بر می خورند و برنامه های تولیدی شان مورد استقبال عام قرار نمی گیرد. برخی از این عوامل و زمینه های فرامتنی از این قرار است:
🔻1. اعتراض به نادیده گرفته شدن:
نسل جدید از نظر سبک زندگی، علایق و باورها، میزان تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. از این رو چنانچه بخش هایی از آن احساس کند که در خانواده، فضای عمومی، برنامه ها و سیاست های کلان کشوری، یا رسانه های رسمی جامعه جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین کسانی که او را به رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. تیپ و طیف متفاوتِ نوجوانان حاضر در این ویدیوها شاهدی بر این مدعاست.
🔻2. نیاز به شادی، سرگرمی و فعالیت گروهی:
نوجوانان و جوانان به اقتضای طبع و طبیعت شان علاقه زیادی به مشغولیت های غیرفکری و غیرکاری یا همان تفریح و سرگرمی دارند. گرایش شدید، و گاه در حد اعتیاد آنها به گشت و گذار در فضای مجازی، اشتغال به بازی های رایانه ای، و سر زدن دائم به سایت های دانلود موسیقی ناشی از همین نیاز است. از این رو چنانچه برای شان برنامه های سالمی که چنین شاخصه هایی داشته باشد را تولید نکنیم آنها از بدیل های نامناسب و حتی غیراخلاقی آن استقبال خواهند کرد.
🔻3. تقدم تجارت بر فرهنگ و اخلاق:
این همان چیزی که فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه آن را «صنعت فرهنگ» نامیده اند؛ یعنی نوعی کاسبی کردن با فرهنگ که طبیعتا مبتنی است بر زیربنا دانستن اقتصاد بر همه چیز (برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: فرخ وندی و پارسی، «واکاوی و نقد صنعت فرهنگ در مکتب فرانکفورت»، فصل نامه ترویج علم، ش2(11) 1395). البته نوجوانان نوعا به این وجه ماجرا توجه ندارند، ولی واقعیت این است که وقتی برای افراد و شرکت ها کسب معروفیت و جذب سرمایه مهم باشد، اولویت شان هم جذب مخاطب بیشتر است و طبیعتا برای این کار به راحتی ا خلاق را ذبح می کنند. به همین خاطر برای شان مهم نیست که بیان مضامین اروتیک، معرفی هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی، یا تشویق به مصرف مشروبات الکلی چه آسیب هایی به سلامت اخلاقی و روحی و روانی مخاطب نوجوان شان وارد می کند. مهم بیشتر دیده شدن، بیشتر فروختن و کسب سرمایه افزون تر است.
🔻4. تغییر ذائقه نسل جدید:
همان گونه که شیوه خوراک و تفریح این نسل تغییر کرده ذائقه موسقیایی او هم عوض شده است. اقبال کم تر به موسیقی سنتی ایرانی و استقبال از انواع موسیقی های سبک جدید مثل رپ و راک ایرانی و حتی کره ای («کی ـ پاپ») نشانه هایی از این تغییر ذائقه است. البته خود این مطلب بیان گر یک موضوع بنیادی تر، یعنی تحولات هنجاری و ارزشی در این نسل است. این موضوعی است مهم که باید جداگانه به آن پرداخته شود.
7 آبان 1402
❌پ ن: در صورت تمایل با بیان نظرات خود به صیقل خوردن بحث بالا کمک فرمایید. تشکر
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛فضا اول نمود آسان ولی ...
بله امروزه فضای مجازی در دسترس همه است و استفاده از آن آسان؛ اما این که چگونه از آن استفاده کنی بستگی دارد به شخصیت، شعور و تربیت اخلاقی ات. به راحتی می توانی دلی را به دست آوری یا بشکنی.
🔸پیشاپیش به خاطر انتشار نیمه دوم این ویدیو عذرخواهی می کنم.
حسینعلی رحمتی
9 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢 آن که می بیند ... آن که نمی بیند
#نسل_جدید از نظر سبک زندگی، علایق وباورها، تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. شیوه حضورشان در فضای مجازی تا اندازه زیادی نمایان گر این تکثر است.
از این رو بخش هایی از این نسل اگر احساس کند در خانواده، فضای عمومی، برنامه هاوسیاست های کلان، یا رسانه های رسمی جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین افراد (خوب یا #بد)ی که او را به #رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد.
حسینعلی رحمتی
10 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
#معرفی_مقاله
«هوش مصنوعی و هوش اخلاقی»، نوشته لارا پانا.
Laura Pana, '' Artificial Intelligence and Moral intelligence''.
نویسنده معتقداست برای تبیین و تعریف رفتار اخلاقی مرتبط با ماشین های هوشمند، #هوش_مصنوعی کافی نیست و به امور دیگری نیاز است که مهمترین آنها نوعی #هوش_اخلاقی است.
متن مقاله ⬅️ B2n.ir/w21969
حسینعلی رحمتی
11 آبان ۱۴۰۲
☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati