💢دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه
✍️گزارش یک نشست علمی
✅سیزدهمین نشست از مجموعه نشست های دین و چالش های روز با عنوان «دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ با ارائه حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) برگزار گردید.
🔸در ابتدای نشست دکتر رحمتی هدف بحث خود را تبیین توجه مبلغان دین و اخلاق به چالش های اخلاقی ناشی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و اخلاق و هوش مصنوعی در عصر حاضر، مشخص کردن ابعاد و اقسام این چالش ها، توضیح بایسته ها و نکات لازم الرعایه در مواجهه با این چالش ها بیان کرد و افراد و نهادهای مبلغ و مدافع دین و اخلاق، به ویژه روحانیون و حوزه های علمیه، و نهادهای حاکمیتی سیاستگذار در امر فضای مجازی را مهم ترین مخاطبان بحث حاضر دانست.
🔸ایشان با بیان اینکه بدون آگاهی از روش مواجهه با چالش ها، امکان شناخت درست آنها و پاسخگویی موثر به آنها فراهم نیست به ضرورت و اهمیت این بحث اشاره نمود. دکتر رحمتی در ادامه با تبیین این نکته که منظور از چالش از جهت نظری، مسائل و سوال های جدی اخلاقی و از جهت عملی، شرایط دشواری است که برای مرتبطان فضای مجازی به وجود می آید که تزاحم های اخلاقی نمونه ای از این چالش ها است و امروز که عصر فن آوری اطلاعات و هوش مصنوعی است، این چالش ها در همه عرصه های زندگی بشر، از جمله اخلاق جدی تر و متفاوت تر شده است.
🔸این مدرس اخلاق فناوری اطلاعات در ادامه با بیان این سوال که آیا چالش های اخلاقی متاثر از فن آوری اطلاعات مختص اخلاق اسلامی است یا خیر، بیان نمود که برخی از چالش ها متوجه اخلاق دینی است مانند: تضییع حق الله، و برخی مشترک بین اخلاق دینی و غیر دینی است مانند: قباحت زدایی از رذائل اخلاقی. بررسی این سنخ از چاش ها از سوی دین داران موجب می شود که راه گفت و گو با افرادی که دین دار نیستند باز شود.
🔸این پژوهشگر اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه در مورد چرایی و ضرورت شناسایی چالش ها به این موارد اشاره نمود: ۱.رفع موانع نظری و عملی حیات طیبه اخلاقی در فضای مجازی و استفاده از فناوری های جدید. ۲ .ایفای وظیفه اخلاقی، دینی، انسانی در تبلیغ دین نسبت به نسل حاضر و نسل های آینده، ۳. اثبات توانمندی دین در دنیای دیجیتالیزه شده امروز، ۴. تولید دانش و تقویت ادبیات اخلاق دینی.
🔸دکتر رحمتی در ادامه بیان کرد هنگامی که ما از چالش های اخلاقی مربوط به فضای مجازی و فن آوری اطلاعات صحبت می کنیم، به چند سنخ از این چالش ها برخورد می کنیم. چالش هایی که فضای مجازی به صورت مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند مسئولیت اخلاقی ربات ها) و چالش هایی که فضای مجازی به صورت غیر مستقیم در شکل گیری آنها تاثیر دارد (مانند تشدید میل به تجمل گرایی). سنخ دیگر از این چالش ها را می توان از جهت عرصه شکل گیری به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد.
🔸در پایان این نشست، چگونگی مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین واخلاق با چالش های مرتبط با فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا موارد زیر مورد تاکید قرار گرفت:
۱. اتخاذ رویکرد فعال و پرهیز از غفلت و تغافل نسبت به چالش های اخلاقی فضای مجازی،
۲. شناسایی و تحلیل ماهیت این چالش ها،
۳. شناخت زمینه ها و عوامل شکل گیری چالش ها،
۴. تحلیل دقیق و علمی مبانی چالش ها و یافتن پاسخ علمی یا راه حل عملی،
۵ . ارایه یافته ها به جامعه هدف(مرتبطان با فضای مجازی، به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده به صورت مستدل، مستند، با ادبیات مناسب، بهرهگیری از فرهنگ گفت و گو و احترام به انتخاب مخاطب.
فیل صوتی نشست:
https://eitaa.com/quran_hadith/972
فایل تصویری نشست:
https://www.aparat.com/v/5MrH1
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️معلم عزیز، بچه ها بازیچه دست شما نیستند
متاسفانه تعداد ویدیوهای دانش آموزان که توسط معلمان شان در فضای مجازی منتشر می شود رو به ازدیاد است. این کار به هر دلیل که انجام شود غیراخلاقی است و وضعیت حال و آینده بچه ها را به مخاطره می اندازد، و چه بسا آنها را به افرادی جامعه گریز یا جامعه ستیز تبدیل کند.
🔻ضبط و انتشار این تصاویر، حتی اگر از کارهای خوب بچه ها باشد، باید با اطلاع و #اجازه والدین آنها و سنجیدن جمیع جوانب انجام شود.
پ ن:
تصویر دانش آموز توسط بنده مشجر شده است.
حسینعلی رحمتی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👩❤️👨 #عشقهای_مجازی در فضای مجازی.
کوتاه و گویا
گاه تاثیرات یک کلیپ چند ثانیه ای از چند جلسه سخنرانی بیشتر است.
فعالان تولید محتوا در فضای مجازی و #سوادرسانه از این قالب جذاب و موثر غافل نشوند.
حسینعلی رحمتی
۲۷ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روزنوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه اخلاقا پخش کلیپهای بچهها، بدون اذن والدینشان جایز نیست یک بخش قضیه است که فعلا قصد صحبت دربارهی آن را ندارم.
اما نکتهی مهمتر، محتوای کلیپ است.
دانشآموز، از دیرآمدن معلمش معترض شده، اعتراضش را به مدیر رسانده و حالا معلم با طنازی و شوخی، کارِ دانشآموز را نادرست جلوه میدهد!
باید از همین کودکی به بچهها مطالبهگری را آموخت!
و بابت قانونمند بودن خودشان و اعتراضی که به بیقانونی دارند، تشویقشان کرد.
🖋زهرا ابراهیمی
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
https://eitaa.com/roznevesht
💢 با سلبریتی ها چه کنیم که بعدا پشیمان نشویم؟
✍️ حسینعلی رحمتی
✅درچند روز اخیر پس از فرار مدیر یک شرکت فروش گوشی های آیفون که از مردم کلاهبرداری کرده بود، سیل انتقاد به سوی چهره های مشهور (سلبریتی)ی روان شد که برای این شرکت تبلیغ و مردم را به خرید گوشی ارزان قیمت از آن تشویق کرده بودند. منتقدان معتقدند از آنجا که اعتماد به این چهره ها موجب متضرر شدن شان شده است اکنون باید همان ها هم تاوان این کار را بدهند و دست کم این که عذرخواهی کنند.
بخواهیم یا نخواهیم این طیف امروزه ...
ادامه مطلب را در اینجا بخوانید
💢 با سلبریتی ها چه کنیم که بعدا پشیمان نشویم؟
✍️ حسینعلی رحمتی
✅درچند روز اخیر پس از فرار مدیر یک شرکت فروش گوشی های آیفون که از مردم کلاهبرداری کرده بود، سیل انتقاد به سوی چهره های مشهور (سلبریتی)ی روان شد که برای این شرکت تبلیغ و مردم را به خرید گوشی ارزان قیمت از آن تشویق کرده بودند. منتقدان معتقدند از آنجا که اعتماد به این چهره ها موجب متضرر شدن شان شده است اکنون باید همان ها هم تاوان این کار را بدهند و دست کم این که عذرخواهی کنند.
بخواهیم یا نخواهیم این طیف امروزه جزو گروه های مرجع جامعه شده اند و بعید است با چند تذکر و تهدید و تنبیه میدان را خالی کنند. بنابراین، معقول ترین کار آن است که با نگاهی واقع بینانه یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با این افراد روشن کنیم تا از ناحیه آنها دچار ضرر و زیان های مادی و معنوی نشویم . لازمه این کار آن است که بدانیم:
📌الف) سلبریتی ها چه نیستند:
🔹 1. سلبریتی ها عمدتا «دیده شدن»، «کسب محبوبیت» و «جلب منفعت» را جزو اولویت های خود می دانند. هرچندبرای رسیدن به این اهداف همیشه اخلاق را زیر پا نمی گذارند ولی لزوما به پیامدهای اخلاقی کارهای خود هم توجه جدی نمی کنند. بنابراین، به خصوص در مواردی که پای پول و تبلیغات در میان باشد باید در پذیرش ادعاهای آنان احتیاط کرد.
🔹2. سلبریتی ها هرچند باید مقید به اخلاق باشند ولی لزوما «استاد و اسوه» اخلاق نیستند. بنابراین، نباید انتظار داشت که همیشه و در همه جا گفتار و رفتارشان منطبق بر اخلاق و قابل الگوبرداری باشد.
🔹3. سلبریتی ها هرچند گاهی، مثلا در ایام انتخابات، فعالیت سیاسی دارند ولی لزوما «تحلیل گر و فعال سیاسی حرفه ای» به معنای مصطلح نیستند. از این رو فعالیت های سیاسی شان موسمی و دارای جذر و مد فراوان است. بنابراین، استفاده از آنها برای تبلیغات سیاسی با مخاطرات فراوان همراه است.
🔹4. سلبریتی ها متخصص تعلیم و تربیت و صاحب نظر در مسائل خانواده و ازدواج و طلاق و سبک زندگی نیستند. زندگی تعداد قابل توجهی از آنها خود با چالش های فراوان مواجه است و از این جهت بیشتر قابل عبرت آموزی اند تا الگوگیری. بنابراین، راهنمایی ها و ارشادات آنها را در این زمینه ها نباید جدی گرفت.
🔹5. خلاصه این که سلبریتی ها متخصص شناخت دین نیستند، پزشک نیستند، اقتصاددان نیستند، فیلسوف نیستند، جامعه شناس و مانند آن هم نیستند؛ حتی اگر در این زمینه ها اظهار نظر کنند.
📌ب) با سلبریتی ها چه تعاملی داشته باشیم؟
افرادی که به واسطه فضای مجازی و غیرآن مشهور شده اند بر دو دسته اند:
🔹1. کسانی که در یک زمینه، رشته یا دانش خاص تخصص دارند و تخصص شان در طول زمان و با عملکرد مناسب «اثبات» شده است. طبیعتا باید به تخصص این افراد احترام گذاشت و البته گفتار و رفتارشان را «تنها در همین عرصه» قبول کرد، و در موارد دیگر (به ویژه فعالیت های تبلیغی) با دیده شک و تردید نگریست و در پذیرش آن احتیاط کرد و هرچه گفتند ابتدا با «عقل و تجربه» خودمان آن را راستی آزمایی کنیم تا بعدا پشیمان نشویم.
🔹2. کسانی که هنر یا تخصص خاصی ندارند (وگاه حتی شخصیت اخلاقی سالمی هم ندارند) و صرفا به خاطر تبلیغات خودشان یا دیگران مشهور شده اند. این افراد که متاسفانه هم تعداد خودشان هم دنبال کنندگان شان در فضای مجازی رو به ازدیاد است، نه تنها گفتار و رفتارشان قابل دفاع و پذیرش نیست که حتی دنبال کردن و عضویت در صفحات آنها یا انتشار مطالب شان نیز کاری غیراخلاقی است؛ چرا که هم موجب ترویج رذائل اخلاقی می شود، هم آنها را در انجام کارهای نادرست شان بی پروا و به ادامه آن تشویق می کند.
28 بهمن 1402
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✍️این هم پیشنهاد معقولی است:
#سلبریتی هااگر احساس میکنند پول #کورش_کمپانی خوردن ندارد-که ندارد چون در واقع پول مردم است-بایداین پول را به طریقی از زندگی خود خارج کنند.برای این کار یا پولهارا به قید قرعه به مالباخته ها برگردانند.یا به یک #خیریه معتبر واریز و فیش آن را منتشر کنند(سایت عصرایران)
جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته:مدرسی اخلاق اسلامی
عنوان: تاثیر آداب استادی بر عملکرد علمی و تربیتی فراگیران در آموزش مجازی
ارائه کننده: آقای محسن دلریش
استاد راهنما: دکتر محمدجواد فلاح
استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
استاد داور:حجتالاسلام والمسلمین دکتر محیطی
تاریخ دفاع: سه شنبه ۱/ ۱۱/ ۱۴۰۲
ساعت ۱۳
مکان: دانشگاه معارف اسلامی، طبقه اول، اتاق ۱۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️قابل توجه والدینِ خودزرنگپندار!
شما «مهاجران» شبکه های اجتماعی هستید و بچه های تان «بومیان» آن. بومیان از آنچه فکر می کنید زرنگ تر و به زیست جهانی که در آن زندگی می کنند آشناترند.
👋پس سواد رسانه ای تان را بالا ببرید و حواس تان را شش دانگ جمع کنید تا سرتان کلاه نرود.... از ما گفتن بود. خود دانید...
حسینعلی رحمتی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️دعوا سر ابزار نیست؛ تنازع بقا است
برای کودکان و نوجوانان که بومیان فضای مجازی هستند بهره گیری از فناوری اطلاعات صرفا استفاده از یک وسیله نیست، بلکه حضور در یک «زیست-جهان» است که هنجارهای خود را هم از آن می گیرند هم در آن اِعمال می کنند. لذا عجیب نیست اگر برای تملک آن نزاع کنند.
👈🏾بزرگترها هنگام سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فضای مجازی، باید ماجرا را از این زاویه ببینند، اگر می خواهند با این نسل به مشکل برنخورند.
حسینعلی رحمتی
۱ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از کامنتنگاری در فضای مجازی
مسئولیتهای نامحسوس
✍ حمید بردخونی
روزنامه اصفهان زیبا| شماره ۴۷۸۰؛ صفحه ۸
چند روز پیش خبر کلاهبرداری یک شرکت فروش موبایل (آیفون) منتشر شد. برای شرکت کوروش کمپانی، سلبریتیها و بلاگرهای زیادی تبلیغ کرده بودند و هرکدام در شناسایی این شرکت به مشتریان سهمی داشتند. حالا مدیر این شرکت فرار کرده است. نظرات فضای مجازی را از دیده میگذراندم. کاربران بیشماری دربارهی این شرکت و حواشی بهوجود آمده صحبت کردهاند. کاربری معتقد است نقش سلبریتیها کمتر از مسئولان است. او میگوید «حالا این سلبریتیها با خود میگویند شرکتی که اینطور تبلیغ میکند، حتما مجوزهای قانونی خود را گرفته است. شما بدون جواز کسب و بدون نظارت، حتی یک مغازه کوچک هم نمیتوانید باز کنید... حالا مقصر چنین کلاهبرداریهای بزرگی فقط سلبریتیها هستند؟». یکی دیگر از کاربران مقصر اصلی این ماجرا را مسئولان و تصمیمات آنان میداند. «به نظرم مقصر اصلی، تصمیمات غلط مسئولانی است که در دنیای امروز انواع محدودیتها را به جامعه تحمیل کردهاند؛ در مرتبهی بعد کوروش کمپانی و سلبریتیها و مردم ساده».
یکی از کاربران نگاهش را به سمت صداوسیما میبرد و مینویسد «مگر صداوسیما که پدیده شاندیز را چند سال پیش تبلیغ کرد، وجدان درد گرفت...؟». در همین راستا کاربری نوشته است «میخوان همهچی رو بندازن گردن سلبریتیها. وزارت صمت چیکاره است؟ پلیس چیکاره است؟ چرا ممنوعالخروج نبود؟ چرا علنا فعالیت پانزی میکرد؟».
کاربرانی نیز معتقدند سلبریتیها سرمایههای اجتماعیاند و چنین مسائلی خواسته یا ناخواسته از اعتبار آنان میکاهد. «با این کارش گند زد به اعتمادی که مردم به سلبریتیها داشتن. شاید هم میخواستن که گند زده بشه به این اعتماد».
نظرات بیشتری که میخوانم میبینم هرکدام به نحوی در نقد ویژگیهای رفتاری مردم ایران است. طمع، یکی از کلیدواژههای اصلی این نوع نظرات است. «سرچشمه همه کلاهبرداریها طمع عدهای زیادهخواه است که فکر میکنند سود کلان، مال مفت .... بیزحمت هم ممکن است جایی پیدا شود. تا این طمعکاران هستند، کلاهبرداران هم هستند». بعضی از کاربران معتقدند طمع، عقل را کور میکند. آنها میگویند با عقل باید سنجید که آیا تبلیغاتی که میکنند مطابق با واقعیت است یا خیر؟.
کاربران دیگری رفتار شهروندان فعال در فضای مجازی را نقد میکنند. آنها معتقدند کلاهبرداری مدیر کوروش کمپانی، پیامد چنین رفتارهایی است. «کشور جهان سومی یعنی کشوری که یه پیرمرد رو بهخاطر عوعو معروف کنی؛ فالوورهاش بشه یک میلیون و سیصد هزار نفر. بعد همون با عوعوعو کردن بیاد تبلیغ یک شرکت دزد رو بکنه...».
یکی از کاربران، شیوه و سبک زندگی را مورد انتقاد قرار میدهد. او با اشاره به زندگی نمایشی برخی افراد مینویسد «از بس نمایشی زندگی کردن مد شده، گوشی آیفون داشتن برای یک عده شده هویت و شخصیت و برای بدست آوردنش چه کارهایی که نمیکنن...». با این نظر، یاد حرف یکی از آدمهای دور و برم افتادم که سالها پیش گفت «وقتی آیفون دست میگیرم، اعتماد به نفسم بیشتر میشود!».
هر کاربری بنا به تجربیات خود، به گوشهای از این اتفاق و اتفاقاتی مشابه اشاره کرده است. راهکار چیست؟ چه باید کرد؟ کاربری میگوید «هزینه پیشگیری خیلی کمتر از برخوردِ بعد از این جرم است». بله! پیشگیری خوب است. اما وظیفهی ما کاربرانی که مسحور فضای مجازی و تبلیغات چهرههای مشهور هستیم؛ چیست؟ تکتک ما کاربران فضای مجازی و شهروندان چگونه میتوانیم از چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم؟
لازم است بدانیم چهرههای مشهور بیشتر دیده شدن، کسب محبوبیت و جلب منفعت را جزو اولویتهای خود میدانند. هرچند آنان برای رسیدن به این اهداف، همیشه اخلاق را زیر پا نمیگذارند ولی لزوما به پیامدهای اخلاقی کارهایشان هم چندان توجه ندارند. بنابراین در مواردی که پای پول و تبلیغات در میان باشد لازم است گفتههای آنان را با عقل و تجربه راستیآزمایی کنیم تا مانند هزاران مالباختهی ماجرای کوروش کمپانی، پشیمان نشویم (رحمتی، کانال اندکی اندیشه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲).
#کامنت_نگاری
@commentnegari
🤯فوت و فن تبدیل شدن به یک محقق حرفه ای
برای موفقیت در اندیشه ورزی و پژوهش اخلاقی درباب فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی بایداین کار را بعنوان یک #پروژه_فکری و مطالعاتی برای خودتان تعریف کنید تا همواره ذهنتان درگیرش باشد. البته آهسته و پیوسته.
👈🏾این کار به اندیشه شما هم «عمق» میدهد هم «جهت».
حسینعلی رحمتی
۳ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️حکومت دینی و جوامع دیجیتالِ مرکزگریز
با گسترش فناوری های دیجیتال آیا کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی فعلی و شکل گیری جوامع دیجیتالِ مرکزگریز، تهدیدی برای حکومت ها محسوب می شود؟ در این صورت، حکومتی که برای خود اهداف اخلاقی و رسالت دینی تعریف کرده با چه فرصت ها و چالش هایی مواجه می شود و برای استفاده بهینه از فرصت ها و مواجهه معقول با چالش ها چه باید بکند؟
حسینعلی رحمتی
۴ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
دو کلمه هم از هکرها...
از ما که نمی شنوید، لااقل از هکرها بشنوید و روی هر لینکی #کلیک_نکنید.
عید نیمه شعبان مبارک🌺🌱
#انتظار در فرهنگ اسلامی انسان را #مسوول و متعهد و پر تلاش ولی #امیدوار تربیت میکند و به شخص اطمینان میدهد جهت کلی حرکت تاریخ در نهایت بسوی خیر و فلاح و رستگاری و شکوفاشدن استعدادهای انسان است. اما منتظران مصلح بایدتلاش کنند صالح و اخلاق مدار باشند.
#نیمه_شعبان
#امام_زمان
حسینعلی رحمتی
۵ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢مخاطبان مغفولِ ادبیات انتظار
شکل ومحتوای عمده تبلیغات دینی مربوط به #مهدویت و انتظار، ناظر به #افراد_عادی جامعه است. گویی فعالان این عرصه به سوالات وابهامات #قشرتحصیلکرده در این زمینه توجه ندارند و نیازی هم به برقرارکردن گفتگوی جدی با آنان نمی بینند.
👋🏽چرا چراغ رابطه بین این دو قشر کم سو است؟
حسینعلی رحمتی
۶ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️قبل از این که بچه ها را قربانی کنیم...
هنوز چند روزی از انتشار ویدیوی یک پسربچه شیرین زبان که یک کلمه را اشتباه تلفظ می کند نگذشته که، همانطور که انتظار می رفت، این ویدیو فراگیر شد و کاربران در حال شوخی با شیوه گفتاری او هستند. خدا می داند این کارها چه عواقبی را برای بچه بی گناه به دنبال خواهد داشت.
⚠️ ای کاش بزرگترها قبل از انجام این گونه کارها با یک فرد آگاه و دلسوز مشورت می کردند تا به سادگی آینده کودکان را به خطر نیاندازند.
👋🏽 این غیراخلاقی است که بچه ها را قربانی شرایطی کنیم که در پدید آمدنش نقشی نداشته اند.
حسینعلی رحمتی
۷ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
اثبات توانمندی دین در دنیای دیجیتالی شده
🔹اینکه بگوییم #اسلام دین خاتم است وامروز پاسخگوی نیازهای ماست،باید در عرصه نظر و عمل خودش را نشان دهد.مثلا چالشهاو #مسائل_اخلاقی مربوط به فناوری اطلاعات و #هوش_مصنوعی را بشناسیم و براساس آموزه های دینی برای آنهاراهکار ارائه کنیم(بویژه برای مخاطب جوان و تحصیلکرده).
حسینعلی رحمتی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
⭕️ طلبه، فضای مجازی، شرط حضور
💠#طلبه ای كه در فضای مجازی حضور پیدا می کند باید صبور، متین و مهربان باشد و با دیدگاه های مخالف خود بر اساس آموزه قرآنی «حكمت، موعظه حسنه و جدال احسن» گفتگوی انتقادی داشته باشد.
همچنین باید خود را طالب #یادگیری و یاددادن بداند، نه یک فردِ «همه چیزدان» كه نیازی به دانستن از دیگران ندارد.
#لمکانک_منّا
حسینعلی رحمتی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
#معرفی_مقاله
حسن بوسلیکی، «ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی».
مجله مطالعات اخلاق کاربردی،خرداد 1402.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_75289.html
چکیده:
روند فزاینده بدرفتاریها همیشه اندیشمندان و سیاستگذاران جامعه را به تکاپو میاندازد تا قبل از این که جامعه در گرداب این بدرفتاریها به نقطه غیرقابل بازگشتی برسد، تدابیری بیندیشند. امروزه در فضای مجازی، بیش از فضای فیزیکی شاهد بدرفتاری هستیم. نوشته حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چرا در فضای مجازی بیش از فضای فیزیکی شاهد رفتارهای غیراخلاقی با دیگران هستیم؟ موضوع پژوهش کنونی به بدرفتارهای ارتباطی (مانند هتاکی و نقض حریم خصوصی) محدود است و شامل آسیبهای فردی (مانند اعتیاد به پورنوگرافی) نمیشود. برای پاسخ به سؤال مزبور از نظریه چهار مؤلفهای جیمز رِست بهره گرفته شده است. فرضیه پژوهش آن است که ابزارهای ارتباطی کنونی ارتباط افراد را غیرمستقیم کرده و به این ترتیب، حساسیت اخلاقی آنها را کاهش داده است. این کاهش حساسیت، عامل بسیاری از بدرفتاریهای اخلاقی در فضای مجازی است. برای حمایت از این فرضیه، شواهدی از مطالعات تجربی ارائه شده است.
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج
🔹پ ن:کار بسیار خوبی است.اینگونه جلسات موجب #تجمیع_تجارب پژوهشی و ارتقای محتوایی و شکلی پژوهشهای #طلاب میشود.خیلی خوب است اگر درباره #مجلات_علمی هم این کار بشود.یعنی هرمقاله ای قبل از انتشار در یک جلسه عمومی بررسی و نقد و سپس منتشر شود؛ چیزی شبیه جلسه دفاع از پایان نامه.
حسینعلی رحمتی
14 اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
شنیدن نام بزرگانی چون #استادمطهری و آیت الله #جوادی_آملی همواره مفاهیمی چون علم و حکمت و دانایی و تقوا را به ذهن مان متبادر کرده است. شایسته نیست کاری کنیم که از این به بعد، به ویژه در ذهن و ضمیر نسل جوان، کلمه #مجازات همراه این مفاهیم یا جایگزین آنها شود.
حسینعلی رحمتی
15 اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" فصل چهارم
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی کشور
مزایا:
☑️ بهرهمندی از ارائه ۶۵ استاد داخلی و ۱۵ استاد خارجی
☑️اعطای گواهینامه معتبر از دانشگاه شهید بهشتی
📅زمان: ۲۱ اسفند ۱۴٠۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ (مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان)
⏰ همه روزه ساعت ۱۵:٠٠ و ۲۱:٠٠
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/UeMBbeF
💥 عناوین نشست ها و سخنرانان
🚨لطفا در به اشتراکگذاری این رویداد علمی قرآنی، سهیم باشید.
🌐 ما را همراهی کنید:
https://zil.ink/ethicssbu
⭕️محتوا به جای خود، اما روش...؟
طبق برخی نظرسنجی ها اشتیاق به نگهداری جعبه محصولات #اپل بیش از دیگر برندهاست،که یکی ازعوامل آن، جذابیت طرحها وایجادنوعی حس خوب در افراد است.
👈🏼یعنی برای جذب مخاطب، داشتن #محتوای_خوب کافی نیست بلکه #شیوه_وقالب_ارائه نیز بایدجذاب ومتناسب ذائقه مخاطب باشد؛ به ویژه برای نسل جوان.
... نکته ای که نوعا در #تبلیغات_دینی نادیده گرفته میشود.
حسینعلی رحمتی
۱۷ اسفند ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد