فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آیا توهین به عایشه سلقلقیه ، نعوذبالله توهین به حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله است؟!
اگر چنین باشد پس اول توهین کننده خداوند متعال است زیرا…...
🎥در بیان سید معظم
حسن احمدی اصفهانی حفظه الله
▪️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️#سند_شهادت حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) با استفاده از دارویی زهرآگین توسط عایشة سلقلقیه بنت ابابکر زندیق و حفصه نطفه خراب بنت عمر بن الخطاب زنازاده
منابع از کتب مخالفین ؛ 📚 تاریخ طریق ج2 ص12 و سنن بخاری ج 7 ص24و 194
🎥در بیان سید معظم
حسن احمدی اصفهانی حفظه الله
▪️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج▪️
▪️چه بر سرمان آمده است⁉️
٢٨ صفر يعني چه⁉️
سیاست سقيفه ملعونه و پيروش معاویه لعین اقتضاء می کرد، توجه مردم را از مدرسه اهل بیت علیهم السلام منحرف و به مدرسه خلفاء کذاب جلب کند، و بعلاوه معاویه حرامزاده نیاز شدید داشت که دیدگاه مسلمانان را از حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب عليه السلام پیش تر از پیش تغییر دهد. چرا که تلقی مسلمانان از حاکم و زمامدار اسلامی اول یعنی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه واله یک نمونه کامل انسانی بود که از هیچ گناهی سر نمی زد، و به دنبال هوای نفس نبود.
و این تلقی افراد امت را به استثنای منحرفان، از اینکه دنبال معاویه حرامزاده بروند باز می داشت و مانع از آن بود که یزید زنازاده را که علنا شراب می خورد و تجاهر به فسق می کرد، به ولایت عهد بپذیرند، و روی این اصل بود که معاویه حرامزاده نیاز داشت، این تلقی مردم را از حضرت رسول الله صلی الله علیه واله و حاکم که (برترین نمونه انسانی بود)، تغییر دهد، و بدین لحاظ احادیثی پیدا شد که حضرت پیامبر خدا صلی الله علیه واله را نعوذبالله در سطح یزید زنازاده و معاویه حرامزاده تنزل می داد و انحراف و پیروی از هوا و هوس را به او نسبت می داد
و در كتبي مانند بخاري و مسلم و طبري
جلوه گر شدند❌
▪️#شهادت_حضرت_رسول_اعظم صلی الله علیه واله
▪️#شهادت_حضرت_کریم_آل_الله حسن بن علی علیه السلام
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
▪️#سياهترين_هفته_تاريخ
قسمت — یکم ✔️
📣 نگرانى حضرت پيامبر مکرم اسلام صلى الله عليه وآله از چیست؟
▪️بعد از فتح مكه، كفار قريش نيروى خود را از دست داده و قوايشان تحليل رفته، و جمع آنان پراكنده شده، از نابودى اسلام مايوس شده اند، اسلام در جزيرة العرب قوت گرفته و بزرگترين شخصيت سياسى، نظامى منطقه حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) است، خاطر گرامى حضرت پيامبر (صلى الله عليه و آله) از ناحيه كفار و مشركين آسوده است، بنابراين جاى هيچگونه نگرانى از اين ناحيه براى حضزت پيامبر (صلى الله عليه و آله) وجود ندارد.
▪️اما او با وجود رفع همه موانع، از فتنهها در آينده اى نه چندان دور خبر مى دهد. فتنه هايى كه همانند پاره پاره هاى شب، فضاى زندگى مسلمين را تيره و تار مى كند. او از بروز فتنهها رنج مى برد، و به شدت در هراس است، اصحاب نزديك به او نيز همين هراس را دارند، حضرت محمد مصطفی صلى الله عليه و آله از چه مى ترسد، و هراسش در چيست؟
▪️هراس حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) از خود مسلمين است، ترس او از داخل حوزه اسلام است. نكند برخى از ميان همين اصحاب، وصاياى حضرت پيامبر (صلى الله عليه و آله) را ناديده بگيرند، و خلافت را به مسيرى غير از آنچه خود خواسته است منحرف نمايد،
👈و بالاخره تمام وصاياى او را در مورد خلافت از خود و بخصوص خطبه غدير را فراموش كنند، و آن را توجيه نمايند. اين هراس او را وادار مى كند، تا فتنهها را گوشزد نمايد، و تلاش كند، تا از خطر آينده جلوگيرى نمايد.
▪️حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) كه خود به وضوح و آشكارا اين موضوع را لمس مى كند، بخصوص بعد از بازگشت از حجة الوداع سال دهم هجرت، تلاش مى كند تا با هشدارها، و برنامه ريزى از بروز خطرات احتمالى جلوگيرى نمايد.
▪️#شهادت_حضرت_رسول_اعظم صلی الله علیه واله
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
◼️▪️#سياهترين_هفته_تاريخ
قسمت — دوم ✔️
🏴 مسمویت حضرت رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله در منابع شیعه و جماعت عمریه ﷼.
✍ جناب شیخ مفید ره می نویسد:
وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله روز دوشنبه ۲۸ صفر، در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت.
📚المقنعه، ص ۴۵۶
✍ در صحیح بخاری آمده است:
حدثنا عمرو بن علي حدثنا يحيى حدثنا سفيان حدثنا موسى بن أبي عائشة عن عبيد الله بن عبد الله عن عائشة رضي الله عنها قالت لددنا النبي صلى الله عليه وسلم في مرضه فقال لا تلدوني فقلنا كراهية المريض للدواء فلما أفاق قال لا يبق أحد منكم الا لد غير العباس فإنه لم يشهدكم باب من اخذ حقه أو اقتص دون السلطان.
❗️عایشه سلقلقیه گوید: در زمان مریضی رسول خدا ما به زور در دهان او دارو ریختیم، پس با اشاره به ما فهماند که به من دارو نخورانید. ما گفتیم این طبیعی است، زیرا مریض از دارو بدش می آید.
بعد که رسول خدا به خود آمد، فرمود: آیا شما را نهی نکردم که بمن دارو ندهید؟
سپس فرمود: باید در دهان هرکس که در این خانه است جلوی چشم من دارو ریخته شود. غیر از عباس عموی پیامبر که شاهد ماجرا نبوده است.
📓صحیح بخاری، ۸/۴۰
✍۱بن سعد از عبدالله بن مسعود روایت میکند: أخبرنا أبو معاوية الضرير أخبرناالأعمش عن عبد الله بن مرة عن أبي الأحوص قال قال عبد الله لان أحلف تسعا أن رسول الله صلى
الله عليه وسلم قتل قتلا أحب إلي من أن أحلف واحدة وذلك بأن الله اتخذه
نبيا وجعله شهيدا.
👈 ابن مسعود گوید که اگر ۹ بار قسم بخورم که حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله کشته شد، بهتر است تا یکبار قسم بخورم که او کشته نشد. زیرا خدا او را نبی و شهید قرار داد.
📚طبقات الکبری، ۲/۲۰۱
🔍 همچنین میتوان به این منابع رجوع کرد:
📚تحریر الاحکام الشرعیه، علامه حلی ره، ۲/۱۱۸
روضة الواعظین، ابن فتال نیشابوری، ۱/۷۱
مجمع البیان، شیخ طبرسی ره، ۹/۱۵۶
تهذیب الاحکام، شیخ طوسی ره، ۶/۳
الخرائج و الخرائح، قطب راوندی ره، ۱/۲۴۱
دارالطب النبوی، ابن جوزی، ۱/۶۶
تفسیر عیاشی، ۱/۲۰۰
جلاء العیون، علامه مجلسی ره، ص ۱۱۲
▪️#شهادت_حضرت_رسول_اعظم صلی الله علیه واله
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
◼️▪️#سياهترين_هفته_تاريخ
قسمت — سوم ✔️
🔺حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، #نزدیکتر_از_جبرئیل است برای حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله.
✍أخبرنا ابن مخلد، قال: أخبرنا أبو عمر، قال: حدثنا محمد بن عمار العبسي، قال: حدثنا أحمد بن طارق الوابشي، قال: حدثنا علي بن هاشم، عن محمدابن عبيد الله، عن عون بن [عبيد الله بن] أبي رافع، عن أبيه، عن علي بن أبي طالب (عليه السلام) قال: دخلت على نبي الله (صلى الله عليه وآله) وهو مريض، فإذا رأسه في حجر رجل أحسن ما رأيت من الخلق، والنبي (صلى الله عليه وآله) نائم، فلما دخلت عليه قال الرجل: ادن إلى ابن عمك، فأنت أحق به مني، فدنوت منهما، فقام الرجل وجلست مكانه، ووضعت رأس النبي (صلى الله عليه وآله) في حجري كما كان في حجر الرجل، فمكثت ساعة ثم إن النبي (صلى الله عليه وآله) استيقظ، فقال: أين الرجل، الذي كان رأسي في حجره؟ فقلت: لما دخلت عليك دعاني إليك، ثم قال: ادن إلى ابن عمك، فأنت أحق به مني؟ ثم قام فجلست مكانه. فقال النبي (صلى الله عليه وآله): فهل تدري من الرجل؟ قلت: لا بأبي وأمي. فقال النبي (صلى الله عليه وآله): ذاك جبرئيل (عليه السلام)، كان يحدثني حتى خف عني وجعي، ونمت ورأسي في حجره.
👈شيخ طوسى به سند معتبر از حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمودند :
رفتم به خدمت حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در وقتى كه بيمار بود.
ديدم كه سر آن حضرت در دامن كسى است كه از او خوش روتر نديده بودم كسى را و حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله در خواب بود.
چون داخل شدم آن مرد گفت: بيا سر پسر عمّ خود را بگير كه تو سزاوارترى به او از من. چون من نزديك رفتم آن مرد برخاست و سر آن سرور را در دامن من گذاشت.
چون ساعتى نشستم، حضرت بيدار شد و فرمود كه: كجا رفت آن مردى كه سر من در دامن او بود؟
من آنچه گذشته بود به خدمت آن حضرت عرض كردم.
حضرت فرمود كه: آن مرد را شناختى؟
گفتم: نه پدر و مادرم فداى تو باد.
فرمود: او جبرئيل بود، چون آزار من عظيم بود با من سخن مى گفت تا آنكه درد من سبك شد مشغول سخن او گرديدم و به خواب رفتم.
📚الأمالی، طوسی ره، ص ۳۸۵
▪️#شهادت_حضرت_رسول_اعظم صلی الله علیه واله
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
◼️▪️#سياهترين_هفته_تاريخ
قسمت — چهارم ✔️
#ملک_الموت با آن مقام، جهت ورود بر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله و قبض روح مبارکش، اذن گرفت. چرا عده ای بعد از #حضرت_رسول_اکرم صلی الله علیه واله ، برای ورود به منزل وحی اذن نگرفتند❓
✍سهل بن أبي صالح عن ابن عباس: انه أغمي على النبي صلى الله عليه وآله في مرضه فدق بابه فقالت فاطمة: من ذا؟ قال: أنا رجل غريب أتيت أسأل رسول الله أتأذنون لي في
الدخول عليه، فأجابت: امض رحمك الله لحاجتك فرسول الله عنك مشغول، فمضى ثم رجع فدق الباب وقال: غريب يستأذن على رسول الله أتأذون للغرباء؟ فأفاق رسول الله صلى الله عليه وآله من غشيته فقال: يا فاطمة أتدرين من هذا؟ قالت: لا يا رسول الله قال: هذا مفرق الجماعات؟ ومنغص اللذات، هذا ملك الموت، ما استأذن والله على أحد قبلي، ولا يستأذن لاحد من بعدي، استأذن علي لكرامتي على الله. ائذني له، فقالت: ادخل رحمك الله، فدخل كريح هفافة وقال: السلام على أهل بيت رسول الله فأوصى النبي إلى علي بالصبر عن الدنيا، وبحفظ فاطمة، وبجمع القرآن، وبقضاء دينه، وبغسله، وأن يعمل حول قبره حائطا، ويحفظ الحسن والحسين.
✍ابن شهر آشوب از ابن عبّاس روايت كرد:
حضرت رسالت محمد مصطفی صلّى اللّه عليه و آله در مرض وفات روزى مدهوش شد، ناگاه كسى در خانه را كوبيد.
حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها فرمودند :
كيست كه در مى كوبد؟
گفت: مرد غريبم و آمدهام از حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله سؤالى بكنم. آيا دستورى مى دهى كه در خانه آيم؟
حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها فرمودند : برو پى كار خود، خدا تو را رحمت كند كه حضزت رسول خدا صلی الله علیه واله به مرض خود مشغول است و به تو نمى تواند پرداخت.
پس رفت و بعد از اندك زمانى برگشت، باز در را كوبيد و گفت: غريبى رخصت مى طلبد كه به نزد حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم درآيد، آيا رخصت مى دهيد غريبان را؟
در آن حال حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به هوش آمد و ديده مبارك خود را گشود و فرمود كه: اى فاطمه مى دانى كه اين كيست؟
فرمود: نه يا رسول اللّه.
فرمود: اين پراكنده كننده جماعت هاست و در هم شكننده لذّت هاست. اين ملك موت است كه پيش از من بر كسى رخصت نطلبيده است و بعد از من بر كسى رخصت نخواهد طلبيد و براى كرامتى كه من نزد پروردگار خود دارم از من دستورى طلب مى نمايد، دستورى دهيد كه درآيد.
پس حضرت فاطمه الزهرا عليها السّلام فرمودند :
به خانه درآ، خدا تو را رحمت كند.
پس داخل شد مانند نسيم تند سلام كرد بر اهل بيت رسالت و گفت: السّلام على اهل بيت رسول اللّه.
پس حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وصيّت كرد حضرت امير المؤمنين علی بن ابی طالب علیه السلام را به صبر كردن از آنچه در دنيا از اهل جور و جفا ملاقات نمايد و به حفظ كردن حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و به آنكه قرآن را جمع كند و قرضهاى آن حضرت را ادا نمايد و غسل دهد جسد او را و بر دور قبر آن حضرت ديوارى بسازد و حسن و حسين عليهما السّلام را محافظت نمايد.
📚مناقب ابن شهر آشوب، ۳/۱۱۶
▪️#شهادت_حضرت_رسول_اعظم صلی الله علیه واله
🏴ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🏴
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
❓🔍🗝 رحلت یا شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله
(1) دو روايت در كتاب شریف بصائر الدرجات است كه حاکی از آن است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به خاطر گوشت مسمومی که در خیبر خوردند، مسموم شدند. آن دو روایت عبارتند از:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُمَّ رَسُولُ اللَّهِ يَوْمَ خَيْبَرَ فَتَكَلَّمَ اللَّحْمُ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنِّي مَسْمُومٌ. قَالَ: فَقَالَ النَّبِيُّ عِنْدَ مَوْتِهِ: الْيَوْمَ قَطَعَتْ مَطَايَايَ الْأَكْلَةُ الَّتِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ، وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شهيداً. (بحار الأنوار، ج22، ص516 به نقل از بصائرالدّرجات)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز جنگ خیبر به رسول خدا صلّی الله علیه و آله، سم داده شد. آن گوشت سمّی با آن حضرت چنین سخن گفت: ای رسول خدا! به من سم زده شده است. پس رسول خدا صلّی الله علیه و آله هنگام از دنیا رفتن فرمود: امروز آن تکه گوشت چهارپایی که در خیبر خوردم، رگ حیاتم را قطع می کند، و هیچ پیامبر یا وصیّ نیست مگر آن که شهید است.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَمَّتِ الْيَهُودِيَّةُ النَّبِيَّ فِي ذِرَاعٍ. قَالَ: وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله يُحِبُّ الذِّرَاعَ وَ الْكَتِفَ وَ يَكْرَهُ الْوَرِكَ لِقُرْبِهَا مِنَ الْمَبَالِ. قَالَ: لَمَّا أُتِيَ بِالشِّوَاءِ أَكَلَ مِنَ الذِّرَاعِ وَ كَانَ يُحِبُّهَا فَأَكَلَ مَا شَاءَ اللَّهُ. ثُمَّ قَالَ الذِّرَاعُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنِّي مَسْمُومٌ فَتَرَكَهُ وَ مَا زَالَ يَنْتَقِضُ بِهِ سَمُّهُ حَتَّى مَاتَ. (بحار الأنوار، ج22، ص516 به نقل از بصائرالدّرجات)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: آن زن یهودی به وسیله دست (گوسفند)، رسول خدا صلّی الله علیه و آله را مسموم کرد. رسول خدا صلّی الله علیه و آله، دست و کتف را دوست داشت، و از خوردن ران کراهت داشت، زیرا گوشت ران به محل بول حیوان نزدیک است. وقتی آن گوسفند بریان را آوردند، حضرت از دست آن برداشت و خورد. پس آن دست، به صدا در آمد و گفت: ای رسول خدا! من مسموم بودم. پس حضرت دیگر نخورد و پیوسته آن سم حال حضرت را بد می کرد تا آن که از دنیا رفت.
(2) روایتی دیگر، عامل شهادت رسول خدا صلّی الله علیه و آله را سمّی می داند که به آن حضرت قبل از شهادتشان خورانیده شد:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِيُّ أَوْ قُتِلَ؟ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ؟» فَسُمَّ قَبْلَ الْمَوْتِ. إِنَّهُمَا سَقَتَاهُ فَقُلْنَا: إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ. (بحار الأنوار، ج22، ص516 به نقل از تفسیر عیاشی)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: آیا می دانید که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟ خداوند نیز می فرماید: «آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از عقيده خود بر می گرديد؟ آن حضرت قبل از این که از دنیا بروند، مسموم شدند. آن دو بانو (یعنی عایشه و حفصه، دو همسر رسول خدا)، سم را به آن حضرت نوشانیدند لذا ما می گوییم: آن دو بانو و پدرانشان، بدترین کسانی هستند که خداوند خلق فرموده است.⬅️⬅️
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
⬅️ مرحوم علامه مجلسی در جمع بین سه روایت فوق می نویسد:
يَحْتَمِلُ أنْ يَكُونَ كِلَا السَّمَّيْنِ دَخيلَيْنِ فِي شَهادَتِهِ صلّی الله علیه و آله. (بحار الأنوار، ج22، ص516)
احتمال دارد که هر دو سم، در شهادت رسول خدا صلّی الله علیه و آله مؤثر بوده است.
ممکن است کسی به روایت زیر استشهاد نماید و بگوید که سمّ زن یهودیه، بر حضرت اثر نکرده است:
حضرت عسکری علیه السلام می فرمایند: وقتی رسول خدا صلّی الله علیه و آله از خیبر به مدینه بازگشتند، یک زن یهودی که ایمان آورده بود، نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله آمد و یک دست گوسفند بریان شده که مسموم شده بود، به همراه داشت. آن را نزد آن حضرت نهاد و گفت: رفتن شما به خیبر مرا نگران کرد، پس نذر کردم که اگر خداوند شما را سالم برگرداند، برای شما یک دست بریان بیاورم و امروز به نذر خود وفا کرده ام. هنگامی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله لقمه ای برداشتند که بخورند، آن گوشت به صدا در آمد که مرا نخور، زیرا مسموم شده ام. حضرت آن زن یهودیه را خواستند و از او سؤال کردند: چرا این کار را کردی؟ پاسخ داد: پدر، عمو، برادر، همسر و پسرم را کشته ای. با خود گفتم: اگر او پادشاهی است که بر سر کار آمده، از او انتقام می گیرم، اما اگر او همان پیامبری است که مکّه را فتح می کند، خداوند ممانعت می فرماید و او را حفظ می کند و به او ضرر نمی رسد. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: ای زن! درست گفته ای. پس بهترین اصحاب خود را خبر کردند و بر آن گوشت، دمیدند و دعایی خواندند و امر کردند که بخورند و همه خوردند تا سیر شدند. روز دوم آن زن یهودی نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله آمد و عرضه داشت: هم اکنون یقین کردم که تو رسول خدا هستی و شهادتین بر زبان جاری کرد. (تفسیر الامام العسکری علیه السلام، ص177-179)
در این صورت:
الف- یا دو روایت اوّل، به صورت تقیه ای و مطابق با نظر اهل سنّت صادر شده است.
ب- یا احتمال دارد که ماجرای تناول گوشت مسموم در خیبر، دو بار اتفاق افتاده است، یعنی دو زن یهودی، به چنین کاری دست زده اند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣🌑🗣 سلام و صلوات بر رسول خدا صلّی الله علیه و آله، منقول از حضرت رضا علیه السلام
«السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ عَبَدْتَهُ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَجَزَاكَ اللهُ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِيّاً عَنْ أُمَّتِهِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد». (کامل الزّیارات، ص18)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣💎🌑 صلوات بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله به نقل از حضرت عسکری علیه السلام
این صلوات را به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام به روح رسول خدا صلّی الله علیه و آله تقدیم نماییم:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا حَمَلَ وَحْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسَالَاتِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ أَدَّى الزَّكَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِينِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا صَدَقَ بِوَعْدِكَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ، وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ، وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ، وَ كَشَفْتَ بِهِ الْعَمَاءَ، وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ، وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلَاءِ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ، وَ أَحْيَيْتَ بِهِ الْبِلَادَ، وَ قَصَمْتَ بِهِ الجَبَابِرَةَ، وَ أَهْلَكْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ، وَ حَذَّرْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ، وَ كَسَّرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ، وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيَانِ، وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمَانَ، وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ، وَ عَصَمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرَامَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً.» (بحارالأنوار، ج94، ص73-74 به نقل از جمال الاسبوع)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🌑 دو رکعت «نماز هدیّه» به رسول خدا صلّی الله علیه و آله به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام
مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع، از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود:
کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی، الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی.
راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید.
طریقه خواندن این نماز 2 رکعتی بدین گونه است:
هر دو رکعت این نماز را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع کن.
در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
و بعد از سلام نماز چنین بگو:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ. اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ الرَّكَعَاتِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى عَبْدِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ رَسُولِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهَا مِنِّي وَ أَبْلِغْهُ إِيَّاهَا عَنِّي، وَ أَثِبْنِي عَلَيْهَا أَفْضَلَ أَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ وَصِيِّ نَبِيِّكَ وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ابْنَةِ نَبِيِّكَ، وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّكَ، وَ أَوْلِيَائِكَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ علیهمُ السّلام، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين!» (جمال الأسبوع، ص16-17)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👌👏 رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه مورد را در مورد مردم مراعات می فرمود
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: تَرَكَ رسولُ الله صلّی الله علیه و آله النَّاسَ مِنْ ثَلَاثٍ: كَانَ لَا يَذُمُّ أَحَداً وَ لَا يُعَيِّرُهُ، وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ وَ لَا عَوْرَتَهُ، وَ لَا يَتَكَلَّمُ إِلَّا فِيمَا رَجَا ثَوَابَه. (عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه كار را در مورد مردم انجام نمى داد: كسى را مذمّت و تقبيح نمی كرد، لغزش ها و مسائل پنهانى افراد را دنبال نمى كرد و در موردى سخن نمی فرمود كه اميد ثوابی در آن نبود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣♾🗣وقتی بر رسول خدا صلّی الله علیه و آله، سلام و صلوات می فرستید ...
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: کسی بعد از وفات رسول خدا صلّی الله علیه و آله بر او صلوات نمی فرستد، مگر آن که آن حضرت می داند و به آن فرد، پاسخ سلامش را می دهد. (بحار الأنوار، ج94، ص69 به نقل از ارشاد القلوب)
حضرت صادق علیه السلام: به مدینه بروید و از نزديك به رسول خدا سلام دهيد، هر چند كه صلوات، از دور هم به او مى رسد. (الکافی، ج4، ص552)
عامر بن عبدالله گفت: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: به شتربانم، دو يا سه دينار بيشتر دادم تا مرا از مدينه گذر دهد. فرمود: خوب كردى. چه كار آسانى! كنار قبر پيامبر خدا برو و بر او، سلام ده و آگاه باش كه آن حضرت از نزديك، سلام تو را مى شنود، هرچند سلام تو، از دور هم به او مى رسد. (کامل الزیارات، ص12)
عمّار یاسر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل کرد که فرمود: خداوند به فرشته ای از فرشتگان، آگاهیِ به اسماء همه خلائق و اسماء پدرانشان را عطا فرموده است. آن فرشته پس از وفات من، تا روز قیامت پیوسته کنار قبرم ایستاده است و کسی بر من صلوات نمی فرستد مگر آن که میگوید: ای محمّد! فلانی فرزند فلانی بر تو صلوات فرستاد. خداوند بر من ضمانت نموده است که به ازای هر صلوات آن بنده، ده صلوات بر او بفرستد. (جمال الأسبوع، ص243-244)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداوند برای قبر پیامبر صلّی الله علیه و آله، فرشته ای به نام ظِهلیل را موکِّل نموده که هرگاه یکی از شما به حضرت صلوات و سلام داشته باشد، به عرض حضرت می رساند و می گوید: «ای رسول خدا! فلانی به شما سلام و صلوات می فرستد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله هم پاسخ سلام او را می گوید. (جمال الأسبوع، ص243)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: فرشته اى از فرشتگان از خدا خواست كه هر چه را بندگان مى گويند بشنود. پس خداوند درخواست او را اجابت كرد و اين فرشته تا روز قيامت مى ايستد و هيچ مؤمنى نيست كه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ» جز آنكه آن فرشته مى گويد: «و عَلَيكَ السَّلام». سپس فرشته مى گويد: اى رسول خدا! فلانى به تو سلام مى رساند، و رسول خدا صلّی الله علیه و آله مى فرمايد: «و عَلَيه السَّلام». (بحار الأنوار، ج100، ص181 به نقل از امالی طوسی)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓😥😥👊🏾 ماجرای دفن حضرت مجتبی علیه السلام به نقل از کتاب شریف کافی
محمد بن مسلم از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: هنگامى كه حسن بن على علیه السلام به حالت احتضار درآمد، به برادرش حسین علیه السلام فرمود: «برادرم! به تو وصیتى مىكنم، آن را حفظ كن، زمانى كه من از دنیا رفتم، جنازهام را آماده دفن كن، سپس مرا به سوى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله ببر تا با او تجدید عهدى كنم، آنگاه مرا به جانب مادرم فاطمه علیها السلام برگردان، سپس مرا ببر و در بقیع دفن كن و بدان كه از طرف حمیرا- كه مردم از زشتكارى و دشمنى او با خدا و پیغمبر و ما خاندان آگاهند- مصیبتى به من مى رسد».
وقتى حسن بن علی علیه السلام وفات كرد و روى تابوتش گذاردند، او را به جایى كه پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله بر جنازهها نماز مى خواند بردند، و حسین بن علی بر جنازه نماز گذارد. زمانى كه نمازش تمام شد داخل مسجد بردند. هنگامى كه آن حضرت را بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله نگاه داشتند، به عایشه خبر دادند که: بنى هاشم جنازه حسن بن على علیهما السلام را آوردهاند تا در كنار رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله دفن كنند. پس عایشه بر استرى زین كرده نشست و سریع خود را به آن جا رساند. او نخستین زنى بود كه بعد از اسلام بر زین نشست و ایستاد و گفت: فرزند خود را از خانه من بیرون برید كه نباید در اینجا چیزى دفن شود و حجاب پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله دریده شود.
حسین بن على علیه السلام فرمود: تو و پدرت از پیش حجاب پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله را دریدید و تو در خانه پیغمبر كسى را در آوردى كه دوست نداشت نزدیك او باشد و خدا از این كار، از تو باز خواست مىكند. همانا برادرم به من امر كرد كه جنازهاش را نزدیك پدرش رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله ببرم تا با او تجدید عهد كند، و بدان كه برادر من از همه مردم به خدا و رسولش و معنى قرآن داناتر بود و نیز او داناتر از این بود كه پرده رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله را پاره كند، زیرا خداى تبارك و تعالى می فرماید: «اى كسانى كه ایمان آوردهاید، تا به شما اجازه ندادهاند به خانه پیغمبر وارد نشوید.» و تو بدون اجازه پیغمبر، مردانى را به خانه او راه دادى. خداى عزّوجلّ می فرماید: «اى كسانى كه ایمان آوردهاید! صداى خود را فراتر از صداى پیامبر نكنید» در صورتى كه به جان خودم سوگند كه تو به خاطر پدرت و فاروقش بغل گوش پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله كلنگ ها زدى؛ با آن كه خداى عز و جل فرموده: «آنها كه صداى خود را نزد رسول خدا كوتاه مىكنند همان كسانى هستند كه خداوند دل هایشان را براى تقوا خالص نموده است». به جان خودم كه پدرت و فاروقش به سبب نزدیك كردن خودشان به پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله او را آزار دادند و آن حقى را كه خدا با زبان پیغمبرش به آنها امر كرده بود، رعایت نكردند؛ زیرا خدا مقرر فرموده كه آنچه نسبت به مؤمنین در حال زنده بودنشان حرام است در حال مرده بودن آنها هم حرامست. به خدا اى عایشه! اگر چه تو نمی خواهی حسن نزد پدرش رسول خدا صلّی الله علیه و آله دفن شود- در حالی که از نظر ما خدا آن را جایز كرده است- (ای کاش) مىفهمیدى كه او بزودی به رغم انف تو در آنجا دفن می شود.
سپس محمد بن حنفیه رشته سخن را به دست گرفت و فرمود: اى عایشه! یك روز بر استر مىنشینى و یك روز (در جنگ جمل) بر شتر مى نشینى؟! تو به علت دشمنى و عداوتى كه با بنى هاشم دارى، نه مالك نفس خودت هستى و نه در زمین قرار مى گیرى.
عایشه رو به او كرد و گفت: پسر حنفیه! اینها فرزندان فاطمه اند كه سخن مى گویند، تو چه می گویى؟!
حسین بن علی علیه السلام پاسخ فرمود: محمد را از بنى فاطمه به كجا دور می كنى؟ به خدا كه او زاده سه فاطمه است: 1. فاطمه دختر عمران (مادر ابو طالب)؛ 2. فاطمه بنت اسد (مادر امیر المؤمنین علیه السلام)؛ 3. فاطمه دختر زائدة (مادر عبد المطلب).
پس عایشه به حسین بن علی علیه السلام گفت: پسر خود را دور كنید و ببریدش كه شما مردمى هستید كه همواره به دنبال دشمنى كردن هستید. پس حسین بن علی علیه السلام به جانب قبر مادرش رفت و جنازه حسن بن علی را بیرون آورد و در بقیع دفن كرد. (الکافی، ج1، ص 302-303)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣👌 صلواتی ویژه بر پیامبر صلّی الله علیه و آله و خاندان گرامیش علیهم السلام جهت آمرزش همه گناهان
حضرت صادق علیه السلام فرمود: کسی که با این صلوات بر پیامبر صلّی الله علیه و آله و خاندانش درود فرستد، به خدا قسم مانند روزی که مادرش وی را به دنیا آورد، از گناهان خارج می شود:
«صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ مَلَائِكَتِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمِيعِ خَلْقِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ»
(معاني الأخبار، ص368)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌑🗣 سلام بر حضرت مجتبی علیه السلام به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام
مرحوم علامه مجلسی زیارت شریفی را به نقل از مرحوم سید بن طاووس برای حضرت مجتبی علیه السلام نقل می کند که خواندن این زیارت به نیابت از مولایمان حضرت صاحب الزّمان علیه السلام در روز شهادت آن حضرت توصیه می شود:
السَّلَامُ عَلَى السِّبْطِ الثِّقَةِ الْمُرْتَضَى، وَ ابْنِ الْوَصِيِّ الْمَرْضِيِّ، الْمَقْتُولِ الْمَسْمُومِ، وَ الزَّكِيِّ الْمَظْلُومِ، وَ سِبْطِ الرَّسُولِ وَ ابْنِ الْبَتُولِ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ، وَ أَخَا حُجَّتِهِ.
السَّلَامُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الثِّقَةِ الْمُرْتَضَى، وَ دَاعِي الْأُمَّةِ الْمُجْتَبَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، خَلِيفَةِ الصَّادِقِ، وَ الْأَمِينِ السَّابِقِ، الْعَامِلِ بِالْحَقِّ، وَ الْقَائِلِ لِلصِّدْقِ، وَ الْإِمَامِ الْمُقَدَّمِ، وَ الْوَلِيِّ الْمُكَرَّمِ، وَ جَوْزِ الْبِلَادِ، وَ غَيْثِ الْعِبَادِ، أَطْيَبَ وَ أَفْضَلَ وَ أَحْسَنَ وَ أَكْمَلَ وَ أَزْكَى وَ أَنْمَى مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ أَحِبَّائِكَ، صَلَاةً تُبَيِّضُ بِهَا وَجْهَهُ، وَ تُطَيِّبُ بِهَا رُوحَهُ، وَ تُكْرِمُ بِهَا شَأْنَهُ، وَ تُعْلِي بِهَا مَكَانَهُ، وَ تُعَظِّمُ بِهَا شَرَفَهُ، وَ تُزَيِّنُ بِهَا غُرَفَهُ، وَ تُشَرِّفُ بِهَا مَنْزِلَتَهُ فِي دَارِ الْقَرَارِ فِي أَعْلَى عِلِّيِّينَ، فِي مَحَلِّ الْأَبْرَارِ مَعَ آبَائِهِ الصَّادِقِينَ الْأَخْيَارِ.
فَقَدْ عَمِلَ بِطَاعَتِكَ، وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ، وَ فَارَقَ الْغَدْرَ، وَ نَهَى عَنِ الشَّرِّ، وَ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِينَ، وَ أَبْعَدَ الْفَاسِقِينَ، وَ كَانَ لَهُ أَمَدٌ، وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ أَحَدٌ، وَ لَمْ يَتِمَّ لَهُ عَدَدٌ فَلَزِمَ عَنْ أَبِيهِ الْوَصِيَّةَ، وَ دَفَعَ عَنِ الْإِسْلَامِ الْبَلِيَّةَ. فَلَمَّا خَافَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ الْفِتَنَ، رَكَنَ إِلَى الَّذِي إِلَيْهِ رَكَنَ، وَ كَانَ بِمَا أَتَى عَالِماً، وَ عَنْ دِينِهِ غَيْرَ نَائِمٍ، فَعَبَدَكَ بِالاجْتِهَادِ، وَ لَمْ يَقْنَعْ بِالاقْتِصَادِ، فَأَثْبَتَ الدِّينَ وَ مَضَى عَلَى الْيَقِينِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْزِهِ عَنَّا أَفْضَلَ جَزَاءِ الصَّادِقِينَ، الدُّعَاةِ الْمُجْتَهِدِينَ، الْقَادَةِ الْمُعَلِّمِينَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنَّا السَّلَامَ وَ ارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُمُ السَّلَامَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. (بحار الأنوار، ج102، ص220-221 به نقل از فلاح السّائل)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🏼🌑 صلوات بر حضرت مجتبی و حضرت سیّدالشهدا عليهما السلام منقول از حضرت عسکری علیه السلام
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، عَبْدَيْكَ وَ وَلِيَّيْكَ، وَ ابْنَيْ رَسُولِكَ، وَ سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ، عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَيْتَ شَهِيداً، وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، قَتِيلِ الْكَفَرَةِ، وَ طَرِيحِ الْفَجَرَةِ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ. أَشْهَدُ مُوقِناً أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ، قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَيْتَ شَهِيداً، وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى الطَّالِبُ بِثَارِكَ وَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ التَّأْيِيدِ فِي هَلاكِ عَدُوِّكَ وَ إِظْهَارِ دَعْوَتِكَ.
وَ أَشَهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ، وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ.
لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً خَذَلَتْكَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَلَبَّتْ عَلَيْكَ، وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِمَّنْ أَكْذَبَكَ، وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّكَ، وَ اسْتَحَلَّ دَمَكَ.
بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَكَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ خَاذِلَكَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَمِعَ وَاعِيَتَكَ فَلَمْ يُجِبْكَ وَ لَمْ يَنْصُرْكَ، وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَبَى نِسَاءَكَ، أَنَا إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ مِمَّنْ وَالاهُمْ وَ مَالَأَهُمْ وَ أَعَانَهُمْ عَلَيْهِ.
وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَي وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا.
وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ، وَ بِمَنْزِلَتِكُمْ مُوقِنٌ، وَ لَكُمْ تَابِعٌ بِذَاتِ نَفْسِي وَ شَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ مُنْقَلَبِي فِي دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي» (جمال الاسبوع، ص487-489)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🗣 خواندن دو رکعت «نماز هدیّه»، برای حضرت مجتبی علیه السلام در سالروز شهادت ایشان به نیابت از مولایمان حضرت صاحب الزمان علیه السلام.
مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع، از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود:
کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی، الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی.
راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید.طریقه خواندن این نماز دو رکعتی بدین گونه است:
هر رکعت از این نماز را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع نماید.
در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، سه بار بگوید: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
و بعد از سلام نماز چنین بگوید:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ»
پس اگر نماز را به حضرت مجتبی علیه السلام هدیه می کند، چنین بگوید:
«اللَّهُمَ إِنَ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى عَبْدِكَ وَ ابْنِ عَبْدِكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضا علیه السلام، اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُمَا مِنِّي وَ أَبْلِغْهُ إِيَّاهُمَا، وَ أَثِبْنِي عَلَيْهِمَا أَفْضَلَ أَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين».
(جمال الأسبوع، ص16-19)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣💎 ذکر درخواست پاداش برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله
روایت است که هرکس هر روز چنین بگوید:
«جَزَى اللهُ مُحَمَّداً صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَنَّا مَا هُوَ أَهْلُهُ»
خداوند هفتاد کاتب را میگمارد تا برای او تا روز قیامت حسنات بنویسند. (بحار الأنوار، ج87، ص7به نقل از مصباح کفعمی)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅✅✅ بعضی از ویژگی های اخلاقی حضرت مجتبی علیه السلام از زبان ائمّه معصومین علیهم السلام
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ علیهماالسلام أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهماالسلام كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ، وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِياً، وَ رُبَّمَا مَشَى حَافِياً، وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ الْمَوْتَ بَكَى، وَ إِذَا ذَكَرَ الْقَبْرَ بَكَى، وَ إِذَا ذَكَرَ الْبَعْثَ وَ النُّشُورَ بَكَى، وَ إِذَا ذَكَرَ الْمَمَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ بَكَى، وَ إِذَا ذَكَرَ الْعَرْضَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ شَهَقَ شَهْقَةً يُغْشَى عَلَيْهِ مِنْهَا، وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِي صَلَاتِهِ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهُ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ اضْطَرَبَ اضْطِرَابَ السَّلِيمِ، وَ سَأَلَ اللَّهَ الْجَنَّةَ، وَ تَعَوَّذَ بِهِ مِنَ النَّارِ. وَ كَانَ علیه السلام لَا يَقْرَأُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا: إِلَّا قَالَ: «لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ». وَ لَمْ يُرَ فِي شَيْءٍ مِنْ أَحْوَالِهِ إِلَّا ذَاكِراً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ؛ وَ كَانَ أَصْدَقَ النَّاسِ لَهْجَةً وَ أَفْصَحَهُمْ مَنْطِقاً. (بحار الأنوار، ج43، ص331 به نقل از امالی صدوق)
حضرت صادق علیه السلام از پدرش از حضرت سجّاد علیهماالسلام السلام نقل می کنند که فرمود: حسن بن علیّ أبی طالب علیهماالسلام در زمان خود عابدترين و زاهدترين و برترين مردم به شمار مي رفت. هر گاه به حجّ می رفت، پياده مي رفت. و چه بسا مى شد كه پاى برهنه مي رفت. هر گاه ياد مرگ مى كرد،گريان مى شد، هر وقت ياد قبر می کرد، اشك مي ريخت. هر گاه به یاد بر انگيخته شدن در محشر می افتاد، گريه مي كرد. هر وقت به ياد عبور از صراط مى افتاد، گريان مى شد. هر وقت به ياد آن موقعى مى آمد كه براى حساب، نزد خدا خواهد رفت، طورى فریاد و نعره می کشید كه غش مى كرد. هر گاه براى نماز قيام مى نمود، اعضايش در مقابل خدا مي لرزيد. هر وقت به یاد بهشت و دوزخ مىافتاد، مثل شخص مار گزيده مضطرب مي شد و به هم می پیچید و از خدا تقاضاى بهشت می کرد و از جهنّم، بيزارى می جست. هرگاه حسن بن علی عليه السّلام به آيه "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا" مي رسيد مي فرمود: «لبّيك! اللهمّ لبّيك!». آن حضرت جز در حال ذكر و ياد خدا مشاهده نگردید. ایشان از همه مردم راستگوتر و فصيح تر بود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😡🥤توطئه معاویه برای قتل حضرت مجتبی علیه السلام
رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام: أَنَّ الْحَسَنَ علیه السلام قَالَ لِأَهْلِ بَيْتِهِ: إِنِّي أَمُوتُ بِالسَّمِّ كَمَا مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله. فَقَالُوا: وَ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ؟ قَالَ: امْرَأَتِي جَعْدَةُ بِنْتُ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ، فَإِنَّ مُعَاوِيَةَ يَدُسُّ إِلَيْهَا وَ يَأْمُرُهَا بِذَلِكَ. ... فَمَا ذَهَبَتِ الْأَيَّامُ حَتَّى بَعَثَ إِلَيْهَا مُعَاوِيَةُ مَالًا جَسِيماً وَ جَعَلَ يُمَنِّيهَا بِأَنْ يُعْطِيَهَا مِائَةَ أَلْفِ دِرْهَمٍ أَيْضاً وَ يُزَوِّجَهَا مِنْ يَزِيدَ وَ حَمَلَ إِلَيْهَا شَرْبَةَ سَمٍّ لِتَسْقِيَهَا الْحَسَنَ. فَانْصَرَفَ إِلَى مَنْزِلِهِ وَ هُوَ صَائِمٌ فَأَخْرَجَتْ لَهُ وَقْتَ الْإِفْطَارِ وَ كَانَ يَوْماً حَارّاً شَرْبَةَ لَبَنٍ، وَ قَدْ أَلْقَتْ فِيهَا ذَلِكَ السَّمَّ فَشَرِبَهَا وَ قَالَ: يَا عَدُوَّةَ اللَّهِ! قَتَلْتِينِي قَتَلَكِ اللَّهُ، وَ اللَّهِ لَا تُصِيبِينَ مِنِّي خَلَفاً وَ لَقَدْ غَرَّكِ وَ سَخِرَ مِنْكِ، وَ اللَّهُ يُخْزِيكِ وَ يُخْزِيهِ. فَمَكَثَ علیه السلام يَوْمَيْنِ ثُمَّ مَضَى. فَغَدَرَ مُعَاوِيَةُ بِهَا وَ لَمْ يَفِ لَهَا بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهِ.
(الخرائج، ج1، ص241-242)
حضرت صادق علیه السلام از اجدادش روايت كرده است كه حضرت مجتبی عليه السّلام به خانواده اش فرمود: من به وسيله سمّ كشته می شوم همانگونه که رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با سم كشته شد. پرسيدند: چه كسى به شما سمّ می خوراند؟ فرمود: همسرم جعده دختر اشعث. معاويه به او نیرنگ می زند و او را مأمور به اين كار می كند. ... چند روزى سپرى شده بود كه معاويه براى جعده مالى فرستاد و در ضمن، به او وعده داد كه اگر امام را شهيد نمايى، صد هزار درهم ديگر به تو می دهم و تو را به ازدواج فرزندم يزيد در می آورم. پس به جعده شربت سمّى داد تا به حضرت بخوراند. در يكى از روزهايى كه هوا گرم بود و حضرت روزه داشت، براى افطار به منزل تشريف آورد. جعده سمّ را در شير ريخت و برای افطار مقابل حضرت قرار داد. امام آن را نوشيد و فرمود: اى دشمن خدا! مرا كشتى، خدا تو را بكشد. به خدا قسم! بعد از من خيرى نخواهى ديد و معاويه به تو نيرنگ زده است و خداوند تو و معاويه را خوار خواهد نمود. بعد از گذشت دو روز، حضرت به شهادت رسيد. و معاويه نيز به وعده هاى خود وفا نكرد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌑😢ماجرای تدفین حضرت مجتبی علیه السلام در حرم بقیع
مرحوم علامه مجلسی در «جلاء العیون»، ماجرای تدفین حضرت مجتبی علیه السلام را بدینگونه نقل می کند:
هنگامی که زمان شهادت حسن بن علی علیه السلام رسید، به برادرش حسین بن علی علیه السلام وصیت نمود: وقتی من از دنیا رفتم، مرا غسل ده، کفن کن، نماز بخوان و به نزد جدّم رسول خدا صلّی الله علیه و آله ببر و در کنار ایشان دفن کن، زیرا من نسبت به کسانی که در آنجا بی اجازه رسول خدا صلّی الله علیه و آله دفن شده اند، سزاوارترم. اما اگر آن زن (یعنی عایشه)، مانع شد، تو را سوگند می دهم که نگذاری خونی بر زمین ریخته شود.
ابن عبّاس گفت: وقتی حضرت مجتبی علیه السلام از دنیا رفت، حسین بن علی عليه السّلام مرا و عبد اللّه بن جعفر را و على پسر مرا طلبيد، آن حضرت را غسل داد و خواست كه در روضه منوّره حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را بگشايد و آن حضرت را داخل كند، امّا مروان ملعون به همراه فرزندان عثمان و فرزندان ابوسفيان و ساير بنى اميّه مانع شدند و گفتند: عثمانِ مظلوم به بدترين حال در بقيع دفن شود، حال چگونه حسن در کنار رسول خدا دفن شود؟! هرگز این کار انجام نخواهد شد تا نيزه ها و شمشيرها شكسته شود، و جعبه ها از تير خالى شود. پس مروان بر استر خود سوار شد، و به نزد عايشه رفت و گفت: حسين برادر خود را آورده است كه در کنار پيغمبر دفن كند. اگر او را دفن كند، افتخار پدر تو (ابوبکر) و عمر تا روز قيامت می رود. عايشه گفت: چه كنم؟ مروان گفت: بيا و مانع شو، گفت: چگونه مانع شوم؟ مروان از استرش پیاده شد و عایشه را بر استر خود سوار كرد و به نزد قبر حضرت رسول آورد، در حالی که عایشه فرياد می كرد و بنى اميّه را تحريص می کرد كه: مگذاريد حسن را در پهلوى جدّش دفن كنند.
ابن عبّاس گفت: ناگاه صداها شنيديم و دیدیم شخصى می آید که اثر شرّ و فتنه از او ظاهر است. چون نظر كرديم ديديم عايشه با چهل كس سوار است و می آيد و مردم را تحريص بر قتال می نمايد. وقتی چشمش به من افتاد، به من گفت: اى پسر عبّاس! بر من جرأت کرده ای و مرا آزار می دهی؟ می خواهید كسى را داخل خانه من كنيد كه من او را نمی خواهم و دوستش ندارم؟ گفتم: وا سوأتاه! يك روز بر شتر سوار می شوى و يك روز بر استر، می خواهى نور خدا را فرونشانى و با دوستان خدا جنگ كنى و ميان رسول خدا و دوست او حايل شوى؟ پس عایشه نزد قبر آمد، خود را از استر افكند و فرياد زد: به خدا سوگند! تا يك مو در سر من هست، نمی گذارم حسن را در اينجا دفن كنيد.
پس جنازه آن حضرت را تير باران كرد، تا آن كه هفتاد تير از جنازه آن حضرت بيرون كشيدند. بنى هاشم خواستند شمشيرها بكشند و جنگ كنند، اما سیدالشهدا علیه السلام فرمود: شما را به خدا سوگند می دهم كه وصيّت برادر مرا ضايع مكنيد، چنين مكنيد كه خونی ريخته شود، و به ایشان فرمود: اگر وصيّت برادر من نبود هرآينه او را دفن می كردم و بينی هاى شما را بر خاك می ماليدم. پس آن حضرت را بردند و در بقيع، نزد جدّه خود فاطمه بنت اسد دفن كردند.
(جلاءالعیون، ص468-470)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»