❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🔰◻️▫️پژوهشی در باب #ضرورت_امام_شناسی • قسمت هجدهم《 18 》
#بررسي_سندي_زيارت_نامه
#السلام_عليكم يا #اهل_بيت_النبوه علیهم السلام
#مهبط_وحي
♦♦➖➖➖➖♦♦
مثالی برای وحي شياطين:👇
✍روایتی که امام وحي و الهام مستقيم شيطان را تاييد مي فرمايد:
🔺حضرت امیرالمومنین علي بن ابی طالب علیه السلام به حسن بصری گفتند :چرا ما را ياري نكردي❓
او گفت : من شك نداشتم كه ياري نكردن ام المومنين عايشه ( سلقلقیه ) كفر است و براي همين همان روز اول سلاح برداشتم و خارج شدم ،ولي وقتي كه به خريبه رسيدم ندايي به گوشم رسيد كه : اي حسن ! برگرد كه قاتل و مقتول هر دو در آتش هستند؛
و من برگشتم . روز دوم هم بيرون آمدم و دوباره همان صدا را شنيدم و برگشتم.
🔺حضرت امیرالمومنین علي بن ابی طالب عليه السلام فرمودند : آيا مي داني آن ندا از چه كسي بود ؟ حسن بصري گفت : نمي دانم.
حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند :👈 او برادرت ابليس بود و راست هم مي گويد چون قاتل و مقتول نيروهاي عايشه ( سلقلقیه ) هر دو در آتش هستند .
📚بحار الانوار ج 42 ص 141
💌اما وحي انبيا مقدس و ربوبي است.
و انواعي دارد كه قران کریم و روايات حضرات معصومین علیهم السلام بيان مي كنند.
✍سوره شوري 📖 ايه ٥١ مي فرمايد:
«و هیچ بشری را نسزد که خدا با او تکلم کند، مگر به طریق وحی و یا از ورای حجاب و یا آنکه رسولی بفرستد، پس به اذن خود، هر چه می خواهد به او وحی
کند، همانا او بلند مرتبه و فرزانه است.»
👈گاهي خدا بدون وساطت ملكي با پيامبرش سخن ميگه اما با وجود حجاب مثلا با موسي در طور توسط شجره طور سخن گفت و حضرت موسي علیه السلام صدا را از «شجره طور» شنيد👇
💌اي موسي من خداي تو هستم كفشهايت را در بياور
👈آنجا وحي « مِن وراء حجاب» بود
49.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◻️▫️سلام بر سلام قسمت اول :
نکاتی پیرامون اهمیت سلام بر وجود مقدس حضرت ولی امر مسلمین کل جهان حجت بن الحسن العسکری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف...
🟢 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🟢
༻⃘⃕▒⃟🕊️﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•✦༻⃘⃕
◼️▪️موضوع درباب پاسخ به #دجال_خراسانی • قسمت سیزدهم ✔️
#دجال_خراسانی
#منصور_هاشمی
#نشر_واجب
🔥تناقض گویی و سفسطة
أخبرنا عبدُ السّلامِ بْنُ عبدِ القَیُّوم قال: سألتُ المنصورَ الهاشِميَّ الخُراسانيَّ عَنِ الأخْذِ بِالرِّوایةِ فَکَرِهَهُ و قال: ما أنْزَلَ اللّهُ مِنْ رِوایةٍ إلّا ما تَواتَرَ عَلَیْهَا الألْسُنُ و ذلِکَ لِأنَّ اللّهَ لا یُعْبَدُ بِالظَّنِّ و إنَّما یُعْبَدُ بِالیَقین! قلتُ: و ما حَدُّ التَّواتُر؟ قال: ما یَسْتَیْقِنُ بِهِ عُقَلاءُ النّاس! قلتُ: و کَمْ ذا؟ قال: أَرْبَعَةُ رِجالٍ ذَووا عَدْلٍ إذا لَمْ یَخْتَلِفُوا، کَما قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: «لَوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ ۚ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَٰئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ»! قُلْتُ: رُبَّما یَخْتَلِفُونَ في أَلْفاظِهِمْ و المَعْنِيُّ واحِدٌ! قالَ: لا بَأسَ بِهِ و لا یَکُونَ بَعْضُهُمْ قُرَناءَ بَعْضٍ فَیُتَّهَمُوا في رِوایَتِهِمْ! ثُمَّ مَکَثَ هُنَیْئَةً ثُمَّ قالَ: إنَّ السَّلَفیَّةَ تَرَکُوا العَقْلَ فَشاهَتْ وُجُوهُهُمْ!
ترجمهی گفتار: عبد السّلام بن عبد القیّوم بلخی ما را خبر داد، گفت: از منصور هاشمی خراسانی دربارهی اخذ کردن به روایت پرسیدم، پس آن را ناپسند شمرد و فرمود: خداوند روایتی را نازل نکرده، مگر چیزی که زبانها بر آن تواتر یافته است و این از آن روست که خداوند با ظن پرستش نمیشود، بلکه تنها با یقین پرستش میشود! عرض کردم: حدّ تواتر چیست؟ فرمود: چیزی که عقلای مردم با آن یقین پیدا میکنند! عرض کردم: آن چند نفر است؟ فرمود: چهار مرد عادل هنگامی که با یکدیگر اختلاف نکرده باشند؛ چنانکه خداوند بلندمرتبه فرموده است: «چرا چهار شاهد بر آن نیاوردند؟! پس چون چهار شاهد بر آن نیاوردند، آنان نزد خداوند دروغگویان هستند»! عرض کردم: چه بسا آنان در الفاظ خود اختلاف کردهاند، ولی معنا یکی است! فرمود: اشکالی ندارد و برخیشان همنشین برخی دیگر نباشند تا در روایتشان (به اخذ از یکدیگر یا تبانی با هم) متّهم شوند! در این هنگام مدّتی سکوت نمود و سپس فرمود: هرآینه سلفیان عقل را وا نهادند، پس رویهاشان زشت شد!
(کانال دجّال مذکور)
◻️▫️ پاسخ :
اوّلاً خود این روایت واحد است آن هم از شخصیتی خیالی به نام «عبد السّلام بن عبد القیّوم البلخی» پس خود را نقض می کند!
ثانیاً اسناد به آیه «لو لا جاؤوا علیه ...» مغالطه ی محض است زیرا اوّلاً این آیه مخصوص شهادت بر زنا است و ثانیاً تنها اعتبار قضایی آن مدّ نظر است نه چیز دیگر.
آیا منصورِ دجّالِ کذّاب این آیات را ندیده؟! :
1. وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى (📖البقرة، 282)
2. وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ (📖الطلاق، 2)
3. إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ (📖المائدة، 106)
ثالثاً حکایت خیالی دیگری که در کانالش نقل شده با مبنای فوق در تضادّ است:
أخْبَرَنا عَبْدُ السَّلامِ بْنُ عَبْدِ القَیُّوم، قال: سَمِعْتُ المنصورَ یَقولُ: لَوِ ٱسْتَطَعْتُ لَمَحَوتُ الحَدیثَ کُلَّهُ إلّا «إِنِّي تارِکٌ فیکُمْ ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي: کتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَیْتِي» فَإِنَّ فِیهِ کِفایةً وَ لَو کُنْتُ مُبْقِیاً سِواهُ لَأَبْقَیْتُ: «عَلَیْکُمْ بِسُنَّتِي وَ سُنَّةِ الخُلَفاءِ الرّاشِدینَ المَهْدِیِّینَ مِنْ بَعْدِي فَتَمَسَّکُوا بِها وَ عَضُّوا عَلَیْها بِالنَّواجِذ»!
ترجمهی گفتار: عبد السلام بن عبد القیّوم ما را خبر داد، گفت: شنیدم منصور میفرماید: اگر میتوانستم همهی حدیث را پاک میکردم مگر «هرآینه من در میان شما چیزی را بر جا میگذارم که اگر به آن تمسّک جویید هرگز پس از من گمراه نمیشوید: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند»؛ چراکه در آن کفایت است و اگر چیزی جز آن را باقی میگذاشتم هرآینه این را باقی میگذاشتم: «بر شما باد به سنّت من و سنّت خلفاء راشد و مهدیّ بعد از من، پس به آن تمسّک جویید و آن را با دندان بگیرید»!
بدیهی است که با ملاکی که این دجّال برای تواتر بیان کرده؛ روایات متواتر بسیار زیاد است و محصور به این دو حدیث نیست بلکه حتی با سختگیرانه ترین ملاکی که برای تواتر در نظر بگیریم؛ باز هم روایات متواتر بسیار زیاد است؛ پس تلاش او برای محو حدیث، از نصب باطنی و کفر و زندقه نشئت گرفته نه از احتیاط منطقی در پذیرش روایات.
قـــــــــــــــضاوت باشـــــــــــــــــما
اهل منطق و تفکر
༻⃘⃕▒⃟🕊️﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•✦༻⃘⃕
◼️▪️#منتخب_الأثر • قسمت -هفتاد چهارم✔️
📝..اعتقادِ من به شما , باوری است که به تحقیق جُسته ام …✏️
📕📗🔍🔎📘📙
✔️"تصریح به نام دوازده جانشین حضرت رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه واله."
…👥…قالَ امیرالمومنین عَليٌّ بن ابی طالب علیه السلام : نزد حضرت پیامبر خدا محمد مصطفی صلی الله علیه واله مبودم در حجره ام سلمه …… حضرت پیامبر خدا صلی الله علیه واله در ضمن حدیثی طولانی دربارهء اوصیاء انبیاء فرمودند:
✴️ وَ أنا أدفَعُها إليكَ يا عَليُّ وَ أنتَ تَدفَعُها إلى إبنِكَ الحَسَنِ وَ الحَسَنُ يَدفَعُها إلي أخيهِ الحُسَينِ وَ الحُسَينُ يَدفَعُها إلي ابنِهِ عَليٍّ وَ عَليٌّ يَدفَعُها إلي إبنِهِ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدٌ يَدفَعُها إلي إبنِهِ جَعفَرٍ وَ جَعفَرٌ يَدفَعُها إلي إبنِهِ مؤسي وَ موسي يَدفَعُها إلي إبنِهِ عَليٍّ وَ عَليٌّ يَدفَعُها إلي إبنِهِ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدٌ يَدفَعُها إلي إبنِهِ عَليٍّ وَ عَليٌّ يَدفَعُها إلي إبنِهِ الحَسَنِ وَ الحَسَنُ يَدفَعُها إلي إبنِهِ القائِمِ ، ثُمَّ يَغيبُ عَنهُم إمامُهُم ماشاء اللهُ ، وَ يَكونُ لَهُ غَيبَتانِ إحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخري…
✴️ و من آن را (یعنی وصایت را ای علی) به تو می سپارم و تو آن را به پسرت حسن می سپاری و حسن آن را به برادرش حسین می سپارد و حسین آن را به پسرش علی می سپارد و علی آن را به پسرش محمد می سپارد و محمد آن را به پسرش جعفر می سپارد و جعفر آن را به پسرش موسی می سپارد و موسی آن را به پسرش علی می سپارد و علی آن را به پسرش محمد می سپارد و محمد آن را به علی پسرش می سپارد و علی آن را به پسرش حسن می سپارد و حسن آن را به پسرش قائم می سپارد ؛ سپس امامشان تا آن زمان که خدا بخواهد از آنها غایب می شود ، و برای او دو غیبت خواهد بود ، یکی از آن دو طولانی تر از دیگری است…
📕📗🔍🔎📘📙
✔️ كفاية الأثر ص١٤٦ ب٢٣ ح٣
✔️ الإنصاف ص٨٤ باب الهمزة ح٧٦
✔️ بحارالانوار ٣٣٣/٣٦ ب٤١ ح١٩٥
💠 مدارا و سازش با مردم، ترک جدل و مخاصمه در امور دینی، و احتیاط در عرضه معارف دین[۷] و [۸]
🔹عمران در زمان حَجّاج به عمره رفت، به او گفتم: آیا به ملاقات امام باقر(علیه السلام) هم رفتی؟ گفت: بله. گفتم: چه به تو فرمود؟ گفت: به من فرمود: ای عمران! از مردم چه خبر؟! عرض کردم: وقتی میآمدم، حَجّاج بر بالای منبر به پدرتان یعنی علی بن أبی طالب(علیه السلام) ناسزا میگفت. ایشان فرمود: دشمنان خدا، بیدرنگ ما را دشنام میدهند، اگر آنها میتوانستند از شیعیان ما باشند، میشدند، ولی نمیتوانند؛ چون خداوند میثاق ما و میثاق شیعیان ما را، زمانی که ما و آنها سایههایی(در عالم ذَر) بودیم گرفته است، اگر همه مردم تلاش کنند تا یک نفر را به آن میثاق اضافه کنند یا یک نفر را از آن کم کنند، نمیتوانند چنین کنند
🔹امام صادق علیه السلام فرمود: با مردم مخاصمه نکنید. مردم اگر میتوانستند ما را دوست بندارند، دوست میداشتند. همانا خداوند از شیعیان ما[در عالم ذر] میثاق گرفت همان روزی که از پیامبران میثاق گرفت. پس هرگز یک نفر هم بر آنها اضافه نخواهد شد و هرگز یک نفر از آنان کم نخواهد شد
📚المحاسن، ج۱، ص۳۲۲-۳۲۳
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🔰◻️▫️پژوهشی در باب #ضرورت_امام_شناسی • قسمت نوزدهم《 19 》
#بررسي_سندي_زيارت_نامه
#السلام_عليكم يا #اهل_بيت_النبوه علیهم السلام
#مهبط_وحي
♦♦➖➖➖➖♦♦
👈در شب معراج هم خداوند در پس حجاب با حضرت پيامبر خدا صلی الله علیه واله گفت و گو كرد كه صدا به صوت حضرت اميرالمومنین علی بن ابی طالب عليه السلام بود.
🔺اما گاهي هم ملك واسطه بين خدا و حضرت پيامبر صلی الله علیه واله ميشد كه خودش انواعي دارد👇
از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه واله پرسيدند شما چگونه متوجه وحي ميشويد❓
👈حضرت فرمود گاهي صداي زنگي در گوشم ميپيچد و اين از شديد. ترين نوع وحي به من است.
🔺گاهي هم فرشته به صورت مردي بر من ظاهر ميشود
🔺گاهي هم به صورت خود وجود ملك مي بينمش
و فرمود جبراييل را ديدم كه مغرب و مشرق را احاطه كرده بود و اسمان و زمين را در برگرفته بود و صدايش از شش جهت به من ميرسيد.
حال بيان ميكنيم كه ائمه مهبط وحي هستند 👈يعني وحي بر انها نازل ميشود و اين وحي تشريعي نيست
يعني چيزي اضافه و كم از دين نخواهد شد بلكه در روز غدير دين كامل شد
بلكه اين نوع وحي تبيين شريعت است
💌به عبارتي كسي كه مبين و معلم قران است مسلما بايد با صاحب ان مستقيم در ارتباط باشد
✍صاحب دیلم میگوید: حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام در جمع عدّهای از اهل کوفه که به خدمتشان آمده بودند، فرمود:
💌شگفتا از این مردم که علم را از حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله گرفتند و به آن عمل کردند و هدایت شدند و باز عقیده دارند، 👈اهل بیت حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله علم او را فرانگرفته اند.
🔺ما اهل بیت علیهم السلام و ذریه او هستیم که وحی خداوند در خانه های ما فرود آمده و علم از ما به ایشان رسیده است.
آیا عقیده دارند که آنها علم آموختند و هدایت شدند و ما جاهل ماندیم و ضلالت پیشه کردیم؟! چنین چیزی محال است.
حضرت در دريافت وحي تصريح دارد👆👆
📚کافی، ج 1، ص 398.
🙏🏼🙏🏼🙏🏼 استجابت دعا در ماه مبارک رمضان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب. (وسائل الشيعة، ج10، ص313 به نقل از امالی صدوق)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: دعای شما در ماه رمضان، مستجاب می شود.
💎 بهترین زمان ها برای دعا کردن در ماه رمضان
1) استجابت دعای روزه دار قبل از افطار
قَالَ النبی صلّی الله علیه وآله: دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ. (بحارالأنوار، ج96، ص315 به نقل از مکارم الاخلاق)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: دعای روزه دار هنگام افطار کردنش مستجاب می شود.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدرانش علیهم السلام از حسن بن علی علیه السلام نقل می کند که فرمود: برای هر روزه دار در هنگام افطار کردنش، یک دعای مستجاب وجود دارد. لذا در اولین لقمه، چنین بگو:
بِسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، اِغْفِرْ لِي. (بحارالأنوار، ج 98، ص 14 به نقل از اقبال الاعمال)
2)استجابت دعا در زمان نمازهای پنج گانه
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: وَ ارْفَعُوا إِلَيْهِ أَيْدِيَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي أَوْقَاتِ صَلَوَاتِكُمْ، فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ، يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِهِ، يُجِيبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ يُلَبِّيهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ يَسْتَجِيبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْه. (بحارالأنوار، ج96، ص357به نقل از عيون اخبارالرضا علیه السلام)
پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله فرمود: در ماه رمضان، در اوقات نماز، دست هایتان را برای دعا به سوی خدا بلند کنید، زیرا اوقات نماز، بهترین ساعات می باشند. خداوند در این اوقات با نظر رحمت به بندگانش می نگرد، هنگامیکه با او نجوا می کنند اجابتشان نموده، و هنگامیکه او را ندا می کنند، پاسخ مثبت می دهد و وقتی دعا می کنند، اجابت می نماید.
👌💎 توصیه: دعای مستجاب خود را در ماه مبارک رمضان، به فرج و سلامتی مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام اختصاص دهیم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🏼 👁❤️ پاداش زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام در شب اوّل ماه رمضان
1)عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ علیه السلام يَقُولُ: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مَاتَ فِي الطَّرِيقِ لَمْ يُعْرَضْ وَ لَمْ يُحَاسَبْ وَ قِيلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ آمِناً. (بحارالأنوار، ج101، ص97 به نقل از کامل الزیارات/ وسائل الشيعة، ج14، ص473 به نقل از تهذيب)
محمّد بن الفضل مىگويد: از حضرت جعفر بن محمّد عليه السّلام شنيدم كه فرمود: كسى كه قبر حسین بن علی عليه السّلام را در ماه رمضان زيارت كند و در راه بمیرد، در معرض عتاب و خطاب قرار نگرفته و نسبت به اعمالش محاسبه صورت نمی گیرد، و به او گفته مىشود: داخل بهشت شو در حالى كه در امان هستى.
2)عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ زِيَارَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام فَقِيلَ: هَلْ فِي ذَلِكَ وَقْتٌ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ وَقْتٍ؟ فَقَالَ: زُورُوهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ، فَإنَّ زِيَارَتَهُ علیه السلام خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ أَكْثَرَ مِنْهَا فَقَدِ اسْتَكْثَرَ مِنَ الْخَيْرِ وَ مَنْ قَلَّلَ قُلِّلَ لَهُ وَ تَحَرَّوْا بِزِيَارَتِكُمُ الْأَوْقَاتِ الشَّرِيفَةَ، فَإنَّ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ فِيهَا مُضَاعَفَةٌ وَ هِيَ أَوْقَاتُ مَهْبِطِ الْمَلَائِكَةِ لِزِيَارَتِهِ، قَالَ: فَسُئِلَ عَنْ زِيَارَتِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، فَقَالَ: مَنْ جَاءَهُ علیه السلام خَاشِعاً مُحْتَسِباً مُسْتَغْفِراً فَشَهِدَ قَبْرَهُ علیه السلام فِي إحْدَى ثَلَاثِ لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الشَّهْرِ أَوْ لَيْلَةِ النِّصْفِ أَوْ آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ خَطَايَاهُ الَّتِي اجْتَرَحَهَا كَمَا يَتَسَاقَطُ هَشِيمُ الْوَرَقِ بِالرِّيحِ الْعَاصِفِ حَتَّى إنَّهُ يَكُونُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ، وَ كَانَ لَهُ مَعَ ذَلِكَ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ حَجَّ فِي عَامِهِ ذَلِكَ وَ اعْتَمَرَ، وَ يُنَادِيهِ مَلَكَانِ يَسْمَعُ نِدَاءَهُمَا كُلُّ ذِي رُوحٍ إلَّا الثَّقَلَيْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإنْسِ يَقُولُ أَحَدُهُمَا: يَا عَبْدَ اللَّهِ طََهُرتَ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ وَ يَقُولُ الْآخَرُ: يَا عَبْدَ اللَّهِ! أَحْبَبْتَ فَأَبْشِرْ بِمَغْفِرَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْل.(بحارالأنوار، ج 101، ص99 به نقل از اقبال الاعمال)
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند: آیا زمانی هست که زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آن زمان برتر از زمان های دیگر باشد؟ فرمود: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را در هر زمانی زیارت کنید، زیرا زیارتش بهترین موضوع است. پس هرکس زیاد به زیارت حضرتش برود، خیر زیادتری را طلب کرده است، و هرکس کمتر به زیارت برود، نصیبش نیز کمتر خواهد شد. امّا زیارت حضرتش را در زمان های با فضیلت قرار دهید. همانا اعمال نیک در آن زمان ها مضاعف می شود. در آن زمان ها ملائکه برای زیارت حضرتش نازل می شوند. در این هنگام از زیارت سیدالشهدا علیه السلام در ماه رمضان سؤال شد. حضرت فرمودند: هرکس در یکی از سه شب، یعنی: شب اول، شب نیمه و شب آخر ماه رمضان، با حالت خشوع و اخلاص و استغفار نزد قبر حضرتش حاضر شود، گناهان و خطاهایی که مرتکب شده است، از او می ریزد همانگونه که باد سخت برگ های خشکیده را می اندازد، و در نتیجه آنگونه که مادر وی را زاییده است از گناهان پاک می شود. بعلاوه برای او اجری چون اجر کسی که در آن سال به حج و عمره برود منظور می شود. پس دو ملک وی را ندا می کنند که هر صاحب روحی جز جن و انس ندای آندو را خواهد شنید. یک ملک می گوید: پاک شدی، عملت را مجددا آغاز کن، و ملک دیگر می گوید: ای بنده خدا! محبت ورزیدی، پس بشارت باد بر تو به واسطه مغفرت و فضل الهی که شامل حالت شده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🚿🌒 استحباب غسل در شب اول ماه رمضان و آثار آن
1) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: يُسْتَحَبُّ الْغُسْلُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْهُ. (بحارالأنوار، ج81، ص17 به نقل از اقبال الاعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: غسل در شب اول ماه رمضان و شب نیمه آن مستحب است.
2) حضرت رضا علیه السلام فرمود: غسل شب اول ماه رمضان، سنّت است. (بحارالأنوار، ج81، ص9 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام)
3) عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قالَ: مَنْ أَحَبَّ أَنْ لَا يَكُونَ بِهِ الْحِكَّةُ فَلْيَغْتَسِلْ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَإنَّهُ مَنِ اغْتَسَلَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لَا تُصِيبُهُ حِكَّةٌ وَ يَكُونُ سَالِماً مِنْهَا إلَى شَهْرِ رَمَضَانٍ قَابِلٍ. (بحارالأنوار، ج81، ص18به نقل از اقبال الاعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس دوست دارد که خارش بدن نداشته باشد، شب اول ماه رمضان غسل کند. هرکس در شب اول ماه رمضان غسل کند، به او خارش نمی رسد و تا سال بعد از خارش در امان خواهد بود.
4) عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قال: مَنِ اغْتَسَلَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي نَهَرٍ جَارٍ وَ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثِينَ كَفّاً مِنَ الْمَاءِ طَهُرَ إلَى شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ. (بحارالأنوار، ج81، ص18به نقل از اقبال الاعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس در شب اول ماه رمضان در آب جاری غسل کند و سی کف آب بر سرش بریزد، تا سال آینده با طهارت (معنوی) می باشد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏👌 نماز ساده شب اول ماه رمضان
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: هرکس در شب اول ماه رمضان 4 رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک حمد و 15مرتبه توحید، خداوند ثواب صدیقین و شهدا را به وی اعطا می کند، و خداوند تمام گناهانش را آمرزیده، و وی در قیامت از رستگاران خواهد بود. (بحارالانوار، ج97، ص381-382 به نقل از اربعین شهید)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🏼👌🙏🏼 نماز بسیار ساده هر شب ماه رمضان
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ صَلَّى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، إِنْ شَاءَ صَلَّاهُمَا فِي أَوَّلِ لَيْلٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي آخِرِ لَيْلٍ، وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَبْعَثُ بِكُلِّ رَكْعَةٍ مِائَةَ أَلْفِ مَلَكٍ يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ، وَ يَمْحَوْنَ عَنْهُ السَّيِّئَاتِ، وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ. (بحارالأنوار، ج96، ص346 به نقل از کتاب النوادر)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند، قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه اش را بالا ببرند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🏼 🍎 استحباب خواندن نماز مغرب قبل از افطار
1) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: يُسْتَحَبُّ لِلصَّائِمِ إِنْ قَوِيَ عَلَى ذَلِكَ أَنْ يُصَلِّيَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ. (بحارالأنوار، ج98، ص8- 9 به نقل از اقبال الأعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: مستحبّ است که اگر روزه دار توانایی داشت، قبل از افطار ، نماز خود را بخواند.
2) رجاء بن أبی ضحّاک نقل می کند که حضرت رضا علیه السلام در مسیر خراسان، هرگاه روزه می گرفت، قبل از افطار، نماز می خواند. (بحارالأنوار، ج96، ص314 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام)
3) مرحوم سید بن طاووس در «اقبال الأعمال» می نویسد:
در روایات ائمه علیهم السلام آمده است که در ماه رمضان ، افطار کردن بعد از نماز خواندن مستحبّ است و به قبولی عبادت نزدیک تر می باشد. البته اگر عده ای بودند که نمی توانند صبر کنند تا نماز خوانده شود و سپس افطار نمایند، و از کسانی می باشند که افطار را مقدّم می شمارند، به خاطر رضای خدا و تعظیم مراسم افطار و کامل کردن عبادت الهی با ایشان افطار نمایید. امّا اگر قومی هستند که می توانند به افطار مشغول شوند و شما نسبت به تأخیر خود عذری بیاورید، نماز را قبل از افطار بخوانید. (بحارالأنوار، ج 98، ص8- 9 به نقل از اقبال الأعمال)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»