📚شباهت های امام مهدی به مادر سادات
🌹امام مهدی (علیه السلام) میفرماید:
«ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است (1)
با نگاهی به ویژگیهای این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت مهدی نمود مییابد.
۱_مظلومیت اولین ویژگی مشترک آن بزرگواران، مظلومیت است.
در زیارات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می خوانیم:
«السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظلُومَة المقهوره (2)/ سلام بر تو ای مظلومه ی مورد ستم واقع شده».
در کتاب «امالی» ابن الشیخ مینگارد: موقعی که وفات پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلم نزدیک گردید آن حضرت به قدری گریست که ریش مبارکشتر شد.
گفته شد: یا رسول اللّه ! چرا گریه می کنی؟
فرمود: برای ذریه و فرزندانم و آن ستم هائی که از ستمکاران امتم بعد از من به ایشان می رسد، می گریم. گویا می بینم دخترم فاطمۀ زهراء بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا می زند: یا ابتاه! احدی از امت من به فریاد او نمیرسد.
وقتی فاطمۀ اطهر این مطلب را شنید گریان شد. پیغمبر اکرم(ص) به وی فرمود:
ای دختر عزیزم! گریان مباش!
فاطمه(سلام الله علیها )گفت: پدر جان! من برای ظلم هائی که بعد از تو خواهم دید گریه نمی کنم، بلکه به علت مفارقت تو اشک می ریزم.
پیغمبر اعظم(صلی الله علیه) فرمود: ای دختر محمّد! مژده باد تو را! زیرا تو اولین کسی هستی که در میان اهل بیتم به من ملحق خواهی شد(3)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ترسیم مظلومیت همسرش فرمود:
«إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ( ص) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَة (4) / فاطمه دختر پیامبر همواره ستم دیده و از حق خود محروم بود.
امیرالمؤمنین در ترسیم مظلومیت و غربت فرزندش مهدی نیز میفرماید :«صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ » (5) / صاحب این امر، همان رانده شده دور شده یگانه و تنها است.
از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر علیهالسلام راجع به صاحب این امر پرسیدم. فرمود: او همان رانده شدۀ یکتای غریب پنهان از خاندانش می باشد که خونخواه پدرش خواهد بود. (6)
مرحوم میرجهانی میگفت: در عالم رؤیا، مادر مظلومم حضرت فاطمه صدیقه(س) را دیدم و ایشان سه بیت شعر فارسی خواند. وقتی بیدار شدم فقط یک بیت را به یاد داشتم و آن بیت این گونه است:
دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود/در این زمان دل فرزند من شکسته تر است (7)
۲_عدم بیعت با ...
غاصبان پس از غصب خلافت، سعی کردند برای مشروعیت بخشیدن به خلافتشان از همه مردم، به خصوص حضرت علی و حضرت زهرا برای خود بیعت بگیرند، ولی حضرت زهرا همه مصیبت ها را تحمل کرد و تا آخرین لحظه از زندگی مبارکشان، با غاصبان حکومت بیعت نکرده، بلکه برای بازگرداندن خلافت به مسیر اصلیاش، مبارزه نمودند (8)
«روی برگردانید (قهر کرد) فاطمه از ابابکر و با اوسخن نگفت تا وفاتش و ۶ ماه بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) زندگی کرد و بعد از وفاتش همسرش علی او را شبانه دفن کرد و برای نماز و دفن فاطمه ابابکر را خبر نکرد. (9)
امام مهدی(عجل الله تعالی) هم در پس پرده غیبت به سر می برد تا بیعت کسی بر گردنش نباشد..
حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: هنگامی که قائم ما قیام کند، بیعت احدی بر گردن او نخواهد بود. از این رو، ولادت او مخفی می شود و از دیده ها پنهان می شود (10)
حضرت مهدی(عجل الله تعالی)می فرماید :بر گردن همه پدرانم، بیعت سرکشان زمانه بود،امّا من وقتی خروج کنم، بیعت هیچ سرکشی بر گردنم نیست (11)
📚منابع:
۱_کلمات قصار امام زمان (عج) ص۲۰
۲_زیارت حضرت فاطمه(سلام الله علیها)مفاتیح الجنان
۳_ترجمۀ جلد دهم بحار الانوار: در زندگانی حضرت فاطمه(سلام الله عایها) ترجمۀ نجفی ص۱۷۴
۴_شیخ طوسی، امالی، ص ۱۵۶
۵_کمال الدین و تمام النعمه ج ۱ ص۵۶۳ ح ۱۳
۶_مکیال المکارم ج ۱ص۱۸۰به نقل ازکمال الدین ج۲ ص۳۶۱
۷_عنایات حضرت مهدی(عجل الله تعالی)به علما و طلاب، ص ۱۷۶
۸_ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا (سلام الله علیها)،علی مصلحی،پایگاه اطلاع رسانی حوزه
۹_صحیح مسلم- کتاب الجهاد و السیر – باب ۱۶
باب قول النبی(صلی الله علیه و آله)،لانورث ما ترکنا فهو صدقه)حدیث ۱۷۵۹
۱۰_کمال الدین و تمام النعمه ج۱ص۵۶۴
۱۱_کمال الدین ج ۲ص۲۳۹
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_معاویه
@haram110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ماجرای عبور از نیل تنها یکنفر
از سپاهیان فرعـون غـرق نشد ❤️🩹
🔹حضرت موسی از خدا پرسید چرا؟
@haram110
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین
حاج میرزا محمدتقی نصیرالاسلامی
خدایش رحمت کند نقل کردند:
☘ در سال 1351 شمسی وقتی برای سخنرانی به روستایی می رفتم با موتور سیکلت به زمین خوردم و در اثر زمین خوردن رگ عصب زبانم در ناحیه صورت آسیب دید به طوری که تا مدت ها نمی توانستم پاسخ اطرافیان را با زبان بیان کنم.
لذا با قلم و کاغذ منظورم را روی کاغذ می نوشتم .
خیلی سخت میگذشت .
خانواده ام برایم گریه میکردند .
ایشان می فرمودند:
مشغول نماز که بودم برای نماز چندین مرتبه بسختی کلمه را تکرار می کردم تا لفظ به سختی اداء میشد .تا جاییکه زن و فرزندانم در کنارم گریه میکردند.
یک روز بعد از نماز متوسل شدم به اربابم حضرت اباعبدالله الحسین
(علیه السلام).
🔺 ضمنا :
خانمی بود در همسایگی ما بنام
«بی بی خانم » ایشان یک سگی داشت برای نگهبانی منزل که هر وقت بچه های محل به سگ سنگی میزدند بی بی خانم در حیاط با بچه ها دعوا میکرد که سگش را اذیت نکنند نگهبان خونه منه گناه داره .
🔸پس از دیدن این صحنه در آن لحظه
قلبم رقت گرفت ودلم شکست و با چشمان اشکبار به اربابم حضرت سیدالشهداء علیه السلام با زبان عوامی وگلایه مند شدم و گفتم :
مولای من سرور من آیا من در خانه شما اهل بیت از این «سگ بی بی خانم» کمترم ..!!!؟؟
یا شفای مرا بدهید یا جان مرا بستانید ، عمری در خانه شما نوکری کرده ام 😭. در این لحظه حس کردم میتوانم حرف بزنم واز آن لحظه« تکلم من » باز شد وعصب زبانم برگشت و شفا یافتم .
و خوب شدم
یا حسین ادرکنی!!😭😭😭خدایا بیماران شیعه اباعبدالله الحسین علیه السلام را دلی شکسته عنایت کن و آنها راشفا بده. آمین!.🤲
May 11
4_6032789279611030731.mp3
5.41M
چگونگی تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام و نقش شیعیان
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
⚠️⚠️ زیارت آرامگاه جورج واشنگتن آری، زیارت قبور ائمه بقیع علیهم السلام خیر!!
وهابیان در صفر ۱۳۴۴ قمری به مدینه حمله می کنند و هفت ماه بعد، در ماه رمضان۱۳۴۴قمری، شیخ عبدالله بن بُلَیهد، که قاضی القضات مکه بود، وارد مدینه می شود و با استفتائی از مفتیان مدینه، حکم تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام و دیگر بزرگان مدفون در مدینه را دریافت می کند و در ۸ شوال ۱۳۴۴قمری (1926میلادی)، بقعههای بقیع در دوران حکومت ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان تخریب می گردد. پس از تخریب، ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در نامهای به تاریخ ۱۲ شوال ۱۳۴۴قمری خطاب به عبدالله بن بلیهد، اقدامات وی در این باره را تحسین می کند.
در ژانویه 1947 میلادی، فرزند ملک عبدالعزیز، شاهزاده ملک سعود (همان کسی که در سال 1953، پادشاهی آل سعود را بنیان می گذارد)، در صدر هیأت بزرگی از شاهزادگان و رجال سیاسی عربستان به واشنگتن سفر می کند. وی در خلال این سفر، بر آرامگاه جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حاضر می شود و به ادای احترام، برای وی تاج گل اهدا می کند.
این سؤال همیشه مطرح می شود که: چرا آل سعود و وهابیون، قبور ائمه بقیع علیهم السلام را به بهانه حرمت زیارت قبور، تخریب کردند اما قبر جورج واشنگتن را زیارت کرده و بر آن، دسته گل نهادند!؟!!
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
در ژانویه 1947 میلادی، فرزند ملک عبدالعزیز، شاهزاده ملک سعود (همان کسی که در سال 1953میلادی، پادشاهی آل سعود را بنیان می گذارد)، در صدر هیأت بزرگی از شاهزادگان و رجال سیاسی عربستان به واشنگتن سفر می کند. وی در خلال این سفر، بر آرامگاه جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حاضر می شود و به ادای احترام، برای وی تاج گل اهدا می کند.
https://www.mountvernon.org/the-estate-gardens/the-tombs/famous-visits-to-washingtons-tomb/
https://www.mountvernon.org/the-estate-gardens/famous-visitors/article/crown-prince-amur-ibn-saud/
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش مرحوم علامه عبدالرحیم صاحب الفصول (متوفای1367 قمری-1327 شمسی) مشهور به حائری در حفظ حدود قبور ائمه بقیع علیهم السلام
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏👏 جامعه شیعه مدیون خدمات مرحوم علامه شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول است
مرحوم علامه عبدالرحیم صاحب الفصول (متوفای1367 قمری-1327 شمسی) مشهور به حائری، از فقهای بزرگ و بعضاً ناشناخته است. وی ساکن تهران بود و در سال 1345 قمری بعداز تخریب بناهای قبور بقیع توسط وهابیون و خودداری مسلمانان از سفر حج، با هزار نفر از شام راهی حجاز شد. وی در دیداری که با عبدالعزیز پادشاه عربستان بعد از تخریب قبور ائمه بقیع داشته، موفق به دریافت سندی میشود که به موجب آن زائران می توانند به زیارت بقیع رفته و اعمال خود را انجام دهند. وی همچنین از تخریب ضریح و بارگاه رسول خدا صلّی الله علیه و آله جلوگیری نمود.
با تخریب قبور منور ائمه بقیع علیهم السلام در 8 شوال سال 1344 قمری توسط عمال آلسعود و با سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزا حسین نائینی این واقعه شوم را به علمایی مانند امامجمعه خویی و سیدمحمد بهبهانی در تهران اطلاع میدهند. در مدت زمان کوتاهی همه جهان اسلام از این واقعه جانسوز اطلاع می یابند تا اینکه یک سال از این ماجرا میگذرد.
محمدمهدی حائری، از فرزندانِ «علامه عبدالرحیم صاحب الفصول» می گوید:
پدرم سال 1345 هجری قمری یعنی یک سال بعد از تخریب بقیع به عتبات عالیات سفر می کند و بعد از آن، برای زیارت حضرت زینب علیهاالسلام به سوریه می رود. در آنجا سفیر آل سعود به نام «محمد عبدالرواف» به ملاقاتش میرود و این قول را می دهد که در سفر به مکه از هر نوع امنیتی برخوردار خواهد بود، چرا که در آن زمان ناامنی زیادی در مکه وجود داشته است. بدین ترتیب علامه راهی عربستان می شود. بعد از اتمام مراسم حج، پادشاه عربستان از وی دعوت میکند تا به ملاقاتش برود و از آنجایی که علامه در بلاغت کلام بینظیر بود و تسلط زیادی هم به زبان عربی داشت، و آوازه سخنرانی های او در عراق به حجاز رسیده بود، عبدالعزیز وی را خوب می شناخت. پس به ایشان می گوید: هر کاری داشته باشید، در انجام آن حاضرم. علامه پاسخ می دهد: شما تمام اصلاحاتی که منظور داشتید تمام شد و فقط خراب کردن قبور ائمه بقیع مانده بود که آن را هم متأسفانه انجام دادید، من می خواهم قبرستان بقیع را بازسازی کنم! علامه از سوی دولت، مأمور این کار نبود و این درخواست را شخصی مطرح کرد. وقتی علامه این حرف را می زند، رگ پیشانی پادشاه عربستان از خشم ورم می کند، به گونه ای که اطرافیانش حالت جدی تری به خود می گیرند. پادشاه عربستان بعد از چند دقیقه با همان غرور پاسخ می دهد: همانطور که وعده دادم عمل می کنم. پس با کمک گروهی که رفته بود، دور مزار چهار امام را سنگ چین گذاشت تا حریمش مشخص شود و بعد هم دور تا دور بقیع را مرزبندی کرد.
در این جلسه علامه عبدالرحیم پیشنهاد میدهد که مَلِک دو صفه مسدس از سنگ مرمر بسازد، یکی بالاتر باشد که صورت قبور روی آن باشد. یکی پایینتر که مردم بایستند و زیارت بخوانند. در اطراف این صفه بزرگ، طاق نماهایی از سنگ مرمر ساخته شود که فقط برای استراحت و نشستن مفید باشد، ولی جای خوابیدن یا سکونت نباشد؛ و ابداً طلا و نقره هم در آنها به کار نرود. مَلِک، این نقشه را ظاهراً می پذیرد. در پایان این دیدار عبدالعزیز خم میشود و دست علامه را می بوسد و دستور می دهد تا متن آنچه بر آن توافق شده است روی کاغذی با مارک دیوان نوشته و ثبت شود و برای آیتالله فصولی ارسال شود، مفاد این قرارداد به شرح زیر است:
«از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل به حضرت فاضل محترم شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول سلام و رحمت و برکات خدا بر شما. بعد ما تأکید میکنیم که قبه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) را احدی به بدی لمس ننماید و چنین چیزی هرگز به خاطر ما خطور نکرده است که آن را به بدی مس نماییم (منظور اینکه قبه قبر پیغمبر صلّی الله علیه و آله را خراب نخواهیم کرد) و برای پیغمبر نزد ما احترامی است که با هیچ حرمتی برابری نمی کند. اما مسائل قبور بقیع و آنچه متعلق به آن است از بنا، پس ما چنانچه به شما خبر دادیم تابع شریعت اسلامیم و نه اهل بدعت و ما آماده ایم که اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. و اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظر خود را برای شما بیان خواهیم کرد و امر خواهیم کرد که قبور بقیع را نظیف کرده و تسطیح کنند مطابق آنچه در شرع جایز است و با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شوند. و برای شما تأکید میکنیم که ما منع نمی کنیم هیچکس را از زیارت قبور بقیع، اگر زائران در زیارت خود متابعت کنند طریقه شریعه و آداب دینی را. و به تحقیق امر نمودیم به نوشتن این سند تا شما آن را برای مردم منتشر کنید. این بود آنچه لازم بود بیان آن و خدا حفظ کند شما را.»
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضریح ائمه بقیع علیهم السلام
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام و دیگر بزرگان_حجةالاسلام بندانی نیشابوری
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاک اینجا بوی سیلی می دهد- صابر خراسانی
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
در داخل مسجد حائری، واقع در جنوب غرب تهران، خیابان کارون جنوبی، تقاطع خیابان هاشمی، مزار علامه عبدالرحیم صاحب الفصول قرار دارد. روی یک سنگ مرمری اشعاری حک شده که سروده آن مرحوم است. در بخشی از متن سنگ قبر مرحوم صاحب فصول آمده است:
به تحقیق صاحب این قبر ضمانت می کند برای زیارت کننده خود که خداوند به فضل خود حاجت او را برآورد و مشکلش را حل کند، به شرط اینکه این زیارت برای امتحان نباشد و امیدوار است که خداوند به فضل خود این بنده اش را در این ضمانت ناامید نگرداند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»