حرم
حرم: 📸 #سند_تاریخی ویژه ایام محسنیه ↘️↘️↘️↘️↙↙️↙️↙️ @haram110
✍🏻 | (سندی در اثبات ايام #محسنيه)
👆👆👆👆👆👆
نوشته اي خطي و تاريخي به تازگي در كشور بحرين يافت شده كه از بسياري جهات حائز اهميت است.
علي الخصوص براي اثبات وجود برخي از مناسبات تاريخي و ديني شيعيان،
اين دستنوشته كه به روي قطعه اي چرمي و بصورت توصيه نامه نگارش شده مربوط به خانداني از سادات اهل قطيف است كه اداره حسينيه مياس بحرين را عهده دار بوده اند.
مضمون سطور نگارش شده در اين سند تاريخي به اين صورت است كه شخصي به نام سيد محمد به فرزندان ذكور ونسل هاي بعد از خود طبق توصيه اي كه از اجدادش به او رسيده توصيه كرده كه حتما و به هر طريقي كه شده با احياء و برقراري مجالس ايام آخر صفر از اين ايام مواظبت كنند و نگذارند كه اين ايام به فراموشي سپرده شود.
و تاكيد كرده همانگونه كه نياكان واجداشان آن مجالس را سالهاي سال برگزار نموده اند، زماني كه به آنها رسيده از آن مواظبت كنند و همچنين براي عدم برگزاري و فراموش كنندگان اين مجالس بعد از خود نفرين و عقوبت الهي را خواستار شده.
در اين سند به وضوح مناسبتهاي ايام اخر صفر را شرح داده كه از اين قرار است؛
بيست و پنجم صفر:مناسبت وفات حضرت مريم عذراء
بيست و ششم صفر:مناسبت شهادت اولاد حضرت مسلم بن عقيل سلام الله عليه
بيست و هفتم صفر:مناسبت شهادت حضرت يحيي بن ذكرياء پيامبر
بيست وهشتم صفر:مناسبت شهادت پيامبراكرم اسلام حضرت ختمي مرتبت محمد بن عبدالله صل الله عليه وآله وسلم
و آخر صفر:مناسبت شهادت حضرت محسن بن علي عليه السلام
اهميت اين سند و شرح مرقومه اين نوشته تاريخي بسيار است و دراين مقال نميگنجد و هدف اين نوشته نيز رسيدگي و توضيح اهميت اين سند نيست، فقط اشاره مختصري داريم به قسمت آخر سند كه در مورد شهادت حضرت محسن بن علي عليه السلام ميباشد.
زيرا در اين چند سال ايام محسنيه مورد هجمه برخي از جاهلان و كج فهمان و دشمنان اهل بيت عليهم السلام واقع شده و برخي از محبين اهل بيت هم بعلت عدم تحقيقات كافي اعتقادي به برگزاري مراسم عزاء ايام محسنيه ندارند، و فكر ميكنند كه ايام شهادت حضرت محسن عليه السلام به تازگي ابداع شده است، كه وجود اين سند كه در آن
به وضوح بر برگزاري مجالس عزاداري و اطعام بمناسبت شهادت حضرت محسن عليه السلام اشاره شده
و تاريخ ثبت شده اين سند كه بيست و پنج شعبان يكهزار و دويست و هفتاد وپنج هجري قمري است، يعني يكصدو شصت و چهار سال پيش، اين ادعاي تازگي به وجود آمدن شهادت حضرت حضرت محسن عليه السلام را بصورت قوي رد ميكند و نشانگر اين است كه ايام محسنيه نه در اين چند دهه بلكه از قرن ها پيش وجود داشته است و مردم براي آن اقامه عزاء ميكردند.
اين سند جواب دندانشكني است به بيسواداني كه ادعا ميكنند كه ايام محسنيه حداكثر پنج يا شش سال است كه قدمت دارد.
دلايل بسيار محكمي از طريق روايات ،كلام اهل بيت عليهم السلام و موارد تاريخي وجود دارد كه جاي هيچ شك و شبه اي براي حقيقت طلبان و افراد بدون تعصب و بي غرض را باقي نميگذارد وليكن اهميت اين سند براي كساني است كه فهم درك كلام اهل بيت عليهم السلام را ندارند و فقط بايد با كلام در حد مقدار سال و تاريخ صحبت كرد كه تاريخ ثبت اين سند دليل محكم و قاطعي است بر اراجيفي كه مغرضين در اين ايام ميبافند و ميتوان اينگونه نوشت كه تاريخ اين سند جواب سريع و تو دهني محكم بر دهان بيسوادان سياه دل و برخي افراد ناآگاه است.
باشد كه حقيقت جويان و كساني كه بدنبال رسيدن به حقيقت ميباشند دچار تشكيك نشده و رؤيت اين نوشته تاريخي راه را براي محبيني كه دشمنان فريبشان داده اند، روشن سازد،
و نيز مشت محكمي باشد به دهان ياوه گويان و معانداني كه به دنبال تضعيف و سست كردن شعائر اهل بيت عليهم السلام هستند.
بِسْمِ لّله ألْرَحْمَٰنِ ألْرَحٰٓيم
وَ يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
صَدَقَ أللّه ألْعَلَيْ أَلْعَظْٰيم
#ایام_محسنیه_بدعت_نیست #ایام_محسنیه_تسلیت_باد
↘️↘️↘️↘️↙↙️↙️↙️
@haram110
💠 گذشتن حضرت عیسی علیه السلام و حواریون از سرزمین کربلا
🔹 علامه مجلسی رضوان الله علیه مینویسد:
✍
🔸 روایت شده است: حضرت عیسی علیه السلام در بیابان ها با حواریون سیاحت مینمود، عبورشان به سرزمین کربلا افتاد، دیدند شیر مهیبی سر راه ایشان را گرفته، حضرت عیسی علیه السلام پیش آمده و فرمود: چرا در این راه نشسته و ما را مانع هستی؟ شیر به زبان فصیح عرض کرد: به درستی که من نمیگذارم شما از اینجا بگذرید تا لعن نمائید یزید، قاتل حسین علیه السلام را! پس حضرت عیسی علیه السلام پرسید: حسین علیه السلام کیست؟ عرض کرد: سبط نبی محمد صلی الله علیه و آله و فرزند علی ولی الله علیه السلام، پس حضرت عیسی علیه السلام دست های خود را بلند کرده یزید را لعن و نفرین نمود و حواریون آمین گفتند، در آن حال شیر از سر راه کناره شد و ایشان گذشتند.
📙 بحار الانوار، تألیف علامه مجلسی، جلد ۴۴، صفحه ۲۴۴، حدیث ۴۳
@haram110
روز اول بین مــــردان خـــــدا اجلاس بود
نوح و ابراهــــــیم و هم الــــــــــیاس بود
بحـث این گــــــردهمایی درمـــــیان انبیا
بحــث تجـلیل از مقام حضرت عباس بود
منکران بر دست حیدر ریسمان انداختند
ماجـــــرا میشد تماشایی اگر عباس بود
ســــاربان انگشتر خون خدا دزدید و رفت
دست سارق را قلم میکرد اگر عباس بود
ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه
گردنـــت را میشکست آنجا اگر عباس بود
🔸راضیه مهربان
@haram110
☑️ بد نیست در این مجال ايام اختصاص يافته به شادمانی و سرور براي مواليد و اعياد مربوط به خاندان وحی يا ايامی كه مصيبتی از شهادات حضرات در آن نيست را برشمريم :
👈🏻 از ٩ ربيع الاول تا شش جمادي الاولى ❗️به مدت ٥٧ روز❗️
👈🏻 از ٢٠ جمادي الثاني تا رجب و شعبان و ١٨ رمضان❗️يعني ٨٨ ❗️
👈🏻از بيست و پنج رمضان تا بيست و پنج شوال ❗️يك ماه شادمانی❗️
👈🏻 از ٢٧ شوال تا آخر ذي القعده ❗️٣٣ روز شادمانی❗️
👈🏻 ماه ذی الحجة همه عيد و سرور
❗️❗️خلاصه در مجموع حداقل هشت ماه فرحناك و شادمان
❓حال سوال اين است كه چگونه با سه چهار روز عزاداری برای محسن بن علی صلوات الله علیهما يك عده ، عزاداران و محبان را به توپ اتهام می بندند كه ميخواهيد همه سال را به عزاداری و سينه زنی تبديل كنيد ؟!!!
🤔انصاف و وجدان كجاست ؟!!!
يا حساب و شمارش آنان ضعيف است؟
حال بیایید جشن هايمان را بشماريم :
👈🏻 ١ رجب ميلاد امام هادي عليه السلام
👈🏻 ٥ رجب امام باقر عليه السلام
👈🏻 ١٠ رجب ميلاد امام جواد عليه السلام
👈🏻 ١٣ رجب ميلاد مولود كعبه عليه السلام
👈🏻 ٢٧ رجب مبعث
👈🏻 ٣ شعبان ميلاد امام حسين عليه السلام
👈🏻 ٤ شعبان ميلاد امام سجاد عليه السلام
👈🏻 ٥ شعبان ميلاد ابالفضل عليه السلام
👈🏻 ١١ شعبان ميلاد علي اكبر عليه السلام
👈🏻 ١٥ تا ٢٥ شعبان دهه فرخنده مهدويه جشن های نيمه شعبان ميلاد صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه الشريف
👈🏻 ١ رمضان المبارك جشن حلول ماه مبارك رمضان
👈🏻 ١٥ رمضان المبارك ميلاد امام حسن عليه السلام
👈🏻 عيد فطر
👈🏻 ١ ذي القعده ميلاد حضرت معصومه سلام الله عليها تا ١١ ذي القعده ميلاد امام رضا عليه السلام جشن دهه كرامت
👈🏻 ١٠ ذي الحجة عيد قربان
👈🏻 ١٥ ذي الحجة ميلاد امام هادي عليه السلام
👈🏻 ١٨ ذي الحجة عيد غدير تا ٢٦ ذي الحجة جشن هاي :
👈🏻 مباهله
👈🏻 نزول انما
👈🏻 نزول هل اتي و ...
👈🏻 ده روز جشن دهه ولايت
👈🏻 ٩ ربيع الأول تا ١٤ ربيع الأول جشن هاي خاص شيعه
👈🏻 ۵ جمادی الاول ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها
👈🏻 بيست جمادی ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها
✅✅✅✅✅✅
در مجموع مي بينيد كه قريب شصت شب يعنی دو ماه تمام ايام و ليالی جشن و سرور است.
تازه اگر شام ميلادها را كه معمولا جشن ها به پاست و ميلادهای امامزادگان ، جشنهايی چون ازدواج حضرت زهرا سلام الله عليها و ... را بر آن دو ماه نيفزاييم؛
كه در تمام اين همه ايام و ليالي هيئات و محبين آل الله با اقامه مجالس سرور و چراغاني و مديحه خوانی و سرور به شادمانی و فرحمندی به فرح اهل البيت مشغولند.
جالب آنکه برخی از این اعیاد ما، به صورت دهه برگزار میشود:
دهه مهدويت ، دهه كرامت ، دهه جشنهای غديريه و شعبانيه و ..
✔️همین آمار ها برای اهل انصاف کافیست تا دچار مغلطه در بیان ایام عزا نشوند...
@haram110
منتظر:
🌹داستان مردی ڪه به زیارت امام حسین علیه السلام نمیرفت❗️
شخصی از بزرگان هند به قصد مجاورت ڪربلای معلّی به این شهر آمد و مدت شش ماه در آنجا ساڪن شد و در این مدت داخل حرم مطهر نشده بود و هر وقت زیارت حضرت امام حسین علیه السلام را اراده میڪرد، بر بام منزل خود رفته، به آن حضرت سلام می ڪرد و او را زیارت مینمود؛ تا این ڪه سرگذشت او را به «سید مرتضی»ڪه از بزرگان آن عصر و مرسوم به «نقیب الاشراف» بود رساندند.
سید مرتضی به منزل او رفت و در این خصوص او را سرزنش نمود و گفت: «از آداب زیارت در مذهب اهلبیت علیه السلام این است ڪه داخل حرم شوی و عقبه و ضریح را ببوسی. این روشی را ڪه تو داری، برای ڪسانی است ڪه در شهرهای دور میباشند و دستشان به حرم مطهر نمیرسد.»
آن مرد چون این سخن را شنید گفت: «ای نقیب الاشرف» از مال دنیا هر چه بخواهی از من بگیر و مرا از رفتن معذور دار.
هنگامی ڪه سید مرتضی سخن او را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «من ڪه برای مال دنیا این سخن را نگفتم؛ بلڪه این روش را بدعت و زشت میدانم و نهی از منڪر واجب است.»
وقتی آن مرد این سخن را شنید، آه سردی از جگر پر دردش ڪشید. سپس از جا برخاست و غسل زیارت ڪرد و بهترین لباسش را پوشید و پا برهنه و با وقار از خانه خارج شد و با خشوع و خضوع تمام، نالان و گریان متوجه حرم حسینی گردید تا این ڪه به در صحن مطهر رسید .
نخست سجده شڪر ڪرد و عتبه صحن شریف را بوسید. سپس برخاست و لرزان، مانند جوجه گنجشڪی ڪه آن را در هوای سرد در آب انداخته باشند، بر خود میلرزید و با رنگ و روی زرد، همانند ڪسی ڪه یڪ سوم روحش خارج گشته باشد، حرڪت میڪرد تا این ڪه وارد ڪفش ڪن شد. دوباره سجده شڪر به جا آورد و زمین را بوسید و برخاست و مانند ڪسی ڪه در حال احتضار باشد داخل ایوان مقدس گردید و با سختی تمام خود را به در رواق رسانید.
چون چشمش به قبر مطهر افتاد، نفسی اندوهناڪ بر آورد و مانند زن بچه مرده، ناله جانسوزی ڪشید. سپس به آوازی دلگداز گفت: «اَهَذا مَصرَعُِِِ سیدُالشهداء؟ اَهَذا مَقتَلُ سیدُالشهداء؟ ؛ آیا اینجا جای افتادن امام حسین علیه السلام است؟ آیا اینجا جای ڪشته شدن حضرت سیدالشهداء است؟»
پس فریاد ڪشید و نقش زمین شد و جان به جان آفرین تسلیم نمود و به شهیدان راه حق پیوست.»
منبع:
داستانهای علوی، ج۴، ص۲۱۰/ دارالسلام عراقی، ص۳ .
@haram110
@haram110 ☀️
❌همانند خوک چاق نشویم❌
✨امام صادق (ع) :
🔰خداوند از پرخوری بیزار است. و فرمود:
انسان ناچار باید غذا بخورد تا سرپا باشد ، پس هنگامی که شخص غذا میخورد ، یک سوم شکم را برای غذا در نظر بگیرد و یک سوم آنرا برای آشامیدنیها نگه دارد و یک سوم آنرا هم برای نفس کشیدن خالی بگذارد ، و بعد فرمود :
👈همانند خوکها که برای ذبح چاق میشوند ، شما چاق نشوید.
📘 کافی جلد 6
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
********************
✅ @haram110
@haram110 ☀️
🔴دعای مشکلگشای یوشع وصی موسی!
👈علامه قطبالدین راوندی به نقل از امام رضا علیهالسلام میگوید:
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مرد و زن را در مسجد جمع کرد و فرمود:
هر کس میخواهد ثنایش بر ثنای مجاهدان برتری یابد و حاجتش روا شود و دشمنش نابود شود و قرضش ادا گردد و اندوهش برطرف شود و سخنش آسمانها را بشکافد و در لوح محفوظ ثبت گردد، این دعای یوشع را هر روز بخواند:
🌺بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ إِنَّ رَبَّكُمْ بِكُمْ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ أَلَا إِنَّ خَيْرَ عِبَادِ اللَّهِ الْتَقِيُّ النَّقِيُّ الْحَفِيُّ وَ إِنَّ شَرَّ عِبَادِ اللَّهِ الْمُشَارُ إِلَيْهِ بِالْأَصَابِعِ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكْتَالَ بِالْمِكْيَالِ الْأَوْفَى وَ أَنْ يُوَفِّيَ الْحُقُوقَ الَّتِي أَنْعَمَ اللَّهُ بِهَا عَلَيْهِ فَلْيَقُلْ فِي كُلِّ يَوْمٍ سُبْحَانَ اللَّهِ كَمَا يَنْبَغِي لِلَّهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَمَا يَنْبَغِي لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ كَمَا يَنْبَغِي لِلَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ جَمِيعِ الْمُرْسَلِينَ وَ النَّبِيِّينَ حَتَّى يَرْضَى اللَّه
منبع: بحارالانوار: 84/ 4
🍃🔻🍃🔻🍃🔻🍃🔻
************************
✅ @haram110