#داستانک_پندآموز
✅می گویند عده اى مسجدی می ساختند، بهلول سر رسید و پرسید چه می کنید؟ گفتند مسجد می سازیم.
گفت برای چه؟ پاسخ دادند برای چه ندارد، برای رضای خدا.
بهلول خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگی تراشیدند و روی آن نوشتند «مسجد بهلول» شبانه آن را بالای سر در مسجد نصب کرد.
سازندگان مسجد روز بعد آمدند و دیدند بالای در مسجد نوشته شده است «مسجد بهلول». ناراحت شدند؛ بهلول را پیدا کردند و به باد کتک گرفتند که زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد می کنی؟
بهلول گفت: مگر شما نگفتید که مسجد را برای خدا ساخته ایم؟ فرضا مردم اشتباه کنند و گمان کنند که من مسجد را ساخته ام، خدا که اشتباه نمی کند...
حكايت بعضى از ماست...
كمكى يا خيرى كه ميكنيم بايد عالم و آدم از آن باخبر شوند، مبادا كه خدايى نكرده نشوند...
❣یونس ابن یعقوب
از امام صادق نقل کرده است :
هر مومنے که چهل روز آسیبی به بدن آن وارد نشود،
ملعون است و دور از رحمتـــــ خـــداوند
گفتم :واقعا ملعـــــون است ؟😳
فرمودند :بله
گفتم :واقعـا ⁉️
باز فرمودند:بلـه
پس چون امام علیه السلام سنگینے مطلب را بر من مشاهده کردند،فرمودند:
ای یونس!
از جمله ی بلا و آسیبـــ بدن همین خراش پوست و ضربه خوردن و لغزیدن
ویڪ سختے و خطا کردن و پاره شدن بندکفش و چشـم دردو مانند اینهاست،...
نه لزوما مصیبتهای بزرگ.
مؤمن نزد خداوند با فضـیلت تر و گرامے تر از آن است که بگذارد
چـهل روز بر او بگذرد و گناهان او را پاڪ ننمایند،
ولو به یڪ غــم پنهان در دل ،
که او نفهمد این غم از کجا حاصل شده است.
به خـــــدا قسم ،
وقتے یکی آز شما سکه های درهم را در کف دستــ میشمارد
و متوجه نقصان آن شده و غصه دار میشود،سپس میشمارد و
متوجه میشود که درست بوده ،همین غصه کوتاه و گذرا...
موجب آمـرزش برخے گنـاهان اوست
📚الوسائل/جلد21/ص518
.....................................................
📚داستان کوتاه📚
⚡️تاءديب شاهزاده ، توسط آموزگار⚡️
دانشمندى آموزگار شاهزاده اى بود، و بسيار او را مى زد و رنج مى داد، شاهزاده تاب نياورد و نزد پدر از آموزگار شكوه كرد.
شاه ، آموزگار را طلبيد و به او گفت : ((پسران مردم را آنقدر نمى زنى كه پسرم را مى زنى ، علتش چيست ؟ ))
آموزگار گفت : به اين علت كه همه مردم به طور عموم و پادشاهان بخصوص ، بايد سنجيده و پخته سخن گويند و كار شايسته كنند، كار گفتار شاهان و مردم دهان به دهان گفته مى شود و همه از آن آگاه مى گردند، ولى براى كار و سخن شاهان اعتبار مى دهند، و از آن پيروى مى كنند، و به كار و سخن ساير مردم ، اعتبار نمى دهند.
اگر صد ناپسند آمد ز دوريش
رفيقانش يكى از صد ندانند
اگر يك بذله گويد پادشاهى
از اقليمى به اقليمى رسانند
بنابراين بر آموزگار واجب است كه در پاكسازى و رشد اخلاقى شاهزادگان بيش از ساير مردم بكوشد.
هر كه در خرديش ادب نكنند
در بزرگى فلاح از او برخاست
چوب تر را چنانكه خواهى پيچ
نشود خشك جز به آتش راست
شاه پاسخ داد نيك و تدبير سازنده آموزگار را پسنديد و جايزه فراوانى به او داد، به علاوه او را سرپرست يكى از مقامات كرد.
حکایات گلستان سعدی
〰〰〰〰❤️〰〰〰〰
💟 #سردمزاجی 💟
🌺🍃 درحدیثی از امام صادق علیهالسّلام آمده است:
⚡️ « ناش خوردن باعث روییدن گوشت و محكمى استخوان و نازكى پوست و تقویت نیروى جنسى میشود. »
🍃 همچنین میفرمایند:
⚡️ « خربزه بخورید ؛ چرا كه در آن ده ویژگى است : پیه زمین است ؛ نه دردى در آن هست و نه فسادى ؛ خوراك است ؛ آب است ؛ میوه است ؛ سبزى خوش است ؛ شستوشو دهنده است ؛ خورش است ؛ توان جنسى را می افزاید ؛ مثانه را میشوید ؛ و ادرارآور است. »
💟 برخی از #مفردات موثر برای #تقویت #غریزه #جنسى و درمان #سردمزاجی
✅ بذرها : ⇩
❣ بذر شلغم ، بذر كلم ، بزر گیاه گزنه ، بذر لوبیا گرگى ، بذر ترتیزك آبى ، بذر هویج ، بذر مارچوبه ، بذر ترب ، بذر یونجه ، بذر خربزه ، بذر كرفس ، بذر شنبلیله ، بذر کتان ، بذر شاهی.
✅ حبوبات : ⇩
❣ نخود ، لوبیا ، باقلا و دانه های نفاخ و دارای غذائیت زیاد.
✅ میوهها : ⇩
❣ نارگیل ، انگور شیرین ، مویز ، كشمش ، انجیر ، انار شیرین ، گلابی ، خربزه شیرین ، خرما. برای افراد گرم مزاج هندوانه ، خیار و شفتالو مفید است.
✅ سبزیجات : ⇩
❣ پیاز ، شاهى ، نعناع ، مارچوبه ، هویج ، تره ، شلغم ، ترب ، کلم ، کرفس ، خارخسک برای درمان سرد مزاجی مفید هستند.
❣ بادام ، گردو ، پسته ، فندق برای درمان سردمزاجی مفید هستند
✅ ادویهها : ⇩
❣ زعفران ، كنجد ، عسل ، شکر سرخ ، سیر ، شقاقل و مرباى شقاقل ، جوز هندى ، خولنجان ، زرمباد ، سورنجان ، زنجبیل ، مرباى زنجبیل ، دارچین ، فلفل ، داروفلفل ، آقرقرها ، بوزیدان ، سیاهدانه ، كندر ، جینسینگ ، تودرى سرخ و سفید ، انیسون ، قسط شیرین ، زنیان ، مرباى آمله ، انقوزه ، بهمن سرخ و سفید ، دانه هاى داخل میوه كاج ، فلفل سفید ، فلفل سیاه ، فلفل دراز ، هل بوا.
✅⇦ داروهاى فوق را میتوان به طور جداگانه یا چند عدد از آنها را انتخاب كرده و به صورت كفلمه یا با نبات یا با عسل مخلوط کرده و هر روز میل شود.
✅ برای گرم مزاجان هندوانه ، خیار ، شفتالو ، کاهو ، کدو ، خرفه مفید است.
✅ شربت مویز كاملا شیرین و پرمایه ، شربت هر مویزى كه باشد مفید است.
✅ دانه انیسون را با ریشه شیرین بیان دم کرده و آب صافكرده آن نوشیده شود.
✅ اگر مغز به دانه را بدون پوست خوب جویده و خورده شود در گرم مزاجها براى تقویت نیروى جنسى مفید است.
✅ خوردن دانه خردل قهوه ای با عسل
✅ خورد دانه خردل سفید با شیر و شکر.
✅ زنجبیل گیاهی است که برای درمان سردمزاجی مفید میباشد
✅ خوردن دانه کنجد با بذر کتان برای درمان سرد مزاجی مفید است .
✅ خوردن مخلوط تخم شوید و بادیان رومی به یک اندازه.
✅ 50 تا 100 گرم پیاز را روزی دو مرتبه همراه با غذا میل کنید.
✅ خوردن 0/5 - 1 گرم زعفران با غذا سرد مزاجی را درمان میکند.
✅ خوردن 2 - 5 گرم کرفس خام با غذا.
✅ خوردن 10 تا 20 گرم موسیر همراه غذا برای درمان سرد مزاجی مفید است.
✅ 2 - 5 گرم پوست دارچین را کوبیده. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل شود.
✅ 2 - 4 گرم گیاه مارچوبه را کوبیده. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار ، هر بار یک فنجان میل شود.
✅ 30 گرم مغز فندق را کوبیده با عسل مخلوط کرده و خورده شود.
✅ نخود را در آب تازه آن خیسانده تا پرورده شود سپس خورده شود.
✅ بهمن سرخ و سفید را به مقدار مساوى ساییده و هر روز مقدار ده گرم از آن را با شربت سیب مخلوط كرده و خورده شود. براى تقویت نیروى جنسى و زیاد كردن اسپرم بسیار مفید است و شهوت مردان را تا حد بىقرارى زیاد مىكند.
👌⇦ مغز به دانه بدون پوست را خوب جویده و خورده شود به خصوص برای گرم مزاجان مفید است.
❄️ 5 گرم جینسینگ
❄️ 10 گرم خولنجان
❄️ 5 گرم زنجفیل را آسیاب کرده روزی 2 گرم دمکرده با عسل شیرین نموده میل شود.
✅ختنه کردن نوزاد…
✍حضرت علی علیه السلام: در ختنه کردن فرزندانتان شتاب کنید که برایشان پاک تر است.
✔️ ختنه جزو واجبات است و تاخیر آن بسیار مکروه. بهترین زمان ختنه ۷روزگی نوزاد است
📚نهج الطبایع
✨روایتی بینظیر و شگفت انگیز درباره خلقت جهان و آناتومی بدن انسان
⁉️آیا پزشکان هاریسونی میتوانند از قدیمی ترین منابع پزشکی خود چنین آناتومی دقیقی ارائه بدهند؟!
📜متن روایت:
الْإِخْتِصَاصُ، قَالَ الْعَالِمُ ع خَلَقَ اللَّهُ عَالَمَیْنِ مُتَّصِلَیْنِ فَعَالَمٌ عِلْوِیٌّ وَ عَالَمٌ سِفْلِیٌّ وَ رَکَّبَ الْعَالَمَیْنِ جَمِیعاً فِی ابْنِ آدَمَ وَ خَلَقَهُ کریاً [کُرَوِیّاً] مُدَوَّراً فَخَلَقَ اللَّهُ رَأْسَ ابْنِ آدَمَ کَقُبَّةِ الْفَلَکِ وَ شَعْرَهُ کَعَدَدِ النُّجُومِ وَ عَیْنَیْهِ کَالشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ مَنْخِرَیْهِ کَالشِّمَالِ وَ الْجَنُوبِ وَ أُذُنَیْهِ کَالْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ جَعَلَ لَمْحَهُ کَالْبَرْقِ وَ کَلَامَهُ کَالرَّعْدِ وَ مَشْیَهُ کَسَیْرِ الْکَوَاکِبِ وَ قُعُودَهُ کَشَرَفِهَا وَ غَفْوَهُ کَهُبُوطِهَا وَ مَوْتَهُ کَاحْتِرَاقِهَا وَ خَلَقَ فِی ظَهْرِهِ أَرْبَعاً وَ عِشْرِینَ فِقْرَةً کَعَدَدِ سَاعَاتِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ خَلَقَ لَهُ ثَلَاثِینَ مِعًی کَعَدَدِ الْهِلَالِ ثَلَاثِینَ یَوْماً وَ خَلَقَ لَهُ اثْنَیْ عَشَرَ وِصْلًا کَعَدَدِ السَّنَةِ اثْنَیْ عَشَرَ شَهْراً وَ خَلَقَ لَهُ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّینَ عِرْقاً کَعَدَدِ السَّنَةِ ثَلَاثِمِائَةٍ وَ سِتِّینَ یَوْماً وَ خَلَقَ لَهُ سَبْعَمِائَةِ عَصَبَةٍ وَ اثْنَیْ عَشَرَ عُضْواً وَ هُوَ مِقْدَارُ مَا یُقِیمُ الْجَنِینَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ عَجَّنَهُ مِنْ مِیَاهٍ أَرْبَعَةٍ فَخَلَقَ الْمَالِحَ فِی عَیْنَیْهِ فَهُمَا لَا یَذُوبَانِ فِی الْحَرِّ وَ لَا یَجْمُدَانِ فِی الْبَرْدِ وَ خَلَقَ الْمُرَّ فِی أُذُنَیْهِ لِکَیْ لَا تَقْرَبَهُمَا الْهَوَامُّ وَ خَلَقَ الْمَنِیَّ فِی ظَهْرِهِ لِکَیْلَا یَعْتَرِیَهُ الْفَسَادُ وَ خَلَقَ الْعَذْبَ فِی لِسَانِهِ لِیَجِدَ طَعْمَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ خَلَقَهُ بِنَفْسٍ وَ جَسَدٍ وَ رُوحٍ فَرُوحُهُ الَّتِی لَا تُفَارِقُهُ إِلَّا بِفِرَاقِ الدُّنْیَا وَ نَفْسُهُ الَّتِی تُرِیهِ الْأَحْلَامَ وَ الْمَنَامَاتِ وَ جِسْمُهُ هُوَ الَّذِی یَبْلَی وَ یَرْجِعُ إِلَی التُّرَابِ
📝ترجمه روایت:
امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند دو جهانِ به هم متصل آفرید جهان بالا و جهان پست. و این دو جهان را در فرزند آدم باهم ترکیب کرد و او را کروی و گرد آفرید (یعنی هر یک از این دوجهان یک نیم کره هستند که با اتصال به هم میشوند یک کره کامل) پس خداوند سَر فرزند آدم را مانند گنبد فلک آفرید و مویش را مانند فراوانی ستارگان و دو چشمش را مانند خورشید و ماه و دو راه بینی اش را مانند شمال و جنوب و دو گوشش را مانند مشرق و مغرب آفرید. و نگاه افتادنش را مانند برق و سخنش را همچو رعد و راه رفتنش را مانند روند کوکبها و نشستنش را مانند اِشراف آن کوکبها و چُرتَش را مانند فرود آن کوکبها و مرگش را مانند سوختن آن ها قرار داد. و در کمر فرزند آدم بیست و چهار مهره مانند تعداد ساعات شب و روز آفرید و برای او سی حلقه از روده مانند تعداد هلال ماه که سی شبانه روز است آفرید و برایش دوازده وصله مانند تعداد دوازده ماه در سال آفرید و برای او سیصد و شصت رگ همچو تعداد سیصد و شصت روز سال آفرید (منظور سال و ماه قمری است) و برای او هفتصد عصب و دوازده عضو آفرید و این مدت زمانی است که جنین در شکم مادرش پابرجاست. و فرزند آدم را از چهار چشمه آب عجین ساخت پس آب شور را در دوچشمش آفرید تا آندو در گرما ذوب نشوند و در سرما یخ نبندند (زیرا جنس سفیدی چشم از چربی است) و آب تلخ را در دو گوشش آفرید تا اینکه حشرات نزدیک آندو نشوند و منی را در پشتش آفرید تا فساد دچارش نکند و آب شیرین را در زبانش آفرید تا مزه خوردنی و نوشیدنی را بیابد و او را با نفْس و جسد و روح آفرید پس روحش که از او جدا نمیشود مگر با ترک دنیا و نفْسش که رویاها و خوابها را به سبب او میبیند و جسمش که بلا میبیند و به سوی خاک برمیگردد
منابع:
📗الاختصاص شیخ مفید؛ ج۱؛ ص۱۴۲
📚بحارالانوار؛ ج ۵۸؛ ص ۲۵۳
🔹آیا هرچه به خوردنش میل داریم برای تندرستی ما سودمند است؟
🖊 بقلم دکتر مجید انوشیروانی، دکترای تخصصی طب ایرانی
🔹برخی باور دارند که میل زیاد به یک خوردنی نشانه نیاز بدن به آن است. آنان گمان دارند که بدن ما همواره میل غذایی ما را به سویی سوق میدهد که به حفظ تندرستی ما یا رفع بیماریمان کمک کند. اما در حقیقت، برای این پرسش، یک پاسخ واحد و همیشهدرست وجود ندارد و من تا جایی که در اینجا مجال دارم تلاش میکنم برپایه آموزههای حکمای بزرگ کهن، به آن پاسخ دقیقتری بدهم.
✴️ برای فهم مساله و پاسخ آن، باید بدن را در چهار حالت زیر در نظر بگیریم:
۱. اعتدال مزاجیِ اعضا، و تندرستی
۲. اختلال مزاجیِ خفیف، و در حال پیدایش
۳. اختلال مزاجیِ برقرارشده و در حال پایدارشدن
۴. اختلال مزاجیِ پایدار و تماماً چیره
🔸حالت نخست: در این حالت اعضای بدن دچار سوءمزاج نیستند و بدن در تعادل مزاجی است. میل به خوردنیهای گوناگون درین حال ممکن است نشانهای از نیازمندی بدن به آنها برای حفظ و پایداری اعتدال مزاجی باشد.
درینحالت، اگر گرایش به خوردنیهای سالم، پیامد القاءهای روانی و شگردهای تبلیغاتی برای مصرف کالاهای خوراکی نباشد فرد میتواند این تمایلات را طبیعی بشمارد و با ملاحظه آداب طبی (در اندازه و زمان و ترتیب ...) از آنها بهرهمند شود.
🔸🔸حالت دوم: درین حالت، طبیعتِ بدن به خوردنیهایی مشتاق میشود که از برقراری و چیرگی سوءمزاج جلوگیری میکنند، و از چیزهایی گریزان میشود که سوءمزاج را تثبیت میکنند. مثلا هنگامی که سوءمزاج سرد در حال پیدایش در معده است، فرد به ادویه گرم مانند زیره یا دارچین یا سیاهدانه میل پیدا میکند و از نوشیدنیهای گرم لذت میبرد و میلش به خوردن چیزهایی مانند ماست، ترشیها، کاهو، خیار، و نوشیدنیهای خنک کم میشود.
البته اگر فرد بسیار درگیر مشغلههای ذهنی یا هیجانی باشد، کارآمدی طبیعت بدن در تدبیر امور داخلی کاهش مییابد و سازوکارهای جبرانکننده نارسا میشوند که فرجام آن پیشرفت سوءمزاج خواهد بود.
🔸🔸🔸حالت سوم: طبیعت بدن در این حال، در کشاکش با سوءمزاج است و تمایل به خوراکیها در نوسان و دگرگونی میافتد. در این حال فرد باید با مشاوره طبیب حاذق از سود و زیان گرایشهای متضاد خود آگاه شود و با علم به پیامدها، تمایلات خود را سبکوسنگین کند و پیروی از پرهیزهای طبی را بر خود واجب بشمارد.
🔸🔸🔸🔸حالت چهارم: در این حال، طبیعت مرض بر طبیعت اصلی و نهادین عضو چیره شده و تمایلات فرد بیشتر به جایگیری و پایداری سوءمزاج کمک میکند. در چنین حالتی، فرد به چیزهایی گرایش مییابد که برایش زیانآور است.
مشاهده این وضع بسیار شگفتانگیز است! مانند وضعی است که مسافری پس از چند روزی اقامت در یک هتل، همه اتاقها را اشغال کند و مدیر را گروگان بگیرد و همه خواستههایش را بر کارکنان هتل تحمیل کند تا جایی که سامان و سازمان هتل به هرجومرج دچار شود.
گزاف نیست اگر بگویم که صدها و صدها بار، پس از نوشتن پرهیزهای غذایی برای بیماران، ناخرسندی را در چشم و حرکات بدنشان دریافتهام و با پرسوجو از بیمار دانستهام که وی به همه خوراکیهای پرهیزی میل شدید دارد تا جایی که در میان وعدههای غذا هم، ناخواسته ولی ناگزیر به ریزهخواری از آنها میپردازد. مثلاً بسیارند بیمارانی که با وجود گزند فراگیر از سوءمزاج خشک مغز همچنان به خوردن ترشی، قهوه، شکلات، و چاشنیهای تند و تیز ولعی حریصانه دارند گرچه از خوردن آنها بدتر میشوند.
بدیهی است که میل افراطی به برخی خوردنیها در این وضع نشانه آشفتگی قوا، ضعف طبیعت بدن و گسست در پیوند طبیعت با بدن است.
یادآوری:
🔹هر فرد برای آگاهی درست از وضع خود در هریک از این حالات نیازمند مشاوره با پزشک حاذق طب ایرانی است و خودتشخیصی و خوددرمانی ناروا است.
🔹در بررسی طبی جامع، یافتههای پزشکی نوین و بررسی آزمایشگاهی نباید نادیده گرفته شود.
-------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سـلام و درود
بہ روز و روشنـی
سـلام و درود
بہ آهنـگ خوش زنـدگی
ســلام و درود
بہمهـر و صفـای دلهای بیریا
سـلام بر گل روی تک تکتون
با آرزوی روزی پر از مؤفقیـت
صبحتـون بخیـر و شـادی
روزتـون سـرشـار از آرامـش
#السلامعلیکیااباصالحالمهدے
بیا ڪه از غَمِ هجرِ تو یا اباصالح!
اسیرِ غُصہے بسیار مےشود دلِ من
سُرورِ دلْ بہ ظهورِ تو بستگے دارد
بیا ڪه بےتو عزادار مےشود دلِ من
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌸
#بیا_اباصالح_اے_گل_فاطمہ🌺