هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام عقد ازدواج
سوال 👇
آیا صیغه عقد به غیر لغت عربی جایز است؟؟
پاسخ 👇
❤️ آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، نوری همدانی، بهجت، اراكي، مكارم شیرازی، مظاهری:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود به احتياط واجب و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند، به هر لفظي كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند، امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیات اعظام: گلپايگاني و صافي:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند بهتر بلكه احوط آن است كه كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند ولی لازم نيست و خودشان هم مي توانند به غير عربي بخوانند امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیات عظام: خوئي، تبريزي و محقق کابلی:
عقد ازدواج بنابراحتياط به عربي صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند چنانچه ممكن باشد بنابراحتياط واجب كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند و اگر ممكن نباشد خودشان مي توانند به غير عربي بخوانند.
❤️ آیت الله سيستاني:
عقد ازدواج بنابراحتياط واجب به عربي خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي بخوانند مي توانند به غير عربي بخوانند و لازم نيست وكيل بگيرند امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله شبیری زنجاني:
عقد ازدواج بنابراحتياط مستحبّ به عربي صحيح خوانده شود، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند، بي اشكال به هر لفظي كه صيغه را بخوانند و معناي «زوّجتُك» و «قبلتُ» را بفهماند صحيح است و احتياط مستحبّ آن است كه چنانچه ممكن باشد، كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند.
❤️ آیت الله فاضل لنکرانی:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند چنانچه ممكن باشد، احتياط مستحبّ آن است كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند و اگر خودشان بخوانند، بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ و قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله وحید خراسانی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط واجب به عربى صحیح خوانده شود ، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند ، مى توانند به غیر عربى بخوانند ، ولى باید لفظى بگویند كه معنى «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند ، هرچند احتیاط مستحبّ آن است كه اگر ممكن باشد كسى را كه مى تواند به عربى صحیح بخواند وكیل كنند.
❤️ آیت الله سبحانی:
عقد ازدواج را به عربى صحيح بخوانند. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند; بايد كسى را كه مى تواند عقد را به عربى صحيح بخواند وكيل كنند، و اگر نتوانند كسى را كه به عربى صحيح مى خواند وكيل كنند بايد خودشان به غيرعربى بخوانند اما بايد لفظى بگويند كه معنى «زَوَّجتُ و قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله علوی گرگانی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط واجب به عربی صحیح خوانده شود، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، در صورت امکان احتیاط آن است کسی را که میتواند به عربی صحیح بخواند وکیل کنند و اگر ممکن نباشد، خودشان میتوانند به غیر عربی بخوانند امّا باید لفظی بگویند که معنی زوّجتُ و قبلتُ را بفهماند.
❤️ آیت الله موسوی اردبیلی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط مستحب به عربی خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم نیست کهم وکیل بگیرند؛ ولی باید لفظی بگویند که معنای «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند.
﷽:
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام خمس
سوال 👇
آیا یارانه ها که به حساب سرپرست خانوار میریزند خمس دارد؟
پاسخ👇
🔻مقام معظم رهبری:
اصل يارانه خمس ندارد، ولى سود حاصله اگر تا سر سال خمسى باقى بماند، متعلق خمس است.
🔻 آیت الله سیستانی:
تا زمانی که وجوه مذکور از حساب بانکی به صورت وجه نقد برداشت نشده است، مشمول خمس نمیباشد و در صورت برداشت، جزء درآمد همان سال محسوب میشود که چنانچه تا پایان سال باقی بماند و صرف در مؤونه نگردد، مشمول خمس خواهد بود.
🔻 آیت الله مکارم شیرازی:
این پول ظاهراً هبه است وچنانچه هدیه تا پایان سال خمسى مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسى بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد؛ ولکن ما خمس آن را بر مقلدینمان بخشیدیم و آنان را از پرداختش معاف کردیم.
🔻 آیت الله وحید خراسانی:
اگر از مخارج سال زیاد بیاید بنابر احتیاط واجب ،خمس دارد.
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
آیا نمازجماعت درمنزل و یا غیرمسجد ، بهتر از نماز فرادا درمسجد می باشد؟
آیت الله خامنه ای : نماز جماعت افضل می باشد.ش569355
آیت الله مکارم:آری ، بهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :تفاوتی نمیکند مگرخصوصیات دیگری در بین باشد مثلا مسجد، مسجد جامع باشد.10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
هدایت شده از استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
آیا نمازجماعت درمسجد،که پشت سریک طلبه عادی خوانده می شود بهتراست ویا نمازجماعت پشت سریک عالم دینی مثل مراجع تقلید معظم تقلیدکه درغیرمسجد اقامه می شود؟
آیت الله خامنه ای : اقامه نماز در مسجد افضل است.ش569356
آیت الله مکارم:نماز جماعت درمسجدبهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :ازادله چیزی استفاده نمی شود.ش10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
📝
✍ احکام آیا کتاب خمس دارد
سوال 👇
کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد؟؟
پاسخ 👇
📝آیة الله امام خمینی:
اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد.
📝آیة الله بهجت:
اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله خامنه ای:
خیر خمس ندارد.
📝آیة الله خوئی:
بله خمس به آن تعلق می گیرد.
📝آیة الله سیستانی:
کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند.
📝آیة الله گلپایگانی:
اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.)
📝آیة الله نوری همدانی:
در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
﷽:
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
نماز آیات زن حائض یا نفسا:
1: در خسوف و کسوف: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد.
آیات عظام فاضل زنجانی گلپایگانی: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد.
2: در زلزله: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. بهجت: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی قضا دارد. فاضل زنجانی گلپایگانی وحید : نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد(بدون نیت ادا وقضا).
توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1506
نماز آیات و زن مستحاضه:
همه مراجع: نماز آیات بر مستحاضه واجب است.
تکلیف مستحاضه برای نماز آیات: مشهور مراجع: زن مستحاضه باید برای نماز آیات هم کارهایی را که برای نماز یومیّه گفته شد انجام دهد.
آیت الله خوئی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و بنابراحتیاط پیش از وضو در استحاضه متوسطه و کثیره غسل نیز بنماید.
آیت الله تبریزی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و در استحاضه کثیره باید غسل نماید و وضو لازم نیست.
آیت الله وحید: زن مستحاضه باید برای نماز آیات همۀ کارهایی را که برای نماز یومیه گذشت انجام دهد، و بنابراحتیاط در استحاضه کثیره وضو هم بگیرد.
آیت الله مکارم: مستحاضه کثیره، هرگاه غسلهای روزانه خود را انجام دهد برای نماز آیات تنها باید وضو بگیرد. این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست.
توضیح المسائل 16 مرجع: م 430.
نحوه تقسیم آیات سوره در نماز آیات
مشهور مراجع: در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را می توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
آیت الله تبریزی : در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
آیات عظام رهبری سیستانی : در هنگام خواندن نماز آیات بنابراحتیاط واجب بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
رهبری: اجوبه سوال 712. توضیح المسائل 16 مرجع:م 1508 -
سلام طبق نظر رهبری بسم الله آیه مستقل حساب نمی شود ولی تقسیم کردن سوره توحید به 5قسمت اشکالی ندارد.1:بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله احد2:الله الصمد3:لم یلد4:ولم یولد5:ولم یکن له کفوا احد.
نخواندن نماز آیات:
1: نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است : مشهور مراجع : مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.
آیات عظام خوئي وحید زنجاني تبريزي: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بنابراحتیاط وقت خواندن نیت ادا و قضا نکند.
آیات عظام سيستاني مکارم: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و احتياط مستحبّ آن است كه بعداً بدون نيت ادا و قضا بخواند.
2: نماز آیات خسوف و کسوف را نخوانده است: مشهور مراجع: مکلفی که نماز آیات ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بايد نيّت قضا کند. این مسئله در رساله آیات عظام مكارم، سبحانی و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1498
متوجه شدن بعد از تمام شدن زلزله:
1: اگر بعد از مدت کوتاهی متوجه شد: همه مراجع: اگر مکلف بعد از مدت کوتاهی متوجه آمدن زلزله شود باید نماز آیات را بخواند.
2: اگر بعد از مدت طولانی(مثلاً:یکی دوساعت) متوجه شد: آیات عظام امام، رهبری، سیستانی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب نیست.
آیات عظام بهجت، صافی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب است.
آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی، وحید، فاضل: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود بنابراحتیاطا واجب نماز آیات بر او واجب است.
امام: ترجمه تحریر: 1/349 م 7، رهبری: اجوبة الاستفتائات:/148 س 716 ، بهجت: جامع المسائل:1/481،سیستانی: منهاج الصالحین:1/240 م 704، صافی: هدایة العباد:1/150 م 868 ، تبریزی: منهاج:1/200 م 704، فاضل: الاحکام الواضحة:/190 م 755، وحید: منهاج:2/218 م 704 و منهاج الصالحين (للخوئي)، ج1، ص: 196و گلپایگانی مختصر الأحكام، ص: 72.
متوجه شدن بعد از تمام شدن خسوف و کسوف:
مشهور مراجع: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود بايد قضاي نماز آيات را بخواند، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست.
آیت الله زنجانی: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود در صورتي كه تمام ماه يا خورشيد گرفته باشد بنابراحتياط واجب بايد براي قضاي نماز آيات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است . توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1499
هدایت شده از فقط حیدرامیرالمومنین است
🔴 دو نکته بسیار مهم
۱- فردا یکشنبه آخر ماه ذی القعده می باشد.
دوستانی که فرصت نکردند نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده را بجا بیاورند فردا آخرین فرصت می باشد.
۲- فردا روز دحو الارض هست که «دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند.
♦️منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فرا گرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.
♦️در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام رضا (علیه السلام) حضرت ابراهیم و حضرت عیسی (علیهما السلام) به دنیا آمده اند.
همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است.
اعمال :
1️⃣ روزه:
♦️روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است و از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دو عمل وارد است
2️⃣ نماز:
♦️نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است، آن دو رکعت است، در وقت چاشت(اول بالا آمدن آفتاب) در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه سوره «الشمس» بخواند و بعد از سلام نماز بخواند «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، پس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» .
3️⃣دعا:
♦️خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است:«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ ....
بقیه در مفاتیج الجنان
4️⃣ شب زنده داری:
♦️احیا و شب زنده داری این شب، برابر با عبادت صد سال است.
5️⃣ غسل:
♦️انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض.
6️⃣ زیارت امام رضا (ع):
♦️زیارت حضرت رضا (علیه السلام ) یکی از بهترین و با فضیلتترین عمل مستحبی این روز است...