✅ معنای #استظهار و احکام آن.
✳️ استظهار یعنی ترک عبادت کردن به منظور مشخص شدن وظیفه واقعی زن.
✳️ استظهار وظیفه خانمهائی است که ؛
۱- خانم هایی که دارای عادت عددیه هستند و عدد آنها کمتر از ده روز است.
۲- خانمهایی که خون دیدن آنها از عدد عادت آنها می گذرد ولی از ده روز عبور نمی کند.
۳- خانمی که احتمال می دهد خون دیدن او از ده روز عبور می کند.
✳️ در اینکه مدت استظهار چند روز است ۴ نظر هست.
1_ #امام، #رهبری، #فاضل، #نوری، پی فرمایند؛ احتیاط واجب آن است که یک روز عبادت را ترک کند و می تواند تا روز دهم (نه اینکه تا ده روز)عبادت را ترک کند ولی بهتر است تا روز دهم جمع کند بین تروک حائض و اعمال استحاضه.
2_ #خوئی، #وحید، باید یک روز عبادت را ترک کند ولی مستحب است بعد از آن تا روز دهم جمع بین تروک حائض و مستحاضه کند.
3_ #سیستانی ؛ به احتیاط مستحب یک روز عبادت را ترک کند و می تواند تا ده روز عبادت را ادامه دهد.
4_ #مکارم؛ احتیاط واجب آن است که تا روز دهم عبادت را ترک کند.
🔻نکته: وقتی استظهار کرد و معلوم شد حیض بوده و قبل از ده روز تمام شد که حیض است و تکلیف خاصی ندارد.
🔻اگر بعد از استظهار فهمید حیض نبوده واز ده روز عبور کرد تا عادت حیض قبلی را حیض حساب کند اضافه بر آن را هم که عبادت نکرده گناه نکرده فقط قضا دارد.
🔹منبع :
همه https://b2n.ir/97117
سیستانی https://b2n.ir/98806
مکارم https://b2n.ir/37619
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✳️ موارد مکروه هنگام خوردن:
1ـ غذا خوردن در حال #سیری.
2ـ #پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می آید.
3ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام #غذا_خوردن،
4ـ خوردن #خوراکی_داغ.
5ـ فوت کردن خوراکی داغ.
6 ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن.
7ـ #تکه_کردن_نان با کارد و امثال آن.
8ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان.
9 ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان.
10 ـ پوست کندن میوه.
11 ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه.
#احکام_خوردن_آشامیدن #آداب_غذا_خوردن
🆔 @leader_ahkam
💎 طلای قرضی
💠 سؤال: چند سکه سال قبل #قرض کردم, که قیمت آن فرضاً یک ميلیون و دویست هزار بود با این حساب که سکه هر سال حدود دویست هزار افزایش داشت. امروز #سکه حدود سه ملیون و هشتصد هزار است؛ آیا باید سکه را به #قيمت_روز بپردازم يا قيمتي که قرض کردم؟
☑️ جواب: اگر سکه را قرض کرده باشید، بايد مثل سکه ـ نه قیمت آن ـ را برگردانيد، هر چند قیمت آن تغییر کرده باشد؛ اما اگر طلا را فروخته و پول آن را به شما قرض داده است، نمىتواند شرط كند معادل قیمت سکه را در روز پرداخت به او برگردانید، البته اگر شرط کند که کاهش #ارزش_پول (تورم) را جبران کنید، اشکال ندارد.
#احکام_قرض #شرط_جبران_تورم
🆔 @leader_ahkam
"عمرکشون یا شیعه کشون!"
(به بهانه نزدیکی به ۹ ربیع الاول)
🔹و قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیْهِ السَّلَامُ: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یَعْرِضُ بِنَا»
بخدمت حضرت صادق (علیه السّلام) عرض شد که: یا ابن رسول اللَّه ما مىبینیم در مسجد مردى را که فاش دشنام به دشمنان شما میدهد و نامشان میبرد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض اذیت میاندازد. [منبع: اعتقادات الإمامیه (للصدوق)، ص: ۱۰۷]
🔸داستانک:
حضرت آیت الله العظمی مظاهری می فرمودند: روزی در هنگام درس استاد ما آیت الله مرعشی نجفی خاطره ای بیان کردند که:
🔻پدر من از علمای نجف بوده یک شاگرد سنی داشت، این فرد میخواست برود کردستان و کرمانشاه، با پدر من خداحافظی کرد و رفت، پدر من آمد ایران و رفت مشهد، در زمان برگشت قافله ما غروب به کرمانشاه رسید، من خیلی وحشت کردم که حالا چه میشود، آن وقت وضع کرمانشاه و وضع کردستان به خاطر شیعه و سنیگری خیلی بد بود، ناگهان آن شاگرد من پیدا شد، خیلی با من گرم گرفت و بالاخره با زور و رودربایستی من را خانه برد خیلی هم خدمت کرد به من، بعد آخر شب به من گفت: آقا ما یک جلسهای داریم شما بیاید برویم توی این جلسه، گفتم میآیم،
خلاصه مرا بردند توی آن جلسه، وقتی نشستم توی جلسه، دیدم این سبیل گُندهها، سبیل کشیدهها میآیند، تعجب کردم، چه خبر است، یک وقت مَنقَلی پر از آتش که آتش زغالی که اَلُو داشت، اینرا هم آوردند، یک مجمع را هم آوردند گذاشتند روی این آتشها، روی این منقل.
من تعجب کردم، ترس هم منرا گرفته بود که اینها چه کار میخواهند بکنند، یکوقت دیدم یک جوانی زیر غُل و زنجیر، قیافهای شبیه مردم همدان داشت، آوردند.😔
🔷یک سفره چرمی هم پَهْن کردند، او را نشاندند روی سفره چرمی و کسی با یک ضربت گردنش را زد، آن مجمع که داغ بود گذاشتند روی گردن اینکه خون بیرون نیاید، غُل و زنجیرها را هم باز کردند این هی دست و پا میزد اینها هم قاه قاه میخندیدند. من غش کردم.
بالاخره قضیه تمام شد و من در حال غش بودم، کمکم مَرا به هوش آوردند اما آن موقعی که نزدیک بود به هوش بیایم میدیدم با هم زمزمه دارند، این شیعه است اینرا هم بیاورید دومیاش باشد، آن طلبه میگفت: نه بابا من درس پیش ایشان خواندم، این از آن سنیهای داغ است معلم من بوده،
🔶 بالاخره من را نجات داد، آمدیم خانه، وقتی من حال آمدم، این طلبه به من گفت: آقا من سنی هستم، اما مُرید شما هستم، میدانید شما را خیلی دوست دارم، نمیخواستم ناراحتتان کنم، اما بُردم آنجا یک پیام بدهید به علمای نجف و پیام این، که شما عُمَرکُشون کنید ما هم اینجور میکنیم،
🔷ما رسممان است یک شیعه را یک جایی پیدا میکنیم زندانیاش میکنیم غُل و زنجیر میکنیم تا شب چهارشنبه، شب چهارشنبه همه ما جمع میشویم برای رضایت خدا، قربه الی الله اینرا میآوریم و این بلا را به سرش میآوریم که تو دیدی. [ منبع: درس اخلاق آیت الله مظاهری در تاریخ ۲۳ فروردین ۸۵٫ شماره درس ۳۰۰]
#عمل_به_استخاره
⁉️آیا عمل به #استخاره واجب است؟
✍️ الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️🏝️
#استخاره_برای_ازدواج
⁉️آیا استخاره در مسائل سرنوشت ساز مانند #ازدواج جایز است؟
✍️شایسته است انسان در اموری که می خواهد راجع به آن ها تصمیم بگیرد،
👈 ابتدا تأمل و دقت کند.
👈یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان #مشورت نماید
👈 در صورتی که با این کارها #تحیّر او برطرف نشد، می تواند استخاره کند.
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای
https://b2n.ir/61152
❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام
╰━═━⊰❀❀⊱━═━
🔴روایت تعظیم و جشن در نهم ربیع ساختگی است!
🔻آیت الله یوسفی غروی:
در جلد 31 و 95 بحارالانوار به نشر دار الإحیاء التراث العربی، در کتاب های «فتن و محن» و «اعمال ایام و ماه ها» روایتی مبنی بر عید بودن نهم ربیع الاول به سبب هلاکت عمر بن خطاب آمده است که به دلایل فراوانی، این روایت ساختگی است.
🔻علامه مجلسی(ره) این روایت را از کتاب زوائد الفوائد نقل می کند که نویسنده این کتاب علی بن علی بن طاووس «پسر ابن طاووس» بوده و جز نامی از این کتاب و روایت فوق که مستند به این کتاب است، روایت دیگری از آن باقی نمانده و همین امر دلیل بر ضعف و ساختگی بودن این روایت است.
🔻همچنین وجود الفاظی عامیانه همچون الفاظ «یَرْتاس»، «رؤیا» و «جنیت» به جای «یَتَرَأصُ»، «ریاء» و «جنٌبت» و وجود عباراتی همچون اسفل الفیلوق، یوم الهدی، یوم انکسار شیعه، یوم التصفیح، یوم ظفرت به بنو إِسرائیل در روایت فوق، دلیل بر ضعف و ساختگی بودن این روایت است.
🔻علاوه بر این، ثابت نبودن افعال ماضی و مضارع در روایت و نیز عدم ثبات منقول عنه میان پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع) دلیل بر اضطراب گوینده چنین روایتی می کند و این اضطراب از شأن امام هادی(ع) به دور است.
🔻 احدی از مورخان مخالفت نکرده اند که عمر بن خطاب در روز 26 ذی الحجه ضربه و 28 این ماه از دنیا رفت، بنابراین شهرت قتل عمر در روز نهم ربیع الاول به علت تبلیغات کاذب پادشاهان صفویه برای تحریک احساسات مردم به جنگ با اهل سنت با کارهایی همچون جشن گرفتن در ایام قتل عمر بن خطاب است. صفویان نمی توانستند جشن قتل عمر بن خطاب را در ایام 26 ذی الحجه به بعد بگیرند چرا که جشن آنان با محرم الحرام و ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) تداخل پیدا می کرد و مساجد سیاه پوش عزا می شد. همچنین گرفتن جشن قتل عمر بن خطاب در ایام کشته شدن عمر بن سعد می توانست صفویان را از خطرات احتمالی فرقه مقابل درامان دارد چرا که می توانستند با رعایت تقیه، جشن خود را به عنوان جشن قتل عمر بن سعد تلقی کنند.
🔻روایت فوق تنها از پسر ابن طاووس نقل شده و حتی شخص ابن طاووس هم که فردی متسامح است، این روایت را در کتب خود نیاورده و این امر هم دلیلی دیگر بر جعلی و ساختگی بودن چنین روایتی است.
🔻 فضائل فراوانی که در این روایت برای جشن گیرنده روز نهم ربیع الاول آمده، توهم عظیم بودن این روز را می آورد در صورتی که هیچ گونه روایت دیگری از هیچ یک از علما و اهل بیت(ع) درباره فضائل این روز وارد نشده است، بنابراین اگر این روایت صحیح باشد، می توان گفت که ائمه اطهار(ع) هم تا زمان امام هادی(ع) از فضایل این روز نا آگاه بودند.
@Yusufi_Gharawi