زني خانه دار مي باشم كه مي خواهم نماز مستحبي بخوانم آيا مي توانم در حين راه رفتن و انجام كارهاي خانه نماز بخوانم يا اينكه چون خانه مي باشم و مستقر مي باشم بايد رو به قبله باشد؟ آيا بعد از وضو گرفتن تا آمدن به سر سجاده مي توانم مشغول نماز مستحبي شوم؟ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی :بلي مي توانيد حتي در منزل در حال حركت نماز مستحبي بخوانيد مانعي ندارد. آیت الله العظمی نوری همدانی :در فرض سوال مي توانيد نماز مستحبي را در حال راه رفتن و كار خانه انجام دهيد. آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی:مي توانيد در حال راه رفتن نماز مستحبي بخوانيد ولي پوشش كافي لازم است. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :مي توانيد در هر دو حالت نماز مستحبي بخوانيد هر چند در منزل هستيد.
آیت الله خامنه ای : آیا حق سنوات که به کارگران و پاداش که به کارمندان پرداخت می شود متعلق خمس است؟
ج) حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار به کارگر پرداخت می شود، جزو درآمد سال دریافت محسوب می شود و اگر تا پایان سال خمسی صرف در مؤونه نشود باید خمس آن پرداخت شود و اما پاداش خمس ندارد.
آیت الله خامنه ای : روزه دختران تازه به بلوغ رسیده و نیز افراد ساکن در مناطقی که روز طولانی دارند و امثال آنها چه حکمی دارد؟
ج) اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود ـ حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه ـ سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد افطار کند و قضای آن را بگیرد.
اما اگر حرجی بودن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد.
آیت الله خامنه ای : آیا مبالغی که تحت عنوان صندوق پس انداز، قانون تسری، صندوق تامین آتیه و... از حقوق و مزایا کسر و در پایان مدت خدمت هنگام بازنشستگی به صورت یکجا پرداخت میگردد متعلق خمس است؟
ج) اگر این مبالغ بدون اختیار از حقوق کسر میشود، جزو درآمد سال وصول است که اگر تا سر سال خمسی(سال وصول) صرف در مؤونه نشود، خمس دارد.
و اگر با توافق از حقوق کسر میشود و قابل دریافت است باید در پایان هر سالِ خمسی، خمس آن پرداخت شود، اما اگر قابل دریافت نیست، زمانی که پرداخت شد باید بلافاصله خمس مقداری که قبلا سال بر آن گذشته است پرداخت شود و مقداری که مربوط به سال اخیر بوده، جزو درآمد سال وصول است
‼️خمس سهام عدالت
🔷س 5435:
۱. با توجه به اینکه واگذاری #سهام_عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از #سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز #خمس تعلق می گیرد؟
۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟
✅ج:
۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین #سال_خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم #هبه است و خمس ندارد.
در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم #درآمد_بین_سال را دارد.
#احکام_خمس #خمس_سهام_عدالت
🆔 @resale_ahkam
حداقل پهنای مسح پا
حضرات آیات زنجانی، سبحانی: به احتیاط واجب به اندازه سه انگشت بسته.
امام، حضرات آیات بهجت، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، وحید: به هر اندازه.
آیت الله مکارم: به هر اندازه، البته مسح با کمتر از یک انگشت و نیز مسح از انگشت کوچک پا به تنهایی به احتیاط واجب صحیح نیست.
مسح سر با دست چپ در حال اختیار
حضرات آیات خامنه ای، زنجانی، صافی، گلپایگانی، مکارم، نوری، وحید: به احتیاط واجب جایز نیست.
امام،حضرات آیات بهجت، سیستانی، فاضل: اشکال ندارد.
جبیره در اعضای شستنی که نمی توان آن را شست
امام،حضرات آیات خویی، صافی، فاضل، نوری، وحید: باید اطراف جبیره را بصورت عادی بشوید و همه روی جبیره را با دست تر مسح کند.
حضرات آیات بهجت، سیستانی: باید اطراف جبیره را بصورت عادی بشوید و به احتیاط واجب همه روی جبیره را با دست تر مسح کند.
آیت الله مکارم: فقط اطراف جبیره را بصورت عادی بشوید کافی است.
بطلان وضو با مس میت
حضرات آیات خویی، سیستانی: باطل نمی شود زیرا حدث اصغر نیست.
حضرات آیات بهجت، زنجانی، صافی، فاضل: به احتیاط واجب باطل می شود زیرا احتیاطا حدث اصغر است.
امام، حضرات آیات خامنه ای، سبحانی، مکارم، نوری: باطل می شود زیرا حدث اصغر است.
استحباب نفسی وضو
امام خمینی و حضرات آیات سیستانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم، نوری: مستحب نیست.
حضرات آیات خویی، وحید: مستحب است.
حداقل پهنای مسح پا
حضرات آیات زنجانی، سبحانی: به احتیاط واجب به اندازه سه انگشت بسته.
امام، حضرات آیات بهجت، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، وحید: به هر اندازه.
آیت الله مکارم: به هر اندازه، البته مسح با کمتر از یک انگشت و نیز مسح از انگشت کوچک پا به تنهایی به احتیاط واجب صحیح نیست.
مسح کردن با کف دستی که با آب دیگر اعضا تماس داشته
امام، حضرات آیات خامنه ای، زنجانی، سیستانی، نوری، وحید: جایز نیست. (توجه: البته امام در حاشیه عروه فتوای به جواز دادند)
حضرات آیات فاضل، گلپایگانی، مکارم: جایز است.
نکته: سیستانی: اگر فرد جاهل قاصر بوده، نمازهای قبلی او صحیح است.