🍀 سؤال:
اگر از بانک وام تعمیر خانه یا وام خرید کالا دریافت کنیم و آن را صرف مورد دیگری کنیم، اشکال دارد؟
🍀 جواب:
پولهايى كه بانكها مىپردازند غالباً وام (قرض) نيست، بلكه تحت عنوان يكى از عقود اسلامى از قبيل جعاله، مشاركت، مضاربه و امثال آن مىباشد. بنابراين، گيرنده پول فقط طبق همان قراردادى كه منعقد كرده حق تصرّف دارد، وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.
استفتائات مقام معظم رهبری
#پرسش_و_پاسخ
#احکام
@askdin_com
📝
✍ احکام صیغه تلفنی!
سوال 👇
اگر صیـغـه عقـــد موقـت پشـــت تـلـفـــن خوانده شود، عقد صحیح است؟
پاسخ 👇
✍ آیات خامنهای، سیستانی و شبیری:
[عقـــــد] صحیـــــــح اســــــــــــت.
✍ آیت الله وحیـــد:
بــا رعـــایــــــــت ســـایــر شرایـــط اشکـــال نـــدارد
✍ آیت الله فاضــل:
در صـــورتـی کـه سایر شـرایـط عقــد رعـایـت شـده باشد و از پشـت تلفن صیـغه عقـد خوانـده شـود و صــدای کسـی را که از پشت تلفــن عقـد میخـواند بشنـــاســد، عقــد صحیـح اســت.
✍ آیـت الله مکــارم:
عقـــد (دائـــم یـا مـوقت) بصــورت غیــــر حضــوری اشکـال دارد و اگــر بخواننـد بنــابر احتیاط واجـب در عقـد دائم بــرای جـدایـی، صیـغه طـلاق با شرایـــط شرعی خــوانده شـــود و در عقـــد موقـت، مـــرد باقیـمـانده مــدت را ببخشـد. [نکتـه: منظــور این اســت کهطرفیــن نمیتواننـد صیـغه را از طریــق تلفـن بخواننـد و ایجـاب و قبـــول از تلفـنی باشـــد، همچنیــن نمیتــوان از طــریق تلفــن وکـالت گـرفـت و عقـــد را خـــواند، زیــــرا صـــداهای مشــابه یکدیگر زیادنـد؛ مگــر این کـه یقیـــن قطـعی شــود که گوینـــده فــرد مورد نظر است.
ولـی اگــر اختــلافی بـا هـم پیـــدا کننـد این قبیـل عقـدها در محـاکم شـرعی و عـرفی پذیرفته نیـست.]
﷽:
﷽
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
🔴نماز یکشنبههای ماه ذیالقعده
♦️سیدبنطاووس در کتاب اقبالالاعمال مینویسد:«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمد و فرمود: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
♦️فرمود: غسل کنید؛و وضو بگیرید؛
و چهار رکعت نماز ـ در هر رکعت ۱بار «فاتحةالکتاب»،۳ بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین را ۱ بار ـ بخوانید؛
♦️سپس ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
♦️سپس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
♦️و فرشته ای از زیر عرش ندا می کند: «ای بنده! بر تو، خاندان و فرزندانت مبارک باشد». و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند شد». و فرشته دیگری ندا می کند: «ای بنده! تو مؤمن از دنیا می روی، و دینت از تو سلب نمی شود، و (بعد از مردن) قبرت گشاده و نورانی خواهد شد».
♦️پس منادی دیگری می گوید: «ای بنده! پدر و مادرت از تو راضی خواهند شد، هرچند از تو راضی نباشند، و به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد». و جناب جبرئیل ندا می کند: «من (هنگام مرگ) با ملک الموت نزد تو می آیم تا با تو مدارا کند، و مردن بر تو خدشه ای وارد نسازد، و روح تو از بدنت به آرامی خارج شود».
♦️مرحوم محدّث قمی در مفاتیح الجنان می نویسد:ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعای بعد را، بعد از نماز باید به جا آورد. (مفاتیح الجنان، در اعمال ماه ذی القعده)
♦️نکته جالب در خصوص این نماز بحث حق الناس میباشد که در توضیح نماز آمده است در روز قیامت خصماء از او راضی میشوند. (انسان باید در جهت برآورده کردن حق الناس تلاش خود را انجام دهد و اگر فرد را پیدا نکرد یا احتمال مفسده ای داد، از طرف آن شخص صدقه دهد یا استغفار کند یا... ولی گاهی ممکن است حق الناسی نادانسته بر گردن انسان باشد که این نماز کمک میکند در روز قیامت آن فرد از انسان بگذرد.)
@ostaddianatshirazi
برخی از استفتائات جدید حضرت امام خامنهای، طرح شده در جلسه هم اندیشی توسط حجت الاسلام رضایی (12 تیرماه 98)
س) در رکوع نماز احتیاط واجب این است که دست را بر زانو بگذارد؛ حال کسی که نماز نشسته می خواند نیز همین حکم وجود دارد؟
ج) لازم نیست دست ها را بر زانو بگذارد.
نکته: کسی که روی میز سجده می کند سجده محسوب می شود بنابراین باید سایر مواضع را حتی الامکان روی زمین قرار دهد.
س) عده زن مطلقه در طلاق خلع که در همان عده شوهرش او را عقد می کند به مدت شش ماه، بعد از شش ماه عده اش در فرض دخول و عدم چگونه است؟
ج) اگر دخول نشده عده آن زن در همان مدت تمام شده است ولی اگر در ایام عقد موقت دخول صورت گرفته است لازم است خانم بعد از اتمام مدت عده عقد موقت را نگهدارد.
س) آیا جایز است که مکلف وسط وضو، آن را رها کرده و از سر بگیرد؟
ج) بنابراحتیاط صحیح نیست.
س) پیرمردی دچار لکنت زبان است به نحوی که اگر نمازهای جهریه را به جهر بخواند تلفظ را صحیح ادا نمی کند ولی اگر به اخفات بخواند صحیح تلفظ می کند؛ کدام مقدم است؟
ج) در خاص سوره حمد، تحصیل قرائت صحیح مقدم است ولو در نمازهای جهریه به اخفات بخواند ولی در سوره احتیاط کند. (بنابر احتیاط دو بار نماز بخواند به دو صورت مذکور در سوال)
س) کسی که حجامت کرده است و محل حجامت نجس است و از تطهیر معذور است آیا می تواند امام جماعت شود؟
ج) می تواند امام جماعت باشد.
س) آیا در رابطه با حاملهای که روزه برای حمل او ضرر دارد بین حامل مقرب و غیر مقرب حکم متفاوت است؟
ج) بنابراحتیاط واجب فرقی بین مقرب و غیر مقرب نیست.
س) کسی که منزلی برای سکونت تهیه کرده و به آن نیاز داشته است ولی به دلایلی نتوانسته در آن سکونت کند و سال خمسی وی گذشته است آیا خمس دارد؟
ج) موونه محسوب شده و خمس ندارد.
س) کسی که ویلایی در اطراف شهر در بیشتر از مسافت شرعی تهیه کرده است و آخر هفته ها به طور مدام برای تفریح در آن ساکن می شود، حکم عباداتش در آنجا چیست؟ آیا مسافر محسوب می شود؟
ج) در صورتی که در آنجا عرفا مسافر محسوب نشود نمازش کامل است و در صورتی که شک در مسافر محسوب شدن نیز داشته باشد باز هم نمازش کامل است اما اگر طوری باشد که عرفا او را در آن منطقه مسافر بدانند حکم مسافر را دارد.
س) آیا کسانی که به طور مداوم برای خدمت افتخاری به مشهدالرضا مشرف می شوند نمازشان کامل است؟
ج) در صورتی که خدمت در راستای شغل ایشان نباشد حکم مسافر را دارند.
نکته: در صورتی که دکتری در هر هفته یک بار در طول سال رایگان برای طبابت به روستاها مسافرت کند چون در راستای شغل اوست؛ در این سفرها نمازش کامل خواهد بود. (سوال خصوصی یکی از اساتید: راننده اتوبوسی عرفا سفر مقدمه شغل وی است اگر زائر برای اربعین ببرد چه حکمی دارد؟ پاسخ استاد رضایی: نمازش در آن سفر نیز کامل است)
هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام عقد ازدواج
سوال 👇
آیا صیغه عقد به غیر لغت عربی جایز است؟؟
پاسخ 👇
❤️ آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، نوری همدانی، بهجت، اراكي، مكارم شیرازی، مظاهری:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود به احتياط واجب و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند، به هر لفظي كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند، امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیات اعظام: گلپايگاني و صافي:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند بهتر بلكه احوط آن است كه كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند ولی لازم نيست و خودشان هم مي توانند به غير عربي بخوانند امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیات عظام: خوئي، تبريزي و محقق کابلی:
عقد ازدواج بنابراحتياط به عربي صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند چنانچه ممكن باشد بنابراحتياط واجب كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند و اگر ممكن نباشد خودشان مي توانند به غير عربي بخوانند.
❤️ آیت الله سيستاني:
عقد ازدواج بنابراحتياط واجب به عربي خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي بخوانند مي توانند به غير عربي بخوانند و لازم نيست وكيل بگيرند امّا بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ» و «قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله شبیری زنجاني:
عقد ازدواج بنابراحتياط مستحبّ به عربي صحيح خوانده شود، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند، بي اشكال به هر لفظي كه صيغه را بخوانند و معناي «زوّجتُك» و «قبلتُ» را بفهماند صحيح است و احتياط مستحبّ آن است كه چنانچه ممكن باشد، كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند.
❤️ آیت الله فاضل لنکرانی:
عقد ازدواج به عربي صحيح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند چنانچه ممكن باشد، احتياط مستحبّ آن است كسي را كه مي تواند به عربي صحيح بخواند وكيل كنند و اگر خودشان بخوانند، بايد لفظي بگويند كه معني «زوّجتُ و قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله وحید خراسانی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط واجب به عربى صحیح خوانده شود ، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند ، مى توانند به غیر عربى بخوانند ، ولى باید لفظى بگویند كه معنى «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند ، هرچند احتیاط مستحبّ آن است كه اگر ممكن باشد كسى را كه مى تواند به عربى صحیح بخواند وكیل كنند.
❤️ آیت الله سبحانی:
عقد ازدواج را به عربى صحيح بخوانند. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند; بايد كسى را كه مى تواند عقد را به عربى صحيح بخواند وكيل كنند، و اگر نتوانند كسى را كه به عربى صحيح مى خواند وكيل كنند بايد خودشان به غيرعربى بخوانند اما بايد لفظى بگويند كه معنى «زَوَّجتُ و قَبلتُ» را بفهماند.
❤️ آیت الله علوی گرگانی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط واجب به عربی صحیح خوانده شود، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، در صورت امکان احتیاط آن است کسی را که میتواند به عربی صحیح بخواند وکیل کنند و اگر ممکن نباشد، خودشان میتوانند به غیر عربی بخوانند امّا باید لفظی بگویند که معنی زوّجتُ و قبلتُ را بفهماند.
❤️ آیت الله موسوی اردبیلی:
عقد ازدواج بنابر احتیاط مستحب به عربی خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم نیست کهم وکیل بگیرند؛ ولی باید لفظی بگویند که معنای «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند.
﷽:
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام خمس
سوال 👇
آیا یارانه ها که به حساب سرپرست خانوار میریزند خمس دارد؟
پاسخ👇
🔻مقام معظم رهبری:
اصل يارانه خمس ندارد، ولى سود حاصله اگر تا سر سال خمسى باقى بماند، متعلق خمس است.
🔻 آیت الله سیستانی:
تا زمانی که وجوه مذکور از حساب بانکی به صورت وجه نقد برداشت نشده است، مشمول خمس نمیباشد و در صورت برداشت، جزء درآمد همان سال محسوب میشود که چنانچه تا پایان سال باقی بماند و صرف در مؤونه نگردد، مشمول خمس خواهد بود.
🔻 آیت الله مکارم شیرازی:
این پول ظاهراً هبه است وچنانچه هدیه تا پایان سال خمسى مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسى بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد؛ ولکن ما خمس آن را بر مقلدینمان بخشیدیم و آنان را از پرداختش معاف کردیم.
🔻 آیت الله وحید خراسانی:
اگر از مخارج سال زیاد بیاید بنابر احتیاط واجب ،خمس دارد.
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
آیا نمازجماعت درمنزل و یا غیرمسجد ، بهتر از نماز فرادا درمسجد می باشد؟
آیت الله خامنه ای : نماز جماعت افضل می باشد.ش569355
آیت الله مکارم:آری ، بهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :تفاوتی نمیکند مگرخصوصیات دیگری در بین باشد مثلا مسجد، مسجد جامع باشد.10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
هدایت شده از استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
آیا نمازجماعت درمسجد،که پشت سریک طلبه عادی خوانده می شود بهتراست ویا نمازجماعت پشت سریک عالم دینی مثل مراجع تقلید معظم تقلیدکه درغیرمسجد اقامه می شود؟
آیت الله خامنه ای : اقامه نماز در مسجد افضل است.ش569356
آیت الله مکارم:نماز جماعت درمسجدبهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :ازادله چیزی استفاده نمی شود.ش10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
📝
✍ احکام آیا کتاب خمس دارد
سوال 👇
کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد؟؟
پاسخ 👇
📝آیة الله امام خمینی:
اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد.
📝آیة الله بهجت:
اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
📝آیة الله خامنه ای:
خیر خمس ندارد.
📝آیة الله خوئی:
بله خمس به آن تعلق می گیرد.
📝آیة الله سیستانی:
کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی:
در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.
📝آیة الله فاضل لنکرانی:
اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند.
📝آیة الله گلپایگانی:
اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.
📝آیة الله مکارم شیرازی:
چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.)
📝آیة الله نوری همدانی:
در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.
﷽:
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
نماز آیات زن حائض یا نفسا:
1: در خسوف و کسوف: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد.
آیات عظام فاضل زنجانی گلپایگانی: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد.
2: در زلزله: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. بهجت: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی قضا دارد. فاضل زنجانی گلپایگانی وحید : نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد(بدون نیت ادا وقضا).
توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1506
نماز آیات و زن مستحاضه:
همه مراجع: نماز آیات بر مستحاضه واجب است.
تکلیف مستحاضه برای نماز آیات: مشهور مراجع: زن مستحاضه باید برای نماز آیات هم کارهایی را که برای نماز یومیّه گفته شد انجام دهد.
آیت الله خوئی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و بنابراحتیاط پیش از وضو در استحاضه متوسطه و کثیره غسل نیز بنماید.
آیت الله تبریزی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و در استحاضه کثیره باید غسل نماید و وضو لازم نیست.
آیت الله وحید: زن مستحاضه باید برای نماز آیات همۀ کارهایی را که برای نماز یومیه گذشت انجام دهد، و بنابراحتیاط در استحاضه کثیره وضو هم بگیرد.
آیت الله مکارم: مستحاضه کثیره، هرگاه غسلهای روزانه خود را انجام دهد برای نماز آیات تنها باید وضو بگیرد. این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست.
توضیح المسائل 16 مرجع: م 430.
نحوه تقسیم آیات سوره در نماز آیات
مشهور مراجع: در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را می توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
آیت الله تبریزی : در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
آیات عظام رهبری سیستانی : در هنگام خواندن نماز آیات بنابراحتیاط واجب بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد.
رهبری: اجوبه سوال 712. توضیح المسائل 16 مرجع:م 1508 -
سلام طبق نظر رهبری بسم الله آیه مستقل حساب نمی شود ولی تقسیم کردن سوره توحید به 5قسمت اشکالی ندارد.1:بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله احد2:الله الصمد3:لم یلد4:ولم یولد5:ولم یکن له کفوا احد.
نخواندن نماز آیات:
1: نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است : مشهور مراجع : مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.
آیات عظام خوئي وحید زنجاني تبريزي: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بنابراحتیاط وقت خواندن نیت ادا و قضا نکند.
آیات عظام سيستاني مکارم: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و احتياط مستحبّ آن است كه بعداً بدون نيت ادا و قضا بخواند.
2: نماز آیات خسوف و کسوف را نخوانده است: مشهور مراجع: مکلفی که نماز آیات ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بايد نيّت قضا کند. این مسئله در رساله آیات عظام مكارم، سبحانی و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1498
متوجه شدن بعد از تمام شدن زلزله:
1: اگر بعد از مدت کوتاهی متوجه شد: همه مراجع: اگر مکلف بعد از مدت کوتاهی متوجه آمدن زلزله شود باید نماز آیات را بخواند.
2: اگر بعد از مدت طولانی(مثلاً:یکی دوساعت) متوجه شد: آیات عظام امام، رهبری، سیستانی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب نیست.
آیات عظام بهجت، صافی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب است.
آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی، وحید، فاضل: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود بنابراحتیاطا واجب نماز آیات بر او واجب است.
امام: ترجمه تحریر: 1/349 م 7، رهبری: اجوبة الاستفتائات:/148 س 716 ، بهجت: جامع المسائل:1/481،سیستانی: منهاج الصالحین:1/240 م 704، صافی: هدایة العباد:1/150 م 868 ، تبریزی: منهاج:1/200 م 704، فاضل: الاحکام الواضحة:/190 م 755، وحید: منهاج:2/218 م 704 و منهاج الصالحين (للخوئي)، ج1، ص: 196و گلپایگانی مختصر الأحكام، ص: 72.
متوجه شدن بعد از تمام شدن خسوف و کسوف:
مشهور مراجع: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود بايد قضاي نماز آيات را بخواند، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست.
آیت الله زنجانی: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود در صورتي كه تمام ماه يا خورشيد گرفته باشد بنابراحتياط واجب بايد براي قضاي نماز آيات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است . توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1499