eitaa logo
حرمْ‌شهرِ قم
199 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
634 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین @Msn0110
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و تبریک سال جدید در راستای تشکیل شبکه نخبگانی در استان، تلاش شده تا با حضور نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تبلیغی و با هدف؛ آسیب شناسی نظام مسایل شهری و ارایه راهکارهای عملیاتی در کانالی تحت عنوان "حرمْ شهرِ قم"، به بحث بنشینیم. از شما نخبه ارجمند و فعال فرهنگی تبلیغی دعوت می شود با عضویت خود در این کانال ما را همراهی نمایید. لطفا نظرات ارزشمند خود را با مدیران کانال در میان گذاشته، تا با نام شما در کانال بارگزاری شود. لینک کانال: https://eitaa.com/haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش اول 🔸نگاهی جامعه‌شناختی به پاساژسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) 🖋محمد وکیلی ♦️مقدمه: بافت فرهنگی، اجتماعی شهرهای مذهبی ایران به خاطر اماکن مذهبی و حرم امامان و امام‌زادگان، همواره در طول تاریخ، اقتضائات و شرایط خاصی را ایجاب می‌کرده و بر همین اساس نیز در طول اعصار مختلف شاهد آن هستیم که نوعی هماهنگی و تناسب میان کالبد شهر و نظام معنایی و رفتاری ساکنان و زائران وجود داشته است. اما طی سالهای اخیر این هماهنگی و تناسب، تحت تاثیر مداخلات شهری اطراف این اماکن، به ویژه اجرای طرح توسعه و نوسازی حرم‌ها قرار گرفته است. توسعه کالبدی و ساخت و سازهای فراوان، به صورت اجتناب ناپذیری تاثیرات خود را در عرصه فرهنگی و زیست اجتماعی شهر گذاشته است. ♦️اطراف حرم حضرت معصومه بعد از اجرای طرحهای توسعه دچار تحولات فراوان شده و تقریبا تمام حرم در محاصره پاساژها( دقت نمایید که به دلیل تفاوت خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و کارکردی، پاساژ غیر از بازار است) و پارکینگها قرار گرفته است. امروزه هیچ زائری نمیتواند به حرم راه یابد و از اتمسفر معنوی حاکم بر حرم بهره‌مند گردد، الا اینکه در رفت و برگشت خود به حرم از انبوه پاساژها و مجموعه‌های فروشگاهی اطراف حرف عبور نماید. چنین طرحهای توسعه ای با این حجم از ساخت و سازها به ویژه پاساژها فرهنگ خاص خود را به همراه خواهند آورد، همچنان که امروزه آورده است. ♦️بازارهای سنتی اطراف اماکن مذهبی حداقل از سه جهت با پدیده مدرن پاساژ تفاوت دارند: 🔸محصولات: در بازارهای سنتی، عموما مایحتاج‌های روزانه یا سوغاتی‌ ارائه می‌شد و از این جهت تعارضی با فعل زیارت نداشت اما پاساژهای امروزی مملو از وسائل تزئینی، تجملاتی، طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی و... است که هر زائری را غرق زرق و برق خود می‌کند. 🔸فروشندگان: بازارهای سنتی، عموما توسط افراد به اصطلاح حاجی بازاری ‌متشرع اداره می‌شد؛ اما فروشندگان و گردانندکان پاساژها عموما دختران و پسران جوان هستند که از لحاظ پوشش و رفتار تعارضی آشکار با فضای حاکم با بازارهای سنتی دارند. 🔸 روح حاکم: روح حاکم بر بازارهای سنتی، قناعت و کسب روزی حلال است اما روح حاکم در فرهنگ پاساژی فروش بیشتر و کسب سود حداکثری؛ به همین دلیل نیز فعالیت بازارهای سنتی به صورت طبیعی بر اساس اوقات شرعی تنظیم می‌گشت و در ساعاتی که اختصاص به اعمال عبادی داشت به صورت نیمه‌تعطیل درمی‌آمد، اما پاساژ به دلیل حاکمیت روح سرمایه‌داری، نمی‌تواند خود را بر محور اوقات شرعی تنظیم کند مگر به صورت تصنعی و اجبار قوانین! در فضای بازارهای سنتی چنین هماهنگی و انسجامی بین اعمال معنوی و تجارت بازار، مانع ایجاد تناقض در نقش‌های بازار و ‌اماکن زیارتی میگشت، اما فرهنگ پاساژی و مراکز خریدی از فرهنگ متفاوتی سرچشمه می‌گیرد و تبعات اجتماعی متفاوتی را رقم می‌زند که نشانه های ایجاد چنین گسلی را امروزه در شهر قم شاهد هستیم. 🔸اگر امروزه گشتی در اطراف حرم زده باشید نشانه‌های بسیاری از این گسل فرهنگی ایجاد شده را شاهد خواهید بود؛ از پوشش فروشندگان، محصولات عرضه شده که شامل اقلام تزئینی و فاقد کاربرد چینی گرفته تا طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی، تا پرسه‌زنی های بی‌هدف زائرانی که به قصد زیارت آمده‌اند و اکنون گرفتار زرق و برق بازار شده‌اند. اگر مسیرتان به پارکینگ طبقاتی حرم افتاده باشد شاهد خواهید بود مسافران و زائران چگونه به گروگان گرفته شده و ‌مجبور می‌شوند برای رسیدن به حرم از این همه زرق و برق سان ببینید و بالاجبار دست به جیب شوند. @haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش دوم 🖋محمد وکیلی ♦️در چنین توسعه‌ بی‌محابایی که بدون توجه به روح مکان صورت گرفته، هویت یکپارچه از هم گسسته و معنویت از دست رفته است. فضای جدید، هویتی جدید می‌طلبد که در آن مولفه‌های دینی، فراگیری خود را از دست داده و مجبور به پذیرش هم‌زیستی با مولفه‌های غیردینی خواهند شد. این تغییر ماهیتی را در چند عرصه می توان شاهد بود: 🔸امروزه تملک فضاهای اطراف حرم در اختیار کسانی است که به پشتوانه اقتصادی عظیم و سرمایه داری، توانسته‌اند ملکی تجاری در اطراف حرم خریداری نمایند و جالب آنکه هیچ یک از این سرمایه‌داران، خود ساکن جوار حرم نمی‌شوند و این مکانها را به عنوان منبع درآمدی برای خود می‌پندارند. در حالی که در فضای سنتی، حرم توسط لایه‌های متعددی از مومنان در برگرفته می‌شد که هر کدام تلاش می کردند برای برخورداری از فضای معنوی و ثواب بیشتر، در اطراف حرم ساکن شوند. چنین رقابتی عموما بر اساس تمکن مالی و پشتوانه اقتصادی نبود بلکه رنگ و بویی از جنس معنویت داشت. 🔸در فضای سنتی، نمادها و نشانه‌‎های فراوانی از دین‌داری لایه های اطراف حرم را می‌شد یافت، دینداری که بر مدار و محور مرجعیت و عالمان دینی می‌گشت، اما امروزه، اطراف حرم از مراجع و مردمان دیندار مرجعیت‌محور خالی شده است. اگر در چنین محیطی مراجع تقلید، و علمای دینی حتی در محیط پیرامون حرم، احساس غربت کنند و به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قم پناه ببرند، نباید متعجب بود! بیوت بسیاری از مراجع که مأمن مومنان و زائران بود تخریب شده است، حتی منزل بنیانگذار حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال تاسیس آن تخریب شده است! ♦️ عوامل تغییر بافت فرهنگی و هویتی شهر قم را باید در چنین تحولاتی جست. تحولاتی که معنویت‌زدایی و ‌تقدس‌زدایی‌ اولین نتایج آن است. زائرانی که از راه دور و ‌نزدیک به قصد جلای روحی و کسب ثواب، از زندگی روزمره کَنده و به چنین مکانی پناه آورده اند، نه تنها به آسایش روحی دست نخواهد یافت بلکه به عنوان لقمه‌ای آماده توسط فرهنگ سرمایه‌داری مدرن بلعیده خواهد شد. و به جای صفای باطن، محصولات مادی و ‌معنوی چنین کالبدی را به ارمغان خواهند برد. خطر چنین مسئله‌ای آنگاه بیشتر به چشم خواهد آمد که توجه کنیم حجم بالایی از زائران را مردم شهرستانهای کوچک و دوردستی تشکیل می‌هند که به سبب حضور پررنگ سنت در زندگیشان، از خطر فضاهای مدرن تا حدودی در امان مانده بودند. ♦️از همین روی، به نظر می‌رسد هشدار اخیر بعضی از مسئولان شهر، مبنی بر اینکه «دشمن از طریق هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف می‌خواهد مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد» تقلیل و فروکاستن چنین مسئله ای به توطئه دشمن، و غفلت از عوامل و زمینه‌های واقعی وقوع چنین پدیده‌ای است؛ وقتی که ما خودمان با چنین غفلتها و عدم توجه به تبعات اقدامات، معنویت را به مسلخ برده ایم، هر چقدر هم که فریاد برآریم و از طرح و نقشه دشمن برای تغییر سبک زندگی و پوشش جوانان و دختران بگوییم، نتیجه‌ای عایدمان نخواهد شد. @haramshahr
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبت های حجت الاسلام والمسلمین محمـد صـادق ناطقـــی، مسئول کارگروه طلاب مجمع نمایندگان قم پیرامون تبلیغات نادرست باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی و لزوم نظارت بر نحوه تبلیغات و حفظ موازین اخلاقی؛ پیرو این موضوع جلسات مختلفی با مسئولین ذی ربط تشکیل گردید و با ورود کارگروه طلاب و کارگروه ورزش به مسئولین ورزش استان تذکرات لازم داده شد. مقرر شد تا از این پس شاهد رها بودن نحوه تبلیغات باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی نباشیم. به گفته حجت الاسلام و المسلمین محمـد صـادق ناطقـــی؛ استفاده ابزاری از بانوان برای جذب مشتری بیشتر و ایجاد جذابیت های تبلیغاتی نادرست است و حفظ اصول اخلاقی و رعایت مرام ایرانی اسلامی از آموزه های دینی و اخلاقی ماست و هرگونه بی اخلاقی در این خصوص قابل پذیرش نخواهد بود.
امام‌علی‌بن موسی الرضا: اى ابوصَلْت! بيشترِ شعبان گذشته است و اين ، آخرين جمعه از آن است ۱) پس در آنچه از آن مانده ، كوتاهى هايت را در آنچه گذشته است ، جبران كن . ۲) به كارى روى آور كه برايت مفيد باشد و آنچه را بيهوده است و به تو مربوط نيست ، وا گذار . ۳) زياد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش ۴) از گناهانت به درگاه خدا توبه كن ، تا در حالى ماه خدا سوى تو آيد كه براى خدا خالص شده باشى . ۵) هيچ امانتى را بر عهده خويش باقى نگذار ، مگر آن كه ادا كرده باشى ۶) و هيچ كينه اى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار ، مگر آن كه از دل به در آورده باشى ، ۷) و هيچ گناهى را كه مرتكب مى شدى ، رها مكن ، مگر اين كه از آن ، دست برداشته باشى . ۸) از خدا پروا كن و در نهان و آشكارِ كارت ، بر او توكّل كن ۹) و در باقى مانده اين ماه ، زياد بگو *اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ* خدايا! اگر ما را در آنچه از شعبان گذشته است ، نيامرزيده اى ، پس ما را در باقى مانده آن ببخشاى! عیون اخبار‌الرضا @haramshahr
یادداشت، ناطقی غفلت از انتخابات شوراها مشکوک است برگزاری هم‌زمان انتخابات شوراهای شهر و روستا با ریاست‌جمهوری هرچند به دلیل کاهش هزینه‌های سرسام‌آور انتخابات تصمیمی خوب و منطقی است، اما ازسویی می‌تواند اهمیت انتخابات شوراها را تحت‌الشعاع قرار دهد. ازآنجاکه در جمهوری اسلامی ایران بیش از هفتاد درصد بودجۀ سالانه در اختیار رئیس قوۀ مجریه قرار دارد و دایرۀ اختیارات رئیس‌جمهوری بسیار وسیع است، تلاش در جهت انتخاب یک فرد اصلح برای این کرسی ضروری و به‌فرمودۀ رهبر حکیم انقلاب، یک تکلیف الهی است؛ و از این نکته نیز نباید غافل بود که در کشور ما هر جناحی که سکان ریاست‌جمهوری را به‌دست بگیرد، چهار سال و شاید بتوان گفت هشت سال در سرنوشت همۀ مردم ایران نقشی بسزا و مؤثر خواهد داشت. امنیت، اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و کشاورزی، مسکن و راه و شهرسازی، ورزش و رسانه‌های متعدد، بخشی از عرصه‌های گوناگونی است که به همراه میلیاردهامیلیارد تومان بودجۀ سالانۀ نفت و گاز و پتروشیمی در اختیار رئیس دولت قرار می‌گیرد، و اینها بخشی از مواردی است که اهمیت فوق‌العادۀ انتخابات ریاست جمهوری در ایران را نشان می‌دهد. بی‌گمان انتخاب یک فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری می‌تواند جمهوری اسلامی را به نقطۀ مطلوب و تحقق آرمان‌ها نزدیک‌تر کند، و برعکس انتخاب یک فرد ناصالح می‌تواند کشور را تا لبۀ پرتگاه و بازماندن از همۀ آرمان‌ها بکشاند. درست است که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری بر سرچشمۀ همۀ امکانات کشور مسلط می‌شود، اما بدیهی است که همۀ این امکانات به‌ناچار در نهرهای شهرها و روستاها جاری خواهد شد. پس حزب و گروهی که ریاست‌جمهوری را به دست گیرد اما شوراها را به حریف سیاسی خود واگذارد، در عمل خدمتکار‌ جریان رقیب خود خواهد شد. آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که غفلت از شوراهای شهر و روستا می‌تواند یک خسارت بزرگ برای ایران عزیز باشد؛ چراکه ۱۲۴۰ شهرداری و ۳۶۰۰ سازمان وابسته به شهرداری‌ها در کشور وجود دارد، و میلیاردها تومان بودجه برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و شرکتی مرتبط با شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است. در دورۀ گذشتۀ انتخابات شوراها ۱۲۶هزارو۱۵۳ کرسی وجود داشت که اگر آن را با اعضای علی‌البدل جمع کنیم، بیش از ۲۰۷هزار نفر خواهند بود. توجه به این ارقام تنها بخشی از اهمیت شوراهای شهر و روستا را به ما نشان می‌دهد و البته بودجه‌های مصوب شوراها برای شهرداری‌ها توجه ما را به این مهم بیشتر جلب خواهد کرد. در یکصدوسی‌وپنجمین جلسۀ علنی شورای شهر قم در سال ۹۹ کلیات بودجۀ این شهر با اعتباری بالغ به ۳هزارو۸۱میلیارد تومان تصویب شد، و در دویست‌وسومین جلسۀ شورای شهر تهران در سال ۹۹ کلیات بودجۀ مصوب شهرداری تهران ۳۰هزارو۵۷۴میلیارد تومان اعلام شد. این ارقام هنگفت تنها متعلق به دو شهرداری از ۱۲۴۰ شهرداری کشور است. اما اهمیت شوراها زمانی بیشتر جلوه خواهد کرد که بدانیم متأسفانه قوانین پیش‌گیرانه و نظارت‌ اساسی بر فعالیت بسیاری از مدیران، و امکانات و نیروی انسانی شوراها و شهرداری‌ها در کشور بسیار اندک است! با تأسف باید گفت که ضعف قوانین، دست شوراها و شهرداری‌ها را برای هر تصمیم نادرست و شخصی باز گذاشته، و این خلأ قانونی زمینۀ سوءاستفاده، رانت، اختلاس و هزاران مفسدۀ ریز و درشت را پدید آورده، و به یکی از دردهای مزمن کشور تبدیل شده است. انتخاب جوانان مؤمن و انقلابی، متخصص و صاحب‌فکر، و سخت‌کوش و جهادی برای شوراها نه‌تنها این خلأ قانونی را پوشش می‌دهد، که بی‌گمان تنها راه علاج دردها در این زمینه است؛ زیرا شوراها و شهرداری‌ها درحقیقت دولت‌های کوچک محلی‌اند که می‌توانند چهرۀ کشور را در همۀ زمینه‌ها به‌کلی تغییر دهند، و انتخاب نیروهای کارآمد، باایمان، پرانگیزه و علاقه‌مندبه‌کار در این عرصه ما را به‌سوی شهرسازی اسلامی و درنتیجه جامعۀ اسلامی سوق می‌دهد. با توجه به آنچه گفته شد، مشغول کردن همۀ نیروهای انقلاب و دلسوزان کشور به انتخابات ریاست جمهوری، مشکوک و توطئه‌آمیز به‌نظر می‌رسد؛ زیرا لیبرال‌ها بارها تصریح کرده‌اند که برای شوراها برنامه‌ای ویژه دارند. ازاین‌رو غفلت از انتخابات شوراها فرصت بی‌نظیر هماهنگ شدن احتمالی همۀ دستگاه‌های کشور را از جبهۀ انقلابی خواهد گرفت. نتیجه آنکه، انتخابات شوراها را باید دست‌کم به‌اندازۀ ریاست‌جمهوری بااهمیت بدانیم و برای آن برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم، و مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر به این عرصه وارد شویم . ششمین دورۀ انتخابات شوراها فرصتی مناسب و مغتنم است تا شایسته‌سالاری را جایگزین قبیله‌گرایی‌های سخیف کنیم و به تصاحب کرسی‌های شوراها توسط افراد ناباب پایان دهیم. ✍️محمدصادق ناطقی @haramshahr
برداشت غلط رسانه‌ها... @haramshahr
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): ماه رمضان هم از اوّل تا آخرش عید است، عیدِ اولیاء‌الله @haramshahr