eitaa logo
حرمْ‌شهرِ قم
205 دنبال‌کننده
1هزار عکس
582 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین @Msn0110
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷دردهای فرهنگی امّ القرای اسلام نیاز به التیام دارد 🔻قم؛ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و تشیع و ام القرای اسلامی و کلانشهری در حال رشد نیز علی رغم برخی از پایبندی های مذهبی و گرایش های رفتاری و هویت مذهبی به دلیل عواملی چون مهاجرت و رشد جمعیت، از مشکلاتی چون آسیب های اجتماعی و فرهنگی و حاشیه نشینی مصون نمانده و مسئولین فرهنگی را نگران هویت مذهبی این شهر کرده است. 🔻فرهنگ سازی و آموزش در رفع بحران های فرهنگی و اجتماعی نیاز به تعامل و همراهی دستگاهها و متولیان فرهنگی و مردم دارد، در این میان اگر چه دستگاههای مختلفی در فرهنگ سازی نقش مهمی بر عهده دارند، اما نمی توان نقش راهبردی شهرداری ها را در ارتقای فرهنگ شهری و شهروندی کتمان کرد؛ به خصوص اینکه عمده معضلات اجتماعی نیز ریشه های فرهنگی دارد و گاه آن قدر گسترده است که باید هزینه های هنگفتی برای رفع آن صرف شود. 🔻از این رو شهرداری ها باید به نقش مهم خود در سرمایه گذاری های فرهنگی در جای جای شهر واقف باشند و برای نشاط فرهنگی و اجتماعی و کاهش آسیب ها، برنامه جامعی ارائه دهند، در این زمینه شهرها علاوه بر مدیریت شهری و توجه به مبلمان شهر و عمران و توسعه، نیازمند جریان های حیات بخش فرهنگی در حوزه‌های مختلف هستند تا شهروندان در گذر خدمات و عمران، شهری زیبا و با نشاط با کمترین ضریب آسیب ها را داشته باشند. 🔻مکانیزم های فرهنگی و اجتماعی که از سوی ارگان هایی چون شهرداری ها در جهت ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی طراحی می شود تا حد زیادی می تواند از آسیب ها جلوگیری کرده و محیطی امن، توام با آرامش تداعی کند، به شرط اینکه این مکانیزم ها و فعالیت ها،عدالت منطقه ای را در نظر بگیرد و بر اساس ظرفیت ها و نیازها طراحی شود تا شهروندانی مشارکت پذیر و آشنا با مسئولیت های فردی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. 🔻بی شک نقش شهرداری در نشاط فرهنگی و فرهنگ سازی بی بدیل است و اگر در مدیریت شهری، شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت واقع شود، به دستاوردهای مهم فرهنگی دست پیدا نخواهیم کرد. 🔻می توان از تعامل فرهنگ و مدیریت شهری شهر به کالبدی فرهنگی و جریان ساز دست یافت و در طراحی ها و المان های شهری نیز فرهنگ غنی را در سطح شهر به میراث گذاشت، قطعا چنین فرآیندی در حیطه وظایف شهرداری ها می گنجد و با رسالت های فرهنگی آن ها همخوانی و تناسب دارد. 🔻اگر مدیریت فرهنگی شهرداری ها با رویکردهای تخصصی و کاملا کارشناسی، اقدام به آموزش و فرهنگ سازی کنند به نتایج گرانبهایی در کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در محیط شهر قم دست خواهیم یافت ضمن اینکه جامعه می تواند به خوبی وظایف گسترده شهرداری ها را در همه ابعادی که وجود دارد لمس کند و فعالیت شهرداری ها را در حد چند وظیفه محدود و معمولی قلمداد نکند. 🔻وقتی قرار است تمامی دستگاههای فرهنگی در کنار هم علیه نابسامانی های فرهنگی بسیج شوند، نمی توانند از اثرگذاری های فرهنگی در محیط شهری به عنوان یکی از رسالت های مهم شهرداری ها غافل باشند، بلکه باید حیطه فعالیت ها را گسترده بینند و البته با برنامه ریزی صحیحی مانع از موازی کاری ها و ارائه طرح های تکراری و بی اثر شوند به خصوص اینکه موازی کاری دستگاه های فرهنگی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند در برنامه های راهبردی مدیریت شهری در عرصه های فرهنگی خلل ایجاد کند. 🌐www.qom.ir/30777 @haramshahr
مشكلات قم از نگاه خبرنگاران سردبیر خبرگزاری ایكنا: علی فرج زاده،كمبود زیرساخت های تفریحی را از مشكل های مهم قم دانست و گفت: نسبت به توسعه زیرساخت های مناسب برای تفریح سالم در قم به منظور پر كردن مناسب اوقاف فراغت نوجوانان و جوانان باید توجه بیشتری شود. وی تببین نشدن تفریح حلال متناسب با فضای فرهنگی را از دیگر مشكل های مهم قم دانست و افزود: درگذشته به دلیل نبود نگاه جامع، نسبت به توسعه زیرساخت های تفریح حلال در قم بی توجهی شده است كه این امر موجب شده تا امروز قم از ضعف زیرساخت های تفریحی سالم رنج ببرد. وی ایجاد فضای باز در حوزه هنر را مورد تاكید قرار داد و ادامه داد: دامنه فعالیت برای هنرهای مختلف در استان را نباید تنگ كرد بلكه علاوه بر ایجاد فضای بازتر برای هنرمندان، باید مسئولان و متولیان امر مراقبت لازم را داشته باشند تا این فعالیت های هنری متناسب با فرهنگ و حساسیت های مذهبی در قم باشد. زیربناهای عمرانی شهر مبتنی بر معماری غربی است فرج زاده با تاكید بر لزوم فرهنگسازی بیشتر در زمینه مسایل اجتماعی می افزاید: با توجه به ام القری بودن شهر قم انتظارهای بیشتری از این شهر در زمینه مسائل اجتماعی مانند رعایت بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت حقوق متقابل در روابط اجتماعی وجود دارد كه فرهنگسازی بیشتر در این زمینه ضروری است. ایجاد زیرساخت های گردشگری برای تبدیل قم از معبر به مقصد زائران مدیر مسئول پایگاه خبری فردونیوز: علیرضا یعقوبی نیز معتقد است: بی توجهی به ظرفیت ها و توسعه زیرساخت های گردشگری در قم را یكی از مشكل های اساسی این شهر دانسته و گفت: با وجود اینكه قم ظرفیت های بسیار زیادی برای توسعه گردشگری دارد و در سند توسعه قم نیز جزو اولویت های آن تعیین شده است ولی متاسفانه از زیرساخت های گردشگری لازم برخوردار نیست. ترافیك شهری و حادثه خیز بودن راههای دسترسی روستایی روح الله كرمانی، خبرنگار روزنامه ایمان معتقد است؛ ترافیك را یكی ازمهمترین مشكلات قم دانست و گفت: باید فكر اساسی برای ترافیك شهر قم به ویژه در هسته مركزی صورت گیرد هرچند اقداماتی درسالهای اخیر دراین راستا انجام شده است ولی كافی نیست. وی كمبود فضاهای ورزشی و تفریحی را ازدیگر مشكلات اساسی شهر قم دانست عنوان كرد : كمبود مراكز و مكان های رفاهی و تفریحی موجب شده است تامردم از فضاهای سبز موجود درمیان بلوارها و خیابان ها و میادین استفاده كنند كه این زیبنده شهر قم نیست و گسترش بیش از پیش پارك ها و بوستانها و مراكز دیگر تفریحی باید در دستوركارمسئولان قرارگیرد. وی با نامناسب دانستن راههای دسترسی به برخی روستاهای قم ابراز كرد: مسیرهای تردد برخی روستاها، بسیار حادثه خیز هستند و كمترین ایمنی و علائم رانندگی را دارند كه رفع آن باید در اولویت مسئولان قرار گیرد. 🌐www.irna.ir/news/82631314/ @haramshahr
معرفت در معماري قم توحيد در معماري يكي از اصلي‌ترين مؤلفه‌هاي ايدئولوژيك در معماري قم توجه به معارف توحيدي و مشخصاً سير كثرت به وحدت است. در بیشتر ابنيه قم اين مفهوم به‌وضوح قابل‌مشاهده است و هارموني حاكم بر اين بناها به اين شكل است كه از تكثر شروع‌شده و به نقطه كانوني و وحدت ختم مي‌شود.اين مفهوم معرفتي در قسمت‌هاي مختلف ساختمان اعم از طاقديس‌ها، منبت‌كاري‌ها، معرق‌ها و حتي چلچراغ‌ها به‌وضوح قابل‌مشاهده است. ساختمان‌هاي قديم قم برخلاف معماري فشنيسم وارداتي از يك هارموني خاص پيروي مي‌كند و تقریباً در تمام بناهاي تاريخي قم و حتي مي‌توان گفت تمام بلاد اسلامي و شيعي اين نظم مبتني بر توحيد قابل‌مشاهده است و به‌نوعی مي‌توان گفت در زيبايي‌شناسي ايرانيان تخطي از اين نظم باعث فقدان جلال و شكوه بنا مي‌شد؛ گويي شكوه الهي در اين ابنيه تجلي پیداکرده است. كتيبه‌ها واعظان صامت يكي ديگر از تجلي‌گاه‌هاي معرفتي كه به‌صورت صريح‌تر به معارف اصيل اسلامي پرداخته است، كتيبه‌هايي است كه بر سر در خانه‌ها و اماكن مذهبي نصب مي‌شد، اين كتيبه‌ها گاه حامل پيام‌هاي توحيدي و ولايي مانند آيه تطهير و آيات توحيدي بوده و گاه به خاطر آثاري كه در آموزه‌هاي ديني براي آن اذكار ذکرشده است در سردر و يا ديوارهاي بناهاي كهن استفاده مي‌شد. به‌عنوان‌مثال طبق روايات براي جلو‌گيري از ريزش ساختمان‌هايي كه ارتفاعي بيش از هشت زراع، يعني چيزي در حدود چهار متر و سي سانت داشتند آن‌ها را به"آيت‌الكرسي" مزين مي‌كردند و يا براي جلو‌گيري از چشم‌زخمسردر خانه‌ها را به و آيه "ان يكاد"متبرك مي‌كرند. آينه‌هاي اخلاق اخلاق يكي ديگر از علومي است كه در معماري كهن قم از آن استفاده مي‌شد؛‌ در واقع مولفه‌هايي كه از علم اخلاق در معماري كهن اين شهر وجود داشته است به نوعي اساتيد اخلاق بي زباني بودند كه با چينش خشت و آئينه و ملات ارزش‌هاي اخلاقي را فرياد مي‌زدند. آينه‌كاري‌ها بخشي ديگر از معماري قديم اين شهر بوده كه بيشتر در بناهاي مذهبي استفاده مي‌شد و فلسفه آن اين بوده است كه آدمي با همه تكبر‌ها و منيت‌ها وقتي به آستاني مقدس مي‌رسد ابتدا خود را در اين آينه‌هاي بريده، شكسته ببيند و همه آن چیزی كه از خودساخته است در شكست نور فروبریزد و سپس با خود شكسته سر بر آستاني معرفت افزا فرود آورد. ادامه مطلب در لینک... 🌐http://www.tabnakqom.ir/fa/news/898465/ @haramshahr
کمبود سرانه مسجد در قم! شفقنا- مدیر ستاد اقامه نمازاستان قم گفت: متاسفانه سرانه مسجد در استان قم نسبت به برخی استان ها کمتر است و در پردیسان با توجه به جمعیت کمبود ۲۵ مسجد وجود دارد. به گزارش شفقنا به نقل از ایسنا، محمد خامه یار امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته فعالیت های فراوانی در حوزه توسعه فرهنگ نماز در استان انجام شده است، عنوان کرد: در دوران کرونا نه تنها هیچ فعالیتی متوقف نشد بلکه کرونا سبب شد که نگاه متفاوتی به مساجد، نمازخانه های مدارس و بین راهی و… داشته باشیم. همچنین کرونا منجر به بهسازی و ساخت نمازخانه های بین راهی نیز شد. وی بااشاره به اینکه در دوران کرونا اجلاس نماز به دلیل مجازی شدن آن قوی تر از سال‌های قبل برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری شب شعر نماز برای اولین بار، برگزاری سه مسابقه کتاب خوانی نماز، انتشار صدها عکس نوشته و کلیپ در فضای مجازی، انتشار بیش از ۲۰۰کلیپ در شبکه شاد و… از جمله اقدامات صورت گرفته درسال جاری است. خامه یار ادامه داد: بیش از ۳۰۰ نشست در پارک ها، مجتمع های مسکونی و… با حضور ۹ کارشناس زن و ۲۳ کارشناس مرد برگزار شد همچنین دوره های متعدد معارفی برای کارکنان دولت برگزار کردیم که نسبت به تعداد کارکنان استان قم، سرآمد سایر استان ها است. وی با بیان اینکه نماز خانه های بین راهی استان قم نسبت به سایر استان ها برتری دارد که این امر نتیجه بازدیدهای فراوان است، تصریح کرد: در سال جاری سه مسجد بین راهی به صورت مستقیم و دو مسجد بین راهی توسط بخش خصوصی ساخته شد و در جاده های اراک و گرمسار نیز در حال احداث مسجد هستیم؛ اما متاسفانه برخی از قوانین مانع از احداث مساجد بین راهی دربرخی از جاده ها شده است. وی افزود: با همه ادارات تفاهم نامه اجرای برنامه در رابطه با نماز داریم و این امر را بومی سازی نیز کردیم به طوری که اگر تفاهم نامه اداری امضا نشده باشد در کمیته ارزیابی مردود می‌شود. مدیر ستاد اقامه نماز قم با اعلام آمادگی ساخت مسجد در روستاهای با حداقل صد نفر سکنه، بیان کرد: متاسفانه سرانه مسجد در استان قم نسبت به برخی استان ها کمتر است و در پردیسان نیز با توجه به جمعیت آن، کمبود ۲۵ مسجد وجود دارد. وی با بیان اینکه آماده ارائه هر گونه خدمات فرهنگی هستیم، تصریح کرد: در هر مجتمع، جمع خانوادگی و… که تقاضای حضور مشاوره نماز، مربی کودکان و… داشته باشند، آماده اقدام و در اختیار گذاشتن کارشناسان هستیم همچنین در نظر داریم که در سال آینده با تولید محتوا در فضای مجازی کاری نوین را انجام دهیم. وی درخصوص بسته بودن نماز خانه‌های پارک ها گفت: مساجد بین راهی باز هستند؛ اما بسته بودن نماز خانه های پارک ها محدودیتی برای شهروندان است. 🌐https://fa.shafaqna.com/news/1115566/ @haramshahr
حجت‌الاسلام محمدصادق ناطقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ دبیرخانه مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی استان قم گفت: با عنایت خداوند متعال و با نظر کریمانه حضرت معصومه (س) فعالیت‌های دوره جدید مجمع از دی ماه با حضور نمایندگان مجمع، آقایان مهدوی ارفع، کلاته، ناطقی، وافی، اخوان، افشار، شعبانی، سیاری و خانم شکوریان فر آغاز شده است. وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ کانون دراستان وجود دارد، افزود: با توجه به بدیع بودن و فعالیت گسترده کانون‌ها در همه زمینه‌ها، فعالیت‌های مهمی در این مجمع، انجام شد. حجت‌الاسلام ناطقی ادامه داد: در این سه ماه توانستیم،از ۱۰ کانون بازدید کنیم و با ۱۵۰ مدیر کانون ارتباط تلفنی بگیریم؛ همچنین ۱۰ جلسه به صورت رسمی و غیر رسمی در مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی استان برگزار نمودیم. دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی گفت: ما توانستیم کارگروه‌های تخصصی را در راستای شبکه سازی تخصصی کانون‌ها تشکیل دهیم. وی افزود: در راستای هم افزایی با کانون‌ها، ما به صورت حضوری، با ۲۷ مدیر کانون تازه تأسیس گفت و گو کردیم؛ همچنین در این مدت توانستیم برنامه و تقویم کاری سال ۱۴۰۰ را تدوین نمائیم حجت‌الاسلام ناطقی به تشریح برنامه‌های آینده مجمع پرداخت و گفت: آموزش و توانمند سازی معرفتی، دانشی و مهارتی از برنامه‌های مهم ما است و در تلاشیم تا با فرایند اجتماع، سازماندهی، هویت دهی و عملیات، به شبکه سازی بپردازیم. وی توسعه و گسترش کمی و کیفی کانون‌ها را از دیگر برنامه‌های مجمع دانست و گفت: در همین راستا به دنبال پراکندگی جغرافیایی و پراکندگی موضوعی و تخصصی کانون‌ها هستیم. دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی افزود: عملیات‌های مشترکی در زمینه حوادث پیش بینی نشده و تقویت زیرساخت‌ها و پشتیبانی سخت افزاری برای پیشبرد اهداف کانون‌های فرهنگی و تبلیغی صورت خواهد گرفت. 🌐mehrnews.com/xTY95 @haramshahr
استاندار قم مانع دوقطبی «دین-سلامت» و «معیشت-سلامت» شدیم به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سرمست ظهر یکشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با بحران کرونا که در آستانه نیمه شعبان و با حضور دکتر جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت و در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به تلاش شبانه روزی مجموعه استان در کنترل و مقابله با ویروس کرونا طی ۱۳ ماه گذشته اظهار کرد: برگزاری ۲۰۰ جلسه نظارتی و ۸۰ جلسه اصلی ستاد مدیریت بحران در این مدت، بیانگر عزم و اهتمام جدی استان در زمینه مبارزه با کرونا است. استاندار قم اجرای پایلوت بسیاری از ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در استان قم را مورد توجه قرار داد و با قدردانی از رهنمودهای مراجع و حمایت‌های مقام معظم رهبری در طول شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: با حمایت‌های بزرگان و اتکا به قوانین متقن علمی و پزشکی در طول ماه‌های گذشته اجازه ندادیم تا دو قطبی بین معیشت و نظام سلامت و دین و نظام سلامت در مسیر مبارزه با کرونا فرصتی برای خودنمایی در استان و کشور داشته باشد. سرمست با اشاره به سهم ۶۰ درصدی بخش خدمات در اقتصاد قم گفت: این بخش در شرایط کرونایی و محدودیت‌های ایجاد شده با خسارت‌های مادی زیادی روبه رو شدند، که مصوبات حمایتی و تسهیلات ارائه شده به این صنوف همچنین کمک‌های خیرین و گروه‌های مردمی نقش مهمی در کمک به این اصناف و اقشار مختلف داشته است. استاندار قم با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عج)، به حضور میلیونی زائران در مراسم نیمه شعبان سنوات گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در مراسم سال ۹۸ و طی ۴۸ ساعت بیش از ۳ میلیون زائر وارد قم شدند. وی با بیان اینکه علیرغم میل باطنی و با هدف حفظ سلامت زائران و مجاورین محدودیت‌هایی برای مراسم نیمه شعبان امسال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بنا به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مراسم نیمه شعبان امسال در استان قم همانند سال‌های قبل و با حضور زائران برگزار نمی‌شود. سرمست بر آذین بندی، تبلیغات محیطی گسترده و برگزاری باشکوه و متفاوت این جشن‌ها و شادی‌ها توسط اعضای ستاد بحران خصوصاً شهرداری تاکید کرد و در راستای برگزاری مجازی جشن‌ها و نشر گسترده توسط صداوسیما و رسانه‌های ارتباطی دستوراتی را صادر نمود وی با تأکید بر اینکه چاره‌ای جز برگزاری متفاوت جشن‌های نیمه شعبان نداریم اظهار امیدواری کرد که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل فرآیند واکسیناسیون، شاهد کنترل بیشتر این بیماری و برگزاری شایسته و باشکوه این مراسم در استان باشیم. 🌐mehrnews.com/xV2hG @haramshahr
روایت یک روحانی از کار جهادی در آرامستان بهشت معصومه حجت الاسلام ناطقی از خاطرات خود در خدمات رسانی در آرامستان گفت و به سختی ها و زیبایی های کار پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدصادق ناطقی پیش از ظهر امروز در گردهمایی و تجلیل از روحانیون روانشناس جهادی حاضر در بیمارستان ها و آرامستان های قم در کمک به بیماران و کفن و دفن بیماران کرونایی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، عنوان کرد: ما ابتدا در بیمارستان بودیم که سپس برای خدمات رسانی به آرامستان رفتیم. وی افزود: در آرامستان با سه گروه از مردم باید ارتباط می گرفتیم، گروه اول کادر آرامستان بودند که سختی های خود را داشتند، ارتباط گرفتن با این افراد به آن ها کمک می کرد. این روحانی جهادی گفت: گروه دوم دوستان جهادی ما بودند که کارهای تغسیل و تدفین را انجام می دادند، روی این افراد نیز فشارهای روحی وجود داشت و کار در این فضا سنگین بود. حجت الاسلام والمسلمین ناطقی مطرح کرد: دسته سوم سوگوارها بودند که ارتباط با آن ها بسیار سخت بود، چرا که داغدار بودند و حال مساعدی نداشتند. وی تاکید کرد: در این ایام که ما در آرامستان بودیم، تعداد درگیری ها کاهش پیدا کرده بود و این مهم با مداخلات طلاب جهادی رقم می خورد. این روحانی روانشناس جهادی یادآور شد: ما در دو شیفت صبح و عصر فعالیت می کردیم و همکاران جهادی از ساعت 10 صبح تا 5 عصر در محل حضور داشته و فعالیت می کردند.ادامه مطلب در لینک زیر... 🌐https://hawzahnews.com/x9CMb @haramshahr
🍀🌹☘️🌸🍀🌹☘️🌸🍀🌹☘️🌸 قصه عشق من و زلف تو دیدن دارد نرگس مست کجا، همدمی خار کجا عیدتان خجسته محمدصادق ناطقی/ قم۱۴۰۰
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ۱۲ فروردین چهل و دومین سالروز تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ۱۲ فروردین چهل و دومین سالروز تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیانیه‌ای منتشر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: ۱۲ فروردین روز غلبه جنود «الله» بر جنود شیطان، روز از پای در آوردن دشمن و روز امامت امت و فتح و ظفر ملت مبارک باد. سال ۱۴۰۰ که انتخابات های متعددی را در خود جای داده است، از اهمیت بالایی برخوردار است و نکات کلیدی را برای ملت شریف ایران ارمغان می دهد. ۱| حضور حداکثری پای صندوق های رای، علاوه بر ایجاد همبستگی اجتماعی، بیشتر از گذشته امید معاندان نظام اسلامی را محو و نابود می کند. ۲| نام‌گذاری سال جاری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» حاکی از آن است که ملت شریف ایران از عرصه های ایجاد نظام و مشارکت های سیاسی، فرهنگی و نظامی به خوبی گذر کرده و با توجه و تمرکز بر داشته ها در عرصه اقتصادی و رفع موانع این مسیر، شرایط پیشرفت همراه با عدالت نظام اسلامی را می‌بایست فراهم آورد. ۳| مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به خوبی نشان داده‌اند که در زمان های حساس و لازم از انقلاب اسلامی حمایت می کنند. شکرانه این نعمت از سوی زمامداران امور کشور این است که شرایط زندگی مناسب و در شأن شهروندان جامعه اسلامی ایران را فراهم آورند و از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی دوری جویند. ادامه در لینک... 🌐mehrnews.com/xV2L3 @haramshahr
مهر بررسی می کند؛ ریه های قم درگیر شده است، آتشی که دودش چشم قمی ها را می سوزاند! قم استانی در مرکز ایران با سابقه هشت هزار ساله سکونت انسان‌ها و شهری که روزگاری در کنار رودخانه‌ای پرآب بنا می‌شود و شهری که بارها و بارها خسارت‌های بسیاری دیده و حتی در برخی دوران‌ها تخریب شده و یا مورد غضب بوده و از توسعه عقب نگه داشته می‌شود؛ اما امروز قم از نظر فرهنگی سیاسی مذهبی جایگاه ویژه و متمایزی دارد، قم خاستگاه انقلاب اسلامی و ام القرای جهان اسلام است، از بیش از ۱۲۰ کشور دنیا در قم تبعه خارجی زندگی می‌کند، قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و به قول برخی سیاستمداران یک جهان شهر است اما آیا قم در حد اندازه این ویژگی‌ها توسعه یافته است؟ بسیاری بر این باورند قم هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است! علت آن را هم فقدان سندی راهبردی و لازم‌الاجرا برای توسعه قم می‌دانند؛ برخی دیگر هم بی توجهی به ظرفیت‌های قم در برنامه‌ریزی توسعه‌ای قم و حتی بودجه‌ریزی قم را عامل می‌دانند! اما همه کارشناسان معتقدند قم در مسیر توسعه با معضلات زیست محیطی جدی روبروست! یعنی در قم برای توسعه در حق محیط زیست جفا شده و ترجیح مسئولان بر این بوده که توسعه اقتصادی و صنعتی الویت بیشتری دارد و شاید در آن زمان تصمیم درستی بوده و نتایج خوبی داشته اما خب به نتایج بلندمدتش توجهی نشده است! ادامه مطب را با تاکید بر این بخش ها در لینک زیر بخوانید؛ حق خوری ۳۰ ساله تالاب‌های قم قم؛ بهشت صنایع آلاینده قصه پر غصه پسماند؛ از خانگی تا صنعتی آلودگی آب‌های زیرزمینی به نیترات 🌐mehrnews.com/xV2MQ @haramshahr
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 امام‌خمینی(ره): صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم مبارک باد بر شما که با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید مبارکباد بر شما این جمهوری اسلامی... پاینده‌باد جمهوری اسلامی ایران محمدصادق ناطقی/ قم۱۴۰۰ @haramshahr
کیفیت بصری شهر محله لابوکا در بوینس آیرس آرژانتین، خیابان‌های شفشاون مراکش، راه فیلسوفان در کیوتو ژاپن، محله شمبل در یورک انگلستان، گونچالو در پورتو آلگری برزیل و خیابان شانزه لیزه در پاریس فرانسه به عنوان نمونه‌هایی از زیباترین خیابان‌ها و کوچه‌ها در سراسر دنیا شامل شناخته می‌شوند. به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایمنا، کوچه‌ها و خیابان‌ها از اصلی‌ترین مولفه‌هایی هستند که به شهرها جان می‌دهند و پویایی، سرزندگی و نشاط را از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر پیوند می‌دهند. کیفیت بصری کوچه‌ها و خیابان‌ها مسئله بسیار مهمی است که در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار می‌گیرد، به طوری که بسیاری از شهرها به دلیل داشتن زیباترین خیابان‌ها توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از زیباترین خیابان‌ها و کوچه‌ها در شهرهای سراسر دنیا می‌پردازیم: آرژانتین : محله لابوکا در بوینس آیرس خانه‌ها در محله لابوکا در بوینس آیرس آرژانتین با رنگ‌های خیره کننده‌ای رنگ آمیزی شده‌اند. لابوکا یکی از فقیرترین محله‌های پایتخت آرژانتین بود و مردم برای ساختن خانه‌های خود از تکه‌های آهن و چوب بدون استفاده بهره می‌بردند، و با ته مانده‌های رنگ، آن‌ها را رنگ آمیزی می‌کردند. سپس یک هنرمند در دهه ۱۹۵۰ تصمیم گرفت این محله را زنده کند، بنابراین همه خانه‌های این محله را با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کرد. او دقیقاً کاری را انجام داد که قبلاً افراد آن محله انجام داده بودند، فقط از شیوه‌ای زیباتر و متفاوت‌تر استفاده کرد و یک محله زنده و با نشاط را به وجود آورد. مراکش: خیابان‌های شفشاون شهر شفشاون در کوه‌های ریف کشور مراکش واقع شده است و یکی از بهترین و جذاب‌تر ین مقاصد گردشگری در دنیا به شمار می‌رود. دیوارها، پله‌ها و گلدان‌های آبی در خیابان‌های این شهر نمای خیره کننده را برای عابران به وجود آورده است و احساسی منحصر به فرد را در آن‌ها زنده می‌کند. هیچکس دقیقاً نمی‌داند که چرا دیوارها، پله‌ها و دیگر وسایل موجود در این خیابان‌ها به رنگ آبی درآمده است، اما به نظر می‌رسد که این رنگ در شهر شفشاون نشان دهنده عناصر معنوی و مقدس است، مردم این شهر معتقد هستند که رنگ آبی یادآور قدرت خداوند است. ژاپن :خیابان راه فیلسوفان در کیوتو خیابان زیبای راه فیلسوفان که در شهر کیوتو ژاپن واقع شده است، در ژاپن با نام تتسوگاکو نو میچی شناخته می‌شود. این خیابان در کنار رودخانه قرار دارد و هنگام شکوفه دادن درخت‌های گیلاس، تصویر رویایی و فوق‌العاده را به وجود می‌آورد، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این خیابان ماه آوریل است که درخت‌ها با شکوفه‌ها پوشانده شده‌اند، البته این مکان در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. انگلستان : خیابان شمبل در یورک شهر یورک یکی از مناطق قدیمی و تاریخی کشور انگلستان است و خیابان شمبل که در این منطقه واقع شده است نیز از تاریخ دیرینه برخوردار است. قدمت خانه‌ها و مغازه‌های موجود در این خیابان انگلیسی به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد، مقامات شهری تمام تلاش خود را کرده‌اند که این مکان‌ها به همان سبک قدیمی بازسازی و حفاظت شود. کافی شاپ‌ها و رستوران‌های زیادی در این خیابان زیبا قرار دارند که حال و هوای خوب و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. برزیل :خیابان گونچالو در پورتو آلگری نام کامل لاتین خیابان گونچالو، Rua Goncalo de Carvalho است که در شهر پورتو آلگری واقع شده است و با درخت‌های خاص این منطقه پوشیده شده است. این خیابان همانند یک تونل است که سقف آن را شاخه‌ها و برگ‌های درختان تشکیل داده است. نه تنها خیابان گونچالو زیبا است، بلکه یک نمونه عالی از ارتباط بین طبیعت و شهر را به نمایش می‌گذارد و نام آن به عنوان یکی از میراث فرهنگی و گردشگری برزیل ثبت شده است فرانسه :خیابان شانزه لیزه در پاریس خیابان شانزه لیزه زیباترین خیابان پاریس و یکی از معروف‌ترین نقاط دنیا است که هزار و ۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌شود. سمت غربی آن به میدان شارل دو گل نزدیک‌تر است، در حالی که در دو طرف نیمه دیگر خیابان شانزه لیزه که به میدان کنکورد نزدیک‌تر است، باغ الیزه قرار دارد. امروزه مراکز خرید بزرگ و لوکس، فروشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و ادارات مختلف و مهمی در این خیابان وجود دارند، بنابراین شانزه لیزه به مکانی ایده آل برای پاریس گردی، خرید و آشنایی با فرهنگ این شهر تبدیل شده است. علاوه بر این، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده که در دو سمت خیابان قرار دارند، شانزه لیزه را به یکی از زیباترین خیابان‌های جهان تبدل نموده است. @haramshahr
علامه شهید مرتضی مطهری: سیزده بدر واقعی ما این است که از خانه‌های تنگ و تاریک خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم. 🌸سیزده بدر حقیقی نصیبتان باد محمدصادق ناطقی/قم۱۴۰۰ @haramshahr
خبرگزاری فارس در خبری از قم چنین آورده است: «شهردار قم با اشاره به افتتاح 5 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در سال 99، از برنامه‌ریزی برای اجرای هشت پروژه مهم شهری در سال جدید خبر داد». به گفته ی سقاییان، سال 99 نیز ساخت ۳۵ بوستان جدید در دست اقدام خواهد بود که به مرحله اجرا و بهره برداری می رسد. http://fna.ir/o887 خبر مسرت بخشی است برای قم که از کم لطفی های مسئولان در زمینه های مختلف، مخصوصأ در مورد کمبود فضاهای تفریحی رنج می برد؛ اما متن خبر را هر چه تکرار کنیم خبری از توضیح در باره پیوست فرهنگی این طرحها نمی توان پیدا کرد! منتظر خبرهای تکمیلی شهردار محترم در این مورد می مانیم. @haramshahr
در مورد شهرهای مذهبی هوشمندانه تر رفتار می کند! ایسنا از قول استاندار قم آورده است که وضعیت قم نارنجی شد، باید از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم. وی در خصوص مراسمات ماه رمضان اظهار کرده است: در شهرهای آبی و زرد امکان برگزاری مراسم ها با پروتکل ها خواهد بود و در شهر های نارنجی و قرمز به صورت محدود و در فضای باز صورت میگیرد. https://www.isna.ir/news/1400011405481/ با این اوصاف و با تکیه بر تجربه ی 14ماهه دوران کرونا با ضریب اطمینان بالا می توان نتیجه گرفت که این ویروس در مورد شهرهای مذهبی هوشمندانه تر عمل کرده و این هوشمندی با نزدیک شدن ماهها و مراسمات مذهبی افزایش می یابد! @haramshahr
با سلام و تبریک سال جدید در راستای تشکیل شبکه نخبگانی در استان، تلاش شده تا با حضور نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تبلیغی و با هدف؛ آسیب شناسی نظام مسایل شهری و ارایه راهکارهای عملیاتی در کانالی تحت عنوان "حرمْ شهرِ قم"، به بحث بنشینیم. از شما نخبه ارجمند و فعال فرهنگی تبلیغی دعوت می شود با عضویت خود در این کانال ما را همراهی نمایید. لطفا نظرات ارزشمند خود را با مدیران کانال در میان گذاشته، تا با نام شما در کانال بارگزاری شود. لینک کانال: https://eitaa.com/haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش اول 🔸نگاهی جامعه‌شناختی به پاساژسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) 🖋محمد وکیلی ♦️مقدمه: بافت فرهنگی، اجتماعی شهرهای مذهبی ایران به خاطر اماکن مذهبی و حرم امامان و امام‌زادگان، همواره در طول تاریخ، اقتضائات و شرایط خاصی را ایجاب می‌کرده و بر همین اساس نیز در طول اعصار مختلف شاهد آن هستیم که نوعی هماهنگی و تناسب میان کالبد شهر و نظام معنایی و رفتاری ساکنان و زائران وجود داشته است. اما طی سالهای اخیر این هماهنگی و تناسب، تحت تاثیر مداخلات شهری اطراف این اماکن، به ویژه اجرای طرح توسعه و نوسازی حرم‌ها قرار گرفته است. توسعه کالبدی و ساخت و سازهای فراوان، به صورت اجتناب ناپذیری تاثیرات خود را در عرصه فرهنگی و زیست اجتماعی شهر گذاشته است. ♦️اطراف حرم حضرت معصومه بعد از اجرای طرحهای توسعه دچار تحولات فراوان شده و تقریبا تمام حرم در محاصره پاساژها( دقت نمایید که به دلیل تفاوت خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و کارکردی، پاساژ غیر از بازار است) و پارکینگها قرار گرفته است. امروزه هیچ زائری نمیتواند به حرم راه یابد و از اتمسفر معنوی حاکم بر حرم بهره‌مند گردد، الا اینکه در رفت و برگشت خود به حرم از انبوه پاساژها و مجموعه‌های فروشگاهی اطراف حرف عبور نماید. چنین طرحهای توسعه ای با این حجم از ساخت و سازها به ویژه پاساژها فرهنگ خاص خود را به همراه خواهند آورد، همچنان که امروزه آورده است. ♦️بازارهای سنتی اطراف اماکن مذهبی حداقل از سه جهت با پدیده مدرن پاساژ تفاوت دارند: 🔸محصولات: در بازارهای سنتی، عموما مایحتاج‌های روزانه یا سوغاتی‌ ارائه می‌شد و از این جهت تعارضی با فعل زیارت نداشت اما پاساژهای امروزی مملو از وسائل تزئینی، تجملاتی، طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی و... است که هر زائری را غرق زرق و برق خود می‌کند. 🔸فروشندگان: بازارهای سنتی، عموما توسط افراد به اصطلاح حاجی بازاری ‌متشرع اداره می‌شد؛ اما فروشندگان و گردانندکان پاساژها عموما دختران و پسران جوان هستند که از لحاظ پوشش و رفتار تعارضی آشکار با فضای حاکم با بازارهای سنتی دارند. 🔸 روح حاکم: روح حاکم بر بازارهای سنتی، قناعت و کسب روزی حلال است اما روح حاکم در فرهنگ پاساژی فروش بیشتر و کسب سود حداکثری؛ به همین دلیل نیز فعالیت بازارهای سنتی به صورت طبیعی بر اساس اوقات شرعی تنظیم می‌گشت و در ساعاتی که اختصاص به اعمال عبادی داشت به صورت نیمه‌تعطیل درمی‌آمد، اما پاساژ به دلیل حاکمیت روح سرمایه‌داری، نمی‌تواند خود را بر محور اوقات شرعی تنظیم کند مگر به صورت تصنعی و اجبار قوانین! در فضای بازارهای سنتی چنین هماهنگی و انسجامی بین اعمال معنوی و تجارت بازار، مانع ایجاد تناقض در نقش‌های بازار و ‌اماکن زیارتی میگشت، اما فرهنگ پاساژی و مراکز خریدی از فرهنگ متفاوتی سرچشمه می‌گیرد و تبعات اجتماعی متفاوتی را رقم می‌زند که نشانه های ایجاد چنین گسلی را امروزه در شهر قم شاهد هستیم. 🔸اگر امروزه گشتی در اطراف حرم زده باشید نشانه‌های بسیاری از این گسل فرهنگی ایجاد شده را شاهد خواهید بود؛ از پوشش فروشندگان، محصولات عرضه شده که شامل اقلام تزئینی و فاقد کاربرد چینی گرفته تا طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی، تا پرسه‌زنی های بی‌هدف زائرانی که به قصد زیارت آمده‌اند و اکنون گرفتار زرق و برق بازار شده‌اند. اگر مسیرتان به پارکینگ طبقاتی حرم افتاده باشد شاهد خواهید بود مسافران و زائران چگونه به گروگان گرفته شده و ‌مجبور می‌شوند برای رسیدن به حرم از این همه زرق و برق سان ببینید و بالاجبار دست به جیب شوند. @haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش دوم 🖋محمد وکیلی ♦️در چنین توسعه‌ بی‌محابایی که بدون توجه به روح مکان صورت گرفته، هویت یکپارچه از هم گسسته و معنویت از دست رفته است. فضای جدید، هویتی جدید می‌طلبد که در آن مولفه‌های دینی، فراگیری خود را از دست داده و مجبور به پذیرش هم‌زیستی با مولفه‌های غیردینی خواهند شد. این تغییر ماهیتی را در چند عرصه می توان شاهد بود: 🔸امروزه تملک فضاهای اطراف حرم در اختیار کسانی است که به پشتوانه اقتصادی عظیم و سرمایه داری، توانسته‌اند ملکی تجاری در اطراف حرم خریداری نمایند و جالب آنکه هیچ یک از این سرمایه‌داران، خود ساکن جوار حرم نمی‌شوند و این مکانها را به عنوان منبع درآمدی برای خود می‌پندارند. در حالی که در فضای سنتی، حرم توسط لایه‌های متعددی از مومنان در برگرفته می‌شد که هر کدام تلاش می کردند برای برخورداری از فضای معنوی و ثواب بیشتر، در اطراف حرم ساکن شوند. چنین رقابتی عموما بر اساس تمکن مالی و پشتوانه اقتصادی نبود بلکه رنگ و بویی از جنس معنویت داشت. 🔸در فضای سنتی، نمادها و نشانه‌‎های فراوانی از دین‌داری لایه های اطراف حرم را می‌شد یافت، دینداری که بر مدار و محور مرجعیت و عالمان دینی می‌گشت، اما امروزه، اطراف حرم از مراجع و مردمان دیندار مرجعیت‌محور خالی شده است. اگر در چنین محیطی مراجع تقلید، و علمای دینی حتی در محیط پیرامون حرم، احساس غربت کنند و به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قم پناه ببرند، نباید متعجب بود! بیوت بسیاری از مراجع که مأمن مومنان و زائران بود تخریب شده است، حتی منزل بنیانگذار حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال تاسیس آن تخریب شده است! ♦️ عوامل تغییر بافت فرهنگی و هویتی شهر قم را باید در چنین تحولاتی جست. تحولاتی که معنویت‌زدایی و ‌تقدس‌زدایی‌ اولین نتایج آن است. زائرانی که از راه دور و ‌نزدیک به قصد جلای روحی و کسب ثواب، از زندگی روزمره کَنده و به چنین مکانی پناه آورده اند، نه تنها به آسایش روحی دست نخواهد یافت بلکه به عنوان لقمه‌ای آماده توسط فرهنگ سرمایه‌داری مدرن بلعیده خواهد شد. و به جای صفای باطن، محصولات مادی و ‌معنوی چنین کالبدی را به ارمغان خواهند برد. خطر چنین مسئله‌ای آنگاه بیشتر به چشم خواهد آمد که توجه کنیم حجم بالایی از زائران را مردم شهرستانهای کوچک و دوردستی تشکیل می‌هند که به سبب حضور پررنگ سنت در زندگیشان، از خطر فضاهای مدرن تا حدودی در امان مانده بودند. ♦️از همین روی، به نظر می‌رسد هشدار اخیر بعضی از مسئولان شهر، مبنی بر اینکه «دشمن از طریق هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف می‌خواهد مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد» تقلیل و فروکاستن چنین مسئله ای به توطئه دشمن، و غفلت از عوامل و زمینه‌های واقعی وقوع چنین پدیده‌ای است؛ وقتی که ما خودمان با چنین غفلتها و عدم توجه به تبعات اقدامات، معنویت را به مسلخ برده ایم، هر چقدر هم که فریاد برآریم و از طرح و نقشه دشمن برای تغییر سبک زندگی و پوشش جوانان و دختران بگوییم، نتیجه‌ای عایدمان نخواهد شد. @haramshahr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت های حجت الاسلام والمسلمین محمـد صـادق ناطقـــی، مسئول کارگروه طلاب مجمع نمایندگان قم پیرامون تبلیغات نادرست باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی و لزوم نظارت بر نحوه تبلیغات و حفظ موازین اخلاقی؛ پیرو این موضوع جلسات مختلفی با مسئولین ذی ربط تشکیل گردید و با ورود کارگروه طلاب و کارگروه ورزش به مسئولین ورزش استان تذکرات لازم داده شد. مقرر شد تا از این پس شاهد رها بودن نحوه تبلیغات باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی نباشیم. به گفته حجت الاسلام و المسلمین محمـد صـادق ناطقـــی؛ استفاده ابزاری از بانوان برای جذب مشتری بیشتر و ایجاد جذابیت های تبلیغاتی نادرست است و حفظ اصول اخلاقی و رعایت مرام ایرانی اسلامی از آموزه های دینی و اخلاقی ماست و هرگونه بی اخلاقی در این خصوص قابل پذیرش نخواهد بود.