eitaa logo
حرمْ‌شهرِ قم
205 دنبال‌کننده
1هزار عکس
582 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین @Msn0110
مشاهده در ایتا
دانلود
مهر بررسی می کند؛ ریه های قم درگیر شده است، آتشی که دودش چشم قمی ها را می سوزاند! قم استانی در مرکز ایران با سابقه هشت هزار ساله سکونت انسان‌ها و شهری که روزگاری در کنار رودخانه‌ای پرآب بنا می‌شود و شهری که بارها و بارها خسارت‌های بسیاری دیده و حتی در برخی دوران‌ها تخریب شده و یا مورد غضب بوده و از توسعه عقب نگه داشته می‌شود؛ اما امروز قم از نظر فرهنگی سیاسی مذهبی جایگاه ویژه و متمایزی دارد، قم خاستگاه انقلاب اسلامی و ام القرای جهان اسلام است، از بیش از ۱۲۰ کشور دنیا در قم تبعه خارجی زندگی می‌کند، قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و به قول برخی سیاستمداران یک جهان شهر است اما آیا قم در حد اندازه این ویژگی‌ها توسعه یافته است؟ بسیاری بر این باورند قم هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است! علت آن را هم فقدان سندی راهبردی و لازم‌الاجرا برای توسعه قم می‌دانند؛ برخی دیگر هم بی توجهی به ظرفیت‌های قم در برنامه‌ریزی توسعه‌ای قم و حتی بودجه‌ریزی قم را عامل می‌دانند! اما همه کارشناسان معتقدند قم در مسیر توسعه با معضلات زیست محیطی جدی روبروست! یعنی در قم برای توسعه در حق محیط زیست جفا شده و ترجیح مسئولان بر این بوده که توسعه اقتصادی و صنعتی الویت بیشتری دارد و شاید در آن زمان تصمیم درستی بوده و نتایج خوبی داشته اما خب به نتایج بلندمدتش توجهی نشده است! ادامه مطب را با تاکید بر این بخش ها در لینک زیر بخوانید؛ حق خوری ۳۰ ساله تالاب‌های قم قم؛ بهشت صنایع آلاینده قصه پر غصه پسماند؛ از خانگی تا صنعتی آلودگی آب‌های زیرزمینی به نیترات 🌐mehrnews.com/xV2MQ @haramshahr
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 امام‌خمینی(ره): صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم مبارک باد بر شما که با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید مبارکباد بر شما این جمهوری اسلامی... پاینده‌باد جمهوری اسلامی ایران محمدصادق ناطقی/ قم۱۴۰۰ @haramshahr
کیفیت بصری شهر محله لابوکا در بوینس آیرس آرژانتین، خیابان‌های شفشاون مراکش، راه فیلسوفان در کیوتو ژاپن، محله شمبل در یورک انگلستان، گونچالو در پورتو آلگری برزیل و خیابان شانزه لیزه در پاریس فرانسه به عنوان نمونه‌هایی از زیباترین خیابان‌ها و کوچه‌ها در سراسر دنیا شامل شناخته می‌شوند. به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایمنا، کوچه‌ها و خیابان‌ها از اصلی‌ترین مولفه‌هایی هستند که به شهرها جان می‌دهند و پویایی، سرزندگی و نشاط را از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر پیوند می‌دهند. کیفیت بصری کوچه‌ها و خیابان‌ها مسئله بسیار مهمی است که در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار می‌گیرد، به طوری که بسیاری از شهرها به دلیل داشتن زیباترین خیابان‌ها توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از زیباترین خیابان‌ها و کوچه‌ها در شهرهای سراسر دنیا می‌پردازیم: آرژانتین : محله لابوکا در بوینس آیرس خانه‌ها در محله لابوکا در بوینس آیرس آرژانتین با رنگ‌های خیره کننده‌ای رنگ آمیزی شده‌اند. لابوکا یکی از فقیرترین محله‌های پایتخت آرژانتین بود و مردم برای ساختن خانه‌های خود از تکه‌های آهن و چوب بدون استفاده بهره می‌بردند، و با ته مانده‌های رنگ، آن‌ها را رنگ آمیزی می‌کردند. سپس یک هنرمند در دهه ۱۹۵۰ تصمیم گرفت این محله را زنده کند، بنابراین همه خانه‌های این محله را با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کرد. او دقیقاً کاری را انجام داد که قبلاً افراد آن محله انجام داده بودند، فقط از شیوه‌ای زیباتر و متفاوت‌تر استفاده کرد و یک محله زنده و با نشاط را به وجود آورد. مراکش: خیابان‌های شفشاون شهر شفشاون در کوه‌های ریف کشور مراکش واقع شده است و یکی از بهترین و جذاب‌تر ین مقاصد گردشگری در دنیا به شمار می‌رود. دیوارها، پله‌ها و گلدان‌های آبی در خیابان‌های این شهر نمای خیره کننده را برای عابران به وجود آورده است و احساسی منحصر به فرد را در آن‌ها زنده می‌کند. هیچکس دقیقاً نمی‌داند که چرا دیوارها، پله‌ها و دیگر وسایل موجود در این خیابان‌ها به رنگ آبی درآمده است، اما به نظر می‌رسد که این رنگ در شهر شفشاون نشان دهنده عناصر معنوی و مقدس است، مردم این شهر معتقد هستند که رنگ آبی یادآور قدرت خداوند است. ژاپن :خیابان راه فیلسوفان در کیوتو خیابان زیبای راه فیلسوفان که در شهر کیوتو ژاپن واقع شده است، در ژاپن با نام تتسوگاکو نو میچی شناخته می‌شود. این خیابان در کنار رودخانه قرار دارد و هنگام شکوفه دادن درخت‌های گیلاس، تصویر رویایی و فوق‌العاده را به وجود می‌آورد، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این خیابان ماه آوریل است که درخت‌ها با شکوفه‌ها پوشانده شده‌اند، البته این مکان در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. انگلستان : خیابان شمبل در یورک شهر یورک یکی از مناطق قدیمی و تاریخی کشور انگلستان است و خیابان شمبل که در این منطقه واقع شده است نیز از تاریخ دیرینه برخوردار است. قدمت خانه‌ها و مغازه‌های موجود در این خیابان انگلیسی به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد، مقامات شهری تمام تلاش خود را کرده‌اند که این مکان‌ها به همان سبک قدیمی بازسازی و حفاظت شود. کافی شاپ‌ها و رستوران‌های زیادی در این خیابان زیبا قرار دارند که حال و هوای خوب و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. برزیل :خیابان گونچالو در پورتو آلگری نام کامل لاتین خیابان گونچالو، Rua Goncalo de Carvalho است که در شهر پورتو آلگری واقع شده است و با درخت‌های خاص این منطقه پوشیده شده است. این خیابان همانند یک تونل است که سقف آن را شاخه‌ها و برگ‌های درختان تشکیل داده است. نه تنها خیابان گونچالو زیبا است، بلکه یک نمونه عالی از ارتباط بین طبیعت و شهر را به نمایش می‌گذارد و نام آن به عنوان یکی از میراث فرهنگی و گردشگری برزیل ثبت شده است فرانسه :خیابان شانزه لیزه در پاریس خیابان شانزه لیزه زیباترین خیابان پاریس و یکی از معروف‌ترین نقاط دنیا است که هزار و ۹۱۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌شود. سمت غربی آن به میدان شارل دو گل نزدیک‌تر است، در حالی که در دو طرف نیمه دیگر خیابان شانزه لیزه که به میدان کنکورد نزدیک‌تر است، باغ الیزه قرار دارد. امروزه مراکز خرید بزرگ و لوکس، فروشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و ادارات مختلف و مهمی در این خیابان وجود دارند، بنابراین شانزه لیزه به مکانی ایده آل برای پاریس گردی، خرید و آشنایی با فرهنگ این شهر تبدیل شده است. علاوه بر این، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده که در دو سمت خیابان قرار دارند، شانزه لیزه را به یکی از زیباترین خیابان‌های جهان تبدل نموده است. @haramshahr
علامه شهید مرتضی مطهری: سیزده بدر واقعی ما این است که از خانه‌های تنگ و تاریک خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم. 🌸سیزده بدر حقیقی نصیبتان باد محمدصادق ناطقی/قم۱۴۰۰ @haramshahr
خبرگزاری فارس در خبری از قم چنین آورده است: «شهردار قم با اشاره به افتتاح 5 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در سال 99، از برنامه‌ریزی برای اجرای هشت پروژه مهم شهری در سال جدید خبر داد». به گفته ی سقاییان، سال 99 نیز ساخت ۳۵ بوستان جدید در دست اقدام خواهد بود که به مرحله اجرا و بهره برداری می رسد. http://fna.ir/o887 خبر مسرت بخشی است برای قم که از کم لطفی های مسئولان در زمینه های مختلف، مخصوصأ در مورد کمبود فضاهای تفریحی رنج می برد؛ اما متن خبر را هر چه تکرار کنیم خبری از توضیح در باره پیوست فرهنگی این طرحها نمی توان پیدا کرد! منتظر خبرهای تکمیلی شهردار محترم در این مورد می مانیم. @haramshahr
در مورد شهرهای مذهبی هوشمندانه تر رفتار می کند! ایسنا از قول استاندار قم آورده است که وضعیت قم نارنجی شد، باید از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم. وی در خصوص مراسمات ماه رمضان اظهار کرده است: در شهرهای آبی و زرد امکان برگزاری مراسم ها با پروتکل ها خواهد بود و در شهر های نارنجی و قرمز به صورت محدود و در فضای باز صورت میگیرد. https://www.isna.ir/news/1400011405481/ با این اوصاف و با تکیه بر تجربه ی 14ماهه دوران کرونا با ضریب اطمینان بالا می توان نتیجه گرفت که این ویروس در مورد شهرهای مذهبی هوشمندانه تر عمل کرده و این هوشمندی با نزدیک شدن ماهها و مراسمات مذهبی افزایش می یابد! @haramshahr
با سلام و تبریک سال جدید در راستای تشکیل شبکه نخبگانی در استان، تلاش شده تا با حضور نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تبلیغی و با هدف؛ آسیب شناسی نظام مسایل شهری و ارایه راهکارهای عملیاتی در کانالی تحت عنوان "حرمْ شهرِ قم"، به بحث بنشینیم. از شما نخبه ارجمند و فعال فرهنگی تبلیغی دعوت می شود با عضویت خود در این کانال ما را همراهی نمایید. لطفا نظرات ارزشمند خود را با مدیران کانال در میان گذاشته، تا با نام شما در کانال بارگزاری شود. لینک کانال: https://eitaa.com/haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش اول 🔸نگاهی جامعه‌شناختی به پاساژسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) 🖋محمد وکیلی ♦️مقدمه: بافت فرهنگی، اجتماعی شهرهای مذهبی ایران به خاطر اماکن مذهبی و حرم امامان و امام‌زادگان، همواره در طول تاریخ، اقتضائات و شرایط خاصی را ایجاب می‌کرده و بر همین اساس نیز در طول اعصار مختلف شاهد آن هستیم که نوعی هماهنگی و تناسب میان کالبد شهر و نظام معنایی و رفتاری ساکنان و زائران وجود داشته است. اما طی سالهای اخیر این هماهنگی و تناسب، تحت تاثیر مداخلات شهری اطراف این اماکن، به ویژه اجرای طرح توسعه و نوسازی حرم‌ها قرار گرفته است. توسعه کالبدی و ساخت و سازهای فراوان، به صورت اجتناب ناپذیری تاثیرات خود را در عرصه فرهنگی و زیست اجتماعی شهر گذاشته است. ♦️اطراف حرم حضرت معصومه بعد از اجرای طرحهای توسعه دچار تحولات فراوان شده و تقریبا تمام حرم در محاصره پاساژها( دقت نمایید که به دلیل تفاوت خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و کارکردی، پاساژ غیر از بازار است) و پارکینگها قرار گرفته است. امروزه هیچ زائری نمیتواند به حرم راه یابد و از اتمسفر معنوی حاکم بر حرم بهره‌مند گردد، الا اینکه در رفت و برگشت خود به حرم از انبوه پاساژها و مجموعه‌های فروشگاهی اطراف حرف عبور نماید. چنین طرحهای توسعه ای با این حجم از ساخت و سازها به ویژه پاساژها فرهنگ خاص خود را به همراه خواهند آورد، همچنان که امروزه آورده است. ♦️بازارهای سنتی اطراف اماکن مذهبی حداقل از سه جهت با پدیده مدرن پاساژ تفاوت دارند: 🔸محصولات: در بازارهای سنتی، عموما مایحتاج‌های روزانه یا سوغاتی‌ ارائه می‌شد و از این جهت تعارضی با فعل زیارت نداشت اما پاساژهای امروزی مملو از وسائل تزئینی، تجملاتی، طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی و... است که هر زائری را غرق زرق و برق خود می‌کند. 🔸فروشندگان: بازارهای سنتی، عموما توسط افراد به اصطلاح حاجی بازاری ‌متشرع اداره می‌شد؛ اما فروشندگان و گردانندکان پاساژها عموما دختران و پسران جوان هستند که از لحاظ پوشش و رفتار تعارضی آشکار با فضای حاکم با بازارهای سنتی دارند. 🔸 روح حاکم: روح حاکم بر بازارهای سنتی، قناعت و کسب روزی حلال است اما روح حاکم در فرهنگ پاساژی فروش بیشتر و کسب سود حداکثری؛ به همین دلیل نیز فعالیت بازارهای سنتی به صورت طبیعی بر اساس اوقات شرعی تنظیم می‌گشت و در ساعاتی که اختصاص به اعمال عبادی داشت به صورت نیمه‌تعطیل درمی‌آمد، اما پاساژ به دلیل حاکمیت روح سرمایه‌داری، نمی‌تواند خود را بر محور اوقات شرعی تنظیم کند مگر به صورت تصنعی و اجبار قوانین! در فضای بازارهای سنتی چنین هماهنگی و انسجامی بین اعمال معنوی و تجارت بازار، مانع ایجاد تناقض در نقش‌های بازار و ‌اماکن زیارتی میگشت، اما فرهنگ پاساژی و مراکز خریدی از فرهنگ متفاوتی سرچشمه می‌گیرد و تبعات اجتماعی متفاوتی را رقم می‌زند که نشانه های ایجاد چنین گسلی را امروزه در شهر قم شاهد هستیم. 🔸اگر امروزه گشتی در اطراف حرم زده باشید نشانه‌های بسیاری از این گسل فرهنگی ایجاد شده را شاهد خواهید بود؛ از پوشش فروشندگان، محصولات عرضه شده که شامل اقلام تزئینی و فاقد کاربرد چینی گرفته تا طلا و ‌جواهرات و لباسهای مجلسی، تا پرسه‌زنی های بی‌هدف زائرانی که به قصد زیارت آمده‌اند و اکنون گرفتار زرق و برق بازار شده‌اند. اگر مسیرتان به پارکینگ طبقاتی حرم افتاده باشد شاهد خواهید بود مسافران و زائران چگونه به گروگان گرفته شده و ‌مجبور می‌شوند برای رسیدن به حرم از این همه زرق و برق سان ببینید و بالاجبار دست به جیب شوند. @haramshahr
💠زوال معنویت در طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) - بخش دوم 🖋محمد وکیلی ♦️در چنین توسعه‌ بی‌محابایی که بدون توجه به روح مکان صورت گرفته، هویت یکپارچه از هم گسسته و معنویت از دست رفته است. فضای جدید، هویتی جدید می‌طلبد که در آن مولفه‌های دینی، فراگیری خود را از دست داده و مجبور به پذیرش هم‌زیستی با مولفه‌های غیردینی خواهند شد. این تغییر ماهیتی را در چند عرصه می توان شاهد بود: 🔸امروزه تملک فضاهای اطراف حرم در اختیار کسانی است که به پشتوانه اقتصادی عظیم و سرمایه داری، توانسته‌اند ملکی تجاری در اطراف حرم خریداری نمایند و جالب آنکه هیچ یک از این سرمایه‌داران، خود ساکن جوار حرم نمی‌شوند و این مکانها را به عنوان منبع درآمدی برای خود می‌پندارند. در حالی که در فضای سنتی، حرم توسط لایه‌های متعددی از مومنان در برگرفته می‌شد که هر کدام تلاش می کردند برای برخورداری از فضای معنوی و ثواب بیشتر، در اطراف حرم ساکن شوند. چنین رقابتی عموما بر اساس تمکن مالی و پشتوانه اقتصادی نبود بلکه رنگ و بویی از جنس معنویت داشت. 🔸در فضای سنتی، نمادها و نشانه‌‎های فراوانی از دین‌داری لایه های اطراف حرم را می‌شد یافت، دینداری که بر مدار و محور مرجعیت و عالمان دینی می‌گشت، اما امروزه، اطراف حرم از مراجع و مردمان دیندار مرجعیت‌محور خالی شده است. اگر در چنین محیطی مراجع تقلید، و علمای دینی حتی در محیط پیرامون حرم، احساس غربت کنند و به کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم قم پناه ببرند، نباید متعجب بود! بیوت بسیاری از مراجع که مأمن مومنان و زائران بود تخریب شده است، حتی منزل بنیانگذار حوزه علمیه قم در آستانه صدمین سال تاسیس آن تخریب شده است! ♦️ عوامل تغییر بافت فرهنگی و هویتی شهر قم را باید در چنین تحولاتی جست. تحولاتی که معنویت‌زدایی و ‌تقدس‌زدایی‌ اولین نتایج آن است. زائرانی که از راه دور و ‌نزدیک به قصد جلای روحی و کسب ثواب، از زندگی روزمره کَنده و به چنین مکانی پناه آورده اند، نه تنها به آسایش روحی دست نخواهد یافت بلکه به عنوان لقمه‌ای آماده توسط فرهنگ سرمایه‌داری مدرن بلعیده خواهد شد. و به جای صفای باطن، محصولات مادی و ‌معنوی چنین کالبدی را به ارمغان خواهند برد. خطر چنین مسئله‌ای آنگاه بیشتر به چشم خواهد آمد که توجه کنیم حجم بالایی از زائران را مردم شهرستانهای کوچک و دوردستی تشکیل می‌هند که به سبب حضور پررنگ سنت در زندگیشان، از خطر فضاهای مدرن تا حدودی در امان مانده بودند. ♦️از همین روی، به نظر می‌رسد هشدار اخیر بعضی از مسئولان شهر، مبنی بر اینکه «دشمن از طریق هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف می‌خواهد مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد» تقلیل و فروکاستن چنین مسئله ای به توطئه دشمن، و غفلت از عوامل و زمینه‌های واقعی وقوع چنین پدیده‌ای است؛ وقتی که ما خودمان با چنین غفلتها و عدم توجه به تبعات اقدامات، معنویت را به مسلخ برده ایم، هر چقدر هم که فریاد برآریم و از طرح و نقشه دشمن برای تغییر سبک زندگی و پوشش جوانان و دختران بگوییم، نتیجه‌ای عایدمان نخواهد شد. @haramshahr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت های حجت الاسلام والمسلمین محمـد صـادق ناطقـــی، مسئول کارگروه طلاب مجمع نمایندگان قم پیرامون تبلیغات نادرست باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی و لزوم نظارت بر نحوه تبلیغات و حفظ موازین اخلاقی؛ پیرو این موضوع جلسات مختلفی با مسئولین ذی ربط تشکیل گردید و با ورود کارگروه طلاب و کارگروه ورزش به مسئولین ورزش استان تذکرات لازم داده شد. مقرر شد تا از این پس شاهد رها بودن نحوه تبلیغات باشگاه های ورزشی بانوان در فضای مجازی نباشیم. به گفته حجت الاسلام و المسلمین محمـد صـادق ناطقـــی؛ استفاده ابزاری از بانوان برای جذب مشتری بیشتر و ایجاد جذابیت های تبلیغاتی نادرست است و حفظ اصول اخلاقی و رعایت مرام ایرانی اسلامی از آموزه های دینی و اخلاقی ماست و هرگونه بی اخلاقی در این خصوص قابل پذیرش نخواهد بود.
امام‌علی‌بن موسی الرضا: اى ابوصَلْت! بيشترِ شعبان گذشته است و اين ، آخرين جمعه از آن است ۱) پس در آنچه از آن مانده ، كوتاهى هايت را در آنچه گذشته است ، جبران كن . ۲) به كارى روى آور كه برايت مفيد باشد و آنچه را بيهوده است و به تو مربوط نيست ، وا گذار . ۳) زياد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش ۴) از گناهانت به درگاه خدا توبه كن ، تا در حالى ماه خدا سوى تو آيد كه براى خدا خالص شده باشى . ۵) هيچ امانتى را بر عهده خويش باقى نگذار ، مگر آن كه ادا كرده باشى ۶) و هيچ كينه اى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار ، مگر آن كه از دل به در آورده باشى ، ۷) و هيچ گناهى را كه مرتكب مى شدى ، رها مكن ، مگر اين كه از آن ، دست برداشته باشى . ۸) از خدا پروا كن و در نهان و آشكارِ كارت ، بر او توكّل كن ۹) و در باقى مانده اين ماه ، زياد بگو *اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ* خدايا! اگر ما را در آنچه از شعبان گذشته است ، نيامرزيده اى ، پس ما را در باقى مانده آن ببخشاى! عیون اخبار‌الرضا @haramshahr
یادداشت، ناطقی غفلت از انتخابات شوراها مشکوک است برگزاری هم‌زمان انتخابات شوراهای شهر و روستا با ریاست‌جمهوری هرچند به دلیل کاهش هزینه‌های سرسام‌آور انتخابات تصمیمی خوب و منطقی است، اما ازسویی می‌تواند اهمیت انتخابات شوراها را تحت‌الشعاع قرار دهد. ازآنجاکه در جمهوری اسلامی ایران بیش از هفتاد درصد بودجۀ سالانه در اختیار رئیس قوۀ مجریه قرار دارد و دایرۀ اختیارات رئیس‌جمهوری بسیار وسیع است، تلاش در جهت انتخاب یک فرد اصلح برای این کرسی ضروری و به‌فرمودۀ رهبر حکیم انقلاب، یک تکلیف الهی است؛ و از این نکته نیز نباید غافل بود که در کشور ما هر جناحی که سکان ریاست‌جمهوری را به‌دست بگیرد، چهار سال و شاید بتوان گفت هشت سال در سرنوشت همۀ مردم ایران نقشی بسزا و مؤثر خواهد داشت. امنیت، اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و کشاورزی، مسکن و راه و شهرسازی، ورزش و رسانه‌های متعدد، بخشی از عرصه‌های گوناگونی است که به همراه میلیاردهامیلیارد تومان بودجۀ سالانۀ نفت و گاز و پتروشیمی در اختیار رئیس دولت قرار می‌گیرد، و اینها بخشی از مواردی است که اهمیت فوق‌العادۀ انتخابات ریاست جمهوری در ایران را نشان می‌دهد. بی‌گمان انتخاب یک فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری می‌تواند جمهوری اسلامی را به نقطۀ مطلوب و تحقق آرمان‌ها نزدیک‌تر کند، و برعکس انتخاب یک فرد ناصالح می‌تواند کشور را تا لبۀ پرتگاه و بازماندن از همۀ آرمان‌ها بکشاند. درست است که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری بر سرچشمۀ همۀ امکانات کشور مسلط می‌شود، اما بدیهی است که همۀ این امکانات به‌ناچار در نهرهای شهرها و روستاها جاری خواهد شد. پس حزب و گروهی که ریاست‌جمهوری را به دست گیرد اما شوراها را به حریف سیاسی خود واگذارد، در عمل خدمتکار‌ جریان رقیب خود خواهد شد. آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که غفلت از شوراهای شهر و روستا می‌تواند یک خسارت بزرگ برای ایران عزیز باشد؛ چراکه ۱۲۴۰ شهرداری و ۳۶۰۰ سازمان وابسته به شهرداری‌ها در کشور وجود دارد، و میلیاردها تومان بودجه برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و شرکتی مرتبط با شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است. در دورۀ گذشتۀ انتخابات شوراها ۱۲۶هزارو۱۵۳ کرسی وجود داشت که اگر آن را با اعضای علی‌البدل جمع کنیم، بیش از ۲۰۷هزار نفر خواهند بود. توجه به این ارقام تنها بخشی از اهمیت شوراهای شهر و روستا را به ما نشان می‌دهد و البته بودجه‌های مصوب شوراها برای شهرداری‌ها توجه ما را به این مهم بیشتر جلب خواهد کرد. در یکصدوسی‌وپنجمین جلسۀ علنی شورای شهر قم در سال ۹۹ کلیات بودجۀ این شهر با اعتباری بالغ به ۳هزارو۸۱میلیارد تومان تصویب شد، و در دویست‌وسومین جلسۀ شورای شهر تهران در سال ۹۹ کلیات بودجۀ مصوب شهرداری تهران ۳۰هزارو۵۷۴میلیارد تومان اعلام شد. این ارقام هنگفت تنها متعلق به دو شهرداری از ۱۲۴۰ شهرداری کشور است. اما اهمیت شوراها زمانی بیشتر جلوه خواهد کرد که بدانیم متأسفانه قوانین پیش‌گیرانه و نظارت‌ اساسی بر فعالیت بسیاری از مدیران، و امکانات و نیروی انسانی شوراها و شهرداری‌ها در کشور بسیار اندک است! با تأسف باید گفت که ضعف قوانین، دست شوراها و شهرداری‌ها را برای هر تصمیم نادرست و شخصی باز گذاشته، و این خلأ قانونی زمینۀ سوءاستفاده، رانت، اختلاس و هزاران مفسدۀ ریز و درشت را پدید آورده، و به یکی از دردهای مزمن کشور تبدیل شده است. انتخاب جوانان مؤمن و انقلابی، متخصص و صاحب‌فکر، و سخت‌کوش و جهادی برای شوراها نه‌تنها این خلأ قانونی را پوشش می‌دهد، که بی‌گمان تنها راه علاج دردها در این زمینه است؛ زیرا شوراها و شهرداری‌ها درحقیقت دولت‌های کوچک محلی‌اند که می‌توانند چهرۀ کشور را در همۀ زمینه‌ها به‌کلی تغییر دهند، و انتخاب نیروهای کارآمد، باایمان، پرانگیزه و علاقه‌مندبه‌کار در این عرصه ما را به‌سوی شهرسازی اسلامی و درنتیجه جامعۀ اسلامی سوق می‌دهد. با توجه به آنچه گفته شد، مشغول کردن همۀ نیروهای انقلاب و دلسوزان کشور به انتخابات ریاست جمهوری، مشکوک و توطئه‌آمیز به‌نظر می‌رسد؛ زیرا لیبرال‌ها بارها تصریح کرده‌اند که برای شوراها برنامه‌ای ویژه دارند. ازاین‌رو غفلت از انتخابات شوراها فرصت بی‌نظیر هماهنگ شدن احتمالی همۀ دستگاه‌های کشور را از جبهۀ انقلابی خواهد گرفت. نتیجه آنکه، انتخابات شوراها را باید دست‌کم به‌اندازۀ ریاست‌جمهوری بااهمیت بدانیم و برای آن برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم، و مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر به این عرصه وارد شویم . ششمین دورۀ انتخابات شوراها فرصتی مناسب و مغتنم است تا شایسته‌سالاری را جایگزین قبیله‌گرایی‌های سخیف کنیم و به تصاحب کرسی‌های شوراها توسط افراد ناباب پایان دهیم. ✍️محمدصادق ناطقی @haramshahr
برداشت غلط رسانه‌ها... @haramshahr
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): ماه رمضان هم از اوّل تا آخرش عید است، عیدِ اولیاء‌الله @haramshahr
رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی قم گفت: در سال ۱۳۹۹ دستور توقف ۱۵۰ پروژه که مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی را رعایت نکردند، صادر شد. @haramshahr
السلام علیک یا فاطمه المعصومه (س) كانال حرم شهر قم، محلی است برای دریافت اخبار و تحلیل های کارشناسان فرهنگی، سیاسی،تبلیغی، اجتماعی و... ضمن دعوت از شما همشهری گرامی، منتظر خبرها و مطالب شما برای انتشار با نام خودتان و یا لینک گروه و کانالتان هستیم https://eitaa.com/haramshahr
هدایت شده از مهدوی ارفع
🌹 فرمودند: « امور مردم اصلاح نمی شود مگر به وسیله کارگزاران صالح و کارگزاران هم نمی توانند امور را اصلاح کنند مگر به شرط استقامت مردم » 📒 فرازی ازخطبه ۲۱۶ 🔰مردمی که سیاستمداران فاسد را انتخاب میکنند، 🔺قربانی نیستند! 🔺شریک جرمند... ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
اهمیت بازتعریف عدالت اجتماعی در حیطه مدیریت شهری/مناطق شهرداری خودکفا شوند شهردار قم گفت: عدالت اجتماعی در مدیریت شهری نیاز به بررسی‌های مجدد و بازتعریف شاخص‌های خود دارد. دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به اهمیت توجه به مسئله عدالت اجتماعی در توزیع منابع مالی میان مناطق شهرداری قم، اظهار داشت: مسئله عدالت اجتماعی و توزیع منابع در حیطه مدیریت شهری حساسیت‌ها و الزامات ویژه‌ای دارد. شهردار قم با اشاره به اینکه عدالت اجتماعی در حیطه مدیریت شهری نیاز به بازتعریف شاخص‌ها دارد، افزود: در این مسیر قطعا به مناطق کم برخودار باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم اما در عین حال نباید الزامات مدیریت دیگر مناطق را فراموش کرد. سقائیان نژاد ادامه داد: مجموع منابع نقدی شهرداری قم در سال گذشته هزار و ۳۹ میلیارد تومان بوده است و ما امسال ۳۰ درصد به این رقم اضافه خواهیم کرد تا به هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برسد. وی افزایش ۳۰ درصدی منابع نقدی را با توجه به روند صدور پروانه ساختمانی در سال جاری دارای رشد منطقی دانست و گفت: از طرفی با توجه به پایین آمدن سقف بودجه مصوب نسبت به بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۰ باید مراقب باشیم تا منابع مالی غیر نقدی مورد بی توجهی قرار نگیرد. شهردار قم به وضعیت مالی مناطق شهرداری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در منطقه یک شهرداری قم نسبت مصارف به منابع مالی ۷۰ درصد است یعنی این منطقه ۳۰ درصد درآمدهای خود در سال را بابت تنظیم عدالت در مناطق هشتگانه و مدیریت یکپارچه به شهرداری داده است. سقائیان نژاد با اشاره به اینکه نسبت مصارف به منابع مالی در منطقه دو شهرداری قم به ۲۷۴ درصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: این عدد نشان می‌دهد این منطقه شهرداری ۱۷۴ درصد هزینه های خود را از منابع مالی شهرداری مرکز تامین کرده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه سه ۷۳ درصد منابع خود را از مرکز گرفته است، اظهار داشت: انتظار ما این است که این منطقه شهرداری روی پای خودش بایستد. همچنین به گفته سقائیان نژاد، منطقه چهار شهرداری قم در سال گذشته ۶۶ درصد منابع مالی خود را به شهرداری مرکز واگذار کرده و منطقه پنج شهرداری قم نیز ۱۲ درصد منابع مالی‌اش را به حساب شهرداری مرکز واریز کرده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه ۶ سال گذشته به مقدار ۱۱۲ درصد از مرکز کمک گرفته است، اظهار داشت: منطقه هفت ۹۳ درصد از مرکز در سال گذشته کمک گرفته که البته در این موضوع هزینه‌های ناشی از تملک پروژه فاز پنج عمار یاسر اثر داشته است. به گفته شهردار قم منطقه هشت شهرداری یعنی پردیسان هم برای اداره منطقه به میزان ۶۱ درصد از بودجه‌های شهرداری مرکز استفاده کرده است. @haramshahr
‌فائزه هاشمی دیشب خبر داد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق از وی برای پذیرش معاون اولی‌ خود دعوت کرده. این اظهارات با تکذیب دفتر احمدی‌نژاد مواجه شد اما بررسی مواضع و عملکرد احمدی‌نژاد با توجه به آنچه برخی نزدیکان سابقش می‌گویند نشان از این دارد که وی مواضعی همراه با ضدانقلاب اتخاذ کرده و نگاه‌های او با اعتقادات براندازان تفاوت چندانی ندارد. ‌ عبدالرضا داوری از نزدیکان سابق احمدی‌نژاد گفته: احمدی‌نژاد سعی کرد با نیروهایی که با اصل ولایت فقیه تضاد یا زاویه دارند، ارتباط برقرار کند. من خودم در چند مورد از طرف آقای احمدی‌نژاد با عده‌ای از نیروهای سیاسی صحبت کردم. مثلا با آقای تاج‌زاده یا اعضای جبهۀ ملی و اعضای نهضت آزادی. من تلاش کردم نظر این افراد را نسبت به رویکرد آقای احمدی‌نژاد جلب کنم. هر چند که موفق نشدم. ‌ داوری عنوان کرده: احمدی‌نژاد بر این باور است که به زودی نظام جمهوری اسلامی فروخواهد پاشید و شاهد هستیم که اخیرا او در جمع گروهی از مردم کرمان گفت: این اشتباه بزرگی است که فکر کرده‌اید که می‌توانید ملّت ایران را در این سطح نگه دارید. این فنر به زودی درخواهد رفت. من هم به وقت انتخابات مطالبی دارم که درباره وضعیت موجود کشور عرض خواهم کرد و به فضل الهی از کسی هم نمی‌ترسم. ‌ به نظر می رسد آنچه که احمدی‌نژاد در پی آن است، به نوعی حاشیه‌سازی و هزینه تراشی است و اینکه وی افشای برخی حرف‌های مگو را (که اساسا واقعی بودن آن جای سوال است) را به آستانه انتخابات معطوف می‌کند،‌ نشانه این است که او به دلیل مواضع و عملکردش از ردصلاحیت خود اطمینان یافته و قصد دارد حاشیه سازی نماید.